open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/21488/20 Суддя (судді) першої інстанції: Амельохін В.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 вересня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі: головуючого судді: Карпушової О.В., суддів: Губської Л.В., Епель О.В., за участю секретаря судового засідання Гордієнко Л.М., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 вересня 2020 р. у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , Політичної партії "Команда Левченка "Народовладдя", ОСОБА_1 до Київської міської територіальної виборчої комісії, третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Центральна виборча комісія, про визнання протиправними дій, визнання протиправною та скасування постанови від 07.09.2020 №7 (зі змінами)

В С Т А Н О В И В :

Історія справи.

10.09.2020 ОСОБА_2 (надалі - позивач-1), ОСОБА_3 (надалі - позивач-2), Політична партія "Команда Левченка "Народовладдя" (надалі - позивач-3) та ОСОБА_1 (надалі - позивач-4) звернулись до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовами до Київської міської територіальної виборчої комісії, третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Центральна виборча комісія, про:

- визнання протиправними дії Київської міської територіальної виборчої комісії щодо прийняття 07 вересня 2020 року постанови №7 «Про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року» та змін до неї;

- визнання протиправною та скасування постанови Київської міської територіальної виборчої комісії №7 від 07 вересня 2020 року «Про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року» (зі змінами) (т.1 а.с. 1,40, 67, 135).

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 11.09.2020 у справі №640/21488/20 об`єднано в одне провадження адміністративні справи №640/21488/20, №640/21489/20, №640/21490/20 та №640/21491/20 та присвоєно об`єднаним справам загальний номер № 640/21488/20 (т.1 а.с.163).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржувана постанова (зі змінами) прийнята з порушенням строку, визначеного ч. 3 ст. 201 Виборчого кодексу України, отже є протиправною, як наслідок підлягає скасуванню. Крім того, у позовних заявах позивачі зазначили, що спірна постанова прийнята з порушенням пропорційності та територіальності встановленої виборчим законодавством, оскільки оскаржувана постанова суперечить абзацу 4 пункту 6 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України №805-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства», яким закріплено принцип - одна територіальна виборча комісія на один територіальний виборчий округ. Також позивачі вважають, що з моменту пропуску Київською міською територіальною виборчою комісією строку на прийняття рішення щодо утворення територіальних виборчих округів з виборів депутатів Київської міської ради, повноваженнями щодо прийняття такого рішення була наділена виключно Центральна виборча комісія.

В судовому засіданні 11.09.2020 позивачі підтримали позовні вимоги, подавши додаткові письмові пояснення, проте, у вказаних поясненнях позивачі наводять, що відповідачем був порушений принцип неперервності меж, а не пропорційності. Зокрема позивачі вважають, що виборчі дільниці № 800469 та 800470 не підлягають внесенню до Шостого територіального виборчого округу, оскільки не межують з іншими виборчими дільницями цього округу, а виборча дільниця №801073 включена до виборчого округу № 3, хоча знаходиться в Дарницькому районі міста Києва (т.1 а.с.190, 193, 196, 199).

Крім того, позивачі в письмових поясненнях вказали, що спірна постанова прийнята з порушенням порядку розгляду питань на засіданні, який затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 10.082020 № 173, а саме, розпочавши засідання 06.09.2020 о 23.30, час виступу та доповіді членів комісії був обмежений.

Також позивачі наголосили, що кошторис видатків відповідачем формувався із розрахунку десяти територіальних виборчих округів у місті Києві, проте затвердження тринадцяти територіальних виборчих округів спірною постановою призводить до загрози недофінансування виборчого процесу у м. Києві.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 11.09.2020 у задоволенні позову відмовлено.

Приймаючі рішення у справі суд першої інстанції виходив з того, що матеріалами справи підтверджено, що засідання з розгляду питання щодо утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року було призначено виборчою комісією на другий день виборчого процесу у відповідності до вимог частини третьої статті 201 ВК України, разом з тим, неприйняттю за його результатами відповідного рішення саме 06.09.2020 слугували об`єктивні причини, які не залежали від волі відповідача. Обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Враховуючи, що порушення мають бути реальним, стосуватись безпосередньо індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення, суд першої інстанції дійшов висновку про їх необґрунтованість.

Крім того, суд першої інстанції вказав, що порушень при утворенні територіальних виборчих округів згідно постанови №7 не вбачає, оскільки такий поділ відбувся з урахуванням приписів частини третьої статті 197, частини п`ятої статті 219 та частини четвертої статті 201 ВК України.

Щодо доводів позивачів з приводу виборчих дільниць № 800469 та № 800470 суд першої інстанції наголосив, що вказані дільниці знаходяться в межах одного Дніпровського району міста Києва, отже принцип неперервності меж (зв`язаності територій) відповідачем дотримано.

З урахуванням наведеного, суд першої інстанції зробив висновок, що постанови Київської міської територіальної виборчої комісії від 07.09.2020 №7 «Про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року» та від 07.09.2020 №8 «Про внесення змін (технічних правок) до Постанови Київської міської територіальної виборчої комісії від 07 вересня 2020 року №7 «Про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року» прийняті на підставі, у межах повноважень та у спосіб визначений Виборчим кодексом України, обґрунтовано, а також з дотриманням інших критеріїв визначених частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, та не призвели до порушень прав та інтересів позивачів.

Позивач ОСОБА_1 не погодився з рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 11.09.2020 р., подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, порушення норм матеріального права, просив скасувати оскаржене судове рішення та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Апеляційну скаргу обґрунтовано тим, що судом першої інстанції належним чином не враховано вимоги ч.3 ст.201 ВК України щодо строків утворення територіальної виборчих округів та щодо неперервності меж (зв`язаності територій).

Апелянт наголосив, що законодавство України не допускає порушення строків формування територіальних виборчих округів у зв`язку з будь-якими об`єктивними та поважними причинами.

Також апелянт зазначив, що спірна постанова не містить обґрунтувань відступлення від встановлених частинами 3-5 статті 201 Виборчого кодексу України вимог щодо кількості територіальних виборчих округів та поділу територіальних виборчих округів в межах районів у місті, і у зв`язку з прийняттям спірної постанови виникла загроза браку фінансування місцевих виборів у місті Києві.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.09.2020 відкрито провадження за цією апеляційною скаргою, учасникам справи встановлено строк на подачу відзиву, та враховуючі швидкоплинність розгляду справ цієї категорії, судове засідання призначено на 15.09.2020 о 10.50.

Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому наведено, що керуючись частиною 4 статті 201 Виборчого кодексу України було прийнято постанову про створення тринадцяти територіальних виборчих округів, оскільки таким чином кількість виборців вирівнюється, а різниця у такій кількості виборців у різних районах міста Києва зменшується.

Крім того, відповідачем у відзиві зазначено, що для визнання протиправною діяльності суб`єкта владних повноважень не достатньо одного лише факту неналежного або несвоєчасного виконання обов`язкових дій, важливим є конкретні причини, умови та обставини, через які дії фактично не були виконані чи виконанні з порушенням строків, тривалість та межі бездіяльності, та шкідливість бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи (т.2 а.с.2-5).

Третя особа також подала відзив на апеляційну скаргу, в якій погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що прийняття відповідачем спірної постанови не у строк визначений законодавством не є достатньою підставою для визнання її протиправною та скасування.

В судовому засіданні позивач-1 та позивач-4 підтримали доводи апеляційної скарги.

Представник відповідача заперечував проти задоволення апеляційної скарги.

Інші особи у судове засідання не з`явилися, причину неявки суду не повідомили.

Під час розгляду справи було оголошено перерву до 15.00 год 15.09.2020 року.

Після закінчення перерви сторони до суду не прибули, від представника відповідача надійшло клопотання про розгляд справи у письмовому провадженні, яке було задоволено судом.

Відповідно до частин 2 та 3 статті 268 КАС України неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи.

Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, зазначає наступне.

Обставини, встановлені судом.

Верховною Радою України 15.07.2020 прийнято постанову №795-ІХ «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році», якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2020 року.

Виборчий процес чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року розпочався 05 вересня 2020 року.

06.09.2020 о 23.30 розпочалось засідання Київської міської територіальної виборчої комісії, на якому розглядалось питання щодо утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року. Вказане підтверджено протоколом комісії № 5 від 06.09.2020-07.09.2020 (т.1 а.с.177).

Згідно вказаного протоколу на засіданні були присутні 18 осіб членів комісії, порядок денний був затверджений одностайно, та в ході засідання обговорювалось чотири проекти рішень щодо утворення територіальних виборчих округів в місті Києві (т.1 а.с.186-189).

07.09.2020 головою Київської міської територіальної виборчої комісії на адресу Центральної виборчої комісії було складено повідомлення про оголошення перерви в роботі виборчої комісії до 12.00 07.09.2020 через діяння осіб, які блокували роботу виборчої комісії (т.1 а.с.112).

07.09.2020 о 13.22 Київською міською територіальною виборчою комісією було прийнято постанову №7 «Про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року», якою визначено кількість територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року - 13 (тринадцать) та утворено територіальні виборчі округи з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року, встановивши їх межі та єдину нумерацію згідно з додатком, а саме:

Голосіївський район міст Києва - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 176042;

Дарницький район міста Києва - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 289699;

Частина Деснянського району міста Києва (виборчі дільниці № 800215 - 800227, 800236 - 800243, 800254 - 800270, 800280 - 800298,801068 - 801070, 801073,801079, 801080, 801088, 801089, 801104) - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 134390;

Частина Деснянського району міста Києва (виборчі дільниці № 800228 - 800235,800244 - 800253, 800271- 800279,800299 - 800341, 801071,801072, 801081,801090) - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 144760;

Частина Дніпровського району міста Києва (виборчі дільниці № 800342-800348, 800355-800376, 800384-800409, 800438-800440, 800349 - 800354) - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 129953;

Частина Дніпровського району міста Києва (виборчі дільниці № 800377, 800378-800383, 800410-800437, 800441-800470) - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 131397;

Оболонський район міста Києва - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 217359;

Печерський район міста Києва - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 89221;

Подільський район міста Києва - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 147155;

Частина Святошинського району міста Києва (виборчі дільниці № 800702-800759, 800761 -800765, 800824) - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 125505;

Частина Святошинського району міста Києва (виборчі дільниці № 800760, 800766 - 800823, 800825 - 800827,801091, 801100, 801106) - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 120822;

Солом`янський район міста Києва - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 236868;

Шевченківський район міста Києва - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 170297.

Вказана постанова прийнята у відповідності до пункту 1 частини першої статті 196, частин другої, пункту 9 частини третьої статті 197, пункту 2 частини першої, частин третьої - п`ятої, сьомої статті 201, частини першої, пункту 2 частини другої статті 206, частини третьої статті 232 Виборчого кодексу України, з урахуванням відомостей щодо кількості виборців, поданих відділом ведення Державного реєстру виборців Солом`янської районної у місті Києві державної адміністрації від 1 вересня 2020 року, керуючись постановами Центральної виборчої комісії від 30 липня 2020 року №151 "Про Роз`яснення щодо окремих питань організації підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року в містах з районним поділом з кількістю виборців 2 млн і більше осіб", від 28 серпня 2020 року № 204 "Про Роз`яснення щодо утворення виборчих округів для організації і проведення місцевих виборів", від 25 серпня 2020 року № 200 "Про Порядок інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів" (т.1 а.с..

07.09.2020 о 20.30 Київською міською територіальною виборчою комісією відповідно до пункту 1 частини першої статті 196, частин другої, пункту 9 частини третьої статті 197, пункту 2 частини першої, частин третьої - п`ятої, сьомої статті 201, частини першої, пункту 2 частини другої статті 206, частини третьої статті 232 Виборчого кодексу України, з урахуванням відомостей щодо кількості виборців, поданих відділом ведення Державного реєстру виборців Солом`янської районної у місті Києві державної адміністрації від 1 вересня 2020 року, керуючись постановами Центральної виборчої комісії від 30 липня 2020 року №151 "Про Роз`яснення щодо окремих питань організації підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року в містах з районним поділом з кількістю виборців 2 млн і більше осіб", від 28 серпня 2020 року № 204 "Про Роз`яснення щодо утворення виборчих округів для організації і проведення місцевих виборів", від 25 серпня 2020 року № 200 "Про Порядок інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів" 07 вересня 2020 року прийнято постанову №8 «Про внесення змін (технічних правок) до Постанови Київської міської територіальної виборчої комісії від 07 вересня 2020 року №7 «Про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року», якою внесено зміни (технічні правки) до Додатку Постанови Київської міської територіальної виборчої комісії від 07 вересня 2020 року № 7 "Про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року", а саме:

В описі меж територіального виборчого округу 3 цифри та знаки «, 801073» виключити.

В описі меж територіального виборчого округу 6 цифри « 800470» замінити цифрами « 800468».

В описі меж територіального виборчого округу 5 після цифр « 800354» додати цифри та знаки «, 800469, 800470».

Вказані обставини підтверджено протоколом № 6 від 07.09.2020 та зазначеною постановою (т.1 а.с.170, 175).

09.09.2020 член Київської міської територіальної виборчої комісії Крамаренко О. та заступник голови Київської міської територіальної виборчої комісії Нілов М. подали відповідачу письмові окремі думки з приводу спірної постанови відповідача (т.1 а.с. 179, 181).

Зазначені обставини підтверджені належними, достатніми та допустимими доказами, та не є спірними.

Нормативно-правове обґрунтування.

Виборчий кодекс України (надалі ВК України) відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно частини 1 статті 2 ВК України підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.

Частиною 1 статті 20 ВК України визначено поняття виборчого процесу - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

За змістом статті 32 ВК України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Частиною 3 цієї ж статті передбачено, що виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів (ч. 4 ст. 33 ВК України).

Відповідно до частини першої статті 196 Виборчого кодексу України від 19.12.2019, № 396-IX (далі по тексту - ВК України) виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи:

1) утворення виборчих округів;

2) утворення дільничних виборчих комісій;

3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення;

4) висування та реєстрація кандидатів;

5) проведення передвиборної агітації;

6) голосування у день виборів;

7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Згідно з частиною першою статті 201 ВК України систему територіальної організації виборів депутатів обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) складають:

1) єдиний багатомандатний виборчий округ;

2) територіальні виборчі округи;

3) виборчі дільниці.

Згідно з пунктом 2 частини другої статті 206 ВК України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови: утворює територіальні, багатомандатні виборчі округи відповідно до цього Кодексу, встановлює їхні межі та єдину нумерацію, визначає кількість мандатів, які розподіляються у багатомандатних виборчих округах.

Відповідно до частини першої статті 195 ВК України чергові місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за дев`яносто днів до дня виборів, позачергові місцеві вибори - не пізніше ніж за шістдесят днів до дня виборів.

Виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня чергових, позачергових місцевих виборів.

Частиною 1 статті 201 ВК України встановлено, що систему територіальної організації виборів депутатів обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) складають:

1) єдиний багатомандатний виборчий округ;

2) територіальні виборчі округи;

3) виборчі дільниці.

Згідно частини 3 статті 201 ВК України територіальні виборчі округи з виборів депутатів обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) утворюються відповідно обласною, районною, районною в місті, міською, сільською, селищною виборчою комісією не пізніш як на другий день виборчого процесу з дотриманням принципу неперервності меж (зв`язності територій) таких округів та, за можливості, з урахуванням адміністративно-територіального устрою. Відповідна виборча комісія тим самим рішенням присвоює номери територіальним виборчим округам.

Частиною 4 цієї ж статті визначено, що орієнтовна кількість територіальних округів, зазначених у частині третій цієї статті, визначається як ціла частка від ділення кількісного складу відповідної ради на 10. При утворенні цих округів відхилення від їх середньої орієнтовної кількості не може становити більше ніж два округи.

Відповідно до частини 5 цієї ж статті при утворенні територіальних виборчих округів з виборів депутатів міської ради міста з районним поділом територіальні округи утворюються, за можливості, в межах відповідних районів у місті. До меж територіального округу, утвореного у місті з районним поділом, не можуть входити частини територій різних районів у місті. У межах району в місті може бути утворено більше ніж один територіальний округ. До меж територіального округу з виборів депутатів міської ради міста з районним поділом може входити декілька суміжних районів у місті.

Частиною сьомою статті 201 ВК України встановлено, що рішення про утворення територіальних виборчих округів разом із зазначенням номера кожного такого округу відповідна територіальна виборча комісія не пізніше наступного дня після прийняття рішення про їх утворення оприлюднює у визначений нею спосіб з урахуванням положень цього Кодексу.

З метою здійснення контролю за організацією підготовки і проведення місцевих виборів, своєчасного отримання інформації про перебіг виборчого процесу та результати виборів, відповідно до частин другої, третьої статті 47, частини сьомої статті 195, пункту 4 частини першої статті 205, частини четвертої статті 206, частини третьої статті 225, частини восьмої статті 227, частини восьмої статті 228, частини дев`ятої статті 229, частини п`ятої статті 231, частини третьої статті 232, частини тринадцятої статті 242, частини вісімнадцятої статті 254, частини першої статті 281, частини сьомої статті 283 ВК України, керуючись статтями 11 - 13, пунктами 1, 2, 7 статті 21 Закону України «Про Центральну виборчу комісію», Центральна виборча комісія прийнята постанову від 25.08.2020 №200, якою затвердила Порядок інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів (далі - Порядок).

Цей Порядок регулює питання інформування територіальними виборчими комісіями Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу та результати місцевих виборів в обсязі, передбаченому Кодексом та цим Порядком, у тому числі визначає порядок заповнення та опрацювання електронних версій документів, що подаються до Центральної виборчої комісії.

Частинами другою, третьою статті 197 ВК України передбачено, що загальний склад (кількість депутатів) сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради визначається відповідно до частин третьої та четвертої цієї статті залежно від кількості виборців, які належать до територіальних громад сіл, селищ, міст, проживають на території району в місті, району, області.

Загальний склад (кількість депутатів) місцевої ради становить при чисельності виборців понад 2 мільйони виборців - 120 депутатів.

З метою забезпечення реалізації на рівних засадах виборчих прав громадян України, дотримання принципів і засад виборчого процесу, однакового застосування положень Виборчого кодексу України щодо територіальної організації місцевих виборів Центральною виборчою комісією затверджено постановою від 28.08.2020 №204 «Роз`яснення щодо утворення виборчих округів для організації і проведення місцевих виборів» (далі - Роз`яснення).

Згідно з пунктами 3.1 та 3.2 Роз`яснення, положення якого відповідають приписам статті 201 Кодексу, для проведення виборів депутатів обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками місцевих організацій політичних партій територіальна (обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна) виборча комісія утворює територіальні виборчі округи, на які поділяється відповідний єдиний багатомандатний виборчий округ.

Єдиний багатомандатний виборчий округ включає територію відповідно області, району, району в місті, міста (міської територіальної громади), села (сільської територіальної громади), селища (селищної територіальної громади).

Орієнтовна кількість територіальних виборчих округів з виборів депутатів обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначається як ціла частка від ділення кількісного складу відповідної ради на 10.

Під час утворення цих округів відхилення від їх середньої орієнтовної кількості не може становити більше ніж два округи.

Згідно пункту 3.3 Роз`яснення визначено, що у разі неможливості врахування системи адміністративно-територіального устрою, рішення про утворення виборчих округів на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць чи їх частин приймається відповідною виборчою комісією виходячи з приблизно рівної кількості виборців, які мають право голосу на відповідних виборах у кожному окрузі, а обласною чи районною виборчими комісіями також - з необхідності забезпечення представництва спільних інтересів територіальних громад під час виборів депутатів обласної чи районної ради.

При цьому, під час визначення кількості територіальних виборчих округів територіальна виборча комісія повинна враховувати вимоги частини п`ятої статті 219 Виборчого кодексу України щодо кількості кандидатів у депутати, яку повинен включати територіальний виборчий список місцевої організації політичної парти, та частини третьої статті 197 Виборчого кодексу України стосовно загального складу відповідної ради з тим, щоб кількість визначених територіальних виборчих округів забезпечувала можливість висування кандидатів у депутати в територіальних виборчих округах відповідно до загального складу (кількості депутатів) місцевої ради.

Між тим, Верховною радою України 16.07.2020 прийнятий Закон України № 805-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства».

Згідно з абзацом 4 пункту 6 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України від 16.07.2020 №805-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства» районні у місті виборчі комісії у містах з районним поділом з кількістю виборців 2 млн і більше осіб утворюються з розрахунку одна на територіальний округ для здійснення передбачених цим Кодексом повноважень та встановлення підсумків голосування у відповідному територіальному виборчому окрузі щодо виборів депутатів міських рад та міського голови за умови входження до території такого округу двох чи більше районів у місті або їх частин.

Центральною виборчою комісією постановою від 30.07.2020 №151 було затверджено Роз`яснення щодо окремих питань організації підготовки і проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року в містах з районним поділом з кількістю виборців 2 млн і більше осіб, які було розроблено з метою однакового застосування положень Виборчого кодексу України, Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України стосовно вдосконалення виборчого законодавства» від 16.07.2020 № 805-ІХ при організації підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року в містах з районним поділом з кількістю виборців 2 млн і більше осіб.

Розробляючи вказані Роз`яснення Комісія прийшла до висновку, що пункт 6 розділу II Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства» від 16.07.2020 № 805-ІХ не містить повного алгоритму утворення територіальних виборчих округів в містах з районним поділом з кількістю виборців 2 млн і більше осіб, а тому Центральною виборчою комісією на підставі здійсненого системного аналізу положень Кодексу та вказаних положень роз`яснено, що під час організації підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року утворення територіальних виборчих округів у місті Києві здійснюються відповідно до положень Виборчого кодексу України, зокрема статті 201.

Висновки суду в межах доводів апеляційної скарги.

Системний аналіз викладених вище правових норм та встановлені судом обставини надають підстави вважати, що спірна постанова відповідача від 07.09.2020 №7 (зі змінами) не підлягає скасуванню як протиправна.

Матеріалами справи підтверджено, що засідання з розгляду питання щодо утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року було призначено виборчою комісією на 06.09.2020, тобто на другий день виборчого процесу, що відповідає вимогам частини третьої статті 201 ВК України, проте через об`єктивні причини, які не залежали від волі відповідача, відповідачем 06.09.202 не було прийнято рішення про утворення територіальних виборчих округів.

Наявність об`єктивних причин підтверджено протоколом засідання № 5 та повідомленням голови Київської міської виборчої комісії від 07.09.2020 (т. 1 а.с. 170, 112).

Апелянтом вказана обставина не спростована.

Крім того, Київською міською територіальною виборчою комісією 07.09.2020 подано відомості про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року за формою №11, визначеною згідно Додатку 11 до Порядку, тобто у встановлений Порядком та положенням Виборчого кодексу України строк.

Також слід зазначити, що постанови відповідача № 7 та № 8 були оприлюдненні з дотримання положень Календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, що затверджений Постановою Центральної виборчої комісії (надалі ЦВК) від 08.08.2020 № 163 (зі змінами внесеними постановою ЦВК від 30.08.2020 №212), а саме, те що відповідній територіальній виборчій комісії необхідно оприлюднити рішення про утворення територіальних виборчих округів не пізніше наступного дня після прийняття рішення про їх утворення.

Колегія суддів визнає порушення відповідачем встановленого строку на прийняття рішення про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року, однак дане порушення не є системним, вагомим та достатнім для скасування оскаржуваного рішення, враховуючи негативні наслідки, які настали чи могли настати в разі його не прийняття.

Враховуючи, що порушення мають бути реальним, стосуватись безпосередньо індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про необґрунтованість доводів позивачів. Неутворення відповідачем виборчих округів мало б наслідком порушення прав як позивачів, так і інших виборців у м. Києві, при цьому, навіть якщо оскаржуване рішення прийнято несвоєчасно, із незалежних від відповідача обставин, ним вказане оскаржуване рішення прийняте на підставі, у межах наданих йому повноважень та у спосіб, що визначені чинним законодавством України, з дотриманням принципу безперервності, безсторонності та з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення. Колегія суддів згодна з висновком суду першої інстанції, що порушень при утворенні територіальних виборчих округів згідно оскаржуваної постанови, не виявлено, тому що такий поділ відбувся з урахуванням приписів частини третьої статті 197, частини п`ятої статті 219 та частини четвертої статті 201 Виборчого кодексу України

Доводи апелянта, що законодавство України не допускає порушення строків формування територіальних виборчих округів у зв`язку з будь-якими об`єктивними та поважними причинами, колегія суддів не приймає до уваги з огляду на вищевикладене.

Щодо доводів позивачів стосовно протиправності оскаржуваної постанови в частині утворення територіальних виборчих округів з порушенням поділу меж таких округів, колегія суддів зазначає, що аналізуючи вищенаведені норми чинного законодавства вбачається, що абзац 4 пункту 6 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України від 16.07.2020 №805-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства» підлягає застосуванню у випадку утворення районних у місті виборчих комісій з розрахунком одна на територіальний округ за умови входження до території такого округу двох чи більше районів у місті або їх частин.

Водночас, як вбачається з матеріалів справи, згідно додатку до оскаржуваної постанови від 07.09.2020 №7 утворено 13 територіальних виборчих округів та до жодного з них не віднесено двох чи більше районів у місті Києві або їх частин. Навпаки, вбачається створення окремих територіальних виборчих округів, до яких входять лише частина одного району у місті.

Колегія суддів звертає увагу на правову позиція викладену в постанові Верховного Суду від 11.09.2019 у справі №9901/436/19, відповідно до якої протиправна бездіяльність суб`єкта владних повноважень - це утримання суб`єкта владних повноважень від вчинення рішень, дій, які цей суб`єкт зобов`язаний був вчинити на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання. Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов`язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Значення мають юридичний зміст, значимість, тривалість та межі бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи.

Крім того, колегія суддів зазначає, що непогодження позивачів з адміністративним поділом виборчих округів у певних районах міста Києва не може бути підставою для скасування відповідної постанови, оскільки враховуючи територіальний устрій міста Києва та кількість виборців, що проживають у певних районах, здійснюючи такий поділ, неможливо у повній мірі забезпечити інтереси усіх виборців.

Також колегія суддів звертає увагу, що скасування постанови від 07.09.2020 №7 «Про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року» не призведе до поновлення прав позивачів, оскільки законодавством не врегульовано належним чином порядок подальших дій в такому випадку, натомість, скасування такої постанови може призвести до неможливості проведення виборів в місті Києві в цілому, що вказує на настання більш негативних наслідків для учасників виборчого процесу ніж ті, про які вказано позивачами.

Водночас, при ухваленні даної постанови, приймаючи до уваги положення частини четвертої статті 78 КАС України щодо обставин прийняття спірної постанови, колегія суддів врахувала висновки Шостого апеляційного адміністративного суду, викладені у постанові від 14 вересня 2020 у справі № 640/21368/20, яка набрала законної сили, про правомірність та обгрунтованість прийняття Київською міською територіальною виборчою комісією постанови від 07.09.2020 №7 «Про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року», оскільки вбачає наявність у справі № 640/21368/20 преюдицію для цієї справи.

Разом з тим, судова колегія враховує правові висновки Європейського суду з прав людини, викладені в п.п. 70, 71 рішення у справі RYSOVSKYY v. UKRAINE («Рисовський проти України») заява № 29979/04 Європейським судом з прав людини підкреслено особливу важливість принципу «належного урядування», відповідно до якого, в разі, коли йдеться про питання загального інтересу, державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах «Беєлер проти Італії» [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява № 33202/96, п. 120, ECHR 2000-I, «Онер`їлдіз проти Туреччини» [ВП] (Oneryildiz v. Turkey [GC]), заява № 48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, «Megadat.com S.r.l. проти Молдови» (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява № 21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року).

Крім того, в рішеннях у справах «Лелас проти Хорватії» (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року, і «Тошкуце та інші проти Румунії» (Toscuta and Others v. Romania), заява № 36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року Європейський суд з прав людини наголосив, що саме на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій та мінімізують ризик помилок.

Надаючи оцінку доводам апелянта, судова колегія також приймає до уваги рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому Суд зазначив, що «…хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід…».

Згідно зі ст. 6 КАС України та ст. 17 Закон України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що постанова Київської міської територіальної виборчої комісії від 07.09.2020 №7 «Про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року» прийнята на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначений Виборчим кодексом України, обґрунтовано, а також з дотриманням інших критеріїв визначених частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, та не призвела до порушень прав та інтересів позивачів.

Крім того, апелянтом при зверненні з даною апеляційною скаргою, а також на момент її вирішення, не було сплачено судовий збір.

За приписами частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до частини другої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Частиною першою статті 4 Закону України «Про судовий збір» встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до підпункту 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України «Про судовий збір», за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, ставка судового збору становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» передбачено, що з 1 січня 2020 року установлено прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць у розмірі 2102 грн.

Як слідує зі змісту позовних заяв, позивачами заявлено по одній позовній вимозі немайнового характеру, тобто при зверненні до адміністративного суду підлягав до сплати судовий збір у розмірі 840,80 грн.

Відповідно до п.6 ч.3 ст.4 Закону України «Про судовий збір» за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду розмір судового збору становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги.

Відтак, розмір судового зору, що підлягав сплаті при поданні позивачем апеляційної скарги на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 вересня 2020 року становить 1261,20 грн.

За приписами ст. 143 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Розподіл судових витрат здійснено у відповідності до статті 139 КАС України.

За таких обставин, враховуючи, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, доказів на підтвердження звільнення позивача (апеляна) від сплати судового збору суду не надано, колегія суддів приходить до висновку про необхідність стягнення до Державного бюджету України з апелянта судового збору за подання апеляційної скарги в розмірі 1261,20 грн.

Повний текст постанови виготовлено 15.09.2020 р.

Керуючись статтями 308, 309, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 вересня 2020 р. - залишити без задоволення.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 вересня 2020 р. у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , Політичної партії "Команда Левченка "Народовладдя", ОСОБА_1 до Київської міської територіальної виборчої комісії, третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Центральна виборча комісія, про визнання протиправними дій та про визнання протиправною та скасування постанови від 07.09.2020 №7 (зі змінами) - залишити без змін.

Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду (отримувач коштів - УК у Печер.р-ні/Печерс.р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38004897; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA638999980313171206081026007; код класифікації доходів бюджету - 22030101) судовий збір у розмірі 1261,20 грн (одна тисяча двісті шістдесят одна гривня 20 копійок).

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає.

Колегія суддів: О.В. Карпушова

Л.В. Губська

О.В. Епель

Джерело: ЄДРСР 91535765
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку