ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
_______________________________________________________________________
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" липня 2020 р.м. ХарківСправа № 922/859/20
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Жигалкіна І.П.
при секретарі судового засідання Кісельовій С.М.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південна залізниця" до 1. Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Термолайф-Україна", м. Київ; , 2. Приватного акціонерного товариства "Харківський коксовий завод", м. Харків про стягнення коштів за участю представників:
позивача - Філоненко О.Ю. (свідоцтво Серія ХВ №002431 від 27.05.2020)
1-го відповідача - не з`явився
2-го відповідача - не з`явився
ВСТАНОВИВ:
20 березня 2020 року Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південна залізниця" звернувся до господарського суду Харківської області з позовною заявою про стягнення солідарно з Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Термолайф-Україна" (надалі - 1. Відповідач) та Приватного акціонерного товариства "Харківський коксовий завод" (надалі - 2. Відповідач) платежі у розмірі 3 324 788,81 грн., а також щодо стягнення з 1-го Відповідача пені у розмірі 69 387,30 грн.
Судові витрати Позивач просить стягнути з Відповідачів на користь Позивача.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 25.03.2020 р. прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження по справі з призначенням розгляду в порядку загального позовного провадження; підготовче провадження та його розгляд призначено на 16.04.2020 р. о 10:40. Ухвалою суду від 16.04.2020 р. підготовче засідання відкладено на 12.05.2020 р. о 10:30. Ухвалою суду від 12.05.2020 р. підготовче засідання відкладено на 04.06.2020 р. о 10:00 та продовжено строк проведення підготовчого засідання на 30 днів до 22.06.2020 р.
Позивачем було подано заяву (вх. № 12570 від 04.06.2020р.) про збільшення позовних вимог, стосовно стягнення на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південна залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця": - солідарно з Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Термолайф-Україна" та Приватного акціонерного товариства "Харківський коксовий завод" платежі у розмірі 8231029,35 грн.;
- з Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Термолайф-Україна" пеню у розмірі 316401,84 грн.;
- з Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Термолайф-Україна" та Приватного акціонерного товариства "Харківський коксовий завод" суму судового збору.
Судом прийнято заяву (вх. № 12570 від 04.06.2020 р.) про збільшення позовних вимог до розгляду та відкладено підготовче засідання на "18" червня 2020 р. о 10:15, про що постановлено ухвалу суду від 04 червня 2020 року.
Підготовче засідання було закрито та призначено справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 14 липня 2020 року о 10:15 ухвалою суду від 18.06.2020.
У судове засідання призначене на 14.07.2020 з`явились представники позивача, що підтверджується наявними підписами у явочному листі та протоколом засідання. Представники відповідачів у судове засідання не з`явились, про причини своєї неявки суд не повідомили.
Також суд зазначає, що ухвали суду, які направляються на адресу Приватного акціонерного товариства "Харківський коксовий завод" повертаються до суду з довідкою поштового відділення, де зазначена причина повернення поштового відправлення - адресат відсутній за вказаною адресою.
Для повного та всебічного розгляду справи, сприяючи учасникам судового процесу в реалізації ними своїх прав, надаючи можливість скористатись своїм правом встановленим ГПК України, повідомив ухвалою від 14.07.2020 про наступне судове засідання, яке відбудеться 23.07.2020 о(б) 11:15.
Представник Позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі з урахуванням поданого збільшення заявлених вимог та просить суд задовольнити їх.
Представники 1-го Відповідача та 2-го Відповідача у підготовче засідання не з`явились, про місце, дату та час судових засідань були повідомлені шляхом направлення ухвал на їх юридичну адресу.
Виконуючи вимоги ст. 120 ГПК України, суд вважає за доцільне зазначити, що ним виконані всі вимоги стосовно викликів та повідомлень учасників процесу, проте неявка сторін або інших учасників справи, які належним чином повідомлялись про дату, час і місце розгляду справи, не з`являлись до суду, не перешкоджає розгляду справи, а отже вважає за можливе розглянути справу за відсутністю представників відповідача.
Відповідно до ч. 7 ст. 120 ГПК України учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.
У відповідності до ч. 9 ст. 165 ГПК України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами. Згідно ч. 2 ст. 178 ГПК України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Частиною 1 ст. 202 ГПК України передбачено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Матеріали справи свідчать про те, що судом було створено всім учасникам судового процесу належні умови для доведення останніми своїх правових позицій, надання ними доказів, які, на їх думку, є достатніми для обґрунтування своїх вимог та заперечень та надано достатньо часу для підготовки до судового засідання тощо. Окрім того, судом було вжито всіх заходів, в межах визначених чинним законодавством повноважень, щодо всебічного, повного та об`єктивного дослідження всіх обставин справи.
Оскільки відповідач своїм процесуальним правом участі у судовому засіданні не скористався, повноважного представника для участі у судовому засіданні не направив, відзиву на позовну заяву у встановлений судом строк без поважних причин не надав, заяв та клопотань від нього не надходило, суд вважає можливим розглянути справу у відсутності представника відповідача за наявними у ній матеріалами, що містять достатньо відомостей про права і взаємовідносини сторін.
Крім того, у даному випадку суд враховує, що за приписами частини 1 статті 9 ГПК України ніхто не може бути позбавлений права на інформацію про дату, час і місце розгляду своєї справи або обмежений у праві отримання в суді усної або письмової інформації про результати розгляду його судової справи. Будь-яка особа, яка не є учасником справи, має право на доступ до судових рішень у порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.
Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 3 Закону України "Про доступ до судових рішень" для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. Єдиний державний реєстр судових рішень - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.
Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч. 1 ст. 4 Закону України "Про доступ до судових рішень").
Враховуючи наведене, господарський суд зазначає, що відповідач не був позбавлений права та можливості ознайомитись з ухвалами суду по справі у Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).
Також, судом, враховано, що в силу вимог ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку. Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції (§ 66, 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005р. у справі "Смірнова проти України").
Присутній в судовому засіданні представник позивача погодився з тим, що судом досліджено всі докази, наявні в матеріалах справи, у відповідності до ст. 74 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи та з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив наступне.
Між публічним акціонерним товариством «Українська залізниця» (за умовами договору Перевізником) та товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Термолайф-Україна» (за умовами договору Замовником) укладений договір про надання послуг від 16.02.2018 № 11071/ЦТЛ-2018, предметом якого є здійснення перевезень вантажів, надання вантажного вагону для перевезення та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника і проведення розрахунків за ці послуги.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2018 № 938 «Деякі питання діяльності акціонерного товариства «Українська залізниця» найменування публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» змінено на акціонерне товариство «Українська залізниця».
Умовами договору про надання послуг від 16.02.2018 № 11071/ЦТЛ-2018 визначено, а саме пунктуом 2.1.6, що Замовник зобов`язаний оплачувати Перевізнику послуги, пов`язані з організацією та перевезенням вантажів та інші надані послуги з сум внесеної передоплати за кодом платника. Пунктом 2.3.3 договору про надання послуг від 16.02.2018 № 11071/ЦТЛ-2018 передбачено, що Перевізник для проведення розрахунків та обліку сплачених сум для Замовника відкриває особовий рахунок з наданням коду платника № 8215543. Пунктом 1.3 договору про надання послуг від 16.02.2018 № 11071/ЦТЛ-2018 передбачено, що надання послуг за цим Договором може підтверджуватись залізничною накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю та іншими документами.
Крім того, відповідно до пункту 2.1.3 договору про надання послуг від 16.02.2018 № 11071/ЦТЛ-2018 Замовник зобов`язаний самостійно здійснювати всі необхідні погодження, пов`язані з перевезенням великовагових та негабаритних вантажів, оформляти або організовувати оформлення перевізних документів і документів, необхідних для виконання митних та інших процедур державного контролю; відповідно до пункту 2.1.7 вказаного договору Замовник зобов`язаний відшкодувати Перевізнику (Позивачу по справі) витрати, пов`язані із затримкою вагонів, контейнерів і вантажів, що виникли на станціях залізниць України, через, зокрема, перевірку вантажів митними органами, недостатність грошових коштів та закриття коду платника, інші причини, що не залежать від перевізника, а також нести відповідальність за затримки вантажів на підходах до станції призначення та здійснювати оплату платежів, пов`язаних з цими затримками. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника.
Пунктом 2.4.3 договору про надання послуг від 16.02.2018 № 11071/ЦТЛ-2018 закріплено право Перевізника припинити надання послуг за цим Договором, у разі відсутності попередньої оплати на особовому рахунку Замовника; пунктом 4.14. вказаного договору закріплено право Перевізника призупинити надання послуг за цим Договором, у разі відсутності або недостатності на особовому рахунку Замовника коштів, необхідних для оплати перевезення та додаткових послуг та не несе відповідальності за невиконання цього Договору; пунктом 5.2 вказаного договору визначено, що у разі відсутності на особовому рахунку Замовника коштів, необхідних для оплати перевезення та додаткових послуг, Перевізник припиняє приймання, видачу вантажів та надання додаткових послуг згідно зі статтею 62 Статуту залізниць України з одночасним віднесенням відповідальності на Замовника за невиконання плану перевезень (статті 106, 108 Статуту залізниць України), затримку вагонів і контейнерів та зберігання вантажу.
Також, між приватним акціонерним товариством «Харківський косовий завод», який є власником під`їзної колії та Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Термолайф-Україна» (користувач) діє угода про тимчасове користування під`їзною колією від 18.02.2019, предметом якої є надання власником під`їзної колії дозволу користувачу на тимчасове користування (навантаження, вивантаження та інші вантажні і маневрові операції) своєю під`їзною колією, яка розташована на станції Основа Південної залізниці. Відповідно до пунктів 2.1, 2.2, 2.3. вказаної угоди розрахунки за надані залізницею послуги, в тому числі подавання, забирання вагонів, плата за маневрову роботу, користування вагонами та інші домовленості із залізницею, здійснюються користувачем згідно договору від 16.02.2018 № 11071/ЦТЛ-2018 про надання послуг, укладеного між користувачем та залізницею; користувач зобов`язується виконувати умови договору, що вказані у п.2.1. цієї Угоди та відшкодовувати залізниці всі заподіяні збитки, щодо перевезень у яких приймає участь; у разі відмови користувача (товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Термолайф-Україна») від сплати грошових коштів за надані залізницею послуги та компенсування заподіяних збитків, власник під`їзної колії (приватне акціонерне товариство «Харківський косовий завод») зобов`язаний компенсувати ці збитки в повному розмірі згідно зі Статутом залізниць України, вимогам Тарифного керівництва та іншої нормативної документації, яка діє на момент надання послуг чи спричинення збитків ( пункт 2.3 цієї угоди).
З умов зазначеної угоди вбачається, що наслідком невиконання товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Термолайф-Україна» зобов`язань по розрахункам із Позивачем за надані залізницею послуги є солідарний обов`язок приватного акціонерного товариства «Харківський коксовий завод» здійснити такі розрахунки за нього.
Позивач у своєму позові зазначає, що, а ні 1-й Відповідач, а ні 2-й Відповідач не виконував своїх грошові зобов`язання за надані залізницею послуги, з підстав чого Позивач звернувся до суду за захистом свого порушеного права шляхом стягнення нарахованих платежів та зборів, пов`язаних з наступними перевезеннями.
У період жовтня листопада 2019 на станцію Основа регіональної філії «Південна залізниця» прибули 24 вагони з вантажем «галька, гравій, щебень» на адресу вантажоодержувача ТОВ «ТД «Термолайф-Україна» , а саме: - 19.10.2019 згідно з міжнародною залізничною накладною № 22578344 прибули вагони № 62115431, 61434247, 60906666, 60655131; - 23.10.2019 згідно з міжнародною залізничною накладною № 22367587 прибув вагон № 61082855; - 25.10.2019 згідно з досилочною відомістю № 32491615 до міжнародної залізничної накладної № 22578365 прибув вагон № 62010855; - 26.10.2019 згідно з міжнародною залізничною накладною № 22578365 прибув вагон № 60216488; - 29.10.2019 згідно з залізничною накладною № 36224517 прибули вагони № 67205864, 60443538, 67388132; - 29.10.2019 згідно з залізничною накладною № 36222966 прибули вагони № 67616847, 60677580, 66939976, 61774857, 64274350,66742537, 67852830; - 02.11.2019 згідно з залізничною накладною № 36272532 прибули вагони № 67871764, 67153585, 65233181, 67663765, 66191404,67920314, 67589010.
В залізничних накладних № 36224517, № 36222966, № 36272532, первинно вантажовідправником був визначений вантажоодержувач - ПрАТ «Харківський коксовий завод», який був змінений на вантажодержувача - Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Термолайф-Україна» на підставі телеграми № 425 від 18.10.2019 та заяви вантажовідправника від 18.10.2019 № 940, що відповідає приписам пункту 4.5 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644.
Виконуючи свої зобов`язання Позивач повідомив 1-го Відповідача про прибуття вказаних вантажів, про що свідчать відомості в Книзі прибуття вантажів форми ГУ-42.
Проте 1-м Відповідачем були затримані зазначені вагони на коліях станції з причини проведення останнім операцій по митному оформленню вантажів та через відсутність на його особовому рахунку достатніх коштів, необхідних для оплати перевезення та додаткових послуг. Відсутність достатніх коштів на особовому рахунку 1-го Відповідача підтверджується виписками по особовому рахунку № 8215543 за вересень, жовтень, листопад 2019. Станом на 30.09.2019 залишок коштів на особовому рахунку 1-го Відповідача складав 18144,93 грн.
Так, у відповідності до наведених норм Правил видачі вантажів, які затверджені наказом Міністерства транспорту України, оригінали накладних № 22578344, 22367587, 22578365 та досилочна відомість 32491615 були видані представнику вантажоодержувача ТОВ «ТД Термолайф-Україна» для розмитнення вантажів, що підтверджується відомостями з Книги передачі перевізних документів та супровідних документів одержувачу (митному підрозділу) для митного оформлення в митниці призначення по станції Основа. Повноваження представника Відповідача № 1 на одержання документів для пред`явлення їх у митницю підтверджені довіреністю від 01.02.2019 № 27/5. Станом на дату подання позову оригінали перевізних документів не повернуті. Листом від 21.11.2019 № ДН-2-07-13/847 Позивач звернувся до Харківської митниці щодо отримання інформації про розмитнення Відповідачем № 1 вантажу, що прибув на станцію Основа у вагонах № 62115431, 61434247, 60906666, 60655131, № 61082855, 62010855, 60216488. У відповідь отримано лист від 27.11.2019 № 2489/10/20-70-64, згідно з яким станом на 25.11.2019 ТОВ «ТД Термолайф-Україна» не зверталось до Харківської митниці з приводу митного оформлення вказаного вантажу.
В підтвердження обставин затримки на станції вищезазначених вагонів станцією Основа були складені акти загальної форми ГУ-23 № 8716 від 20.10.19, № 9748 від 20.11.19, № 9760 від 20.11.19, № 8992 від 25.10.19, № 9747 від 20.11.19, № 8811 від 23.10.19, № 9745 від 20.11.19, № 9003 від 26.10.2019, № 9749 від 20.11.19, № 9088 від 30.10.19, № 9755 від 20.11.19, № 9768 від 20.11.19, № 9087 від 30.10.19, № 9750 від 20.11.19, № 9205 від 02.11.19, № 9752 від 20.11.19, № 9764 від 20.11.19.
На підписання вказаних актів загальної форми за викликом станції Основа представник 1-го Відповідача не з`явився.
Для засвідчення обставин неявки представника 1-го Відповідача для підписання актів № 8716 від 20.10.19, № 9748 від 20.11.19, № 9760 від 20.11.19, № 8992 від 25.10.19, № 9747 від 20.11.19, № 8811 від 23.10.19, № 9745 від 20.11.19, № 9003 від 26.10.2019, № 9749 від 20.11.19, № 9088 від 30.10.19, № 9755 від 20.11.19, № 9768 від 20.11.19, № 9087 від 30.10.19, № 9750 від 20.11.19, № 9205 від 02.11.19, № 9752 від 20.11.19, № 9764 від 20.11.19 Позивачем також складені відповідні акти загальної форми ГУ-23, а саме: від 20.10.2019 № 8723, від 20.11.2019 № 9772, від 23.10.2019 № 8814, від 26.10.2019 № 9005, від 26.10.2019 № 8995, від 30.10.2019 № 9091, від 02.11.2019 № 9208.
Станом на дату подання позову вагони продовжують затримуватись на коліях станції Основа. На підставі актів загальної форми ГУ-23 № 8716 від 20.10.19, № 9748 від 20.11.19, № 9760 від 20.11.19, № 8992 від 25.10.19, № 9747 від 20.11.19, № 8811 від 23.10.19, № 9745 від 20.11.19, № 9003 від 26.10.2019, № 9749 від 20.11.19, № 9088 від 30.10.19, № 9755 від 20.11.19, № 9768 від 20.11.19, № 9087 від 30.10.19, № 9750 від 20.11.19, № 9205 від 02.11.19, № 9752 від 20.11.19, № 9764 від 20.11.19 Позивач здійснив нарахування плати за користування вагонами по 17.12.2019 у розмірі 993812,40 грн. (без ПДВ) згідно з наступними відомостями плати за користування вагонами форми ГУ-46: 20110093, 20110095, 20110096, 20110097, 20110098, 20110099, 21110100, 21110101, 2110001р, 22110102, 23110001р, 23110005р, 23110103, 25110002р, 25110104, 26110105, 27110106, 28110107, 30110001р, 30110108, 01120109, 02120110, 03120111, 05120112, 05120003р, 06120113, 07120114, 08120115, 10120001р, 10120116, 11120117, 12120118, 13120119, 15120001р, 15120120, 16120121, 17120122.
1-й Відповідач відмовився від підписання вказаних відомостей плати за користування вагонами, про що Позивач склав відповідні акти загальної форми ГУ-23: від 21.11.2019 № 9826, від 21.11.2019 № 9829, від 21.11.2019 № 9830, від 21.11.2019 № 9832, від 21.11.2019 № 9831, від 21.11.2019 № 9833, від 22.11.2019 № 9852, від 22.11.2019 № 9853, від 22.11.2019 № 9816, від 23.11.2019 № 9882, від 24.11.2019 № 9866, від 24.11.2019 № 9889, від 24.11.2019 № 9912, від 26.11.2019 № 9933, від 26.11.2019 № 9990, від 27.11.2019 № 10037, від 28.11.2019 № 10051, від 29.11.2019 № 10097, від 01.12.2019 № 10126, від 01.12.2019 № 10157, від 02.12.2019 № 10182, від 03.12.2019 № 10217, від 04.12.2019 № 10237, від 06.12.2019 № 10324, від 06.12.2019 № 10306, від 07.12.2019 № 10348, від 08.12.2019 № 10388, від 09.12.2019 № 10419, від 11.12.2019 № 10457, від 11.12.2019 № 10491, від 12.12.2019 № 10538, від 13.12.2019 № 10557, від 14.12.2019 № 10558, від 16.12.2019 № 10624, від 16.12.2019 № 10653, від 17.12.2019 № 10679, від 18.12.2019 № 10714.
Позивачем зазначено, щоу разі виникнення ускладнень на станції у зв`язку з несвоєчасним вивантаженням і вивезенням вантажів начальник залізниці має право збільшувати розмір збору за їх збереження до двократного розміру посилаючись на ст. 36 Статуту залізниць України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 N 457.
Підпунктом 2.2. пункту 2 розділу III Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом в межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Мінтрансу від 26.03.2009 № 317 також передбачено, що при виникненні на станції ускладнень, пов`язаних із несвоєчасним вивантаженням і вивезенням вантажів одержувачами (експедиторами), начальник залізниці має право збільшити ставку збору за зберігання вантажів до двократного розміру. Підвищена ставка вводиться після двох годин з моменту повідомлення одержувача про введення підвищеної ставки, але не раніше ніж через 24 години після закінчення терміну безоплатного зберігання.
Згідно з оперативним повідомленням від 20.10.2019 № 20/10 начальник станції Основа звернувся до філії «Південна залізниця» АТ «Укрзалізниця» з проханням застосувати двократний розмір ставки за зберігання вантажу, що прибув на адресу 1-го Відповідача у вагонах № 62115431, 61434247, 60906666, 60655131, які простоюють на коліях станції Основа. У відповідь, керівництвом філії дозволено застосовувати двократний розмір ставки збору за зберігання вантажу у вагонах № 62115431, 61434247, 60906666, 60655131 згідно з телеграмою від 21.10.2019 № НЗ-1-40/521. Про застосування двократної ставки збору за зберігання 1-му Відповідачу було направлено телефонограму від 21.10.2019 № 2/10-21.
Згідно з оперативним повідомленням від 23.10.2019 № ДС-07/926 начальник станції Основа звернувся до філії «Південна залізниця» АТ «Укрзалізниця» з проханням застосувати двократний розмір ставки за зберігання вантажу, що прибув на адресу 1-го Відповідача у вагоні № 61082855, який простоює на коліях станції Основа. У відповідь, керівництвом філії дозволено застосовувати двократний розмір ставки збору за зберігання вантажу у вагоні № 61082855 згідно з телеграмою від 23.10.2019 № НЗ-1-40/561. Про застосування двократної ставки збору за зберігання Відповідачу № 1 було направлено телефонограму від 23.10.2019 № 3/10-23.
Згідно з оперативним повідомленням від 28.10.2019 № ДС-07/941 начальник станції Основа звернувся до філії «Південна залізниця» АТ «Укрзалізниця» з проханням застосувати двократний розмір ставки за зберігання вантажу, що прибув на адресу 1-го Відповідача у вагоні № 60216488, який простоює на коліях станції Основа. У відповідь, керівництвом філії дозволено застосовувати двократний розмір ставки збору за зберігання вантажу у вагоні № 60216488 згідно з телеграмою від 28.10.2019 № НЗ-1-40/630. Про застосування двократної ставки збору за зберігання Відповідачу № 1 було направлено телефонограму від 28.10.2019 № 5/10-28.
Згідно з оперативним повідомленням від 31.10.2019 № ДС-07/963 начальник станції Основа звернувся до філії «Південна залізниця» АТ «Укрзалізниця» з проханням застосувати двократний розмір ставки за зберігання вантажу, що прибув на адресу Відповідача № 1 у вагонах № 67205864, 60443538, 67388132, 67616847, 60677580, 66939976, 61774857, 64274350, 66742537, 67852830, які простоюють на коліях станції Основа. У відповідь, керівництвом філії дозволено застосовувати двократний розмір ставки збору за зберігання вантажу у вагонах № 67205864, 60443538, 67388132, 67616847, 60677580, 66939976, 61774857, 64274350, 66742537, 67852830 згідно з телеграмою від 31.10.2019 № НЗ-1-40/677. Про застосування двократної ставки збору за зберігання 1-му Відповідачу було направлено телефонограму від 31.10.2019 № 6/10-31.
Згідно з оперативним повідомленням від 03.11.2019 № 117 начальник станції Основа звернувся до філії «Південна залізниця» АТ «Укрзалізниця» з проханням застосувати двократний розмір ставки за зберігання вантажу, що прибув на адресу 1-го Відповідача у вагонах № 67871764, 67153585, 65233181, 67663765, 66191404,67920314, 67589010, 62010855, які простоюють на коліях станції Основа. У відповідь, керівництвом філії дозволено застосовувати двократний розмір ставки збору за зберігання вантажу у вагонах № 67871764, 67153585, 65233181, 67663765, 66191404,67920314, 67589010, 62010855 згідно з телеграмою від 05.11.2019 № НЗ-1-40/729. Про застосування двократної ставки збору за зберігання 1-му Відповідачу було направлено телефонограму від 05.11.2019 № 7/11-05.
Пунктом 2.6. Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, визначено, що усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника.
Позивач здійснив нарахування збору за зберігання вантажу у розмірі 1785774,24 грн. (без ПДВ) згідно з наступними накопичувальними картками форми ФДУ-92: 21114100, 23114131, 25114149, 25114151, 27114168, 28114187, 28114198, 30114226, 01124239, 02124250, 031224257, 05124286, 06124304, 07124319, 08124332, 10124358, 10124357, 11124370, 12124378, 13124394, 15124416, 16124428, 17124439.
Проте, представник зазначеного Відповідача також не з`явився для підписання вказаних накопичувальних карток, про що Позивач склав відповідні акти загальної форми ГУ-23: від 22.11.2019 № 9824, від 24.11.2019 № 9917, від 26.12.2019 № 9993, від 28.11.2019 № 10047, від 29.11.2019 № 10100, від 29.11.2019 № 10102, від 01.12.2019 № 10166, від 02.12.2019 № 10183, від 03.12.2019 № 10220, від 04.12.2019 № 10264, від 06.12.2019 № 10345, від 07.12.2019 № 10360, від 08.12.2019 № 10392, від 09.12.2019 № 10418, від 11.12.2019 № 10490, від 11.12.2019 № 10497, від 12.12.2019 № 10539, від 13.12.2019 № 10556, від 14.12.2019 № 10585, від 16.12.2019 № 10652, від 17.12.2019 № 10678, від 18.12.2019 № 10713 згідно з вимогами п. 3 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334.
Нарахування по кожній накопичувальній картці наведені в Розрахунку сум, належних платежів залізниці при затримці вагонів вантажоодержувача Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Термолайф-Україна» на станції Основа, нарахованих станом на 17.12.2019.
Послуги з виконання маневрової роботи були надані 1-му Відповідачу Позивачем на суму 6191,50 грн. (без ПДВ), факт надання зазначеної послуг підтверджується актами загальної форми ГУ-23 (на затримку вагонів) від 20.11.2019 № 9750, № 9755, № 9752, № 9747, № 9749, № 9745, № 9748, де визначений час маневрових робіт тривалістю 30 хв. кожна операція та відомостями плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу № 20110089, № 20110088, № 20110087. Для підпису відомостей плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу № 20110089, № 20110088, № 20110087 представник Відповідача № 1 не з`явився, про що Позивачем складено акти загальної форми ГУ-23 від 21.11.2019 № 9808, № 9806, № 9809 згідно з вимогами п. 3 Правил складання актів, затвердженихнаказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334.
Нарахування по відомостям плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу № 20110089, № 20110088, № 20110087 наведені в Розрахунку сум, належних платежів залізниці при затримці вагонів вантажоодержувача Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Термолайф-Україна» на станції Основа, нарахованих станом на 17.12.2019.
Відповідно до Розрахунку сум, належних платежів залізниці при затримці вагонів вантажоодержувача Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Термолайф-Україна» на станції Основа, нарахованих станом на 17.12.2019, загальна сума основної заборгованості, з урахуванням суми залишку коштів на особовому рахунку 1-го Відповідача у розмірі 18144,93 грн., складає 3324788,81 грн. з ПДВ.
З пункту 5.3 договору про надання послуг від 16.02.2018 № 11071/ЦТЛ-2018 вбачається, що у разі виникнення заборгованості за перевезення вантажів та додаткові послуги Замовник сплачує Перевізнику пеню у розмірі 0,5 % від суми боргу за кожен день прострочення платежу, але не більше подвійної облікової ставки Національного банку України. У разі наявності заборгованості, із сум грошових коштів, перерахованих Замовником для виконання грошового зобов`язання за цим Договором, в першу чергу погашається пеня, у другу основна сума боргу, а залишок коштів зараховується як попередня оплата. Моментом виникнення заборгованості у Замовника є дата фактичного надання Перевізником послуг за цим Договором за умови відсутності грошових коштів на особовому рахунку Замовника.
У відповідності до Розрахунку сум, належних платежів залізниці при затримці вагонів вантажоодержувача Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Термолайф-Україна» на станції Основа, нарахованих станом на 17.12.2019, Позивач, керуючись пунктом 5.3 договору про надання послуг від 16.02.2018 №11071/ЦТЛ-2018, здійснив щоденне нарахування пені у розмірі подвійної облікової ставки НБУ за період з 22.11.2019 по 18.12.2019, оскільки при розрахунку пені у розмірі 0,5% від суми боргу за кожен день прострочення платежу, її розмір перевищував суму пені у розмірі подвійної облікової ставки НБУ.
Отже прибуття у період жовтня листопада 2019 на станцію Основа регіональної філії «Південна залізниця» 24 вагонів з вантажем «галька, гравій, щебень» на адресу вантажоодержувача ТОВ «ТД «Термолайф-Україна» та затримки цих вагонів на коліях станції з вини останнього та з причини проведення ним операцій по митному оформленню вантажів та через відсутність на його особовому рахунку достатніх коштів, необхідних для оплати перевезення та додаткових послуг, а саме: - 19.10.2019 згідно з міжнародною залізничною накладною № 22578344 прибули вагони № 62115431, 61434247, 60906666, 60655131; - 23.10.2019 згідно з міжнародною залізничною накладною № 22367587 прибув вагон № 61082855; - 25.10.2019 згідно з досилочною відомістю № 32491615 до міжнародної залізничної накладної № 22578365 прибув вагон № 62010855; - 26.10.2019 згідно з міжнародною залізничною накладною № 22578365 прибув вагон № 60216488; - 29.10.2019 згідно з залізничною накладною № 36224517 прибули вагони № 67205864, 60443538, 67388132; - 29.10.2019 згідно з залізничною накладною № 36222966 прибули вагони № 67616847, 60677580, 66939976, 61774857, 64274350,66742537, 67852830; - 02.11.2019 згідно з залізничною накладною № 36272532 прибули вагони № 67871764, 67153585, 65233181, 67663765, 66191404,67920314, 67589010.
Позивач звертаючись з позовом посилався на розрахунок який складався зі: 3324788,81 грн. належних платежів залізниці при затримці вагонів вантажоодержувача ТОВ «ТД «Термолайф-Україна» на станції Основа станом на 17.12.2019 та стягненні 69387,30 грн. пені за період з 22.11.2019 по 18.12.2019.
Проте, наразі, при затримці вагону вантажоодержувача ТОВ «ТД «Термолайф-Україна» на станції Основа, нарахованих станом на 17.12.2019 та Розрахунку сум належних платежів залізниці при затримці вагону вантажоодержувача ТОВ «ТД «Термолайф-Україна» на станції Основа, нарахованих за період з 18.12.2019 на 23.02.2020, Позивач, керуючись пунктом 5.3 договору про надання послуг від 20.02.2018 № 07540/ПЗ-2018, здійснив щоденне нарахування пені у розмірі подвійної облікової ставки НБУ за період з 22.11.2019 по 23.02.2020, оскільки при розрахунку пені у розмірі 0,5 % від суми боргу за кожен день прострочення платежу, її розмір перевищував суму пені у розмірі подвійної облікової ставки НБУ.
Враховуючи викладені обставини, позивач звернувся до господарського суду Харківської області за захистом свого порушеного права шляхом стягнення з відповідача нарахованих платежів та зборів, пов`язаних з наданням послуг з перевезення.
На час розгляду справи, дана сума заборгованості відповідачем у добровільному порядку сплачена не була.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, суд виходить з наступного.
П. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України передбачено, що однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини.
Ч. 1 ст. 626 ЦК України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Положеннями ч. 1 ст. 627 ЦК України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
В силу приписів ч. 1 ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно із ч. 1 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 2 ст. 193 ГК України кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Відповідно до ст. 908 ЦК України перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення. Загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Ст. 306 ГК України встановлено, що загальні умови перевезення вантажів, а також особливі умови перевезення окремих видів вантажів (вибухових речовин, зброї, отруйних, легкозаймистих, радіоактивних та інших небезпечних речовин тощо) визначаються цим Кодексом і виданими відповідно до нього транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
Ч. 5 ст. 307 ГК України передбачено, що умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
У відповідності до ст. 2 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998, Статут залізниць України (Статут) визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.
Дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування (ст. 3 Статуту).
Як передбачено ч. 1 ст. 307 ГК України, п. 22 Статуту, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Відповідно до ст. 909 ЦК України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Ст. 62 Статуту передбачено, що за час затримки відправник, одержувач, експедитор сплачують за користування вагонами (контейнерами), залізниці плату, передбачену статтею 119 цього Статуту.
В свою чергу, абз. 2, 3 ст. 119 Статуту встановлено, що плата за користування вагонами і контейнерами вноситься за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати. Зазначена плата стягується також з вантажовідправників, вантажоодержувачів у разі затримки вагонів (контейнерів), пов`язаної з митним оформленням.
Порядок і умови користування вагонами і контейнерами визначаються Правилами користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 за № 113, що зареєстрований у Міністерстві юстиції України 15 березня 1999 року за № 165/3458 (далі - Правила користування).
Відповідно до пункту 3 Правил користування, облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться, зокрема, на станціях призначення за відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка складається, в тому числі, на підставі Актів загальної форми ГУ-23.
В свою чергу, пунктом п. 8 Правил користування передбачено, що у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.
Пунктами 12, 13, 14, 17 Правил користування встановлено, що загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година. Плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці. Розмір плати за користування вагонами і контейнерами в залежності від часу користування встановлюється згідно з чинним законодавством. Унесення плати за користування вагонами і контейнерами здійснюється в порядку, установленому Правилами розрахунків за перевезення вантажів, затвердженими наказом Мінтрансу від 21.11.2000 № 644, зареєстрованими в Міністерстві юстиції 24.11.2000 за № 864/5085.
Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 26 Закону України від 04.07.1996 № 273/96-ВР "Про залізничний транспорт" обставини, які можуть служити підставою для майнової відповідальності перевізників, відправників і одержувачів вантажу, багажу, вантажобагажу, пасажирів, засвідчуються актами. Порядок і терміни складання актів, пред`явлення і розгляду претензій та позовів визначаються Статутом залізниць України, відповідно до чинного законодавства України.
Згідно з ч. ч. 1, 5 ст. 129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами.
Відповідно до п. 3 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334, акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності. Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами.
Відповідно до пунктів 1, 3 розділу V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом в межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Мінтрансу від 26.03.2009 № 317, ставки плати за користування вагонів перевізника України залежно від часу користування і від кількості операцій, що виконуються (навантаження, вивантаження) з вагонами, наведені в табл. 1. При визначенні часу користування вагонами і контейнерами час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.
Відповідно до ст. 46 Статуту одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.
Відповідно до пункту 5, 8, 9 Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Мінтрансу України від 21.11.2000, якщо одержувач не вивіз вантаж з місця загального користування у терміни, встановлені статтею 46 Статуту з нього стягується плата за зберігання вантажу, встановлена тарифом, незалежно від того, чиїми засобами здійснюється охорона вантажу; збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо); термін безоплатного зберігання обчислюється: при затримці - з моменту затримки. Факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми.
Відповідно до пункту 2 розділу III Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом в межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Мінтрансу від 26.03.2009 № 317 (далі Збірник тарифів), після закінчення терміну безоплатного зберігання нараховується збір за кожну добу в розмірі 4,0 грн. за одну тонну - при зберіганні вантажів у вагонах, у тому числі у контейнерах - за масу брутто, округлену до повних тонн; у всіх випадках неповна доба зберігання вантажів округляється до повної.
Відповідно до ст. 36 Статуту у разі виникнення ускладнень на станції у зв`язку з несвоєчасним вивантаженням і вивезенням вантажів начальник залізниці має право збільшувати розмір збору за їх збереження до двократного розміру.
Підпунктом 2.2. пункту 2 розділу III Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом в межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Мінтрансу від 26.03.2009 № 317 також передбачено, що при виникненні на станції ускладнень, пов`язаних із несвоєчасним вивантаженням і вивезенням вантажів одержувачами (експедиторами), начальник залізниці має право збільшити ставку збору за зберігання вантажів до двократного розміру. Підвищена ставка вводиться після двох годин з моменту повідомлення одержувача про введення підвищеної ставки, але не раніше ніж через 24 години після закінчення терміну безоплатного зберігання.
Враховуючи, що відповідно до ст. 526 ЦК України, ст. ст. 193, 198 ГК України, зобов`язання повинні виконуватись належним чином і у встановлений строк відповідно до умов і порядку укладеного між сторонами договору та згідно з вимогами закону, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться, приймаючи до уваги викладені обставини, та враховуючи те, що відповідач не надав суду доказів на підтвердження сплати суми боргу в сумі 326190,14 грн., або доказів на спростування суми заявлених позивачем грошових вимог, суд визнає вимогу позивача щодо стягнення з відповідача даної суми заборгованості належно обґрунтованою, доведеною матеріалами справи та такою, що підлягає задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст. 530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Відповідно до ч.1 ст. 548 ЦК України виконання зобов`язання (основного зобов`язання) забезпечується, якщо це встановлено законом або договором.
Відповідно до ст.ст. 230, 231 ГК України, штрафними санкціями визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання. Законом щодо окремих видів зобов`язань може бути визначений розмір штрафних санкцій, зміна якого за погодженням сторін не допускається.
У відповідності до ст. 549 ЦК України, неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Згідно зі ст.ст. 610, 611 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання), а у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема сплата неустойки.
Відповідно до пункту 5.3 договору про надання послуг від від 16.02.2018 № 11071/ЦТЛ-2018 у разі виникнення заборгованості за перевезення вантажів та додаткові послуги замовник сплачує перевізнику пеню у розмірі 0,5 % від суми боргу за кожен день прострочення платежу, але не більше подвійної облікової ставки Національного банку України. У разі наявності заборгованості, із сум грошових коштів, перерахованих Замовником для виконання грошового зобов`язання за цим Договором, в першу чергу погашається пеня, у другу основна сума боргу, а залишок коштів зараховується як попередня оплата. Моментом виникнення заборгованості у Замовника є дата фактичного надання перевізником послуг за цим договором за умови відсутності грошових коштів на особовому рахунку замовника.
У відповідності до розрахунку сум, належних платежів залізниці при затримці вагону вантажоодержувача ТОВ «ТД «Термолайф-Україна» на станції Основа, нарахованих станом на 17.12.2019 та Розрахунку сум належних платежів залізниці при затримці вагону вантажоодержувача ТОВ «ТД «Термолайф-Україна» на станції Основа, нарахованих за період з 18.12.2019 на 23.02.2020, Позивач, керуючись пунктом 5.3 договору про надання послуг від 16.02.2018 № 11071/ЦТЛ-2018, здійснив щоденне нарахування пені у розмірі подвійної облікової ставки НБУ за період з 22.11.2019 по 23.02.2020, оскільки при розрахунку пені у розмірі 0,5 % від суми боргу за кожен день прострочення платежу, її розмір перевищував суму пені у розмірі подвійної облікової ставки НБУ.
Наведені законодавчі приписи та установлені фактичні дані, зокрема й щодо вини в невиконанні взятих на себе зобов`язань по сплаті грошових коштів у строк, встановлений договором, дають підстави для висновку суду про правомірність нарахування позивачем пені за період з 22.11.2019 по 23.02.2020 на суму 316401,84 грн.
Відповідно статей 55 Конституції України, статей 15, 16 ЦК України кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно статті 73 ГПК України: доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Згідно ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Враховуючи викладене, суд вважає позовні вимоги позивача обґрунтованими, доведеними матеріалами справи, не спростованими відповідачем, тому є такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ст. 129 ГПК України, понесені позивачем витрати зі сплати судового збору, покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 61, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 4, 11, 12, 13, 73, 74, 76, 77, 86, 123, 129, 165, 177, 183, 232, 233, 236, 238, 240, 241, 242, 256 ГПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з солідарно з Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Термолайф-Україна» (01011, м. Київ, вул. Липська, 10, Код ЄДРПОУ 38576630) та Приватного акціонерного товариства "Харківський коксовий завод" (61010, м. Харків, Набережна Гімназійна (Червоношкільна), 24, код ЄДРПОУ 24481702) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії "Південна залізниця" (61052, м. Харків, вул. Євгена Котляра, 7) платежі в розмірі 8231029,35 грн., судовий збір в розмірі 128211,47 грн.
Стягнути з солідарно з Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Термолайф-Україна» (01011, м. Київ, вул. Липська, 10, Код ЄДРПОУ 38576630) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії "Південна залізниця" (61052, м. Харків, вул. Євгена Котляра, 7) пеню у розмірі 316401,84 грн.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено "03" серпня 2020 р.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга відповідно до ст. 256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду через господарський суд Харківської області з урахуванням п.п. 17.5 п.17 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України.
Учасники справи можуть одержати інформацію по справі зі сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою http://court.gov.ua/.
СуддяІ.П. Жигалкін