open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 серпня 2020 рокуЛьвівСправа № 380/1566/20 пров. № А/857/5101/20

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючий-суддя Довга О.І.,

суддя Бруновська Н.В.

суддя Гулшко І.В.

секретар судового засідання Мельничук Б.Б.

за участю:

представник позивача Секретар О.Л.

представник відповідача Мазан С.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 30 березня 2020 року (головуючий суддя Кравців О.Р., м.Львів) у справі № 380/1566/20 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

21.02.2020 року позивач звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, в якому просить суд: визнати протиправними дії відповідача щодо розміру нарахування позивачці пенсії у зв`язку з втратою годувальника відповідно до рішення №613250100976 від 18.12.2019; зобов`язати відповідача здійснити нарахування позивачці пенсії за особливі заслуги перед Україною з урахуванням надбавки за особливі заслуги перед Україною у розмірі 70% від надбавки за особливі заслуги перед Україною, яку отримував померлий чоловік ОСОБА_1 з 03.11.2019 відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 02.12.2009 №1309 «Про встановлення доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Україною; допустити до негайного виконання рішення суду в межах суми стягнення за один місяць.

Позов обґрунтовує тим, що чоловіку позивачки присвоєне звання Героя Соціалістичної праці. Після його смерті позивач звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівської області з заявою про призначення/перерахунок їй пенсії у зв`язку з втратою годувальника. З 01.01.2020 позивачка отримує пенсію 2495,32 грн., в тому числі з врахуванням надбавки за особливі заслуги перед Україною померлого чоловіка у розмірі 495,32 грн. Вважає, що розмір її пенсії суттєво зменшено, оскільки розмір пенсії її померлого чоловіка становив 13369,54 грн., в тому числі надбавка. Зазначає, що пенсію позивача слід було обчислювати виходячи з надбавки 10000,00 грн., у розмірі 70% такої.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 30 березня 2020 року позов задоволено повністю. Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо відмови ОСОБА_1 провести нарахування, перерахунок та виплату пенсії з урахуванням надбавки за особливі заслуги перед Україною у розмірі 70% від надбавки за особливі заслуги перед Україною, яку отримував померлий чоловік ОСОБА_1 . Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області (79016, м. Львів, вул. Митрополита Андрея, 10; ЄДРПОУ 13814885) здійснити нарахування, перерахунок та виплату ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) надбавки за особливі заслуги перед Україною померлого годувальника, виходячи з розрахунку 70% від надбавки за особливі заслуги перед Україною, яку отримував померлий чоловік ОСОБА_1 , з 01.11.2019, відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2009 року №1309 «Про встановлення доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною», з урахуванням раніше виплачених сум.

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, покликаючись на порушенням норм матеріального та процесуального права, зазначив, що покійному чоловіку позивача дійсно присвоєно звання Героя Соціалістичної праці та встановлено пенсію за особливі заслуги перед Україною за віком. Вказує, що законодавець розмежовує пенсію за особливі заслуги, яка встановлюється як надбавка до розміру пенсії, на яку має право особа згідно із законом, та надбавку до пенсії непрацездатним особам у разі смерті особи, яка мала право на пенсію за особливі заслуги. Таким чином розмір надбавки за особливі заслуги перед Україною померлого годувальника у позивачки з 03.11.2019 з дня наступного за днем смерті її чоловіка складає 437,92 грн. (1564,00 грн. розмір прожиткового мінімуму; 40% - надбавка до пенсії Героя Соціалістичної праці у розмірах прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність відповідно до схеми визначення розмірів надбавок до пенсії, на яку має право особа згідно з законом, залежно від заслуг перед Україною відповідно до Закону України «Про пенсії за особливі заслуги перед Україною»; 70% надбавка до розміру пенсії, на яку має право особа, у розмірах прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність на одного працездатного члена сім`ї відповідно до ст. 6 Закону України «Про пенсії за особливі заслуги перед Україною». Позивачу встановлено не саму пенсію за особливі заслуги перед Україною, а лише надбавка у зв`язку з смертю чоловіка, який мав право на таку пенсію. З врахуванням приписів чинного законодавства вважає, що розмір надбавки до пенсії за особливі заслуги перед Україною обчислено з 03.11.2019 у повній відповідності до норм чинного законодавства, а тому просив задовольнити апеляційну скаргу та у задоволенні позову відмовити повністю.

Представник відповідача в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримує, просить суд скаргу задовольнити.

Представник позивача в судовому засіданні проти вимог апеляційної скарги заперечив, просить її відхилити.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступні підстави.

Судом встановлені наступні обставини.

ОСОБА_1 народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Львівській області як одержувач пенсії по інвалідності ІІ групи загального захворювання з 22.08.1977. Чоловіку позивачки, ОСОБА_1 , присвоєне звання Герой Соціалістичної праці та відповідно до Витягу з протоколу №139 засідання комісії з встановлення пенсій за особливі заслуги перед Україною при Кабінеті Міністрів України від 05.02.2002 ОСОБА_1 за клопотанням Львівської облдержадмінстрації призначено пенсію за особливі заслуги перед Україною.

Після смерті ОСОБА_1 його дружина звернулася до відповідача із заявою від 06.12.2019 про призначення їй у зв`язку з втратою годувальника (дружині покійного) пенсії за особливі заслуги перед Україною по втраті годувальника з урахуванням надбавки за особливі заслуги перед Україною, яку отримував її померлий чоловік з часу його смерті.

Згідно з рішенням про перерахунок пенсії №913250100976 від 18.12.2019 позивачці здійснено розрахунок такої пенсії по втраті годувальника та за особливі заслуги перед Україною, яка становила 2495,32 грн., в т.ч. надбавка за особливі заслуги перед Україною померлого чоловіка - 495,32 грн.

Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень не обґрунтував обставини, на яких ґрунтуються його заперечення, а позивач довів ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.

Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком з огляду на наступне.

Згідно із положеннями частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Встановлення громадянам, які мають значні заслуги у сфері державної, громадської або господарської діяльності, досягнення у галузі науки, культури, освіти, охорони здоров`я, фізичної культури і спорту тощо, пенсій за особливі заслуги перед Україною передбачено Законом України «Про пенсії за особливі заслуги перед Україною» №1767-III від 01.06.2000.

Згідно з п. 1 ст. 1 Закону України «Про пенсії за особливі заслуги перед Україною» пенсії за особливі заслуги перед Україною встановлюються громадянам України: Героям України, особам, нагородженим орденом Героїв Небесної Сотні, Героям Радянського Союзу, Героям Соціалістичної Праці, особам, нагородженим орденом Леніна, орденом Слави трьох ступенів, орденом Трудової Слави трьох ступенів, чотирма і більше медалями «За відвагу», чотирма і більше орденами України та колишнього Союзу РСР, повним кавалерам ордена «За службу Родине в Вооруженных Силах СССР», особам, відзначеним почесним званням України, колишніх Союзу РСР та Української РСР «народний».

Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України «Про пенсії за особливі заслуги перед Україною» у разі смерті особи, яка мала право на пенсію за особливі заслуги, відповідно до статті 1 цього Закону, непрацездатні члени сім`ї померлого, зазначені в статті 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (Умови призначення пенсії у зв`язку з втратою годувальника), мають право на встановлення надбавки до пенсії у таких розмірах: за наявності одного непрацездатного члена сім`ї - 70 відсотків, двох і більше - 90 відсотків надбавки до пенсії померлого годувальника або надбавки до пенсії, що могла бути йому встановлена.

Постановою Кабінету Міністрів України «Про встановлення доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною» №1309 від 02.12.2009 установлено, що з 1 грудня 2009 р. Героям України, Героям Соціалістичної Праці, Героям Радянського Союзу, повним кавалерам ордена Трудової Слави, повним кавалерам ордена Слави, особам, нагородженим чотирма і більше медалями «За відвагу» доплату до надбавки, яка встановлюється до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, відповідно до статті 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» або статті 9 Закону України «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні», для того, щоб розмір зазначеної надбавки становив 10000 гривень.

Доплата виплачується, якщо розмір пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсій за особливі заслуги перед Україною, сум індексації та інших доплат, установлених законодавством), не досягає 15000 гривень і після встановлення доплати сума таких виплат не повинна перевищувати вказаного розміру.

Оглядаючи матеріали справи, колегія суддів вказує, що покійному чоловіку позивачки - ОСОБА_1 присвоєно звання Героя Соціалістичної праці та призначено пенсію відповідно до вказаного Закону. Тобто ОСОБА_1 , як непрацездатний член сім`ї померлого ОСОБА_1 , Героя Соціалістичної праці (дружина, є інвалідом ІІ групи загального захворювання і досягла пенсійного віку), має право на встановлення надбавки до пенсії у розмірі 70 відсотків надбавки до пенсії померлого годувальника.

Оскільки постанова №1309 від 02.12.2009 мала метою встановлення розміру надбавки, що виплачується замість пенсії, відповідно до статті 9 Закону України «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні», у розмірі 10000 грн., саме з цієї суми слід обчислювати 70%.

Покликання апеляннта на те, що постанова Кабінету Міністрів України №1309 від 02.12.2009 «Про встановлення доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед батьківщиною» виплату надбавки особам, що отримують пенсію по втраті не передбачає, заслуговують на увагу, однак позивач звернувся про встановлення надбавки до пенсії за особливі заслуги перед Україною, розмір якої має бути - 70 відсотків надбавки до пенсії померлого годувальника (ч. 1 ст. 6 «Про пенсії за особливі заслуги перед Україною»), а розмір надбавки до пенсії померлого годувальника відповідно до Постанови №1309 від 02.12.2009 - 10000,00 грн. При цьому особливу увагу слід звернути на те, що у вказаній Постанові чітко вказано мету доплати, встановленої цією Постановою: «…для того, щоб розмір зазначеної надбавки становив 10000 гривень».

Підсумовуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції вважає покликання апелянта такими, які базуються на хибному тлумаченні вказаних вище норм. Колегія також критично оцінює доводи апелянта, що доплата до надбавки є самостійною виплатою, з огляду на те, що така має метою фіксацію конкретного розміру відповідної надбавки - 10000,00 грн.

Отже, колегія суддів погоджується з висновками окружного суду, що дії пенсійного органу щодо відмови ОСОБА_1 провести нарахування, перерахунок та виплату пенсії з урахуванням надбавки за особливі заслуги перед Україною у розмірі 70% від надбавки за особливі заслуги перед Україною, яку отримував померлий чоловік ОСОБА_1 є протиправними, а тому апеляційну скаргу слід відхилити.

Згідно з ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Зазначене положення поширюється на доказування правомірності оскаржуваного рішення (дії чи бездіяльності). Окрім доказування правових підстав для рішення (тобто правомірності), суб`єкт владних повноважень повинен доказувати фактичну підставу, тобто наявність фактів, з якими закон пов`язує можливість прийняття рішення, вчинення дії чи утримання від неї.

В розумінні ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним, обґрунтованим та відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та прийняв рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.

Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст.242, 243, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 30 березня 2020 року у справі № 380/1566/20 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя О. І. Довга судді Н. В. Бруновська І. В. Глушко

Джерело: ЄДРСР 90898590
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку