open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 140/2976/19

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 травня 2020 року

Луцьк

Справа № 140/2976/19

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Андрусенко О. О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до Приватного акціонерного товариства «Волиньтурист» про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області звернулося в суд з позовом до Приватного акціонерного товариства «Волиньтурист» про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації корпусу №2, корпусу №3, адміністративного корпусу, їдальні та літніх (мобільних) будівель пансіонату «Шацькі озера» за адресою: Волинська область, Шацький район, село Світязь, урочище Гушово, вулиця Гайова, 2 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що заступником начальника відділу запобігання надзвичайним ситуаціям У ДСНС України у Волинській області здійснено позапланову перевірку території, будівель, та приміщень пансіонату «Шацькі озера» ПрАТ «Волиньтурист», що розташований в Волинська область, Шацький район, с. Світязь, урочище Гушово вул. Гайова, 2 щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. За результатами позапланової перевірки складений акт позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 11.09.2019 №71, яким встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні. У свою чергу зауважень (заперечень) щодо проведеного планового заходу та складеного акту перевірки від суб`єкта господарювання не надходило. Представник позивача вказує, що при експлуатації території, будівель та приміщень пансіонату «Шацькі озера» ПрАТ «Волиньтурист», що розташований в Волинська область, Шацький район, с. Світязь, урочище Гушово вул. Гайова, 2, грубо порушуються вимоги пожежної та техногенної безпеки, що несе загрозу життю та здоров`ю людей, може призвести до виникнення пожежі, майнових втрат і негативних екологічних наслідків, також тяжкої ліквідації пожежі та складного проведення евакуаційних заходів у зв`язку з відсутністю відповідних умов, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Крім того, представник позивача вказує, що, аналізуючи матеріали перевірки 2014 та 2015 років, ряд недоліків, зазначені в акті, пропонується до виконання не перший рік. Тобто, з боку відповідача, з моменту проведення перевірки ще у 2014 році, не було здійснено жодних заходів по усуненню виявлених порушень. Для того, щоб не відразу застосовувати найстрогіші заходи впливу щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки для забезпечення безпеки життя та здоров`я людей і надати можливість добровільно усунути дані порушення, застосовуючи вимоги статті 69 Кодексу цивільного захисту України працівниками Шацького PC У ДСНС України у Волинській області видавалися приписи, керівник та відповідальні особи неодноразово притягались до адміністративної відповідальності. Акт позапланової перевірки від 11.09.2019 року вказує, що керівництво об`єкту не лише не покращувало стан пожежної та техногенної безпеки пансіонату але і допустило його критичне погіршення, що несе загрозу життю та здоров`ю людей, які в ньому перебувають.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 09.10.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній справі, постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та встановлено учасникам справи строк для подання заяв по суті справи.

Крім того, ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 24.10.2019 відмовлено у задоволенні клопотання представника ПАТ «Волиньтурист» про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

У відзиві на позовну заяву представник відповідача вважає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають до задоволення, оскільки пансіонат працює три літні місяці з 01.06.19 по 30.08.19. На момент перевірки 11.09.2019 пансіонат «Шацькі озера» був повністю законсервований, сезонні працівники скорочені, відпочиваючі відсутні, усі об`єкти закриті і опломбовані контрольними замками, а тому в акті є ряд неточностей, і не відповідностей, їдальня пансіонату не працює, закрита на ремонт більше 5 років. Там не проводиться харчування людей, на першому поверсі, у літній період працює загальний умивальник і санвузол. Крім того, представник відповідача вказує, що не відповідає дійсності твердження представника позивача про те, що вони ігнорують виконання актів починаючи з 2014, оскільки даний акт вони виконали, про що прозвітували перед позивачем.

Також представник відповідача зазначає, що у 2018 році вони придбали 34 вогнегасники, однак враховуючи те, що корпуси не опалюються, вони на зимовий період позвозили вогнегасники у склад, так-як у корпусах відключається на зиму повністю електроенергія і там відсутнє опалення, злита вода у інженерних мережах, і продуті усі труби, проведено консервацію корпусів. Повне розконсервування корпусів буде проведено приблизно у травні місяці, під час пoтoчниx ремонтів, відповідно тоді і знову будуть розставлятись по усіх корпусах вогнегасники.

Крім того, представник відповідача вказує, що у aктi зазначено, щo посадові ocoби не пройшли навчання тa перевірку знань з питань пожежної безпеки, однак це не відповідає дійсності так як відповідальні особи усі пройшли навчання. Протипожежний режим у пансіонаті встановлено наказами по пансіонату №2, №3, №5, №9, №11 від 02.01.2019. Про правила поведінки відпочиваючих у пансіонаті, на воді, тa дотримання норм протипожежного стану відпочиваючих під розписку у журналі інструктує старший адміністратор при поселенні, a також дублює чергова по корпусу при поселенні. Плани евакуації є на усіх поверхах, і окремо по кімнатах. Також у кожній кімнаті є пояснювальна пам`ятка про дії на випaдoк виникнення пожежі. Експлуатація тимчасової електромережі не допускається. Приміщень які окремо називаються конференц-залами у пансіонаті працюючих на момент перевірки не було. Пансіонат не спеціалізується на здачі конференц-залів в оренду. B одному з колишніх конференц-залів зроблено музей фауни. Протипожежні люки у корпусах встановлені з моменту введення корпусів в експлуатацію, виготовлені з металу, і y свій час пройшли державну експертизу. З наведених підстав представник відповідача просив у задоволенні позову відмовити.

У відповіді на відзив, представник позивача зазначає, що у відзиві на позовну заяву представник відповідача вказував, що на момент перевірки пансіонат «Шацькі озера» був законсервований, усі об`єкти закриті і опломбовані контрольними замками. Однак, звертає увагу, що 11.09.2019 інспектор спільно з головним інженером ПАТ «Волиньтурист» ОСОБА_1 попали на об`єкт та провели перевірку.

Крім того зазначає, що відповідач докази про проведені значні роботи у 2015 році, щодо приведення пансіонату в належний протипожежний стан не показував під час проведення перевірки інспектором. Представник позивача звертає увагу, що в 2015 році проведено обробку дерев`яних елементів покрівлі будівель вогнетривким розчином та долучено представником відповідача, як доказ акт прийняття в експлуатації виконаних робіт з вогнезахисного обробляння. Однак, термін експлуатації даних робіт закінчився 18.09.2018. Щодо протоколу вимірювання опору розтікання на основних заземлювачах і заземленнях магістралей і устаткування вказує, що вони проведені 29.07.2015 року, хоча відповідно до ДСТУ Б В.2.5-38:2008. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд пункти 9.3.2 та 9.3.5 дані роботи потрібно виконувати щорічно. У свою чергу, надані накази та інструкції з охорони праці не мають ніякого відношення до пожежної та техногенної безпеки на об`єкті, а ті інструкції, що мають згадку про пожежну безпеку розроблені на підставі Закону України «Про пожежну безпеку» та Правил пожежної безпеки України розробки 1995 року, які на сьогоднішній день скасовані та діють інші більш сучасні нормативні документи. Щодо тверджень представника відповідача про те, що 30.05.2018 на території пансіонату «Шацькі озера» були проведені комплексі навчання за участю пожежно-рятувальних підрозділів, де використовувались наявні пожежні гідранти пансіонату, вказує, що відповідно до чинних Правил пожежної безпеки в Україні перевірка справності пожежних гідрантів повинна проводитись щорічно. А тому станом на вересень 2019 року пожежні гідранти на території пансіонату не можна рахувати справними, бо по них не проведено щорічної повірки.

Крім того представник позивача вказує, що посилання відповідача на усунення ряду порушень, що викладені в акті від 11.09.2019 № 71, не можна брати до уваги, оскільки без проведення відповідної позапланової перевірки органами державного нагляду (контролю) щодо встановлення факту усунення порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки, такі твердження є бездоказовими та базуються тільки на поясненнях сторони.

Представник позивача звертає увагу, що недотримання вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки при експлуатації корпусу №2, корпусу №3, адміністративного корпусу, їдальні та літніх (мобільних) будівель пансіонату «Шацькі озера» ПАТ «Волиньтурист» за адресою: Волинська область, Шацький район, с. Світязь, урочище Гушово вул. Гайова, 2 із порушеннями вимог пожежної та техногенної безпеки, викладеними в акті перевірки № 71 від 12.09.2019, створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Разом з тим, в будівлях та приміщеннях пансіонату відпочиває велика кількість громадян України, і їх перебування в даному пансіонаті має бути безпечним та захищеним. З наведених підстав просив позов задовольнити.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 25.11.2019 провадження у даній справі зупинено до 01.05.2020, у свою чергу, ухвалою суду від 05.05.2020 провадження у даній справі поновлено.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що згідно посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 30.08.2019 №70, виданого на проведення позапланової перевірки ПАТ «Волиньтурист», відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та на виконання наказу Управління ДСНС України у Волинській області від 29.08.2019 №218 (а.с.10-11) у період з 02.09.2019 по 13.09.2019 заступником відділу запобігання надзвичайним ситуаціям У ДСНС України у Волинській області проведено перевірку додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

За результатами позапланової перевірки ПАТ «Волиньтурист» складений акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 11.09.2019 №71, яким встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України та Правил пожежної безпеки в Україні, зокрема: не встановлений відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) протипожежний режим в пансіонат «Шацькі озера»; не розроблено для кожного приміщення об`єкта (крім душових, басейнів, мийних, умивалень та санвузлів, а також для коридорів та вестибюлів) інструкції про заходи пожежної безпеки; посадова особа не пройшла навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 №444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях»; не проведено випробування на тиск та витрату води з оформленням акта для контролю працездатності мережі систем зовнішнього протипожежного водопроводу; черговий персонал пансіонату, а також мешканці цих об`єктів не забезпечені засобами індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі для організації евакуації людей у разі виникнення пожежі; не організовано ознайомлення адміністрацією з основних вимог пожежної безпеки (під підпис) усіх громадян, котрі прибувають до будинків для тимчасового проживання людей; керівник об`єкта не забачив технічне обслуговування засобів протипожежного захисту.

Щодо корпусу №2: у житлових номерах, не вивішені на видимих місцях: плани евакуації з відповідного поверху із зазначенням даного номера, евакуаційних виходів та шляхів руху до них, місць розміщення первинних засобів пожежогасіння та ручних пожежних сповіщувачів, а також необхідний пояснювальний текст і пам`ятка про дії на випадок виникнення пожежі; стисла пам`ятка для мешканців про правила пожежної безпеки; напрямок відкривання дверей з приміщень зменшують розміри евакуаційних виходів (нормативну ширину коридору); сходові клітки не відокремлено від коридорів, фойє, та інших приміщень дверима, що обладнані пристроями для самозачинення та ущільненнями в притулах; сходові клітки не обладнано вікнами, що відчиняються площею не менше 1,2 м. кв.; сигнал про спрацювання системи пожежної сигналізації не виведено на пульт централізованого пожежного спостерігання; не проводиться підтримання експлуатаційної придатності СПЗ відповідно до вимог ДБН В.2.5- 56:2014 «Системи протипожежного захисту»; не проведено повторного вогнезахисного обробляння дерев`яних елементів горищного покриття (закінчився строк його експлуатації); не встановлено протипожежний люк 2-го типу для виходу на горище; не забезпечено необхідну кількість первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників) згідно з Типовими нормами належності вогнегасників; не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників відповідно до Правил експлуатації вогнегасників; система захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів знаходиться в несправному стані.

Щодо корпусу №3: у житлових номерах, не вивішені на видимих місцях: плани евакуації з відповідного поверху із зазначенням даного номера, евакуаційних виходів та шляхів руху до них, місць розміщення первинних засобів пожежогасіння та ручних пожежних сповіщувачів, а також необхідний пояснювальний текст і пам`ятка про дії на випадок виникнення пожежі; стисла пам`ятка для мешканців про правила пожежної безпеки; стіни коридорів та сходових кліток оздоблено горючими матеріалами з вищою пожежною небезпекою ніж Г2, В2, Д2, Т2 (Г - група горючості, В - група займистості, Д - група димоутворювальної здатності, Т - група токсичності продуктів горіння); сходові клітки не відокремлено від коридорів, фойє, та інших приміщень дверима, що обладнані пристроями для самозачинення та ущільненнями в притулах; допускається експлуатація тимчасової електромережі у коридорах поверхів; з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; усі приміщення не обладнані системою пожежної сигналізації з використанням адресних компонентів (крім приміщень з мокрим процесом, сходових кліток); не влаштована система оповіщення про пожежу 3-го типу; не проведено повторного вогнезахисного обробляння дерев`яних елементів горищного покриття (закінчився строк його експлуатації); не встановлено протипожежний люк 2-го типу для виходу на горище; не забезпечено необхідну кількість первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників) згідно з Типовими нормами належності вогнегасників; не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників відповідно до Правил експлуатації вогнегасників; система захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів знаходиться в несправному стані.

Щодо адміністративного корпусу: стіни коридорів та сходових кліток оздоблено горючими матеріалами з вищою пожежною небезпекою ніж Г2, В2, Д2, Т2 (Г - група горючості, В - група займистості, Д - група димоутворювальної здатності, Т - група токсичності продуктів горіння); з приміщення конференц-залу та овального залу не влаштовано другий евакуаційний вихід; допускається експлуатація тимчасової електромережі в приміщеннях; з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; усі приміщення не обладнані системою пожежної сигналізації (крім приміщень з мокрим процесом, сходових кліток); не забезпечено необхідну кількість первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників) згідно з Типовими нормами належності вогнегасників; не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників відповідно до Правил експлуатації вогнегасників; не проведено повторного вогнезахисного обробляння дерев`яних елементів горищного покриття (закінчився строк його експлуатації).

Щодо їдальні: усі приміщення не обладнані системою пожежної сигналізації (крім приміщень з мокрим процесом, сходових кліток); опорядження стін обіднього залу виконано з матеріалів з показниками пожежної небезпеки вище ніж Г2, В2, Д2, Т2; вестибюль першого поверху не відокремлено протипожежною перегородкою 1-го типу від прилеглих до нього приміщень; не забезпечено необхідну кількість первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників) згідно з Типовими нормами належності вогнегасників.

Щодо літніх (мобільних) будівель, які використовуються для проживання людей: будівлі не обладнані системою пожежної сигналізації; будівлі не забезпечено первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) згідно з Типовими нормами належності вогнегасників.

Зазначений акт перевірки був надісланий представнику відповідача рекомендованим листом 11.09.2019 № квитанції ПН215600426655, про що вказано в даному акті перевірки та надано копію квитанції.

Крім того, головним державним інспектором з нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки Шацького РС УДСНС у Волинській області винесено постанову від 09.09.2019 №008265 про накладення адміністративного стягнення (а.с.22).

Вирішуючи питання наявності правових підстав для застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації корпусу №2, корпусу №3, адміністративного корпусу, їдальні та літніх (мобільних) будівель пансіонату «Шацькі озера» за адресою: Волинська область, Шацький район, село Світязь, урочище Гушово, вулиця Гайова, 2 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки суд приходить до таких висновків.

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України від 02.10.2012 року №5403-VI, Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 року №877-V (далі - Закон №877-V) та Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 року №1417.

Відповідно до статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

У свою чергу згідно з частиною першою статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Згідно з частиною четвертою статті 4 Закону №877-V виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з статтею 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Згідно з частиною першою статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до Указу Президента України від 16.01.2013 року №20/2013 «Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій» Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).

ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.

Основними завданнями ДСНС України є, зокрема: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Таким чином, Управління ДСНС України у Волинській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки визначені статтею 68 Кодексу цивільного захисту України, відповідно до якої посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Згідно з частиною другою вказаної статті повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

У свою чергу згідно з частиною другою статті 51 та частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Як визначено пунктами 33, 43 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України, пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення.

Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 року №1417, є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 Розділ І Правил пожежної безпеки в Україні).

Настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі пов`язане з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Суд звертає увагу, що порушення норм монтажу та експлуатування електромереж та електроустановок в будівлях пансіонату, критичне ігнорування стану електрогосподарства об`єкту призведе до утворення іскор і навіть загорянням ізоляції проводів, що в подальшому призведе до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів - продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур, що в свою чергу призведе до отримання травм, загибелі людей та значних матеріальних втрат.

Експлуатація проводів і кабелів електромережі з`єднання, відгалуження та окінцювання жил яких виконані в «скрутку», не забезпечує надійного контакту між жилами проводів, а також не забезпечує міцності і буде нагріватися сильніше ніж решта частин проводів при проходженні через них струму. Так буде відбуватися тому, що в місце «скрутки» електропроводів не пов`язані на атомарному рівні, вони всього лише контактують частиною своїх поверхонь, і де-не-де між ними є повітряні проміжки в яких обов`язково з часом буде утворюватися окислення. До того ж механічне скручування з часом буде послаблюватись, що ще більш поглибить проблему підвищеного опору і утворення продуктів окислення. Зрештою через сукупність даних чинників, контакт проводів в скрутці погіршиться настільки, що це призведе до утворення іскор і навіть загорянням ізоляції проводів, що в подальшому призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів - продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур, що в свою чергу призведе до отримання травм, загибелі людей та значних матеріальних втрат.

Не проведення замірів опору ізоляції електромережі, не дає інформації щодо справності чи не справності електрообладнання на об`єкті, що в свою чергу може призвести до короткого замикання електромережі, в результаті чого можливе виникнення пожежі та вплив небезпечних факторів - продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур, що призведе до отримання травм, загибелі людей та значних матеріальних втрат.

Шлях евакуації з будь якого приміщення, поверху, будівлі є найпершим засобом для збереження життя громадянина і забезпечення нормативної кількості виходів, утримання у відповідності шляхів евакуації є основою оперативної евакуації потерпілих для забезпечення збереження життя. Відсутність нормативної кількості виходів, оздоблення шляхів евакуації горючим матеріалом, захаращеність шляхів евакуації та виходів, зменшення нормативної ширини коридору, який є шляхом евакуації у випадку виникнення пожежі призведе до значного збільшення часу евакуації людей з будівлі, також може призвести до відсутності можливості самостійно евакуюватись відвідувачам та персоналу пансіонату, що там знаходяться, а отже може призвести до вдихання їдких продуктів горіння, що в свою чергу може призвести загибелі людей.

У свою чергу, системи пожежної сигналізації, оповіщування про пожежу та управління евакуацією людей, устаткування передавання тривожних сповіщень, призначені для раннього виявлення пожежі та подавання сигналу тривоги для вжиття необхідних заходів, як наприклад: евакуювання людей, виклик пожежно-рятувальних підрозділів, відключення або блокування (розблокування) інших інженерних систем. Не обладнання будівель та приміщень даними системами, утримання наявних систем в непрацездатному стані, може призвести до розвитку пожежі, в результаті якої відвідувачі та персонал отримає травми, які можуть призвести до загибелі людей та значних матеріальних втрат.

Не проведення вогнезахисного обробляння дерев`яних конструкцій покрівлі вогнетривким розчином, пришвидшить процес горіння та розповсюдження продуктів горіння по будівлі, руйнування горищної конструкції, перехід пожежі на сусідні будівлі, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відсутність пристроїв блискавкозахисту або їх несправність (не проведення перевірки працездатності) створює загрозу проходження електричного розряду - блискавки через об`єкт, що призведе до можливого ураження людини електричним струмом, а також до виділення теплоти на шляху проходження струму блискавки через об`єкт - виникнення пожежі/вибуху, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Не проведення повірки пожежних гідрантів, які використовується для цілей пожежогасіння, не дає інформацію про їх справність, що при неробочому стані призведе до неможливості поновлення запасів води в пожежних автомобілях, що збільшує час гасіння пожежі (якщо пожежа великих масштабів пожежному автомобілю необхідно буде поповнювати запас води в віддаленому місці), до великих матеріальних втрат та безперешкодного розвитку пожежі на початковій стадії, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Не укомплектованість об`єкту первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками), не проведення технічного обслуговування наявних сертифікованих вогнегасників, відсутність вказівників їх розміщення а також розміщення не у відповідних місцях унеможливлює гасіння пожежі на ранній стадії без залучення спеціальної техніки, а отже призведе до великих матеріальних втрат та безперешкодного розвитку пожежі на початковій стадії, що в свою чергу може призвести до отримання травм, загибелі людей та значних матеріальних втрат.

Відсутність на об`єкті засобів індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі для обслуговуючого персоналу та мешканців пансіонату може призвести до неякісного проведення евакуації людей з об`єкту, не проведення належних заходів щодо первинної ліквідації пожежі персоналом об`єкту, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відсутність дверей що ведуть на сходову клітку з пристроями для самозачинення на дверях, у випадку виникнення пожежі пришвидшить заповнення сходових кліток по яких відбувається евакуація продуктами горіння від пожежі, швидко поширить пожежу та їдкі продукти горіння на основні шляхи евакуації коридори та сусідні приміщення, що в свою чергу може призвести до відсутності можливості самостійно евакуюватись відпочиваючим та персоналу пансіонату, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відсутність на кожному поверсі сходової клітки корпусу №2 в віконних прорізах фрамуг що відкриваються площею не менше 1,2 м.кв. не забезпечить видалення продуктів горіння з сходових кліток, що призведе до відсутності можливості самостійно евакуюватись відпочиваючим та персоналу пансіонату, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Не влаштування в отворах, що ведуть на горище протипожежних люків пришвидшить розповсюдження пожежі (якщо вона виникне на горищі) та продуктів горіння до поверхів будівлі, що буде перешкоджати проведенню евакуаційних заходів, перехід пожежі по приміщеннях, може призвести до відсутності можливості самостійно евакуюватись відвідувачам та персоналу пансіонату, що там знаходяться, а отже може призвести до вдихання їдких продуктів горіння, що в свою чергу може призвести загибелі людей.

Не проходження відповідного спеціального навчання посадовими особами, відсутність інструкцій про заходи пожежної безпеки, не ознайомлення відвідувачів з основними вимогами пожежної безпеки при заселені, відсутність необхідної інформації про заходи пожежної безпеки (пам`ятки, плану евакуації, місце розміщення вогнегасника тощо) в номерах призведе до того, що в разі виникнення загорання чи іншої надзвичайної ситуації, працівники та відвідувачі пансіонату можуть розгубитись, не ліквідувавши пожежу на ранній стадії, невірно організується евакуація людей та матеріальних цінностей, що в цілому може призвести до отримання травм, загибелі людей та значних матеріальних втрат.

Суд не бере до уваги надані представником відповідача разом з відзивом на позовну заяву копії документів, оскільки вони стосуються усунення виявлених порушень вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки у 2014-2015 роках. Крім того, суд звертає увагу, що відповідно до акту прийняття в експлуатацію виконаних робіт з вогнезахисного обробляння від 18.09.2015 строк експлуатації вогнезахисту закінчився ще 18.09.2018 (а.с.59). Разом з тим, суд враховує, що посадовими особами відповідача було пройдено навчання та перевірка знань з питань пожежної безпеки, про що свідчать відповідні посвідчення, які дійсні до 23.06.2020 (а.с.90). У свою чергу, посвідчення про функціональне навчання у сфері цивільного захисту НОМЕР_3, видане ОСОБА_1 дійсне до 27.06.2019, НОМЕР_1 , видане ОСОБА_2 дійсне до 30.05.2019, НОМЕР_2 , видане ОСОБА_3 дійсне до 27.06.2019, тобто дані посвідчення на момент проведення перевірки втратили свою чинність. Крім того, надання суду пам`яток про правила пожежної безпеки, не свідчать про усунення виявленого порушення, зокрема, про те, що у житлових приміщеннях вказані пам`ятки вивішені.

Також, суд не бере до уваги надані представником відповідача договори, зокрема договір про виконання ремонтних робіт блискавко захисту від 20.11.2019; договір №175 від 08.11.2019, яким Аварійно-рятувальний загін спеціального призначення УДСНС у Волинській області зобов`язується провести технічну діагностику вогнегасників ВП-5 - 14 шт.; договір №16 від 18.11.2019, яким АРЗ СП У ДСНС України у Волинській області зобов`язується провести вогнезахисне обробляння дерев`яних конструкцій покрівлі пансіонату «Шацькі озера» площею 550 м. кв.; договір підряду №35 від 20.11.2019, яким Аварійно-рятувальний загін спеціального призначення УДСНС України у Волинській області зобов`язується виконати розроблення робочого проекту інженерно-технічних рішень щодо здійснення протипожежних заходів; договір від 20.11.2019, яким Аварійно-рятувальний загін спеціального призначення УДСНС України у Волинській області зобов`язується виконати власними силами і засобами встановлення та наладку системи пожежної сигналізації та цілодобового спостерігання за протипожежним станом об`єкта - пансіонат «Шацькі озера», оскільки до жодного вказаного договору представником відповідача не надану акту виконаних робіт.

Крім того суд звертає увагу, що приписами частини першої статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено, що підставами для здійснення позапланових заходів є подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду (контролю).

Таким чином, суд зазначає, що належним доказом усунення зафіксованих в акті перевірки від 11.09.2019 № 71 порушень можуть бути результати повторної перевірки органом ДСНС, та що відповідач повинен був звернутись до позивача із заявою про проведення перевірки щодо такого усунення. Однак, відповідач не надав суду відомостей на предмет звернення до позивача з відповідною заявою про проведення перевірки факту усунення виявлених порушень.

Таким чином, відповідачем не усунуто усіх виявлених в ході позапланової перевірки порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Доказів протилежного відповідач до суду не надав.

Крім того суд звертає увагу, що провадження у даній справі було зупинено ще 25.11.2019 до 01.05.2020, однак з моменту поновлення провадження у справі представником відповідача жодних доказів на усунення усіх порушень, зафіксованих в акті перевірки від 11.09.2019 №71 надано не було.

Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються, зокрема, письмовими, речовими і електронними доказами.

Суд наголошує, що відповідачем не надано доказів, які б вказували та підтверджували усунення всіх порушень, що виявлені позивачем під час позапланової перевірки.

Разом з тим, відповідно до частини першої статті 3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.

Зважаючи на те, що в матеріалах справи відсутні відомості, що відповідачем усунуті порушення вимог пожежної безпеки в приміщеннях, де знаходяться люди, суд вважає недопустимою експлуатацію таких приміщень до повного усунення виявлених перевіркою порушень.

Крім того суд зазначає, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень. Застосований до скаржника захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки в закладі освіти. Цей захід не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

Згідно статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Водночас, існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що позивач обґрунтував наявність підстав для застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації корпусу №2, корпусу №3, адміністративного корпусу, їдальні та літніх (мобільних) будівель пансіонату «Шацькі озера» за адресою: Волинська область, Шацький район, село Світязь, урочище Гушово, вулиця Гайова, 2 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Крім того, суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану в пункті 58 рішення у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29) .

Крім того, відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Згідно з частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Відтак, судові витрати у вигляді сплаченого позивачем судового збору в сумі 1921,00 грн. згідно із платіжним дорученням №526 від 01.10.2019 (а.с.2) з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 243, 245, 246, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Кодексу цивільного захисту України та Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Зобов`язати Приватне акціонерне товариство «Волиньтурист» (44021, Волинська область, Шацький район, село Світязь, урочище Гушово, вулиця Гайова, 2, ідентифікаційний код юридичної особи 02593659) зупинити експлуатацію корпусу №2, корпусу №3, адміністративного корпусу, їдальні та літніх (мобільних) будівель пансіонату «Шацькі озера» за адресою: Волинська область, Шацький район, село Світязь, урочище Гушово, вулиця Гайова, 2 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення , з урахуванням пункту 3 розділу VI «Прикінцевих положень» КАС України.

Головуючий -суддя О. О. Андрусенко

Джерело: ЄДРСР 89321784
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку