Справа № 188/795/20
Провадження № 2-о/188/34/2020
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 липня 2020 року смт.Петропавлівка
Петропавлівський районний суд Дніпропетровської області в складі:
головуючої судді Курочкіної О.М.
секретар судового засідання Лукіна Л.Г.
справа №188/795/20
заявник : ОСОБА_1
заінтересована особа : Департамент з питань цивільного захисту та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації
про встановлення факту, що має юридичне значення, а саме залучення ОСОБА_1 до складу формувань Цивільної оборони під час ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС
за участю:
заявник : ОСОБА_1
представник заявника ОСОБА_2
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з заявою про встановлення факту, що має юридичне значення.
В обґрунтування заяви зазначив, що він є особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи і даний факт підтверджується посвідченням ліквідатора ЧАЕС серії НОМЕР_1 від 14.06.2019 р.
Факт , що заявник брав участь ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, як ліквідатор ЧАЕС з 12.08.1987 р. no_12.09.1987 р., з 11.03.1988 р. по 12.04.1988 р. і з 11.11.1989 р. по -2.12.1989 р. - визнанано державними органами і додатково підтверджується:
Трудовою книжкою БТ-І № 5850768 від 30.08.1980 р.;
Довідкою № 34 від 12.01.2012 р.;
Відомість за серпень-вересень 1987 р. по АТП 10032.;
Довідкою № 01 від 10.01.2012 р. про перейменування підприємства;
Довідкою № 318 від 16.06.2000 р.;
Довідкою №4 від 20.01.2012 р.;
Довідкою № 421 від 04.12.1998 р.;
Маршрутним листом за 1987-1989 рр. ;
Довідкою № 2127 від 07.10.2003 р. ;
Наказом по Гайворонському АТП 13538 № 115 від 10.08.1987 р. ;
Посвідченням про відрядження № 179 від 10.08.1987 р. ;
Посвідченням про відрядження № 182 від 10.08.1987 р.
Заявник зазначив, що є інвалідом 1 групи і його захворювання (інвалідність) пов`язані з виконанням ним обов`язків по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, що підтверджується довідкою до акту огляду МСЕК серії 10 ААГ № 030067 від 26.09.2014 р. , довідкою про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відстотках (100%) серії ДНА-02 № 019611 від 01.10.2007 р. і Експертним висновком Дніпропетровської регіональної міжвідомчої експертної комісії для засвідчення осіб, які постраждали в результаті аварії на ЧАЕС на засіданні № 342 від 21.10.1999 р.
Стан здоров`я ОСОБА_1 постійно погіршується про що свідчать медичні документи:
Виписка із медичної карти від 24.01.2014 р. на 2 аркушах;
Виписка із медичної карти від 14.02.1997 р. на 2 аркушах;
Історія хвороби № 1344 від 14.04.1997 р. на 7 аркушах;
Виписка від 09.11.2004 р. на 2 аркушах;
Виписка із історії хвороби № 304 від 29.02.2012 р.;
Виписка із історії хвороби № 1115 від 03.08.2013 р. на 2 аркушах;
Виписка із медичної картки № 21806 від 30.12.2015 р. на 2 аркушах;
УЗВ від 21.07.2018 р. № 518/444 на 3 аркушах;
Виписка із медичної картки № 113 від 18.08.2018 р. на 2 аркушах.
На сьогодні він є пенсіонером, що підтверджується пенсійним посвідченням від 07.05.2001 р.
21.04.2020 р. ОСОБА_1 звернувся із заявою до Департаменту з питань цивільного захисту та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи з проханням надати довідку про участь у ліквідації аварії на ЧАЕС у скаладі ЦО.
30.04.2020 р. за № 01.1-14/758 отримав відповідь від Департаменту з питань цивільного захисту та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи в якій вказано, що в архіві департаменту, під грифом «таємно», наявні Розпорядження начальника ЦО Київської області з питань ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, видані починаючи з 26.04.1986 р. Зазначені розпорядчі документи начальника ЦО Київської області містять прямі вказівки щодо організації заходів ЦО, завдання з цього приводу всім службам ЦО Київської області, а також обласним організаціям та установам. При цьому, вони не містять відомостей щодо залучення до цих робіт конкретних підприємств та окремих громадян.
Людина яка знаходиться у зоні активного радіоактивного випромінювання вона отримує радіоактивну дозу.
Відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.1993 № 3551-XII особи, залучені до складу формувань Цивільної оборони, які стали інвалідами внаслідок захворювань, пов`язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, віднесені до інвалідів війни.
Згідно інформаційної довідки Департаменту з питань цивільного захисту та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи від 29.03.2017 року № 01.1-14/561-1 та № 01.1-14/561 зазначено, що з метою виконання робіт по ліквідації наслідків аварій, катастроф і стихійних лих створювались формування ЦО до яких залучались до виконання цих робіт саме у складі формувань ЦО всі громадяни, які беспосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1990 рр., а також тимчасово направлені або відрядженні у зазначені строки для робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, ін. підприємств, установ і організацій незалежно від їх підвідомчої підпорядкованості. Департамент зазначає, що архівні документи по ЦО мали термін зберігання 3-5 років і потім або знищувались або взагалі були відсутні оскільки не відносились до основної діяльності підприємств.
У своїй відповіді Департамент з питань цивільного захисту зазначив, що за змістом п.16 Положення, громадяни підлягали залученню до невоєнізованих формувань цивільної оборони, а не входили до складу таких формувань в силу закону. Залучення було загальносоюзного, республіканського, крайового, обласного, районного, міського чи певного об`єкта народного господарства. В архіві Департаменту є документи про залучення, але розпорядчі документи не містять відомостей щодо залучення до ЦО конкретних підприємств та окремих громадян.
«Також в Листі Департамента з питань цивільного захисту та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації «Про надання інформаційної довідки» від 29.03.2014 року №01.1-14/560 зазначено, що за виданими ним довідками, які містять інформаційні положення, підстави для підтвердження участі позивача складі формування Цивільної оборони на Чорнобильській АЕС є достатніми»
Особи, які залучались до складу формувань Цивільної оборони у квітні 1986 року, інвалідність яких пов`язана з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, за наявності документів, підтверджуючих право на отримання статусу інваліда війни, мають право отримати такий статус з видачею відповідного посвідчення.
Формування Цивільної оборони, в тому числі і невоєнізованої, створювалися саме з метою виконання робіт по ліквідації наслідків аварії, катастроф і стихійних лих. Отже, громадяни, які виконували роботи по ліквідації Чорнобильської катастрофи (аварії на ЧАЕС та її наслідків) залучалися до виконання цих робіт саме у складі формувань Цивільної оборони.
Умовами для набуття статусу особи з інвалідністю внаслідок війни з підстав, встановлених пунктом 9 частини другої статті 7 Закону № 3551-XII, є:
1) настання інвалідності внаслідок захворювання, пов`язаного з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС;
2) участь особи у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС саме у складі формувань Цивільної оборони.
Просить суд встановити зазначений факт.
В судовому засіданні заявник свою заяву підтримав, зазначив, що є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - 1987 році є інвалідом 1 групи. До цього часу йому статус особи з інвалідністю внаслідок війни з підстав, встановлених п. 9 ч.2 ст. 7 Закону № 3551-XII державою не встановлено.
Заявник звертався до органів соціального захисту, але йому відповіли, що вони це питання вирішать тільки після встановлення зазначеного факту судом.
ОСОБА_1 також пояснив, він працював водієм в автопарку, в 1987 році викликали до керівництва і направили у відрядження до м.Чорнобиль.
Спочатку їх завезли в автоуправління, з Кіровограда відправили в Київський автопарк, а вже звідти на Чорнобиль. Рейси були на Чорнобиль, возили вахтовиків.
В той час відмовитись від участі в ліквідації аварії на ЧАЕС ніхто не мав права, тих, хто відмовлявся, притягали до кримінальної відповідальності. Возив людей на саму станцію. Різниці між військовими і цивільними не було, всі виконували накази, які віддавало керівництво, вся техніка була підпорядкована цивільній обороні.
Внаслідок захворювання, пов`язаного з ЧАЕС, в 1997 році втратив обидві ноги, пересувається лише в інвалідному візочку.
Вказував, що від встановлення такого факту залежить виникнення його особистих прав, як особи, що прирівнюється до осіб з інвалідністю внаслідок війни, яким державою встановленні певні соціальні гарантії та пільги.
Представник заявника підтримала заяву ОСОБА_1 і його покази.
Вивчивши заяву, додані документи, вислухавши сторлону заявника, суд приходить до висновку, заява підлягає задоволенню.
Відповідно до Постанови ВС від 15.05.2019 по справі № 816/851/18 (№ в ЄДРСР 81759362), Верховний Суд у постанові від 07 червня 2018 року (справа № 377/797/17) висловив правову позицію стосовно того, що при вирішенні подібних спорів обставина щодо безпосередньої участі особи у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи саме в складі формувань Цивільної оборони є істотною, позаяк в протилежному випадку статус інваліда війни на підставі п. 9 ч. 2 ст. 7 Закону № 3551-ХІІ поширюватиметься на всіх, хто належить до категорії осіб, які брали безпосередню участь у ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС і її наслідків, і відповідно мають статус ліквідатора наслідків аварії на Чорнобильській АЕС згідно пп. 1 ч. 1 ст. 9 Закону № 796-ХІІ.
Суд враховує зазначену позицію ВС і вважає саме такою участь ОСОБА_1 , відповідно до розпорядження №1 від 27.04.1986 року начальника ЦО ОБ`ЄКТА Голови ОПК в зв`язку з аварією на ЧАЕС виконання розпоряджень зам.голови Ради Міністрів СРСР про залучення цивільних формувань підприємств ЦО до ліквідації наслідків аварії саме, на головного диспетчера УБ ЧАЕС покладено обов`язок забезпечити перевозку персонала з місць дислокації на буд.майданчик, чим і займався у відрядженні ОСОБА_1 (а.с.88).
Відповідно до довідки №4 від 20.01.2012 року ОСОБА_1 був в зонах безпеки ЧАЕС безпосередньо зайнятий на роботах визначених рішенням Урядової Комісії СРСР по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС (а.с.28).
Відповідно до довідки №421 від 04.12.1998 року ОСОБА_1 дійсно знаходився у відрядженні в м.Чорнобиль по перевезенню експлутаціонників ЧАЕС. Маршрутним листом ОСОБА_1 також підтверджується, що з 11.08. по 12.09.1987 року він у м.Чорнобиль виконував перевозку людей на ЧАЕС.
Випискою з Наказу по Гайворонському автопідприємству 13538 №115 від 10.08.1987 року ОСОБА_1 був відряджений в якості водія автобусу в м.Чернобиль Київської області з 11.08.1987 року по 12.09.1987 рік, що підтверджується і посвідченням про відрядження №179 (а.с.32-33)
Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, ОСОБА_1 був залучений до складу формувань Цивільної оборони під час ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в період з 12.08.1987 р. по 12.09.1987 р., з 11.03.1988 р. по 12.04.1988 р. і з 11.11.1989 р. по 12.12.1989 р.
Встановлені судом обставини не суперечать обставинам, на які звертається увага в Постанові ВС від 15.05.2019 по справі № 816/851/18 (№ в ЄДРСР 81759362) .
Крім того, судом встановлено, інвалідність у ОСОБА_1 настала внаслідок захворювання, пов`язаного з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Довідкою сер.10 ААГ виданою МСЕК №4 ОСОБА_1 безсрочно встановлено першу «А» групу інвалідності, з зазначенням, що причина інвалідності, це «захворювання пов`язане з роботами» (а.с.35)
Експертним висновком Дніпропетровської регіональної міжвідомчої експертної комісії від 21.10.1999 року протокол №342 підтверджується що захворювання ОСОБА_1 пов`язане з роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
Враховуючи вище зазначене суд приходить до висновку про встановлення факту, що має юридичне значення, а саме, залучення ОСОБА_1 до складу формувань Цивільної оборони під час ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Тобто, ОСОБА_1 мав всі підстави набуття статусу особи з інвалідністю внаслідок війни з підстав, встановлених пунктом 9 частини другої статті 7 Закону № 3551-XII.
Порядок розгляду в окремому провадженні справ про встановлення фактів, що мають юридичне значення, визначений у главах 1 і 6 розділу IV ЦПК України.
Відповідно до частини першої статті 293 ЦПК України окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Суд не вбачає в заяві ОСОБА_1 спір про право.
Встановлення зазначеного факту необхідно заявнику для підтвердження неоспорюваного права ОСОБА_1 на набуття статусу особи з інвалідністю внаслідок війни з підстав, встановлених пунктом 9 частини другої статті 7 Закону № 3551-XII і не пов`язується з подальшим вирішенням спору про право
Відповідно до пункту 9 частини другої статті 7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» до інвалідів війни належать, зокрема, інваліди з числа осіб, залучених до складу формувань цивільної оборони, які стали інвалідами внаслідок захворювань, пов`язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи.
Правовий статус інваліда війни підтверджується відповідним посвідченням, виданим відповідно до Положення про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранам війни, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України «Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни» від 12 травня 1994 року № 302 (далі - Положення).
У пункті 10 Положення зазначено, що посвідчення інваліда війни видається на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про групу та причину інвалідності.
У заявника є відповідний висновок, довідка медико-соціальної експертної комісії про групу та причину інвалідності, але він так і не отримав статусу.
Відповідно до Постанови ВС від 18.09.2019 по справі № 569/5187/19 (№ в ЄДРСР 84725532) законодавство передбачає спеціальний порядок встановлення статусу інваліда війни, то в окремому провадженні цивільного судочинства не може бути встановлений юридичний факт залучення заявника до складу невоєнізованих формувань Цивільної оборони для виконання робіт з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Судом встановлено, затверджений Постановою КМУ від 8 вересня 2015 р. № 685 «Порядок надання статусу особи з інвалідністю внаслідок війни особам, які отримали інвалідність внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх проведення» не передбачає порядок надання статусу особи з інвалідністю внаслідок війни не передбачає надання такого статусу безпосередньо ліквідаторам на ЧАЕС.
Відповідно до п.7 Порядку видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 1994 року № 302 "Посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни", "Посвідчення учасника війни" і відповідні нагрудні знаки, "Посвідчення члена сім`ї загиблого" видаються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у місті (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за місцем реєстрації громадянина.
{Абзац другий пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 632 від 22.08.2018}
ОСОБА_1 отримав експертний висновок про те, що його захворювання пов`язане з роботами по ліквідації наслідків на ЧАЕС в 1999 році, з 2014 року є інвалідом першої «А» групи, по захворюванню, пов`язаному з роботами по ліквідації аварії на ЧАЕС.
ОСОБА_1 будучи з 2014 року безстроково інвалідом 1 групи, не маючи нижніх кінцівок і купу захворювань, не отримав з боку органів соціального захисту населення за місцем реєстрації "Посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни", "Посвідчення учасника війни" і відповідні нагрудні знаки протягом останніх 20 років, з моменту отримання Експертного висновку№5767 від 01.10.1999 року.
Відповідно до обґрунтувань в Постанові ВС від 10.07.2019 по справі № 360/2690/17 (№ в ЄДРСР 82937827), Постанови ВС від 15.05.2019 по справі № 816/851/18 (№ в ЄДРСР 81759362) та інших, щодо відсутності доказів, які б свідчили про залучення позивача до формувань Цивільної оборони для ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та порушення вимог підсудності, суд приходить до наступних висновів.
Однією з умов набуття статусу особи з інвалідністю внаслідок війни з підстав, встановлених пунктом 9 частини другої статті 7 Закону № 3551-XII , є участь особи у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у складі формувань Цивільної оборони, нормативно законодавцем і КМУ не визначена, що не передбачає права органам соціального захисту населення, на власний розсуд, встановлювати такий факт і надавати правовий статус інваліда війни, видавати посвідчення, відповідно до Порядку видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 1994 року № 302 (зі змінами) ліквідаторам наслідків аварії на ЧАЕС .
Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку, заявник мав правові підстави звернутись до суду з заявою про встановлення зазначеного факту.
Керуючись п. 9 ч. 2 ст. 7 Закону № 3551-XII, Постановою КМУ від 8 вересня 2015 р. № 685, Постановою КМУ «Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни» ст.ст. 4,76,89, 141, 264-265, 280-282 , ст.293-294, ст.315 ЦПК України суд
УХВАЛИВ :
Заяву ОСОБА_1 заінтересована особа : Департамент з питань цивільного захисту та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації про встановлення факту, що має юридичне значення, а саме залучення ОСОБА_1 до складу формувань Цивільної оборони під час ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС задовольнити.
Встановити факт залучення ОСОБА_1 до складу формувань Цивільної оборони під час ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в період з 12.08.1987 р. по 12.09.1987 р., з 11.03.1988 р. по 12.04.1988 р. і з 11.11.1989 р. по 12.12.1989 р.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції, але у відповідності до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» 30 березня 2020 року № 540-IX такий строк не може бути меншим, ніж строк дії карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
У відповідності до п.п. 15.5) п.п.15 п. 1 Розділу ХШ Перехідних Положень ЦПК України в новій редакції, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно- телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, тобто до Дніпровського апеляційного суду через Петропавлівський районний суд Дніпропетровської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О. М. Курочкіна