open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

номер провадження справи 28/66/20

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26.08.2020 Справа № 908/1260/20

м.Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Федорової О.В. розглянув при секретарі Петриченко А.Є. у відкритому судовому засіданні в загальному позовному провадженні справу № 908/1260/20

за позовом приватного підприємства "Фірма "ДІНАС" (69118, м. Запоріжжя, вул. Чубанова, буд. 1)

до відповідача Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях (49005, м. Дніпро, вул.Центральна, буд. 6)

про 1. визнання виконаними в повному обсязі зобов`язань ПП "Фірма "ДІНАС", визначених договором № 1269 купівлі об`єкта державної власності;

2. зобов`язання відповідача зняти договір №1269 купівлі об`єкта державної власності з контролю у зв`язку з повним виконанням його умов.

за участю представників:

від позивача - Юхименко О.В., ордер АЕ №1023460 від 20.05.2020, адвокат;

від відповідача - Гончарова Я.М., довіреність № 14 від 15.04.2020.

СУТЬ СПОРУ:

До Господарського суду Запорізької області звернулося приватне підприємство "Фірма "ДІНАС" з позовом до відповідача Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях про:

- визнання виконаними в повному обсязі зобов`язань ПП "Фірма "ДІНАС", визначених договором від 14.11.2018 № 1269 купівлі-продажу об`єкта державної власності єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування", правонаступником якого є товариство з обмеженою відповідальністю "Запорізький конструкторсько-технологічний інститут сільськогосподарського машинобудування";

- зобов`язання відповідача зняти договір від 14.11.2018 №1269 купівлі-продажу об`єкта державної власності єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування", що знаходиться за адресою вулиця Чубанова, 1 м. Запоріжжя, Україна, 69118, з контролю у зв`язку з повним виконанням його умов.

Підставою для звернення з позовом зазначено безпідставне визнання комісією Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях Акту від 23.07.2019 №1/1269 підсумкової перевірки, як Акту поточної перевірки.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.05.2020 позовну заяву передано на розгляд судді Федоровій О.В.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 26.05.2020 позовну заяву приватного підприємства "Фірма "ДІНАС" залишено без руху. Позивачу надано десятиденний строк з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 01.06.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Присвоєно справі номер провадження 28/66/20. Розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 23.06.2020 о/об 11 год. 30 хв.

23.06.2020 на електрону адресу від відповідача надійшли клопотання № 10-12-03195 від 16.06.2020 про направлення справи №908/1260/20 за підсудністю до Господарського суду Дніпропетровської області; клопотання про поновлення строків для надання відзиву на позов, оскільки ухвалу про порушення провадження у справі було направлено за адресою представництва Регіонального відділення Фонду державного майна у місті Запоріжжя, в той час, як відповідач зареєстрований в місті Дніпро; відзив на позов №10-11-03341 від 22.06.2020. У відзиві відповідач зазначив, що саме на власника у разі подання пропозиції щодо зняття з контролю договору купівлі-продажу покладається обов`язок щодо забезпечення достовірності поданих документів щодо виконання договірних зобов`язань. Також зазначав, що протокольним рішенням комісії від 20.08.2019 за результатами розгляду акту підсумкової перевірки №1/1269 та доданих до нього документів, які були відібрані під час перевірки договору купівлі-продажу від 14.11.2018 №1269 не було знято з контролю у зв`язку з невиконанням умов п. 6.3.1 (відсутність первинних та бухгалтерських документів по погашенню заборгованості) та п. 6.3.3 (відсутність документів по прийняттю всіх прав та обов`язків від покупця). З урахуванням зазначеного просив в позові відмовити.

Суд залучив до матеріалів справи зазначені вище документи, але звернув увагу відповідача на те, що клопотання відповідача та відзив не відповідають вимогам вказаних норм закону, оскільки не скріплені електронним цифровим підписом.

Ухвалою суду від 23.06.2020 відкладено підготовче засідання; судове засідання призначено на 30.07.2020. Також даною ухвалою суд відмовив у задоволенні клопотання відповідача про направлення справи № 908/1260/20 за підсудністю до Господарського суду Дніпропетровської області. Клопотання відповідача про поновлення процесуального строку для надання відзиву задоволено.

25.06.2020 на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позов, в якому відповідач виклав свою правову позицію щодо заявлених вимог та просить в позові відмовити.

18.07.2020 судом отримана відповідь на відзив, яка надійшла від позивача із зазначенням заперечень щодо доводів відповідача.

28.07.2020 від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив.

29.07.2020 на адресу суду від позивача надійшли додаткові докази в обґрунтування заявлених позовних вимог.

В судовому засіданні 30.07.2020 були присутні представники сторін, здійснювалася фіксація судового процесу за допомогою технічних засобів - програмно-апаратного комплексу "Акорд".

Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги, що викладені у позові, відповіді на відзив. Просив позов задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача підтримала заперечення, що викладені у відзиві, заперечення на відповідь на відзив.

Учасники справи зазначили, що станом на 30.07.2020 всі наявні докази були подані до матеріалів справи та клопотання процесуального характеру відсутні. Також зазначили про можливість закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті

Ухвалою від 30.07.2020 закрито підготовче провадження, призначено справу №908/1260/20 до судового розгляду по суті на 26.08.2020 о/об 12 год. 00 хв.

05.08.20 до суду надійшло клопотання позивача про забезпечення позову у цій справі.

Враховуючи перебування судді Федорової О.В. у відпустці станом на дату надходження вказаного клопотання, розпорядженням в.о. керівника апарату суду від 05.08.20 № П-400/20 було призначено повторний автоматизований розподіл судової справи.

Згідно із Витягом з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями клопотання про забезпечення позову у справі № 908/1260/20 передано для розгляду судді Корсуну В.Л.

Ухвалою від 07.08.2020 відмовлено в задоволені клопотання позвиача про забезпечення позову в даній справі.

В судовому засіданні 26.08.2020 були присутні представники обох сторін, здійснювалася фіксація судового процесу технічними засобами - програмно-апаратним комплексом "Акорд".

Позивач підтримав заявлені позовні вимоги.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечував.

В судовому засіданні 26.08.2020 судом прийнято рішення, проголошено його вступну та резолютивну частини.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з п. 2.1 договору купівлі-продажу об`єкта державної власності №1269 від 14.11.2018, укладеного між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Запорізькій області (далі - продавець) та приватним підприємством "Фірма "ДІНАС" (далі - покупець) (далі - договір), відповідно до наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області від 18.10.2018 №749 «Про приватизацію об`єкта малої приватизації - єдиного майнового комплексу Державного підприємства «Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування» шляхом викупу» прийнято рішення про приватизацію об`єкта приватизації шляхом викупу приватним підприємством "Фірма "ДІНАС" (позивач), яким подано заяву для участі у повторному аукціоні зі зниженням стартової ціни, за запропонованою ним ціною 4582000,00 грн. без урахування ПДВ. Сума ПДВ, що нарахована на ціну продажу об`єкта приватизації, становить 916400,00 грн.

Ціна продажу об`єкта приватизації з урахуванням ПДВ становить 5498400,00 грн., у т.ч. ПДВ - 916400,00 грн.

Відповідно до п. 1.1 цього договору продавець передає (продає) у власність покупця об`єкт малої приватизації - єдиний майновий комплекс Державного підприємства «Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування», ідентифікаційний код юридичної особи 00239066, що розташований за адресою: 69118, м. Запоріжжя, вул.Чубанова, 1 (далі - об`єкт приватизації), а покупець приймає у власність (купує) об`єкт приватизації та сплачує ціну його продажу і виконує визначені в договорі умови.

Об`єкт приватизації включає в себе всі його активи і пасиви згідно з матеріалами інвентаризації, за результатами якої складений зведений акт інвентаризації майна станом на 30.06.2018, затверджений начальником Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області Дмитрієвим О.В. 20.07.2018.

Право власної на об`єкт приватизації зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 12.11.2018, номер запису про право власності 28916492, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1693895523101.

Пунктом 2.2 договору встановлено, що покупець зобов`язаний сплатити за придбаний об`єкт приватизації 5498400,00 грн., у т.ч. ПДВ - 916400,00 грн. у повному обсязі протягом 30 календарних днів з дня укладення договору.

За умовами розділу 3 договору право власності на об`єкт приватизації переходить до покупця після сплати в повному обсязі ціни продажу об`єкта приватизації разом із неустойкою (у разі її нарахування), що підтверджується актом приймання-передачі, який підписується сторонами та скріплюється їх печатками (за наявності).

Згідно з п. 4.1 договору передача об`єкта приватизації здійснюється у п`ятиденний строк після сплати покупцем у повному обсязі ціни продажу об`єкта приватизації на підставі акта приймання-передачі, який підписується сторонами та скріплюється їх печатками (за наявності) та є невід`ємною частиною цього договору.

Пунктом 5.1 договору передбачено, що кожна сторона зобов`язується виконувати обов`язки, покладені на неї договором, не перешкоджати іншій стороні у виконанні її обов`язків, і має право вимагати від іншої сторони виконання належним чином її обов`язків, передбачених умовами договору.

Відповідно до пунктів 6.1, 6.2 договору покупець зобов`язаний у строк та в порядку, що встановлені договором, сплатити ціну продажу об`єкта приватизації; в установлений договором строк прийняти об`єкт приватизації за актом приймання-передачі.

Згідно з п. 6.3 договору в редакції договору про внесення змін №1269/1276-1 від 22.02.2019 покупець зобов`язаний виконати умови продажу об`єкта приватизації, а саме:

- погасити протягом шести місяців від дати переходу права власності на об`єкт приватизації борги із заробітної плати та перед бюджетом, прострочену кредиторську заборгованість підприємства, які виникли на дату переходу до покупця права власності на об`єкт приватизації (пп. 6.3.1);

- не допускати звільнення працівників підприємства з ініціативи покупця чи уповноваженого ним органу (за винятком звільнення на підставі пункту 6, частини 1 статті 40 Кодексу законів про правцю України або вчинення працівником дій, за які передбачено звільнення на підставі пунктів 3, 4, 7 і 8 статті 40 та статті 41 Кодексу законів про працю України), протягом шести місяців від дати переходу до покупця права власності на об`єкт приватизації (пп. 6.3.2);

- забезпечити припинення юридичної особи - Державного підприємства «Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування» шляхом внесення до ЄДРПОУ запису про її припинення на підставі правонаступництва прав і обов`язків приватизованого підприємства, протягом шести місяців від дати переходу права власності на об`єкт приватизації (п. 6.3.3 договору).

Продавець, у свою чергу, за умовами розділу 7 договору зобов`язаний передати покупцю об`єкт приватизації за актом приймання-передачі у встановлений договором строк; здійснювати контроль за виконанням зобов`язань та умов договору.

Пунктом 6.8 договору встановлено, що після повного виконання умов договору покупець повинен підписати акт підсумкової перевірки виконання умов договору.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач сплатив повну ціну об`єкта приватизації (5498400,00 грн.) платіжними дорученнями №503 від 12.10.2018 на суму 453654,60 грн., №8043 від 20.11.2018 на суму 90730,92 грн., №8100 від 04.12.2018 на суму 54014,48 грн., №8137 від 06.12.2018 на суму 1826000,00 грн. №8139 від 07.12.2018 на суму 3074000,00 грн.

10.12.2018 сторонами договору підписано акт приймання-передачі державного майна за договором.

24.01.2019 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Запорізькій області видано наказ №64 «Про припинення діяльності Державного підприємства «Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування», відповідно до якого припинено діяльність даного підприємства шляхом його реорганізації, призначено голову комісії з припинення (реорганізації) підприємства.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 17.04.2019 до даного реєстру внесено запис про припинення Державного підприємства «Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування», а також внесено відомості про те, що ТОВ «Запорізький конструкторсько-технологічний інститут сільськогосподарського машинобудування» (ідентифікаційний код 00239066) є правонаступником Державного підприємства «Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування».

Наказом Фонду державного майна України прийнято від 17.01.2010 № 39 "Про реорганізацію регіональних відділень Фонду державного майна України" утворено Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях як юридичну особу публічного права, що розташоване у м.Дніпро, реорганізувавши шляхом злиття Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області, Регіональне відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області, Регіональне відділення Фонду державного майна України по Кіровоградській області.

Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях визначеноправонаступником майна, прав та обов`язків Регіонального відділення Фонду державного майни України по Запорізькій області.

Листом вих. №11/1-35-02572 від 21.06.2019 управління забезпечення реалізації повноважень у Запорізькій області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях звернулося до позивача з повідомленням про те, що відповідно до щоквартального графіку перевірок виконання умов договорів купівлі-продажу об`єктів приватизації органами приватизації за період з 01.07.2019 по 30.09.2019, затвердженого начальником РВ ФДМУ по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях, договір включено до планової перевірки. У зв`язку з цим зобов`язано позивача в термін до 10.07.2019 надати до Управління забезпечення реалізації повноважень у Запорізькій області (далі - Управління) звіт (довідку) про стан виконання умов договору, передбачених у розділі 6 «Обов`язки покупця» з підтверджуючими завіреними копіями відповідних документів та забезпечити сумісний огляд об`єкта договору.

На виконання даних вимог позивач супровідним листом вих. №102 від 09.07.2019 надіслав до Управління звіт про стан виконання договірних зобов`язань з додатками на 42 аркушах. Враховуючи повне виконання умов договору та відповідно до п. 6.8 договору, позивач просив провести підсумкову перевірку виконання умов договору з подальшим зняттям з контролю органу приватизації.

Відповідно до Зведеного щоквартального графіка перевірок виконання умов договорів купівлі-продажу об`єктів приватизації органами приватизації, затвердженого в.о. Голови Фонду державного майна України 25.06.2019, наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях м. Запоріжжя від 10.07.2019 №12/1-134 «Про проведення перевірки» представниками Управління забезпечення реалізації повноважень у Запорізькій області Регіонального відділення в присутності директора Приватного підприємства "Фірма "ДІНАС", здійснено візуальне обстеження об`єкта приватизації, результати якого зафіксовані актом контрольного візуального обстеження об`єкту приватизації від 12.07.2019.

Згідно з даним актом, станом на 12.07.2019 обстеженням об`єкта приватизації встановлено склад та характеристику єдиного об`єкта приватизації - єдиного майнового комплексу Державного підприємства «Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування».

Цей акт складено як підсумковий документ результатів контролю за виконанням умов договору купівлі-продажу єдиного майнового комплексу Державного підприємства «Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування», що проводився органом приватизації відповідно до вимог статі 27 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна».

Акт складено представниками органу приватизації та позивача.

Щодо стану виконання умов договору в розділі 3 акту зафіксовано, що покупець фактично сплатив за придбаний об`єкт приватизації у повному обсязі ціну 5498400,00 грн. Виконання підтверджується платіжними документами, актом передачі державного майна від 10.12.2018.

Також встановлено, що зобов`язання щодо збереження робочих місць фактично виконано.

Зобов`язання прийняти об`єкт приватизації фактично виконано. Акт передачі державного майна від 10.12.2018 зберігається у приватизаційній справі на об`єкт приватизації.

Зобов`язання щодо погашення протягом шести місяців від дати переходу права власності на об`єкт приватизації боргів із заробітної плати та перед бюджетом, простроченої кредиторської заборгованості підприємства, які виникли на дату переходу до покупця права власності на об`єкт приватизації, фактично виконано. Зокрема встановлено, що покупець надав станом на 10.06.2019 наступні документи за підписом директора та головного бухгалтера підприємства:

- довідку від 10.06.2019 №1-062 про відсутність заборгованості з виплати заробітної плати;

- довідку від 10.06.2019 №1-063 про відсутність заборгованості перед бюджетом;

- довідку від 10.06.2019 №1-061 про відсутність простроченої кредиторської заборгованості;

- фінансовий звіт суб`єкта малого підприємництва на 30.06.2019 разом із розшифровками;

- фінансовий звіт суб`єкта малого підприємництва на 30.06.2018 з приватизаційної справи.

Зобов`язання із забезпечення припинення юридичної особи - Державного підприємства "Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування" на підставі правонаступництва прав і обов`язків приватизованого підприємства виконано, юридична особа припинена шляхом реорганізації на ТОВ «Запорізький конструкторсько-технологічний інститут сільськогосподарського машинобудування» із збереженням прав і обов`язків приватизованого підприємства, що встановлено на підставі витягів з ЄДРПОУ.

Загалом за висновками перевірки встановлено, що умови договору виконано у повному обсязі і цей акт є підставою для зняття органом приватизації договору з контролю.

Враховуючи викладене, в п. 2 висновків акту зазначено, що цей акт є підставою для зняття органом приватизації договору купівлі-продажу об`єкта приватизації з контролю.

Управління забезпечення реалізації повноважень у Запорізькій області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях звернулося до позивача з листом вих. №11/1-35-03612 від 10.09.2019, в якому повідомило позивача, що відповідно до протокольного рішення комісії від 20.08.2019, затвердженого головою комісії Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях від 20.08.2019, прийнято рішення про визнання акту від 23.07.2019 №1/1269 підсумкової перевірки умов договору як акту поточної перевірки у зв`язку з відсутністю підтверджуючих документів на виконання умов п. 6.3.3 договору в частині переходу до правонаступника ТОВ «Запорізький конструкторсько-технологічний інститут сільськогосподарського машинобудування» всіх прав та обов`язків від покупця, відсутністю підтверджуючих документів на виконання умов п. 6.3.1 договору - первинних документів та бухгалтерських документів щодо погашення заборгованості, що в результаті не підтвердило стан виконання у повному обсязі умов договору, як цього вимагають норми Порядку.

У зв`язку з відсутністю первинних та бухгалтерських документів щодо погашення заборгованості приватизованого підприємства, а також доказів правонаступництва прав та обов`язків приватизованого підприємства протокольним рішенням комісії від 20.08.2019 відмовлено у знятті з контролю договору купівлі-продажу об`єкта державної власності від 14.11.2018 №1269.

Позивач вважає зазначені висновки органу приватизації безпідставними і такими, що не відповідають фактичному стану виконання зобов`язань за договором позивачем. Додатково на підтвердження факту виконання своїх зобов`язань за договором позивач посилається звіт незалежного аудитора (аудиторської компанії «Дівайс-Груп») від 25.10.2019, яким документально підтверджено виконання позивачем всіх зобов`язань за договором.

На підставі вказаних обставин позивач просить суд визнати виконаними в повному обсязі зобов`язання ПП "Фірма "ДІНАС", визначені договором від 14.11.2018 № 1269 купівлі-продажу об`єкта державної власності єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування", правонаступником якого є товариство з обмеженою відповідальністю "Запорізький конструкторсько-технологічний інститут сільськогосподарського машинобудування" та зобов`язати відповідача зняти договір від 14.11.2018 №1269 купівлі-продажу об`єкта державної власності єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування", що знаходиться за адресою вулиця Чубанова, 1 м. Запоріжжя, Україна, 69118, з контролю у зв`язку з повним виконанням його умов.

Спірні правовідносини сторін є господарськими та виникли при здійсненні приватизації об`єкта державного майна шляхом викупу за договором купівлі-продажу майна.

Норами ч. ч. 1, 2 ст. 27 Закону України від 18.01.2018 № 2269-VIII «Про приватизацію державного і комунального майна» встановлено, що контроль за виконанням умов договору купівлі-продажу, укладеного з переможцем аукціону, та викупу об`єктів приватизації здійснює орган приватизації. Порядок здійснення контролю за виконанням зобов`язань, визначених у договорі купівлі-продажу, затверджує Фонд державного майна України.

У ч. 1 ст. 1, абз. 11 п. 2 ч. 1 ст. 5 Закону України від 09.12.2011 № 4107-VI «Про Фонд державного майна України» визначено, що Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності. Фонд державного майна України здійснює контроль за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна.

Наказом Фонду державного майна України 18.10.2018 № 1327, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27.11.2018 за № 1349/32801, затверджено Порядок здійснення контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об`єктів приватизації органами приватизації (далі - Порядок).

За приписами п. п. 2, 6 розділу І Порядку контроль за виконанням умов договорів купівлі-продажу об`єктів приватизації здійснюється шляхом:

- проведення органами приватизації безпосередньо на об`єктах приватизації або в господарських товариствах, акції (частки) яких є об`єктом приватизації, перевірок виконання власниками цих об`єктів зобов`язань, визначених у договорах купівлі-продажу;

- опрацювання документів щодо стану виконання умов договорів купівлі-продажу об`єктів приватизації, отриманих від власників таких об`єктів на запит органів приватизації;

- опрацювання документів, отриманих від компетентних органів щодо забезпечення виконання власником певних договірних зобов`язань, визначених договорами купівлі-продажу об`єктів приватизації;

- застосування санкцій, передбачених чинним законодавством та умовами договорів купівлі-продажу, за невиконання або неналежне виконання зобов`язань, визначених договорами купівлі-продажу об`єктів приватизації.

Контроль за виконанням умов договору здійснює орган приватизації, який уклав такий договір. Функції контролю можуть бути передані іншому органу приватизації на підставі укладення тристороннього договору між органом приватизації, який уклав договір купівлі-продажу, органом приватизації, який здійснюватиме контроль у подальшому, та власником об`єкта приватизації.

У п. 7 розділу І Порядку визначено, що контроль може бути:

1) плановим, що здійснюється відповідно до щоквартальних графіків, які затверджують органи приватизації до 25 числа місяця, що передує кварталу;

2) позаплановим, що здійснюється на підставі звернень органів державної влади (місцевого самоврядування), подання власником об`єкта приватизації заяви до органу приватизації про здійснення перевірки за його бажанням.

Відповідно до п. п. 4, 6 розділу ІІ Порядку у процесі проведення контролю за виконанням умов договору використовуються документи, які можуть підтверджувати стан їх виконання.

Такими документами є форми державних статистичних спостережень; господарські договори, акти виконаних робіт, акти введення в експлуатацію об`єктів, акти інвентаризації та приймання-передачі об`єктів; матеріали первинного обліку, фінансові та платіжні документи, виписки банків; звіти підприємства про виконання плану заходів щодо забезпечення охорони праці, охорони навколишнього середовища; акти перевірок дотримання вимог природоохоронного законодавства, колективний договір, протокол конференції (загальних зборів) трудового колективу, звіт про виконання колективного договору; накази підприємств з питань кадрового забезпечення; інші документи, що підтверджують виконання умов договору.

Повноту поданих документів для підтвердження стану виконання умов договору визначає представник органу приватизації, що здійснює контроль за виконанням умов договору купівлі-продажу.

Таке визначення має бути обґрунтованим та базуватися на законних підставах.

Пунктом 7 розділу ІІ Порядку визначено, що за результатами перевірки складається акт поточної або підсумкової перевірки виконання умов договору купівлі-продажу (далі - Акт) за формою, затвердженою цим наказом, а саме:

акт поточної перевірки виконання умов договору купівлі-продажу (додаток 1);

акт підсумкової перевірки виконання умов договору купівлі-продажу (додаток 2);

акт поточної перевірки виконання умов договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва (додаток 3);

акт підсумкової перевірки виконання умов договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва (додаток 4).

Акти реєструються у структурному підрозділі органу приватизації, до повноважень якого належить реєстрація вхідної/вихідної кореспонденції. Усі складені та підписані примірники Акта мають однакову юридичну силу.

Оформлюючи Акти, представник органу приватизації повинен забезпечити відображення (безпосередньо в Актах) підтвердних документів, на підставі яких було зроблено висновок про фактичний стан виконання договірних умов, щодо кожного пункту договору купівлі-продажу окремо.

Представник органу приватизації є відповідальним за достовірність і обґрунтованість фактів, викладених в Актах.

До Акта додаються документи (завірені копії), які підтверджують стан виконання умов договору.

Згідно з п. 12 розділу ІІ Порядку, якщо під час перевірки виконання умов договору представником органу приватизації встановлено, що умови договору виконано у повному обсязі, складається акт підсумкової перевірки виконання умов договору купівлі-продажу за формою, наведеною в додатку 2 або 4 до цього Порядку.

Підсумковий Акт складається за результатами проведення документарної/виїзної перевірки виконання умов договору купівлі-продажу пакета акцій (часток), об`єкта приватизації після опрацювання документів щодо стану виконання умов договорів купівлі-продажу об`єктів приватизації, отриманих від власників цих об`єктів та/або від компетентних органів на запит органів приватизації.

Акт перевірки після підписання відповідними сторонами подається для затвердження уповноваженій посадовій особі органу приватизації відповідно до розподілу функціональних обов`язків.

У всіх інших випадках результати перевірок виконання умов договорів оформлюються актами поточних перевірок за формою, затвердженою нормативно-правовим актом.

Як вбачається з вищенаведених норм законодавства, акт підсумкової перевірки є кінцевим документом, що складається за результатами перевірки та містить остаточні висновки органу приватизації щодо стану виконання договору купівлі-продажу об`єкта приватизації. Даний акт складається за формою, визначеною додатком 2 до Порядку, та затверджується керівником органу приватизації.

Акт №1/1269 від 23.07.2019 складений відповідачем як акт підсумкової перевірки, за формою додатку 2 до Порядку. Даний акт підписаний представниками відповідача, що проводили перевірку, та директором позивача.

За приписами п. п. 4, 6 розділу ІІ Порядку у процесі проведення контролю за виконанням умов договору використовуються документи, які можуть підтверджувати стан їх виконання. Повноту поданих документів для підтвердження стану виконання умов договору визначає представник органу приватизації, що здійснює контроль за виконанням умов договору купівлі-продажу.

Згідно з п. 4 розділу І Порядку органи приватизації можуть надсилати запити відповідним органам державної влади та органам місцевого самоврядування для отримання інформації з питань щодо виконання власником зобов`язань, передбачених договором купівлі-продажу.

В даному випадку представники органу приватизації, що здійснювали контроль за виконанням умов договору купівлі-продажу, здійснили перевірку стану виконання позивачем умов договору купівлі-продажу об`єкта приватизації на підставі наданих позивачем документів на підтвердження виконання договору і на їх підставі дійшли висновку про повне фактичне виконання позивачем умов договору, про що викладено відповідні висновки в акті підсумкової перевірки від 23.07.2019 №1/1269. Виходячи з цього, надані позивачем документи для проведення перевірки були визнані органом приватизації достатніми для оцінки факту виконання договору з боку позивача.

Дії відповідача щодо визнання даного акту в подальшому актом поточної перевірки протокольним рішенням комісії від 20.08.2019, затвердженим головою комісії Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях від 20.08.2019, не відповідають нормам Порядку, якими не передбачено можливості визнання акту підсумкової перевірки після його оформлення сторонами актом поточної перевірки.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до протокольного рішення комісії від 20.08.2019, затвердженого головою комісії Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях від 20.08.2019, прийнято рішення про визнання акту від 23.07.2019 №1/1269 підсумкової перевірки умов договору як акту поточної перевірки у зв`язку з відсутністю підтверджуючих документів на виконання умов п. 6.3.3 договору в частині переходу до правонаступника ТОВ «Запорізький конструкторсько-технологічний інститут сільськогосподарського машинобудування» всіх прав та обов`язків від покупця, відсутністю підтверджуючих документів на виконання умов п. 6.3.1 договору - первинних документів та бухгалтерських документів щодо погашення заборгованості, що в результаті не підтвердило стан виконання у повному обсязі умов договору, як цього вимагають норми Порядку.

Відповідно до Положення про склад та регламент роботи Комісії Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях з питань зняття з контролю договорів купівлі-продажу об`єктів приватизації, затвердженого наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях від 27.03.2019 №12/05-15-ДКП, метою діяльності комісії є розгляд та прийняття рішень з питань зняття з контролю договорів купівлі-продажу об`єктів приватизації, зокрема в разі розгляду актів підсумкових перевірок виконання умові договорів купівлі-продажу об`єктів приватизації, їх затвердження уповноваженою посадовою особою регіонального відділення, після позитивного прийняття комісією на те рішень; набрання законної сили рішенням суду про виконання умов договору в повному обсязі.

Разом із цим, суд зазначає, що зняття договору з контролю на підставі протокольного рішення комісії з питань зняття з контролю договорів купівлі-продажу об`єктів приватизації, створеної органом приватизації, здійснюється згідно з п. 2 розділу ІV Порядку тільки у випадках, не передбачених пунктом 1 цього розділу.

Відповідно до п. 1 розділу ІV Порядку зняття договору купівлі-продажу з контролю здійснюється за рішенням органу приватизації, зокрема, в разі:

- повного виконання умов договору, що підтверджує відповідний орган приватизації шляхом затвердження акта підсумкової перевірки;

- набрання законної сили рішенням суду про виконання умов договору в повному обсязі.

В даному випадку судом встановлено, що позивачем виконано умови п. 6.3.1 договору щодо надання доказів погашення заборгованості, щодо яких були викладені зауваження в протокольному рішенні комісії, а також факт виконання умов п. 6.3.3 договору в частині переходу до правонаступника ТОВ «Запорізький конструкторсько-технологічний інститут сільськогосподарського машинобудування» всіх прав та обов`язків від покупця.

Так, щодо кредиторської заборгованості позивача, яка обліковувалася на балансі позивача станом на 06.07.2018, судом встановлено, що зазначена заборгованість є такою, за якою минув термін позовної давності. Позивач надав аудиторам довідку №147 від 24.10.2019, у якій зазначено, що акти звірок, претензії, судові позови або будь-які документи, які б свідчили про переривання перебігу позовної давності за даною заборгованістю, на Державному підприємстві "Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування" відсутні. Аудиторами були проведені додаткові процедури щодо встановлення дійсності таких фактів.

Зокрема, визначено, що у підприємства відсутні дані щодо таких кредиторів - ЄДРПОУ або РНОКПП (для ФОП), повні назви або ПІБ, які б надали можливість ідентифікувати осіб, яким необхідно сплатити борг. За таких умов аудиторами було визнано, що погашення простроченої кредиторської заборгованості грошовими коштами є неможливим і єдиний шлях погашення такої заборгованості - процедура списання.

За результатами засідання інвентаризаційної комісії Державного підприємства "Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування" складено протокол б/н від 29.12.2018 яким встановлено наявність простроченої кредиторської заборгованості в сумі 15778,59 грн. та запропоновано списати дану заборгованість. Зазначена заборгованість була списана на підставі наказу Державного підприємства "Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування" №18 від 29.12.2018, що підтверджується бухгалтерською довідкою Державного підприємства "Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування" від 29.12.2018.

Таким чином, документально підтверджується факт виконання позивачем зобов`язань за договором щодо погашення протягом шести місяців від дати переходу права власності на об`єкт приватизації простроченої кредиторської заборгованості Державного підприємства "Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування".

Звітом незалежного аудитора (аудиторської компанії «Дівайс-Груп») від 25.10.2019 документально підтверджено виконання позивачем всіх зобов`язань за договором в тому числі підтверджено виплату в повному обсязі заборгованості із заробітної плати та сплату в повному обсязі податків із зборів до державного бюджету. Висновки звіту ґрунтуються на аналізі бухгалтерських документів та документів фінансово-господарської звітності Державного підприємства "Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування".

Щодо доводів відповідача про те, що позивач не передав на баланс товариства з обмеженою відповідальністю "Запорізький конструкторсько-технологічний інститут сільськогосподарського машинобудування" майно приватизованого підприємства суд зазначає таке.

Відповідно до абз. 12 ч. 4 ст. 12 Закону України від 16.01.2003 №435-IV «Про приватизацію державного та комунального майна» з дня прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного або комунального підприємства або пакета акцій (частки) господарського товариства і до переходу права власності до покупця або припинення приватизації об`єкта приватизації відповідно до частини шостої цієї статті без згоди органів приватизації такі підприємства (товариства), їх уповноважені органи управління не мають права щодо прийняття рішень про припинення підприємства/господарського товариства шляхом реорганізації.

24.01.2019 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Запорізькій області видано наказ №64 «Про припинення діяльності Державного підприємства «Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування», відповідно до якого припинено діяльність даного підприємства шляхом його реорганізації, призначено голову комісії з припинення (реорганізації) підприємства.

Відповідно до ч. ч. 1, 5 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Статтею 108 Цивільного кодексу України встановлено, що перетворенням юридичної особи є зміна її організаційно-правової форми. У разі перетворення до нової юридичної особи переходять усе майно, усі права та обов`язки попередньої юридичної особи.

Згідно з ч. 5 ст. 4 Закону України від 15.05.2003 №755-ІV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» у разі перетворення юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичної особи, що припиняється у результаті перетворення, та державна реєстрація новоутвореної юридичної особи. Перетворення вважається завершеним з дати державної реєстрації новоутвореної юридичної особи.

У ч. 1 ст. 28 Закону України від 16.01.2003 №435-IV «Про приватизацію державного та комунального майна» визначено, що особи, які придбали державні або комунальні підприємства як єдині майнові комплекси, є правонаступниками їх майнових прав (крім права постійного користування земельною ділянкою) і обов`язків відповідно до умов договору між продавцем і покупцем та законодавства України.

Статтею 328 Цивільного кодексу України встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом.

За умовами п. 4.1 договору купівлі-продажу об`єкта державної власності від 14.11.2018 № 1269 передача об`єкта приватизації здійснюється у п`ятиденний строк після сплати покупцем у повному обсязі ціни продажу об`єкта приватизації на підставі акта приймання-передачі, який підписується сторонами та скріплюється їх печатками (за наявності) та є невід`ємною частиною цього договору.

За матеріалами справи судом встановлено, що позивачем сплачено повну ціну за об`єкт приватизації і 10.12.2018 сторонами договору підписано акт приймання-передачі державного майна за договором.

Як вбачається з акту приймання-передачі від 10.12.2018 та зведеного акту інвентаризації майна, затвердженого начальником Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області 20.06.2018, об`єкт приватизації включає в себе всі активи і пасиви згідно з матеріалами інвентаризації.

Пунктом 14 статті 1 Закону України від 16.01.2003 №435-IV «Про приватизацію державного та комунального майна» визначено, що завершенням приватизації є продаж об`єкта приватизації (усіх акцій, передбачених до продажу, єдиного майнового комплексу, іншого майна тощо) та перехід права власності на такий об`єкт покупцю, що оформлюється наказом відповідного органу приватизації.

Згідно з ч. 1 ст. 334 Цивільного кодексу України право власності у набувача майна за договором виникає з моменту передання майна, якщо інше не встановлено договором або законом.

Зокрема, згідно з ч. 4 ст. 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

За Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно єдиний майновий комплекс - Державне підприємство "Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування" значиться як приватна власність позивача на підставі акту приймання-передачі державного майна від 10.12.2018 та договору купівлі-продажу об`єкта державної власності від 14.11.2018 №1269 з договором про внесення змін №1269/1276-1 до цього договору.

Таким чином, позивач на законних підставах набув та зареєстрував за собою право власності на об`єкт приватизації.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 17.04.2019 до даного реєстру внесено запис про припинення Державного підприємства «Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування», а також внесено відомості про те, що ТОВ «Запорізький конструкторсько-технологічний інститут сільськогосподарського машинобудування» (ідентифікаційний код 00239066) є правонаступником Державного підприємства «Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування».

Відповідно до п. 1.5 статуту товариства з обмеженою відповідальністю "Запорізький конструкторсько-технологічний інститут сільськогосподарського машинобудування", затвердженого рішенням засновника №1 від 01.04.2019, дане товариство створено в результаті перетворення Державного підприємства "Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування" та є правонаступником всіх його прав та обов`язків.

Умовами договору купівлі-продажу об`єкта державної власності від 14.11.2018 № 1269, зокрема тими, на невиконанні яких наголошує відповідач (пункти 6.3.1 та 6.3.3), не покладено на покупця обов`язку передати майно товариству з обмеженою відповідальністю "Запорізький конструкторсько-технологічний інститут сільськогосподарського машинобудування", а тільки погасити заборгованість Державного підприємства "Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування" та забезпечити припинення даного підприємства шляхом внесення до ЄДРПОУ запису про припинення юридичної особи на підставі правонаступництва прав і обов`язків приватизованого підприємства.

Факт припинення Державного підприємства "Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування" та факт правонаступництва його прав та обов`язків приватизованого підприємства товариством з обмеженою відповідальністю "Запорізький конструкторсько-технологічний інститут сільськогосподарського машинобудування" підтверджений у встановленому законодавством порядку.

Отже, висновки комісії органу приватизації щодо невиконання позивачем умов договору не відповідають обставинам справи, а наявність підтвердженого факту виконання умов договору купівлі-продажу об`єкту приватизації є підставою для зняття договору з контролю відповідно до п. 1 розділу ІV Порядку.

Крім того, 24.01.2019 наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області №64 «Про припинення діяльності Державного підприємства «Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування» припинено діяльність даного підприємства шляхом його реорганізації за відсутності відповідних доказів передачі майна від позивача до товариства з обмеженою відповідальністю "Запорізький конструкторсько-технологічний інститут сільськогосподарського машинобудування".

За таких обставин, суд дійшов висновку, що рішення комісії органу приватизації про відмову у знятті договору купівлі-продажу об`єкта державної власності від 14.11.2018 №1269 з контролю було прийнято неправомірно.

Відповідно до п. 1 розділу ІV Порядку зняття договору купівлі-продажу з контролю здійснюється за рішенням органу приватизації, зокрема, в разі набрання законної сили рішенням суду про виконання умов договору в повному обсязі.

Враховуючи встановлені судом обставини щодо виконання договору з боку позивача в повному обсязі, а також висновки акту підсумкової перевірки №1/1269 від 23.07.2019 про те, що цей акт є підставою для зняття органом приватизації договору купівлі-продажу об`єкта приватизації з контролю, неправомірну відмову відповідача у знятті договору з контролю відповідно до протокольного рішення комісії від 20.08.2019, суд визнав позовні вимоги обґрунтованими та ухвалив визнати виконаними в повному обсязі зобов`язання приватного підприємства "Фірма "ДІНАС", визначені договором від 14.11.2018 № 1269 купівлі-продажу об`єкта державної власності єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування", правонаступником якого є товариство з обмеженою відповідальністю "Запорізький конструкторсько-технологічний інститут сільськогосподарського машинобудування"; зобов`язати Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях зняти договір від 14.11.2018 №1269 купівлі-продажу об`єкта державної власності єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування", що знаходиться за адресою вулиця Чубанова, 1 м. Запоріжжя, Україна, 69118, з контролю у зв`язку з повним виконанням його умов.

Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору за розгляд позовної заяви в даній справі в сумі 4204,00 грн. покладаються на відповідача.

Керуючись 129, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати виконаними в повному обсязі зобов`язання приватного підприємства "Фірма "ДІНАС" (69118, м. Запоріжжя, вул. Чубанова, буд. 1, ідентифікаційний код 25216474), визначені договором від 14.11.2018 № 1269 купівлі-продажу об`єкта державної власності єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування", правонаступником якого є товариство з обмеженою відповідальністю "Запорізький конструкторсько-технологічний інститут сільськогосподарського машинобудування".

Зобов`язати Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях (49005, місто Дніпро, вул.Центральна, буд. 6, ідентифікаційний код 42767945) зняти договір від 14.11.2018 №1269 купівлі-продажу об`єкта державної власності єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування", що знаходиться за адресою вулиця Чубанова, 1 м. Запоріжжя, Україна, 69118, з контролю у зв`язку з повним виконанням його умов.

Стягнути з Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях (49005, місто Дніпро, вул. Центральна, буд. 6, ідентифікаційний код 42767945) на користь приватного підприємства "Фірма "ДІНАС" (69118, м. Запоріжжя, вул. Чубанова, буд. 1, ідентифікаційний код 25216474) витрати зі сплати судового збору за розгляд позовної заяви в сумі 4204,00 грн. (чотири тисячі двісті чотири грн. 00 коп.).

Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.

Набрання рішенням законної сили, строк на апеляційне оскарження та порядок подачі апеляційної скарги визначені статтями 241, 256, 257 ГПК України з урахуванням положень пункту 4 розділу Х «Прикінцеві положення» ГПК України.

Апеляційна скарга може бути подана до Центрального апеляційного господарського суду через господарський суд Запорізької області.

Повне судове рішення складено 04.09.2020.

Суддя О.В.Федорова

Джерело: ЄДРСР 91318822
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку