open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

печерський районний суд міста києва

Справа № 757/40131/20-к

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 вересня 2020 року слідчий суддя Печерського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , за участю слідчого ОСОБА_3 , розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання слідчого слідчої групи ГСУ НП України старшого лейтенанта поліції ОСОБА_3 , про продовження строку досудового розслідування у кримінальному провадженні № 62019000000001463 від 20.09.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України,-

В С Т А Н О В И В :

18.09.2020 року до провадження слідчого судді Печерського районного суду м. Києва ОСОБА_1 надійшло клопотання слідчого слідчої групи ГСУ НП України старшого лейтенанта поліції ОСОБА_3 , за погодженням із старшим прокурором групи прокурорів у кримінальному провадженні № 62019000000001463 виконувачем обов`язків прокурора другого відділу організації процесуального керівництва та підтримання публічного обвинувачення управління нагляду за додержанням законів органами центрального апарату Національної поліції України Департаменту нагляду за Додержанням законів Національною поліцією України та органами, які ведуть боротьбу з організованою та транснаціональною злочинністю, Офісу Генерального прокурора ОСОБА_4 , про продовження строку досудового розслідування у кримінальному провадженні № 62019000000001463 від 20.09.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.

В обґрунтування клопотання зазначено, що Головним слідчим управлінням Національної поліції України (далі ГСУ НПУ) здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 62019000000001463 від 20.09.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.

Так, з провадження вбачається, що в результаті службової недбалості службових осіб Держрезерву України не виконано вимоги нормативно-правових актів (розпоряджень, постанов КМУ, закону України), які регламентують освіження товарно-матеріальних цінностей державного резерву, що призвело до прострочення продукції та заподіяння шкоди державним інтересам (тяжких наслідків).

На цей час на складах Держрезерву України зберігаються продукти харчування з простроченим терміном зберігання, а саме: близько 1000 тонн соняшникової олії (на суму 31 835 000 грн.), 59 987 банок рибних консервів (1 250 729 грн.), 599 830 банок м`ясних консервів «М`ясо тушковане. Яловичина» (20 934 067 грн.) та 4090 банок м`ясних консервів «М`ясо тушковане. Свинина».

Вказані продукти харчування підлягали освіженню відповідно до положень "Плану освіження матеріальних цінностей державного резерву у 2018 році (затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.05.2018 № 443-рс, має гриф обмеження доступу «таємно»), тобто реалізації та відпуску з державного резерву у II - III кварталах 2018 року.

Зокрема, відповідно до вимог вказаного нормативного документу олія повинна була бути реалізована у III кварталі 2018 року, рибні консерви - II кварталі 2018 року, м`ясні консерви - III кварталі 2018 року.

Крім того, на складах Держрезерву України також зберігаються 600 тис. банок молочних консервів з простроченим терміном зберігання на загальну суму 6 400 000 грн. Молочні консерви підлягали освіженню відповідно до положень «Плану освіження матеріальних цінностей державного резерву у 2019 році» (затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 № 228-рс, має гриф обмеження доступу «таємно»), тобто реалізації та відпуску з державного резерву у II кварталі 2019 року.

Відповідно до умов договору № юр-2/28п-2015 від 24.03.2015 Держрезерв України закупив у ТОВ «ПОДІЛЛЯ ПРОМПОСТАЧ» (код за ЄДРПОУ 38709044) 600 тис банок консервів м`ясних «М`ясо тушковане. Яловичина» ДСТУ 4450-2005 на суму 20 940 000 грн. (34,9 грн. за одиницю). Відповідно до вимог вказаного стандарту, строк придатності консервів в металевих банках становить 4 роки від дати виготовлення.

Консерви були поставлені товариством відповідно до вказаних у таблиці приймальних актів форми Р-1І. Кінцевий термін зберігання закінчувався 15.03.2019 по 27.05.2019 роки.

Відповідно до умов договору № юр-2/30п-2016 від 22.04.2016 Держрезерв України закупило у ТОВ «ПОДІЛЛЯ ПРОМПОСТАЧ» (код за ЄДРПОУ 38709044) 60 тис. банок консервів рибних «Сардини натуральні з добавленням олії» ГСТУ 15-70- 2001 на суму 1 251 000 грн. (20,85 грн. за одиницю). Гарантійний термін зберігання - 36 місяців від дати виготовлення.

Консерви були поставлені товариством відповідно до приймального акту форми Р-11 № 1 від 25.05.2016. Кінцевий термін зберігання закінчувався 25.05.2019 року.

Відповідно до умов договору № юр-2/41п-2017 від 31.01.2017 року Держрезерв України закупив у ТОВ «Фінінтертехнологія» (код за ЄДРПОУ 36531100) 500 тонн «Олії соняшникової рафінованої дезодорованої вимороженої марки «П» ГОСТ 14083-68 на суму 15 910 000 грн. (26516,67 грн. за тонну). Гарантійний термін зберігання - 24 місяці з дати виготовлення.

Олія була поставлена товариством відповідно до вказаних у таблиці приймальних актів форми Р-11. Кінцевий термін зберігання закінчувався з 10.02.2019 по 12.04.2019 роки.

Відповідно до умов договору № юр-2/43п-2017 від 31.01.2017 року Держрезерв України закупило у ТОВ «ДНІПРОЗБУТ» (код за ЄДРПОУ 39411242) 500 тон «Олії соняшникової рафінованої дезодорованої вимороженої марки «П» ГОСТ 14083-68 на суму 15 925 000 грн. (26541,67 грн. за тонну). Гарантійний термін зберігання - 24 місяці з дати виготовлення.

Олія була поставлена товариством відповідно до вказаних у таблиці приймальних актів форми Р-11. Кінцевий термін зберігання закінчувався з 08.02.2019 по 11.03.2019 роки.

Відповідно до умов договору № юр-2/68п-2018 від 05.06.2018 року Держрезерв України закупив у ТОВ «Торговий дім «ТРЕЙДХОЛДИНГ» (код за ЄДРПОУ 42003082) 300 000 банок консервів молочних «Молоко незбиране згущене з цукром» ДСТУ 4274:2003 на суму 6 400 000 грн. (17,78 грн. за банку). Гарантійний термін зберігання не більше 12 місяців з дня виготовлення (п. 9.1 ДСТУ 4274:2003).

Олія була поставлена товариством відповідно до вказаних у таблиці приймальних актів форми Р-11. кінцевий термін зберігання закінчувався з 14.08.2019 по 04.09.2019 роки.

Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державний матеріальний резерв» освіження запасів державного резерву - відпуск матеріальних цінностей з державного резерву у зв`язку із закінченням встановленого терміну зберігання матеріальних цінностей, тари, упаковки, а також виникнення обставин, які можуть призвести до псування або погіршення якості продукції до закінчення терміну її зберігання за умови одночасної або наступної поставки і закладення до державного резерву тієї ж кількості аналогічних матеріальних цінностей в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Згідно з ч. 4 ст. 8 Закону України Про державний матеріальний резерв, Держрезерв України несе відповідальність за відпуск матеріальних цінностей з державного резерву у зв`язку з їх освіженням (поновленням), заміною. Відпуск матеріальних цінностей з державного резерву - це реалізація чи безоплатна передача матеріальних цінностей державного резерву визначеному одержувачу (споживачу) або реалізація їх на ринку.

У ч. 4 ст. 12 Закону України «Про державний матеріальний резерв» зазначається, що відпуск із державного матеріального резерву матеріальних цінностей, що підлягають освіженню (поновленню) і зберігаються на підприємствах, установах та організаціях системи державного резерву, провадиться за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного матеріального резерву. Такий відпуск провадиться на конкурсних засадах. Кошти, отримані внаслідок такої реалізації, спрямовуються на придбання та закладення до державного резерву аналогічних матеріальних цінностей.

Освіження (поновлення) державного резерву, що знаходяться на зберіганні на підприємствах, в установах і організаціях (відповідальних зберігачів), а також зміна їх на продукцію аналогічного асортименту та якості здійснюється ними самостійно без залучення додаткових коштів.

П.п. 5, 12, 15, 16 ч. 4 «Положення про Державне агентство резерв України», затвердженого Постановою КМУ № 517 від 08.10.2014 року на Держрезерв покладається обов`язок освіження запасів матеріального резерву, дотримання нормативних умов їх кількісного та якісного стану та несе відповідальність за їх виконання. Голова Державного резерву здійснює керівництво його діяльністю (ч. 10 Положення). Розпорядженням КМУ від 26 червня 2015 року № 661-р Головою Державного агентства резерву У країни було призначено ОСОБА_5 . Розпорядженням КМУ № 452-р від 26.06.2019 ОСОБА_5 відсторонено від виконання обов`язків.

Відповідно до вимог «Порядку реалізації матеріальних цінностей державного резерву», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 № 1078, передбачено два шляхи реалізації матеріальних цінностей: проведення аукціону і продажу одержувачу, визначеному КМУ, для здійснення стабілізаційних заходів на внутрішньому ринку, надання державної підтримки галузям економіки, підприємствам, установам та організаціям. Початкова ціна лота матеріальних цінностей визначається Держрезервом, як їх ринкова вартість на підставі звіту або акта про оцінку майна. Крім того, порядком реалізації (п. 32) встановлено, що у разі коли матеріальні цінності не реалізовані протягом шести місяців, вони підлягають повторній оцінці їх ринкової вартості.

Відповідно до вимог «Порядку формування, розміщення та проведення операцій з матеріальними цінностями державного резерву», затвердженого Постановою КМУ від 08.10.1997 № 1129 відпуск матеріальних цінностей з державного резерву, у зв`язку з їх освіженням і заміною здійснюється згідно з планами освіження.

Крім того, п. 21 вказаного порядку регламентує визначення цін. Зокрема, ціни на матеріальні цінності, які відпускаються з державного резерву, визначаються Держрезервом виходячи з оптових цін, що діють на час відпуску, кон`юнктури ринку, термінів зберігання, якості продукції.

Службові особи Держрезерву України, а саме Голова ОСОБА_5 та підпорядковані йому державні службовці - начальник Управління державних резервів ОСОБА_6 , завідувач Сектору забезпечення процедур придбання та реалізації матеріальних цінностей ОСОБА_7 протягом 2018 - 2019 років не виконали вимоги ч. 4 ст. 12 Закону України «Про державний матеріальний резерв»; п.п. 2, 5, 12, 15, 16 ч. 4 та п.п. 1, 2 ч. 10 «Положення про Державне агентство резерву України», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2014 № 517; не дотримуючись п. 12 та п. 21 «Порядку формування, розміщення та проведення операцій з матеріальними цінностями державного резерву», затвердженого Постановою КМУ від 08.10.1997 № 1129; а також вимог ч. 2, ч. 32 Порядку реалізації матеріальних цінностей державного резерву, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 № 1078 та всупереч розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.05.2018 № 443-рс, від 10.04.2019 № 228-рс; не освіжили (реалізували) вчасно олію, рибні, м`ясні та молочні консерви, у зв`язку з чим термін їх зберігання прострочено, що призвело до заподіяння шкоди державі в особливо великих розмірах (60,5 млн грн).

Зокрема, недотримання вимог розпоряджень Кабінету Міністрів України від 10.05.2018 №443-рс, від 10.04.2019 № 228-рс полягало у невчасному проведенні аукціонів з реалізації.

Так, аукціони з реалізації ТМЦ у 2018 році були проведені із запізненням на 6 місяців з реалізації консервів рибних, із запізненням понад 2 місяці - консервів м`ясних, на 4 місяці - соняшникової олії.

Не дивлячись на не виконання плану освіження 2018 року службові особи не робили спроб реалізувати олію, рибні та м`ясні консерви на аукціонах протягом січня-травня 2019 року. При цьому, термін зберігання рибних консервів закінчувався лише 25.05.2019, м`ясних консервів - з 15.03.19 по 27.05.2019, соняшникової олії з 08.02.2019 по 12.04.2019.

Запізнення проведення аукціонів не дало змогу застосувати п. 32 Постанови КМУ від 25.08.2004 № 1078, яким передбачено повторну оцінку ринкової вартості матеріальних цінностей, які не реалізовані протягом шести місяців.

Подібна ситуація склалась із простроченням молочних консервів, аукціони проведені із запізненням на 2 місяці.

Крім того, службові особи не застосовувався другий спосіб реалізації ТМЦ шляхом продажу одержувачу, визначеному КМУ, для здійснення стабілізаційних заходів на внутрішньому ринку, надання державної підтримки галузям економіки, підприємствам, установам та організаціям.

У той же час, за ініціативи Держрезерву України, Кабінетом Міністрів України прийнято сумнівне розпорядження від 10.04.2019 № 238-р, яким надано дозвіл на безоплатній основі відпустити з державного матеріального резерву Запорізькій і Луганській обласним державним адміністраціям та Чернівецькій міській раді частину м`ясних консервів, в кількості 288 876 банок на суму 10 018 465,3 грн., термін зберігання яких ще не вийшов.

Законом України «Про державний матеріальний резерв» зазначено, що відпуск матеріальних цінностей з державного резерву здійснюється шляхом реалізації чи безоплатної передачі матеріальних цінностей державного резерву визначеному одержувачу (споживачу) або реалізації їх на ринку. Проте, відповідно до ч. 5, абз. 2 ч. 6 та ч. 7 ст. 12 Закону, передбачено відпуск матеріальних цінностей з державного резерву на безоплатній основі лише в порядку тимчасово позичання; для надання гуманітарної допомоги та для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.

Разом з тим, додаткове фінансування на поновлення запасів відпущених з державного резерву на безоплатній основі матеріальних цінностей не узгоджується із Бюджетним кодексом України та Законом України «Про Державний бюджет України на 2019 рік», що призвело б до зменшення ресурсів державного матеріального резерву.

Розпорядження КМУ від 10.04.2019 № 238-р не було виконано Державним агентством резерву України. В результаті прострочено весь обсяг товарно- матеріальних цінностей.

Відповідно до ст. 1 ЗУ «Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції» у разі закінчення строку придатності продукція відноситься до неякісної та небезпечної та відповідно до ст. 5 вказаного закону така продукція підлягає обов`язковому вилученню з обігу. Власник продукції зобов`язаний вилучити з обігу неякісну та небезпечну продукцію, привести її, при можливості, у відповідність з вимогами відповідних нормативно-правових актів і нормативних документів або забезпечити переробку, утилізацію чи знищення такої продукції.

Відповідно до вимог п. 33 Постанови Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 № 1078, у разі коли матеріальні цінності із закінченням строку придатності заборонені до використання та підлягають вилученню з обігу, Держрезерв України подає Мінекономрозвитку проект акта Кабінету Міністрів України щодо списання матеріальних цінностей з подальшою їх переробкою чи утилізацією. Такі операції призведуть до додаткових втрат Держрезервом України бюджетних коштів, які будуть спрямовані на утилізацію прострочених товарів.

З урахуванням викладеного, дії службових осіб Держрезерва України, які полягали у не належному виконанні службових обов`язків з реалізації ТМЦ, свідчать про ознаки заподіяння збитків державі на суму понад 60,5 млн грн та вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.

З моменту внесення відомостей про кримінальні правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань в кримінальному провадженні проведено наступні слідчі та процесуальні дії: допитано як свідка першого заступника Голови Держрезерву України ОСОБА_8 щодо проведення процедури освіження ТМЦ Держрезервом України в 2018 році; допитано як свідка радника в.о. Голови Держрезерву України ОСОБА_9 щодо проведення процедури освіження ТМЦ Держрезервом України в 2018 році; проведено перевірку Держрезерву України із залученням спеціалістів Державної аудиторської служби України, в ході якої встановлено, що Держрезерв не дотримується планових термінів проведення освіження по кварталах відповідно до затверджених періодів визначених наказами від 28.02.2012 №138 та від 04.01.2019 №4; проведено обшук на ДО «Комбінат Світанок» Держрезерву України в ході якого вилучено та передано на матеріально-відповідальне зберігання фабричні консерви з маркуванням «М`ясо тушковане Свинина», маркуванням «М`ясо тушковане Яловичина», із строком виготовлення 27.05.2015, 31.05.2015, 20.05.2015, 21.05.2015, 15.05.2015, 18.05.2015, 19.05.2015, 23.04.2015, 25.04.2015, 14.05.2015, а також вилучено документацію на вказаний товар; проведено тимчасовий доступ до документів, які зберігаються в Українському НДІ «Ресурс» та вилучено експертні висновки, протоколи випробувань, акти комісійного відбору проб, ін. документи; проведено тимчасовий доступ до документів, які зберігаються в Державному агентстві резерву України та вилучено договори, накази Держрезерву України, протоколи засідань аукціонного комітету з реалізації МЦ Держагенства резерву України, переписку з Держрезерву з органами державної влади, ін. документи; проведено тимчасовий доступ до документів, які зберігаються в ДО «Комбінат «Світанок» та вилучено документів щодо приймання ТМЦ з Державного агентства резерву України, а саме олії соняшникової.

На даний час за результатами проведення слідчих та процесуальних дій у кримінальному провадженні не отримано достатніх доказів для вручення особі обґрунтованої підозри у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.

Так, для прийняття законного рішення у кримінальному провадженні необхідно: допитати як свідків членів аукціонного комітету ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 щодо проведення засідань аукціонного комітету з реалізації ТМЦ; допитати як свідка Голову Держрезерву ОСОБА_5 щодо проведення засідань аукціонного комітету з реалізації ТМЦ; допитати як свідка директора ДО «Комбінат «Світанок» ОСОБА_20 щодо зберігання продукції Держрезерву; залучити спеціалістів Державної аудиторської служби України для встановлення збитків спричинених державному бюджету внаслідок недотримання планових термінів проведення освіження по кварталах відповідно до затверджених періодів визначених наказами 28.02.2012 №138 та від 04.01.2019 №4, іншими документами; провести судово-економічну експертизу щодо підтвердження збитків спричинених державному бюджету внаслідок недотримання планових термінів проведення освіження по кварталах відповідно до затверджених періодів визначених наказами 28.02.2012 №138 та від 04.01.2019 № 4, іншими документами.

Крім того, з урахуванням отриманих доказів необхідно провести інші слідчі та процесуальні дії, в яких виникне необхідність.

Вчинення вказаних дій необхідне для забезпечення виконання вимог Кримінального процесуального кодексу України та повноти досудового розслідування у кримінальному провадженні.

Строк досудового розслідування закінчується 20.09.2020 однак завершити досудове розслідування до вказаного строку не представляється можливим, оскільки проведення вищевказаних процесуальних, слідчих (розшукових) дій під час проведення досудового розслідування необхідно для всебічного, повного і неупередженого дослідження обставин кримінального провадження, оскільки в подальшому, під час проведення судового розгляду даного провадження, вони можуть знати доказове значення винуватості підозрюваних осіб. Обставини, що перешкодили здійснити вищевказані процесуальні, слідчі (розшукові) дії великий їх обсяг, та особлива складність даного провадження.

Відповідно до ч. 4 ст. 38 КПК України, орган досудового розслідування зобов`язаний застосовувати всі передбачені законом заходи для забезпечення ефективності досудового розслідування.

У судовому засіданні слідчий просив задовольнити клопотання, з викладених у ньому підстав.

Слідчий суддя, заслухавши слідчого, дослідивши матеріали клопотання та додані до нього документи, приходить до наступного.

Наряду з вказаним, слідчим суддею встановлено, що стороною обвинувачення не було в повній мірі доведено те, що вказані дії не могли бути виконанні в строк передбачений ст. 219 КПК України.

Крім того, слідчий суддя приймає до уваги п. 42 рішення Європейського Суду з прав людини від 13.01.2011 р. у справі «Михалкова та інші проти України» в якому зазначено, що розслідування має бути ретельним, безстороннім і сумлінним. Розслідування повинне забезпечити встановлення винних осіб та їх покарання. Органи державної влади повинні вжити всіх заходів для отримання всіх наявних доказів, які мають відношення до події, показань очевидців, доказів експертиз. Будь-які недоліки у розслідуванні, які підривають його здатність встановити відповідальну особу, створюють ризик недодержання такого стандарту.

За викладених обставин, слідчий суддя приходить до висновку, що дії сторони обвинувачення при здійсненні досудового розслідування кримінального провадження № 62019000000001463 від 20.09.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, спрямовані на забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура, що відповідає завданню кримінального провадження.

При вирішенні питання щодо продовження строку досудового розслідування кримінального провадження, слідчий суддя враховує складність провадження, певне зволікання сторони обвинувачення при здійсненні досудового та разом з тим все ж виходить з того, що зазначені у клопотанні обставини мають місце та підтверджуються на цьому етапі розслідування достатньою сукупністю даних, які приведені у клопотанні слідчого та доданих матеріалах та з того, що слідчий суддя на даному етапі провадженні не вправі вирішувати питання, які повинен вирішувати суд під час розгляду кримінального провадження по суті, зокрема не вправі оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для визнання особи винною чи невинною у вчиненні злочину, а лише зобов`язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих даних визначити, що причетність особи до вчинення кримінального правопорушення є вірогідною та наявна об`єктивна необхідність у продовженні строку досудового розслідування (рішення у справі «Джон Мюррей проти Сполученого Королівства» від 28 жовтня 1994 року, «Фокс, Кемпбелл і Гартлі проти Сполученого Королівства» від 30 серпня 1990 року).

З огляду на викладене, клопотання слід задовольнити, а строк досудового розслідування кримінального провадження необхідно продовжити до дванадцяти місяців.

Керуючись ст.ст. 2, 22, 28, 294, 295-1 КПК України, слідчий суддя

У Х В А Л И В :

Клопотання слідчого слідчої групи ГСУ НП України старшого лейтенанта поліції ОСОБА_3 , про продовження строку досудового розслідування у кримінальному провадженні № 62019000000001463 від 20.09.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України - задовольнити.

Продовжити строк досудового розслідування у кримінальному провадженні № 62019000000001463 від 20.09.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, на шість місяців, а саме: до 20.03.2021.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Слідчий суддя ОСОБА_1

Джерело: ЄДРСР 91763394
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку