open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Єдиний унікальний № 243/5443/20

Провадження № 2/243/1879/2020

РІШЕННЯ

Іменем України

(заочне)

17 вересня 2020 року Слов`янський міськрайонний суд Донецької області у складі:

головуючий - суддя Гончарова А.О.,

за участю секретаря судового засідання Олійник А.Ю.,

розглянувши в порядку спрощеного провадження цивільну справу за позовною заявою Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради до ОСОБА_1 про повернення незаконно отриманої субсидії, -

ВСТАНОВИВ:

23.06.2020 року Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради (далі УСЗН, Управління) звернулося до Слов`янського міськрайонного суду Донецької області з позовом до ОСОБА_1 про повернення незаконно отриманої субсидії, обґрунтовуючи свої вимоги тим, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в УСЗН Слов`янської міської ради, як одержувач субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг з 09.07.2015 року, користувалася житловою субсидією з 01.07.2015 року по 28.02.2019 року.

Призначення субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг регламентується Положенням «Про порядок призначення житлових субсидій», затвердженоїпостановою КМУ№ 848 від 21 жовтня 1995 рокузі змінами.

Згідно з п. 2 постанови КМУ № 329 від 27 квітня 2018 року «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанова Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1022», з 1 травня 2018 року призначені житлової субсидії здійснюється лише після подання нових заяв і декларації, якщо у складі, домогосподарства є особи, члени сім`ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства.

З відповідною заявою та декларацією ОСОБА_1 не звернулась. Управлінням здійснено перепризначення житлової субсидії з 01.05.2018 року автоматично, без особистого звернення, без урахування доходів чоловіка, що призвело до надміру виплачених коштів.

Управлінням з травня 2018 року проводилась широка інформаційно-роз`яснювальна робота щодо змін у порядку надання житлових субсидій. Інформацію про зміни протягом травня-жовтня 2018 року неодноразово публікували місцеві газети («ТВ Плюс», «Новини Слов`янська 06262», «Діловий Слов`янськ», «Славянские объявления»), висвітлювали в авторських програмах муніципального телебачення, місцевого радіо, розміщували на сайті Управління. На звуковій доріжці центрального ринку міста протягом травня-червня городянам надавались відомості про зміни у порядку та умовах надання субсидій. До надання повідомлень про зміни у законодавстві були залучені житлово-комунальні підприємства.

В результаті проведеної відділом державних соціальних інспекторів Управління перевірки правильності та повноти інформації даних, наданих для призначення житлової субсидії встановлено, що ОСОБА_1 не надала інформацію щодо перебування у шлюбі, що призвело до надмірної виплати бюджетних коштів, у вигляді субсидії з 01.05.2018 року по 28.02.2019 року на суму 9236,15 грн.

На виконання п. 125 Положення сума переплати в розмірі 7074,68 грн. знята з особових рахунків по житлово-комунальним послугам.

За результатами перевірки ОСОБА_1 надіслано повідомлення № 11-11/4674-5 від 05.11.2019 року про необхідність повернення в добровільному порядку надміру отриманої житлової субсидії у розмірі 384,49 грн. на рахунок Управління, а також суму переплати у розмірі 1716,98 грн. на рахунок Міністерства соціальної політики України.

Однак, заявник надміру отриману житлову субсидію у добровільному порядку не повернула.

Позивач просить суд стягнути з відповідача ОСОБА_1 незаконно отриману субсидію на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг у розмірі 384,49 грн., яку необхідно перерахувати на рахунок Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради Донецької області, та незаконно отриману субсидію на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг в сумі 1716,98 грн., яку необхідно перерахувати на рахунок Мінсоцполітики, а також витрати по сплаті судового збору у розмірі 2102,00 грн. на рахунок Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради Донецької області.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, надав до суду заяву з проханням слухати справу у його відсутність, позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити, не заперечував проти винесення заочного рішення.

Відповідач ОСОБА_1 у судове засідання не з`явилась, хоча про час та місце розгляду справи повідомлялася належним чином, та від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Відзив, заперечення до позовної заяви суду не надала.

Відповідно до ч. 1ст. 280 ЦПК України, суд може ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів за одночасного існування таких умов: відповідач належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання; відповідач не з`явився в судове засідання без поважних причин або без повідомлення причин; відповідач не подав відзив; позивач не заперечує проти такого вирішення справи.

Отже, суд вважає за можливе розглянути справу у порядку заочного провадження, оскільки існують всі умови для ухвалення заочного рішення, передбачені ч. 1ст. 280 ЦПК України.

Повно і всебічно з`ясувавши обставини, на які позивач послався як на підставу своїх вимог, дослідивши докази, суд встановив, що згідно із заявою про призначення житлової субсидії від 09.07.2015 року (а. с. 5), ОСОБА_1 просить призначити їй субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за адресою: АДРЕСА_1 . В той же час ОСОБА_1 зобов`язалась у разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання житлової субсидії (зміни складу осіб, які зареєстровані (фактично проживають), джерел доходу, переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, придбання майна, товарів або оплати послуг на суму, що перевищує 50 тис. гривень), протягом місяця повідомити про це структурний підрозділ з питань соціального захисту населення.

Як вбачається з рішень УСЗН Слов`янської міської ради про призначення субсидії ОСОБА_1 з 01.07.2016 року по 30.04.2019 року користувалася житловою субсидією. (а. с. 6-13)

Відповідно до свідоцтва про шлюб, виданого повторно 07.04.2010 року, серії НОМЕР_1 (а. с. 14), ОСОБА_2 та ОСОБА_1 зареєстрували шлюб 11.04.1991 року у Відділі реєстрації актів цивільного стану по місту Слов`янську Слов`янського міськрайонного управління юстиції Донецької області, актовий запис № 218.

Як вбачається з акту про проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявником для призначення всіх видів державної соціальної допомоги № 11-20/126 від 25.02.2019 року, перевіркою встановлено, що ОСОБА_1 не надала інформацію про сімейний стан, внаслідок чого були надміру виплачені кошти в сумі 9440,07 грн. за період з 01.05.2018 року по 28.02.2019 року, включно. (а. с. 15)

Відповідно до витягу з протоколу № 03-43/11-4-9 від 13.03.2019 року, комісія вирішила припинити надання житлової субсидії ОСОБА_1 , у зв`язку із виявленням ознак порушення норм законодавства під час вибіркового обстеження. (а. с. 16)

Згідно з рішенням про призначення субсидії від 15.03.2019 року (а. с. 17), житлову субсидію, призначену ОСОБА_1 з 01.02.2019 року по 30.04.2019 року, відмінено з березня 2019 року через неповідомлення про членів сім`ї, осіб домогосподарства.

Згідно з розрахунком субсидії до особової справи № 42332, загальна сума переплати за період з 05.2018 року по 02.2019 року становить 9236,15 грн. (а. с. 18)

05.11.2019 року позивачем на адресу ОСОБА_1 було надіслано повідомлення № 11-11/4674-5 про необхідність повернення надміру виплачених коштів у сумі 384,49 грн. на рахунок Управління та 1716,98 грн. на рахунок Мінсоцполітики України. (а. с. 19)

Правовідносини сторін регулюються приписамиЦК України, Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848, зі змінами (далі - Положення).

Згідно з пунктом 2постанови КМУ № 329 від 27 квітня 2018 року«Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанова Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1022» з 1 травня 2018 року призначені житлової субсидії здійснюється лише після подання нових заяв і декларації, якщо у складі, домогосподарства є особи, члени сім`ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства.

Судом встановлено, що згідно з поданоюдекларацією про доходита майновий стан, особа, яка отримує субсидію, попереджена про відповідальність за подання недостовірної інформації як про її доходи та майновий стан, так і про доходи та майновий стан членів її сім`ї, зареєстрованих у жилому приміщенні, про що свідчить підпис цієї особи у заяві про отримання житлової субсидії. Під час перевірки повноти та достовірності поданої інформації, Управлінням соціального захисту населення Слов`янської міської ради виявило, що відповідачем ОСОБА_1 не було надано інформацію про сімейний стан та персональні дані свого чоловіка ОСОБА_2 .

Згідно з п. 3 Положення призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

Відповідно до п. 13 Положення громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру.

Тобто, відповідач ОСОБА_1 09.07.2015 року під час подання заяви про призначення житлової субсидії та декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, повинна була надати відомості про наявність у неї чоловіка та його персональні дані.

Пунктом 22 Положення визначено, що у разі відмови управителя, об`єднання, виконавця комунальної послуги або громадянина добровільно повернути суму надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії питання про її примусове стягнення вирішується у судовому порядку.

Таким чином, сума надмірно перерахованої (виплаченої) субсидії є майном, збереженим без достатньої правової підстави, тому на правовідносини з повернення цієї суми поширюються приписиглави 83 ЦК України. Аналогічний за змістом висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.03.2019 року у справі № 727/5743/15-ц.

Так, згідно з ч. 1 ст. 1212 ЦК України,особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.

Відповідно до ст. 1215 ЦК Українине підлягає поверненню безпідставно набуті: 1) заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною чи юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача; 2) інше майно, якщо це встановлено законом.

Отже, не може бути повернута сума надмірно перерахованої (виплаченої) субсидії, зокрема, тоді, якщо позивач не доведе, що виплату здійснив добровільно, але внаслідок рахункової помилки з його боку чи недобросовісності з боку ОСОБА_1 , як набувача субсидії. Така недобросовісність може проявлятися у несумлінному ставленні до виконання власних обов`язків, зловживанні правом у власних інтересах або в інтересах третіх осіб тощо.

Проаналізувавши встановлені обставини, суд встановлює недобросовісність ОСОБА_1 , як набувача субсидії, який не зазначив у заяві та декларації відомості про свій сімейний стан. Оскільки ОСОБА_1 не повідомила під час звернення із заявою про призначення житлової субсидії позивачу про свій сімейний стан, внаслідок чого змінився розмір її доходу, який враховується при призначенні субсидії, тому відсутні визначені пунктом 1 частини першоїстатті 1215 ЦК Українипідстави, які унеможливлюють повернення безпідставно набутих коштів - надмірно перерахованої (виплаченої) суми субсидії.

Враховуючи вищенаведене, суд приходить до переконання про обґрунтованість позовних вимог та необхідність їх задоволення, а саме - стягнення з відповідача на користь позивача незаконно отриманої субсидії на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг.

Відповідно до ч. 1 ст. 141ЦПК Українисудовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Позивачем документально підтверджено платіжним дорученням № 269 від 28.05.2020 року сплату при зверненні з позовом до суду судового збору в розмірі 2102,00 грн., який підлягає відшкодуванню за рахунок відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 10-13, 81, 141, 263-265, 268, 280-282 ЦПК України, ст. ст. 1212, 1214, 1215 ЦК України суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Управління соціальногозахисту населенняСлов`янської міськоїради до ОСОБА_1 проповернення незаконноотриманої субсидії, задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 , на користь Державного бюджету через Управління соціального захисту населення незаконно отриману субсидію на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг субсидії у розмірі 384,49 грн. (триста вісімдесят чотири грн. 49 коп.) та перерахувати її на рахунок IBAN № UA 278201720344210029036052186, ЄДРПОУ 25954290, банк Держказначейська служба м. Київ, призначення платежу повернення переплати по субсидії.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 , через Управління соціального захисту населення незаконно отриману субсидію на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг субсидії у розмірі 1716,98 грн. (одна тисяча сімсот шістнадцять грн. 98 коп.) та перерахувати її на рахунок IBAN № UA 92820172343130006000078737, одержувач Мінсоцполітики України, ЄДРПОУ 37567866, банк Держказначейська служба м. Київ, призначення платежу повернення переплати по субсидії.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 , на користь Управління соціального захисту населення понесені витрати по оплаті судового збору в сумі 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві грн. 00 коп.) та перерахувати її на рахунок IBAN № UA 038201720344290004000052186, МФО 820172, ЄДРПОУ 25954290, банк Державна казначейська служба України м. Київ.

Рішення може бути оскаржене в судову палату по цивільних справах Донецького апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Донецького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених ЦПК України, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

У відповідності до п.п. 15.5 п. 15 ч. 1 Розділу ХІІІ Перехідних Положень ЦПК України в новій редакції, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно- телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди.

Рішення складено та підписано у нарадчій кімнаті у єдиному екземплярі.

Повний текст рішення виготовлений 23.09.2020 року.

Суддя А.О. Гончарова

Джерело: ЄДРСР 91765875
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку