open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 234/9249/20

Провадження № 2/234/2753/20

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 вересня 2020 року м. Краматорськ

Краматорський міський суд Донецької області в складі

головуючої судді Чернобай А.О.,

секретар судового засідання Максимової В.В.,

за участю прокурора Сосновенко О.В.,

розглянувши у судовому засіданні в м. Краматорську цивільну справу за позовомКраматорської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Краматорська міська рада до ОСОБА_1 про відшкодування матеріальної шкоди, завданої внаслідок вчинення кримінального правопорушення,-

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Краматорського міського суду Донецької області знаходиться цивільна справа за позовомКраматорської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Краматорська міська рада до ОСОБА_1 про відшкодування матеріальної шкоди, завданої внаслідок вчинення кримінального правопорушення (незаконної порубки дерев у захисних та інших лісових насадженнях).

У судовому засіданні судом було з`ясовано питання щодо повноваження заступника керівника Краматорської місцевої прокуратури при зверненні до суду з позовною заявою.

Представник позивача прокурор Сосновенко О.В. у судовому засіданні пояснила, що позов підписаний уповноваженою на те особою, посилаючись на ст. 24 ЗУ «Про прокуратуру» та наказ Генеральної прокуратури № 186 від 21.09.2018 року. На час звернення до суду прокурор Краматорської місцевої прокуратури Хорс К.Б. не був у відпустці чи на лікарняному, а також не перебував у відрядженні. Однак, вважає, що заступник прокурора наділений повноваженнями щодо підписання позовних заяв при зверненні до суду.

Вислухавши доводи прокурора, ознайомившись з матеріалами справи, суд приходить до наступного.

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури»від 19.09.2019 № 113-ІХвнесено зміни доЗакону України «Про прокуратуру»,у т.ч. в частині створення та функціонування Офісу Генерального прокурора, обласних прокуратур та окружних прокуратур.

Зокрема, відповідно до пунктів 8,17Закону від 19.09.2019 № 113-ІХвнесено зміни до ст. ст.12,24 Закону України «Про прокуратуру», де у частинах 1 і З слова «регіональних» і «місцевих» замінено відповідно словами «обласних» і «окружних».

На підставі ч. 6 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, зокрема, звертатися до суду з позовом, брати участь у розгляді справи тощо.

Аналогічні положення містяться і у частинах 3-5 ст. 56 ЦПК України.

Встановлено, що дана позовна заява подана до суду 22.06.2020 року і підписана заступником прокурора Краматорської місцевої прокуратури Донецької області.

Відповідно до частини 2 статті 12 Закону України «Про прокуратуру» окружну прокуратуру очолює керівник окружної прокуратури, який має першого заступника та не більше двох заступників.

Відповідно до ч. 6 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження: 1) звертатися до суду з позовом (заявою, поданням); 2) вступати у справу, порушену за позовом (заявою, поданням) іншої особи, на будь-якому етапі судового провадження; 3) ініціювати перегляд судових рішень, у тому числі у справі, порушеній за позовом (заявою, поданням) іншої особи; 4) брати участь у розгляді справи; 5) подавати цивільний позов підчас кримінального провадження у випадках та порядку, визначених кримінальним процесуальним законом; 6) брати участь у виконавчому провадженні при виконанні рішень у справі, в якій прокурором здійснювалося представництво інтересів громадянина або держави в суді; 7) з дозволу суду ознайомлюватися з матеріалами справи в суді та матеріалами виконавчого провадження, робити виписки з них, отримувати безоплатно копії документів, що знаходяться у матеріалах справи чи виконавчого провадження.

Згідно з частиною 3 статті 13 Закону України «Про прокуратуру» у разі відсутності керівника окружної прокуратури його повноваження здійснює перший заступник окружної прокуратури, а в разі його відсутності - один із заступників керівника окружної прокуратури.

Аналіз вказаних правових норм дає підстави для висновку, що підписувати позовну заяву від імені окружної прокуратури має право лише керівник окружної прокуратури, або уповноважена ним особа на підставі довіреності.

Разом з тим законом визначена можливість для реалізації цих повноважень іншими особами (першим заступником керівника окружної прокуратури, а в разі його відсутності - заступниками керівника окружної прокуратури), однак, такі повноваження можуть бути реалізовані ними лише у разі відсутності керівника окружної прокуратури.

Згідно з частинами 1 та 4 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Згідно з статтею 4 Закону України «Про прокуратуру», організація та діяльність прокуратури України, статус прокурорів визначаються Конституцією України, цим та іншими законами України, чинними міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Законом України «Про прокуратуру» не передбачено можливості керівника окружного органу прокуратури делегувати повноваження щодо представництва окружної прокуратури у взаємовідносинах з органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, особами, підприємствами, установами та організаціями, окрім випадків, передбачених частиною третьою статті 13 Закону України «Про прокуратуру».

При цьому, надання відповідних повноважень заступнику керівника у внутрішніх актах прокуратури, не є самостійною підставою для підписання ним позовної заяви від імені прокуратури, оскільки суперечить нормам статті 13 Закону України «Про прокуратуру».

З огляду на зазначене, суд дійшов висновку про те, що позовна заява підписана заступником керівника місцевої прокуратури Куцен М. за відсутності підтвердження повноважень такої особи на здійснення представництва.

Крім того,будь-які документи, які б свідчили про те, що на момент підписання позовної заяви прокурор Краматорської місцевої прокурати Донецької області був відсутній і його заступник Куцен М. виконував обов`язки прокурора Краматорської місцевої прокуратур матеріали справи не містять.

Сама лише наявність відповідних повноважень заступника керівника не є самостійною підставою для підписання ним позовної заяви від імені окружної прокуратури, оскільки суперечить нормам ст. 13 ЗУ «Про прокуратуру».(Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від25вересня 2019 року в справі № 819/198/17 та від 27 травня 2020 року справа № 819/478/17).

З огляду на наведене, позов подано особою, яка не має процесуальної дієздатності.

Отже, з урахуванням того, що доказів відсутності керівника Краматорської місцевої прокуратури та його першого заступника станом на дату підписання позовної заяви 22.06.2020 року прокурором не надано, суд дійшов висновку про залишення позовної заяви без розгляду на підставі пункту 1 частини 1 статті 257 Цивільного процесуального кодексу України, з огляду на те, що заступник керівника Краматорської місцевої прокуратури Куцен М. може бути уповноважений на підписання позовної заяви прокуратури лише у разі відсутності на дату її підписання і подання керівника Краматорської місцевої прокуратури чи його першого заступника.

Відповідно до ч. 2 ст. 257 ЦПК України особа, позов якої залишено без розгляду, після усунення умов, що були підставою для залишення заяви без розгляду, має право звернутися до суду повторно.

Керуючись ст.ст.257,260 ЦПК України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Позовну заявуКраматорськоїмісцевої прокуратурив інтересахдержави вособі Краматорськаміська рада до ОСОБА_1 провідшкодування матеріальноїшкоди,завданої внаслідоквчинення кримінальногоправопорушення залишити без розгляду.

Роз`яснити позивачу, що після усунення умов, що були підставою для залишення позову без розгляду, він має право звернутися до суду повторно.

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення, з урахуванням п.15.5.Перехідних положень ЦПК України(в редакції від 03.10.2017 р.) через Краматорський міський суд Донецької області.

Ухвала суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги ухвала, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Суддя А.О. Чернобай

Джерело: ЄДРСР 91765498
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку