Справа №461/5376/20
Провадження №3/461/2983/20
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 вересня 2020 року суддя Галицького районного суду м.Львова Зубачик Н.Б., при секретарі судових засідань Пелех О.А., за участю представника особи, яка притягується до адміністративної відповідальності Алексеєнка А.А., представника Галицької митниці ДМС Лубоцького Б.І., розглянувши матеріали, які надійшли від начальника Управління запобігання та протидії контрабанді та порушенням митних правил Галицької митниці Держмитслужби України Лева О. про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, що проживає за адресою: АДРЕСА_1 , паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 від 24.07.1996 року, виданий Староконстянтинівським УМВС в Хмельницькій області,
за порушення митних правил за ст. 471 Митного кодексу України, -
ВСТАНОВИВ:
Згідно протоколупро порушеннямитних правил№1083/20900/20від 03.06.2020року,24.09.2019року вході проведеннятематичної перевірки,призначеної наказомЛьвівської митниціДФС від24.09.2019№ 513,у відповідностідо вимогнаказу ДМСУ№639від 05.07.2005року «Прозатвердження Порядкунаправлення запитівДержавної митноїслужби Українидо митнихслужб іноземнихдержав абоїх інформування»,було підготовленота скерованопроект запитудо митнихорганів РеспублікиПольща щодонадання інформаціїпро обставинивиявлення ними21.09.2019року утранспортному засобімарки «MERCEDES-BENZ GL350», реєстраційний номер НОМЕР_2 , не задекларованих валютних цінностей (вих. ЛМ ДФС №4061/8/13-70-20/35 від 24.09.2019 року).
У відповідь на вказаний запит митними органами Республіки Польща листом №0201- IGM.541.1562.2019.4.RLM від 28.11.2019 року (лист ДФС № 08-20/20-02/7/1614 від 30.01.2020 року (вх. ГМ ДМСУ №4532/4-20 від 31.01.2020 року) повідомлено наступне:
«21 вересня 2019 року в пункті пропуску «Хребенне» в 15:15 год. електронна система направила автомобіль з реєстраційним номером НОМЕР_2 на поглиблений контроль, зазначаючи вид контролю: валютний контроль. Вищевказаним транспортним засобом слідувало троє громадян України: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та громадянин Хорватії ОСОБА_4 . Водій транспортного засобу ОСОБА_2 надав до митного контролю тільки акцизні товари в кількості, що не перевищують допустимих норм. Інші пасажири також нічого не надали до митного контролю. Водій транспортного засобу, коли його запитали чи везе він іноземну валюту, відповів, що везе 500, а потім, коли його ще раз запитали чи є у нього ще щось, відповів, що у нього 500 000 євро. Потім водій показав гроші, які перевозив, дістаючи їх з однієї із сумок. Це були банкноти номіналом 500 і 100 євро, всього в 12 пачках. Після перерахунку виявилося, що сума становить 500 000 євро. Вищевказаний товар громадянин ОСОБА_5 не задекларував, чим він вчинив податкове правопорушення, зазначене статтею 106 Фіскально - кримінального кодексу Республіки Польща. Порушник погодився сплатити штраф в розмірі 4500 злотих. На даний час справу веде Польська прикордонна служба під наглядом прокуратури.»
Згідно інформації наявної в базах даних Галицької митниці Держмитслужби, встановлено, що 21.09.2019 року через пункт пропуску «Рава-Руська-Хребенне» митного поста «Рава-Руська» Львівської митниці ДФС, у напрямку «виїзд з України» прослідував автомобіль марки «MERCEDES-BENZ GL350», VIN-код НОМЕР_3 , реєстраційний номер НОМЕР_2 , під керуванням ОСОБА_1 . Вказаним транспортним засобом також слідувало три пасажири: ОСОБА_6 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 . Транспортний засіб переміщувався смугою руху «зелений коридор».
Таким чином, митним органом зазначається, що ОСОБА_1 перемістив через митний кордон України іноземну валюту у розмірі 500 000 євро, що перевищує дозволену до вивезення норму готівки визначену постановою Національного банку України №3 від 02.01.2019 року, а також підлягає обов`язковому письмовому декларуванню у разі переміщення через митний кордон України та у відповідності до пункту 18 постанови Національного банку України №5 від 02.01.2019 року вимагає надання документів, що підтверджують зняття готівки з рахунків у банках (фінансових установах) на ту суму, що перевищує 10000 євро.
Дії ОСОБА_1 органом митниці кваліфіковані, як порушення митних правил, відповідальність за вчинення яких передбачена ст. 471 МК України.
08.07.2020 року матеріали справи отримані судом для розгляду.
У судовому засіданні представник особи, яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_7 вину ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення заперечив. Зазначив, що в матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази, які б доводили вину ОСОБА_1 у вчиненні правопорушення, передбаченого ст.471 МК України. Зокрема, представник особи, яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_7 , звернув увагу на те, що згідно наказу Львівської митниці ДФС від 24.09.2019 року №513 призначено перевірку з окремих питань за інформацією, зазначеною у доповідній записці начальника митного поста «Рава-Руська» Львівської митниці ДФС Миколи Дробовича від 23.09.2019 року №1855/13-70-74/32. Відповідно, представник стверджує, що митному органу було відомо про порушення ОСОБА_8 митних правил ще 23.09.2019 року. Окрім того, ОСОБА_7 зазначив, що органу, який має право здійснювати провадження у справах про порушення митних правил України стало відомо про зміст листа митних органів Республіки Польща ІGM.541.1562.2019.4.RLM від 28.11.2019 року 03.01.2020 року. Однак протокол про порушення митних правил відносно ОСОБА_1 складено лише 03.06.2020 року, а направлений він до суду аж 08 липня 2020 року. Відтак, строк притягнення до відповідальності за порушення митних правил (шість місяців) збіг 03 липня 2020 року. Просив суд закрити провадження у справі, оскільки сплинули строки притягненням до адміністративної відповідальності.
Представник Галицької митниці ДМС в судовому засідання зазначив, що у діях ОСОБА_1 наявний склад правопорушення, яке йому інкриміноване. До останнього слід застосувати стягнення, передбачене санкцією статті 471 МК України.Окрім того, представник митниці Лубоцький Б.І. зазначив, що Державною митною службою Українина адресу Галицької митниці ДМС було скеровано відповідь на запит митними органами Республіки Польща, а саме лист №0201-IGM.541.1562.2019.4.RLM від 28.11.2019 року, лише 31.01.2020 року, що підтверджується вх. ГМ ДМСУ №4532/4-20 від 31.01.2020 року, який міститься в матеріалах справи. Просив суд врахувати те, що Галицькій митниці ДМС стало відомо про зміст листа митних органів Республіки Польща ІGM.541.1562.2019.4.RLM від 28.11.2019 року не 03.01.2020 року, а 31.01.2020 року, відтак перебіг строків необхідно рахувати саме з цього числа. Також, представник митниці подав клопотання про виклик в судове засідання пасажирів автомобіля марки «MERCEDES-BENZGL350», реєстраційний номер НОМЕР_2 , які 21.09.2019 року переміщувалися зазначеним транспортним засобом через пункт пропуску «Рава-Руська-Хребенне» митного поста «Рава-Руська» Львівської митниці ДФС, а саме ОСОБА_9 , ОСОБА_10 та ОСОБА_4 .
Заслухавши думку представника особи, яка притягується до адміністративної відповідальності та представника Галицької митниці ДМС, дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступного висновку.
Відповідно до ч.1ст. 486 Митного кодексу Українизавданнями провадження в справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил та запобігання таким правопорушенням, при цьому згідно зіст.487 Митного кодексу Українипровадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цьогоКодексу, а в частині, що не регулюється ним - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.
Зазначені норми узгоджуються з нормами статей245,252,280 КУпАП.
Єдиною підставою для притягнення особи до адміністративної відповідальності є протокол, який повинен відповідати вимогамст.494 МК України. В розумінні положень ст.ст.8,256,283 КУпАПтаМК Українирозгляд судом справи про адміністративне правопорушення проводиться щодо особи-правопорушника та в межах, встановлених протоколом про адміністративне правопорушення.
За змістом вимог ст.256, ч. 1 ст.257 КУпАПпитання наявності або відсутності складу адміністративного правопорушення суд вирішує лише в межах протоколу, складеного відносно конкретної особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Відповідно до вимог ст.ст.245,251,252,280 КУпАП,486, 489 МК України, суд обов`язаний повно, всебічно та об`єктивно з`ясувати всі обставини справи, дослідити в судовому засіданні наявні у справі докази, дати їм належну правову оцінку і, в залежності від встановленого, прийняти мотивоване законне рішення.
Відповідно до ч.1ст. 458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Відповідно до вимог ст.ст.486,489 МК України, суд при розгляді справи зобов`язаний повно, всебічно та об`єктивно з`ясувати всі обставини справи, дослідити в судовому засіданні наявні у справі докази, дати їм належну правову оцінку в залежності від встановленого, прийняти мотивоване законне рішення.
Передбачене ст.471 МК Українипорушення митних правил, характеризується вчиненням одноразової дії в певний час, а саме, під час митного оформлення товару, коли такий проступок може бути виявлений контролюючим органом, який згідно з метою митного оформлення, засвідчує відомості, одержані під час митного контролю товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, та оформлює результати такого контролю. Отже, зазначене порушення митних правил не є триваючим.
З протоколу про порушення митних правил №1083/20900/20 від 03.06.2020 року та матеріалів справи вбачається, що в ході проведення перевірки, призначеної наказом Львівської митниці ДФС від 24.09.2019 року №513 було підготовлено та скеровано проект запиту до митних органів Республіки Польща щодо надання інформації про обставини виявлення ними 21.09.2019 року у транспортному засобі «Mersedes-Benz GL 350», реєстраційний номер НОМЕР_2 , не задекларованих валютних цінностей.
Митним органом Республіки Польща листом IGM.541.1562.2019.4.RLM від 28.11.2019 року надано відповідь та повідомлено про факт незаконного переміщення громадянином ОСОБА_1 через митний кордон коштів в сумі 500 000 євро. Зазначену відповідь на запит, листом Державної митної служби України №8-20/20-02/7/1614 від 30.01.2020 року було скеровано на адресу Галицької митниці ДМС (вх.ГМ ДМСУ № 4532/4-20 від 31.01.2020 року).
Окрім того, з наказу Державної фіскальної служби України Львівської митниці ДФС №513 від 24.09.2019 року вбачається, що вищезгадана перевірка була призначена на підставі доповідної записки начальника митного поста «Рава-Руська» Львівської митниці ДФС Миколи Дробовича від 23.09.2019 року № 1855/13-70-74/32, що дає підстави вважати, що митному органу було відомо про вчинене ОСОБА_1 порушення митних правил ще 23.09.2019 року.
Також, з копії листа митних органів Республіки Польща IGM.541.1562.2019.4.RLM від 28.11.2019 року, що міститься у матеріалах справи наявні дата, вхідний номер та штрих- код вказаного листа, проставлений Державною митною службою України, а саме №360 від 03.01.2020 року. З вказаного листа вбачається, що Державній митній службі України стало відомо про вчинене правопорушення 03.01.2020 року.
Згідно п. 7 Положення про Державну митну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 року №227 Держмитслужба здійснює повноваження безпосередньо та через територіальні органи. До територіальних органів Держмитслужби належать митниці та спеціалізовані органи. Згідно до постанови Кабінету Міністрів України від 2 жовтня 2019 р. № 858 Галицька митниця ДМС України є територіальним органом Державної митної служби України. Статтею 493 МК України передбачено, що провадження у справі про порушення митних правил здійснюють, крім випадків, передбачених частинами другою і третьою цієї статті, посадові особи митниці, в зоні діяльності якої було вчинено або виявлено таке порушення. Окремі процесуальні дії у справі про порушення митних правил можуть вчинятися посадовими особами, уповноваженими складати протоколи про порушення митних правил відповідно до статті 490 цього Кодексу, а у випадку, передбаченому статтею 518 цього Кодексу, - також посадовими особами іншого митного органу. Керівник центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, або його заступник має право передавати справу про порушення митних правил для здійснення провадження з однієї митниці до іншої. Посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, можуть здійснювати провадження у будь-якій справі про порушення митних правил, порушеній будь-яким митним органом України.
Відповідно до ч. 1ст. 467 МК України, якщо справи про порушення митних правил відповідно достатті 522 цього Кодексурозглядаються органами доходів і зборів або судами (суддями), адміністративне стягнення за порушення митних правил може бути накладено не пізніше ніж через шість місяців з дня виявлення правопорушення. Строк накладення адміністративних стягнень у справах про порушення митних правил зупиняється на час розгляду таких справ судом.
Оскільки Державній митній службі України стало відомо про вчинене правопорушення 03.01.2020 року, відтак адміністративне стягнення може бути накладено не пізніше ніж через шість місяців, тобто не пізніше 03.07.2020 року.
Однак, як вбачається з матеріалів справи протокол про порушення митних правил складено 03 червня 2020 року та направлений до суду лише 08 липня 2020 року, тобто після спливу строку притягнення до відповідальності за порушення митних правил.
Відповідно дост. 487 МК Українипровадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цьогоКодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.
Відповідно до п.7 ч.1 ст. 247 КпАП України, провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у випадку закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.
Більш того, згідност.17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23.02.2006, суди застосовують рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.
Під час розгляду даного адміністративного матеріалу суд також враховує практику Європейського Суду з прав людини (пункт 137 Рішення від 09.01.2013 у справі «Волков проти України» (заява №21722/11) про те, що строки давності слугують кільком важливим цілям, а саме: забезпеченню юридичної визначеності та остаточності, захисту потенційних відповідачів від не заявлених вчасно вимог, яким може бути важко протистояти, та запобігти будь-якій несправедливості, яка могла б виникнути, якби від судів вимагалося виносити рішення щодо подій, що мали місце у віддаленому минулому, на підставі доказів, які через сплив часу стали ненадійними та неповними (див. рішення від 22 жовтня 1996 року у справі «Стаббінгз та інші проти Сполученого Королівства» (Stubbingsand Others v. theUnited Kingdom), п. 51, Reports 1996-IV). Строки давності є загальною рисою національних правових систем договірних держав щодо кримінальних, дисциплінарних та інших порушень.
Таким чином, враховуючи те, що на момент надходження до суду, а також розгляду справи про порушення митних правил шестимісячний строк накладення адміністративного стягнення, передбаченийст. 467 МК України, закінчився, суд дійшов висновку, що провадження у справі про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 підлягає закриттю на підставі п.7 ч. 1ст.247 КУпАП.
Окрім того, суд вважає за необхідне відмовити у задоволенні клопотання представника митниці про виклик в судове засідання пасажирів автомобіля марки «MERCEDES-BENZGL350», реєстраційний номер НОМЕР_2 , які 21.09.2019 року переміщувалися зазначеним транспортним засобом через пункт пропуску «Рава-Руська-Хребенне» митного поста «Рава-Руська» Львівської митниці ДФС, а саме ОСОБА_9 , ОСОБА_10 та ОСОБА_4 , оскільки строк накладення адміністративного стягнення закінчився, провадження у справі про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 підлягає закриттю.
У зв`язку з цим судові витрати необхідно віднести за рахунок держави.
Керуючись ст.483,486,489,495,522,527,528 МК України, ст.ст.247,283 КУпАП України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Провадження у справі про порушення митних правил відносно ОСОБА_1 за ст.471 МК Українизакрити, у зв`язку з закінченням на момент надходження до суду справи про адміністративне правопорушення строків, передбаченихст.467 МК України.
Постанова може бути оскаржена до Львівського апеляційного суду через Галицький районний суд м. Львова протягом десяти днів з дня її винесення і набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги.
Суддя Зубачик Н.Б.