open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 140/2833/19
Моніторити
Рішення /24.06.2020/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Рішення /24.06.2020/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2019/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2019/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.10.2019/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.10.2019/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.10.2019/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.10.2019/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.09.2019/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 140/2833/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Рішення /24.06.2020/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Рішення /24.06.2020/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2019/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2019/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.10.2019/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.10.2019/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.10.2019/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.10.2019/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.09.2019/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 червня 2020 року

Луцьк

Справа № 140/2833/19

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Валюха В.М.,

за участю секретаря судового засідання Столярчук А.В.,

позивача ОСОБА_1 ,

представника позивача Михайлова К.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ківерцівської районної ради Волинської області, Конкурсної комісії Ківерцівської районної ради Волинської області з проведення конкурсу на зайняття посади директора загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня села Озеро Ківерцівського району Волинської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів ОСОБА_2 про визнання дій протиправними та скасування протоколів,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА _1 звернулася з позовом до Ківерцівської районної ради Волинської області (далі - Ківерцівська районна рада, відповідач 1), Конкурсної комісії Ківерцівської районної ради Волинської області з проведення конкурсу на зайняття посади директора загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня села Озеро Ківерцівського району Волинської області (далі - Конкурсна комісія, відповідач 2) про визнання дій протиправними та скасування протоколів.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що розпорядженням голови Ківерцівської районної ради від 12.07.2019 № 139 «Про проведення конкурсу на зайняття посади директора загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня села Озеро Ківерцівського району Волинської області» оголошено конкурс на зайняття посади директора загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня села Озеро Ківерцівського району Волинської області (далі - ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро).

Позивачка вказує, що зазначений конкурс було оголошено незаконно та безпідставно, оскільки посада директора ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро не була вакантною, а в суді тривав розгляд цивільної справи за позовом позивачки про поновлення її на посаді директора вказаної школи.

Крім того, склад Конкурсної комісії був сформований з порушенням вимог статті 26 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.1999 № 651-XIV (чинного на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 651-XIV), у зв`язку із чим усі прийняті нею рішення є нелегітимними.

Позивачка також зазначає, що Конкурсна комісія безпідставно відхилила заяви № 4, № 5 від 19.08.2019 про відкладення проведення конкурсу та відвід усьому складу Конкурсної комісії, незаконно провела конкурс у день, коли були призначено до розгляду цивільну справу № 158/131/19.

Позивачка, з урахуванням нової редакції адміністративного позову № 1 (т. 1, а. с. 61-72), просить визнати дії відповідачів протиправними та скасувати протоколи № 1, № 2 як тотально антиконституційні, антизаконні, аномальні, аморальні, алогічні, абсурдні.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 10.10.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами загального позовного провадження суддею одноособово, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів ОСОБА_2 , у справі призначено підготовче засідання (т. 1, а. с. 1).

В поданому до суду відзиві на позовну заяву від 28.10.2019 № 443/04-04/2-19 (т. 1, а. с. 125-131) представник відповідача Ківерцівської районної ради позов не визнала та просить відмовити у його задоволенні, з огляду, зокрема, на таке.

Рішенням Ківерцівської районної ради від 30.11.2018 № 29/4 позивачку ОСОБА_1 було звільнено з посади директора ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро та у зв`язку із наявністю вакантної посади розпорядженням голови Ківерцівської районної ради від 12.07.2019 № 139 було оголошено конкурс на зайняття посади директора вказаної школи.

Розпорядженням голови Ківерцівської районної ради від 05.08.2019 № 147 було створено Конкурсну комісію та затверджено її склад у кількості 16 членів, при цьому, позивач вказане розпорядження не оскаржувала. До складу Конкурсної комісії представники громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці включені не були, оскільки таке громадське об`єднання взагалі не було створено через відмову директорів його створювати.

Протягом встановленого строку до Ківерцівської районної ради надійшли заяви на участь у конкурсі від трьох кандидатів ОСОБА_2 , ОСОБА_21 , ОСОБА_1 , та згідно із протоколом № 1 засідання Конкурсної комісії від 06.08.2019 усіх трьох кандидатів було допущено до участі в конкурсі.

19.06.2020 кандидат ОСОБА_1 на конкурс не з`явилась, подавши заяву № 4 про відкладення засідання Конкурсної комісії та заяву № 5 про відвід усього складу Конкурсної комісії.

Конкурсна комісія вирішила не відкладати засідання, відмовити у задоволенні заяви № 5 у зв`язку із поданням її не за належністю та проводити конкурсний відбір без участі кандидата ОСОБА_1

За результатами конкурсного відбору визнано переможцем ОСОБА_2 , якого розпорядженням голови Ківерцівської районної ради від 27.08.2019 № 160 призначено директором вказаної школи.

Представник відповідача 1 вказує, що дії Конкурсної комісії, Ківерцівської районної ради, а також оскаржувані протоколи є законними та прийнятими у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Відповідач 2 відзиву на позовну заяву до суду не подав, третя особа ОСОБА_2 також не подав письмових пояснень щодо позову та відзиву.

14.11.2020 до суду надійшла заява № 3 (відповідь на відзив), у якій позивачка та її представник доводи відзиву заперечили, звернувши увагу на нелегітимність складу Конкурсної комісії, відсутність кворуму на всіх її засіданнях, оформлених нікчемними протоколами № 1, № 2 (т. 1, а. с. 150-153).

Представник відповідача 1 подала до суду заперечення (вих. № 465/03-27/2-19 від 19.11.2019), у яких вказала про дотримання вимог законодавства під час створення Конкурсної комісії (т. 1, а. с. 157-160).

Ухвалою суду від 10.10.2019 провадження у цій справі було зупинене до вирішення питання про відвід іншим суддею, визначеним у порядку, встановленим частиною першою статті 31 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) (т. 1, а. с. 99).

В подальшому, ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 15.10.2019 (суддя Костюкевич С.Ф.) в задоволенні заяви позивача про відвід судді Валюха В.М. відмовлено (т. 1, а. с. 104-105), та ухвалою суду від 18.10.2020 провадження у справі поновлено (т. 1, а. с. 112).

27.12.2019 суд постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті (т. 2, а. с. 79).

В судових засіданнях, які відбулися у цій справі, позивачка ОСОБА_1 та її представник Михайлов К.І. позовні вимоги підтримали з підстав, викладених в адміністративному позові № 1 та поданих до суду інших заяв.

Третя особа ОСОБА_2 у тих судових засіданнях, у яких він брав участь, позовні вимоги заперечив, вказуючи про їх безпідставність та дотримання вимог законодавства при проведенні конкурсу, за результатами якого він був визнаний переможцем та призначений на посаду директора.

Представники відповідачів в жодне судове засідання у даній справі для розгляду її по суті не прибули, проте на адресу суду за підписом голови Ківерцівської районної ради Гурського О.Г. надходили письмові заяви від 21.01.2020 № 55/04-01/2-20 (т. 2, а. с. 114), від 10.02.2020 № 86/04-01/2-20 (т. 2, а. с. 180), від 18.02.2020 № 100/04-01/2-20 (т. 2, а. с. 195), від 02.03.2020 № 119/04-01/2-20 (т. 2, а. с. 236), від 23.03.2020 № 125/04-01/2-20 (т. 2, а. с. 257), від 25.05.2020 № 189/04-01/2-20 (т. 3, а. с. 55), від 23.06.2020 № 232/04-01/2-20 (т. 3, а. с. 138) про розгляд справи без участі представника відповідачів (у зв`язку із тим, що у виконавчому апараті районної ради відсутній юрист), у зв`язку із чим судові засідання у цій справі були проведені за відсутності представників відповідачів.

В судове засідання, призначене на 10:00 24.06.2020, представники відповідачів, третя особа, свідки ОСОБА_9., ОСОБА_17., ОСОБА_23., ОСОБА_5., ОСОБА_24. не прибули, хоча належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи (т. 3, а. с. 73, 128-137), при цьому, про причини неприбуття представників відповідачів та свідка Гудкової М.С. суд було повідомлено письмовими заявами (т. 3, а. с. 138, 140).

Суд, заслухавши думку позивачки та її представника, враховуючи, що оскільки відповідачі, третя особа та свідки належним чином були повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, а їх неявка не перешкоджає судовому розгляду, а також те, що на території України запроваджено та діє карантин, та у справі зібрано достатньо доказів для її вирішення, тому дійшов висновку про необхідність продовження та завершення розгляду справи за відсутності осіб, які не з`явились.

Заслухавши вступне слово представника позивача Михайлова К.І. та третьої особи ОСОБА_2 , додаткові пояснення позивачки ОСОБА_1 та її представника, показання свідків ОСОБА_22, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_10, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30 дослідивши письмові докази, суд встановив наступні обставини та дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що позивачка ОСОБА_1 з 01.09.2004 по 30.11.2018 працювала на посаді директора ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро, що підтверджується записами у трудовій книжці серії НОМЕР_1 (т. 2, а. с. 14-15), розпорядженням голови Ківерцівської районної ради від 01.09.2014 «Про призначення директора загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня с. Озеро» (т. 2, а. с. 6), рішенням Ківерцівської районної ради від 30.11.2018 № 29/4 «Про звільнення з посади директора загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня с. Озеро Ківерцівського району Волинської області ОСОБА_1 » (т. 2, а. с. 7).

Розпорядженням голови Ківерцівської районної ради від 12.07.2019 № 139 «Про проведення конкурсу на зайняття посади директора загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня села Озеро Ківерцівського району Волинської області» оголошено конкурс на зайняття посади директора ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро, установлено, що заяви від кандидатів, які виявили бажання взяти участь у конкурсі, приймаються з 15.07 по 03.08.2019, заяви від кандидатур до складу конкурсної комісії приймаються з 15.07 по 24.07.2019, конкурсний відбір провести 19.08.2019 (т. 1, а. с. 162). Додатком 1 до вказаного розпорядження затверджено текст оголошення про проведення зазначеного конкурсу (т. 1, а. с. 16-17).

05.08.2019 голова Ківерцівської районної ради прийняв розпорядження № 147 «Про створення конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади директора загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня села Озеро Ківерцівського району Волинської області», яким створив Конкурсну комісію у такому складі: ОСОБА_4 (заступник голови районної ради; голова комісії), ОСОБА_5 (завідувач сектору з питань юридичного забезпечення діяльності ради; секретар комісії), ОСОБА_6 . (сторож ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро), ОСОБА_7 (голова районного комітету профспілки працівників освіти Волинського обласного комітету профспілки працівників освіти і науки), ОСОБА_8 (вчитель початкових класів ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро), ОСОБА_9 (представник батьків учнів ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро), ОСОБА_10 (вчитель географії ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро), ОСОБА_11 (представник батьків учнів ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро), ОСОБА_12 (вчитель початкових класів ЗОШ І-ІІ ступеня с. Сокиричі Ківерцівського району), ОСОБА_13 (представник батьків учнів ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро), ОСОБА_14 (головний спеціаліст відділу освіти районної державної адміністрації, голова профкому), ОСОБА_28 (педагог-організатор ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро), ОСОБА_15 (заступник керівника виконавчого апарату діяльності ради), ОСОБА_16 (вчитель іноземної мови ЗОШ І-ІІІ ступеня м. Ківерці Волинської області), ОСОБА_17 (представник батьків учнів ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро), ОСОБА_31 . (радник голови районної ради з питань антикорупційної діяльності) (т. 1, а. с. 163-164).

З протоколу засідання Конкурсної комісії № 1 від 06.08.2019 вбачається, що були допущені до участі у конкурсі на зайняття посади директора ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро кандидати ОСОБА_2 , ОСОБА_21, ОСОБА_1 (т. 1, а. с. 78-80), які звернулися із заявами про допуск до участі в конкурсі (т. 2, а. с. 8-57).

19.08.2019 (у день проведення конкурсу) позивачка ОСОБА_1 звернулася до Конкурсної комісії із заявою № 4 про відкладення засідання Конкурсної комісії до завершення судового провадження у цивільній справі № 158/131/19, що призначене на 10:00 19.08.2019 (т. 1, а. с. 87), та із заявою № 5 про відвід усього складу Конкурсної комісії (т. 1, а. с. 89-92).

Згідно з протоколом засідання Конкурсної комісії № 2 від 19.08.2019 вирішено: не відкладати засідання Конкурсної комісії, відмовити в задоволенні заяви № 5 у зв`язку із тим, що заява подана не за належністю, проводити конкурсний відбір без участі кандидата ОСОБА_1 ; визнано переможцем конкурсу на зайняття посади директора ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро Носка І.І. (т. 1, а. с. 93-96). Крім того, в матеріалах справи наявна документація (тестові питання та відповіді на них, ситуаційне завдання та відповідь на нього, перспективний план розвитку закладу загальної середньої освіти, відомості про результати вирішення ситуаційного завдання, презентації), що була складена у день проведення конкурсу (т. 3, а. с. 105-125).

Розпорядженням голови Ківерцівської районної ради від 27.08.2019 № 160 призначено ОСОБА_2 на посаду директора ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро з 28.08.2019 як такого, що пройшов за конкурсом (т. 1, а. с. 200).

Судом також встановлено, що рішенням Ківерцівського районного суду Волинської області від 19.08.2019, залишеним без змін постановою Волинського апеляційного суду від 27.11.2019, у цивільній справі № 158/131/19 за позовом ОСОБА_1 до Ківерцівської районної ради, третя особа, - первинна профспілкова організація загальноосвітньої школи I-III ступеня с. Озеро, про визнання незаконним та скасування рішення про звільнення з роботи, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та відшкодування моральної шкоди у задоволенні позову відмовлено (т. 1, а. с. 173, т. 2, а. с. 62-67).

При вирішенні даного спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Відповідно до частини другої статті 24 Закону № 651-XIV (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) посаду керівника закладу загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності може обіймати особа, яка є громадянином України, має вищу освіту ступеня не нижче магістра та стаж педагогічної роботи не менше трьох років, а також організаторські здібності, фізичний і психічний стан якої не перешкоджає виконанню професійних обов`язків.

Згідно із абзацами першим - четвертим частини другої статті 26 Закону № 651-XIV керівник закладу загальної середньої освіти призначається на посаду та звільняється з посади рішенням засновника (засновників) закладу або уповноваженого ним (ними) органу. Керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти призначається на посаду за результатами конкурсного відбору строком на шість років (строком на два роки - для особи, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше) на підставі рішення конкурсної комісії, до складу якої входять представники засновника (засновників), трудового колективу, громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти та громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці. До участі у роботі комісії з правом дорадчого голосу можуть залучатися представники громадських об`єднань та експерти у сфері загальної середньої освіти. Положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти розробляє та затверджує засновник на підставі типового положення, затвердженого центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки. Одна і та сама особа не може бути керівником відповідного закладу загальної середньої освіти більше ніж два строки підряд (до першого строку включається дворічний строк перебування на посаді керівника закладу загальної середньої освіти, призначеного вперше). Після закінчення другого строку перебування на посаді особа має право брати участь у конкурсі на заміщення вакансії керівника в іншому закладі загальної середньої освіти або продовжити роботу в тому самому закладі на іншій посаді.

Пунктом 1 Типового положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 28.03.2018 № 291, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.04.2018 за № 454/31906 (далі - Типове положення № 291), це Типове положення визначає загальні засади проведення конкурсу на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти. Засновники закладів загальної середньої освіти на підставі цього Типового положення розробляють і затверджують власні положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти.

За приписами пункту 2 Типового положення № 291 конкурс складається з таких етапів: 1) прийняття рішення про проведення конкурсу та затвердження складу конкурсної комісії; 2) оприлюднення оголошення про проведення конкурсу; 3) прийняття документів від осіб, які виявили бажання взяти участь у конкурсі; 4) перевірка поданих документів на відповідність установленим законодавством вимогам; 5) допущення кандидатів до участі у конкурсному відборі; 6) ознайомлення кандидатів із закладом освіти, його трудовим колективом та представниками батьківського самоврядування закладу; 7) проведення конкурсного відбору; 8) визначення переможця конкурсу; 9) оприлюднення результатів конкурсу.

Відповідно до пункту 3 Типового положення № 291 рішення про проведення конкурсу приймає засновник державного, комунального закладу загальної середньої освіти або уповноважений ним орган (посадова особа) (далі - засновник): одночасно з прийняттям рішення про утворення нового закладу загальної середньої освіти; не менше ніж за два місяці до завершення строкового трудового договору (контракту), укладеного з керівником закладу загальної середньої освіти; упродовж десяти робочих днів з дня дострокового припинення (прийняття рішення про дострокове припинення) договору, укладеного з керівником відповідного закладу загальної середньої освіти, чи визнання попереднього конкурсу таким, що не відбувся.

За правилами пункту 5 Типового положення № 291 для проведення конкурсу засновник затверджує персональний склад конкурсної комісії з рівною кількістю представників кожної із сторін, визначених Законом України «Про загальну середню освіту». Механізм формування конкурсної комісії визначається у положенні про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти. Загальна чисельність членів конкурсної комісії становить від 4 до 16 осіб. Конкурсна комісія є повноважною за умови присутності на її засіданні не менше двох третин від її затвердженого складу. Конкурсна комісія приймає рішення більшістю від її затвердженого складу. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос голови конкурсної комісії. Рішення конкурсної комісії оформлюються протоколами, які підписуються усіма присутніми членами конкурсної комісії та оприлюднюються на веб-сайті засновника впродовж одного робочого дня з дня проведення засідання конкурсної комісії. Конкурсна комісія та її члени діють на засадах неупередженості, об`єктивності, незалежності, недискримінації, відкритості, прозорості. Не допускається будь-яке втручання в діяльність конкурсної комісії, тиск на членів комісії та учасників конкурсу, зокрема з боку засновника, його представників.

Пунктом 9 Типового положення № 291 визначено, що Конкурсний відбір переможця конкурсу здійснюється за результатами: перевірки на знання законодавства України у сфері загальної середньої освіти, зокрема Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», інших нормативно-правових актів у сфері загальної середньої освіти, а також Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року № 988-р; перевірки професійних компетентностей, що відбувається шляхом письмового вирішення ситуаційного завдання; публічної та відкритої презентації державною мовою перспективного плану розвитку закладу загальної середньої освіти, а також надання відповідей на запитання членів конкурсної комісії щодо проведеної презентації. Перелік питань та форма перевірки знання законодавства (письмове чи комп`ютерне тестування), зразок ситуаційного завдання та критерії оцінювання тестувань і завдань визначаються у положенні про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти та оприлюднюються на веб-сайті засновника. Засновник зобов`язаний забезпечити відеофіксацію та за можливості відеотрансляцію конкурсного відбору з подальшим оприлюдненням на своєму веб-сайті відеозапису впродовж одного робочого дня з дня його проведення. Загальна тривалість конкурсу не може перевищувати двох місяців з дня його оголошення.

Згідно із пунктами 10, 12 Типового положення № 291 конкурсна комісія упродовж двох робочих днів з дня завершення конкурсного відбору визначає переможця конкурсу або визнає конкурс таким, що не відбувся, та оприлюднює результати конкурсу на веб-сайті засновника. Протягом трьох робочих днів з дня визначення переможця конкурсу засновник призначає переможця конкурсу на посаду та укладає з ним строковий трудовий договір.

Рішенням Ківерцівської районної ради від 16.08.2018 № 28/14 «Про Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти спільної власності територіальних громад сіл, селищ і міста району» (т. 1, а. с. 132-134) затверджено Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти спільної власності територіальних громад сіл, селищ і міста району (далі - Положення № 28/14).

Так, пунктом 2 розділу ІІ Положення № 28/14 передбачено, що конкурсна комісія складається з голови, секретаря та членів. До складу конкурсної комісії входять: представники Ківерцівської районної ради, трудового колективу, громадського об`єднання батьків учнів відповідного закладу загальної середньої освіти та громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти на території Ківерцівського району, а пунктами 4, 5 цього ж Положення визначено, що одночасно з прийняттям розпорядження про проведення конкурсу голова районної ради затверджує персональний склад конкурсної комісії з рівною кількістю представників кожної із сторін відповідно до вимог Закону України «Про загальну середню освіту». Загальна кількість членів конкурсної комісії становить від 4 до 16 осіб.

Рішенням Ківерцівської районної ради від 22.12.2018 № 30/24 внесені зміни до Положення № 28/14, зокрема, пункт 4 розділу ІІ Положення № 28/15 викладено у такій редакції: «4. Голова районної ради шляхом прийняття розпорядження затверджує персональний склад конкурсної комісії з рівною кількістю представників кожної із сторін відповідно до вимог Закону України «Про загальну середню освіту» (т. 2, а. с. 220).

Розпорядженням голови Ківерцівської районної ради від 10.07.2019 № 137, затвердженим рішенням Ківерцівської районної ради від 20.08.2019 № 38/31, були затверджені: перелік тестових питань для проведення конкурсного відбору на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти спільної власності територіальних громад сіл, селищ і міста району (додаток 1); зразки ситуаційних завдань для проведення конкурсного відбору на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти спільної власності територіальних громад сіл, селищ і міста району (додаток 2); критерії оцінювань письмового тестування і завдань для проведення конкурсного відбору на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти спільної власності територіальних громад сіл, селищ і міста району (додаток 3) (т. 3, а. с. 80-104).

Згідно із витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 22.01.2020 № 1006222712 засновником ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро є Ківерцівська районна рада (т. 2, а. с. 139-140), відтак, саме на Ківерцівську районну раду, як на засновника комунального закладу загальної середньої освіти, покладено організацію проведення конкурсу на посаду директора ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро.

Аналіз положень статті 26 Закону № 651-XIV, пункту 3 Типового положення № 291, пункту 4 розділу І Положення № 28/14 дає підстави дійти висновку про те, що розпорядження про проведення конкурсу приймає голова Ківерцівської районної ради у таких випадках: 1) одночасно з прийняттям рішення про утворення нового закладу загальної середньої освіти; 2) не менше ніж за два місяці до завершення строкового трудового договору (контракту), укладеного з керівником закладу загальної середньої освіти; 3) не пізніше десяти робочих днів з дня дострокового припинення договору, укладеного з керівником відповідного закладу загальної середньої освіти, чи визнання попереднього конкурсу таким, що не відбувся.

Як вбачається із матеріалів справи, рішенням Ківерцівської районної ради від 30.11.2018 № 29/4 ОСОБА_1 була звільнена з посади директора ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро з 30.11.2018 (т. 2, а. с. 7), тоді як конкурс на зайняття посади директора ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро було оголошено розпорядженням голови Ківерцівської районної ради від 12.07.2019 № 139 (т. 1, а. с. 162), тобто, конкурс було оголошено з порушенням установленого 10-денного строку (такий строк обчислюється із 30.11.2018 - дня дострокового припинення договору, укладеного з попереднім директором ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро ОСОБА_1 ).

На думку суду, порушення Ківерцівською районною радою 10-денного строку при прийнятті розпорядження від 12.07.2019 № 139 про оголошення конкурсу, визначеного пунктом 3 Типового положення № 291 та підпунктом 3 пункту 4 розділу Положення № 28/14, не може бути самостійною підставою для визнання протиправними дій щодо проведення конкурсу чи рішень, прийнятих за результатами його проведення.

Крім того, суд не погоджується із доводами позивачки та її представника про те, що конкурс не міг бути оголошений через те, що посада директора ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро вакантною не була, оскільки позивачка ОСОБА_1 була звільнена з посади директора ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро рішенням Ківерцівської районної ради від 30.11.2018 № 29/4, яке на момент оголошення конкурсу (12.07.2019) у встановленому порядку не скасоване. При цьому, розпорядженням Ківерцівської районної ради від 01.07.2019 № 128 було призначено з 01.07.2019 до 31.08.2019 ОСОБА_19 (завідуючого господарством) лише виконуючим обов`язки директора ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро (т. 2, а. с. 219), тобто посада директора ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро на момент оголошення конкурсу вважалася вакантною.

Разом з тим, суд погоджується із доводами позивачки та її представника про те, що при формуванні складу Конкурсної комісії були порушені вимоги законодавства, з огляду на таке.

Так, аналіз частини другої статті 26 Закону № 651-XIV, пункту 5 Типового положення № 291, пункту 2 розділу ІІ Положення № 28/14 дає підстави дійти висновку про те, що до складу Конкурсної комісії в обов`язковому порядку та з рівною кількістю входять представники чотирьох суб`єктів:

засновника;

трудового колективу;

громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти;

громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Суд також звертає увагу на пункт 5.3.6 Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки України та ЦК профспілки працівників освіти і науки України на 2016 - 2020 роки (зареєстровано в Міністерстві соціальної політики України за № 16 від 01.06.2018), відповідно до якого Міністерство освіти і науки України рекомендує органам управління освітою, керівникам закладів та установ освіти і науки: забезпечити призначення керівників комунальних закладів загальної середньої освіти за результатами конкурсного відбору строком на шість років (строком на два роки - для особи, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше) на підставі рішення конкурсної комісії, до складу якої входять представники засновника, профспілкового комітету, громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) та громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці відповідно до Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти, затвердженого засновником на підставі Типового положення, затвердженого Міністерством освіти і науки України.

Крім того, частиною другою статті 26 Закону № 651-XIV визначено, що до участі у роботі комісії з правом дорадчого голосу можуть залучатися представники громадських об`єднань та експерти у сфері загальної середньої освіти.

Отже, представники громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці (тобто, громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти на території Ківерцівського району) обов`язково повинні бути включені до складу конкурсної комісії, до якої також можуть залучатися представники громадських об`єднань (в т. ч. профспілок), але з правом дорадчого голосу (тобто, з правом брати участь в роботі комісії, але без можливості голосувати при прийнятті рішення).

Як вбачається із розпорядження голови Ківерцівської районної ради від 05.08.2019 № 147 «Про створення конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади директора загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня села Озеро Ківерцівського району Волинської області», до складу Конкурсної комісії було включено 16 осіб, при цьому, представники громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти на території Ківерцівського району не були включені взагалі, натомість були включені (але не з правом дорадчого голосу) представники Ківерцівського районного комітету профспілки працівників освіти Волинського обласного комітету профспілки працівників освіти і науки на підставі витягу з протоколу засідання президії районної організації профспілки від 23.07.2019 № 120 (т. 1, а. с. 76).

Суд звертає увагу, що листами від 02.07.2019 № 310/03-27/2-19, від 21.08.2019 № 367/03-27/2-19 (т. 2, а. с. 4-5) голова Ківерцівської районної ради звертався до відділу освіти Ківерцівської районної державної адміністрації з проханням забезпечити створення громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти на території Ківерцівського району, наголосивши на необхідності створення такого об`єднання у зв`язку із наміром оголосити конкурс на зайняття посади директора ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро.

Листом від 24.09.2019 № 950/01-17/2-19 відділ освіти Ківерцівської районної державної адміністрації повідомив Ківерцівську районну раду про те, що директори закладів загальної середньої освіти відмовились утворити відповідне громадське об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти Ківерцівського району (т. 1, а. с. 135).

Отже, склад Конкурсної комісії був сформований (без включення до неї представників громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти на території Ківерцівського району) розпорядженням голови Ківерцівської районної ради від 05.08.2019 № 147, тобто ще до того, як Ківерцівську районну раду було проінформовано листом відділу освіти Ківерцівської районної державної адміністрації від 24.09.2019 № 950/01-17/2-19 про неможливість утворення вказаного громадського об`єднання. При цьому, зазначений лист відділу освіти Ківерцівської районної державної адміністрації від 24.09.2019 № 950/01-17/2-19 надійшов до Ківерцівської районної ради навіть після проведення 19.08.2019 конкурсу на зайняття посади директора ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро.

Суд відхиляє доводи відзиву представника відповідача 1 про те, що склад Конкурсної комісії було сформовано правомірно без представників громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти Ківерцівського району через відмову директорів його створювати, оскільки імперативними приписами частини другої статті 26 Закону № 651-XIV (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) та пункту 2 розділу ІІ Положення № 28/14 передбачено безумовне включення до складу конкурсної комісії представників громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти на території Ківерцівського району, а та обставина, що такого об`єднання створено не було (про що, до того ж, офіційно стало відомо вже після проведення конкурсу), не є підставою формувати склад Конкурсної комісії без представників такого об`єднання.

Крім того, як вбачається із оскаржуваних протоколів від 06.08.2019 № 1, від 19.08.2019 № 2 засідання Конкурсної комісії та показань допитаних у судовому засіданні свідків, ті члени Конкурсної комісії, які були представниками Ківерцівського районного комітету профспілки працівників освіти Волинського обласного комітету профспілки працівників освіти і науки ( ОСОБА_20 . П. , Кавка В .А. , Міленіна Л .С. , Романюк Л .С. ), брали участь у голосуванні та підписали зазначені протоколи, тоді як вказані представники профспілки за приписами частини другої статті 26 Закону № 651-XIV могли мати лише право дорадчого голосу (тобто, право брати участь в роботі Конкурсної комісії, але без можливості голосувати при прийнятті рішень).

Разом з тим, суд не вбачає порушень нормативно-правових актів при включенні до складу Конкурсної комісії представників Ківерцівської районної ради (засновника), а також представників трудового колективу ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро та батьків учнів ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро, які були делеговані до складу Конкурсної комісії за результатами проведених 23.07.2019 зборів трудового колективу та батьківських зборів. При цьому, Закон № 651-XIV не містить вимоги про те, що до складу конкурсної комісії включаються представники лише того громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти, яке створено відповідно до Закону України «Про громадські об`єднання», відтак батьківські збори учнів ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро могли пропонувати засновнику кандидатури батьків учнів для їх включення до складу Конкурсної комісії. Крім того, нормативно-правові акти надають право брати участь батькам учнів закладу загальної середньої освіти у складі Конкурсної комісії незалежно від освіти (в т. ч. юридичної), віку, статі, професії, соціального становища тощо, у зв`язку із чим суд відхиляє доводи представника позивача про те, що обрані до складу Конкурсної комісії батьки учнів не могли брати участь у її роботі через, зокрема, відсутність освіти, їх професію тощо.

Отже, суд дійшов висновку про те, що при формуванні складу Конкурсної комісії були порушені вимоги частини другої статті 26 Закону № 651-XIV, пункту 5 Типового положення № 291, пункту 2 розділу ІІ Положення № 28/14, оскільки склад Конкурсної комісії був сформований без обов`язкового включення до неї представників громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти на території Ківерцівського району, та з включенням до її складу представників Ківерцівського районного комітету профспілки працівників освіти Волинського обласного комітету профспілки працівників освіти і науки з правом вирішального голосу, тоді як такі представники профспілки могли бути лише залучені до участі у роботі (а не включені до складу) Конкурсної комісії з правом дорадчого голосу (тобто, з правом брати участь в роботі комісії, але без можливості голосувати при прийнятті рішення).

На думку суду, зазначені порушення, які були допущені засновником Ківерцівською районною радою при формуванні Конкурсної комісії, є істотними, при цьому, відсутність у складі Конкурсної комісії обов`язкових членів (тобто, представників громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти на території Ківерцівського району) та включення до складу Конкурсної комісії окремих членів (тобто, представників профспілки) з правом вирішального голосу, які наділені лише правом дорадчого голосу, дає підстави стверджувати про протиправність усіх прийнятих Конкурсною комісією рішень, які оформлені оскаржуваними протоколами від 06.08.2019 № 1, від 19.08.2019 № 2. З огляду на це, немає необхідності давати правову оцінку іншим доводам адміністративного позову щодо протиправності оскаржуваних протоколів (зокрема, щодо відмови у задоволенні заяв № 4, № 5 від 19.08.2019 про відкладення засідання Конкурсної комісії та відвід усьому її складу, щодо неправильного визначення результатів конкурсу, щодо упередженості членів Конкурсної комісії).

Пунктами 5, 12 Типового положення № 291 визначено, що рішення конкурсної комісії оформлюються протоколами, які підписуються усіма присутніми членами конкурсної комісії та оприлюднюються на веб-сайті засновника впродовж одного робочого дня з дня проведення засідання конкурсної комісії. Протягом трьох робочих днів з дня визначення переможця конкурсу засновник призначає переможця конкурсу на посаду та укладає з ним строковий трудовий договір.

Відповідно до пункту 9 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах щодо оскарження рішень атестаційних, конкурсних, медико-соціальних експертних комісій та інших подібних органів, рішення яких є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб.

Згідно із частиною першою статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Суд, при вирішенні даного спору враховує, що юрисдикція адміністративного суду поширюється на спори щодо оскарження рішень конкурсних комісій, які є обов`язкові для органів місцевого самоврядування та інших осіб. При цьому, звертаючись до суду, позивач повинен сформулювати позовні вимоги з урахуванням положень частини першої статті 5 КАС України, розуміючи при цьому, що суд надає виключно правову оцінку оскаржуваним рішенням, діям чи бездіяльності відповідача та не може визнавати дії або рішення суб`єкта владних повноважень «аномальними», «аморальними», «алогічними» або «абсурдними».

Відповідно до пунктів 2, 3, 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

На думку суду, виходячи із встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, належним способом захисту порушених прав позивача буде прийняття судом рішення про визнання протиправними дій Ківерцівської районної ради щодо формування складу Конкурсної комісії, а також визнання протиправними та скасування рішень Конкурсної комісії, оформлених протоколами від 06.08.2019 № 1, від 19.08.2019 № 2.

Суд вважає, що та обставина, що позивачка не оскаржила розпорядження голови Ківерцівської районної ради від 05.08.2019 № 147 «Про створення конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади директора загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня села Озеро Ківерцівського району Волинської області» (на що у відзиві звертає увагу представник відповідача 1), не має правового значення та не впливає на прийняте судом рішення, оскільки оскарження такого розпорядження є правом, а не обов`язком позивача, при цьому, підставою та предметом даного адміністративного позову є саме протиправність дій районної ради щодо формування складу Конкурсної комісії і таким доводам суд має надати правову оцінку незалежно від чинності вказаного розпорядження.

Крім того, суд відхиляє доводи відзиву представника відповідача 1 про те, що оскаржувані протоколи стосуються виключно третьої особи ОСОБА_2 та не можуть бути скасовані, оскільки вказані протоколи стосуються та зачіпають права та законні інтереси позивачки ОСОБА_1 як кандидатки на посаду директора ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Озеро.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача 1 судовий збір в сумі 768,40 грн., сплачений квитанцією від 19.09.2019 № ПН1861356 (т. 1, а. с. 2).

Керуючись статтями 243 - 246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними дії Ківерцівської районної ради Волинської області щодо формування складу конкурсної комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня села Озеро Ківерцівського району Волинської області.

Визнати протиправними та скасувати рішення Конкурсної комісії Ківерцівської районної ради Волинської області з проведення конкурсу на зайняття посади директора загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня села Озеро Ківерцівського району Волинської області, оформлені протоколами від 06 серпня 2019 року № 1, від 19 серпня 2019 року № 2.

Стягнути з Ківерцівської районної ради Волинської області (45200, Волинська область, м. Ківерці, вул. Незалежності, 20, ідентифікаційний код 23250774) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт серії НОМЕР_2 ) судові витрати в розмірі 768 гривень 40 копійок (сімсот шістдесят вісім гривень сорок копійок).

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.М.Валюх

Повний текст рішення складений 03 липня 2020 року

Джерело: ЄДРСР 90205958
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку