open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
13/3066а

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ


УХВАЛА

"03" серпня 2007 р. Справа № 13/3066а


Господарський суд Черкаської області в складі: головуючого - судді Скиби Г.М., при секретарі Бордунос Л.І. розглянув у попередньому судовому засіданні справу за позовом ВАТ "Черкасиобленерго" м. Черкаси, вул. Гоголя, 285

до ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго», 01032, м. Київ-32, вул. Комінтерну, 25

про визнання нечинними приписів Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії у Черкаській області енергонагляду) №1-Мр та №1-Фл від 05.01.06р.; №2б-Фл та №2а-Мр від 06.01.06р.; №За-Мр від 11.01.06р.;

постанов №118 та №119 від 10 серпня 2006 року про накладення штрафу за порушення законодавства про електроенергетику на Чорнобаївські районні електромережі ВАТ «Черкасиобленерго».

за участю представників сторін:

позивача: Кучеренко С.П. - довіреність від 28.12.2005 р.;

відповідача: Мисан В. М. - довіреність №301 від 29.12.2006 р.,

Н.М.Даниленко –довіреність ДП «НЕК «Укренерго»від 29.12.2006 р. №300;

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

05, 06 та 11 січня 2006 року працівниками територіальної групи смт. Чорнобай Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії у Черкаській області (далі - Держенергонагляд) (відокремленого підрозділу ДП "НЕК "Укренерго") за участю представників Чорнобаївського РЕМ (підрозділу ВАТ "Черкасиобленерго") було проведено комплексне обстеження споживачів електричної енергії, розташованих в Чорнобаївському районі.

Під час проведення обстеження працівниками Держенергонагляду були виявлені порушення споживачами електроенергії вимог нормативно-технічних документів та утримування споживачами в неналежному стані своїх електроустановок. За результатами обстеження були складені акти-обстеження.

05 січня 2006 року Чорнобаївським РЕМ (далі - РЕМ) було отримано припис №1а-Мр від 05.01.06р. згідно з яким на підставі акта-обстеження приписувалося електропостачання об'єктів Придніпровської загальноосвітньої школи виконати у відповідності з вимогами "Правил устройства електроустановок" (далі ПУЕ) п.2.4.65. Термін виконання - 05.07.2006р.

06 січня 2006 року РЕМ було отримано припис №1б-Фл від 05.01.06р., згідно з яким на підставі акта-обстеження приписувалося електропостачання об'єктів Москаленківського НВК виконати у відповідності з вимогами ПУЕ п.2.5.114. Термін виконання - 06.07.2006р.

06 січня 2006 року РЕМ було отримано припис №2б-Фл від 06.01.06р. згідно з яким на підставі акта-обстеження приписувалося електропостачання об'єктів Васютинського НВК виконати у відповідності з вимогами ПУЕ п.2.4.65. Термін виконання - 06.07.2006р.

06 січня 2006 року РЕМ було отримано припис №2а-Мр від 06.01.06р. згідно з яким на підставі акта-обстеження приписувалося електропостачання об'єктів Крутьківського НВК виконати у відповідності з вимогами ПУЕ п.2.4.65. Термін виконання - 06.07.2006р.

11 січня 2006 року РЕМ було отримано припис №За-Мр від 11.01.06р. згідно з яким на підставі акта-обстеження приписувалося електропостачання об'єктів Тимченківського НВК виконати у відповідності з вимогами ПУЕ п.2.5.114. Термін виконання - 11.07.2006р.

На виконання отриманих приписів РЕМ почало розробляти проектно-кошторисну документацію. Але у зв'язку з відсутністю фінансування незапланованих на 2006 рік робіт виконати вимоги приписів у строки, зазначені в них Чорнобаївський РЕМ звернувся

29.05.06р. з листом до Держенергонагляду з клопотанням про перенесення термінів виконання приписів. 30 травня Держенергонагляд направив лист №158, в якому містилася невмотивована відмова в продовженні термінів.

01 та 02 серпня 2006 року інспекторами Держенергонагляду була проведена перевірка щодо виконання наданих приписів. За наслідками перевірки було складено акти перевірки № 1-Мр та №5-Фл. За наслідками розгляду актів перевірки 10 серпня 2006 року Держенергонаглядом було винесено постанови про накладення штрафів №118 в сумі 1700 грн. та № 119 в сумі 1700 грн.

11 серпня 2006 року були видані повторні приписи:

- №92-Фл з приписом виконати електропостачання Москаленківського НВК у відповідності до глави 2.3 ПУЕ 1986року або до п.2.5.175 ПУЕ 2006 р. Термін виконання припису - 01.07.07р.

- №93-Фл з приписом виконати електропостачання Васютинського НВК у відповідності до глави 2.3 ПУЕ 1986року або до глави 2.4. ПУЕ 2006 р. Термін виконання припису - 01.07.07р.

- №90-Мр з приписом виконати електропостачання Придніпровської загальноосвітньої школи у відповідності до глави 2.3 ПУЕ 1986року або до п.2.4.87 ПУЕ 2006 р. Термін виконання припису - 01.07.07р.

- №101-Мр з приписом виконати електропостачання Крутьківського НВК у відповідності до глави 2.3 ПУЕ 1986року або до п.2.4.87 ПУЕ 2006 р. Термін виконання припису - 01.07.07р.

- №102-Мр з приписом виконати електропостачання Тимченківського НВК у відповідності до глави 2.3 ПУЕ 1986року або до п.2.5.175 ПУЕ 2006 р. Термін виконання припису - 01.07.07р.

ВАТ "Черкасиобленерго" у вересні 2006 року звернулося до Господарського суду Черкаської області з адміністративним позовом про визнання вищезазначених приписів та постанов про накладення штрафів. Відповідачем по справі був відокремлений підрозділ ДП "НЕК "Укренерго" - Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та таплової енергії у Черкаській області. Відповідно до постанови суду від 26.10.06р. по справі №10-14/4463а позов було задоволено повністю. Дана постанова була оскаржена і відповідно до постанови (ухвали) Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 23.01.07р. постанова суду першої інстанції від 26.10.06р. була повністю скасована, а провадження у справі закрите відповідно до п.1 ч.1 ст.157 КАС України. Ухвалою від 01.03.07р. апеляційний суд роз'яснив, що даний спір підлягає розгляду у відповідності до норм КАС України, але при цьому відповідачем повинно бути ДП "НЕК "Укренерго", а не його відокремлений підрозділ.

Позивач вважає, що приписи №1-Мр та №1-Фл від 05.01.06р., №2б-Фл та №2а-Мр від 06.01.06р., №За-Мр від 11.01.06р., постанова №118 та №119 від 10.08.06р, повторні приписи №92-Фл, №93-Фл, №100-Мр, №101-Мр, №102-Мр є незаконними.

Відповідно до розділу II Закону України "Про електроенергетику", який має назву "Компетенція органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в електроенергетиці", зокрема відповідно до ст.9 Закону, державний нагляд в електроенергетиці здійснюють Державна інспекція з експлуатації електричних станцій і мереж та Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та інші органи, визначені законодавством України. Тобто державний нагляд в електроенергетиці здійснює орган виконавчої влади - Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії або інші органи, визначені законодавством, а не будь-які господарюючі суб'єкти, які мають тотожні з державним органом назви.

Постановою Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 23.01.07р. по справі №10-14/4463а було встановлено, що Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії у Черкаській області є відокремленим підрозділом господарюючого суб'єкта - Державного підприємства "НЕК "Укренерго".

Відповідно до п.7 постанови Національної комісії регулювання електроенергетики України (далі - НКРЕ) №123/467 від 31.03.1999 року було виключено з 31 березня 1999 року з повноважень обласних енергопостачальних компаній функції державного енергетичного нагляду. До затвердження організаційної структури державного енергетичного нагляду здійснення цих функцій покладено на регіональні підрозділи НЕК "Укренерго".

Дана постанова була прийнята на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 24 березня 1999 року N 441 "Про невідкладні заходи щодо стабілізації фінансового становища підприємств електроенергетичної галузі". Відповідно до пп.А п.3 постанови КМУ зобов'язав Міністерство енергетики здійснити в тримісячний термін заходи щодо виключення з компетенції акціонерних енергопостачальних компаній функцій Державної інспекції з енергетичного нагляду.

Крім того частиною 2 п. 1 положення "Про державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 7 серпня 1996 р. N 929 (в редакції постанови КМУ від 30 листопада 1998 р. N 1896) передбачалося, що державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної та теплової енергії здійснюється Державною інспекцією з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії (далі «Держенергонагляд»), яка створюється Міненерго.

Відповідно до частини 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином НКРЕ з порушенням норм постанов КМУ, ст.9 Закону України "Про електроенергетику", п.2. ст.19 Конституції України делегувало функції державного енергетичного нагляду підрозділам суб'єкта господарювання - ДП "НЕК "Укренерго", які мають однакову з органом виконавчої влади назву.

Тобто, відповідно до вимог Закону України "Про електроенергетику", контроль здійснюється органом виконавчої влади - Державною інспекцією з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії, а не суб'єктом господарювання - ДП "НЕК "Укренерго".

Ні Конституцією України, ні будь-яким законом України органам виконавчої влади не надано повноважень делегувати функції державних органів суб'єктам господарської діяльності, які не є і не можуть бути органами виконавчої влади та виконувати функції державних органів.

Одним із принципів здійснення правосуддя в адміністративних судах є законність, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 9 Кодексу адміністративного судочинства передбачено, що суд вирішує

справи на підставі Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. У разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.

Тому пункт 7 постанови НКРЕ №123/467 від 31.03.1999 року в частині делегування функцій державного енергетичного нагляду регіональним підрозділам ДП "НЕК "Укренерго" прийнятий не у відповідності до ст.9 Закону України "Про електроенергетику".

Працівники відокремленого підрозділу господарюючого суб'єкта - Державного підприємства "НЕК "Укренерго" не мають законних прав здійснювати

державний нагляд в електроенергетиці та видавати приписи у відповідності до ст.9 Закону України "про електроенергетику", а тим більше видавати суб'єктам господарської діяльності постанови про накладення штрафів, передбачених даним законом. Такими правами наділені лише органи виконавчої влади.

Представник позивача вимоги підтримав та просить їх задовольнити.

Представники відповідача вимоги заперечують. В обгрунтування своєї позиції посилаються на таке:

У відповідності до Положення «Про Міністерство палива та енергетики України»затвердженого Указом Президента України від 14 квітня 2000 року №598/2000 - Мінпаливенерго України є центральним органом виконавчої влади який здійснює у межах своєї компетенції функції державного енергетичного нагляду за додержанням режимів споживання електричної та теплової енергії.

Мінпаливенерго України делегувало повноваження з державного енергетичного нагляду відповідно до наказу від 29 травня 2002 року №322 «Про затвердження організаційних структур управління та нормативів чисельності Держенергонагляд та Енергозбуту»Державним інспекціям з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії, що знаходяться у складі державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго».

Згідно Положення «Про державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії»- (Держенергонагляд) затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 серпня 1996 р. N 929 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2006 р. N 131) Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії здійснює державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії, технічним станом та організацією експлуатації електричних, теплових, тепловикористовуючих установок та мереж суб'єктів електроенергетики, суб'єктів відносин у сфері теплопостачання і споживачів електричної енергії.

Згідно із ст. 27 Закону України «Про електроенергетику», суб'єкти господарської діяльності несуть відповідальність за правопорушення в електроенергетиці:

за ухилення від виконання або несвоєчасне виконання рішень чи приписів Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії та порушення умов ліцензій - штраф у розмірі до п 'яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

05, 06, та 11 січня 2006 року працівниками територіальної групи смт. Чорнобай старшим інспектором Держенергонагляду у Черкаській області п. Марченко Олександром Михайловичем та інспектором Держенергонагляду у Черкаській області п. Филь Віктором Петровичем, у відповідності до ст. 9 Закону України «Про електроенергетику», Положення «Про державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07 серпня 1996 р. №929 (у редакції постанови КМУ від 13 лютого 2006 р. №131), та на виконання розпорядження Мінпаливенерго України від 18 березня 2005 року №26-р (про перевірку стану електричних мереж напругою 0,4-10 кВ, технічний стан та подальша експлуатація яких загрожує аваріями та становить небезпеку для оточуючих), було проведено комплексне обстеження споживачів електричної енергії:

- 05.01.06р. Придніпровської загальноосвітньої школи І-Ш ступені школи Чорнобаївького району, та Москалівського навчально-виховного комплексу, с. Москаленки Чорнобаївського р-ну;

- 06.01.06р. Васютінського навчально-виховного комплексу, с. Васютинці, Чорнобаївського р-ну; та Крутьківського навчально-виховного комплексу, с. Придніпровське Чорнобаївського р-ну;

- 11.01.06р. Тимченківського навчально-виховного комплексу, с. Тимченки Чорнобаївського р-ну;

Під час перевірок вище викладених споживачів електричної енергії які проводились в присутності представника Чорнобаївського РЕМ інспектора п. Козака Олександра Івановича (на актах-обстеження є його особиста підпис), інспекторами Держенергонагляду, були виявлені порушення вимог «Правил устройства електроустановок»- 1986 року видання (перероблене та доповнене) (далі-ПУЕ) п.2.4.65; та 2.5.114 (правила діють у відповідності до постанови ВРУ №1545-ХІІ від 12.09.1991р. «Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу РСР), та «Правил охорони електричних мереж»- 1997 року видання, затверджені постановою КМУ від 04 березня 1997 р. №209 (далі-ПОЕМ) абзац 11, ч.8, а саме:

п.2.4.65 (ПУЕ) - «Прохождение воздушной линии (далее-ВЛ) злектропередачи напряжением до 1 кВ не допускается по территориям стадионов и школ (общеобразовательных и интернатов), а также по территориям спортивних комплексов пионерских лагерей;

п.2.5.114 (ПУЕ) - «Прохождение ВЛ по территориям стадионов и детских учреждений не допускается»;

абзац 11, ч. 8 (ПОЕМ) - «Забороняється в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільчих пунктів і пристроїв виконувати будь-які дії, що можуть порушити нормальну роботу електричних мереж, спричинити їх пошкодження або нещасні випадки, а саме: влаштовувати спортивні майданчики для ігор, стадіони, ринки, зупинки громадського транспорту, проводити будь-які заходи, пов'язані з великим скупченням людей, не зайнятих виконанням дозволених у встановленому порядку робіт;

Оскільки повітряні лінії проходять по території споживачів електричної енергії (по яким були проведені обстеження) з порушенням нормативно-правових актів і подальша експлуатація яких загрожує аваріями та становить небезпеку для оточуючих, а повітряні лінії у відповідності до розділу 2 «Межі балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін», Правил «Користування електричною енергією»(зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 18.11.2005р., №1399/11679), та згідно Актів «розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін»(Додатки до договору про постачання електричної енергії між споживачами електроенергії та Чорнобаївським РЕМ), перебувають у віданні Чорнобаївського РЕМ ВАТ «Черкасиобленерго», то відповідно з абзацом 4, 8, ч.5, ст. 9 Закону України «Про електроенергетику», а саме:

Державні інспектори з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії мають право:

давати споживачам та суб'єктам електроенергетики обов'язкові для виконання приписи про усунення порушень нормативно-правових актів;

надавати приписи щодо неприпустимості продовження експлуатації електричних і тепловикористовуючих установок споживачів та суб'єктів електроенергетики, якщо це створює загрозу життю обслуговуючого

персоналу, здоров'ю населення, таким чином приписи по усуненню порушень нормативно-правових актів, були видані (суб'єкту електроенергетики) передавальній організації в особі Чорнобаївського РЕМ ВАТ «Черкасиобленерго». Одночасно з приписами Чорнобаївському РЕМ були надані і копії Актів-обстеження споживачів (в графі з актом-обстеження ознайомлені і отримали стоїть особиста підпис директора Чорнобаївського РЕМ затверджена печаткою).

У зв'язку з виявленими порушеннями та у відповідності до абзацу 4, ч.іЗ Положення «Про державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії», та на підставі ст. 9 Закону України «Про електроенергетику», інспекторами Держенергонагляду, були складені приписи №1а-Мр; №1б-Фл; від 05 січня 2006 року, №2а-Мр; №2б-Фл; від 06 січня 2006 року, та №За-Мр від 11 січня 2006 року, обов'язкові до виконання з конкретними термінами виконання та надані керівнику Чорнобаївського РЕМ ВАТ «Черкасиобленерго»Передерію С.П., (всі приписи отримав особисто керівник підприємства п. Передерій С.П., на яких стоїть його особистий підпис, затверджений печаткою Чорнобаївського РЕМ).

Інспекція Держенергонагляду вказує, що терміни виконання заходів Припису (із зазначенням числа, місяця та року) повинні бути мінімальними з врахуванням важливості заходів для забезпечення безпеки працівників та обладнання, а також характеру порушень нормативно-правових актів (п.5.6. розділ 5 «Оформлення Припису»інструкції «З організації проведення обстежень електричних, тепловикористовуючих установок, теплових мереж та оформлення їх результатів»зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 20.01.05р., за№ 71/10351.

Для виконання вимог приписів №іа-Мр; №1б-Фл; від 05 січня 2006 року, №2а-Мр; №26-Фл; від 06 січня 2006 року, та №За-Мр від 11 січня 2006 року, виданих керівнику Чорнобаївських районних електромереж ВАТ «Черкасиобленерго», інспекторами Держенергонагляду у Черкаській області, було встановлено дату виконання вимог приписів з повідомленням інспекцію Держенергонагляду про виконання, за адресою її знаходження в цілому до 08 липня 2006 року. Також керівництво підприємства було повідомлене, що у випадку ухилення від виконання або несвоєчасне виконання Припису на Чорнобаївський РЕМ ВАТ «Черкасиобленерго», у відповідності до ст. 27 Закону України «Про електроенергетику»та Постанови КМУ від 21 липня 1999 року №1312 «Про затвердження Положення про порядок накладення на суб'єктів господарської діяльності штрафів за порушення законодавства про електроенергетику» буде накладено штраф.

Контроль за виконанням Приписів є одним із основних обов'язків інспектора Держенергонагляду. Тому інспекторами Держенергонагляду п. Марченко О.М., та п. Филь В. П., 01 серпня 2006 року, було проведено перевірку виконання приписів №1а-Мр; №1б-Фл; від 05 січня 2006 року, №2а-Мр; №2б-Фл; від 06 січня 2006 року, та №За-Мр від 11 січня 2006 року. Під час якої було виявлено, невиконання підприємством (Чорнобаївським РЕМ ВАТ «Черкасиобленерго») приписи в установлений для виконання термін.

За результатами перевірки виконання вимог Припису були складені Акти-обстеження: №90-Мр; №91-Мр; №92-Мр; №92-Фл; №93-Фл; від 01 серпня 2006р., в яких було зафіксовано (зроблені записи): «Не виконано вимоги припису №1а-Мр; №1б-Фл; від 05 січня 2006 року, №2а-Мр; №2б-Фл; від 06 січня 2006 року, та №За-Мр від 11 січня 2006 року. Одночасно інспекторами були оформлені Акт-перевірки №1-Мр від 01.08.06р., не виконання приписів №1а-Мр від 05.01.06р.; №2а-Мр від 06.01.06р.; №За-Мр від 11.01.06р.; та Акт-перевірки №5-Фл від 01.08.2006р., не виконання приписів №1б-Фл від 05.01.06р.; №2б-Фл від 06.01.06р.; за встановленою формою, затвердженою постановою КМУ від 21.07.99 р. №1312.

На підставі Акта-перевірки №1-Мр від 01.08.06р., старшого інспектора Держенергонагляду п. Марченка О.М., Акта-перевірки №5-Фл від 01.08.2006р., інспектора Держенергонагляду п. Филь В.П., та відповідно до статі 27 Закону України «Про електроенергетику»та Постанови КМУ від 21.07.99 року №1312, вище вказаними інспекторами Держенергонагляду у Черкаській області, були прийняті рішення про накладення на Чорнобаївські РЕМ ВАТ «Черкасиобленерго», штрафи за ухилення від виконання або несвоєчасне виконання рішень чи приписів Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії у Черкаській області. Рішення про накладення штрафу були оформлені Постановою №118 та Постановою №119 від 10 серпня 2006 року (про накладення штрафу за порушення законодавства про електроенергетику) за встановленою формою, затвердженою постановою КМУ від 21.07.99 року №1312. Копії Постанов разом з супроводжувальними листами №353; №354 від 10.08.06 року, були вручені особисто під розпис директору Чорнобаївських РЕМ ВАТ «Черкасиобленерго»п. Передерій С.П., (на постановах є підпис особи яка отримала постанови та листи).

З вище викладеного видно, що старшим інспектором Держенергонагляду у Черкаській області п. Марченко О.М., та інспектором Держенергонагляду у Черкаській області п. Филь В. П., були проведені комплексні обстеження вище вказаних споживачів електричної енергії та видані приписи №1а-Мр; №1б-Фл; від 05 січня 2006 року, №2а-Мр; №2б-Фл; від 06 січня 2006 року, та №За-Мр від 11 січня 2006 року, керівнику Чорнобаївських РЕМ ВАТ «Черкасиобленерго», та в подальшому прийняті рішення про накладення штрафу з оформленням Постанови №118 та Постанови №119 від 10 серпня 2006 року (про накладення штрафу за порушення законодавства про електроенергетику) на Чорнобаївські РЕМ ВАТ «Черкасиобленерго», на підставі та у межах повноважень та у спосіб, що надані Законом України «Про електроенергетику», Постановою КМУ від 07 серпня 1996 року №929 (у редакції постанови КМУ від 13 лютого 2006 р. №131) «Про державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії», Положення «Про порядок накладення штрафів за порушення законодавства про електроенергетику»затвердженого Постановою КМУ від 21.07.1999 року № 1312, Правил користування електричною енергією (зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 18.11.2005р., №1399/11679).

Доводи Позивача щодо того, що чинним законодавством не надано повноважень органам виконавчої влади делегувати функції державних органів є помилкові:

Державний нагляд в електроенергетиці відповідно до ст.9 Закону України «Про електроенергетику»та Положення про державний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7.09.1996 р. № 929 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2006 р. №131), здійснює Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії (Держенергонагляд), яка створена відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.05.2002 року №665 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 7 серпня 1996 року №929»- постанови чинні.

Функція державного енергетичного нагляду закріплена за центральним органом виконавчої влади - Міністерством палива і енергетики України (пп.29 п.4 Положення про Міністерство палива і енергетики України.

Міністерство палива та енергетики України керуючись пп.19 п.9 Положення про Міністерство палива і енергетики України, затвердженого Указом Президента України від 27.03.2002 року №304/2002, та відповідно до п. 1.1.1 наказу Мінпалива і енергетики України від 29.05.2002 року №322 «Про затвердження організаційних структур управління та нормативів чисельності Держенергонагляду та Енергозбуту», наказу Мінпалива і енергетики України від 30.05.2002 року №323 »Про посилення діяльності «Держенергонагляду»делегувало свої повноваження державному підприємству «Національна енергетична компанія «Укренерго»- (Указ Президента чинний, наказ не скасований і не спростований).

Отже, доводи Позивача стосовно того, що державний нагляд в електроенергетиці здійснює орган виконавчої влади - Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії, не відповідають нормативно-правовим актам

Держенергонагляд відповідно до п.5 Положення про державний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7.09.1996 р. № 929 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2006 р. №131), підпорядковується Мінпаливенерго в частині виконання функцій, покладених на нього цим Положенням.

Держенергонагляд безпосередньо підпорядкований Мінпаливенерго щодо виконання функцій, окладених на Держенергонагляд Положенням про державний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7.09.1996 р. № 929, здійснює допоміжні заходи із забезпечення надійного і сталого функціонування об'єднаної енергетичної системи України та діє у складі державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго»(наказ Мінпаливенерго від 3.11.2006 року №422 «Про державний енергетичний нагляд»- наказ не скасований і не спростований).

В організаційну структуру Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії (Держенергонагляд) входять державні інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії в АР Крим, областях, містах Києві і Севастополі (далі областні інспекції) (п.5 Положення про державний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7.09.1996 р. № 929 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2006 р. №131 та п.1.1.2 наказу «Мінпаливенерго»від 29.05.2002 року №322 - постанова Кабінету Міністрів є чинною, наказ Мінпаливенерго не скасований і не спростований).

Відповідно до п.2.2 Статуту державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго»одним із видів діяльності є здійснення державного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії.

НЕК «Укренерго»на виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 17.05.2002 №665 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 7 серпня 1996 року №929 та наказу Мінпаливенерго від 30.05.2002 року №323 «Про посилення діяльності Держенергонагляд»видав наказ 7.06.2002 року №146 «Про забезпечення діяльності підрозділів Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії», яким доручено забезпечення виконання заходів що організації структурних підрозділів та діяльності Держенергонагляду, затверджених наказом Мінпаливенерго від 30.05.2002 року №323 - постанова Кабінету Міністрів України чинна, (накази НЕК Укренерго не скасовані і не спростовані).

Інспекція Держенергонагляду в Черкаській області є структурним підрозділом Відокремленого підрозділу «Держенергонагляд у Центральному регіоні»державного підприємства «НЕК «Укренерго», що підтверджується п. 1.1.1 Положення про Державну інспекцію з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії в Черкаській області, Положенням про відокремлений підрозділ «Держенергонагляд у Центральному регіоні»державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго»та наказом НЕК «Укренерго»від 20.02.2006 року №63 «Про створення відокремлених підрозділів НЕК «Укренерго».

Отже, доводи Позивача щодо того, що чинним законодавством не надано повноважень органам виконавчої влади делегувати функції державних органів є помилкові і не відповідають обставинам справи.

Повноваження Держнергонагляду закріплені в Положенні про державний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7.09.1996 р. № 929 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2006 р. №131): «11. Держенергонагляд має право:

1) застосовувати до суб'єктів господарської діяльності штрафні санкції у порядку, визначеному законодавством;

2) залучати в установленому порядку установи та організації до розроблення документів з питань, що належать до компетенції Держенергонагляду;

3) залучати спеціалістів органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками) для розгляду питань, що належать до компетенції Держенергонагляду;

4) отримувати в установленому порядку від міністерств, інших центральних і місцевих органів виконавчої влади, суб'єктів електроенергетики, суб'єктів відносин у сфері теплопостачання та споживачів електричної енергії інформацію, необхідну для виконання покладених на Держенергонагляд завдань;

5) проводити наради, семінари та конференції з питань, що належать до його компетенції. 12. Головний державний інспектор України з енергетичного нагляду:

здійснює керівництво діяльністю Держенергонагляду та розподіляє обов'язки між; своїми заступниками;

пверджує положення про структурні підрозділи Держенергонагляду;

ідає накази, затверджує методичні та інструктивні документи щодо забезпечення діяльності Держенергонагляду;

визначає періодичність, порядок і напрями обстеження електричних і теплових установок та мереж суб'єктів електроенергетики, суб'єктів відносин у сфері теплопостачання і споживачів електричної енергії.

13. Головний державний інспектор України з енергетичного нагляду, його заступники, старші державні інспектори з енергетичного нагляду та державні інспектори з енергетичного нагляду під час виконання своїх функцій мають право:

1) безперешкодно у будь-який час відвідувати електричні і теплові установки та мережі суб'єктів електроенергетики, суб'єктів відносин у сфері теплопостачання і споживачів електричної енергії з метою здійснення контролю за дотриманням вимог нормативно-правових і нормативно-технічних документів у сфері електроенергетики та теплопостачання;

2) здійснювати в установленому порядку обстеження електричних і теплових установок та мереж: суб'єктів електроенергетики та суб'єктів відносин у сфері теплопостачання і споживачів електричної енергії, а також: складати за їх результатами відповідні акти;

3) брати участь у роботі відповідних робочих комісій з прийняття в експлуатацію побудованих і реконструйованих енергетичних об'єктів, що належать суб'єктам електроенергетики, суб'єктам відносин у сфері теплопостачання і споживачам електричної енергії;

4) видавати в межах своєї компетенції суб'єктам електроенергетики, суб'єктам відносин у сфері теплопостачання і споживачам електричної енергії обов'язкові для виконання приписи щодо усунення виявлених Держенергонаглядом порушень нормативно-правових і нормативно-технічних актів у сфері електроенергетики та теплопостачання і здійснювати контроль за їх виконанням;

5) вимагати в межах своєї компетенції від суб'єктів електроенергетики, суб'єктів відносин у сфері теплопостачання і споживачів електричної енергії вжиття заходів для усунення виявлених Держенергонаглядом порушень;

6) вимагати від споживачів енергії та суб'єктів електроенергетики дотримання встановлених нормативно-правовими актами режимів споживання електричної і теплової енергії;

7) складати в установленому законодавством порядку протоколи про адміністративні правопорушення та притягати до адміністративної відповідальності громадян і посадових осіб;

8) звертатися до відповідних організацій, які видають суб'єктам господарської діяльності ліцензії на право виконання робіт з проектування, будівництва, реконструкції, монтажу, налагодження, випробування і ремонтно-експлуатаційного обслуговування електричних і теплових установок та мереж:, з поданням про порушення ліцензіатами вимог нормативних документів;

9) вносити власникам об'єктів споживачів енергії подання про невідповідність займаній посаді осіб, відповідальних за електричне та теплове господарство (осіб, що їх заміщують), які своєчасно в установленому порядку не пройшли перевірку знань Правил, а також: тих, що допустили порушення вимог нормативно-правових та/або нормативно-технічних актів з питань експлуатації енергетичного обладнання та мереж:;

10) опломбовувати в установленому порядку електричні і теплові установки, енергопостачання яких обмежується або припиняється на виконання відповідного припису Держенергонагляду. «

Право державних інспекторів застосовувати санкції за правопорушення в електроенергетиці закріплено в ст.9 Закону України «Про електроенергетику»та ст.14 Закону України «Про теплопостачання», а порядок застосування санкцій передбачений Положенням про порядок накладання на суб'єктів господарської діяльності штрафів за правопорушення законодавства про електроенергетику, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.1999 року №1312.

Необхідно при розгляді справи врахувати, що відповідно до п.7 ст.З КАС України суб'єкт владних повноважень - орган державної влади, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Інспекція Держенергонагляду в Черкаській області виконувала делеговані їй Міністерством палива і енергетики України владні повноваження з державного енергетичного нагляду, в тому числі: винесення приписів щодо усунення порушень нормативно-правових і нормативно-технічних актів у сфері електроенергетики та теплопостачання та застосування санкцій до суб'єктів господарювання за правопорушення в електроенергетиці..

Отже, твердження Позивача, що Відповідач не мав права здійснювати державний нагляд електроенергетиці, видавати приписи та виносити постанови про застосування санкцій до суб'єктів господарювання, є безпідставним і необгрунтованим.

Враховуючи те, що Інспекція Держенергонагляду у Черкаській області не є самостійною юридичною особою, діє як структурний підрозділ Відокремленого підрозділу «Держенергонагляд у Центральному регіоні»державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго», а також те, що відповідно до Положення про Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.01.1996 року №118, суб'єктами Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України є юридичні особи та відокремлені підрозділи юридичних осіб, вона не внесена до ЄДРПОУ.

З урахуванням наведеного:

1. Інспекція Держенергонагляду у Черкаській області уповноважена відповідно до чинного законодавства здійснювати Держенергонагляд (ст.9 Закону України «Про електроенергетику», Постанова Кабінету Міністрів України від 7.09.1996 р. № 929 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2006 р. №131);

2. предметом державного нагляду є дотримання нормативних актів в електроенергетиці;

3. Держенергонагляд створений Кабінетом Міністрів України, функціонально підпорядкований Мінпаливенерго і діє у складі державного підприємства «НЕК «Укренерго», яке перебуває в управлінні Мінпаливенерго (постанови Кабінету Міністрів України, накази Мінпаливенерго та ДП «НЕК «Укренерго», які закріпляють структуру Держенергонагляду, не оскаржені і є чинні),

та керуючись ст.ст.161,162 КАС України, представники відповідача просять в адміністративному позові відмовити.


Оцінюючи зібрані докази та пояснення представників сторін, господарський суд дійшов висновку, що вимоги не можуть розглядатися в порядку адміністративного судочинства:

- позивач є суб’єктом господарювання, енергопередавальною організацією з спеціальними ліцензіями на окремі види діяльності;

- відповідач є суб’єктом господарювання, про що свідчить його статут, мета діяльності. Вказана позиція не спростована. Відповідач за власної ініціативи не проводив ніяких перевірок позивача;

- Відповідач не є органом управління, органом виконавчої влади, адміністратором на ринку продажу електроенергії та надання відповідних послуг;

- Державна інспекція енергонагляду є органом адміністрування, підпорядкована

Міністерству палива та енергетики. Лише з питань забезпечення діяльності інспекція входить в склад ДП «НЕК «Укренерго»;

- Державна інспекція енергонагляду не може і не вправі діяти від імені ДП «НЕК

«Укренерго»;

- суд враховує, що сторони перебувають в абсолютних правовідносинах, що

ґрунтуються на вимогах закону (ст.ст. 4,11 ЦК України), а тому відповідачем має бути доведена його правоздатність.

Керуючись п.1 ч.3 ст. 121 КАС України, господарський суд

У Х В А Л И В:

Провадження у справі закрити.

Постанова (судове рішення) набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання постанови, оформленої відповідно до вимог ст. 167 КАС України. Сторони у справі протягом 10 днів мають право подати заяву про намір оскарження та в 20 денний строк подати апеляційну скаргу до апеляційного суду на вказану постанову через господарський суд Черкаської області.

Суддя Скиба Г.М.

Джерело: ЄДРСР 910055
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку