open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІШЕННЯ

Іменем України

10 червня 2020 року

Київ

справа №420/2651/20

адміністративне провадження №П/9901/117/20

Колегія суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду:

суддя-доповідач Гусак М.Б., судді: Шипуліна Т. М., Хохуляк В. В., Ханова Р. Ф., Усенко Є. А.,

розглянувши у порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Верховної Ради України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: голова Одеської обласної Державної адміністрації - Куций Максим Васильович, голова Лиманської районної Державної адміністрації Одеської області - Приймак Василь Михайлович, голова Лиманської районної ради Одеської області - Тефтул Геннадій Олександрович, секретар Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області та виконувач повноважень голови цієї ради - ОСОБА_2 , про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИЛА:

27 березня 2020 року ОСОБА_1 подав до Одеського окружного адміністративного суду позов, в якому просив: визнати протиправною бездіяльність Верховної Ради України щодо непризначення позачергових виборів голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області (далі - Сільрада); зобов`язати Верховну Раду України прийняти постанову про призначення позачергових виборів.

На обґрунтування позову заяви позивач зазначає, що Верховна Рада України всупереч вимог статей 2, 3, 12, частин другої та третьої статті 42 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР) допустила протиправну бездіяльність щодо не призначення позачергових виборів голови Сільради внаслідок дострокового припинення 13 лютого 2019 року повноважень сільського голови цієї ради - ОСОБА_3 , внаслідок чого порушила права позивача як члена громади, так і мешканців територіальної громади сіл Трояндове, Ставки, Ониськове, які входять до Сільради, що, на думку позивача, призвело до істотного обмеження права сільської територіальної громади на місцеве самоврядування.

Одеський окружний адміністративний суд ухвалою від 1 квітня 2020 року передав матеріали позовної заяви за підсудністю до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

Ухвалою судді Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Гусака М. Б. від 4 травня 2020 року відкрито провадження у вказаній справі та призначено розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін на 15 травня 2020 року.

13 травня 2020 року відповідач подав клопотання про відкладення розгляду справи, яке судом задоволено; розгляд справи перенесено на 10 червня 2020 року.

Відповідач подав відзив на позов, в якому просить відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 , оскільки призначення позачергових виборів голови Сільради не відбулося з об`єктивних причин (тривалі судові процеси щодо оскарження колишнім сільським головою рішення Сільради від 13 лютого 2019 року про дострокове припинення його повноважень); в силу вимог статей 195, 287 Виборчого кодексу України призначення Верховною Радою України позачергових виборів голови Сільради після 26 лютого 2020 року суперечило б Закону.

Голова Лиманської районної ради Одеської області - Тефтул Г. О. та виконувач повноважень голови Сільради (секретар цієї ради) - ОСОБА_2 надали пояснення на позовну заяву, в яких просять позовні вимоги за адміністративним позовом ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Заслухавши доповідь головуючого судді, встановивши обставини справи, суд доходить висновку, що позов підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

На думку позивача, оскільки 19 лютого 2020 року сплив річний термін перебування ОСОБА_2 на посаді виконувача повноважень голови Сільради, то Верховна Рада України протиправною бездіяльністю порушує його права (як члена громади) та мешканців територіальних громад сіл Трояндове, Ставки, Ониськове, які входять до складу Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області, тобто істотно обмежує права сільської територіальної громади на місцеве самоврядування.

При цьому, у позовній заяві міститься посилання на наступні положення Конституції України та Закону № 280/97-ВР.

Частиною першою статті 38 Конституції України встановлено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України (частина перша статті 140 Конституції України).

Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи (частина третя статті 140 Конституції України).

Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових виборах, становить п`ять років (частина друга статті 141 Конституції України).

Відповідно до статті 2 Закону № 280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Згідно зі статтею 3 цього Закону громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад. Будь-які обмеження права громадян України на участь у місцевому самоврядуванні залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, терміну проживання на відповідній території, за мовними чи іншими ознаками забороняються.

Частинами першою, другою статті 12 Закону № 280/97-ВР встановлено, що сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста. Сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України.

За правилами статті 42 Закону № 280/97-ВР у разі звільнення з посади сільського, селищного, міського голови у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради, крім випадків дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови відповідно до Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» або Закону України «Про правовий режим воєнного стану». Секретар сільської, селищної, міської ради тимчасово здійснює зазначені повноваження з моменту дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови і до моменту початку повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до закону, або до дня відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на чергових місцевих виборах (частина друга).

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку про те, що у випадку обмеження або порушення прав та законних інтересів територіальної громади (її членів), будь-який мешканець територіальної громади має право оскаржити таку дію (бездіяльність) до суду.

Відповідно до пункту 30 частини першої статті 85 Конституції України до повноважень Верховної Ради України належить призначення чергових та позачергових виборів до органів місцевого самоврядування.

За змістом частини восьмої статті 79 Закону № 280/97-ВР у разі прийняття місцевою радою рішення про відкликання сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою або у разі подання до місцевої ради рішення вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, про відкликання сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою, особа, яка на цей час відповідно до закону здійснює повноваження сільського, селищного, міського голови, не пізніш як на п`ятнадцятий день з дня прийняття відповідного рішення звертається до Верховної Ради України з клопотанням щодо призначення позачергових виборів сільського, селищного, міського голови.

За правила частини 10 статті 79 Закону № 280/97-ВР у разі дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови відповідні позачергові місцеві вибори призначаються Верховною Радою України не пізніше ніж у дев`яностоденний строк з дня дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови. Порядок проведення позачергових виборів сільського, селищного, міського голови визначається законом про вибори.

Сільрада рішенням від 13 лютого 2019 року № 337-VII достроково припинила повноваження голови цієї ради - ОСОБА_3 на підставі пункту 16 частини першої статті 26, частини третьої статті 42, частини третьої статті 59 та частини другої, третьої, пункту 3 частини одинадцятої статті 79 Закону № 280/97-ВР.

Рішенням Сільради № 340- VII від цієї ж дати на секретаря цієї ради - ОСОБА_2 покладено виконання повноважень сільського голови та надано право першого підпису, а також зобов`язано звернутися у п`ятнадцятиденний строк до Верховної Ради України з клопотанням про призначення позачергових виборів голови Сільради.

27 лютого 2019 року, відповідно до вимог частини другої статті 42 Закону № 280/97-ВР, секретар Сільради ОСОБА_2 звернулася до Верховної Ради України з клопотанням про призначення позачергових виборів Сільради.

Із відзиву Верховної Ради України вбачається, що під час розгляду цього клопотання стало відомо про те, що ОСОБА_3 оскаржив рішення Сільради про його дострокове звільнення, у зв`язку з чим питання про призначення позачергових виборів було відкладено до закінчення судового процесу щодо оскарження рішення Сільради від 13 лютого 2019 року. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10 травня 2019 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10 липня 2019 року та постановою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 2 жовтня 2019 року, у задоволенні позову ОСОБА_3 до Сільради про визнання протиправними та скасування рішення від 13 лютого 2019 року № 336-VІІ №337-VІІ, поновлення на посаді голови Сільради - відмовлено. Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2019 року, залишеною без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 8 січня 2020 року, заяву ОСОБА_3 про перегляд рішення суду від 10 травня 2019 року за нововиявленими обставинами повернуто заявнику.

Колегія суддів, не може погодитися з доводами відповідача, що порушення ним строку призначення позачергових виборів голови Сільради було пов`язано з необхідністю одержання результатів судових процесів, зокрема щодо оскарження рішення Сільради про звільнення попереднього голови Сільради. Закон не пов`язує обов`язковість дотримання строку призначення позачергових виборів, зокрема сільського голови, з зазначеними обставинами. Таким чином, позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Водночас, вимоги позивача в частині зобов`язання відповідача прийняти постанову про призначення позачергових виборів не можуть бути задоволені, оскільки на час постановлення судового рішення у цій справі до чергових місцевих виборів (25 жовтня 2020 року) залишилося менше шести місяців.

Чергові вибори сільських, селищних, міських, районних, обласних рад, сільських, селищних, міських голів відбуваються в останню неділю жовтня п`ятого року повноважень відповідної ради чи відповідного голови, обраних на чергових виборах (частина третя статті 141 Конституції України).

Позачергові вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради та сільського, селищного, міського голови, старости села, селища проводяться в порядку і строки, передбачені цим Кодексом для чергових виборів (частина перша статті 287 Виборчого кодексу України).

За правилами частини третьої цієї статті в останні шість місяців повноважень депутатів, сільських, селищних, міських голів, старост села, селища, обраних на попередніх чергових місцевих виборах, позачергові вибори не призначаються та не проводяться.

Ураховуючи наведене, позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню в частині визнання протиправною бездіяльності Верховної Ради України щодо непризначення позачергових виборів голови Сільради, в частині зобов`язання призначення позачергових виборів - задоволенню не підлягає.

Керуючись статтями 242 - 246, 266 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

ВИРІШИЛА:

1. Позов ОСОБА_1 до Верховної Ради України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: голова Одеської обласної Державної адміністрації - Куций Максим Васильович , голова Лиманської районної Державної адміністрації Одеської області - Приймак Василь Михайлович, голова Лиманської районної ради Одеської області - Тефтул Геннадій Олександрович, секретар Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області та виконувач повноважень голови цієї ради - ОСОБА_2 , про визнання протиправною бездіяльності Верховної Ради України щодо непризначення позачергових виборів голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області та зобов`язання призначити позачергові вибори задовольнити частково.

2. Визнати бездіяльність Верховної Ради України щодо непризначення позачергових виборів голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області протиправною.

3. У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 в частині зобов`язання Верховної Ради України призначити позачергові вибори голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області - відмовити.

4. Судове рішення Верховного Суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не буде подано.

5. У разі подання апеляційної скарги судове рішення Верховного Суду, якщо його не скасовано, набирає законної сили після набрання законної сили рішенням Великої Палати Верховного Суду за наслідками апеляційного перегляду.

6. Апеляційну скаргу може бути подано протягом 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Головуючий суддя М. Б. Гусак

Судді: Т. М. Шипуліна

В. В. Хохуляк

Р. Ф. Ханова

Є. А. Усенко

Джерело: ЄДРСР 89757375
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку