open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 460/1417/19
Моніторити
Ухвала суду /08.06.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /08.06.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.05.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.04.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /19.03.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /18.01.2021/ Касаційний адміністративний суд Постанова /09.11.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.11.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.10.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.08.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.08.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.07.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /18.05.2020/ Рівненський окружний адміністративний суд Рішення /18.05.2020/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.04.2020/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.03.2020/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.09.2019/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.07.2019/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.07.2019/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.06.2019/ Рівненський окружний адміністративний суд Постанова /19.03.2019/ Яворівський районний суд Львівської області
emblem
Справа № 460/1417/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /08.06.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /08.06.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.05.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.04.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /19.03.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /18.01.2021/ Касаційний адміністративний суд Постанова /09.11.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.11.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.10.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.08.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.08.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.07.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /18.05.2020/ Рівненський окружний адміністративний суд Рішення /18.05.2020/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.04.2020/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.03.2020/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.09.2019/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.07.2019/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.07.2019/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.06.2019/ Рівненський окружний адміністративний суд Постанова /19.03.2019/ Яворівський районний суд Львівської області
Єдиний державний реєстр судових рішень

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

18 травня 2020 року м. Рівне№460/1417/19Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зозулі Д.П. за участю секретаря судового засідання Минько Н.З. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представник Лавренчук Тетяна Віталіївна,

відповідача: представник Білик Мирослава Володимирівна,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Білоруський льон -Україна" доГоловного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю Торговий Дім Білоруський Льон -Україна (далі іменується позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у Рівненській області (правонаступник Головне управління ДПС у Рівненській області) (далі іменується відповідач) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 01.03.2019 №0000691305, від 01.03.2019 №0003401401, від 01.03.2019 №0003361401, від 01.03.2019 №0003351401, від 01.03.2019 №0003371401, від 01.03.2019 №0003351401, від 01.03.2019 №0003391402.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що контролюючим органом проведено перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий Дім Білоруський Льон-Україна, за результатами якої складний Акт Про результати документальної планової виїзної перевірки ТОВ Торговий Дім Білоруський Льон-Україна, код ЄДРПОУ 37134791, з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2015 по 30.09.2018 від 04.02.2019 №218/17-00-14-01/37134791. На підставі даного акта винесені податкові повідомлення-рішення від 01.03.2019 №0000691305, від 01.03.2019 №0003401401, від 01.03.2019 №0003361401, від 01.03.2019 №0003351401, від 01.03.2019 №0003371401, від 01.03.2019 №0003351401, від 01.03.2019 №0003391402. Платник податків звернувся до Державної фіскальної служби зі скаргою, за результатами розгляду якої прийняте рішення про результати розгляду скарги від 27.05.2019 №24140/6/99-99-11-04-01-25, яким скаргу платника податків залишено без задоволення, а оскаржувані рішення без змін. Позивач вказує, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення винесені на підставі Акта перевірки, за результатами проведеної документальної планової виїзної перевірки, проте такий Акт складений без фактичного проведення перевірки; платник податків не здійснював допуск посадових осіб контролюючого органу до проведення перевірки; Акт перевірки містить недостовірну інформацію, зокрема, щодо відмови директора товариства 15.01.2019 від підписання в направленні на перевірку, оскільки директор не був на території України взагалі; посадовими особами контролюючого органу оформлено Акт перевірки за відсутності допуску до такої перевірки; в Акті перевірки вказано, що ревізорами складені Акти відсутності посадових осіб від 16.01.2019, від 17.01.2019, від 22.01.2019, від 23.01.2019, від 24.01.2019, від 25.01.2019, від 28.01.2019, в той час як у відповіді фіскального органу від 27.02.2019 зазначено за такими датами інші документи, а саме акти відмови від надання документів. Просив задовольнити позов повністю.

Ухвалою суду від 19.06.2019 року позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.

27.06.2019 року до суду надійшли матеріали на усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою суду від 02.07.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розгляд справи провести за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання та встановлено відповідачу строк з дня вручення ухвали для подання до суду відзиву на позовну заяву.

У строк встановлений судом відповідач подав відзив на позовну заяву, який обґрунтований тим, що перевірка проведена у спосіб, визначений нормами чинного законодавства: на підставі наказу від 27.12.2018 №3238 на направлень від 14.01.2019 ревізорами здійснено вихід за податковою адресою платника податків з метою проведення перевірки; встановлено, що посадові особи підприємства відсутні, про що складний акт відмови від підпису у направленнях від 15.01.2019; перенесення термінів проведення перевірки не передбачено; в ході перевірки позивачу направлялися запити про надання копій документів та пояснень щодо здійснення господарських операцій; документи до перевірки не були надані, про що складні акти відмови від підпису в направленнях на перевірку. Відповідач вказує, що перевірка була проведена у відповідності до норм Податкового кодексу України, а тому прийняті за її результатами рішення є правомірними. Відповідач просив суд відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог повністю.

Ухвалою суду від 29.07.2019, задоволено клопотання сторони позивача про продовження строку проведення підготовчого провадження, для належної підготовки справи для розгляду по суті продовжено строк проведення підготовчого провадження на тридцять днів та відкладено підготовче засідання до 23 вересня 2019 року.

Ухвалою суду від 23.09.2019 провадження у справі зупинено до набрання законної сили рішеннями Рівненського окружного адміністративного суду у справах №460/633/19 та №460/58/19.

Ухвалою суду від 27.03.2020 провадження у справі поновлено та призначено підготовче засідання у справі на 08.04.2020.

Ухвалою суду від 08.04.2020 закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті на 18.05.2020.

Протокольною ухвалою суду від 18.05.2020 замінено первісного відповідача його правонаступником.

В судовому засіданні 18.05.2020 було проголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.

Заслухавши пояснення представників сторін, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, суд встановив наступне.

Так, на підставі направлень від 14.01.2019 №67/17-00-14-01, №66/17-00-14-01, №65/17-00-14-01 та відповідно до наказу від 27.12.2018 контролюючим органом проведено перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий Дім Білоруський Льон-Україна, за результатами якої складний Акт Про результати документальної планової виїзної перевірки ТОВ Торговий Дім Білоруський Льон-Україна, код ЄДРПОУ 37134791, з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2015 по 30.09.2018 від 04.02.2019 №218/17-00-14-01/37134791 (далі іменується Акт перевірки) (а.с. 50-117 том 1).

Позивачем подані до контролюючого органу письмові Заперечення до Акта перевірки від 15.02.2019, в яких платник податків просив не приймати жодних рішень на підставі Акта перевірки, оскільки останній містить необґрунтовані висновки, а перевірка проведена з грубими порушеннями норм чинного законодавства (а.с. 118-123 том 1).

Згідно листа Головного управління ДФС у Рівненській області № 2323/10/17-00-14-01 від 27.02.2019 заперечення позивача до Акту перевірки відхилені (а.с. 124-135 том 1).

На підставі Акта перевірки відповідачем прийняті:

Податкове повідомлення-рішення від 01.03.2019 №0003371401, яким визначено суму штрафних санкцій у розмірі 510,00 грн. (а.с. 11 том 1);

Податкове повідомлення-рішення від 01.03.2019 №0003361401, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на суму 2299504,00 грн., з яких за податковим зобов`язанням 1839604,00 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями 459900,00 грн. (а.с. 12 том 1);

Податкове повідомлення-рішення від 01.03.2019 №0003401401, яким зменшено розмір від`ємного значення з податку на додану вартість, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду за серпень-вересень 2018 року на суму 60879,00 грн. (а.с. 13 том 1);

Податкове повідомлення-рішення від 01.03.2019 №0000691305, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції за платежем податок на доходи фізичних осіб на суму 510,00 грн. (а.с. 14 том 1);

Податкове повідомлення-рішення від 01.03.2019 №0003391401, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції та пеню за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності на суму 6479754,31 грн. (а.с. 15 том 1);

Податкове повідомлення-рішення від 01.03.2019 №0003351401, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток на суму 27320484,00 грн., з яких за податковим зобов`язанням 22530029,00 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями 4790455,00 грн. (а.с. 16 том 1);

Податкове повідомлення-рішення від 01.03.2019 №0003381401, яким застосовано штрафні санкції за порушення валютного законодавства на суму 2720,00 грн. (а.с. 17 том 1).

За результатами адміністративного оскарження податкових повідомлень-рішень Державною податковою службою України прийняте Рішення про результати розгляду скарги від 27.05.2019 № 24140/6/99-99-11-04-01-25, яким скаргу платника податків залишено без задоволення, а оскаржувані рішення без змін (а.с. 26-40, 41-49 том 1).

Перевіривши правову та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб`єктом владних повноважень в основу оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку; суд зазначає наступне.

Позивач вказує, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення від 01.03.2019 №0000691305, від 01.03.2019 №0003401401, від 01.03.2019 №0003361401, від 01.03.2019 №0003351401, від 01.03.2019 №0003371401, від 01.03.2019 №0003351401, від 01.03.2019 №0003391402 винесені на підставі Акта перевірки, за результатами проведеної документальної планової виїзної перевірки, проте такий Акт складений без фактичного проведення перевірки; платник податків не здійснював допуск посадових осіб контролюючого органу до проведення перевірки; Акт перевірки містить недостовірну інформацію, зокрема, щодо відмови директора товариства 15.01.2019 від підписання в направленні на перевірку, оскільки директор не був на території України взагалі; посадовими особами контролюючого органу оформлено Акт перевірки за відсутності допуску до такої перевірки; в Акті перевірки вказано, що ревізорами складені Акти відсутності посадових осіб від 16.01.2019, від 17.01.2019, від 22.01.2019, від 23.01.2019, від 24.01.2019, від 25.01.2019, від 28.01.2019, в той час як у відповіді фіскального органу від 27.02.2019 зазначено за такими датами інші документи, а саме акти відмови від надання документів.

З даного приводу суд зазначає, що позовна заява фактично стосується питання порушення відповідачем порядку проведення перевірки та оформлення її результатів, оскільки протиправність проведення перевірки в цілому свідчить про те, що документи на оформлення її результатів не мають юридичної сили.

У зв`язку з цим, ухвалою суду від 23.09.2019 провадження у справі зупинялося до набрання законної сили рішеннями Рівненського окружного адміністративного суду у справах №460/633/19 та №460/58/19.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 06.08.2019 у справі №460/58/19 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Білоруський льон-Україна (вул. Петра Могили, 61, м. Рівне, 33001, код ЄДРПОУ 37134791) до Головного управління ДФС у Рівненській області (вул. Відінська, 12, м. Рівне, 33023, код ЄДРПОУ 39394217) задоволено повністю: визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління ДФС у Рівненській області від 27.12.2018 №3238 Про проведення документальної планової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Білоруський льон Україна, код ЄДРПОУ 37134791 (а.с. 17 том 2).

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.03.2020 у справі №460/58/19 апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області залишено без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 06.08.2019 без змін (а.с. 26 том 2).

За правилами частини першої статті 370 КАС України, судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.

Відповідно до частини четвертої статті 77 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Суд зазначає, що Акт перевірки, на підставі якого прийняті оскаржувані рішення, складений за результатами документальної виїзної перевірки, призначеної саме на підставі наказу від 27.12.2018. Даний наказ від 27.12.2018 визнаний судом протиправним та скасований.

Так, рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 06.08.2019, яке набрало законної сили 12.03.2020 встановлені наступні обставини, зокрема: Представниками відповідача було надано суду акт від 04.02.2019 №218/17-00-14-01/37134791 Про результати документальної планової виїзної перевірки ТОВ Торговий дім Білоруський льон Україна, код за ЄДРПОУ 3734791, з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2015 по 30.09.2018, акт про відмову посадових осіб від підпису у направленнях на перевірку від 15.01.2019 №19/17-00-14-01/37134791, акт ненадання документів (копій документів) ТОВ Торговий дім Білоруський льон Україна код ЄДРПОУ 3734791 від 16.01.2019 №19/17-00-14-01/37134791, акт ненадання документів (копій документів) ТОВ Торговий дім "Білоруський льон Україна код ЄДРПОУ 3734791 від 17.01.2019 №19/17-00-14-01/37134791, акт про відмову посадових осіб від підпису у направленнях на перевірку від 18.01.2019 №28/17-00-14-01/37134791, акт ненадання документів (копій документів) ТОВ Торговий дім Білоруський льон Україна код ЄДРПОУ 3734791 від 21.01.2019 №32/17-00-14-01/37134791, акт ненадання документів (копій документів) ТОВ Торговий дім Білоруський льон Україна код ЄДРПОУ 3734791 від 22.01.2019 №33/17-00-14-01/37134791, акт ненадання документів (копій документів) ТОВ Торговий дім Білоруський льон Україна код ЄДРПОУ 3734791 від 23.01.2019 №39/17-00-14-01/37134791, акт ненадання документів (копій документів) ТОВ Торговий дім Білоруський льон Україна код ЄДРПОУ 3734791 від 24.01.2019 №40/17-00-14-01/37134791, акт ненадання документів (копій документів) ТОВ Торговий дім Білоруський льон Україна код ЄДРПОУ 3734791 від 25.01.2019 №44/17-00-14-01/37134791, акт ненадання документів (копій документів) ТОВ Торговий дім Білоруський льон Україна код ЄДРПОУ 3734791 від 28.01.2019 №45/17-00-14-01/37134791. Поряд з цим, представниками позивача було долучено до матеріалів справи копію акта про відсутність посадових осіб за місцезнаходженням від 15.01.2019 №19/17-00-14-01/37134791, згідно з яким ознайомити посадових осіб та/або законних (уповноважених) представників ТОВ Торговий дім Білоруський льон Україна з направленням на перевірку не представляється можливим. Зазначений акт було надано Головним управлінням ДФС у Рівненській області на адвокатський запит представника позивача. Судом встановлено, що на час виникнення спірних правовідносин відповідальним за фінансову-господарську діяльність ТОВ Торговий дім Білоруський льон Україна був директор ОСОБА_1 , посада головного бухгалтера вакантна. З паспорта громадянина України для виїзду за кордон НОМЕР_1 вбачається, що ОСОБА_1 у період з 15.01.2019 по 17.01.2019 перебував за межами України у Республіці Білорусь. Відтак, відмовитися від підпису у направленнях на перевірку чи надати або відмовитися від надання документів керівник позивача у цей період не мав фізичної можливості, що суперечить обставинам, встановленим у вищенаведених актах відповідача. Таким чином, Головним управлінням ДФС у Рівненській області не виконано вимоги ст.81 Податкового кодексу України, які є передумовою для допуску службових осіб до перевірки позивача. Крім того, ухвалу про відкриття провадження у даній справі від 11.01.2019 Головним управлінням ДФС у Рівненській області було отримано 15.01.2019. Тобто, станом на 15.01.2015 відповідачу було відомо про оскарження позивачем наказу від 27.12.2018 №3238 про проведення перевірки. Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про те, що допуск позивачем службових осіб відповідача до проведення перевірки на підставі наказу від 27.121.2018 №3238 не відбувся.

Також, Рівненським окружним адміністративним судом постановлено рішення від 25.07.2019 у справі №460/633/19, яким визнано протиправними дії Головного управління ДФС у Рівненській області (код ЄДРПОУ 39394217) по проведенню в період з 15.01.2019 по 28.01.2019 документальної планової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий Дім Білоруський льон Україна (код ЄДРПОУ 37134791) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2015 по 30.09.2018.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.02.2020 у справі №460/633/19 апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Рівненській області залишено без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 25.07.2019 без змін.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 25.07.2019, яке набрало законної сили 11.02.2020 встановлені наступні обставини, зокрема: На сторінці 2 Акту вказано про проведення виходу за податковою адресою підприємства: вул. П.Могили, буд.61, у м. Рівному 15.01.2019 в ході якого посадова особа директор ТОВ Торговий дім Білоруський льон-Україна Івенський О.Л. відмовився від підпису в направленнях на перевірку, про що був складений акт про відмову посадових осіб від підпису у направленнях на перевірку №15/17-00-14-01 від 15.01.2019. Одночасно в пункті 2.1. Акту вказано про те, що перевірка проводилася з 15.01.2019 по 28.01.2019 тривалістю 10 робочих днів. Як встановлено судом, 15.01.2019 головним державним ревізором-інспектором відділу перевірок платників основних галузей економіки управління аудиту Головного управління ДФС у Рівненській області Горфінкелем О.Г. та головним державним ревізором-інспектором відділу фінансових операцій управління аудиту Головного управління ДФС у Рівненській області Денисюк І.П. було складено акт про відсутність посадових осіб за місцезнаходженням №19/17-00-14-01/37134791 в якому зазначено, що ними було встановлено, що за податковою адресою підприємства вул.П.Могили, буд.61, у м.Рівному 15.01.2019 посадові особи та/або законні (уповноважені) представники ТОВ Торговий дім Білоруський льон-Україна відсутні, у зв`язку із чим ознайомити посадових осіб та/або законних (уповноважених) представників підприємства з направленням на перевірку №66/17-00-14-01 від 14.01.2019, №67/17-00-14-01 від 14.01.2019, №68/17-00-14-01 від 14.01.2019 не представляється можливим. З наданої суду копії паспорту громадянина України для виїзду за кордон ОСОБА_2 , який є директором ТОВ Торговий дім Білоруський льон-Україна вбачається, що останній з 15.01.2019 по 17.01.2019 перебував за межами території України, а саме у Республіці Білорусь. При цьому, зі штатного розпису позивача на 2018 рік вбачається, що на підприємстві наявна лише одна штатна одиниця директор, що не заперечується відповідачем. Зазначене повністю спростовує інформацію, викладену відповідачем на стор.2 Акту відносно того, що 15.01.2019 посадова особа директор ТОВ Торговий дім Білоруський льон-Україна Івенський О.Л. відмовився від підпису в направленнях на перевірку, оскільки відмова особи від підпису має бути здійснена саме такою особою безпосередньо та особисто, а фізична відсутність особи унеможливлює встановлення посадовими особами податкового органу волевиявлення такої особи щодо здійснення або не здійснення нею підпису у направленнях на перевірку, більше того, це свідчить про те, що особа не була ознайомлена із змістом таких направлень на перевірку і в цей день взагалі не перебувала в Україні. З огляду на вказане, суд приходить до висновку про те, що позивач та його єдина посадова особа не могли 15.01.2019 відмовитися від підпису у направленнях на перевірку. Зазначене не спростовано відповідачем. Таким чином, у разі встановлення посадовими особами податкового органу відсутності посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників за місцезнаходженням платника податків, вони повинні були в той же день скласти акт про неможливість проведення документальної виїзної планової перевірки у зв`язку з відсутністю платника податків за місцезнаходженням, при цьому складання будь-яких інших актів, крім вказаного, ні Податковим кодексом України, ні Методичними рекомендаціями, не передбачено. Зазначене правозастосування відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 08.08.2018 у справі №823/1294/17. Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем акт про неможливість проведення документальної виїзної планової перевірки позивача складено не було, що вказує на те, що відповідачем не вчинено дій, передбачених законодавством, у разі коли податковий орган під час виходу на перевірку за податковою адресою не виявив платника податків (його посадових осіб або законних (уповноважених) представників) та не мав можливості провести виїзну перевірку. Суд зауважує, що оскільки чинним законодавством не передбачено проведення документальної планової виїзної перевірки в будь-яких інших приміщеннях чи об`єктах, які не відносяться до об`єктів місцезнаходження платника податків чи місця розташування об`єктів права власності, стосовно якого проводиться така перевірка, у разі відмови платником податку від допуску посадових осіб до проведення перевірки, відмови від підпису у направленні на перевірку або встановленої відсутності посадових осіб або законних (уповноважених) представників платника податків за місцезнаходженням, то відповідно дії посадових осіб відповідача щодо складання Акту №218/17-00-14-01/37134791 від 04.02.2019 є протиправними. Окрім цього, суд зауважує, що матеріали справи не містять доказів, які б вказували на здійснення позивачем допуску посадових осіб відповідача до планової документальної виїзної перевірки, при цьому пунктом 77.6 ст.77 ПК України встановлено, що допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної планової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу, тобто невід`ємною складовою перевірки є допуск посадових осіб контролюючих органів. Підстави для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної перевірки визначені у статті 81 ПК України.

Зі змісту рішень Рівненського окружного адміністративного суду у справах №460/58/19 та №460/633/19 судом встановлено, що контролюючим органом допущено ряд порушень щодо призначення та проведення перевірки. Наказ від 27.12.2018, на підставі якого проведено перевірку, визнаний протиправним та скасований.

Верховний Суд у постановах, зокрема, у справі №826/630/15 від 12.03.2019, у справі №813/3873/17 від 30.05.2019, неодноразово зазначав, що платник податків, який вважає порушеним порядок та підстави призначення податкової перевірки щодо нього, має захищати свої права шляхом недопуску посадових осіб контролюючого органу до такої перевірки, при цьому, якщо ж допуск до проведення перевірки відбувся, в подальшому предметом розгляду має бути лише суть виявлених порушень податкового та іншого законодавства, дотримання якого контролюється контролюючими органами. Позови платників податків, спрямовані на оскарження дій контролюючих органів при проведенні перевірок можуть бути задоволені лише в тому разі, якщо до моменту винесення судового рішення не відбулося допуску посадових осіб контролюючого органу до спірної перевірки. Саме на етапі допуску до перевірки платник податків може поставити питання про необґрунтованість її призначення та проведення, реалізувавши своє право на захист від безпідставного та необґрунтованого здійснення податкового контролю щодо себе, водночас, допуск до перевірки нівелює правові наслідки процедурних порушень, допущених контролюючим органом при призначенні податкової перевірки.

Позивачем було реалізовано своє право на оскарження наказу Головного управління ДФС у Рівненській області про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Торговий дім Білоруський льон-Україна №3238 від 27.12.2018, що вказує на наявність підстав для захисту своїх прав шляхом недопуску посадових осіб контролюючого органу до такої перевірки.

Поряд з тим, у постанові Верховного Суду у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду від 21 лютого 2020 року у справі №826/17123/18 (адміністративне провадження №К/9901/25669/19 наведено нові висновки щодо врегулювання питання про можливість оскарження платником податків рішень за результатами проведеної перевірки з посиланням на порушення фіскальним органом процедури призначення та проведення перевірки.

Так, Верховний Суд у постанові від 21 лютого 2020 року дійшов наступних висновків: Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду ухвалою від 16 грудня 2019 року справу передав на розгляд судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду на підставі статей 346, 347 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у зв`язку з необхідністю відступити від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах від 13 березня 2018 року (справа №804/1113/16), від 24 травня 2019 року (справа №826/16221/15), від 3 жовтня 2019 року (справа №820/850/16), від 16 жовтня 2019 року (справа №820/11291/15), від 22 листопада 2019 року (справа №815/4392/15);

У цих судових рішеннях Верховний Суд висловив правову позицію, що саме на етапі допуску до перевірки суб`єкт господарської діяльності може поставити питання про необґрунтованість її призначення та проведення, реалізувавши своє право на захист від безпідставного здійснення податкового контролю щодо себе. Водночас, допуск до перевірки нівелює правові наслідки процедурних порушень, допущених контролюючим органом при призначенні та проведенні відповідної виїзної або фактичної перевірки;

Стаття 81 ПК України визначає умови та порядок допуску посадових осіб контролюючих органів до проведення документальних виїзних та фактичних перевірок.

Абзацами першим-четвертим підпункту 81.1 статті 81 ПК України встановлено, що посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:

направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу;

копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;

службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.

Отже, у посадових осіб контролюючого органу виникає право на проведення документальної планової/позапланової виїзної перевірки, фактичної перевірки за сукупності двох умов: наявності визначених законом підстав для її проведення (правова підстава) та надіслання/пред`явлення оформлених відповідно до вимог ПК України направлення і наказу на проведення перевірки, а також службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки (формальна підстава).

При цьому абзац п`ятий підпункту 81.1 статті 81 ПК України визначає, що у разі непред`явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.

Відмова платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці п`ятому цього пункту, не дозволяється (абзац шостий підпункту 81.1 статті 81 ПК України).

Зі змісту наведених правових норм вбачається, що законодавцем встановлено випадки, коли платник податків може скористатись правом недопуску посадових осіб контролюючого органу до перевірки: - непред`явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків документів, визначених абзацами другим-четвертим пункту 81.1 статті 81 ПК України (направлення та наказу на проведення перевірки, службового посвідчення); - оформлення документів, вказаних в абзацах другому-третьому пункту 81.1 статті 81 ПК України, з порушенням вимог, встановлених цим пунктом.

Разом з тим, недопуск посадових осіб контролюючого органу до проведення перевірки є правом, а не обов`язком платника податків, а тому реалізація права на судовий захист своїх прав та інтересів не може перебувати у залежності від використання особою своїх прав на їх позасудовий захист.

Положення статті 19 Конституції України встановлюють, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При цьому кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб (стаття 55 Конституції України).

Право на судовий захист відображене і у частині першій статті 5 КАС України, відповідно до якої кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Завданням адміністративного судочинства є ефективний захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Відповідно, у випадку звернення зацікавленої особи з позовом до суду, адміністративний суд повинен надати правову оцінку діям суб`єкта владних повноважень при прийнятті того чи іншого рішення та перевірити його відповідність критеріям правомірності, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень та які закріплені у статті 2 КАС України;

З урахуванням наведеного судова палата в цій справі відступає від висновків про застосування норми права у подібних правовідносинах у частині того, що саме на етапі допуску до перевірки платник податків може поставити питання про необґрунтованість її призначення та проведення, реалізувавши своє право на захист від безпідставного здійснення податкового контролю щодо себе; а також що допуск до перевірки нівелює правові наслідки процедурних порушень, допущених контролюючим органом при призначенні та проведенні відповідної документальної виїзної або фактичної перевірки, які викладено в постановах Верховного Суду від 13 березня 2018 року (справа №804/1113/16), від 24 травня 2019 року (справа №826/16221/15), від 3 жовтня 2019 року (справа №820/850/16), від 16 жовтня 2019 року (справа №820/11291/15), від 22 листопада 2019 року (справа №815/4392/15) тощо;

Водночас, судова палата з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду формулює правовий висновок, відповідно до якого незалежно від прийнятого платником податків рішення про допуск (недопуск) посадових осіб до перевірки, оскаржуючи в подальшому наслідки проведеної контролюючим органом перевірки у вигляді податкових повідомлень-рішень та інших рішень, платник податків не позбавлений можливості посилатись на порушення контролюючим органом вимог законодавства щодо проведення такої перевірки, якщо вважає, що вони зумовлюють протиправність таких податкових повідомлень-рішень. При цьому, таким підставам позову, за їх наявності, суди повинні надавати правову оцінку в першу чергу, а у разі, якщо вони не визнані судом такими, що тягнуть протиправність рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки, - переходити до перевірки підстав позову щодо наявності порушень податкового та/або іншого законодавства.

При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду (частина п`ята статті 242 КАС України).

Таким чином, незалежно від того, чи мав місце факт допуску посадових осіб контролюючого органу до перевірки, чи платником податків здійснено не допуск до перевірки, при наданні оцінки податковим повідомленням-рішенням, прийнятим за результатами проведено перевірки на підстав акта, оцінці підлягає також і питання щодо дотримання контролюючим органом процедурних питань.

У даному випадку, в силу норм статті 77 КАС України, відсутня необхідність встановлювати такі обставини, оскільки останні оцінені судом у справах №460/58/19 та №460/633/19.

Зі змісту оскаржуваних рішень становлено, що останні прийняті на підставі, зокрема, Податкового кодексу України, Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті та Декрету Кабінету Міністрів України «Про систему валютного регулювання та валютного контролю» № 15-93 від 19.02.1993.

Відповідно до пп. 20.1.4, 20.1.9 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення та застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України; стягувати суми недоїмки із сплати єдиного внеску; стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.

З системного аналізу вказаних норм права, судом встановлено, що здійснення перевірки є необхідною передумовою для винесення фіскальним органом рішень про застосування штрафних санкцій у порядку передбаченому Податковим кодексом України ? , у разі встановлення контролюючим органом порушень податкового та іншого законодавства, дотримання якого контролюється податковими органами, тому за відсутності проведеної перевірки як юридичного факту у контролюючого органу відсутня компетенція на винесення рішення.

Така компетенція не виникає в силу самого лише факту вчинення платником податків податкового правопорушення. Для визначення контролюючим органом грошових зобов`язань платникові податків шляхом прийняття рішення в зв`язку допущеними таким платником порушеннями необхідно дотриматися певних умов, а саме провести податкову перевірку.

Нормами Податкового кодексу України, з дотриманням балансу публічних і приватних інтересів, встановлені умови та порядок прийняття контролюючими органами рішень про проведення перевірок. Лише їх дотримання може бути належною підставою наказу про проведення перевірки. Невиконання цих вимог призводить до визнання перевірки незаконною та відсутності правових наслідків такої.

У випадку незаконності перевірки, прийнятий за її результатами акт індивідуальної дії підлягає визнанню протиправним та скасуванню.

Аналогічна правова позиція висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постановах від 16.02.2016 (справа №826/12651/14), від 27.01.2015 (справа №21-425а14) та у постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 17.03.2018 (справа №1570/7146/12), від 24.10.2018 (справа №808/1746/15), від 04.02.2019 (справа №807/242/14).

Таким чином, оскаржувані податкові повідомлення-рішення від 01.03.2019 №0000691305, від 01.03.2019 №0003401401, від 01.03.2019 №0003361401, від 01.03.2019 №0003351401, від 01.03.2019 №0003371401, від 01.03.2019 №0003351401, від 01.03.2019 №0003391402 є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки судовими рішеннями, які набрали законної сили, встановлено обставини щодо протиправності призначення та проведення перевірки, за результатами якої складний Акт від 04.02.2019.

За приписами статті 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

За таких обставин, суд приходить до висновку про протиправність оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, оскільки такі прийняті поза межами правового поля.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, відповідач не довів правомірності своїх податкових повідомлень-рішень, в той час як позивачем позовні вимоги підтверджені належними та допустимими доказами, а тому адміністративний позов підлягає до задоволення повністю.

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Зважаючи на викладене, на користь позивача слід стягнути судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 19210,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС у Рівненській області. Сума судового збору сплачена позивачем відповідно до платіжного доручення № 120 від 25.06.2019, оригінал якого знаходиться у матеріалах справи (а.с. 111 том 1).

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий Дім «Білоруський Льон-Україна» (33001, місто Рівне, вулиця Петра Могили, 61; код ЄДРПОУ 37134791) до Головного управління ДПС у Рівненській області (33023, місто Рівне, вулиця Відінська, будинок №12; код ЄДРПОУ 43142449) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Рівненській області від 01.03.2019 № 0003391402, № 0003381402, №0003371402, № 0003361402, № 0003351402, № 0003401402 та № 0000691305.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий Дім «Білоруський Льон-Україна» (код ЄДРПОУ 37134791) судові витрати у розмірі 19210 (дев`ятнадцять тисяч двісті десять) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС у Рівненській області (33023, місто Рівне, вулиця Відінська, будинок №12; код ЄДРПОУ 43142449).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений 22 травня 2020 року.

Суддя Зозуля Д.П.

Джерело: ЄДРСР 89388351
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку