open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 серпня 2020 року м. Київ № 320/4129/20

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Колеснікової І.С., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області

дотовариства з обмеженою відповідальністю «Медичний центр Докторпро Біла

Церква»

про стягнення штрафу за порушення законодавства про рекламу

В С Т А Н О В И В:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Держпродспоживслужби в Київській області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Медичний центр Докторпро Біла Церква» про стягнення штрафу за порушення законодавства про рекламу в розмірі 5083,00 грн. згідно рішення від 03.03.2020 №21.

Позов мотивовано несплатою відповідачем штрафу, накладеного на відповідача за порушення законодавства про рекламу, а саме розповсюдження зовнішньої реклами без попередження: «Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров`я».

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 20.05.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), запропоновано відповідачу подати відзив на позовну заяву.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву, згідно якого проти позову заперечено. Зазначено про відсутність правових підстав для накладення на відповідача штрафних санкцій з огляду на ту обставину, що розміщення біля входу до закладу охорони здоров`я інформації із зазначенням найменування закладу охорони здоров`я та переліку медичних спеціальностей, за якими проводиться медична практика, не є рекламуванням лікарських засобів, медичних виробів, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, що вимагає розміщення на такій рекламі попередження, за відсутність якого на відповідача накладено штрафні санкції.

Дослідивши наявні у матеріалах справи докази та з`ясувавши обставини справи, судом встановлено таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Медичний центр Докторпро Біла Церква», ідентифікаційний код 39507903, місцезнаходження: 09100, Київська область, м. Біла Церква, бульв. Олександрійський, 25/2, зареєстроване як юридична особа 24.11.2014, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис №13531020000007133.

Головним управлінням Держпродспоживслужби в Київській області складено протокол від 19.12.2019 відносно ТОВ «Медичний центр Докторпро Біла Церква» про наявні ознаки порушення вимог абзацу четвертого частини четвертої статті 21 Закону України «Про рекламу» при розповсюдженні зовнішньої реклами за адресою: Київська область, м. Біла Церква, бульвар Олександрійський, буд 25/2 такого змісту: «докторпро+ Проктологія Лікування геморою за 1 сеанс. Дерматологія Лікування псоріазу без гормонів. Цифрова діагностика та видалення новоутворень. Гастроентерологія Лікування широкого спектру захворювань ШКТ. Хірургія Малоінвазивна хірургія. Сімейний лікар Виклик лікаря додому та в офіс. УЗД doctorpro.ua (0456) 333-111 (068) 458-00-00 Вартість дзвінків згідно тарифів вашого оператора Ліц. МОЗУ сер. АЕ №638149 від 05.02.2015». Реклама лікарських засобів, медичних виробів, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації повинна містити текст попередження такого змісту: «Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров`я», що займає не менше 15 відсотків площі (тривалості) всієї реклами.

Головним управлінням Держпродспоживслужби в Київській області вручено 26.12.2016 ТОВ «Медичний центр Докторпро Біла Церква» вимогу від 19.12.2019 №Вих-10-05.4/13046-19 про надання у термін до 31.01.2020 пояснень, затверджених макетів реклами, документального підтвердження вартості розповсюдженої реклами та іншої інформації, що може мати істотне значення для прийняття рішення у справі про порушення законодавства у сфері реклами.

Листом ТОВ «Медичний центр Докторпро Біла Церква» (вхідний номер Держпродспоживслужби ВХ-92-20 від 08.01.2020) надано письмові пояснення та документи на виконання вимоги від 19.12.2019 №Вих-10-05.4/13046-19.

Головним управлінням Держпродспоживслужби в Київській області 17.01.2020 винесено рішення про початок розгляду справи про порушення законодавства про рекламу, якими вирішено розпочати розгляд справи про порушення вимог законодавства України про рекламу відносно рекламодавця ТОВ «Медичний центр Докторпро Біла Церква» (ідентифікаційний код 39507903, місцезнаходження: 09100, Київська область, м. Біла Церква, бульв. Олександрійський, 25/2) та вручено 28.01.2020 відповідачу повідомлення №Вих-10-05.1/470-20 від 21.01.2020 про розгляд справи про порушення законодавства про рекламу.

За результатами розгляду справи про порушення законодавства про рекламу Головним управлінням Держпродспоживслужби в Київській області 03.03.2020 складено протокол засідання стосовно справи про порушення законодавства про рекламу, яким вирішено внести на розгляд керівництву Головного управління попередні висновки та матеріали справи для прийняття рішення.

Головним управлінням Держпродспоживслужби в Київській області винесено рішення від 03.03.2020 №21 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу, яким на ТОВ «Медичний центр Докторпро Біла Церква» за недотримання встановлених законом вимог щодо змісту реклами у відповідності до вимог частини сьомої статті 27 Закону України «Про рекламу» накладено штраф у розмірі 5083,00 грн.

Зазначене рішення вручено відповідачу 05.03.2020 згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення №0813300198326.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.

Засади рекламної діяльності в Україні, регулювання відносин, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження, розміщення та споживання реклами визначено відповідно до Закону України «Про рекламу» від 03.07.1996 №270/96-ВР (далі по тексту Закон №270/96-ВР).

Відповідно до статті 1 Закону №270/96-ВР, реклама інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару; розповсюджувач реклами особа, яка здійснює розповсюдження реклами; зовнішня реклама реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг; рекламні засоби засоби, що використовуються для доведення реклами до її споживача.

Частиною четвертою статті 21 Закону №270/96-ВР передбачено, що реклама лікарських засобів, медичних виробів, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації повинна містити: об`єктивну інформацію про лікарський засіб, медичний виріб, метод профілактики, діагностики, лікування, реабілітації і здійснюватися так, щоб було зрозуміло, що наведене повідомлення є рекламою, а рекламований товар є лікарським засобом, медичним виробом, методом профілактики, діагностики, лікування, реабілітації; вимогу про необхідність консультації з лікарем перед застосуванням лікарського засобу чи медичного виробу; рекомендацію щодо обов`язкового ознайомлення з інструкцією на лікарський засіб; текст попередження такого змісту: «Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров`я», що займає не менше 15 відсотків площі (тривалості) всієї реклами.

Статтею 26 Закону №270/96-ВР визначено, що контроль за дотриманням законодавства України про рекламу здійснює у межах своїх повноважень спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів щодо захисту прав споживачів реклами. На вимогу органів державної влади, на які згідно із законом покладено контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу, рекламодавці, виробники та розповсюджувачі реклами зобов`язані надавати документи, усні та/або письмові пояснення, відео- та звукозаписи, а також іншу інформацію, необхідну для здійснення ними повноважень щодо контролю.

Згідно статті 27 Закону №270/96-ВР, рекламодавці, винні у недотриманні встановлених законом вимог щодо змісту реклами та у замовленні розповсюдження реклами, в якій не дотримано встановлені законом вимоги щодо її змісту, несуть відповідальність за порушення законодавства про рекламу (абзац п`ятий пункту 1 частини другої); розповсюджувачі реклами, винні в порушенні встановленого законодавством порядку розповсюдження та розміщення реклами (пункт 3 частини другої).

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, за поданням державних органів, зазначених у статті 26 цього Закону, або самостійно у випадках, передбачених цією статтею, крім тих, які віднесено виключно до компетенції Антимонопольного комітету України та які регулюються законодавством з питань авторського права та суміжних прав, накладає штрафи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, на: рекламодавців за вчинення дій, передбачених пунктом 1 частини другої цієї статті, у розмірі п`ятикратної вартості розповсюдженої реклами; виробників реклами за вчинення дій, передбачених пунктом 2 частини другої цієї статті, у розмірі п`ятикратної вартості виготовлення реклами; розповсюджувачів реклами за вчинення дій, передбачених пунктом 3 частини другої цієї статті, у розмірі п`ятикратної вартості розповсюдження реклами (частина четверта).

Процедура та порядок здійснення контролю за дотриманням законодавства про рекламу у сфері захисту прав споживачів реклами встановлені Законом №270/96-ВР та Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 №693 (далі по тексту Порядок №693).

Відповідно до пункту 9 Порядку №693, підставою для розгляду справи про порушення законодавства про рекламу є відповідний протокол, складений уповноваженою посадовою особою Держспожінспекції та її територіальних органів.

Згідно пункту 11 Порядку №693, за наявності ознак порушення законодавства про рекламу приймається рішення про початок розгляду справи.

Відповідно до пункту 18 Порядку, за результатами розгляду справи приймається рішення, що оформляється у двох примірниках, один з яких залишається у Держспоживінспекції або її територіальному органі, другий у 10-денний строк надсилається особі, стосовно якої було прийнято рішення, або видається її представникові під розписку.

Судом встановлено, що Головним управлінням Держпродспоживслужби в Київській області накладено на ТОВ «Медичний центр Докторпро Біла Церква» штраф у розмірі 5083,00 грн. за порушення вимог абзацу четвертого частини четвертої статті 21 Закону України «Про рекламу» в частині відсутності на рекламному засобі тексту попередження такого змісту: «Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров`я», що займає не менше 15 відсотків площі (тривалості) всієї реклами.

До адміністративного позову позивачем додано фотозображення рекламного засобу (щит на фасаді (транспарант)), на який нанесено логотип медичного центру «Докторпро», назви спеціальностей «Проктологія», «Дерматологія», «Гастроентерологія», «Хірургія», «Сімейний лікар», «УЗД» та контакти медичного центру.

За змістом частини четвертої статті 21 Закону №270/96-ВР текст попередження «Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров`я», що займає не менше 15 відсотків площі (тривалості) всієї реклами, має бути присутнім під час реклами лікарських засобів, медичних виробів, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації.

Поняття «лікарський засіб» наведено в статті 1 Закону України «Про лікарські засоби» від 04.04.1996 №123/96-ВР, згідно якого лікарський засіб будь-яка речовина або комбінація речовин (одного або декількох АФІ та допоміжних речовин), що має властивості та призначена для лікування або профілактики захворювань у людей, чи будь-яка речовина або комбінація речовин (одного або декількох АФІ та допоміжних речовин), яка може бути призначена для запобігання вагітності, відновлення, корекції чи зміни фізіологічних функцій у людини шляхом здійснення фармакологічної, імунологічної або метаболічної дії або для встановлення медичного діагнозу.

Відповідно до Технічного регламенту щодо медичних виробів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.10.2013 №753, медичний виріб будь-який інструмент, апарат, прилад, пристрій, програмне забезпечення, матеріал або інший виріб, що застосовуються як окремо, так і в поєднанні між собою (включаючи програмне забезпечення, передбачене виробником для застосування спеціально для діагностичних та/або терапевтичних цілей та необхідне для належного функціонування медичного виробу), призначені виробником для застосування з метою забезпечення діагностики, профілактики, моніторингу, лікування або полегшення перебігу хвороби пацієнта в разі захворювання, діагностики, моніторингу, лікування, полегшення стану пацієнта в разі травми чи інвалідності або їх компенсації, дослідження, заміни, видозмінювання або підтримування анатомії чи фізіологічного процесу, контролю процесу запліднення та основна передбачувана дія яких в організмі або на організм людини не досягається за допомогою фармакологічних, імунологічних або метаболічних засобів, але функціонуванню яких такі засоби можуть сприяти.

Методом є систематизована сукупність кроків, які потрібно здійснити, щоб виконати певну задачу чи досягти певної мети; поняття тотожне алгоритму дій і технологічному процесу.

За висновком суду, надане позивачем зображення рекламного засобу не пов`язане з рекламою лікарських засобів, медичних виробів, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, оскільки не містить у собі реклами будь-яких лікарських засобів, медичних виробів, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, а є лише рекламним засобом медичного центру з переліком медичних практик, які здійснюються вказаним центром, та з інформацією щодо засобів зв`язку з медичним центом, відповідно, розміщення такого рекламного засобу не передбачає обов`язкового нанесення на нього тексту попередження «Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров`я», що займає не менше 15 відсотків площі (тривалості) всієї реклами.

Відтак, суд дійшов висновку, що рішення від 03.03.2020 №21 про накладення на ТОВ «Медичний центр Докторпро Біла Церква» штрафу за порушення законодавства про рекламу, прийнято позивачем необґрунтовано, що свідчить про очевидну його протиправність.

За наведених обставин суд дійшов висновку про недопустимість стягнення з відповідача штрафу в сумі 5083,00 грн., накладеного рішенням від 03.03.2020 №21, відповідно у задоволенні позову слід відмовити.

Оскільки відповідачем не надано доказів понесення ним судових витрат, судові витрати присудженню на користь відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Позивач Головне управління Держпродспоживслужби в Київській області (ідентифікаційний код 40323081, місцезнаходження: 08133, Київська область, Києво-Святошинський район, м. Вишневе, вул. Балукова, 22).

Відповідач товариство з обмеженою відповідальністю «Медичний центр Докторпро Біла Церква» (ідентифікаційний код 39507903, місцезнаходження: 09100, Київська область, м. Біла Церква, бульв. Олександрійський, 25/2).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Згідно пункту 3 розділу VI «Прикінцеві положення» Кодексу адміністративного судочинства України, суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, провадженими у зв`язку з карантином. Суд може поновити відповідний строк як до, так і після його закінчення. Суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк зумовлена обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином.

Суддя Колеснікова І.С.

Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення 26 серпня 2020 року.

Джерело: ЄДРСР 91150306
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку