open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

___________________________________________________________________________________

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 вересня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/9420/20Головуючий в 1 інстанції: Андрухів В.В.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

судді - доповідача - Турецької І. О.,

суддів - Стас Л. В., Шеметенко Л. П.

за участі секретаря - Скоріної Т. С.

апелянта - ОСОБА_1 та його представника - адвоката Оксюти В. В.;

представника відповідача - Чернишенко Н. С.;

представника третьої особи - адвоката Лошакової Ю. І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2020 року у справі за позовом кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_1 до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови,

за участі третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_2

В С Т А Н О В И В:

Короткий зміст позовних вимог.

23 вересня 2020 р. кандидат на посаду Одеського міського голови ОСОБА_1 звернувся до суду першої інстанції з позовом до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (далі - Одеська міська територіальна виборча комісія) в якому просив визнати протиправною та скасувати постанову №26 від 22.09.2020 р. про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 р. ОСОБА_2 .

В обґрунтування заявленого позову ОСОБА_1 зазначив, що правовий аналіз Конституції України, Закону України "Про громадянство України", Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", Закону України "Про державну таємницю", Виборчого кодексу України надає підстави стверджувати, що законодавець не передбачив можливості існування (набуття) для громадян України подвійного (потрійного та більшої кількості громадянства) та встановив, що виключно громадяни України, які мають єдине громадянство, мають прав займати посаду міського (сільського, селищного) голови, тобто мають право на службу в органах місцевого самоврядування.

Водночас, на думку позивача, кандидат на посаду Одеського міського голови ОСОБА_2 є громадянином Російської Федерації і в розумінні наведених законодавчих актів є - іноземцем.

На підтвердження обставин наявності у ОСОБА_2 громадянства Російської Федерації, ОСОБА_1 покликається на документи, що знаходяться в мережі Інтернет. Зокрема, на форму №1П, яка подається заявником особисто для отримання паспортного документа, а також на рішення Сергієво - Посадського міського суду Московської області, де вирішувалося питання щодо законності отримання ОСОБА_2 паспорту громадянина Російської Федерації.

До того ж, як стверджує позивач, стаття 23 Закону України "Про державну таємницю" виключає можливість надання ОСОБА_2 як громадянину Російської Федерації доступу до державної таємниці, у разі зайняття ним посади Одеського міського голови, що, у свою чергу унеможливлює виконання даною особою відповідних функцій та повноважень міського голови.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2020 року у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 - відмовлено.

Вирішуючи спір по суті та відмовляючи в позові, суд першої інстанції вважав, що частина 2 статті 230 та частина 1 статті 231 Виборчого кодексу України містять виключний перелік підстав для відмови в реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного та міського голови та для її скасування. Однак, позивач, на думку суду першої інстанції, в обґрунтування заявлених вимог, їх не навів. До того ж, суд першої інстанції не погодився з доводами позивача, що ОСОБА_2 повідомив в автобіографії неправдиві відомості щодо свого громадянства, не вказавши про належність до громадянства Російської Федерації.

Так, вважаючи такий довід безпідставним, суд наголосив, що відповідно до частини 4 статті 224 Виборчого кодексу України відповідальність за достовірність та точність відомостей у документах, зазначених у пункті 5 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, несуть особи, висунуті кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови. Проте, на думку суду, наведеним законодавством, не передбачено за це відповідальності у вигляді скасування рішення про реєстрацію кандидата.

Окрім того, як вважав суд першої інстанції, зазначення ОСОБА_2 в автобіографії відомостей про те, що він є громадянином України, підтверджується паспортом громадянина України на ім`я ОСОБА_2 , копії 1 та 2 сторінок якого, надані відповідачу разом з іншими документами кандидата.

Оцінюючи надані позивачем докази з мережі Інтернет про наявність у ОСОБА_2 громадянства Російської Федерації, суд зазначив, що вони не спростовують того факту, що позивач є громадянином України, не відносяться до предмету доказування, оскільки предметом розгляду даної виборчої справи є законність рішення суб`єкта владних повноважень щодо проведення реєстрації кандидата ОСОБА_2 на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 р.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

Оскаржуючи рішення суду першої інстанції, ОСОБА_1 зазначає, що воно ухвалене з порушенням норм процесуального права та з неправильним застосуванням норм матеріального права, що дає підстави для його скасування та прийняття нового рішення про задоволення позову.

На думку скаржника порушення норм процесуального права виразилося в тому, що відмовляючи йому в задоволенні клопотання про витребуванні доказів, суд першої інстанції зазначив про це в мотивувальній частині ухвали про відкриття провадження у справі від 24.09.2020 р., однак в резолютивній частині даного процесуального документа, в порушення статті 248 КАС України не зазначив свого висновку про те, яким чином вирішено клопотання. Окрім того, як заявив скаржник, суд першої інстанції проявив надмірний формалізм та порушив принцип змагальності сторін. Так, повторно відмовляючи в задоволенні клопотання про витребування доказів та про обов`язковість участі у справи третьої особи без самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_2 , суд першої інстанції, на думку ОСОБА_1 , наперед, до початку розгляду справи по суті, вирішив питання про належність та достатність доказів, а між іншим, предметом доказування у даній справі, в першу чергу, є наявність у ОСОБА_2 громадянства Російської Федерації.

Зазначаючи про неправильне застосування норм матеріального права, скаржник зауважує, що, відповідно до пункту 5 частини 1 статті 224 Виборчого кодексу України, автобіографія кандидата на посаду Одеського міського голови має містити відомості про громадянство, проте, не тільки про громадянство України, а про усі наявні в нього громадянства. Водночас, як вказує скаржник, суд першої інстанції на це увагу не звернув, як і не звернув увагу на те, що ОСОБА_2 як громадянин Російської Федерації, не може мати доступ до державної таємниці, а відтак і займати посаду міського голови.

Також, скаржники, в особі позивача та його представника звернули увагу суду апеляційної інстанції на те, що суд першої інстанції помилково вдався до оцінки доказів наявності у ОСОБА_2 громадянства України, адже дана обставина ними не заперечується.

Ключовим питанням у даній справі, на їх думку, є наявність у кандидата на посаду Одеського міського голови ще одного громадянства, а саме громадянства Російської Федерації, яка, відповідно до Стратегії національної безпеки України є державою - агресором.

Одеська міська територіальна виборча комісія, скориставшись правом подання відзиву на апеляційну скаргу, просить відмовити в її задоволенні та залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Так, у даному відзиві представник відповідача відтворює позицію, яка була викладена у відзиві на позов та зазначає про обґрунтованість доводів суду першої інстанції, які стали підставою для відмови в позові.

Так, зокрема, Одеська міська територіальна виборча комісія вказує, що оскаржуване рішення, прийняте нею в межах повноважень, в порядку та у спосіб, визначені Конституцією України та законами України, з метою, з якою ці повноваження надано, обґрунтовано, з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішень, неупереджено, добросовісно та розсудливо, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані ці рішення.

Адвокат Лошакова Ю. І., що діє в інтересах кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_2 у відзиві на апеляцію вказує на законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції та зазначає про відсутність підстав для його скасування.

Наведені аргументи представник обґрунтовує законністю рішення Одеської міської територіальної виборчої комісії про реєстрацію ОСОБА_2 кандидатом на посаду Одеського міського голови, що свідчить, на її думку, про те, що відсутні підстави для скасування такої реєстрації. Також у відзиві на апеляцію представник третьої особи звернула увагу, що докази про наявність у ОСОБА_2 іншого громадянства не стосується предмета доказування у даній справі і не впливають на вирішення питання про законність, прийнятого суб`єктом владних повноважень рішення.

Також до відзиву на апеляцію представник третьої особи доклала лист Генеральної прокуратури Російської Федерації від 15.10.2018 р. за вих. №82/1-2153-2018, що був направлений на адресу Генеральної прокуратури України та до якого долучено лист Управління з питань міграції МВС Російської Федерації від 31.07.2018 р. №20/29418 про те, що ОСОБА_2 не є громадянином Російської Федерації і паспорти громадянина Російської Федерації визнані такими, що були видані з порушенням встановленого порядку.

У суді апеляційної інстанції ОСОБА_1 та його представник - адвокат Оксюта підтримали доводи апеляції та просили її задовольнити.

Представник Одеської міської територіальної виборчої комісії та представник ОСОБА_2 у судовому засіданні просили в задоволенні апеляції відмовити, рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Фактичні обставини справи.

Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" на неділю, 25 жовтня 2020 року, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Постановою Одеської міської територіальної виборчої комісії №22 від 20.09.2020 р. ОСОБА_1 зареєстровано кандидатом на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 р. (а.с.6).

21 вересня 2020 року уповноважена особа Одеської міської організації політичної партії "Довіряй ділам" звернулася до Одеської міської територіальної виборчої комісії з заявою, в якій просила зареєструвати кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_2 , висунутого на зборах Одеської міської організації політичної партії "Довіряй ділам", що відбулися 17.09.2020 року (а.с.123).

22 вересня 2020 року Одеською міською територіальною виборчою комісією прийнято постанову №26 "Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого Одеською міською організацією політичної партії "Довіряй ділам", якою відповідно до пункту 4 частини 2 статті 206, частини 1 статті 224, частини 7 статті 229 Виборчого кодексу України, Одеська міська територіальна виборча комісія зареєструвала кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого Одеською міською організацією політичної партії "Довіряй ділам", ОСОБА_2 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, освіта вища, Одеський міський голова Одеської міської ради, безпартійний, проживає в м. Одесі, судимість відсутня, представницький мандат - Одеський міський голова (а.с. 8).

Вказана постанова була прийнята Одеською міською територіальною виборчою комісією на підставі наступних поданих документів, а саме:

- заяви Одеської міської організації Політичної партії "Довіряй ділам" від 21.09.2020 р., підписаної головою організації та скріпленої печаткою цієї організації (а.с.123);

- рішення зборів Одеської міської організації Політичної партії "Довіряй ділам" про висування ОСОБА_2 на посаду міського голови від 17.09.2020 р., підписаного головою організації, скріпленого печаткою цієї організації та погодженого Радою Політичної партії "Довіряй ділам" (а.с. 124);

- заяви ОСОБА_2 від 17.09.2020 р. про згоду балотуватися кандидатом на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області від Одеської міської організації Політичної партії "Довіряй ділам" (а.с. 125);

- автобіографії ОСОБА_2 у друкованому та електронному вигляді (а.с. 126);

- фотографії ОСОБА_2 у друкованому та електронному вигляді (а.с. 128);

- платіжного доручення №2 від 18.09.2020 р. про внесення грошової застави у розмірі 153 372 грн. 00 коп. (а.с. 127);

- копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки ОСОБА_2 (а.с. 129).

Джерела правового регулювання (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та оцінка суду апеляційної інстанції доводів апеляції і висновків суду першої інстанції.

Переглянувши справу за наявними у ній доказами та перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що відсутні підстави для задоволення апеляції, з огляду на таке.

Суд першої інстанції, приймаючи оскаржуване рішення, побудував свою позицію на тому, що відсутні законодавчі підстави для визнання протиправною та скасування постанови №26 від 22.09.2020 р. про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 р. ОСОБА_2 , адже суб`єкт владних повноважень діяв відповідно до Конституції України та законодавства України. Як вважав суд першої інстанції, вирішення питання наявності або відсутності у кандидата на посаду Одеського міського голови іншого громадянства та можливість виконувати, останнім, обов`язки посадової особи в органах місцевого самоврядування повинно розглядатися в іншій правовій площині.

Суд апеляційної інстанції поділяє таку позицію суду першої інстанції, висновуючись на таких нормах права.

Як було наведено вище предметом оскарження у даній справі є законність постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії №26 від 22.09.2020 р. про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 р. ОСОБА_2 .

На думку суду апеляційної інстанції дані правовідносини регулюються Виборчим кодексом України.

Так, відповідно до частини 1 статті 10 Виборчого кодексу України вимоги до кандидатів встановлюються Конституцією України та цим Кодексом.

Згідно частин 1, 2 статті 193 Виборчого кодексу України депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.

Депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.

Статтею 224 Виборчого кодексу України встановлені умови реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Так, відповідно до частини 1 даної статті, відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії або організації відповідної партії вищого рівня, або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови - також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яка повинна також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність), а також зобов`язання в разі обрання припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність);

4) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

5) автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (складається у друкованому вигляді);

6) однієї фотографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.

Подання документів до сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, здійснюється представником відповідної організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

Відповідно до частини 4 ст. 224 Виборчого кодексу України, відповідальність за достовірність та точність відомостей у документах, зазначених у пункті 5 частини першої цієї статті (для осіб, висунутих шляхом самовисування - передбачених частиною другою цієї статті), поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, несуть особи, висунуті кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови.

Як встановлено судом першої інстанції та визнається учасниками справи, Одеською міською організацією Політичної партії "Довіряй ділам" своєчасно та в повному обсязі подано до Одеської міської територіальної виборчої комісії документи, визначені частиною 1 статті 224 Виборчого кодексу України для реєстрації кандидатом на посаду Одеського міського голови ОСОБА_2 .

Підстави відмови в реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови унормовані частиною 2 статті 230 Виборчого кодексу України.

Так, відповідно до частини 2 статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі:

1) відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови)";

1-1) порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування;

2) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України особою, висунутою кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови;

3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, за межі України для постійного проживання;

4) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, визнано недієздатною;

5) наявності в особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку;

6) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом.

Частина 1 статті 231 Виборчого кодексу України містить виключний перелік підстав для скасування реєстрації кандидата та посаду сільського, селищного, міського голови.

Такими підставами є:

1) звернення кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування із заявою про відмову від балотування. Така заява може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або подана до відповідної виборчої комісії особисто;

2) звернення організації партії не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування щодо скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови відповідно до рішення, прийнятого у порядку, передбаченому статутом партії, яке додається до такого звернення. Зазначені документи підписуються керівником та засвідчуються печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії;

3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови;

4) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови за межі України для постійного проживання;

5) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови визнано недієздатним;

6) набрання щодо кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення або виявлення територіальною виборчою комісією факту наявності у кандидата судимості за такий злочин, не погашеної або не знятої в установленому законом порядку;

7) порушення порядку висування кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого частиною четвертою статті 216 цього Кодексу, в тому числі неподання кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови у порядку, встановленому цим Кодексом, заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від організації партії у разі виявлення включення цієї особи до виборчих списків, списків кандидатів до відповідної ради кількох організацій партій;

8) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом, сільським, селищним, міським головою.

Позивач та його представник, обґрунтовуючи підставу для скасування реєстрації ОСОБА_2 як кандидата на посаду міського голови вказують про те, що останній зазначив у, поданій до Одеської міської територіальної виборчої комісії, автобіографії недостовірні відомості, а саме не зазначив про наявність у нього громадянства Російської Федерації. Наведене, на їх думку, свідчить про невідповідність поданих документів вимогам частини 1 статті 224 Виборчого кодексу України.

Досліджуючи даний довід апеляції, колегія суддів встановила таке.

Постановою Центральної виборчої комісії від 14.08.2020 р. №177 "Про форми виборчої документації, рекомендованої для використання під час організації підготовки та проведення місцевих виборів" у Додатку №13 встановлений зразок написання автобіографії. Дійсно, у цьому зразку є обов`язок особи, яка балотується на місцевих виборах зазначити своє громадянство.

Колегія суддів поділяє позицію суду першої інстанції про те, що ОСОБА_2 навів достовірні дані про наявність у нього громадянства України.

Слід акцентувати увагу, що чинне законодавство України не передбачає обов`язку особи, яка досягла повноліття і добровільно набула громадянство іншої держави, повідомити про факт такого набуття відповідні органи України, що реалізують державну політику у сфері громадянства.

Такий законодавчий обов`язок відсутній і у Виборчому кодексі України.

Більш того, законодавство України не забороняє особам, які одночасно є громадянами України та іншої держави брати участь у виборах, будучи наділеними як правом обирати, так і правом бути обраними.

Суд вважає, що є слушним довід позивача, що відповідно до статті 4 Конституції України в Україні існує єдине громадянство і законодавство України не передбачає право громадянам України володіти паспортом ще якоїсь країни.

Так, статтею 2 Закону України "Про громадянство України" передбачено, якщо громадянин України набув громадянство (підданство) іншої держави або держав, то у правових відносинах з Україною він визнається лише громадянином України. Якщо іноземець набув громадянство України, то у правових відносинах з Україною він визнається лише громадянином України".

Проте, слід зауважити, що втрата громадянства України відбувається не автоматично з набуттям громадянства іншої держави, а виключно з дня видачі Указу Президента України про припинення громадянства щодо певної особи.

Тобто, навіть якщо громадянин України набув громадянство іншої держави або держав, то він не позбавляється при цьому громадянства України і в правових відносинах з Україною надалі визнається лише громадянином України.

Отож, підсумовуючи викладене, колегія суддів вважає, що Одеська міська територіальна виборча комісія не мала підстав для відмови ОСОБА_2 в реєстрації кандидатом на посаду Одеського міського голови.

Дана правова позиція суду апеляційної інстанції надає право зробити висновок, що обізнаність Одеської міської територіальної виборчої комісії про наявність у ОСОБА_2 , як кандидата на посаду Одеського міського голови, подвійного громадянства, також не дає підстави для скасування спірної постанови, адже наведені обставини не визначені на законодавчому рівні.

Суд апеляційної інстанції не досліджує та не надає оцінку доказам, що надані учасниками справи про наявність або відсутність у ОСОБА_2 громадянства Російської Федерації, позаяк погоджується з доводами суду першої інстанції, що питання законності перебування даної особи на посаді міського голови та отримання ним доступу до державної таємниці повинно розглядатися в іншій правовій площині, а не в рамках виборчого процесу на стадії реєстрації кандидатом на посаду Одеського міського голови.

Звертаючись до розділу 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд апеляційної інстанції встановив, що поняття "вільні вибори" закріплено у статті 3 Першого протоколу до Конвенції. Змістова конкретизація даної статті неодноразово здійснювалася Судом у низці його рішень, ухвалених при розгляді скарг щодо її порушення. Так, Суд звертав увагу, що наведена стаття гарантує права особи, включаючи право голосу та право балотуватися на виборах. Водночас Суд зауважував, що ці права не є абсолютними і Держави - учасники Конвенції мають право встановлювати обмеження у цій сфері в національних правових системах.

Проте, як зауважено вище, у виборчому законодавстві України відсутні прямі законодавчі норми, що зобов`язують особу повідомляти про наявність іншого громадянства та забороняють їй бути учасником виборчого процесу.

Європейський суд з прав людини у рішенні "Мельниченко проти України" від 19.10.2004 р. зазначив, що позбавлення політичних прав може бути тільки за рішенням суду відповідно до закону. Умови позбавлення осіб права бути обраними можуть бути менш суворими, ніж позбавлення їх права голосу, оскільки в результаті перебування особи на державній посаді її можна звільнити з неї, якщо вона своїми діями на цій посаді порушує значні суспільні інтереси, що буде переслідувати законну мету.

Узагальнюючи викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, що відповідно до приписів ст. 316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду без змін

Відповідно до ч.3 ст.272 КАС України судові рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справ, визначених статтями 273-277, 282-286 цього Кодексу, набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.

Враховуючи відсутність сплати скаржником судового збору за подання апеляційної скарги, є підстави, відповідно до частини 9 статті 273 КАС України, для його стягнення в сумі 1261,20 грн.

Керуючись статтями: 272, 273, 308, 310, 316, 322, 325, 328 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2020 року у справі за позовом кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_1 до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови - залишити без змін.

Стягнути з кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Держави (отримувач коштів ГУК у м. Києві/м.Київ/22030106; код отримувача (ЄДРПОУ) 37993473; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача UA9089 9998 03131 1125 60000 26001; код класифікації доходів бюджету 22030106) судовий збір у сумі 1 261 (одна тисяча двісті шістдесят одна) грн. 20 коп.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.

Доповідач - суддя І. О. Турецька

суддя Л. В. Стас

суддя Л. П. Шеметенко

Джерело: ЄДРСР 91849187
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку