ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901, UA628999980313141206083020002
_____________________________________________________________________________
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
12.08.2020 Справа № 905/791/20
Господарський суд Донецької області у складі судді Лейби М.О., при секретарі судового засідання Григор`євій М.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Акціонерного товариства «ДТЕК Донецькі електромережі», м.Краматорськ, Донецька область
до відповідача: Комунального підприємства «Комсервіс» Дружківської міської ради, м.Дружківка, Донецька область
про стягнення 53066,22грн.
Представники:
від позивача: Новікова В.Р., довіреність №1429 від 07.12.2019р.; свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю серія ДН №5106 від 25.07.2018
від відповідача: не з`явився
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Акціонерне товариство «ДТЕК Донецькі електромережі», м.Краматорськ, Донецька область, звернувся до Господарського суду Донецької області з позовною заявою до Комунального підприємства «Комсервіс» Дружківської міської ради, м.Дружківка, Донецька область про стягнення вартості донарахованої електроенергії, не облікованої внаслідок порушення правил роздрібного ринку електричної енергії в розмірі 53066,22грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем обліку електричної енергії шляхом самовільним підключенням до електромережі, що не є власністю оператора систем, з порушенням схеми обліку, про що уповноваженим представником позивача у присутності представника відповідача було складено акт про порушення №0000852 від 19.09.2019р. На підставі даного акту позивачем проведено розрахунок об`єму та вартості недоврахованої електричної енергії відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії, із застосуванням формули (8) Правил, а саме об`єм недоврахованої електричної енергії складає 20805 кВт/ч, вартість недорахованої енергії складає 53066,22грн.
Ухвалою суду від 28.04.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №905/791/20 за правилами спрощеного позовного провадження.
20.05.2020 до суду від відповідача надійшло клопотання про встановлення строку на подання відповіді на позов не менше ніж строк встановлення карантину в України.
22.06.2020 через канцелярію суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву в якому останній заперечує проти позовних вимог.
Ухвалою суду від 23.06.2020 дану справу визначено розглядати за правилами загального позовного провадження за ініціативою суду; підготовче засідання призначено 14.07.2020.
02.07.2020 через канцелярію суду від позивача надійшла відповідь на відзив.
13.07.2020 через канцелярію суду від відповідача надійшло клопотання №316/02 від 09.07.20 про відкладення розгляду справи у зв`язку із встановленням Кабінетом міністрів України карантину з метою запобігання поширення коронавірусної хвороби (COVID-19).
Ухвалою суду від 14.07.2020 відмовлено в задоволенні клопотання Комунального підприємства Комсервіс Дружківської міської ради, м.Дружківка, Донецька область №316/02 від 04.07.2020 про відкладення розгляду справи, закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду по суті на 12.08.2020.
У судове засідання 12.08.2020 з`явився представник позивача, який підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив їх задовольнити.
Представник відповідача у судове засідання 12.08.2020 не з`явився; про місце, дату та час слухання справи відповідач був повідомлений своєчасно та належним чином.
Згідно частин 1, 3 статті 202 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника у разі повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.
З огляду на зазначене, зважаючи на те, що явка сторін в судове засідання не визнавалася обов`язковою, в матеріалах справи достатньо документів для розгляду справи по суті, з метою недопущення невиправданого затягування судового процесу, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника відповідача та за наявними матеріалами.
Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.
Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, суд
ВСТАНОВИВ:
Комунальним підприємством «Комсервіс» Дружківської міської ради підписано заяву-приєднання до умов договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії на виконання вимог Закону України «Про ринок електричної енергії». На підставі цієї заяви приєднано споживача до договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії на умовах договору про постачання електричної енергії за особовим рахунком №2746 бази даних споживачів постачальника за регульованим тарифом.
Згідно п.2.1. договору, оператор системи розподілу надає споживачу послуги з розподілу (передачі) електричної енергії параметри якості якої відповідають показникам, визначеним Кодексом системи передачі, затвердженим постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року №309, та Кодексом систем розподілу, затвердженим постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року №310, за об`єктом, технічні параметри якого фіксуються в Паспорті точки/точок розподілу за об`єктом споживача, який є Додатком 2 до цього договору, та в особовому рахунку споживача, облікових базах даних оператора системи розподілу.
Відповідно до п.8.9. договору, у разі виявлення однією із сторін порушень умов договору іншою стороною та/або порушень ПРРЕЕ, Кодексу комерційного обліку, Кодексу систем розподілу, Кодексу системи передачі, Закону України «Про ринок електричної енергії» та інших нормативно-правових актів, за які законодавством передбачене застосування санкцій чи які тягнуть за собою збитки, недоотриману продукцію або вигоду тощо, на місці оформлюється двосторонній акт порушень. Акт складається у присутності представників обох сторін у двох примірниках. Сторона, дії або бездіяльність якої стала причиною складання акта, має право внести до акта свої зауваження.
Сторона, яка виявила порушення своїх прав, зобов`язана попередити іншу сторону про необхідність складання акта. Сторона, яка здійснила таке порушення, не може без поважних причин відмовитись від складання та підписання відповідного акту.
Згідно матеріалів справи, сторонами підписаний додаток до заяви-приєднання до умов договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії за особовим рахунком №2746 «Перелік об`єктів та точок комерційного обліку споживача», яким зафіксовано встановлення за вказаними в переліку адресами на об`єктах споживання електроенергії точок комерційного обліку.
19.09.2019 працівниками АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» здійснено технічну перевірку розрахункових засобів обліку електроенергії відповідача, за результатами якої складено Акт про порушення №0000852, яким зафіксовано порушення відповідачем обліку електричної енергії шляхом самовільним підключенням до електромережі, що не є власністю оператора систем, з порушенням схеми обліку. Підключення виконано в розподільчому щиті житлового будинку вул. П.Комуни, 75, кабелем КВВГ 2х2.5 кв.м.
Акт складений комісією у складі: працівників АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» інженер ТА Сєдашов К.Ю. майстер Новиков В.О., інженер ТА Поздняков В.О., за участю представника споживача - директора Бузової А.О.
До Акта додається зразок кабелю самовільного підключення, вилученого у споживача.
На підставі Акта про порушення від 19.09.2019 комісією з розгляду актів про порушення правил роздрібного ринку електричної енергії Дружківської РЕС прийнято рішення, оформлене протоколом від 08.10.2019 №153, в якому комісією вирішено провести розрахунок недоврахованої електроенергії на суму 53066,22грн., виходячи з наступних показників: обсяг недооблікованої електроенергії 20805 кВт/год. Нарахування здійснено відповідно до Постанови НКРЕУ №1525 від 18.07.2019р. на підставі п.8.4.2. Правил роздрібного ринку електроенергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг внаслідок порушення підпункту 7 згідно п.8.4.12. Правил за формулою 8 Правил.
Споживач на засідання комісії не з`явився. Про дату проведення засідання комісії з розгляду Акту про порушення №0000852 від 19.09.2019 споживач був повідомлений, що підтверджується відміткою про його отримання на відповідному повідомленні.
08.10.2019 позивачем виставлений відповідачу рахунок №2746 про сплату 53066,22грн.
Примірник протоколу №153 від 08.10.2019 з розрахунком недоврахованої електричної енергії та рахунком на оплату вказаної вище суми отримано споживачем 09.10.2019 разом із супровідним листом від 08.10.2019 №552, про що свідчить відмітка останнього на супровідному листі.
Рішення комісії з розгляду Акта про порушення споживачем не оскаржено, рахунок не оплачений, що й стало підставою для звернення позивача до суду із відповідним позовом.
Відповідачем подано суду відзив на позовну заяву, в якому Комунальне підприємство «Комсервіс» Дружківської міської ради проти позову заперечило. Заперечуючи проти заявлених вимог, відповідач зазначив про відсутність у позивача ліцензії на здійснення господарської діяльності; відповідач не спростовує того, що відбулося самовільне підключення до мереж електропостачання, проте вказує, що таке підключення здійснювалося на ділянці мережі, яка знаходиться на площі житлової квартири власника житла у багатоквартирному будинку. Відповідач на підставі Статуту є лише управителем (надає послуги з управління багатоквартирного будинку). Відповідач не має підстав входити у приміщення приватної власності для здійснення контролю за підключення/не підключення до таких мереж. Власниками внутрішньобудинкових мереж є співвласники багатоквартирного будинку. Виконавець комунальних послуг згідно статті 8 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» має право доступу до житла для проведення профілактичних чи періодичних оглядів приладів та мереж. У зв`язку з цим, відповідач вважає, що відповідальність за стан електроустановок будинку несуть співвласники будинку. Крім того, відповідач зазначає про необізнаність представників відповідача про право на зауваження до акту про порушення, оскільки їх при підписанні акту не було проінформовано про таке право.
У відповіді на відзив на позовну заяву, позивач, зокрема, зазначає, що отримання ліцензії АТ «ДТК Донецькі електромережі» відбулося шляхом внесення відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських
формувань щодо виду діяльності - розподіл електричної енергії у відповідності до пункту 11 статті 1 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 №222-VIII; споживачем електричної енергії за договором із позивачем є саме відповідач, який і є відповідальним за порушення умов договору на підставі п.8.9. договору; акт про порушення підписано представником оператора системи та представником споживача без зауважень та заперечень.
Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд виходить з наступного:
19.04.2018 набрав чинності Кодекс систем розподілу, затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, №310 від 14.03.2018.
Відповідно до положень абз. 1, 22, 23 п.13 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII (зі змінами, внесеними згідно із Законом України № 2628-VIII від 23.11.2018) під час здійснення заходів з відокремлення оператора системи розподілу вертикально інтегрований суб`єкт господарювання повинен до 1 січня 2019 року вжити заходів для відокремлення оператора системи розподілу від виробництва, передачі, постачання електричної енергії шляхом створення відповідних суб`єктів господарювання. У разі відокремлення оператор системи розподілу є правонаступником в частині прав та обов`язків: пов`язаних із провадженням діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та із провадженням діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами за договорами на постачання електричної енергії та про користування електричною енергією.
27.11.2018 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, прийнято постанову №1532 «Про видачу АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» ліцензії з розподілу електричної енергії та анулювання ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами і постачання електричної енергії за регульованим тарифом». Згідно з п. 4 ця постанова набирає чинності з дня прийняття, крім пунктів 1 та 2, які набирають чинності з 01.01.2019.
За змістом пунктів 1, 2 зазначеного нормативного акту постановлено: видати АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» (код ЄДРПОУ 00131268) ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності, а саме на території, в тому числі, Донецької області в межах розташування системи розподілу електричної енергії, що перебуває у власності або господарському віданні АТ «ДТЕК Донецькі електромережі», та електричних мереж інших власників, які приєднані до мереж ліцензіата (з якими укладені відповідні договори згідно з законодавством); анулювати ліцензію на право провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом.
Згідно з п.3 зазначеної постанови АТ «ЖТЕК Донецькі електромережі» зобов`язано, зокрема: - до 01 січня 2019 року забезпечити завершення організаційних заходів, пов`язаних з анулюванням ліцензій з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та провадженням діяльності за ліцензією з розподілу електричної енергії, зокрема, але не виключно; - до 01 січня 2019 року укласти договори про надання послуг з розподілу електричної енергії зі споживачами, електроустановки яких приєднані до системи розподілу електричної енергії АТ «ДТЕК Донецькі електромережі», та договори електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії з електропостачальниками, які мають намір здійснювати діяльність з постачання електричної енергії таким споживачам, із відкладальною умовою набрання ними чинності з 01 січня 2019 року.
Згідно пункту 1-1 статті 1 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» (в редакції станом на 01.12.2019), видача ліцензії - внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про право провадження суб`єктом господарювання визначеного ним виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню.
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань видом діяльності АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» за кодом КВЕД 35.13. є Розподілення електроенергії (основний).
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, №312 від 14.03.2018 затверджено Правила роздрібного ринку електричної енергії (далі - ПРРЕЕ) та визнано такою, що втратила чинність з 11.06.2018 постанову Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 31.07.1996 №28 «Про затвердження Правил користування електричною енергією» (із змінами) (далі - ПКЕЕ).
Відповідно до п.1.2.1 ПРРЕЕ на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.
Згідно з п., п. 2, 6 вищевказаної постанови укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.
До укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, який укладається зі споживачем, договірні відносини між споживачем та суб`єктом господарювання, що провадить діяльність з розподілу електричної енергії на підставі ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами (або ОСР як правонаступником за договорами про користування електричною енергією та договорами про постачання електричної енергії), урегульовуються окремими положеннями діючих договорів про користування електричною енергією або договорів про постачання електричної енергії (у частині взаємовідносин споживача і електророзподільної організації), які не суперечать вимогам чинного законодавства у сфері електроенергетики. Зокрема сторони керуються вимогами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) з питань потужності, якості електроенергії, окремих процедурних питань тощо. У разі виникнення суперечності між нормами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) та нормами законодавства про електроенергетику сторони керуються вимогами чинного законодавства.
Після укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії договори про користування електричною енергією та договори про постачання електричної енергії продовжують свою дію в частині регулювання відносин щодо заборгованості/переплати за цими договорами з відповідними правами та обов`язками, пов`язаними з такою заборгованістю/переплатою, а також щодо нарахування пені, неустойки, обмеження та припинення постачання електричної енергії тощо.
Згідно з п., п. 2.1.4., 2.1.6 ПРРЕЕ договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 ЦК України на основі типового договору, що є додатком 3 до цих Правил. Фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи розподілу та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.
Таким чином, з 01.01.2019 відповідач приєднався до умов публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, про що свідчить заява-приєднання від 01.12.2018.
Відповідач факту приєднання до умов публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії не заперечив.
Відповідно до матеріалів справи предметом спору у даній справі є питання щодо наявності чи відсутності підстав для стягнення зі споживача (відповідача у справі) вартості донарахованої електроенергії, не облікованої внаслідок порушення правил роздрібного ринку електричної енергії в розмірі 53066,22грн.
Відповідно до статті 509 Цивільного кодексу України, статті 173 Господарського кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
За приписами статтей 11, 509 Цивільного кодексу України, статті 174 Господарського кодексу України зобов`язання виникають, зокрема, з договору.
Згідно із статтею 275 Господарського кодексу України за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується. Відпуск енергії без оформлення договору енергопостачання не допускається.
За умовами частини першої статті 193 Господарського кодексу України та статті 526 Цивільного кодексу України зобов`язання мають виконуватися належним чином відповідно до умов закону, інших правових актів, договору, а за відсутністю таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електроенергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електроенергії серед іншого є: недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електроенергії; крадіжка електроенергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електроенергії без приладів обліку (частина перша, пункти 2, 4 частини другої статті 77 Закону № 2019-VІІІ).
Постачання електроенергії електропостачальниками здійснюється з дотриманням правил роздрібного ринку (частина шоста статті 56 Закону № 2019-VІІІ).
14.03.2018 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг постановою № 312 затвердила ПРРЕЕ, які набрали чинності 11.06.2018.
Судом встановлено, що спірні правовідносини виникли 19.09.2019, тобто після набрання чинності ПРРЕЕ.
Правилами роздрібного ринку електроенергії, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 (далі - ПРРЕЕ, в редакції чинній, станом на час виникнення спірних правовідносин) втановлено:
пункт 5.5.5:
- споживач електричної енергії зобов`язаний:
1) користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів);
5) дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів;
20) не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача;
25) оперативно повідомляти центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки та охорони праці, електропостачальника та оператора системи, а також тих учасників роздрібного ринку, які зареєструвались в адміністратора комерційного обліку як постачальники послуг комерційного обліку, відповідно до їх повноважень про:
порушення схеми розрахункового обліку електричної енергії, несправності в роботі автоматизованих систем обліку і розрахункових засобів комерційного обліку, що належать споживачу за ознакою права власності (користування) або встановлені на території споживача;
порушення, які пов`язані з відключенням ліній живлення, пошкодженням основного устаткування, ураженням електричним струмом людей і тварин, а також пожежі, викликані несправністю електроустановок споживача або електроустановок, розташованих на території споживача;
порушення умов використання договірного обсягу споживання електричної енергії, графіків обмеження споживання електричної енергії, обмеження споживання електричної потужності, аварійних відключень споживачів електричної енергії, спеціальних графіків аварійних відключень;
виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача;
пункт 8.2.4:
- у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.
пункт 8.2.5:
- у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил.
- в акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення;
- акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві;
- акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи);
- представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.
Отже, вимогами спеціального законодавства в сфері енергопостачання та ринку електроенергії, встановлена процедура та вимоги для оформлення акта порушень ПРРЕЕ, де однією з вимог є складення акта в присутності споживача або уповноваженого представника споживача та його підписання ним, а також визначена процедура, у випадку відмови від його підписання.
Судом встановлено, що Акт про порушення №0000852 від 19.09.2019 складений за участю обох сторін спірних правовідносин. Зі сторони енергопостачальника: інженер ТА Сєдашов К.Ю. майстер Новиков В.О., інженер ТА Поздняков В.О.; зі сторони споживача - директор Бузова А.О.
Як зазначено вище, пунктом 8.2.5. Правил роздрібного ринку електричної енергії унормовано, що споживач має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта про порушення та викласти мотиви своєї відмови від його підписання, які зазначаються в акті про порушення або надаються (надсилаються) оператору системи окремим письмовим повідомленням.
Системний аналіз викладених норм законодавства та умов укладеного між сторонами договору свідчить про те, що у разі підписання споживачем (уповноваженою особою споживача) акта про порушення Правил користування електричною енергією без заперечень та зауважень, за умови дотримання порядку складання цього акта та відсутності дефектів останнього, споживач, який у майбутньому заперечує викладені в акті дані, повинен довести обставини, які перешкоджали поданню таких заперечень при складанні акта або інші поважні причини, з яких заперечення не були надані.
Саме такий правовий висновок викладено Верховним Судом в постанові від 29.05.2018 у справі №913/868/17.
Акт про порушення підписаний споживачем без зауважень. Отже, споживач (відповідач у справі) не заперечив факту підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, що було виявлено при перевірці представниками електропостачальника.
Наявності обставин, які б перешкоджали відповідачу при складенні акту надати пояснення і зауваження щодо змісту акта про порушення, не встановлено та перед судом не доведено.
Згідно вказаного Акту від 19.09.2019 представниками постачальника встановлено факт позаоблікового споживання електроенергії. Даний Акт складений відповідно до вимог чинного законодавства та аналізуючи його зміст, суд вважає, що даний документ про фіксацію порушення містить всі необхідні параметри для подальшого нарахування вартості позаоблікового споживання електроенергії.
Доказів того, що другий екземпляр Акту про порушення не було вручено представнику споживача безпосередньо після складання Акту матеріали справи не містять.
З огляду на викладене, суд вважає, що встановленими обставини щодо складових документа фіксації порушення, необхідних для обрахунку та визначення обсягу й вартості електроенергії, що, в свою чергу, тягне за собою встановлену законодавством України відповідальність, зважаючи на вищенаведені вимоги законодавства.
Також суд вважає за необхідне зауважити, що складений 19.09.2019 Акт про порушення за №0000852 свідчить про виконання представниками АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» певних дій, обумовлених вимогами нормативно-технічних документів у сфері електроенергетики України, в процесі здійснення господарської діяльності з послідуючим складанням необхідних документів.
Обсяг необлікованої електроенергії визначається уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення, відповідно до пункту 8.2.6 ПРРЕЕ на підставі акта про порушення.
Відповідно до змісту абз. 1-3, 5, 9 п. 8.2.6 глави 8.2 ПРРЕЕ передбачено, що на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання. Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з дати їх отримання оператором системи від експертної установи. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.
08.10.2019 відбулось засідання комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ за відсутністю представника споживача, який на засідання комісії не з`явився, на якому за результатами розгляду акту про порушення від 19.09.2019 прийнято рішення про виконання розрахунку недоврахованої електроенергії по акту на підставі п.8.4.2. Правил роздрібного ринку електроенергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 №312 внаслідок порушення підпункту 7 згідно п.8.4.12. Правил за формулою 8 Правил.
Про місце, час і дату засідання комісії споживач був повідомлений 30.09.2019, що підтверджується відміткою на відповідному повідомлені за вх.№613/02 від 30.09.2019 та відповідачем не спростовується.
Розрахунок недоврахованої електричної енергії по Акту №0000852 від 19.09.2019 проведено згідно п. 8.4.8 та 8.4.12 ПРРЕЕ за порушення, у кількості 20805 кВт.год за період вересень 2018 рік - вересень 2019 рік на загальну суму 53066,22грн.
Згідно з підпунктом 7 пункту 8.4.2 глави 8.4 розділу VIII вказаних Правил визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень: самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку.
За змістом п. 8.4.8. ПРРЕЕ кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил): якщо споживач здійснив самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі з порушенням схеми обліку, вчинив інші дії, що призвели до споживання необлікованої електричної енергії, виявити які представники оператора системи під час проведення контрольного огляду засобу комерційного обліку мали можливість, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення;
У відповідності до пункту 8.4.12 ПРРЕЕ у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 6-8 пункту 8.4.2 цієї глави, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії через проводи (кабелі), якими здійснене самовільне підключення (Wдоб.с.п., кВт·год), розраховується за формулою:
W доб.с.п = Р с.п. . вик.с.п., де
Р с.п. - потужність самовільного підключення (кВт), що розраховується за формулами у разі підключення до однієї фази;
t вик.с.п.-час використання самовільного підключення протягом доби (приймається рівним 12 год/добу). Отже, при розрахунку за порушення, яке передбачено п.8.4.2 ПРРЕЕ, вимірювання сили струму споживання проводу, яким було здійснено самовільне підключення, не вимагається.
Суд, перевіривши правильність розрахунку вартості недоврахованої електроенергії, встановив, що розрахунок здійснено у відповідності до умов ПРРЕЕ.
Відповідно до п.8.2.7. глави 8.2 Правил кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи.
Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).
У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.
Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення та/або визначенні обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, вирішуються Регулятором, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики відповідно до компетенції, енергетичним омбудсменом та/або судом.
Доказів скасування рішення комісії від 08.10.2019, оформленого проколом №153, на час розгляду справи суду не надано, отже воно є чинним та підлягає виконанню. Докази повної або часткової оплати відповідачем нарахованої по Акту суми вартості недорахованої електроенергії також відсутні.
Доводи відповідача, наведені в обґрунтування заперечень на позов, про те, що Комунальне підприємство «Комсервіс» Дружківської міської ради є лише управителем багатоквартирних будинків, внутрішньобудинкові мережі є власністю співвласників багатоквартирного будинку, спростовуються наступним.
Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулювання правових, організаційних та економічних відносин, пов`язаних з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління, а також визначення основних засад організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та житлово-комунальних послуг регулюється чинним законодавством України, зокрема Законами України «Про житлово-комунальні послуги», «Про особливості здійснення права власності у багатокварирному будинку», Правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом будинків і споруд, затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України №13 від 02.02.2009.
Згідно з пунктом 1 статті 9 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатокварирному будинку», управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку. Управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком (чатина 1 статті 11 Закону).
Відповідно до статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» управитель - це особа, яка за договором з власником чи балансоутримувачем здійснює управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (далі - управління будинком) і забезпечує його належну експлуатацію відповідно до закону та умов договору.
Статтею першою Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатокварирному будинку» визначено, що співвласник багатоквартирного будинку - це власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку; спільне майно багатоквартирного будинку - це приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджу вальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.
Відповідно до п.1.1 Правила роздрібного ринку електричної енергії регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами.
Правилами ПРРЕЕ надано визначення споживача електричної енергії - це фізична особа, у тому числі фізична особа-підприємець, або юридична особа, що купує електричну енергію для власного споживання.
Відповідно до п.1.2.7 ПРРЕЕ постачання електричної енергії здійснюється електропостачальником на підставі договору про постачання електричної енергії споживачу, який розробляється електропостачальником на основі Примірного договору про постачання електричної енергії споживачу та укладається в установленому цими Правилами порядку.
Факту приєднання до умов договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії шляхом підписання відповідної заяви-приєднання, відповідач не заперечив.
При цьому, відповідно до умов договору саме Комунальне підприємство «Комсервіс» Дружківької міської ради виступає споживачем. Отже відповідач відповідно до умов вказаного договору зобов`язаний утримувати електроустановки у належному технічному стані, не допускати порушення Правил та несе відповідальність за невиконання або неналежне виконання взятих на себе зобов`язань.
За висновком суду, відповідач не довів правових підстав для звільнення його від відповідальності за безоблікове споживання електричної енергії або доказів покладення відповідальності за стан своїх технологічних мереж на інших осіб.
Інші заперечення відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву, також є безпідставними, необґрунтованими та такими, що позбавлені належного доказового обгрунтування.
Відсутності факту безоблікового споживання електричної енергії відповідачем не доведено, конкретних обставин незгоди, що стосуються безпосередньо суті виявленого порушення, в межах даного позовного провадження відповідачем не заявлено.
Відповідно до статті 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.
Згідно з пунктом чотири частини три статті 129 Конституції України та статями 73, 74, 77, 79 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.
Надавши відповідну юридичну оцінку всім доказам на які посилаються сторони, як на підставу своїх вимог та заперечень, та оцінивши законність нарахування позивачем вартості донарахованої електроенергії в розмірі 53066,22грн., суд дійшов висновку про задоволення позову.
Відповідно до статті 129 ГПК України судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст.12, 13, 73, 74, 76, 77, 79, 86, 91, 129, 231, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Акціонерного товариства «ДТЕК Донецькі електромережі», м.Краматорськ, Донецька область до Комунального підприємства «Комсервіс» Дружківської міської ради, м.Дружківка, Донецька область про стягнення вартості донарахованої електроенергії, не облікованої внаслідок порушення правил роздрібного ринку електричної енергії в розмірі 53066,22грн., задовольнити.
Стягнути з Комунального підприємства «Комсервіс» Дружківської міської ради (вул. Козацька, буд. 73, м. Дружківка, Донецька область, 84200; код ЄДРПОУ 37937252) на користь Акціонерного товариства «ДТЕК Донецькі електромережі» (вул. Комерційна, буд. 8, м.Краматорськ, Донецька область, 84302; код ЄДРПОУ 00131268) вартість донарахованої електроенергії, не облікованої внаслідок порушення правил роздрібного ринку електричної енергії в розмірі 53066,22грн. та судовий збір в сумі 2102,00грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Згідно із ст.241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга відповідно до ст.256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду через господарський суд Донецької області.
У судовому засіданні 12.08.2020 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 12.08.2020.
Суддя М.О. Лейба