open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 803/1053/18
Моніторити
emblem
Справа № 803/1053/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Рішення /24.07.2020/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.06.2020/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Постанова /19.05.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /24.04.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /21.01.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /05.12.2018/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.10.2018/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.09.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.08.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Рішення /06.07.2018/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.06.2018/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд

ПОСТАНОВА

Іменем України

19 травня 2020 року

Київ

справа №803/1053/18

адміністративне провадження №К/9901/995/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді-доповідача: Васильєвої І.А.,

суддів: Бившева Л.І., Юрченко В.П,

розглянувши у порядку письмового провадження

касаційну скаргу Волинського обласного благодійного фонду «МИРТА»

на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 06.07.2018 року (Суддя Ковальчук В.Д.)

та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2018 року (Судді: Шевчук С.М., судді: Кухтей Р.В., Нос С.П.),

у справі № 803/1053/18

за позовом Волинського обласного благодійного фонду «МИРТА»

до Волинської митниці ДФС

про визнання протиправним рішень та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

В червні 2018 року Волинський обласний благодійний фонд «МИРТА» (далі - позивач, ВОБФ «Мирта») звернувся до Волинського окружного адміністративного суду з позовом до Волинської митниці ДФС (далі - відповідач, Волинська митниця), в якому просив:

1) визнати протиправним рішення про відмову у наданні дозволу на припинення митного режиму відносно товарів гуманітарної допомоги вагою 1 277 837 кг, які внаслідок пожежі були безповоротно знищені, а також про відмову у наданні дозволу на поміщення в митний режим знищення або руйнування непридатних для вживання залишків вантажів гуманітарної допомоги вагою 59 630 кг, що знаходяться за адресою с . Рованці, вул. Промислова,1;

2) зобов`язати Волинську митницю ДФС України надати дозвіл на поміщення в митний режим знищення або руйнування непридатних для вживання залишків вантажів гуманітарної допомоги вагою 59 630 кг, що знаходяться за адресою: с. Рованці, вул. Промислова,1, а також вчинити дії згідно п. 5 розділу VIII Наказу № 657 Міністерства фінансів України від 31.05.2012 року «Про виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму» - невідкладно припинити митний режим відносно товарів гуманітарної допомоги вагою 1 277 837 кг, які внаслідок пожежі були безповоротно знищені.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 06.07.2018, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2018, у задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з вищенаведеними рішеннями судів попередніх інстанцій позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просив скасувати вищенаведені судові рішення та прийняти нове, яким задовольнити позов.

В обґрунтування доводів касаційної скарги посилався на порушення судами норм матеріального та процесуального права у зв`язку з не врахуванням, що позивачем, з метою поміщення в митний режим знищення або руйнування непридатних для вживання залишків вантажів гуманітарної допомоги вагою 59 630 кг на виконання вимог розділу VI Порядку № 657 подана відповідачу відповідна заява в якій визначена вага товару з відповідними підтверджуючими документами. При цьому, посилання суду апеляційної інстанції в постанові на те, що подана заява та підтверджуючі документи не містять всіх обов`язкових даних, передбачених п. 6 розділу VIII Порядку № 657 є помилковими, оскільки вказаний розділ порядку регулює припинення митного режиму, а поміщення товарів у митний режим знищення або руйнування регулюється саме розділом VI зазначеного Порядку № 657 і не вимагає надання таких документів. До того ж, на виконання розділу VIII Порядку № 657 з метою припинення митного режиму відносно товарів гуманітарної допомоги вагою 1 277 837 кг, які внаслідок пожежі були безповоротно знищені позивачем була подана відповідачу окрема заява з додатковими підтверджуючими документами. При цьому митним органом проігноровані вимоги абз. 2, 5 п. 5 розділу VIII вказаного Порядку № 657, оскільки митницею було відмовлено в заяві керівника ВОБФ «МИРТА» від 01.02.2018 року про надання інспектора для складання акту огляду території і приміщень складів тимчасового зберігання в зоні митного контролю за адресою с. Рованці, вул. Промислова,1.

З приводу посилання судів першої та апеляційної інстанції на виявлені розбіжності в заяві, подані для поміщення товарів в режим знищення або руйнування та експертному висновку позивач спростовував тим, що вага товару, який декларувався за заявою позивача в режим знищення або руйнування як «непридатні для вживання залишки» складає 59 630 кг, а частина товару в обсязі 19 180 кг повністю знищена внаслідок дії зовнішніх факторів, що разом утворює первинну вагу непридатних для вживання залишків в загальному розмірі 78 810 кг, що підтверджується експертним висновком Волинської Торгово-промислової палати за № В-2651 від 07.12.2016 року. Крім цього, суд апеляційної інстанції неправильно встановив стан товарів на момент розгляду справи, вказуючи в рішенні: «непридатними для вживання залишків товарів загальною масою 78810 кг», оскільки у всіх поданих документах, а також у заяві про поміщення товарів у митний режим «знищення або руйнування» вказувалось 59 630 кг. При цьому стан 19 180 кг є повне знищення від процесу тління та дії атмосферних факторів товару (одягу, який був у вжитку), а не «непридатний для вжитку стан», як вказав суд. Вищенаведені обставини скаржник просив взяти до уваги, їх врахувати та задовольнити позов.

Відповідач не реалізував своє процесуальне право подання відзиву на касаційну скаргу.

У відповідності до норм частини 1 ст. 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів Верховного Суду приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судами, Волинський обласний благодійний фонд "МИРТА" зареєстрований як юридична особа 11.07.2012 року, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії ААВ №712751 від 11.07.2012 року (а.с. 23).

19 січня 2016 року між Командитним товариством "Волиньбудкомплект" (орендодавець) та ВОБФ "МИРТА" (орендар) укладено договір № 2 оренди нежитлового приміщення, відповідно до якого орендодавець передає, а орендар приймає у безоплатне тимчасове користування складське приміщення, розташоване у с. Голишів Луцького району Волинської області, по вул. Промислова, 1, загальною площею 300 кв. м. Договір укладено з терміном його дії до 19 січня 2018 року (а.с. 24-25).

На адресу ВОБФ "МИРТА" з січня по липень 2016 року з-за кордону через митний пост "Луцьк" Волинської митниці ДФС надійшли вантажі благодійної допомоги загальною вагою 1337467 кг (одяг, взуття, іграшки, предмети домашнього вжитку тощо), що підтверджується копіями супровідних документів на вантажі, що містяться в електронній формі на компакт-диску (а.с.10). Зазначені вантажі були розміщені у складських приміщеннях, що знаходяться за адресою: с. Голишів (с . Рованці) Луцького району Волинської області по вул. Промислова, 1, де була створена тимчасова зона митного контролю відповідно до рішення митного поста "Луцьк" Волинської митниці ДФС від 05.02.2016 року №20507/0102т про створення зони митного контролю, строком дії - на період розміщення і зберігання товарів під митним контролем, але не довше 19.01.2018 року (а.с. 26).

20 жовтня 2016 року приблизно в 02 годині 30 хвилин в складському приміщенні тимчасової зони митного контролю, яка знаходилась за адресою: Волинська область, Луцький район, с. Голишів (Рованці) , вул . Промислова 1, виникла пожежа, внаслідок якої було знищено 2 тонни вторинної сировини ПВХ плівки та 10 тонн картону (макулатура), одяг в тюках, орієнтовно 200 метрів покрівлі будівлі та пошкоджено металеві конструкції будівлі. Зазначене підтверджується копіями акта про пожежу від 20.10.2016 року та звіту Луцького міськрайонного відділу Управління ДСНС України у Волинській області про причину виникнення пожежі від 20.10.2016 року (а.с. 28-29).

На підставі звернення ВОБФ «МИРТА» від 25.10.2016 року № 72 Волинською торгово-промисловою палатою був складений експертний висновок № В-2357 від 27.10.2016 року, з якого слідує, що пред`явлений експерту товар, а саме гуманітарна допомога (речі домашнього вжитку (одіяла, постільна білизна) б/в, одяг б/в, взуття б/в, іграшки б/в) на складі тимчасового зберігання товарів під митним контролем за адресою: Волинська область, Луцький район, с. Рованці, вул. Промислова, 1 , має механічні пошкодження внаслідок впливу негативних факторів пожежі, яка виникла 20.10.2016 року, та не може бути використаний за прямим призначенням (а.с. 31-32). Також на підставі звернення ВОБФ "МИРТА" від 02.12.2016 року Волинською торгово-промисловою палатою був складений експертний висновок №В-2651 від 07.12.2016 року, з якого вбачається, що пред`явлений експерту непридатний до використання залишок товару, а саме гуманітарної допомоги (речі домашнього вжитку (одіяла, постільна білизна) б/в, одяг б/в, взуття б/в, іграшки б/в) на складі тимчасового зберігання товарів під митним контролем за адресою: Волинська область, Луцький район, с. Рованці, вул. Промислова, 1 , без індивідуальної упаковки, з механічними пошкодженнями, викликаними впливом негативних факторів внаслідок пожежі, яка виникла 20.10.2016 року, має орієнтовану вагу 78810 кг, з них: 6680 кг - речі домашнього вжитку (одяг, постільна білизна) б/в, 130 кг - іграшки б/в, 32000 кг - одяг б/в, 40000 кг - взуття б/в (а.с. 33).

Волинською торгово-промисловою палатою Волинському обласному благодійному фонду "МИРТА" був виданий сертифікат №7012 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 07.11.2017 року щодо зобов`язань перед Волинською митницею ДФС відповідно до ст. 204 Митного кодексу України (здійснення декларування вантажів гуманітарної допомоги), які унеможливлюють їх виконання (внаслідок пожежі) у становлений строк (а.с. 34).

14 лютого 2018 року БФ "МИРТА" звернувся до Волинської митниці ДФС із заявою про надання дозволу на поміщення товару в митний режим "знищення або руйнування". Однак, рішенням митного органу від 20.02.2018 року №2544/12/03-70-18 відмовлено у наданні такого дозволу з тих підстав, що відсутні визначені пунктом 2 частини 2 ст.176 МК України та частиною 1 розділу VІ Порядку № 657 документи, а саме: дозволи на знищення (руйнування) товарів від державних органів, до повноважень яких належить контроль за переміщенням таких товарів; копія відповідного дозвільного документа, що засвідчує право суб`єкта господарювання провадити діяльність зі знищення (руйнування) відповідних категорій товарів (ліцензія) (а.с. 49-50).

1) Як встановлено судом касаційної інстанції з наявних у справі документів, 27 березня 2018 року ВОБФ «МИТРА» звернувся до Волинської митниці ДФС із заявою № 12 щодо припинення тимчасового зберігання товарів під митним контролем, в якій просив надати дозвіл на припинення тимчасового зберігання товарів по документах згідно таблиці № 2 вагою 1 258 657 кг. та вказав, що враховує вантаж вагою 19 180 кг. - тобто загальна вага 1 277 837 кг (арк. справи 11). До заяви позивачем додані додатки-копії наступних документів: звіт про причини пожежі від 20.10.2016 року, висновок Луцького відділення поліції Луцького відділу поліції ГУНП у Волинській області від 21.10.2016 року, акт про пожежу від 20.10.2016 року, Сертифікат № 7012 від 07.11.2016 року про форс-мажорні обставини, таблиця № 1, таблиця № 2, диск з сканкопіями пакетів документів (арк. справи 11-12).

Рішенням від 30.03.2018 року № 5022/12/03-70 відповідач відмовив в припиненні митного режиму відносно товарів гуманітарної допомоги, які внаслідок пожежі були безповоротно знищені, вказавши, що таке рішення може бути прийняте тільки відносно частини (різниці) товарів гуманітарної допомоги, які внаслідок пожежі були безповоротного знищені (різниця між ввезеними товарами та залишками), після поміщення залишків (відходів товарів, що потрапили під дію обставин непереборної сили) у митний режим знищення або руйнування, надання відповідного акту та достовірного визначення тієї частини товарів щодо яких митний режим припиняється (повністю знищені) (а.с.13).

2) Також 27.03.2018 року ВОБФ «МИРТА» звертався до Волинської митниці ДФС з заявою № 11 про надання дозволу (відповідно до ст. 176, 180 Митного кодексу України та Наказу Мінфіну від 31.05.2012 року № 657) на поміщення в митний режим "знищення або руйнування" непридатних до вживання залишків вантажів гуманітарної допомоги вагою 59630 кг. Вказану заяву обґрунтував тим, що на день пожежі утворились залишки загальною вагою 78810 кг, з них: 6680 кг - речі домашнього вжитку (одяг, постільна білизна), 130 кг - іграшки б/в, 32000 - одяг б/в, 40000 кг - взуття б/в. під час пожежі залишки товарів були переміщені зі складу на вулицю. Утворилися не придатні до вживання залишки 59630 кг. Частина вантажу вагою 19 180 кг безповоротно втрачена через продовження процесу тління, погодні умови та дію атмосферних опадів (залишки знаходились на вулиці протягом 17 місяців). Об`єми пошкодженої благодійної допомоги вказані у експертному висновку Волинської ТПП № В-2651 від 7.12.2016 року. Комісією з інвентаризації товарно-матеріальних цінностей встановлено повне знищення під час пожежі 19 180 кг бувшого у вжитку одягу. Додатково до заяви БФ «МИРТА» надав актуальний акт огляду залишків гуманітарної допомоги, яка зберігається на складі за адресою с. Голишів (с. Рованці), вул. Промислова,1 з фотографіями, наказ про призначення інвентаризаційної комісії та результати її робот. Крім цього зазначили, що пропонували представникам митного поста «Луцьк» взяти участь у комісійному огляді залишків товарів на складі, але отримали від митниці листа про закінчення терміну функціонування зони митного контролю. Також, для виконання вимог, передбачених п. 1 ст. 176 МК України, уклали з Луцьким спеціальним комунальним автотранспортним підприємством "Луцькспецкомунтранс" договір №83 від 13.02.2018 року про знищення пошкодженого бувшого у вживанні і не придатного до використання одягу, взуття, речей домашнього вжитку шляхом захоронення на полігоні в с. Брище Луцького району. Крім того, Луцьким спеціальним комунальним автотранспортним підприємством "Луцькспецкомунтранс" надало ВОБФ "МИРТА" довідку №1-1.8/1096 від 21.12.2016 року про те, що підприємство має право здійснювати захоронення твердих побутових відходів четвертого класу не безпеки, в т.ч. одягу, взуття, речей домашнього вжитку на полігоні твердих побутових відходів в с. Брище Луцького району (а.с. 14-17, 35, 36). До вказаної заяви надані наступні документи: акт ДНС України від 20.10.2016 року про пожежу, копію звіту Луцького міськрайонного відділу ДНС України у Волинській області про причину виникнення пожежі від 20.10.2017 року, висновок начальника Луцького відділення поліції ЛВП ГУНП від 21.10.2016 року, копію експертного висновку Волинської ТПП № В-2357 від 27.10.2016 року, копію експертного висновку Волинської ТПП № В-2651 від 7.11.2016 року, копію Сертифікату № 7012 від 7.11.2016 року про форс-мажорні обставини, копію договору №83 від 13.02.2018 року, копію довідки ДП "Луцькспецкомунтранс" від 21.12.2016 року № 1-1.8/1096, копію ліцензії підприємства ДП "Луцькспецкомунтранс" про роботу з відходами, копію постанови Комісії № 1141 від 19.09.2017 року, погодження екологічного контролю від 27.03.2018 року, копію договору оренди складу № 2 від 19 січня 2016 року з додатковою угодою, копію рішення Волинської митниці ДФС про створення зони митного контролю № 20507/0102т від 5.02.2016 року; таблиця № 3, акт огляду товарів на складі с. Рованці, вул. Промислова,1, лист м. п. Луцьк від 5.02.2018 року № 248/12/03-70-66/34, копію наказу про інвентаризацію, копію інвентаризаційного опису (а.с. 17).

Рішенням від 30.03.2018 року №5032/12/03-70 митний орган відмовив позивачу у наданні дозволу на поміщення у митний режим "знищення або руйнування" непридатних до вживання залишків вантажів гуманітарної допомоги вагою 59630 кг з тих підстав, що ВОБФ "МИРТА" не заявлено точних відомостей про товари (залишки товарів, пошкоджених під час пожежі), які поміщуються у митний режим знищення або руйнування та не надано документів, що підтверджують ці відомості, виданих уповноваженими на це державними органами або уповноваженими на це підприємствами, установами та організаціями відповідно до їх компетенції (арк. справи 18).

До того ж, в листі від 02.04.2018 року №1906/10/03-70-18-01, адресованому керівнику ВОБФ «МИРТА» митниця повідомила, що для надання дозволу на поміщення зазначених вище товарів у митний режим знищення або руйнування, враховуючи те, що ВОБФ "МИРТА" неодноразово змінювались відомості щодо кількісних характеристик (ваги) залишків товарів, що потрапили під дію обставин непереборної сили, митниця з посиланням на вимоги п. 9 розділу VIII Порядку № 657, ч. 1 статті 257 Митного кодексу України, наполягає на заявлені точних відомостей про товари, які поміщуються у зазначений митний режим із наданням відповідних документів, виданих уповноваженими підприємствами, які підтверджують кількість (вагу): остаточних залишків товарів, що потрапили під дію обставин непереборної сили та перебувають під митним контролем; товарів, які були безповоротно втрачені через дії обставин непереборної сили (продовження процесу тління, погодні умови та дію атмосферних опадів). Зазначено також і на тому, що документальне підтвердження факту аварії чи дії обставин непереборної сили врегульовано положеннями розділу VIII Порядку № 657, відповідно до яких, засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) за зверненням суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб надається Торгово-промисловою палатою України, відповідно до положень п. 3 ст. 14 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні». Також, проінформовано позивача, що з метою визначення належності товарів, їх кількості, вартості, якісних змін товарної продукції здійснюються товарознавчі експертизи та дослідження. І додатково проінформовано, що згідно вимог пункту 6 розділу VIII Порядку рішення про припинення (завершення) митного режиму приймається лише щодо транспортних засобів або товарів (їх частини), які внаслідок факту аварії чи дії обставин непереборної сили були знищені, повністю та безповоротно пошкоджені, втрачені або зіпсовані (а.с.19-22).

Відмовляючи у задоволенні позову, суди попередніх інстанцій виходили з того, що позивач разом із заявами відповідачу надав повний перелік документів, проте у заяві не надано точних відомостей про товари (залишки товарів, пошкоджених під час пожежі), які переміщуються у митний режим знищення або руйнування та не надано документів, що підтверджують ці відомості, виданих уповноваженими на це державними органами або уповноваженими на це підприємствами, установами та організаціями відповідно до їх компетенції, відтак, відповідач не має змоги ідентифікувати знищений пожежею товар.

Колегія суддів суду не погоджується з такими висновками судів попередніх інстанцій виходячи з наступного.

I. Щодо поміщення товарів у митний режим «знищення або руйнування».

Відповідно до статті 175 МК України, знищення або руйнування - це митний режим, відповідно до якого іноземні товари під митним контролем знищуються або приводяться у стан, який виключає можливість їх використання, з умовним повним звільненням від оподаткування митними платежами, установленими на імпорт цих товарів, та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.

Відповідно до ч. 1, 2, 6 статті 176 МК знищення або руйнування товарів допускається з письмового дозволу органу доходів і зборів за заявою власника товарів чи уповноваженої ним особи. Дозвіл на поміщення товарів у митний режим знищення або руйнування видається органом доходів і зборів, якщо власником чи уповноваженою ним особою: 1) укладено договір на знищення (руйнування) товарів з підприємством, уповноваженим відповідно до законодавства України на знищення (руйнування) відповідних категорій товарів; 2) отримано дозволи на знищення (руйнування) товарів від державних органів, до повноважень яких належить контроль за переміщенням таких товарів.

Дозвіл на поміщення товарів у митний режим знищення або руйнування видається органом доходів і зборів безоплатно протягом трьох робочих днів з дати реєстрації відповідної заяви. У разі відмови у видачі дозволу орган доходів і зборів зобов`язаний у зазначений строк письмово або в електронній формі повідомити особу, яка звернулася за отриманням дозволу, про підстави відмови. Поміщення товарів у митний режим знищення або руйнування здійснюється органом доходів і зборів, у зоні діяльності якого проводяться операції зі знищення або руйнування.

За приписами частин 2, 3 статті 180 МК України орган доходів і зборів має право здійснювати у будь-який час перевірку товарів, поміщених у митний режим «знищення або руйнування» (до моменту їх фактичного знищення), а також залишків і відходів, одержаних у результаті здійснення операцій із знищення або руйнування (до моменту їх декларування у відповідний митний режим чи видалення відповідно до законодавства України). Відповідні посадові особи органів доходів і зборів та інших державних органів, до повноважень яких належить контроль за переміщенням товарів, що знищуються, мають право бути присутніми під час здійснення операцій із знищення (руйнування) таких товарів.

Відповідно до пункту 1 Розділу VI Порядку виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму № 657 (далі - Порядок № 657) дозвіл на поміщення товарів у митний режим «знищення або руйнування» надається за заявою декларанта керівником або вповноваженою ним посадовою особою митного органу, у зоні діяльності якого фактично будуть проводитися операції зі знищення або руйнування таких товарів.

Разом із заявою митному органу подаються: договір на знищення (руйнування) товарів з підприємством, уповноваженим відповідно до законодавства України на знищення (руйнування) відповідних категорій товарів; дозволи на знищення (руйнування) товарів від державних органів, до повноважень яких належить контроль за переміщенням таких товарів; копія відповідного дозвільного документа, що засвідчує право суб`єкта господарювання провадити діяльність зі знищення (руйнування) відповідних категорій товарів; товаротранспортні та інші товаросупровідні документи; інші документи, що стосуються проведення операцій зі знищення або руйнування товарів (за бажанням заявника).

До надання дозволу на поміщення товарів у митний режим знищення або руйнування митний орган відповідно до статті 180 Кодексу має право провести огляд місця проведення операцій зі знищення (руйнування) товарів з метою перевірки можливості проведення таких операцій відповідно до вимог законодавства. Рішення щодо проведення такого огляду приймається в установленому порядку посадовою особою митного органу, якою згідно з Кодексом та цим Порядком надається дозвіл на поміщення товарів у митний режим знищення або руйнування, з урахуванням номенклатури товарів, що піддаються операціям зі знищення (руйнування), характеристики таких операцій та інших обставин із визначенням завдань для такого огляду. За результатами огляду складається відповідний акт.

Рішення про надання дозволу на поміщення товарів у митний режим знищення або руйнування або про відмову у наданні такого дозволу оформлюється митним органом шляхом заповнення відповідних розділів заяви. Про прийняте рішення митний орган зобов`язаний невідкладно письмово або в електронній формі повідомити особу, яка звернулася із заявою.

У разі прийняття рішення про відмову в наданні дозволу на поміщення товарів у митний режим знищення або руйнування митний орган зобов`язаний повідомити про причини та підстави такої відмови.

II. Порядок надання документів митному органу для підтвердження факту втрати товарів унаслідок аварії або дії обставин непереборної сили визначений розділом VIII Порядку №657.

Згідно з пунктом 2 розділу VIII Порядку №657 до обставини непереборної сили належить така подія, як пожежа.

Згідно пунктом 6 розділу VIII Порядку № 657 у випадку, якщо факт аварії чи дії обставин непереборної сили має місце, особа, відповідальна за виконання вимог законодавства України з питань державної митної справи щодо товарів чи транспортних засобів, що перебувають під митним контролем (власник товару або уповноважена ним особа, перевізник чи особа, відповідальна за дотримання митного режиму), повинна звернутись до митного органу, яким здійснюється контроль за цими товарами, транспортними засобами, з письмовою заявою, яка повинна містити відомості, що надають можливість ідентифікувати товари, транспортні засоби як такі, що перебувають під митним контролем, а також інформацію про час, місце, обставини та наслідки аварії чи дії обставин непереборної сили.

Разом із заявою подаються документи, що підтверджують факт аварії чи дії обставин непереборної сили, видані компетентними органами (установами) та засвідчені в установленому порядку; примірник акта про проведення огляду територій та приміщень складів тимчасового зберігання, митних складів, магазинів безмитної торгівлі, територій вільних митних зон та інших місць, де знаходяться товари, транспортні засоби комерційного призначення, що підлягають митному контролю, чи провадиться діяльність, контроль за якою покладено на митні органи, якщо аварія чи обставини непереборної сили мали місце на митній території України у зоні діяльності іншого митного органу та таким іншим митним органом проводився огляд;письмове підтвердження митного органу, якщо аварія чи обставини непереборної сили мали місце на митній території України у зоні діяльності іншого митного органу і таким іншим митним органом огляд не проводився згідно з абзацом четвертим пункту 5 цього розділу.

Заява розглядається митним органом, під контролем якого перебувають товари, транспортні засоби, що потрапили в аварію або під дію обставин непереборної сили, протягом п`яти робочих днів з дати її подання.

Якщо товари, транспортні засоби, що потрапили в аварію або під дію обставин непереборної сили, перебувають у зоні діяльності цього самого митного органу, керівником такого органу або особою, що виконує його обов`язки, невідкладно після отримання заяви здійснюються заходи, передбачені пунктом 5 цього розділу.

Розгляд заяви проводиться з урахуванням характеру аварії чи обставин непереборної сили та їх наслідків, документів, наданих заявником та отриманих від іншого митного органу (якщо аварія чи обставини непереборної сили мали місце на митній території України у зоні діяльності іншого митного органу), та результатів проведення огляду території чи іншого місця, де знаходяться, знаходились або можуть знаходитися товари і транспортні засоби, що перебувають під митним контролем, безпосередньо митним органом, під контролем якого перебувають ці товари, транспортні засоби. Під час розгляду заяви митним органом враховується інформація (за наявності), надана іншими державними органами, митними або правоохоронними органами іноземних держав.

За результатами розгляду заяви щодо факту аварії чи дії обставин непереборної сили керівник митного органу, під контролем якого перебувають товари, транспортні засоби, що потрапили в аварію або під дію обставин непереборної сили, або особа, що виконує його обов`язки, виносить відповідне рішення згідно з Кодексом.

Рішення про припинення (завершення) митного режиму приймається лише щодо транспортних засобів або товарів (їх частини), які внаслідок факту аварії чи дії обставин непереборної сили були знищені, повністю та безповоротно пошкоджені, втрачені або зіпсовані.

Рішення оформлюється шляхом накладення відповідної резолюції на заяві та засвідчується підписом особи, яка його винесла, та завіряється відбитком печатки митного органу або особистої номерної печатки. Якщо приймається рішення про припинення (завершення) митного режиму, у резолюції після запису «Митний режим (зазначається назва митного режиму) припинено (завершено)» має бути зазначено, відносно яких саме транспортних засобів або товарів (їх частини) припинено (завершено) митний режим.

Відповідно до п. 8 вказаного розділу Порядку № 657 у разі прийняття рішення про відмову у припиненні (завершенні) митного режиму митний орган зобов`язаний невідкладно письмово повідомити заявника про причини і підстави такої відмови.

Отже вищенаведеними вимогами розділів VI та VIII Порядку № 657 чітко визначений перелік документів, які подаються декларантом разом з заявами про надання митним органом дозволу про поміщення не придатних до використання товарів у митний режим «знищення або руйнування» та сукупність дій позивача з певним переліком документів, потрібних для прийняття рішення щодо поміщення у митний режим припинення (завершення) - знищених повністю/безповоротно пошкоджених/втрачених або зіпсованих товарів , у зв`язку з їх втратою унаслідок аварії або дії обставин непереборної сили.

За встановлених фактичних обставин справи вбачається, що підставою для відмови відповідачем у поміщенні визначеного позивачем товару у митний режим «знищення або руйнування» слугувала неможливість ідентифікації цього товару та невідповідність числових характеристик товару, вказаних у заяві та додаткових підтверджуючих документах.

1) Суд касаційної інстанції не погоджується з таким висновком відповідача з огляду на наступне. Так, на виконання вимог пункту 1 Розділу VI Порядку № 657 позивач, звертаючись до митниці з заявою від 27.03.2018 року № 11 про надання дозволу на поміщення в митний режим "знищення або руйнування" непридатних до вживання залишків вантажів гуманітарної допомоги вагою 59630 кг надав наступні підтверджуючі документи: актуальний акт огляду залишків гуманітарної допомоги, яка зберігається на складі адресом с. Голишів (с. Рованці), вул. Промислова,1 з фотографіями, наказ про призначення інвентаризаційної комісії та результати її робот; акт ДНС України від 20.10.2016 року про пожежу; копію звіту Луцького міськрайонного відділу ДНС України у Волинській області про причину виникнення пожежі від 20.10.2017 року, висновок начальника Луцького відділення поліції ЛВП ГУНП від 21.10.2016 року; копію експертного висновку Волинської ТПП № В-2357 від 27.10.2016 року; копію експертного висновку Волинської ТПП № В-2651 від 7.11.2016 року; копію Сертифікату № 7012 від 7.11.2016 року про форс-мажорні обставини, копію договору №83 від 13.02.2018 року; копію довідки ДП "Луцькспецкомунтранс" від 21.12.2016 року № 1-1.8/1096; копію ліцензії підприємства ДП "Луцькспецкомунтранс" про роботу з відходами; копію постанови Комісії № 1141 від 19.09.2017 року; погодження екологічного контролю від 27.03.2018 року; договору оренди складу № 2 від 19 січня 2016 року з додатковою угодою; копію рішення Волинської митниці ДФС про створення зони митного контролю № 20507/0102т від 5.02.2016 року; таблиця № 3, акт огляду товарів на складі с. Рованці, вул. Промислова,1, лист м. п. Луцьк від 5.02.2018 року № 248/12/03-70-66/34, копію наказу про інвентаризацію, копію інвентаризаційного опису. Крім цього зазначили, що пропонували представникам митного поста «Луцьк» взяти участь у комісійному огляді залишків товарів на складі, але отримали від митниці листа про закінчення терміну функціонування зони митного контролю.

Разом з цим, митний орган наполягав на заявлені у відповідності до ч. 1 статті 257 Митного кодексу України, а також Порядку № 657 точних відомостей про товари, які поміщуються у зазначений митний режим із наданням відповідних документів.

Так, з вищенаведеної статті Митного кодексу України, а також вимог Порядку № 657 вбачається, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Отже позивачем повністю виконані вимоги пункту 1 Розділу VI Порядку № 657 для отримання дозволу на поміщення товарів в митний режим "знищення або руйнування" з поданням заяви, в якій вказані точні відомості про такі товари, з їх документальним підтвердженням.

При цьому вага товару, який декларувався за заявою позивача в режим знищення або руйнування як «непридатні для вживання залишки» складає 59 630 кг, а частина товару в обсязі 19 180 кг повністю знищена внаслідок дії зовнішніх факторів, що разом утворює первинну вагу непридатних для вживання залишків в загальному розмірі 78 810 кг, що підтверджується експертним висновком Волинської Торгово-промислової палати за № В-2651 від 07.12.2016 року.

При цьому будь-якими іншими нормативними документами не покладається на позивача обов`язку доводити відповідність числових характеристик товару заявлених до поміщення у відповідний митний режим, а перелік документів, які належить подавати разом з заявою є вичерпним. При цьому суд касаційної інстанції звертає увагу, що у випадку наявності у митного органу сумніву щодо невідповідності заявленого товару, на відповідача покладений обов`язок здійснити дії, передбачені абзацами 2, 3, 4 пункту 5 розділу VІІІ Порядку № 657, зокрема проведення огляду території, де знаходиться товар, за наслідками якого скласти відповідний акт. Проте відповідачем такі дії вчинені не були.

Відповідно до частини 1 ст. 351 Кодексу адміністративного судочинства України, підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню (частина 3 цієї статті).

У зв`язку з документальним підтвердженням позивачем передбачених розділом VI Порядку № 657 підстав для отримання дозволу на поміщення в митний режим знищення або руйнування непридатних для вживання залишків вантажів гуманітарної допомоги вагою 59 630 кг, що не спростовано відповідачем, суд касаційної інстанції вважає протиправними дії відповідача щодо відмови в наданні такого дозволу, та вважає за необхідне зобов`язати останнього надати такий дозвіл. Отже в цій частині висновки судів попередніх інстанції про відмову в задоволенні позовних вимог є помилковими.

2) Щодо вимог позивача про визнання протиправним рішення про відмову у наданні дозволу на припинення митного режиму відносно товарів гуманітарної допомоги вагою 1 277 837 кг, які внаслідок пожежі були безповоротно знищені, а також вчинити дії згідно п. 5 розділу VIII Наказу № 657 і невідкладно припинити митний режим відносно цих товарів суд касаційної інстанції звертає увагу на наступне.

Так, Наказом № 657 від 31.05.2012 року затверджений Порядок виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму, який визначає особливості виконання митних формальностей при поміщенні товарів у митні режими, передбачені Митним кодексом України, та під час перебування товарів у відповідному митному режимі.

Відповідно до ч. 1, 2 статті 201 Митного кодексу України товари з моменту пред`явлення їх органу доходів і зборів до поміщення їх у відповідний митний режим можуть перебувати на тимчасовому зберіганні під митним контролем. Тимчасове зберігання товарів під митним контролем здійснюється на складах тимчасового зберігання.

Товари гуманітарної допомоги для їх тимчасового зберігання з дозволу відповідного органу доходів і зборів можуть розміщуватися на складах організацій - отримувачів гуманітарної допомоги. При цьому керівник організації - отримувача гуманітарної допомоги забезпечує ведення обліку товарів, що розміщуються на складі цієї організації та випускаються з нього, в порядку, передбаченому для складів тимчасового зберігання, та щоквартальне подання органу доходів і зборів звіту про рух товарів на складі за формою, що встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Орган доходів і зборів має право вимагати подання позачергового звіту.

Відповідно до ч. 1, 3, 4 статті 204 Митного кодексу України, загальний строк тимчасового зберігання товарів під митним контролем становить 90 календарних днів. Строк тимчасового зберігання товарів, зазначений у частині першій цієї статті, за заявою власника або уповноваженої ним особи може бути продовжений (але не більше ніж на 30 днів) органом доходів і зборів, за дозволом якого товари були розміщені на складі.

До закінчення строків зберігання, зазначених у частинах першій - третій цієї статті, товари, що перебувають на тимчасовому зберіганні під митним контролем, повинні бути: 1) задекларовані власником або уповноваженою ним особою до відповідного митного режиму; або 2) передані власником або уповноваженою ним особою, утримувачем складу тимчасового зберігання, митного складу, організацією - отримувачем гуманітарної допомоги відповідному органу доходів і зборів для зберігання та/або розпорядження відповідно до цього Кодексу; або 3) відправлені під митним контролем до інших органів доходів і зборів для їх подальшого митного оформлення; або 4) вивезені за межі митної території України.

Відповідно до статті 71 Митного Кодексу України (в ред. від 03.12.2017 року) (далі - МК України) декларант має право обрати митний режим, у який він бажає помістити товари, з дотриманням умов такого режиму та у порядку, що визначені цим Кодексом. Поміщення товарів у митний режим здійснюється шляхом їх декларування та виконання митних формальностей, передбачених цим Кодексом. Митний режим, у який поміщено товари, може бути змінено на інший, обраний декларантом відповідно до частини першої цієї статті, за умови дотримання заходів тарифного та нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, встановлених відповідно до закону для товарів, що поміщуються у такий інший митний режим.

У відповідності до ч. 1 ст. 70 МК України з метою застосування законодавства України з питань державної митної справи запроваджуються такі митні режими: 1) імпорт (випуск для вільного обігу); 2) реімпорт; 3) експорт (остаточне вивезення);4) реекспорт; 5) транзит; 6) тимчасове ввезення; 7) тимчасове вивезення; 8) митний склад; 9) вільна митна зона; 10) безмитна торгівля; 11) переробка на митній території; 12) переробка за межами митної території; 13) знищення або руйнування; 14) відмова на користь держави.

Проте, як вбачається з наявних в матеріалах справи документів, товар, відносно якого позивач просить припинити митний режим, був розміщений в зоні тимчасового зберігання (на підставі рішення Волинської митниці ДФС від 05.02.2016 року). При цьому доказів та документів, які підтверджують поміщення вказаних товарів «з зони тимчасового зберігання» у відповідний митний режим суду не надано, а в матеріалах справи такі відсутні. Тому вирішення вказаних позовних вимог в розрізі застосування вимог розділу VIII Порядку № 657 неможливо судом, без встановлення фактичних обставин справи щодо режиму товару, зокрема, чи був вказаний товар поміщений у митний режим з зони тимчасового зберігання.

Разом з цим, відповідно до вимог ст. 341 КАС України, суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Відповідно до частини 2 статті 353 Кодексу адміністративного судочинства України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази.

У зв`язку з не дослідженням судами цих обставин справи, в наведеній вище частині позовних вимог справа підлягає направленню на новий розгляд до суду першої інстанції для встановлення, чи був вказаний товар поміщений у митний режим з тимчасового зберігання в зоні митного контролю.

При цьому судам слід врахувати, що позивачем 27 березня 2018 року до митного органу була подана заява саме щодо «припинення тимчасового зберігання товарів під митним контролем» (а.с. 11), а звертаючись з позовом позивач просив суд визнати протиправною відмову у наданні дозволу на «припинення митного режиму» відносно товарів гуманітарної допомоги вагою 1 277 837 кг, які внаслідок пожежі були безповоротно знищені, та зобов`язати надати такий дозвіл.

Тут слід звернути увагу, що в розумінні вимог ч. 2 ст. 9 КАС України суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Крім цього суд касаційної інстанції звертає увагу на врахування судами при новому розгляді справи, вимог п. 9 розділу VIII Порядку № 657, відповідно до якого, залишки або відходи товарів, транспортних засобів, що потрапили в аварію або під дію обставин непереборної сили, повинні бути в установленому порядку задекларовані у відповідний митний режим або з дозволу митного органу видалені відповідно до законодавства України. А статтею 205 МК України передбачено, що товари, які протягом строку тимчасового зберігання під митним контролем стали непридатними, були зіпсовані чи пошкоджені внаслідок аварії або дії обставин непереборної сили, що підтверджується відповідними документами, підлягають митному оформленню як такі, що надійшли на митну територію України у непридатному, зіпсованому або пошкодженому стані.

До того ж, рішення щодо припинення митного режиму може бути прийняте тільки відносно частини (різниці) товарів гуманітарної допомоги, які внаслідок пожежі були безповоротного знищені (різниця між ввезеними товарами та залишками), після поміщення залишків (відходів товарів, що потрапили під дію обставин непереборної сили) у митний режим знищення або руйнування, надання відповідного акту та достовірного визначення тієї частини товарів щодо яких митний режим припиняється (повністю знищені).

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 341, 345, 349, 351, 353, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Волинського обласного благодійного фонду «МИРТА» задовольнити частково.

Скасувати постанову Волинського окружного адміністративного суду від 06.07.2018 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2018 року по справі № 803/1053/18 в частині відмови у задоволенні позовних вимог про визнання протиправним рішення Волинської митниці ДФС України про відмову у наданні дозволу на поміщення в митний режим знищення або руйнування непридатних для вживання залишків вантажів гуманітарної допомоги вагою 59630 кг, що знаходяться за адресою: с . Рованці, вул. Промислова, 1 та зобов`язання Волинську митницю ДФС України надати дозвіл на поміщення в митний режим знищення або руйнування непридатних для вживання залишків вантажів гуманітарної допомоги вагою 59 630 кг.

Ухвалити в цій частині нове судове рішення про задоволення позовних вимог.

Визнати протиправним рішення Волинської митниці ДФС України про відмову у наданні дозволу на поміщення в митний режим знищення або руйнування непридатних для вживання залишків вантажів гуманітарної допомоги вагою 59 630 кг, що знаходяться за адресою с . Рованці, вул. Промислова,1.

Зобов`язати Волинську митницю ДФС України надати дозвіл на поміщення в митний режим знищення або руйнування непридатних для вживання залишків вантажів гуманітарної допомоги вагою 59 630 кг, що знаходяться за адресою: с. Рованці, вул. Промислова,1.

В іншій частині позовних вимог справу направити на новий розгляд до Волинського окружного адміністративного суду.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя: І.А. Васильєва

Судді: Л.І. Бившева

В.П. Юрченко

Джерело: ЄДРСР 89295330
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку