Справа№592/47/20
Провадження №2/592/738/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 серпня 2020 року м.Суми
Ковпаківський районний суд м. Суми у складі:
головуючого судді - Косолап М.М.,
за участю секретаря судового засідання - Павлович Ю.С.,
позивача - ОСОБА_1 ,
представника позивача ОСОБА_1 - ОСОБА_2 ,
представника відповідача - Непийпи Р.О.,
розглянув у порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні у залі суду в місті Суми в режимі відеоконференції цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_3 до Головного управління Державної податкової служби у Сумській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог не предмет спору на стороні відповідача: приватний нотаріус Шосткинського міського нотаріального округу Сидорова Алла Василівна, Головне управління Державної казначейської служби України у Сумській області про визнання права на отримання спадкових коштів, зобов`язання вчинити дії,
у с т а н о в и в:
Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
Згідно уточненої позовної заяви (а.с. 19-20) ОСОБА_1 , ОСОБА_3 просять:
- визнати за ними право, як за спадкоємцями померлого ОСОБА_4 на отримання спадкових коштів у сумі 87616,21 грн. у вигляді переплати по єдиному соціальному внеску для фізичних осіб-підприємців;
- зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Сумській області (далі - відповідач) виплати їм в рівних частинах кожному (по 43808,10 грн.) успадковану суму коштів 87616,21 грн. у вигляді переплати по єдиному соціальному внеску для фізичних осіб-підприємців, після смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_4 ;
- вирішити питання про відшкодування за рахунок бюджетних асигнувань відповідача суми сплаченого ними судового збору.
Свої вимоги обґрунтовують тим, що вони є спадкоємцями за законом першої черги спадщини, яка відкрилась по смерті їхнього батька - ОСОБА_4 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 , який за життя був самозайнятою особою - приватним нотаріусом Шосткинського міського нотаріального округу. Як самозайнята особа ОСОБА_4 сплачував єдиний соціальний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. На запит приватного нотаріуса Шосткинського міського нотаріального округу Сидорової А.В., Шосткинським управлінням ГУ ДФС України у Сумській області надано відповідь про те, що у ОСОБА_4 станом на 21.05.2019 обліковується переплата по єдиному соціальному внеску для фізичних осіб-підприємців, у тому числі які обрали спрощену систему оподаткування та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність в сумі 87616,21 грн. Вважають, що дана сума коштів, є спадковою масою у відповідності до статті 1218 ЦК України, та має належати їм, як єдиним спадкоємцям за законом після смерті ОСОБА_4 . Вказують, що кошти в сумі 87616,21 грн. у вигляді переплати по єдиному соціальному внеску для фізичних осіб-підприємців належали за життя їхньому батьку і він мав право на їх отримання. У зв`язку з його смертю відкрилась спадщина, до якої увійшли і кошти в сумі 87616,21 грн. у вигляді переплати по єдиному соціальному внеску для фізичних осіб-підприємців. Вони звернулися до відповідача з письмовою заявою в якій просили вирішити питання отримання ними спадкових коштів у вказаній сумі на що отримали відмову. Вважають, що не визнання відповідачем їхнього права на отримання в порядку успадкування коштів, які належали їхньому батькові є порушенням їхнього права. Зазначають, що приватним нотаріусом Шосткинського міського нотаріального округу Сидоровою А.В. винесено постанову про відмову у вчиненні нотаріальної дії з посиланням на те, що існує правова невизначеність із порядком спадкування даного виду коштів. Постанова про відмову у вчиненні нотаріальної дії в судовому порядку не оскаржувалась.
У судовому засіданні позивач ОСОБА_1 та його представник ОСОБА_2 позовні вимоги підтримали у повному обсязі, просили задовольнити.
Позивач ОСОБА_3 у судове засідання не прибув. Згідно поданої заяви позовні вимоги підтримав, просив задовольнити.
17.02.2020 Головним управлінням Державної податкової служби у Сумській області подано відзив на позовну заяву за підписом в.о. начальника Мельника Ю.В., відповідно до якого просить відмовити у задоволенні позовних вимог повністю. Свої заперечення мотивує тим, що обов`язковою умовою повернення надміру та/або помилково сплачених сум єдиного внеску є заява платника про таке повернення, що подається до контролюючого органу, на рахунок якого сплачено суми єдиного внеску. Отже, у разі смерті фізичної особи-підприємця - платника єдиного внеску його спадкоємець не має права на повернення надміру або помилково сплачених сум єдиного внеску, оскільки спадкоємець не є платником єдиного внеску і на нього не розповсюджуються права та обов`язки платника. Вказує, що поняття «інші соціальні виплати» в цивільному законодавстві не розкривається. Переплачені фізичною особою-підприємцем за своє життя суди єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування прямо не зазначені в статті 1227 ЦК України, як об`єкт спадщини. Вважає, що підстави на які посилаються позивачі суперечать нормам діючого законодавства.
11.03.2020 представником відповідача ОСОБА_5 подано додаткові пояснення, відповідно до яких зазначив, що позивачі у позовних вимогах просять суд зобов`язати відповідача виплатити їм в рівних частинах успадковану суму коштів у вигляді переплати по єдиному соціальному внеску для фізичних осіб-підприємців, після смерті їх батька, однак Головне управління ДПС у Сумській області не має повноважень на повернення таких коштів, а лише готує та направляє висновок до Державної казначейської служби України.
21.07.2020 відповідачем подано додаткові пояснення, відповідно до яких зазначено, що в ІС «Податковий блок» в ІКП ОСОБА_4 по платежу: «Єдиний внесок» (код бюджетної класифікації 71040000) станом на 31.12.2018 рахується переплата в сумі 30991,45 грн. 21.01.2019 зменшено переплату (платіжне доручення № 89 по нарахуванню єдиного внеску № 1462682/ev від 21.01.2019 на суму 2457,18 грн.) - сума переплати становить 28534,27 грн. 13.02.2019 перерахування коштів з одного бюджетного рахунку на інший (платіжне доручення № 79 від 13.02.2019 на суму 60000 грн.) - сума переплати становить 88534,27 грн. 13.04.2019 зменшено переплату - (платіжне доручення № 89 по нарахуванню єдиного внеску № 4381824/ev від 19.04.2019 на суму 918,06 грн.) - сума переплати становить 87616,21 грн. Зазначає, що на адресу спадкоємців, а саме ОСОБА_3 та ОСОБА_1 , вимога про сплату боргу (недоїмки) зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в сумі 33,01 грн., що належала їх батьку ОСОБА_4 не надсилалась.
Представник відповідача ОСОБА_5 у судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог і просив відмовити. Зазначив, що переплачені або помилково сплачені кошти обліковуються відповідно до Інтегрованої картки платника і якщо ніхто не звернувся з заявою про їх повернення, то такі кошти перераховуються в дохід держави.
Третя особа - приватний нотаріус Шосткинського міського нотаріального округу Сумської області Сидорова А.В., будучи належним чином повідомленою про час та місце розгляду справи, у судове засідання не прибула, надала заяву про розгляд справи без її участі.
Залучена ухвалою суду до участі у справі третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головне управління Державної казначейської служби України у Сумській області, будучи належним чином повідомленою про час та місце розгляду справи, у судове засідання свого представника не направила. 27.05.2020 подано письмові пояснення по справі, відповідно до яких зазначено, що станом на 21.05.2020 до Головного управління Державної казначейської служби України в Сумській області не надходило жодних документів від Головного управління ДПС у Сумській області щодо повернення надміру сплаченого єдиного соціального внеску на користь позивачів. На момент відкриття провадження у справі ні Головне управління, як самостійний суб`єкт правовідносин, ні його працівники не вчиняли по відношенню до позивачів жодних протиправних дій та не допускали протиправної бездіяльності, що могли б порушити їх законні права та інтереси. Просили врахувати їх пояснення під час розгляду справи по суті.
Заяви, клопотання.
11.02.2020 від позивача ОСОБА_3 надійшла заява про проведення підготовчого судового засідання та подальшого розгляду справи без його участі.
11.02.2020, 26.02.2020, 17.03.2020, 24.06.2020, 10.07.2020, 28.07.2020 від представника позивача ОСОБА_1 - ОСОБА_2 надходили заяви про проведення судового засідання в режимі відеоконференції.
17.02.2020 відповідачем подано відзив на позовну заяву.
02.03.2020 від третьої особи приватного нотаріуса Шосткинського міського нотаріального округу Сидорової А.В. надійшла заява про розгляд справи без її участі.
11.03.2020 від представника відповідача надійшли додаткові пояснення.
23.03.2020, 08.04.2020, 06.05.2020 від представника відповідача ОСОБА_5 надходили заяви про відкладення розгляду справи.
11.02.2020 від позивача ОСОБА_1 надійшла заява про проведення підготовчого судового засідання без його участі.
27.05.2020 представником третьої особи - Головного управління Державної казначейської служби України у Сумській області подано пояснення по справі.
15.07.2020 від позивача ОСОБА_3 надійшла заява про розгляд справи без його участі.
16.07.2020 від приватного нотаріуса Шосткинського міського нотаріального округу Сидорової А.В. надійшла копія-витяг заведеної спадкової справи 10/2020 після ОСОБА_4 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 .
21.07.2020 від відповідача надійшли додаткові пояснення по справі.
28.07.2020 від представника позивача надійшла заява про допит свідка ОСОБА_7 .
Інші процесуальні дії у справі.
Ухвалою суду від 28.01.2020 по справі відкрито провадження та призначено підготовче судове засідання на 14.02.2020.
14.02.2020 підготовче судове засідання відкладено на 11.03.2020.
11.03.2020 підготовче судове засідання відкладено на 25.03.2020.
25.03.2020 за клопотанням представника відповідача підготовче судове засідання відкладено на 14.04.2020.
14.04.2020 ухвалою суду залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Головне управління Державної казначейської служби України в Сумській області. Підготовче судове засідання відкладено на 07.05.2020.
07.05.2020 підготовче судове засідання відкладено на 01.06.2020.
01.06.2020 ухвалою суду закрито підготовче провадження у справі та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 30.06.2020.
30.06.2020 розгляд справи відкладено для витребування доказів на 21.07.2020.
21.07.2020 за клопотанням представника позивача оголошено перерву до 03.08.2020.
Фактичні обставини, встановлені судом.
Заслухавши сторони по справі, з`ясувавши обставини, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень та дослідивши надані докази, судом встановлено наступне.
З витягу спадкової справи № 10/2020, встановлено, що ІНФОРМАЦІЯ_1 в с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області помер ОСОБА_4 , що підтверджується свідоцтвом про смерть (а.с. 138).
29.01.2019 позивач ОСОБА_1 звернувся до приватного нотаріуса Шосткинського міського нотаріального округу Сумської області Сидорової А.В. з заявою про прийняття спадщини після померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 батька ОСОБА_4 (а.с. 135).
01.02.2019 позивач ОСОБА_3 звернувся до приватного нотаріуса Шосткинського міського нотаріального округу Сумської області Сидорової А.В. з заявою про прийняття спадщини після померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 батька ОСОБА_4 (а.с. 144).
04.09.2019 між ОСОБА_3 та ОСОБА_1 укладено договір про поділ спадкового майна, який посвідчено приватним нотаріусом Шосткинського міського нотаріального округу Сумської області Сидоровою А.В. (а.с. 149-151).
14.05.2019 на запит приватного нотаріуса Шосткинського міського нотаріального округу Сумської області Сидорової А.В. від 26.04.2019, Шосткинське управління Головного управління ДФС у Сумській області повідомило, що відповідно до інтегрованої картки платника ОСОБА_4 за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 сплачена сума єдиного соціального внеску для фізичних осіб-підприємців, у т.ч., які обрали спрощену систему оподаткування та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність (код класифікації 71040000) склала 15384,25 грн. (а.с. 152).
11.06.2019 на запит приватного нотаріуса Шосткинського міського нотаріального округу Сумської області Сидорової А.В. від 29.05.2019, Шосткинське управління Головного управління ДФС у Сумській області повідомило, що відповідно до інтегрованої картки платника податків у ОСОБА_4 станом на 21.05.2019 обліковується переплата по податках: податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості (код бюджетної класифікації 18010300) по смт. Вороніж в сумі 41,96 грн.; по єдиному податку з фізичних осіб (код бюджетної класифікації 185050400) в сумі 7,62 грн.; єдиного соціального внеску для фізичних осіб-підприємців, у тому числі які обрали спрощену систему оподаткування та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність (код класифікації 71040000) в сумі 87616,21 грн. Також, по єдиному внеску, нарахованому роботодавцями на суми: заробітної плати; винагороди за договорами ЦПХ; допомоги по тимчасовій непрацездатності та допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами (код класифікації 71010000) обліковується борг в сумі 33,01 грн. (а.с. 153).
25.10.2019 на лист ОСОБА_1 та ОСОБА_3 від 26.09.2019, Головне управління Державної податкової служби у Сумській області повідомило, що обов`язковою умовою повернення надміру та/або помилково сплачених сум єдиного внеску є заява платника про таке повернення, що подається до контролюючого органу, на рахунок якого сплачено суми єдиного внеску. Отже, у разі смерті фізичної особи-підприємця - платника єдиного внеску його спадкоємець не має права на повернення надміру або помилково сплачених сум єдиного внеску, оскільки спадкоємець не є платником єдиного внеску і на нього не розповсюджуються права та обов`язки платника (а.с. 6).
28.11.2019 постановою приватного нотаріуса Шосткинського міського нотаріального округу Сумської області Сидорової А.В. про відмову у вчиненні нотаріальної дії відмовлено у вчиненні нотаріальної дії - видачі ОСОБА_3 та ОСОБА_1 свідоцтв про право на спадщину за законом на переплату по податку - єдиному соціальному внеску для фізичних осіб, які проводять незалежну професійну діяльність у сумі 87616,21 грн. після смерті їх батька - ОСОБА_4 (а.с. 154). Постанова мотивована тим, що порядок повернення сум помилково або надміру сплаченого єдиного внеску регулюється Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкового державного страхування» та Порядком, затвердженим наказом Міністерства фінансів України № 6 від 16.01.2016. Отже, зазначене свідчить, що єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в статті 1227 ЦК України окремо, як вид соціальних виплат чітко не зазначений, поняття «інші соціальні виплати» є оціночним тому однозначно та безспірно не може бути включено, згідно статті 1218 ЦК України, до складу спадщини.
За життя ОСОБА_8 звертався до Головного управління Державної податкової служби у Сумській області з заявою про зарахування на рахунок 37199204011822 код платежу 71040000 помилково сплаченого ним ЄСВ за 2018 рік у сумі 60000 грн. на рахунок НОМЕР_1 код платежу 71010000 (а.с. 164).
На підставі зазначеної заяви 26.12.2018 Шосткинською ОДПІ ГУ ДФС у Сумській області (м. Шостка) складено висновок № 136, яким встановлено, що станом на 26.12.2018 по інтегрованій картці платника ОСОБА_4 обліковується переплата надміру або помилково сплачених коштів у сумі 60000 грн., що також підтверджується Реєстром висновків про повернення надміру або помилково сплачених коштів єдиного внеску від 26.12.2018 № 47 (а.с. 165, 166).
Перерахування надміру або помилково сплачених коштів у сумі 60000 грн. на інший рахунок відбулося 13.02.2019. Станом на 30.04.2019 обліковується переплата у розмірі 87616,21 грн, що підтверджується витягом з Інтегрованої картки платника ОСОБА_4 за 2018-2019 роки. (а.с. 161-163).
З Інтегрованої картки платника вбачається, що станом на 31.12.2019 за ОСОБА_4 обліковується переплата по податках - єдиного соціального внеску для фізичних осіб - підприємців, у т.ч. які обрали спрощену систему оподаткування та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність в сумі 87616,21 грн. (а.с. 54).
Свідок ОСОБА_7 суду пояснила, що допомагала порадами ОСОБА_4 вести бухгалтерський облік. Вказувала, що приватні нотаріуси здійснюють незалежну професійну діяльність та 1 раз на рік подають звіт ЄСВ. У грудні 2018 ОСОБА_4 спрогнозував свої видатки по ЄСВ і сплатив 60000 грн. через Приват24 особисто, але не на той рахунок, звернувся із заявою про перерахування цих коштів на належний рахунок, які були повернути лише після його смерті. За 2018 рік ОСОБА_4 повинен був подати звіт і сплатити внески до 01.05.2019, але у січні передчасно помер.
Мотиви, з яких виходить суд та застосовані норми права.
Спадкуванням є перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців) (стаття 1216 ЦК України).
Відповідно до статті 1217 ЦК України спадкування здійснюється за заповітом або за законом.
До складу спадщини входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті (стаття 1218 ЦК України), крім прав і обов`язків що нерозривно пов`язані з особою спадкодавця, зокрема: 1) особисті немайнові права; 2) право на участь у товариствах та право членства в об`єднаннях громадян, якщо інше не встановлено законом або їх установчими документами; 3) право на відшкодування шкоди, завданої каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; 4) права на аліменти, пенсію, допомогу або інші виплати, встановлені законом; 5) права та обов`язки особи як кредитора або боржника, передбачені статтею 608 цього Кодексу.
Відповідно до статті 1227 ЦК України, на яку посилаються позивачі в обґрунтування позову, суми заробітної плати, пенсії, стипендії, аліментів, допомог у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю, відшкодувань у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, інших соціальних виплат, які належали спадкодавцеві, але не були ним одержані за життя, передаються членам його сім`ї, а у разі їх відсутності - входять до складу спадщини.
Судом установлено, що позивачі ОСОБА_1 і ОСОБА_3 є спадкоємцями першої черги, як діти спадкодавця ОСОБА_4 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 .
04.09.2019 приватним нотаріусом Шосткинського міського нотаріального округу Сидоровою А.В. складено і нотаріально посвідчено Договір про поділ спадкового майна між ОСОБА_1 та ОСОБА_3 .
З матеріалів спадкової справи встановлено та визнається відповідачем, що відповідно до інтегрованої картки платника у спадкодавця ОСОБА_4 станом на 21.05.2019 обліковується переплата по податках - єдиного соціального внеску для фізичних осіб - підприємців, у т.ч. які обрали спрощену систему оподаткування та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність в сумі 87616,21 грн. Зазначена сума утворилася після смерті спадкодавця. При цьому 60000 грн. за заявою ОСОБА_4 від 22.12.2018, як помилково сплачений ним ЄСВ за Висновком Шосткинської ОДПІ ГУ ДФС у Сумській області (м. Шостка) від 26.12.2018 та реєстром висновків про повернення надміру або помилко сплачених коштів єдиного внеску від 26.12.2018 фактично перераховані на інший рахунок після 14.05.2019, тобто після смерті спадкодавця, що підтверджується листами Шосткинського управління Головного управління ДФС у Сумській області від 14.05.2019 № 3370/10/18-28-53-07, від 11.06.2019 № 4017/10/18-28-53-07 (а.с. 152 - 153).
28.11.2019 приватним нотаріусом Шосткинського міського нотаріального округу Сидоровою А.В. прийнято постанову про відмову у вчиненні нотаріальної дії, якою відмовлено у вчинені нотаріальної дії - видачі ОСОБА_3 , ОСОБА_1 свідоцтв про право на спадщину за законом на переплату по податку - єдиному соціальному внеску для фізичних осіб, які проводять незалежну професійну діяльність у сумі 87616,21 грн., після смерті їх батька ОСОБА_4 .
В обґрунтування постанови нотаріус зазначила, що єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в статті 1227 ЦК України окремо, як вид соціальних виплат чітко не зазначений, поняття «інші соціальні виплати» є оціночним, тому однозначно та безспірно не може бути включено, згідно статті 1218 ЦК України, до складу спадщини.
Постанову нотаріуса у судовому порядку позивачі не оскаржували.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 2464) єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Платниками єдиного внеску відповідно до статті 4 Закону № 2464 є, зокрема: фізичні особи - підприємці, зокрема ті, які використовують працю інших осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством про працю, чи за цивільно-правовим договором (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців); фізичні особи, які забезпечують себе роботою самостійно, та фізичні особи, які використовують працю інших осіб на умовах трудового договору (контракту).
Порядок обчислення і сплати єдиного внеску урегульовано статтею 9 Закону № 2464 і частиною 13 передбачено, що суми помилково сплаченого єдиного внеску зараховуються в рахунок майбутніх платежів єдиного внеску або повертаються платникам у порядку і строки, визначені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Суд зауважує, що Європейський суд з прав людини у рішенні від 09.01.2007 по справі «Інтерсплав проти України» (заява № 803/02) вказав, що поняття «майно» у першій частині статті 1 Першого протоколу має автономне значення, яке не залежить від формальної класифікації, прийнятої у національному законодавстві. Питання, яке має бути розглянуто, стосується того, наскільки обставини справи, що розглядається в цілому, давали заявникам право на майновий інтерес, захищений статтею 1 Першого протоколу.
Проаналізувавши надані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що за життя спадкодавець ОСОБА_4 набув право на розпорядження (зарахування у рахунок майбутніх платежів або повернення) переплаченим єдиним соціальним внеском на загальнообов`язкове державне соціальне страхування для фізичних осіб - підприємців, у т.ч. які обрали спрощену систему оподаткування та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність в сумі 87616,21 грн. Зі смертю ОСОБА_4 не відбулося припинення прав і обов`язків, останнього окрім тих, перелік яких визначено у статті 1219 ЦК України, тому позивачі, як спадкоємці, стали учасниками правовідносин з розпорядження переплаченим єдиним соціальним внеском на загальнообов`язкове державне соціальне страхування для фізичних осіб - підприємців.
Відтак, зайво сплачена сума єдиного соціального внеску для фізичних осіб - підприємців, у т.ч. що обрали спрощену систему оподаткування та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність в сумі 87616,21 грн. входить до складу спадщини після смерті ОСОБА_4 .
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в обраний позивачами спосіб слід задовольнити визнати за ОСОБА_1 та ОСОБА_3 , як за спадкоємцями померлого ОСОБА_4 , право на отримання спадкових коштів у сумі 87616,21 грн. у вигляді переплати по єдиному соціальному внеску для фізичних осіб - підприємців.
Щодо вимог в частині зобов`язання відповідача виплатити у рівних частинах кожному (по 43808,10 грн.) успадковану суму коштів, суд зазначає наступне.
Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань передбаченні статтею 43 Податкового кодексу України (далі - ПК України).
Пунктом 43.1 статті 43 ПК України визначено, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені (пункт 43.3 статті 43 ПК України).
Процедуру зарахування у рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) або повернення платникам, на яких згідно із Законом покладено обов`язок нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок (далі - Платник), надміру та/або помилково сплачених коштів єдиного внеску (далі - Кошти) урегульовано Порядком зарахування у рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування або повернення надміру та/або помилково сплачених коштів, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 16.01.2016 № 6, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.02.2016 № 193/28323 (далі - Порядок).
Відповідно до пункту 5 Порядку повернення Коштів здійснюється у випадках: 1) надмірної або помилкової сплати сум єдиного внеску та/або застосованих фінансових санкцій на відповідний рахунок 3719; 2) помилкової сплати сум єдиного внеску та/або застосованих фінансових санкцій на невідповідний рахунок 3719; 3) помилкової сплати сум єдиного внеску та/або застосованих фінансових санкцій на рахунок з обліку доходів бюджету; 4) помилкової сплати податкових зобов`язань з податків, зборів, штрафних (фінансових) санкцій та пені, передбачених Податковим кодексом України, на рахунок 3719.
Повернення Коштів здійснюється на підставі заяви Платника про таке повернення (далі - Заява) (пункт 6). Відповідно до пункті 7, 8 Порядку у разі надходження Заяви про повернення Коштів підрозділ органу доходів і зборів, на який покладено функцію адміністрування єдиного внеску, у строк не більше ніж десять робочих днів з дати реєстрації Заяви проводить перевірку наданої Платником інформації. У разі задоволення Заяви про повернення Коштів підрозділ органу доходів і зборів, на який покладено функцію адміністрування єдиного внеску, передає Заяву з відміткою про підтвердження повернення Коштів до підрозділу органу доходів і зборів, відповідального за ведення обліку платежів та складання звітності. У свою чергу, підрозділ органу доходів і зборів, відповідальний за ведення обліку платежів та складання звітності, у строк не більше ніж три робочих дні з дня отримання Заяви з відміткою про підтвердження повернення Коштів, на підставі даних інформаційної системи готує висновок, на підставі якого у строк не пізніше ніж три робочих дні з дня його реєстрації підрозділ органу доходів і зборів, відповідальний за ведення фінансово-економічної роботи та бухгалтерського обліку, нижчого рівня оформлює розрахунковий документ на повернення Коштів та направляє його відповідному управлінню (відділенню) Державної казначейської служби України. Управління (відділення) Казначейства на підставі розрахункового документа органу доходів і зборів нижчого рівня перераховує Кошти на рахунок Платника, зазначений у Заяві, відкритий у банку або органі Казначейства.
Аналогічні положення містить Порядок інформаційної взаємодії Державної фіскальної служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затверджений Наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2019 № 60, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 08.04.2019 № 370/33341, який набув чинності 26.04.2019 року.
Відтак, до компетенції відповідача віднесено лише оформлення розрахункового документу на повернення Коштів та направлення його відповідному управлінню (відділенню) Державної казначейської служби України, яке у своє чергу перераховує кошти.
Отже, відповідач не уповноважений Законом здійснювати виплату коштів у вигляді переплати по єдиному соціальному внеску для фізичних осіб-підприємців, а тому вимоги позивачів у цій частині є необґрунтованими.
З огляду на встановлені обставини і наведенні положення діючого законодавства, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в частині зобов`язання Головного управління Державної податкової служби у Сумській області виплати позивачам в рівних частинах кожному (по 43808,10 грн.) успадковану суму коштів 87616,21 грн. у вигляді переплати по єдиному соціальному внеску для фізичних осіб-підприємців, після смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_4 в обраний позивачами спосіб захисту - задоволенню не підлягають.
Судові витрати.
Відповідно до вимог частини 1 статті 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
При зверненні до суду кожним позивачем сплачено судовий збір по 840,80 грн. за кожну вимогу, тобто по 1681,60 грн.
Оскільки позовні вимоги задоволено частково, витрати по сплаті судового збору підлягають відшкодуванню позивачам пропорційно розміру задоволених позовних вимог - з відповідача на користь ОСОБА_1 та ОСОБА_3 слід стягнути 840 грн. 80 коп. кожному.
Керуючись статтями 12, 13, 81, 89, 263 та 264 Цивільного процесуального кодексу України, суд,
у х в а л и в:
Позов ОСОБА_1 , ОСОБА_3 - задовольнити частково.
Визнати за ОСОБА_1 та ОСОБА_3 , як за спадкоємцями померлого ОСОБА_4 , право на отримання спадкових коштів у сумі 87616,21 грн. у вигляді переплати по єдиному соціальному внеску для фізичних осіб -підприємців.
Позовні вимоги ОСОБА_1 , ОСОБА_3 про зобов`язання Головного управління Державної податкової служби у Сумській області виплатити їм у рівних частинах кожному (по 43808,10 грн.) успадковану суму коштів 87616,21 грн. у вигляді переплати по єдиному соціальному внеску для фізичних осіб-підприємців, після смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_4 - залишити без задоволення.
Стягнути з Головного управління Державної податкової служби у Сумській області на користь ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору у розмірі 840 грн. 80 коп.
Стягнути з Головного управління Державної податкової служби у Сумській області на користь ОСОБА_3 витрати по сплаті судового збору у розмірі 840 грн. 80 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Сумського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення у разі оголошення вступної та резолютивної частини рішення або розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Ковпаківський районний суд міста Суми.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або про прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивачі:
1) ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_2 .
2) ОСОБА_3 , АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_3 .
Відповідач - Головне управління ДПС у Сумській області, м. Суми, вул. Іллінська, 13, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України - 43144399.
Треті особи:
1) Приватний нотаріус Шосткинського міського нотаріального округу Сидорова Алла Василівна, Сумська область, м. Шостка, вул. Січнева, 2.
2) Головне управління Державної казначейської служби України у Сумській області м. Суми, вул. Воскресенська, 7 ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України - 37970404.
Повне судове рішення складено 10 серпня 2020 року.
Суддя М.М. Косолап