open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 243/12073/18
Моніторити
Постанова /19.11.2020/ Донецький апеляційний суд Постанова /18.11.2020/ Донецький апеляційний суд Ухвала суду /03.11.2020/ Донецький апеляційний суд Ухвала суду /28.09.2020/ Донецький апеляційний суд Рішення /17.08.2020/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Рішення /17.08.2020/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /22.05.2020/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /25.03.2020/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /08.01.2020/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /11.09.2019/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /19.03.2019/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /10.12.2018/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області
emblem
Справа № 243/12073/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /19.11.2020/ Донецький апеляційний суд Постанова /18.11.2020/ Донецький апеляційний суд Ухвала суду /03.11.2020/ Донецький апеляційний суд Ухвала суду /28.09.2020/ Донецький апеляційний суд Рішення /17.08.2020/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Рішення /17.08.2020/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /22.05.2020/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /25.03.2020/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /08.01.2020/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /11.09.2019/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /19.03.2019/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /10.12.2018/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області

243/12073/18

2/243/42/2020

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 серпня 2020 року Слов`янський міськрайонний суд Донецької області у складі:

Головуючого судді Сидоренко І.О.

за участю:

секретаря судового засідання Суднікової Н.В.,

позивача ОСОБА_1 ,

представника відповідача Поляцько О.Ю.,

представника відповідача Холостової Т.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі № 11 Слов`янського міськрайонного суду Донецької області цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Слов`янської районної ради Донецької області про скасування дисциплінарного стягнення, -

В С Т А Н О В И В:

04.12.2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою до Комунального підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Слов`янської районної ради Донецької області, про скасування дисциплінарного стягнення, мотивуючи свої вимоги тим, що він працює заступником головного лікаря з медичного обслуговування населення у комунальному підприємстві "Центр первинної медико-санітарної допомоги" Слов`янської районної ради Донецької області з моменту утворення (01.01.2012 року) даного лікувально-профілактичного підприємства по теперішній час.

15.06.2018 року наказом КП «ЦПМСД» Слов`янської районної ради №6 «Про створення робочої групи з питань організації та проведення заходів щодо отримання дозвільних документів» (далі - наказ КП «ЦПМСД» від 15.06.2018р. №6) я був призначений головою групи, яка повинна була здійснити комплекс заходів для отримання дозвільних документів.

Наказом КП "ЦПМСД" від 05.09.2018р. №2-с "Про накладення стягнення на заступника головного лікаря з медичного обслуговування КП "ЦПМСД" позивачу було оголошено догану за неналежне виконання посадових обов`язків. При цьому в догані відсутні посилання на його конкретні дії або бездіяльність в певний проміжок часу та які саме шкідливі наслідки вони спонукали.

Вважає, що ця догана є безпідставною і оголошена з порушенням чинного законодавства. В основу для оголошення йому догани були покладені: пояснювальна від 03.09.2018р. на ім`я головного лікаря та наказ КП «ЦПМСД» від 15.06.2018р. №6, які жодним чином не вказують на допущені ним провини. Для притягнення його до дисциплінарної відповідальності повинно було б бути порушення ним трудової дисципліни. При цьому, закон вимагає, аби факт такого порушення належним чином був зафіксований, та дотриманий порядок застосування дисциплінарних стягнень. Виходячи з правової природи інституту дисциплінарної відповідальності, при притягненні працівника до даного виду відповідальності адміністрація комунального підприємства повинна навести конкретні факти допущеного нею невиконання або неналежного виконання покладених на нього трудових обов`язків згідно його посади.

Додав, що зазначені в наказі строки, до 01.07.2018р., остаточної підготовки пакету документів для отримання ліцензій на медичну практику та обіг наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів,які зазначені у п.2 та п.4 наказу КП «ЦПМСД» від 15.06.2018р. № 6 були необґрунтованими, оскільки підготовка цих пакетів документів знаходилась у прямій залежності від строків отримання необхідних довідок від інших організацій, у яких діють свої нормативи щодо строків видання необхідних документів (довідки про несудимість, довідки про проведення перевірки метрологічного обладнання КП «ЦПМСД» та інше). Дана обставина була з порозумінням сприйнята головним лікарем та робочою групою з питань організацій та проведення заходів по отриманню дозвільних документів, при цьому невідкладно виконувались всі необхідні заходи для отримання ліцензій та своєчасного укладення договору з національною службою здоров`я України.

З`ясувавши, що пакети документів підготовлені і знаходяться в стані очікування довідок від інших організацій, головний лікар, який згідно наказу КП «ЦПМСД» від 15.06.2018р. №6 контролював його виконання(п.7-останній пункт зазначеного наказу та п.1.3, та крок 8 методичних рекомендацій МОЗ України з питань перетворення закладів охорони здоров`я бюджетних установ у комунальні некомерційні підприємства), 09.06.2018 року відправив його у відпустку, про що свідчать відповідні накази КП «ЦПМСД» Слов`янської районної ради.

В перший робочий день після відпустки, 03.09.2018 р., його зобов`язали надати пояснювальну про причини неотримання дозвільних документів станом на початок вересня, бо , як йому стало відомо пізніше, через помилки в наданні інформації при оформленні «Відомостей суб`єкта господарювання про стан матеріально-технічної бази, наявність персоналу із зазначенням його освітнього і кваліфікаційного рівня» допущених провідними фахівцями КП «ЦПМСД», знання якої входить до їх прямих професійних обов`язків, пакет документів двічі повертався з рішенням про залишення заяви про отримання ліцензії без розгляду з забезпеченням вичерпного переліку та опису підстав для прийняття саме такого рішення з пропозиціями щодо усунення виявлених недоліків (доступ до рішень органу ліцензування про причини залишення заяв про отримання ліцензії без розгляду обмежений декількома фахівцями КП «ЦПМСД» Слов`янської районної ради і потребує витребування, як доказ).

Вважає, що допущення особисто ним зареєстрованих фактів невиконання наказу КП «ЦПМСД» від 15.06.2018р. №6 не було. Відповідач, в особі головного лікаря, відповідно до п.7 даного наказу та «методичних рекомендацій МОЗ України», контролюючи виконання ним вищезазначеного наказу про отримання дозвільних документів, не мав підстав вважати,що позивач виконував свої обов`язки неналежним чином і саме тому відправив його у відпустку. Робота по формуванню пакету документів до органів ліцензування знаходилась у стадії завершення. До крайнього строку отримання дозвільних документів залишалося ще 55 діб для повноцінної роботи.

Просить суд, скасувати відносно ОСОБА_1 , наказ головного лікаря КП «ЦПМСД» від 15.06.2018 року №2-с «Про накладення стягнення на заступника головного лікаря з медичного обслуговування КП «ЦПМСД».

Позивач ОСОБА_1 у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити у повному обсязі посилаючись на доводи викладені у позовній заяві.

Представник відповідача Поляцько О.Ю., яка діє на підставі ордеру серії ДН № 049100 від 12.02.2019 року, у судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила відмовити у їх задоволенні та пояснила, що скасування дисциплінарного стягнення у даний час є неможливим, оскільки законодавчо встановлений строк дії дисциплінарного стягнення сплив.

Крім того, 12.02.2019 року представником відповідача на адресу суду був надісланий відзив на позовну заяву ОСОБА_1 , з якого слідує, що КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги Слов`янської районної ради Донецької області» створено з 01.01.2012 року в наслідок реформування системи охорони здоров`я України. З метою впровадження медичної реформи в Донецькій області на виконання вимог Закону України «Про підвищення доступності та якості медичного обслуговування у сільській місцевості» від 14.11.2017 року, Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» від 19.10.2017 року, Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань діяльності закладів здоров`я» від 06.04.2017 року, рішенням Слов`янської районної ради «ЦПМСД» Слов`янської районної ради Донецької області було реорганізована в КП ЦПМСД» Слов`янської районної ради Донецької області. В результаті перетворення, комунальний заклад, як юридичну особу, було припинено у зв`язку з чим, всі дозвільні документи, отримані цим закладом стали не чинні, в тому числі ліцензія на медичну практику, ліцензія пов`язана з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів. З метою безперервної роботи підприємства та уникнення можливих негативних наслідків під час реорганізації, головним лікарем було здійснено низку заходів для якнайшвидшого отримання дозвільних документів. На оперативних нарадах 04.06.2018 року, 13.06.2018 року, головний лікар Холостова Т.О., довела до відома присутніх про невідкладну підготовку заходів, пов`язаних з отриманням дозвільних документів для подання заявки до Національної служби здоров`я України для укладення договору на отримання оплати медичних послуг. З метою прискорення дій, пов`язаних з отриманням дозвільних документів, оформлення пакету документів для подання заяви до Національної служби здоров`я України з метою укладення договору про фінансування, розподілу обов`язків між фахівцями підприємства, призначення відповідальних осіб за пункти відомостей, що подаються до органу ліцензування, було видано наказ головним лікарем від 15.06.2018 року №6 «Про створення робочої групи з питань організації та проведення заходів щодо отримання дозвільних документів». Направлено пакет документів, підготовлений членами робочої групи до ЦНАП «Єдине вікно» м. Києва кур`єрською доставкою - 12.07.2018 року.

Щодо пояснень позивача з приводу примусового направлення у відпустку зазначили, що в період роботи робочої групи, позивач, який був наказом призначений відповідальним за виконання наказу перебував у черговій відпустці з 09.07.2018 року по 01.08.2018 року, з 02.08.2018 року по 07.08.2018 року, з 08.08.2018 року по 17.08.2018 року. Графік відпусток був узгоджений у січні 2018 року, ОСОБА_1 , перебував у відпустці згідно графіку, жодних заяв щодо відтермінування його відпустки до головного лікаря не надходило, за його заявами була надана додаткова відпустка, як батьку, що виховує дитину один. Після виходу позивача з відпустки, головним лікарем було вжито заходи щодо надання пояснень з приводу невиконання наказу від 15.06.2018 року № 6. Голова робочої групи ОСОБА_1 надав пояснювальну від 03.09.2018 року з тексту якої вбачається, що всі питання щодо роботи робочої групи з`ясовував у юриста, запитував чи потрібна його допомога, був впевнений, що контролює все головний лікар, тому був у відпустці.

Додали, що у зв`язку із тим, що від своєчасного подання документів, про які зазначено у наказі від 15.06.2018 року № 6, залежала діяльність підприємства, враховуючи, що зазначений наказ було видано в першу чергу на те, що згідно стандартам акридетації медичних закладів, медична установа повинна мати ліцензії, що забезпечує здійснення діяльності закладу, підприємства чи установи відповідно до профілю та завдань, які передбачені законодавством. Враховуючи неналежне виконання посадових обов`язків, а саме наказу від 15.06.2018 року №6 ОСОБА_1 , головним лікрем були вжиті заходи впливу на працівника про притягнення до дисциплінарної відповідальності працівника у вигляді догани . З зазначеним наказом позивач був ознайомлений під підпис. Жодних зауважень, письмових заперечень від нього не надходило щодо змісту наказу, які стосувались складу робочої групи, термінів виконання тощо. Зміст наказу відповідає вимогам чинного законодавства та узгоджується з обов`язками заступника головного лікаря з медичної частини, викладеними у посадовій інструкції, в якій, зокрема, зазначено про обов`язок організовувати проведення заходів щодо проходження акредитації. 09.08.2018 року було видано наказ №8-вд/тм про відрядження ОСОБА_2 , у зв`язку з необхідністю подачі документів для отримання ліцензії на впровадження господарської діяльності з медичної практики до м. Києва.

Представник відповідача Холостова Т.О. в судовому засіданні заперечила проти задоволення позовних вимог, посилаючись на доводи викладені у відзиві на позовну заяву.

Допитана у якості свідка, представник відповідача Холостова Т.О. у судовому засіданні пояснила, що позивачем не виконано своїх обов`язків, покладених на нього наказом № 6 від 15 червня 2018 року, внаслідок чого медичний заклад отримав дозвільні документи набагато пізніше. З 09 липня 2018 року ОСОБА_1 пішов у відпустку, після чого ОСОБА_4 та ОСОБА_5 доповіли їй, що вимоги наказу № 6 від 15 червня 2018 року не виконані, у зв`язку з чим вона зібрала раніше призначену робочу групу, під час засідання якої було з`ясовано проблемні питання та виправлено допущені помилки.

Свідок ОСОБА_4 допитана у судовому засіданні пояснила, що вона працює на посаді старшого інспектора з кадрів у КП «ЦПМСД» Слов`янської районної ради. 01 червня 2018 року Слов`янською районною радою у зв`язку з проведення медичної реформи прийнято рішення, яким реорганізовано КЗ «ЦПМСД» Слов`янської районної ради у комунальне підприємство, у зв`язку з чим необхідно було отримати нові установчі та дозвільні документи, в тому числі, ліцензію на наркотичні засоби. Після отримання наведених документів, наступним етапом було укладення Договору з Національною службою здоров`я України, що передбачає нову форму фінансування. Без укладення зазначеного Договору підприємство не мало б право працювати. Головним лікарем видано наказ, яким формувалась робоча група з оформлення вказаних документів, головою якої було призначено ОСОБА_1 . Останній, згідно наказу зобов`язаний був узагальнити оформлений пакет документів та передати його для подальших дій головному лікарю. Зазначеним наказом визначено термін його виконання - 01 липня 2018 року. Положення про робочу групу, що створювалась не розроблялось, оскільки дану групу було створено тимчасово та самим наказом визначено питання, які підлягають вирішенню та необхідні процедури. Свідок під час виконання, покладених на неї наказом № 6 обов`язків, не зверталась до голови групи, не вважаючи за необхідне. Проте, на початку липня 2018 року свідок вимушена була звернутись до головного лікаря з питанням щодо передачі документів, оскільки ОСОБА_1 самоусунувся від виконання наказу та казав, що йому це не цікаво. У зв`язку із вказаним, головний лікар зібрала екстрену нараду, на якій взяла на себе обов`язки, раніше покладені на ОСОБА_1 . Після цього, зібрано документи та направлено їх для наступного отримання дозвільних документів, проте таке направлення відбулось несвоєчасно. У зв`язку з несвоєчасним поданням відповідних документів, пізніше за встановлений строк укладено Договір з НСЗУ, та підприємство отримано фінансування у меншому ніж планувалось розмірі. Проте, ОСОБА_1 з 09 липня 2018 року перебував у щорічній та додаткові щорічних відпустка, а також на лікарняних. По виходу з відпустки, на початку вересня 2018 року, головний лікар зобов`язала останнього надати письмові пояснення. На підставі викладеного, ОСОБА_1 було оголошено догану за неналежне виконання обов`язків, а саме наказу головного лікаря № 6 від 15 червня 2018 року. Основою наказу про накладення на ОСОБА_1 дисциплінарного стягнення покладено відсутність жодних дозвільних документів. Додала, що у разі правильного складення зазначених документів та їх неповернення для виправлення, дозвільні документи були б отримання в установлений строк.

Допитаний у якості свідка ОСОБА_5 у судовому засіданні пояснив, що у зв`язку з проведенням реформи системи охорони здоров`я, Слов`янською районною радою прийнято рішення про припинення КЗ «ЦПМСД» Слов`янської районної ради, шляхом реорганізації. У зв`язку з чим йому, як юрист-консультанту, за посадовими обов`язками належало розробити зміни до установчих документів. Так, свідком розроблено Статут комунального підприємства та спільно з юридичним відділом Слов`янської районної ради розроблено проект рішення ради. У зв`язку з викладеним, необхідно було отримати дозвільні документи. Для виконання завдань з оформлення дозволу на лікарську практику, ліцензії на наркотичні засоби, а також щодо укладення договору з НСЗУ, головний лікар своїм наказом від 15 червня 2018 року створила робочу групу, керівником якої призначено позивача. В наведеному наказі вказані відповідальні за належне оформлення документів, особи. Також в наказі вказано термін його виконання - 01 липня 2018 року. Відповідальність за виконання наказу покладено на ОСОБА_1 . Під час підготовки документів та виконання вищевказаного наказу, жодних засідань або зборів робочої групи не проводилось. Кожен займався своєю частиною роботи, визначеною наказом головного лікаря. 09 липня 2018 року ОСОБА_1 вибув у відпустку, під час якої також перебував на лікарняному Головний лікар взяла на себе координацію з виконання наказу № 6 від 15 червня 2018 року. Проте, станом на 04 вересня 2018 року підприємство не мало дозвільних документів. Після виходу з відпустки ОСОБА_1 , головний лікар зобов`язала останнього надати письмові пояснення з підстав несвоєчасного виконання наказу. На підставі вищевикладеного, ОСОБА_1 притягнуто до дисциплінарної відповідальності та оголошено догану за неналежне виконання ним свої посадових обов`язків та невиконання вказаного вище наказу. Стягнення накладено саме за відсутність дозвільних документів, які було отримано у вересні. Більше до дисциплінарної відповідальності ніхто не притягувався.

Заслухавши пояснення сторін, свідків, дослідивши письмові матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується заявлений позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи у їх сукупності та взаємозв`язку і вирішення спору по суті, суд приходить до наступного висновку.

Україна як соціальна, правова держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку особа вільно обирає або на яку вільно погоджується, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, а також право на належні умови праці, своєчасне отримання винагороди (стаття 1, частини 1,2,4,7 ст.43 Конституції України).

Відповідно до Конституції України зазначені права захищаються судом (частина перша статті 55).

Правосуддя в Україні здійснюється з метою захисту прав, свобод та законних інтересів людини і громадянина, прав та законних інтересів юридичних осіб, інтересів держави на засадах верховенства права.

Положенням ч. 1 ст. 2 ЦПК України закріплено, що завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Як встановлено у судовому засіданні, ОСОБА_1 працює на посаді заступника головного лікаря з медичного обслуговування населення у комунальному підприємстві «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Слов`янської районної ради з 01.01.2012 р., що витягом з наказу КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Слов`янської районної ради Донецької області від 03.01.2012 року № 1-к.

Згідно протоколу оперативної наради № 32 від 04.06.2018 року (за участю: головного лікаря Холостової Т.О., заступника головного лікаря ОСОБА_1, головного бухгалтера Блудової О.В., головної медсестри ОСОБА_6 , інспектора по кадрам ОСОБА_7 , юрист-консультанта ОСОБА_8 ), по одному із питань доповідала головний лікар Холостова Т.О. з приводу підготовки документів для отримання ліцензії.

Згідно наказу КП Центр первинної медико-санітарної допомоги» Слов`янської районної ради № 6 від 15.06.2018 року «Про створення робочої групи з питань організації та проведення заходів щодо отримання дозвільних документів» на виконання Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 року № 222-VІІІ зі змінами, Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», постанови КМУ «Про затвердження ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики» від 02.03.2016 року №285, статі 16,17 Основ законодавства України про охорону здоров`я, Постанови КМУ від 25 квітня 2018 року №407 «Про затвердження Порядку реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2018 рік», Постанови КСУ від 25 квітня 2018 року № 410 «Про деякі питання щодо договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій», з метою оформлення ліцензії на провадження медичної діяльності, оформлення ліцензії на провадження діяльності, пов`язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та укладання договору про медичне обслуговування в НСЗ України, створено робочу групу, зокрема, з: оформлення ліцензії на провадження медичної діяльності; оформлення ліцензії на провадження діяльності, пов`язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів; підготовки пакету документів та оформлення заявки на укладення договору з НСЗ України про медичне обслуговування. Затверджено склад робочої групи, до якої входив голова робочої групи - заступник головного лікаря з медичної частини ОСОБА_1 .

Відповідно до п.2, 4, 6 вищевказаного наказу, робочій групі в термін до 01.07.2018 року наказано підготувати вищевказані документи для оформлення ліцензії.

Окрім того, згідно з п. 7 наказу персональну відповідальність за своєчасне оформлення пакету документів для оформлення ліцензії на медичну практику, ліцензію на провадження діяльності, пов`язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та договору з НСЗ України, покладено на заступника головного лікаря з медичного обслуговування населення ОСОБА_1

Відповідно до наказу КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Слов`янської районної ради Донецької області №11-вн від 18.06.2018 року, ОСОБА_1 надана щорічна основна відпустка терміном 6 календарних днів з 02.08.2018 року по 07.08.2018 року, підстава: заява ОСОБА_1 , від 18.06.2018 року №20/вн, 21/вн.

Відповідно до наказу КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Слов`янської районної ради Донецької області №15-в/тм від 18.06.2018 року, ОСОБА_1 надано щорічну основну відпустку терміном 24 календарних дня з 09.07.2018 року по 01.08.2018 року, підстава: заява ОСОБА_1 від 18.06.2018 року № 17/в/тм, 18/в/тм.

Відповідно до наказу КЗ «Центр первинної медико - санітарної допомоги» Слов`янської районної ради Донецької області №79-в/тм від 19.10.2018 року, ОСОБА_1 надано невикористану частину основної щорічної відпустки терміном на 9 календарних днів з 22.10.2018 року по 30.10.2018 року (а.с.63-64).

Згідно письмових пояснень ОСОБА_1 , наданих ним 03.09.2018 року головному лікарю (згідно вх..01-10/350 від 03.09.2018 року) на виконання наказу від 15.06.2018 року, зазначено, що наказ готував юрист - консультант, як фахівець, що не вперше оформляє дозвільні документи для подібної діяльності КП «ЦПМСД» і слова в назві наказу «…організації та проведення заходів..» для нього це звичайна справа. Мабуть саме тому наказом не затверджено Положення про дану комісію, тобто відсутній порядок покрокових дій. На його запитання до юриста чи потрібні протоколами оформлені засідання комісії - було отримано відповідь, що не потрібно. Не передбачено у наказі у якому вигляді, кому і у які строки члени комісії повинні надавати необхідну інформацію. Строк до 01.07.2018 року, мабуть малось на увазі те надати, що до цього строку вдалось зробити, бо як можна ставити конкретну кінцеву дату оформлення повного пакету документів, коли це залежить від строків отримання довідок, висновків, які надаються іншими організаціями. Враховуючи, що саном отримання дозвільних документів постійно здійснював головний лікар контроль, і з цього приводу майже щоденно викликав до себе деяких членів комісії, він був впевнений, що цей процес є контрольованим і безпроблемним (а.с.9).

Наказом КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Слов`янської районної ради Донецької області № 2-с від 05.09.2018 року, ОСОБА_1 оголошено догану за неналежне виконання посадових обов`язків (за невиконання наказу головного лікаря КП «ЦПМСД» Слов`янської районної ради Донецької області від 15.06.2018 року №6 «Про творення робочої групи з питань організації та проведення заходів щодо отримання дозвільних документів»). Зі змісту наказу вбачається, що з метою здійснення діяльності КП «ЦПМСД» Слов`янської районної ради Донецької області було видано наказ головного лікаря від 15.06.2018 року №6 «Про створення робочої групи з питань організації та проведення заходів щодо отримання дозвільних документів». Даний наказ вважається одним із найважливішим наказом, що регулює подальші дії щодо провадження медичної практики у наданні первинної медичної допомоги населенню, наданні паліативної допомоги хворим, а також перехід на нову модель функціонування даного підприємства, тому для отримання всіх дозвільних документів в даному наказі було визначено термін подання пакету документів з покладанням персональної відповідальності за своєчасне оформлення пакету документів на дозвільні документи на заступника головного лікаря з медичного обслуговування ОСОБА_1 . Станом на 04.09.2018 року КП «ЦПМСД» Слов`янської районної ради Донецької області, не має жодних дозвільних документів, що негативно впливає на діяльність підприємства. На вимогу головного лікаря, 03.09.2018 року ОСОБА_1 надав пояснювальну записку у якій відсутні чіткі та обґрунтовані причини не виконання наказу №6 від 15.06.2018 року (а.с.10).

Відповідно до статті 139 КЗпП України працівники зобов`язані працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно виконувати розпорядження власника або уповноваженого ним органу, додержуватися трудової дисципліни.

Трудова дисципліна - це система правових норм, що регулюють внутрішній трудовий розпорядок, встановлюють трудові обов`язки працівників та роботодавця, визначають заохочення за успіхи в роботі й відповідальність за невиконання цих обов`язків.

Згідно з частиною першою статті 147 КЗпП України за порушення трудової дисципліни до працівника може бути застосовано такий захід стягнення як догана.

Частиною першою статті 148 КЗпП України визначено, що дисциплінарне стягнення застосовується власником або уповноваженим ним органом безпосередньо за виявленням проступку, але не пізніше одного місяця з дня його виявлення.

Ознакою порушення трудової дисципліни є наявність проступку в діях або бездіяльності працівника.

Дисциплінарний проступок визначається як винне невиконання чи неналежне виконання працівником своїх трудових обов`язків. Складовими дисциплінарного проступку є дії (бездіяльність) працівника; порушення або неналежне виконання покладених на працівника трудових обов?язків; вина працівника; наявність причинного зв`язку між діями (бездіяльністю) і порушенням або неналежним виконанням покладених на працівника трудових обов`язків.

Недоведеність хоча б одного з цих елементів виключає наявність дисциплінарного проступку. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 11.10.2018 р. (справа № 61-28445св18).

Саме на роботодавцеві лежить обов`язок надати докази фактів винного вчинення працівником дисциплінарного проступку. При обранні виду стягнення власник або уповноважений ним орган повинен враховувати всі обставини, за яких вчинено проступок. Для притягнення працівника до дисциплінарної відповідальності в обов`язковому порядку має бути встановлена вина, як одна із важливих ознак порушення трудової дисципліни. При відсутності вини працівник не може бути притягнутий до дисциплінарної відповідальності.

Відповідно до положень ст.149 КЗпП України до застосування дисциплінарного стягнення власник або уповноважений ним орган повинен зажадати від порушника трудової дисципліни письмові пояснення. За кожне порушення трудової дисципліни може бути застосовано лише одне дисциплінарне стягнення. При обранні виду стягнення власник або уповноважений ним орган повинен враховувати ступінь тяжкості вчиненого проступку і заподіяну ним шкоду, обставини, за яких вчинено проступок, і попередню роботу працівника.

Отже, при розгляді справ про накладення дисциплінарних стягнень за порушення трудової дисципліни необхідно з`ясовувати, в чому конкретно проявилося порушення, чи додержані власником або уповноваженим ним органом передбачені статтями 147-149 КЗпП України правила і порядок застосування дисциплінарного стягнення, зокрема, чи враховані обставини, за яких вчинено проступок.

Так, наказом головного лікаря КП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Слов`янської районної ради № 6 від 15 червня 2018 року, визначалось створення робочих груп з оформлення ліцензії на провадження медичної діяльності, з оформлення ліцензії на провадження діяльності, пов`язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, з підготовки пакету документів та оформлення заявки на укладання договору з НСЗ України про медичне обслуговування..

Робочій групі з оформлення ліцензії на провадження медичної діяльності, наказано підготувати документи на оформлення ліцензії на провадження медичної діяльності та надати головному лікарю КП «ЦПМСД», «Відомості суб`єкта господарювання про стан матеріально-технічної бази, наявність персоналу із зазначенням його освітнього і кваліфікованого рівня», у термін до 01 липня 2018 року.

Крім того, Робочій групі з оформлення ліцензії на провадження діяльності, пов`язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, наказано підготувати відповідні документи для оформлення ліцензії, у термін до 01 липня 2018 року.

Також, наказано робочій групі з підготовки пакету документів та оформлення заявки на укладання договору з НСЗ України, в термін до 01 липня 2018 року підготувати документи необхідні для подання заявки на укладання договору з НСЗ України.

В усіх трьох робочих групах, головою призначено заступника головного лікаря з медичного обслуговування населення - позивача у даній справі ОСОБА_1 , на якого покладено персональну відповідальність за своєчасне оформлення пакету документів для оформлення ліцензії на медичну практику ліцензію на провадження діяльності, пов`язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та договору з НСЗ України.

Питання щодо провадження господарської діяльності з медичної практики, а вичерпний перелік документів, що додаються до заяви про отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики регулюється «Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з медичної практики», затвердженими постановою Кабінету Міністрів України № 285 від 02 березня 2016 року, яким також визначаються обов`язкові для виконання ліцензійні умови встановлюють організаційні, кадрові і технологічні вимоги до матеріально-технічної бази ліцензіата.

Так, пунктом 12 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики встановлено, що суб`єкт господарювання, який є закладом охорони здоров`я повинен мати затверджені в установленому законодавством порядку: статут закладу охорони здоров`я або положення про заклад охорони здоров`я (залежно від організаційно-правової форми); штатний розпис; положення про його структурні підрозділи (зокрема відокремлені); посадові інструкції працівників; правила внутрішнього розпорядку закладу охорони здоров`я; клінічні маршрути пацієнта розроблені відповідно до клінічних протоколів та стандартів медичної допомоги (медичних стандартів), затверджених МОЗ.

Відповідно до п.п. 24, 26, 32 Ліцензійний умов, медичну допомогу повинні надавати особи, які відповідають єдиним кваліфікаційним вимогам, затвердженим МОЗ. Відповідність спеціальним освітнім і кадровим вимогам молодших спеціалістів з медичною освітою працівників повинна бути підтверджена: дипломом про вищу освіту (молодший спеціаліст) державного зразка; свідоцтвом про проходження спеціалізації, перепідготовки, підвищення кваліфікації; посвідченням про присвоєння (підтвердження) відповідної кваліфікаційної категорії із спеціальності молодшого спеціаліста з медичною освітою встановленого зразка (за наявності); свідоцтвом про проходження підвищення кваліфікації та перепідготовки молодших спеціалістів з медичною освітою встановленого зразка (за наявності). Суб`єкт господарювання забезпечує наявність щонайменше одного медичного працівника, зокрема з числа працюючих за сумісництвом, за кожною заявленою лікарською спеціальністю, спеціальністю молодших спеціалістів з медичною освітою та немедичних працівників, які працюють у системі охорони здоров`я. Кількість посад медичних і немедичних працівників визначається керівником закладу охорони здоров`я та фізичною особою - підприємцем залежно від обсягу, нормативів надання медичної допомоги відповідного рівня та заявлених спеціальностей. Не допускається введення посад, не передбачених у переліку лікарських посад, посад молодших спеціалістів з медичною освітою та номенклатурі спеціальностей професіоналів із вищою немедичною освітою, які працюють у системі охорони здоров`я.

Згідно з п. 15 та п. 22 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», ліцензуванню підлягають такі види господарської діяльності: медична практика; культивування рослин, включених до таблиці I Переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженого Кабінетом Міністрів України, розроблення, виробництво, виготовлення, зберігання, перевезення, придбання, реалізація (відпуск), ввезення на територію України, вивезення з території України, використання, знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, включених до зазначеного Переліку, - з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори"

Крім того, Додатком 2 до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, затверджено Відомості суб`єкта господарювання про стан матеріально-технічної бази, наявність персоналу із зазначенням його освітнього і кваліфікаційного рівня. Зазначеними відомостями передбачається заповнення низки розділів, в тому числі, розділів про: організаційні вимоги, в яких зазначається інформація про спеціальності медичної працівників, за якими провадитиметься господарська діяльність з медичної практики, лікарські спеціальності, інформація про інші види медичної допомоги; матеріально-технічну базу за адресами провадження господарської діяльності з медичної практики, до якої включається перелік засобів вимірювальної техніки, що перебуває в експлуатації та підлягає метрологічній повірці.

Пунктом шостим Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з культивування рослин, включених до таблиці I переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженого Кабінетом Міністрів України, розроблення, виробництва, виготовлення, зберігання, перевезення, придбання, реалізації (відпуску), ввезення на територію України, вивезення з території України, використання, знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, включених до зазначеного переліку До заяви про отримання ліцензії додаються такі документи:

1) копія свідоцтва (посвідчення, сертифіката спеціаліста), що підтверджує професійну придатність керівника юридичної особи або керівника відповідного підрозділу юридичної особи, фізичної особи - підприємця, яка має ліцензію на провадження медичної або ветеринарної практики, для зайняття діяльністю з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, що ліцензується;

2) довідка відповідного державного або комунального закладу охорони здоров`я про відсутність у працівників, які за своїми службовими обов`язками отримують (чи мають) доступ безпосередньо до наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, психічних розладів, пов`язаних із зловживанням алкогольними напоями, наркотичними засобами чи психотропними речовинами, а також про відсутність серед зазначених працівників осіб, визнаних непридатними до виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби), пов`язаних з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів;

3) довідка МВС про відсутність у працівників, які за своїми службовими обов`язками отримають (чи мають) доступ безпосередньо до наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, не знятої чи не погашеної в установленому порядку судимості за вчинення середньої тяжкості, тяжкого та особливо тяжкого злочину або за злочин, пов`язаний із незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, у тому числі вчинених за межами України;

4) дозвіл Національної поліції на використання об`єктів і приміщень, призначених для провадження діяльності з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, та їх відповідність встановленим вимогам;

5) копія документа, що підтверджує право власності або право користування, або спільного користування на об`єкти, на яких провадиться господарська діяльність з культивування рослин, включених до списку № 3 таблиці I переліку;

6) відомості про стан матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання, наявність персоналу із зазначенням його освітнього і кваліфікаційного рівня (додаток 3). Сторінки відомостей нумеруються, прошиваються, засвідчуються підписом уповноваженої особи та скріплюються печаткою суб`єкта господарювання (за наявності);

7) копія паспорта керівника здобувача ліцензії (або довіреної особи) із відміткою органу доходів і зборів про повідомлення про відмову через свої релігійні переконання від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків (подається тільки фізичними особами - підприємцями, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному органу доходів і зборів);

8) опис документів, що додаються до заяви про отримання ліцензії (додаток 2), у двох примірниках.

Аналізуючи вимоги наведених нормативно-правових актів, суд приходить до висновку, що збирання, заповнення та оформлення наведеної інформації та відомостей, з метою оформлення документів для здобуття ліцензій на здійснення визначених видів господарської діяльності, потребує значно більшого часу, ніж визначено наказом головного лікаря КП «ЦПМСД» Слов`янської районної ради № 6 від 15 червня 2018 року, оскільки процедура здобуття ліцензій на здійснення господарської діяльності з медичної практики та діяльності, пов`язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, передбачає отримання ліцензіатом документів та відомостей, що видаються іншими органами, установами та організаціями, в установлений законодавством строк.

Таким чином, при підготовці на винесенні наказу № 6 від 15 червня 2018 року, головним лікарем КП «ЦПМСД» Слов`янської районної ради не враховано зазначених обставин та фактично обмежено робочу групу у часі, що унеможливило своєчасну підготовку документів для отримання дозвільних документів на здійснення певних видів господарської діяльності.

Як вбачається з матеріалів справи та підтверджується заявами позивача, останній звернувся до роботодавця за наданням йому відпусток: щорічної основної відпустки тривалістю 24 календарні дні з 09 липня 2018 року до 01 серпня 2018 року; щорічної додаткової відпустки тривалістю 6 календарний днів з 02 серпня 2018 року до 07 серпня 2018 року; щорічної додаткової соціальної відпустки тривалістю 10 календарних днів з 08 серпня 2018 року до 17 серпня 2018 року, як батьку який один виховує дитину. Дані заяви датовані 18 червня 2018 року. На підставі наказів № 15-в/тм від 18 червня 2018 року та № 11-вн від 18 червня 2018 року, ОСОБА_1 надано щорічну основну відпустку тривалістю 24 календарні дні з 09 липня 2018 року до 01 серпня 2018 року та щорічну додаткову відпустку тривалістю 6 календарний днів з 02 серпня 2018 року до 07 серпня 2018 року.

Тим більш, відповідно до Наказу № 1-к/тм від 29 січня 2019 року, позивачу надано додатковий день відпочинку - 30 січня 2019 року, у зв`язку з тим що перебуваючи у щорічній основній відпустці 20 липня 2018 року ОСОБА_1 потратив 07 годин 00 хвилин для отримання довідки про несудимість для КП «ЦПМСД» Слов`янської районної ради Донецької області, у зв`язку з необхідністю отримання такої довідки, як для працівника робота якого пов`язана з обігом наркотичних, психотропних речовин та прекурсорів, та отримання ліцензії на провадження діяльності, пов`язаної з обігом наркотичних, психотропних речовин та прекурсорів. В матеріалах справи відсутні будь-які дані про надання для ОСОБА_1 в рахунок робочого часу в період з 15 червня 2018 року до 09 липня 2018 року, можливості на отримання довідки про несудимість.

Крім того, відповідно до запису у Переліку здобувачів ліцензій, за заявами яких прийнято рішення про відмову в отриманні ліцензій на провадження господарської діяльності з медичної практики від 18 липня 2018 року, Комунальному підприємству «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Слов`янської районної ради, відмовлено у видачі ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики, у зв`язку з порушеннями вимог Ліцензійних умов, а також рекомендовано привести у відповідність до вимог наказів МОЗ України перелік оснащення із зазначенням повного найменування виробника та моделі, повно зазначити інформацію щодо реквізитів документа про метрологічну повірку (ким видано тощо) та зазначити відомості про відповідність молодших спеціалістів з медичною освітою, кваліфікація яких відповідає вимогам наказу МОЗ України від 23.11.2007 року № 742.

Згодом, 14 серпня 2018 року, відповідачу повторно відмовлено у видачі ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики у зв`язку з невідповідністю заявника згідно з поданими документами Ліцензійним умовам провадження господарської діяльності з медичної практики, а саме п. 9-10 відомостей про стан матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання, наявність персоналу із зазначенням його освітнього і кваліфікаційного рівня складені з порушенням вимог п. 24 Ліцензійних умов, а також рекомендовано привести у відповідність посади, зазначені у п. 9 та укомплектувати штат медичних працівників відповідно до заявлених спеціальностей з урахуванням вимог, встановлених п. 32 Ліцензійних умов.

Наведені пункти Ліцензійних умов, порушення яких виявлені в документах та відомостях відповідача органом ліцензування, згідно наказу № 6 від 15 червня 2018 року доручено старшому інспектору з кадрів КП «ЦПМСД» Слов`янської районної ради Поповій О.А.

З показань ОСОБА_4 , допитаної у судовому засіданні в якості свідка, вбачається, що остання при виконанні наказу № 6 від 15 червня 2018 року до позивача за вирішенням питань, пов`язаних з виконанням наведеного наказу, не зверталась.

Також, свідки ОСОБА_4 та ОСОБА_5 у судовому засіданні пояснили, що засідань робочих груп з оформлення ліцензій на здійснення певних видів господарської діяльності не відбувалось.

Згідно з Методичними рекомендаціями Міністерства охорони здоров`я України з питань перетворення закладів охорони здоров`я з бюджетних установ у комунальні некомерційні підприємства, зокрема розділу 1.3 Алгоритм перетворення ЗОЗ із бюджетної установи у комунальне некомерційне підприємство, підготовка і подача документів для отримання ліцензії на здійснення медичної практики та роботу з наркотичними речовинами та прекурсорами здійснюється керівником закладу охорони здоров`я.

Отже, МОЗ України рекомендовано здійснювати керівництво та координацію роботи з оформлення та підготовки документів, а також їх подачу для отримання дозвільних документів на здійснення певних видів господарської діяльності, саме керівникам закладів охорони здоров`я.

Окрім цього, розділ 1.4.7 Методичних рекомендацій містить роз`яснення процедурні питань отримання ліцензії після перетворення в КП. Зокрема, відповідно до постанови КМУ у разі реорганізації юридичної особи (поділ, злиття, приєднання чи перетворення) заклад охорони здоров`я забезпечує належне збереження медичної документації. Реорганізоване комунальне підприємство протягом трьох місяців після державної реєстрації повинно отримати нову ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики в порядку передбаченому законодавством в загальному порядку.

Як зазначалось вище, рішення про реорганізацію відповідача в комунальне підприємство прийнято власником - Слов`янською районною радою Донецької області, 01 червня 2018 року, тобто дозвільні документи на здійснення медичної практики вказаним закладом, необхідно було отримати протягом трьох місяців, а саме до 01 вересня 2018 року.

Вказані обставини свідчать про свідоме обмеження робочої групи з підготовки та оформлення дозвільних документів у часі, внаслідок чого своєчасне виконання наказу № 6 від 15 червня 2018 року стало неможливим.

Стосовно посилань представника відповідача щодо відсутності предмету спору, оскільки дисциплінарне стягнення накладене на ОСОБА_1 знято у зв`язку зі спливом одного року з моменту накладення на нього такого стягнення, згідно ст. 151 КЗпП України, суд вважає за належне зазначити наступне. Скасування дисциплінарного стягнення та зняття такого стягнення мають різну правову природу, зважаючи на те, що скасування дисциплінарного стягнення порушені передбачає поновлення порушених прав працівника з моменту накладення на нього такого дисциплінарного стягнення, в той час як права працівника поновлюються тільки з моменту зняття дисциплінарного стягнення. Крім того, скасування дисциплінарного стягнення у вигляді догани, накладення якого передбачає позбавлення премії на час дії такого стягнення, поновлює право працівника на отримання такої виплати з моменту накладення стягнення.

За викладених обставин, суд приходить до висновку, що дисциплінарне стягнення застосоване до ОСОБА_1 є необґрунтованим, у зв`язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню, а дисциплінарне стягнення відносно ОСОБА_1 скасуванню.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України, стороні, на користь якої ухвалено рішення, суд присуджує з другої сторони понесені нею і документально підтверджені судові витрати.

Отже, суд вважає за необхідне стягнути з відповідача, на підставі ст. 141 ЦПК України, на користь позивача судовий збір в сумі 704 грн. 80 коп..

Керуючись ст.ст. 4, 76-81, 137, 141, 258, 259, 264, 265, 268, 280 ЦПК України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Слов`янської районної ради Донецької області про скасування дисциплінарного стягнення - задовольнити.

Скасувати відносно ОСОБА_1 наказ головного лікаря Комунального підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Слов`янської районної ради Донецької області від 15 вересня 2018 року № 2-с «Про накладення стягнення на заступника головного лікаря з медичного обслуговування КП «ЦПМСД» » Слов`янської районної ради Донецької області».

Стягнути з Комунального підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Слов`янської районної ради Донецької області, ЄДРПОУ 37643758, юридична адреса: Донецька область, Слов`янський район, с. Рай-Олександрівка, вул. Шкільна, буд. 61В, фактична адреса: Донецька область, м. Миколаївка, вул. Миру, буд. 13, на користь ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІПН НОМЕР_1 , проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , судовий збір у сумі 704,80 грн.

Повний текст рішення буде виготовлений 21 серпня 2020.

На рішення суду може бути подано апеляційну скаргу до Донецького апеляційного суду через Слов`янський міськрайонний суд Донецької області протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 цього Кодексу.

Суддя Слов`янського

міськрайонного суду І.О. Сидоренко

Джерело: ЄДРСР 91103846
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку