ПОСТАНОВА
Іменем України
15 червня 2020 року
Київ
справа №826/59/18
адміністративне провадження №К/9901/59970/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Тацій Л.В.,
суддів: Стрелець Т.Г., Стеценка С.Г.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 травня 2018 року (ухвалене судом у складі судді Вєкуа Н.Г.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 09 серпня 2018 року (постановлену судом у складі: головуючого судді Парінова А.Б., суддів: Кучми А.Ю., Троян Н.М.) у справі № 826/59/18 за позовом ОСОБА_1 до Центрального об`єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Києві про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,- -
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У січні 2018 року ОСОБА_1 (далі - позивачка) звернулася до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Центрального об`єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (далі - відповідач, пенсійний орган), в якому просила: зобов`язати Центральне об`єднане управління Пенсійного фонду України в м. Києві провести їй індексацію пенсії відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» з урахуванням показника індексу інфляції по України за період з січня 2014 року по жовтень 2017 року включно 224,4% в межах позовної давності з дня звернення до суду та виплачувати довічно проіндексовану пенсію з моменту звернення з заявою про проведення індексації, а саме з 05.12.2017 в межах позовної давності.
Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 травня 2018 року у задоволенні позову відмовлено.
Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 09 серпня 2018 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.
Приймаючи таке рішення, суди першої та апеляційної інстанцій зазначили, що індексація пенсії особі, якій здійснюється доплата до мінімального розміру пенсії і мінімального прожиткового рівня для непрацездатних осіб не здійснюється.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У серпні 2018 року ОСОБА_1 звернулася до Верховного Суду України із касаційною скаргою, у якій просить судові рішення скасувати та постановити нове - про задоволення позову.
У скарзі посилається на приписи Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», «Про індексацію грошових доходів населення», «Про Державний бюджет України на 2017 рік», та зазначає, що відповідачем в порушення вимог чинного законодавства не проводиться індексація пенсії позивачки.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Верховний Суд ухвалою від 03 вересня 2018 року відкрив касаційне провадження.
Відповідно до повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13 червня 2019 року на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 12 червня 2019 року № 729/0/78-19 визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Бучик А.Ю., Стеценко С.Г., справу передано головуючому судді.
У зв`язку із тимчасовою непрацездатністю судді Бучик А.Ю. розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду від 12.06.2020 за № 972/0/78-20 здійснено за допомогою автоматизованої системи заміну судді Бучик А.Ю. та згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Стрелець Т.Г., Стеценко С.Г.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
ОСОБА_1 отримує пенсію за віком, до розміру якої проводиться доплата до прожиткового мінімуму згідно з абзацом першим частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі- Закон № 1058-IV).
Позивачка 05.12.2017 звернулася до Центрального об`єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Києві із заявою, в якій просила повідомити про здійснену ОСОБА_1 індексацію пенсії помісячно з 01.01.2014 по жовтень 2017 року з урахуванням індексу інфляції в розмірі 224,4 % та повідомити яка кратність коефіцієнту стажу застосована до її пенсії.
Листом від 15.12.2017 №2464/П-2063 відповідач повідомив ОСОБА_1 , що індексація грошових коштів населення здійснюється на підставі Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» від 06.02.2003 №491-IV з урахуванням змін та доповнень, та порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ від 17.07.2003 №1078 зі змінами та доповненнями. Зазначено, що оскільки пенсія ОСОБА_1 обчислена з урахуванням страхового стажу та заробітної плати, не досягає мінімального розміру пенсії за віком, у зв`язку з цим розмір пенсії визначається відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Таким чином, пенсія позивача не є об`єктом індексації.
Вважаючи вказану відмову у протиправною, позивач звернулася з цим позовом до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.
Частиною 1 статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», встановлено, що пенсії, призначені за цим Законом, індексуються відповідно до законодавства про індексацію грошових доходів населення.
Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон України «Про індексацію грошових доходів населення» (далі - Закон № 1282-ХІІ).
Індексація грошових доходів населення в розумінні цього закону це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодувати подорожчання споживчих товарів та послуг, а поріг індексації - величина індексу споживчих цін, яка надає підстави для проведення індексації грошових доходів населення (стаття 1).
Згідно з абзацом 2 частини першої статті 2 Закону № 1282-ХІІ індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, пенсії.
Відповідно до статті 4 Закону № 1282-ХІІ (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка
. Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.
Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині 1 цієї статті.
Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.
Згідно приписів статті 6 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» в разі виникнення обставин, передбачених статтею 4 цього Закону грошові доходи населення визначаються як результат добутку розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, та величини індексу споживчих цін.
Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 встановлено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема, пенсії або щомісячне довічне грошове утримання (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною та інших доплат, установлених законодавством), крім тих, які зазначені у пункті 3 цього Порядку.
Пунктом 3 Порядку проведення індексації грошових доходів населення встановлено, що до об`єктів індексації, визначених у пункті 2, не відносяться, зокрема, соціальні виплати, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму (пенсії, обчислені з урахуванням абзацу першого частини 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»; додаткова пенсія, підвищення, компенсаційні виплати, надбавки та інші доплати до пенсії, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму.
В абзаці першому частини першої статті 28 Закону № 1058-IVпередбачено, що мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
Суди попередніх інстанцій встановили, що ОСОБА_1 отримує пенсію за віком, до розміру якої проводиться доплата до прожиткового мінімуму згідно з абзацом першим частини першої статті 28 Закону № 1058-IV.
З огляду на викладене, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку, що до об`єктів індексації, визначених у пункті 2 Порядку, не відносяться, зокрема, соціальні виплати, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму (пенсії, обчислені з урахуванням абзацу першого частини першої статті 28 Закону України № 1058-IV); додаткова пенсія, підвищення, компенсаційні виплати, надбавки та інші доплати до пенсії, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму.
Зазначена правова позиція висловлена Верховним Судом України у постанові від 8 вересня 2015 року (справа № 21-606а15) та Верховним Судом по справі №266/4612/14-а у постанові від 6 листопада 2018 року.
Доводи касаційної скарги не спростовують правильність висновків судів першої та апеляційної інстанцій.
Враховуючи наведене, Суд визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень, внаслідок чого касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
З огляду на викладене, керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року № 460-ІХ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", статтями 341- 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 травня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 09 серпня 2018 року- без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий Л.В. Тацій
Судді: Т.Г. Стрелець
С.Г. Стеценко