open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 420/219/19
Моніторити
Ухвала суду /21.10.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.10.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.10.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Постанова /05.08.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.07.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.07.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.06.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.05.2021/ Касаційний адміністративний суд Постанова /29.10.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.10.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.10.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.10.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.09.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.08.2020/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.08.2020/ Одеський окружний адміністративний суд Постанова /15.07.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /15.07.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /28.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /21.11.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.11.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.10.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.10.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /03.10.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Постанова /03.10.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.08.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.08.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.07.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.06.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.06.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /06.06.2019/ Новопсковський районний суд Луганської області Рішення /29.05.2019/ Новопсковський районний суд Луганської області Рішення /16.05.2019/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2019/ Новопсковський районний суд Луганської області Ухвала суду /22.02.2019/ Новопсковський районний суд Луганської області Ухвала суду /29.01.2019/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.01.2019/ Одеський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 420/219/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /21.10.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.10.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.10.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Постанова /05.08.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.07.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.07.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.06.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.05.2021/ Касаційний адміністративний суд Постанова /29.10.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.10.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.10.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.10.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.09.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.08.2020/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.08.2020/ Одеський окружний адміністративний суд Постанова /15.07.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /15.07.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /28.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /21.11.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.11.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.10.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.10.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /03.10.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Постанова /03.10.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.08.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.08.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.07.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.06.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.06.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /06.06.2019/ Новопсковський районний суд Луганської області Рішення /29.05.2019/ Новопсковський районний суд Луганської області Рішення /16.05.2019/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2019/ Новопсковський районний суд Луганської області Ухвала суду /22.02.2019/ Новопсковський районний суд Луганської області Ухвала суду /29.01.2019/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.01.2019/ Одеський окружний адміністративний суд

ПОСТАНОВА

Іменем України

15 липня 2020 року

м.Київ

справа №420/219/19

провадження №К/9901/31323/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.

секретар судового засідання: Галайко Л.М.

за участю представників учасників справи:

від ОСОБА_1 : ОСОБА_1 особисто, Гайса А.М ,

від Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради: не з`явився;

від Міністерстава соціальної політики: не з`явився;

від Міністерства у справах ветеранів України: не з`явився;

розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.05.2019 (суддя Кравченко М.М.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2019 (головуючий суддя Шеметенко Л.П., судді Стас Л.В., Турецька І.О.)

у справі № 420/219/19

за позовом ОСОБА_1

до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Міністерстава соціальної політики, Міністерства у справах ветеранів України

про визнання дій протиправними, визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У січні 2019 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (відповідач-1), Міністерства соціальної політики України (відповідач-2), в якій просив суд:

- визнати протиправними дії Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради) щодо ненадання ОСОБА_1 листа талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно із 50-відсотковою знижкою їх вартості;

- зобов`язати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради (в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради) надати ОСОБА_1 лист талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) згідно посвідчення інваліда війни II групи міжнародного зразка за формою, що діяла станом на 01.01.1992, серія НОМЕР_2, згідно ст.2 Угоди «Про взаємне визнання прав на пільговий проїзд для інвалідів та учасників Великої Вітчизняної війни, а також осіб, прирівняних до них», підписаною 12.03.1993;

- визнати протиправними дії Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради (в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради), що полягають у порушенні вимог ст. 19 Закону України «Про звернення громадян» при розгляді звернення (заяви) ОСОБА_1 від 12.12.2018 вх. № 13-44/6484;

- зобов`язати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради (в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради) повторно розглянути звернення ОСОБА_1 від 12.12.2018 вх. № 13-44/6484 у порядку та терміни, передбачені Законом України «Про звернення громадян»;

- визнати протиправною бездіяльність Міністерства соціальної політики України щодо ненадання замовлення до Міністерства фінансів України виготовлення бланків листів талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості;

- зобов`язати Міністерство соціальної політики України здійснити замовлення до Міністерства фінансів України на виготовлення бланків листів талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості відповідно до п.4 постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 № 302 «Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни».

2. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14.05.2019 у справі №420/219/19 позов задоволено частково, визнано протиправною бездіяльність Міністерства соціальної політики України щодо ненадання замовлення до Міністерства фінансів України на виготовлення бланків листів талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості і зобов`язано Міністерство соціальної політики України здійснити замовлення до Міністерства фінансів України на виготовлення бланків листів талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості відповідно до п. 4 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 року № 302 «Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни». В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

3. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2019 у справі №420/219/19 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.05.2019 та прийнято нове рішення, яким позов задоволено частково, визнано протиправними дії Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, що полягають у порушенні вимог ст. 19 Закону України «Про звернення громадян» при розгляді звернення (заяви) ОСОБА_1 від 12.12.2018 вх. № 13-44/6484; визнано протиправними дії Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради щодо ненадання ОСОБА_1 листа талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно із 50-відсотковою знижкою їх вартості; зобов`язано Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради надати ОСОБА_1 лист талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) згідно посвідчення інваліда війни II групи міжнародного зразка за формою, що діяла станом на 01.01.1992, серія НОМЕР_2, згідно з ст. 2 Угоди «Про взаємне визнання прав на пільговий проїзд для інвалідів та учасників Великої Вітчизняної війни, а також осіб, прирівняних до них», підписаною 12.03.1993. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

4. ОСОБА_1 з вищевказаними судовими рішеннями частково не погодився, тому звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративний суду від 03.10.2019 в частині скасування рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.05.2019 у справі № 420/219/19 в частині відмови в задоволенні позовних вимог до Міністерства соціальної політики України та прийняти нове рішення у цій частині, яким рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.05.2019 по справі № 420/219/19 за позовною заявою ОСОБА_1 до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Міністерства соціальної політики України про визнання дій протиправними, визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії в частині задоволення позовних вимог до Міністерства соціальної політики України залишити в силі.

Постанову П`ятого апеляційного адміністративний суду від 03.10.2019 в частині скасування рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.05.2019 у справі № 420/219/19 в частині задоволення позовних вимог до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради залишити в силі без змін.

5. Ухвалою Верховного Суду від 21.11.2019 відкрито касаційне провадження у справі №420/219/19. Ухвалою Верховного Суду від 28.01.2020 розгляд справи призначено у судовому засіданні з викликом сторін.

6. 19.02.2020 від позивача надійшло клопотання про залучення до участі у справі співвідповідачем Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб у зв`язку з внесенням змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 №302.

Верховний Суд розглянув і задовольнив клопотання частково, а саме: залучив як відповідача Міністерство у справах ветеранів України з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 №212 «Деякі питання оптимізації системи центральних органів виконавчих органів».

7. 07.07.2020 до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу від Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб, в якому він просить залишити постанову суду апеляційної інстанції без змін, а касаційну скаргу без задоволення.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 є інвалідом другої групи відповідно до посвідчення серії НОМЕР_1 , що надає йому право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - інвалідів війни, а також відповідно до посвідчення інваліда II групи міжнародного зразка за формою, що діяла станом на 01.01.1992 серії НОМЕР_2, що надає йому право на пільги та переваги, встановлені законодавством СРСР і радянських республік для інвалідів Вітчизняної війни.

9. 12.12.2018 ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради із заявою, в якій просив видати лист талонів на пільговий проїзд територією країн-членів СНД на 2016-2020 роки, у разі відсутності вказати причини відсутності, відповідно до посвідчення інваліда II групи міжнародного зразка за формою, що діяла станом на 01.01.1992, яке видане Управлінням соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради від 11.11.2015 серії НОМЕР_2.

10. Листом від 21.12.2018 Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради надало відповідь на звернення ОСОБА_1 , в якій зазначило, що листи талонів до Управління надходять шляхом розподілу через Департамент соціальної та сімейної політики Одеської облдержадміністрації, листи талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на 2016-2020 роки до Управління не надходили та на даний час відсутні.

11. Не погоджуючись з вищевказаною відмовою позивач звернувся до суду з відповідним позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

12. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції керувався тим, що ОСОБА_1 має право на отримання листів талонів на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості для пільгового проїзду по території країн-членів СНД. Своєю чергою, законодавством покладений обов`язок на Міністерство соціальної політики України здійснювати замовлення до Міністерства фінансів України на виготовлення бланків листів талонів на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості.

13. Суд першої інстанції вважав необґрунтованими та безпідставними посилання відповідача, що чинним законодавством Міністерство соціальної політики України не визначено органом, уповноваженим замовляти виготовлення листів талонів на пільговий проїзд за формою, чинною на 01.01.1992, оскільки на теперішній час не припинено дію Угоди про взаємне визнання прав на пільговий проїзд для інвалідів та учасників Великої Вітчизняної війни, а також осіб, прирівняних до них, не ініційовано та не внесено змін щодо питання виготовлення країнами-учасницями листів талонів на пільговий проїзд територією країн-членів СНД, а ч.2 ст.2 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» чітко встановлено, що права та пільги для ветеранів війни і членів їх сімей, встановлені раніше законодавством України і законодавством колишнього Союзу РСР, не можуть бути скасовані без їх рівноцінної заміни. Тому місцевий адміністративний суд дійшов висновку про те, що бездіяльність Міністерства соціальної політики України щодо ненадання замовлення до Міністерства фінансів України на виготовлення бланків листів талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості є протиправною і необхідно зобов`язати відповідача-2 зробити відповідне замовлення.

14. Місцевий адміністративний суд відмовив у задоволенні решти позовних вимог, виходячи з того, що оскільки Міністерство соціальної політики України не здійснило замовлення на виготовлення бланків листів талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості відповідно до п.4 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 № 302 «Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни», тому Міністерство фінансів України відповідно їх не виготовило, а в свою чергу Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради їх не змогло видати ОСОБА_1 у зв`язку з відсутністю та ненадходженням.

15. Також, суд першої інстанції дійшов висновку, що Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради надало ОСОБА_1 обґрунтовану письму відповідь по суті звернення у встановлений строк відповідно до Закону України «Про звернення громадян», а тому, відсутні підстави визнавати протиправними дії Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради), що полягають у порушенні вимог ст. 19 Закону України «Про звернення громадян» при розгляді звернення (заяви) ОСОБА_1 від 12.12.2018 вх. № 13-44/6484, та відповідно зобов`язувати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради (в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради) повторно розглядати звернення ОСОБА_1 від 12.12.2018 вх. № 13-44/6484 у порядку та терміни, передбачені Законом України «Про звернення громадян».

16. Апеляційний адміністративний суд з висновками суду першої інстанції не погодився і керувався тим, що листи талонів, за якими позивач може реалізувати своє право на пільги відповідно до Угоди може бути видано органами праці та соціального захисту населення за місцем його реєстрації. Позивач не звертався до Міністерства соціальної політики України з будь-якими заявами та відповідно Міністерство соціальної політики України не відмовляло позивачу у видачі листів талонів на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості.

17. Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду не погодилася із висновком суду першої інстанції про дотримання Управлінням соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради при розгляді звернення позивача вимог Закону України «Про звернення громадян». Проте, за наслідками розгляду заяви позивача, УСЗН в Приморському районі м. Одеси у листі від 21.12.2018 всебічної відповіді на звернення останнього не надало, як і не зазначило порядку оскарження прийнятного за наслідками розгляду заяви рішення, а підстави, з яких позивачу було відмовлено у задоволенні його заяви щодо видачі листів талонів на пільговий проїзд територією країн-членів СНД, суд апеляційної інстанції визнав необґрунтованими, оскільки на теперішній час не припинено дію Угоди, не ініційовано та не внесено змін щодо питання виготовлення країнами-учасницями листів талонів на пільговий проїзд територією країн-членів СНД.

Крім того, колегія суддів наголосила, що чинним законодавством не ставиться у залежність можливість реалізації права особи на пільговий проїзд із наявністю чи відсутністю в уповноваженого органу державної влади бланків листів талонів.

18. Враховуючи, що саме на органи праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації громадянина покладено обов`язок з видачі листів талонів на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості інвалідам війни, а Міністерство соціальної політики України не повноважний на видачу позивачу відповідних листів талонів, а також, оскільки позивач не звертався до Міністерства соціальної політики України з будь-якими заявами та відповідно Міністерство соціальної політики України не відмовляло позивачу у видачі листів талонів на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості, колегія суддів апеляційного адміністративного суду дійшла до висновку, що вимоги позивача до Міністерства соціальної політики України задоволенню не підлягають та є такими, що не спрямовані на захист порушеного права позивача.

19. Апеляційний адміністративний суд відзначив, що відсутні підстави для задоволення вимог позивача щодо зобов`язання Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м.Одеси повторно розглянути звернення ОСОБА_1 від 12.12.2018 вх. № 13-44/6484 у порядку та терміни, передбачені Законом України «Про звернення громадян», оскільки розглядом звернення позивача у спірному випадку є видача відповідного листа талонів, а тому, Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси підлягає саме зобов`язанню надати ОСОБА_1 лист талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на право одержання проїзних документів (квитків) згідно посвідчення інваліда війни II групи міжнародного зразка за формою, що діяла станом на 01.01.1992 серія НОМЕР_2.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

20. У касаційній скарзі позивач посилається на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та необґрунтованість відмов у задоволенні частини позовних вимог.

На думку скаржника, засіб захисту, обраний судом апеляційної інстанції, фактично унеможливлює реалізацію цього права, а визнання правомірною бездіяльність Міністерство соціальної політики України на протязі останніх чотирьох років суперечить нормам чинного законодавства.

21. Позивач наголошує, що Міністерство соціальної політики навмисно не виконує покладений на нього позитивний обов`язок здійснити замовлення до Міністерства фінансів України на виготовлення зазначених бланків талонів, безпідставно посилавсь на норми діючого законодавства які не стосуються предмету спору, що є прямим порушенням до п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 №302 «Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни» установлено, що виготовлення бланків посвідчень ветеранів війни і бланків листів талонів на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості та нагрудних знаків здійснюється Міністерством фінансів для інвалідів війни, учасників війни та осіб, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», - за замовленням Міністерства соціальної політики.

Крім того, Міністерство соціальної політики наголошує на тому що належним чином щорічно у Державному бюджеті України на відповідний рік передбачаються кошти за бюджетною програмою "Створення і програмно-технічне забезпечення системи інформаційно- аналітичної підтримки, інформаційно-методичне забезпечення та виготовлення бланків посвідчень і нагрудних знаків для системи соціального захисту", однак не надає суду жодного доказу, що кошти дійсно передбачаються, а відсутність на протязі чотирьох років листів талонів на пільговий проїзд свідчить саме про протилежне.

22. ОСОБА_1 вважає, що ефективним засобом юридичного захисту прав позивача у спірних правовідносинах, є саме, по-перше, зобов`язання відповідача Міністерства соціальної політики України замовити листи талонів у Міністерства фінансів України, а по-друге, зобов`язання Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради надати позивачу відповідний лист талонів.

23. У відзиві на касаційну скаргу Міністерство у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб посилається на те, що до 29.10.2019 замовлення бланків здійснювало Міністерство соціальної політики з урахуванням положень Закону України «Про державні закупівлі» за рахунок коштів, передбачених у Державному бюджеті. Натомість, у Мінветеранів відсутня бюджетна програма на 2020 рік для замовлення бланків листів-талонів.

VІ. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

24. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, у межах касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

25. Статтею 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" передбачено, що інвалідам I і II груп надається право безплатного проїзду один раз на рік (туди і назад) залізничним, водним, повітряним або міжміським автомобільним транспортом, а особам, які супроводжують інвалідів I групи (не більше одного супроводжуючого), - 50-процентна знижка вартості проїзду один раз на рік (туди і назад) зазначеними видами транспорту.

Відповідно до ст. 2 Угоди про взаємне визнання прав на пільговий проїзд для інвалідів та учасників Великої Вітчизняної війни, а також осіб, прирівняних до них від 12.03.1993 інвалідам Великої Вітчизняної війни I та II груп та особам, прирівняним до них, надається право безкоштовного проїзду залізницею чи на суднах транзитних та місцевих ліній річкового флоту територіями держав-учасниць цієї Угоди один раз на рік (туди та назад).

26. Статтею 7 Угоди про взаємне визнання прав на пільговий проїзд для інвалідів та учасників Великої Вітчизняної війни, а також осіб, прирівняних до них від 12.03.1993 передбачено, що підставою для придбання пільгового проїзного квитка є посвідчення та аркуш талонів на пільговий проїзд, видані відповідними органами колишнього Союзу РСР або Сторонами за формою, що діяла на 01.01.1992, за місцем постійного проживання особи, яка має право на пільговий проїзд.

27. Суди попередніх інстанцій зробили законний та обґрунтований висновок про те, що на позивача безумовно поширюється дія вказаної Угоди.

Відповідно до ч. ч. 2, 3 ст. 2 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" права та пільги для ветеранів війни і членів їх сімей, встановлені раніше законодавством України і законодавством колишнього Союзу РСР, не можуть бути скасовані без їх рівноцінної заміни. Нормативні акти органів державної влади та органів місцевого самоврядування, які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені цим Законом, є недійсними.

28. Своєю чергою, реалізувати своє право на пільги, встановлені вищевказаною Угодою, позивач може, пред`явивши відповідне посвідчення та аркуш талонів на пільговий проїзд за формою, що діяла на 01.01.1992.

29. Положеннями постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 № 302 «Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни» передбачено, що виготовлення бланків посвідчень ветеранів війни і бланків листів талонів на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості та нагрудних знаків здійснюється Міністерством фінансів.

Пунктом 2 вказаного Положення передбачено, що посвідчення є документом, що підтверджує статус ветеранів війни та інших осіб, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», на основі якого надаються відповідні пільги і компенсації.

30. Листи талонів на право одержання ветеранами війни і особами, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості є документом, на підставі якого надається право на пільговий проїзд зазначеним особам згідно з п. 17 ч. 1 ст. 12, п. 21 ч. 1 ст. 13, п. 16 ч. 1 ст. 14, п. 18 ч. 1 ст. 15 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Згідно з абз. 2 п. 7 Положення №302 "Посвідчення інваліда війни", "Посвідчення учасника війни" і відповідні нагрудні знаки, "Посвідчення члена сім`ї загиблого" видаються органами праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації громадянина.

Відповідно до п. 7-1 Положення №302 листи талонів на право одержання ветеранами війни і особами, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості видають інвалідам війни, учасникам війни та особам, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», - органи праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації громадянина.

31. Таким чином, посвідчення та листи талонів, за якими позивач може реалізувати своє право на пільги відповідно до Угоди, може бути видано органами праці та соціального захисту населення за місцем його реєстрації.

32. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради відмовив ОСОБА_1 у видачі листів талонів на пільговий проїзд через те, що листи талонів на пільговий проїзд по території країн-членів СНД на 2016-2020 роки не надходили та відсутні в Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради.

33. Верховний Суд погоджується з висновками апеляційного адміністративного суду про те, що чинним законодавством не ставиться у залежність можливість реалізації права особи на пільговий проїзд із наявністю чи відсутністю в уповноваженого органу державної влади бланків листів талонів, а підстави, з яких позивачу було відмовлено у задоволенні його заяви щодо видачі листів талонів на пільговий проїзд територією країн-членів СНД, є необґрунтованими, оскільки на теперішній час не припинено дію Угоди, не ініційовано та не внесено змін щодо питання виготовлення країнами-учасницями листів талонів на пільговий проїзд територією країн-членів СНД.

34. Також Верховний Суд погоджується з висновками суду апеляційної інстанції стосовно того, що Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради (в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради) при розгляді звернення (заяви) ОСОБА_1 від 12.12.2018 вх. № 13-44/6484 не дотримався вимог ст. 19 Закону України «Про звернення громадян», а саме: не надав всебічної відповіді на звернення ОСОБА_1 не зазначив порядку оскарження прийнятного за наслідками розгляду заяви рішення.

Крім того, Верховний Суд звертає увагу на недотримання відповідачем-1 вимог ч.2 ст. 15 Закону України «Про звернення громадян», оскільки відповідь на звернення позивача підписана начальником Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, яке є структурним підрозділом, а не начальником державного органу, тобто Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради.

35. З огляду на те, що Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради (в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради) не дотримався порядку розгляду звернення позивача, суд апеляційної інстанції вірно задовольнив позовну вимогу про зобов`язання відповідача-1 повторно розглянути звернення позивача у порядку та строки, встановлені Законом України «Про звернення громадян».

36. Водночас, Верховний Суд не погоджується з висновками апеляційного адміністративного суду про відмову у задоволенні позовних вимог до відповідача-2, виходячи з такого.

37. Суд першої інстанції встановив, що у листі від 16.05.2018 Департаменту соціальної та сімейної політики Одеської облдержадміністрації надав роз`яснення Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, що питання щодо видачі листа талонів для реалізації права на пільговий проїзд по території країн СНД осіб з інвалідністю внаслідок війни можливо вирішити після прийняття відповідних рішень на державному рівні.

Міністерство соціальної політики України листом від 15.02.2019 надало роз`яснення Департаменту соціальної та сімейної політики Одеської облдержадміністрації, що постанови Кабінету Міністрів України не регламентують правила видачі бланків посвідчень та листів талонів на пільговий проїзд за формою, чинною на 01.01.1992, та не визначають Мінсоцполітики органом, уповноваженим замовляти виготовлення та видавати такі бланки.

38. Своєю чергою у п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 №302 (у редакції, чинній на момент подання позову та прийняття рішень судами першої і апеляційної інстанції) зазначено, що виготовлення бланків посвідчень ветеранів війни і бланків листів талонів на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості та нагрудних знаків здійснюється Міністерством фінансів для інвалідів війни, учасників війни та осіб, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», - за замовленням Міністерства соціальної політики. Виготовлення зазначених бланків та нагрудних знаків здійснюється за рахунок і в межах асигнувань, передбачених для відповідних органів у державному бюджеті.

39. Дійсно, Міністерство соціальної політики України не було уповноважене на видачу позивачу відповідного посвідчення та листів талонів, позаяк ним лише замовляються ці посвідчення та листи талонів у Міністерства фінансів.

40. У ході розгляду справи у суді касаційної інстанції до постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 №302 було внесено зміни постановою від 16.10.2019 №887, а саме п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 №302 викладено у такій редакції: «Установити, що виготовлення бланків посвідчень ветеранів війни і бланків листів талонів на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості та нагрудних знаків здійснюється Міністерством фінансів: для осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та осіб, на яких поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", - за замовленням Міністерства у справах ветеранів»

41. Верховний Суд зазначає, що постанова Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 №302 є чинною, і покладає на Міністерство у справах ветеранів України здійснювати обов`язок щодо замовлення у Міністерства фінансів бланків листів талонів на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості.

42. З урахуванням викладеного, Міністерство соціальної політики допустило протиправну бездіяльність, не здійснюючи замовлень листів талонів на пільговий проїзд у Міністерства фінансів.

Водночас, враховуючи зміни в законодавстві щодо державного органу, який має здійснювати замовлення у Міністерства фінансів бланків листів талонів на право одержання проїзних документів (квитків) безоплатно і з 50-відсотковою знижкою їх вартості, Верховний Суд вважає, що для ефективного захисту порушеного права позивача необхідно зобов`язати Міністерство у справах ветеранів замовити листи талонів у Міністерства фінансів України.

43. Суд першої інстанції обґрунтовано зазначив про те, що на теперішній час не припинено дію Угоди, не ініційовано та не внесено змін щодо питання виготовлення країнами-учасницями листів талонів на пільговий проїзд територією країн-членів СНД, а ч.2 ст.2 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» чітко встановлено, що права та пільги для ветеранів війни і членів їх сімей, встановлені раніше законодавством України і законодавством колишнього Союзу РСР, не можуть бути скасовані без їх рівноцінної заміни.

44. Верховний Суд вважає помилковим посилання суду апеляційної інстанції як на підставу для відмови у задоволенні позовних вимог до відповідача-2 те, що позивач не звертався до Міністерства соціальної політики України, оскільки позивач діяв у відповідності до вищенаведених норм чинного законодавства і звернувся до Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради як до органу праці та соціального захисту населення за місцем його реєстрації і у позивача не було підстав для звернення до Міністерства соціальної політики, оскільки обов`язок Міністерства робити замовлення на бланки листів талонів не ставиться в залежність від звернення осіб, яким такі листи талони надаються.

45. У відповідності до п.3 ч.1 ст.349 КАС України встановлено, що суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення, не передаючи справи на новий розгляд.

Частинами 1 та 3 ст.351 КАС України передбачено, що підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

46. Суди попередніх інстанцій частково невірно застосували норми матеріального права, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, тому судові рішення першої та апеляційної інстанції підлягають частковому скасуванню з прийняттям нового рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 341, 349, 351, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити.

Постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2019 у справі №420/219/19 - скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Міністерства у справах ветеранів України, яке є правонаступником Міністерства соціальної політики, про визнання дій протиправними, визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії і в цій частині залишити в силі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.05.2019 у справі №420/219/19.

В іншій частині постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2019 у справі №420/219/19 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач А.А. Єзеров

Суддя В.М. Кравчук

Суддя О.П. Стародуб

Джерело: ЄДРСР 90425223
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку