open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

07 жовтня 2020 року

м. Київ

справа №826/5154/17

адміністративне провадження №К/9901/60840/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Бучик А.Ю., Стеценка С.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу № 826/5154/17

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) «Київ Інвест Груп» до Комунального підприємства (далі - КП) «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - КП «Київблагоустрій») про визнання дій протиправними та скасування приписів, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою КП «Київблагоустрій»

на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.04.2018, ухвалене у складі судді Смолія І.В.

та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25.07.2018, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді - Епель О.В., суддів Губської Л.В., Сорочка Є.О., -

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 13.04.2017 ТОВ «Київ Інвест Груп» звернулося до суду з позовом, в якому просило:

визнати протиправними дії КП «Київблагоустрій» щодо складання приписів від 10.04.2017 № 1710071, № 1710072;

скасувати приписи КП «Київблагоустрій» від 10.04.2017 №1710071, № 1710072.

Позов обґрунтовано тим, що оспорювані приписи є протиправними, оскільки КП «Київблагоустрій» в порушення пункту 20.2.2 Правил благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 № 1051/1051 (далі - Правила благоустрою) не проводило перевірку законності здійснення господарської діяльності ТОВ «Київ Інвест Груп», не складало протокол про адміністративне правопорушення, передбачене статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП), як це передбачено згаданим Кодексом у випадку виявлення адміністративного правопорушення. При цьому, позивач вказав на те, що ним цілком правомірно здійснюється експлуатація газового автомобільного заправного пункту модульного типу, зокрема, без схеми розміщення, оскільки уповноваженим органом місцевого самоврядування не було прийнято рішення, яким було б врегульовано питання розміщення газових автомобільних заправних пунктів модульного типу в м. Києві.

2. Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 26.04.2018, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 25.07.2018, задовольнив позовні вимоги.

3. 03.09.2018 КП «Київблагоустрій» звернулось до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.04.2018 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25.07.2018, ухвалити нове рішення - про відмову в задоволенні позовних вимог.

4. Протоколом розподілу справи від 03.09.2018 визначено склад колегії суддів для розгляду даної справи, Анцупова Т.О. - головуючий суддя, судді Стародуб О.П., Кравчук В.М.

5. Верховний Суд ухвалою від 11.09.2018 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.

6. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 12.06.2019 №729/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Анцупової Т.О. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 №13), що унеможливлює її участь у розгляді даної справи.

Протоколом розподілу справи від 13.06.2019 визначено склад колегії суддів для розгляду даної справи: Рибачук А.І. - головуючий суддя, судді: Бучик А.Ю., Стеценко С.Г.

7. Ухвалою судді Верховного Суду від 18.06.2019 прийнято зазначену справу до провадження.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Суди встановили, що 21.12.2012 КП «Київтранспарксервіс» уклало договір з ТОВ «Київпарктранс» № ДНП-12/146 про надання права на експлуатацію 56-ти паркувальних місць на паркувальному майданчику за адресою: м. Київ, вул. Азербайджанська, 1.

01.10.2015 між ТОВ «Київпарктранс» і ТОВ «Де-Люкс» укладено договір № 10-15/01 про надання права на експлуатацію 5 місць на паркувальному майданчику за адресою: м. Київ, вул. Азербайджанська, 1.

Листом від 11.11.2015 № 7/17-13302 Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (далі - Мінрегіонрозвитку) повідомило ТОВ «Де-Люкс» про погодження концепції на розміщення автомобільного газозаправного пункту (далі - АГЗП) модульного типу за вказаною адресою та її схвалення на засіданні Секції «Житлового будівництва, промислової та інженерно-транспортної забудови».

У вказаному листі Мінрегіонрозвитку зазначило, що розміщення АГЗП модульного типу передбачається на ділянці тимчасово організованого паркувального майданчика. Територія майданчика АГЗП модульного типу має тверде покриття. Земельна ділянка, на якій знаходиться паркувальний майданчик, характеризується наявністю інженерних мереж і під`їзних шляхів. Земельна ділянка є невід`ємною частиною паркувального майданчика.

Мінрегіонрозвитку врахував той факт, що автомобільний газозаправний пункт модульного типу виконаний згідно з технічними умовами, є цілісним заводським виробом, його розміщення на території паркувального майданчика, що знаходиться на спірній земельній ділянці не має ознак будівництва, у зв`язку з чим вважав, що містобудівним законодавством не передбачено отримання вихідних даних для проектування об`єкту містобудування, дозвільних документів на виконання будівельних робіт і відповідно, введення в експлуатацію інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю.

Листом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) (далі - Департамент містобудування та архітектури) від 19.02.2016 № 2465/0/16-2/27-16 повідомлено ТОВ «Де-Люкс» про погодження розміщення АГЗП модульного типу та операторської на території паркувального майданчика та акцентовано увагу на тому, що запитуваною адресою, в якому акцентував увагу, що АГЗП модульного типу виконаний цілісним заводським виробом; при розміщенні АГЗП модульного типу, на території автостоянки без ознак будівництва містобудівним законодавством не передбачено отримання вихідних даних для проектування об`єкту містобудування, дозвільних документів на виконання будівельних робіт і, відповідно введення об`єкту в експлуатацію; Київською міською радою не прийнято Порядку розміщення газових автомобільних заправних пунктів модульного типу, у зв`язку з цим Департамент містобудування та архітектури не оформлює паспорти прив`язки цих об`єктів до місцевості; Департамент містобудування та архітектури принципово не заперечує щодо розміщення АГЗП модульного типу та операторної на території паркувального майданчика за адресою: м. Київ, вул. Азербайджанська, 1.

Також щодо вказаного АГЗП видано висновок експертизи протипожежного стану об`єкту від 09.03.2016 № 14/03/16; висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 05.02.2016 № 05.03.02-07/3173; повідомлення про результати ідентифікації щодо визначення потенційної небезпеки від 28.12.2015; результат ідентифікації об`єкта господарської діяльності від 24.12.2015; лист Дніпровської районної державної адміністрації у м. Києві від 06.04.2016 № 2684/23/4/103; дозвіл Головного управління Держпраці у Київській області від 25.08.2016 № 2268.16.32.

На підставі договору господарського відання від 23.05.2016 № 01-А/А-1 ТОВ «Де-Люкс» передало в експлуатацію ТОВ «Київ Інвест Груп» АГЗП модульного типу та його складові, які призначені для реалізації скрапленого газу.

10.04.2017 старшим інспектором КП «Київблагоустрій» було складено приписи № 1710071, № 1710072, в яких зафіксовано порушення підпункту 13.3.1 пункту 13.1, підпункту 15.3.26 пункту 15.3 Правил благоустрою.

У вказаних приписах позивачу запропоновано усунути виявлені порушення шляхом подання до Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища дозвільної документації на розміщення тимчасової споруди та автомобільного газозаправного пункту (далі - АГЗП) у визначений термін, а в разі відсутності документації - демонтувати тимчасову споруду та АГЗП власними силами.

Крім того, у вказаних приписах міститься попередження позивача про те, що в разі їх невиконання будуть вжиті заходи, згідно з чинним законодавством.

Позивач, вважаючи протиправними дії відповідача щодо складання вказаних приписів від 10.04.2017 № 1710071, № 1710072 та протиправними самі приписи, звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що оспорювані позивачем приписи винесені посадовими особами КП «Київблагоустрій» без проведення жодної перевірки та/або будь-якого іншого заходу нагляду (контролю). А позивачем отримано всі документи згідно з пунктом 15.3.26 Правил благоустрою, які можливо було отримати та надано їх КП «Київблагоустрій».

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

10. Касаційна скарга мотивована, зокрема тим, що повноваження, зокрема, Інспектора КП «Київблагоустрій» проводити самоврядний контроль шляхом приведення перевірок у сфері благоустрою та виносити приписи з метою з`ясування наявності чи відсутності дозвільної документації визначено пунктом 13.3.1, 20.2.11, 20.2.1 Правил благоустрою та Положенням про головного інспектора та інспекторів з благоустрою міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 23.10.2013 № 246/9734 «Про міський благоустрій» (далі - Положення № 246/9734).

11. У відзиві на касаційну скаргу позивач вказав, зокрема на те, що за відсутності прийнятого уповноваженим органом місцевого самоврядування рішення, яким було б врегульовано питання розміщення газових автомобільних заправних пунктів модульного типу в м. Києві, ТОВ «Київ Інвест Груп» позбавлене можливості надати визначений в підпункті 15.3.26 Правил благоустрою генеральний план або схему розміщення.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

12. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України [далі - КАС України; в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом України від 15.01.2020 № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справі»; (далі - Закон № 460-IX)], колегія суддів виходить із такого.

13. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

14. Аналіз даної норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом». Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

15. Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними та незаконними і відповідно - підставою для притягнення таких суб`єктів до відповідальності.

16. Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів визначає Закон України від 06.09.2005 № 2807-IV «Про благоустрій населених пунктів» (далі - Закон № 2807-IV).

17. Пунктом 6 частини першої статті 3 Закону № 2807-IV визначено, що система благоустрою населених пунктів включає здійснення державного, самоврядного і громадського контролю у сфері благоустрою населених пунктів.

18. Завдання контролю у сфері благоустрою населених пунктів визначені у статті 38 Закону № 2807-IV, відповідно до якої контроль у сфері благоустрою населених пунктів спрямований на забезпечення дотримання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та підпорядкування, а також громадянами, у тому числі іноземцями та особами без громадянства, вимог цього Закону, Правил благоустрою території населеного пункту та інших нормативно-правових актів.

19. Державний контроль за дотриманням законодавства у сфері благоустрою території населених пунктів здійснюється місцевими державними адміністраціями.

Порядок здійснення державного контролю у сфері благоустрою населених пунктів визначається цим Законом та іншими законодавчими актами (стаття 39 Закону № 2807-IV).

20. Відповідно до статті 40 Закону № 2807-IV самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.

Для здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, виконанням Правил благоустрою території населеного пункту, в тому числі організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян, утримання в належному стані закріплених за підприємствами, установами, організаціями територій, сільські, селищні, міські ради можуть утворювати інспекції з благоустрою населених пунктів.

Самоврядний контроль за станом благоустрою населених пунктів здійснюється шляхом:

1) проведення перевірок території;

2) розгляду звернень підприємств, установ, організацій та громадян;

3) участі в обговоренні проектів благоустрою територій населених пунктів, іншої технічної документації з питань благоустрою і внесення відповідних пропозицій на розгляд органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій;

4) подання позовів до суду про відшкодування шкоди, завданої об`єктам благоустрою внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів, Правил благоустрою території населеного пункту.

Положення про інспекцію з благоустрою населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною або міською радою на підставі Типового положення, яке затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

21. Згідно із пунктом 19.1.1. Правил благоустрою контроль за станом благоустрою міста, а також контроль за дотриманням та здійсненням заходів, спрямованих на виконання вимог Закону України «Про благоустрій населених пунктів», цих Правил здійснюється Головним управлінням контролю за благоустроєм міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), яке виконує функції інспекції з питань благоустрою в м. Києві, та управліннями (відділами) контролю за благоустроєм виконавчих органів районних у м. Києві рад (районних у м. Києві державних адміністрацій), а також Головним управлінням МВС України в м. Києві, іншими структурними підрозділами виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в межах наданих повноважень, комунальними підприємствами, установами та організаціями, які несуть відповідальність за належне утримання об`єктів благоустрою.

22. Відповідно до Положення про Департамент міського благоустрою, затвердженого розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 27.01.2011 № 94 Департамент благоустрою є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), підпорядковується Київському міському голові, підзвітний та підконтрольний Київській міській раді, з питань виконання функцій державної виконавчої влади - відповідним центральним органам державної виконавчої влади.

23. Відповідно до пункту 5 вказаного Положення Департамент благоустрою відповідно до покладених на нього завдань має право, зокрема:

проводити рейди та перевірки територій та об`єктів міста щодо стану їх благоустрою, а також додержання юридичними та фізичними особами законодавства у сфері благоустрою населених пунктів (пункт 5.95);

вносить приписи з вимогою усунення порушень Закону України «Про благоустрій населених пунктів» і Правил благоустрою міста Києва та здійснює контроль за їх виконанням (пункт 5.96);

здійснює складання протоколів про порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів за статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення для притягнення винних до відповідальності (пункт 5.97);

здійснює у встановленому порядку демонтаж та очищення території міста від безхазяйного майна, самовільно розміщених тимчасових споруд та елементів благоустрою, рекламних носіїв, покинутих будівельних матеріалів і конструкцій, транспортних засобів тощо (пункт 5.101).

24. З огляду на викладене Департамент благоустрою наділений контрольними повноваженнями та здійснює владні управлінські функції у сфері благоустрою міста, приймає рішення про демонтаж та вживає заходи із демонтажу елементів благоустрою.

25. При цьому, відповідно до статей 10, 40, 41 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», пункту 44 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статті 10 Закону України «Про столицю України - місто-герой Київ», наказу Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 16.01.2007 N 7 «Про затвердження Положення про громадський контроль у сфері благоустрою населених пунктів», підпунктів 1.4, 1.6 пункту 1, пункту 4 наказу Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 09.11.2007 N 177 «Про затвердження Примірного положення про інспекцію з благоустрою населеного пункту» та з метою контролю за станом благоустрою міста Києва рішенням Київської міської ради від 23.10.2013 № 246/9734 було затверджено Положення № 246/9734, відповідно до пункту 1 якого головний інспектор та інспектор з благоустрою міста Києва - посадові особи управління контролю за благоустроєм міста Києва Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), інспектори районних в місті Києві відділів контролю за благоустроєм, інспектори КП «Київблагоустрій» наділені повноваженнями із здійснення контролю за станом благоустрою населеного пункту, виконанням Правил благоустрою міста Києва, а також притягнення винних до відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою.

26. Відповідно до Статуту КП «Київблагоустрій», затвердженого розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 21.02.2007 № 167, метою діяльності КП «Київблагоустрій» є зокрема, здійснення заходів, які забезпечують дотримання юридичними та фізичними особами правил благоустрою у м. Києві, зокрема, шляхом внесення приписів та складання протоколів про адміністративні правопорушення. Відповідно до пункту 2.2. Статуту КП «Київблагоустрій» підпорядковане Департаменту благоустрою з питань, визначених чинним законодавством та цим Статутом.

27. При цьому повноваження КП «Київблагоустрій» в частині забезпечення благоустрою міста Києва, що передбачені Положенням про Департамент благоустрою та делеговані КП «Київблагоустрій» були реалізовані ним у цій справі як владні управлінські функції при виконанні зазначеного рішення.

28. Відповідно до статті 34 Закону № 2807-IV правила благоустрою території населеного пункту - це нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування. Типові правила розробляються та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Правила включають, зокрема, порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою; порядок розміщення малих архітектурних форм; порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів.

29. Підпунктом 13.1.1 пункту 13.1 Правил благоустрою передбачено, що порядок розміщення малих архітектурних, форм та тимчасових споруд визначений Єдиними правилами ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 № 198, Положенням про розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд у м. Києві, затвердженим рішенням Київської міської ради від 27.11.2008 № 657/657, Правилами забудови м. Києва, затвердженими рішенням Київської міської ради від 27.01.2005 № 11/2587, правилами (положеннями), встановленими Київською міською радою.

Єдиною підставою для проведення робіт з встановлення малих архітектурних форм та тимчасових споруд є дозвіл (ордер) на право тимчасового порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку з виконанням відповідних робіт Головного управління контролю за благоустроєм м. Києва, який видається за наявності дозволу на розміщення тимчасових споруд, виданого Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), чинного договору про сплату пайової участі у створенні соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Києва, виданого Головним управлінням економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та квитанції про сплату збору за видачу дозволу на розміщення об`єктів торгівлі та сфери послуг.

30. Згідно із підпунктами 15.1.1, 15.3.26 пункту 15 розділу ХV Правил благоустрою підставою на порушення існуючого благоустрою та його відновлення у місті Києві є контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою. Контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення на період виконання земляних і монтажних робіт, пов`язаних з прокладанням, перекладанням, ремонтом, у тому числі ліквідацією аварій інженерних мереж і споруд, будівництвом і ремонтом будинків, транспортних магістралей, доріг, площ, інженерних вишукувань, благоустроєм та озелененням територій, надається на підставі письмового звернення замовника (забудовника), в якому повинні бути вказані адреса, назва та характеристика виконуваних робіт. До листа додається заявка встановленої форми (інформація про виконавця робіт і замовника).

Для розміщення автомобільного газозаправного пункту необхідно: розпорядження районної у м. Києві державної адміністрації; договір оренди земельної ділянки; висновок: СЕС; Головного управління екологічної безпеки; Головного управління МНС; дозвіл держнаглядохоронпраці; генплан або схема розміщення; ліцензія підрядної організації; чинний договір про сплату пайової участі у створенні соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Києва, виданий Головним управлінням економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

31. Відповідно до підпункту 13.3.1 пункту 13.3 розділу ХІІІ Правил благоустрою у разі виявлення самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (автомагазини, автокафе, автокав`ярні, авторозвозки, автоцистерни, лавки-автопричепи, візки, спеціальне технологічне обладнання (низькотемпературні лотки-прилавки) тощо) (далі - засоби пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі), об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи) уповноважені особи Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, Комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) «Київблагоустрій» (далі - КП «Київблагоустрій») вносять припис його власнику (користувачу або особі, яка здійснила розміщення (встановлення)) з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до абзаців другого і третього цього підпункту.

Малі архітектурні форми, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності мають бути демонтовані протягом трьох днів з моменту отримання припису, крім тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, відсутніх в матеріалах єдиної цифрової топографічної основи території міста Києва, демонтаж яких має бути здійснений протягом одного дня з моменту отримання припису.

Засоби пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єкти сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі мають бути демонтовані (переміщені) негайно після отримання припису.

У разі внесення припису власнику (користувачу або особі, яка здійснила розміщення (встановлення)) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі уповноважена особа, яка внесла припис, негайно повідомляє про це Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент промисловості та розвитку підприємництва).

Протягом зазначеного у приписі строку власник (користувач або особа, яка здійснила розміщення (встановлення)) зобов`язаний за власний рахунок здійснити демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, демонтаж (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі та провести відновлення порушеного благоустрою на місці їх розміщення (встановлення).

У разі невиконання припису уповноважена особа, яка внесла припис, у триденний строк складає протокол про адміністративне правопорушення за статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

32. Розділом XV Положення про благоустрій врегульовано, зокрема, порядок отримання дозволів на порушення благоустрою, згідно із пунктом 15.3.26 якого для розміщення автомобільного газозаправного пункту необхідні такі документи: розпорядження районної у м. Києві державної адміністрації; договір оренди земельної ділянки; висновок: СЕС; Головного управління екологічної безпеки; Головного управління МНС; дозвіл держнаглядохоронпраці; генплан або схема розміщення; ліцензія підрядної організації; чинний договір про сплату пайової участі у створенні соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Києва, виданий Головним управлінням економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

33. Відповідно до підпункту 20.1.1 пункту 20.1 розділу ХХ Правил благоустрою до відповідальності за порушення у сфері благоустрою притягуються особи, винні у: порушенні вимог Законів України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», «Про відходи» та «Про охорону навколишнього природного середовища»; порушенні встановлених державних стандартів, норм і цих Правил; проектуванні об`єктів благоустрою м. Києва з порушенням вимог Правил забудови м. Києва та державних будівельних норм; порушенні режиму використання й охорони територій та об`єктів рекреаційного призначення; самовільному зайнятті території (частини території) об`єкта благоустрою; пошкодженні (руйнуванні чи псуванні) вулично-дорожньої мережі, інших об`єктів благоустрою; знищенні або пошкодженні зелених насаджень чи інших об`єктів озеленення; забрудненні (засміченні) території; самовільному наклеюванні оголошень, інформаційно-агітаційних плакатів, реклами, листівок тощо та нанесенні написів, малюнків тощо на об`єктах благоустрою території міста; неналежному утриманні об`єктів благоустрою, зокрема покриття доріг, тротуарів, освітлення території тощо; створюванні умов, які ускладнюють або унеможливлюють прибирання об`єктів та елементів благоустрою.

34. Згідно із пунктом 20.2.1 Правил благоустрою, якщо під час перевірки виявлені причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов`язана скласти та видати офіційний документ - припис, який є обов`язковим для виконання в термін до трьох діб особами, які є відповідальними за утримання об`єктів благоустрою.

У разі виявлення тимчасової споруди (малої архітектурної форми), встановлений (або невстановлений) власник (користувач) якої створив причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов`язана скласти та видати офіційний документ - припис з дотриманням вимог Положення про порядок розміщення тимчасових споруд у м. Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради «Про запровадження принципу організаційної єдності з видачі дозволів на розміщення тимчасових споруд у м. Києві» від 28.10.2010 № 176/488. У такому випадку одна копія припису наклеюється на тимчасову споруду (малу архітектурну форму) поряд з Ордером на розміщення тимчасової споруди (у разі його наявності) або на фронтальній частині такої тимчасової споруди (малої архітектурної форми), а ще одна копія вручається особисто присутньому власнику (користувачу), надсилається власникові тимчасової споруди (малої архітектурної форми) поштою (цінним листом з описом вкладення) за адресою, зазначеною в Ордері на розміщення тимчасової споруди (у разі його наявності). Посадова особа, яка винесла припис, здійснює фотофіксацію наклеєного припису поряд з Ордером на розміщення тимчасової споруди (малої архітектурної форми) у випадку його наявності або на фронтальній частині тимчасової споруди (малої архітектурної форми). При цьому щонайменше на одній з фотографій має бути чітко та розбірливо видно інформацію про номер та дату складення припису.

Матеріали фотофіксації долучаються до припису, про що в приписі робиться відповідний запис, а власник (користувач) тимчасової споруди (малої архітектурної форми) вважається повідомленим про винесення припису належним чином.

35. Наведене свідчить, що винесення припису є результатом проведеної перевірки, в якому власнику пропонується надати в певний строк проектно-дозвільну документацію на розміщення тимчасової споруди або усунути порушення шляхом демонтажу тимчасової споруди власними силами в разі відсутності відповідних дозвільних документів.

36. Отже, у справі, яка розглядається, відповідач наділений функціями щодо проведення самоврядного контролю за дотриманням відповідними суб`єктами правил благоустрою та, у разі виявлення порушень, зокрема, щодо розміщення АГЗП модульного типу та його складових без необхідної на те документації, складати приписи, які є обов`язковими для виконання.

37. З урахуванням наведеного, висновки суду апеляційної інстанції про те, що у КП «Київблагоустрій» та/або його посадових осіб відсутні повноваження щодо складання приписів з вимогами про усунення суб`єктами господарювання правопорушень у сфері благоустрою, не ґрунтується на вимогах закону.

38. Щодо змісту оспорюваних приписів, відповідно до яких позивача зобов`язано усунути порушення пункту 13.3.1 Правил благоустрою шляхом надання дозвільної документації на розміщення тимчасової споруди та у разі відсутності документації - демонтувати її (припис від 10.04.2017 № 1710071) та усунути порушення пункту 15.3.26 Правил благоустрою шляхом надання дозвільної документації на встановлення АГЗП та у разі відсутності її - демонтувати АГЗП (припис від 10.04.2017 № 1710072), то колегія суддів виходить із такого.

39. У справі, яка розглядається, суди першої та апеляційної інстанції встановили, що 01.10.2015 між ТОВ «Київпарктранс» та ТОВ «Де-Люкс» укладено договір № 10-15/01 про надання права на експлуатацію 5 місць на паркувальному майданчику за адресою: м. Київ, вул. Азербайджанська, 1. В свою чергу, ТОВ «Де-Люкс» передало ТОВ «Київ Інвест Груп» в експлуатацію АГЗП модульного типу та його складові, які призначені для реалізації скрапленого газу на підставі договору господарського відання від 23.05.2016 № 01-А/А-1.

40. Відповідно до пункту 8.143 ДБН В.2.5-20-2001 інженерне обладнання будинків і споруд. Зовнішні мережі та споруди Газопостачання у складі АГЗС слід передбачати резервуари для зберігання газу, зливні та заправні колонки, виробничий будинок.

41. При цьому, судами встановлено, що листом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) від 19.02.2016 № 2465/0/16-2/27-16 погоджено розміщення АГЗП модульного типу та операторської на території паркувального майданчику за запитуваною адресою, в якому акцентувано увагу, що АГЗП модульного типу виконаний цілісним заводським виробом; при розміщенні АГЗП модульного типу, на території автостоянки без ознак будівництва містобудівним законодавством не передбачено отримання вихідних даних для проектування об`єкту містобудування, дозвільних документів на виконання будівельних робіт і, відповідно введення об`єкту в експлуатацію; Київською міською радою не прийнято Порядку розміщення газових автомобільних заправних пунктів модульного типу, у зв`язку з цим Департамент не оформлює паспорти прив`язки цих об`єктів до місцевості; Департамент принципово не заперечує щодо розміщення АГЗП модульного типу та операторної на території паркувального майданчика за адресою: м. Київ, вул. Азербайджанська, 1.

Також, судами встановлено, що у позивача наявні: висновок експертизи протипожежного стану об`єкту від 09.03.2016 № 14/03/16; висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 05.02.2016 № 05.03.02-07/3173; повідомлення про результати ідентифікації щодо визначення потенційної небезпеки від 28.12.2015; результат ідентифікації об`єкта господарської діяльності від 24.12.2015; лист Дніпровської РДА у м. Києві від 06.04.2016 № 2684/23/4/103; дозвіл ГУ Держпраці у Київській області від 25.08.2016 № 2268.16.32.

42. Водночас, на думку колегії суддів, відсутність прийнятого уповноваженим органом місцевого самоврядування рішення, яким було б врегульовано питання розміщення АГЗП модульного типу в м Києві не може ставитись в пряму залежність із легалізацією розміщення такого об`єкта, який за своєю суттю є тимчасовою спорудою.

43. Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності регулюється Законом України від 17.02.2011 № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі - Закон № 3038-VI), Порядком № 244, з урахуванням вимог Закону № 280/97-ВР, іншими нормативно-правовими актами.

44. Згідно із частиною другою статті 28 Закону № 3038-VI тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

45. Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (частина четверта статті 28 Закону № 3038-VI).

46. На виконання частини четвертої статті 28 Закону № 3038-VI Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України наказом від 21.10.2011 N 244 «Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності» затвердило Порядок розміщення тимчасових споруд для проведення підприємницької діяльності.

47. Згідно із пунктом 1.5 Порядку № 244 комплексна схема розміщення тимчасової споруди (далі - ТС) в межах вулиці (скверу, бульвару, провулку, узвозу, проїзду, площі, майдану тощо), мікрорайону (кварталу), населеного пункту - це текстові та графічні матеріали, якими визначаються місця розташування ТС, розроблені з урахуванням вимог будівельних, санітарно-гігієнічних норм, а також існуючих містобудівних обмежень, вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання територій, охорони історико-культурної спадщини, земельно-господарського устрою.

48. Згідно із пунктами 2.1-2.3 Порядку № 244 підставою для розміщення ТС (тимчасової споруди) є паспорт прив`язки ТС.

49. На думку колегії суддів, певні види підприємницької діяльності, що мають високий вплив на екологічну або суспільну безпеку, зокрема робота АГЗП, підлягають посиленому контролю з боку уповноважених державних органів.

50. Відтак, відсутність спеціально встановленого порядку розміщення газових автомобільних заправних пунктів модульного типу та неприйняття компетентним органом відповідного механізму, з яким сам Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) пов`язує можливість отримання відповідної дозвільної документації не свідчить про те, що суб`єкт господарювання вправі розміщувати такий об`єкт підвищеної небезпеки та його експлуатувати.

51. Отже, висновки судів попередніх інстанцій про те, що позивач вправі самовільно здійснювати діяльність без схеми розміщення або паспорту прив`язки та не повинен був на вимогу контролюючого органу у сфері благоустрою надати генплан або схему розміщення та паспорт прив`язки так само як і іншу дозвільну документацію, яку відповідач оспорюваними приписами вимагав надати йому, у зв`язку із чим суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, скасував приписи КП «Київблагоустрій» від 10.04.2017 № 1710071, № 1710072, не ґрунтується на вимогах законодавства та принципі верховенства права, оскільки, на думку колегія суддів у такому разі він повинен керуватись загальним законодавством, яким врегульовано порядок розміщення тимчасових споруд, що узгоджується із принципом належного урядування, а суб`єкт господарювання має вчиняти усі залежні від нього та необхідні дії для забезпечення безпеки у зв`язку із розміщенням та експлуатацією небезпечних об`єктів та об`єктів підвищеної небезпеки, яким є АГЗП модульного типу.

52. З урахуванням наведеного дії КП «Київблагоустрій» щодо складання приписів від 10.04.2017 № 1710071, № 1710072 так само як і самі приписи вчинені та ухвалені на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відтак у задоволенні позовних вимог слід відмовити.

53. Відповідно до частини першої статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

54. Частиною третьою вказаної статті передбачено, що неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

55. За таких обставин, коли суди повно і правильно встановили обставини справи, проте неправильно тлумачили закон, який підлягав застосуванню, судові рішення підлягають скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись статтями 345, 349, 351, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Комунального підприємства «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) задовольнити.

Скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.04.2018 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25.07.2018.

Ухвалити нове рішення у справі №826/5154/17, яким відмовити у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Київ Інвест Груп» до Комунального підприємства «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання дій протиправними та скасування приписів.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

...........................

...........................

...........................

А.І. Рибачук

А.Ю. Бучик

С.Г. Стеценко ,

Судді Верховного Суду

Джерело: ЄДРСР 92074593
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку