open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№380/2276/20

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 травня 2020 року м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Карп`як О.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Львівського фізико-математичного ліцею-інтернату при Львівському національному університеті імені Івана Франка про зупинення роботи двох будівель,-

в с т а н о в и в:

До суду надійшла позовна заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (79008, м. Львів, вул. Підвальна, 6) до Львівського фізико-математичного ліцею-інтернату при Львівському національному університеті імені Івана Франка (79054, м. Львів, вул. Караджича, 29) про зупинення роботи двох будівель, у якій позивач просить:

- зупинити роботу двох будівель Львівського фізико - математичного ліцею - інтернату при Львівському національному університеті імені Івана Франка (які використовуються як ліцей - інтернат і гуртожиток та майстерня) за адресою:79054, Львівська обл., м. Львів, вул. Караджича, будинок 2, - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем проведено позапланову перевірку відповідача на предмет дотримання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки у будівлях Львівського фізико-математичного ліцею-інтернату при Львівському національному університеті імені Івана Франка за результатами якої складено акт № 211 від 20.12.2019 р. Цим актом зафіксовано порушення, які загрожують життю та здоров`ю людей, які перебувають на об`єкті, що, в свою чергу, є підставою для застосування заходів реагування у сфері господарської діяльності у вигляді зупинення експлуатації будівель до повного усунення порушень.

За результатами автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено головуючого суддю Карп`як О.О.

Ухвалою суду від 19 березня 2020 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Даною ухвалою запропоновано відповідачу протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі подати до суду відзив на позовну заяву, а також роз`яснено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин справа буде вирішена за наявними матеріалами.

Копію вказаної ухвали суду надіслано відповідачу за адресою: 79054, м. Львів, вул. Караджича, 29. До суду повернулося повідомленням про вручення поштового відправлення № 7901827323309, з якого вбачається, що ухвалу про відкриття спрощеного позовного провадження в адміністративній справі отримано представником відповідача 26 березня 2020 року.

Відповідач скористався своїм правом на подання відзиву, вимоги позивача визнав частково з наступних причин:

- частина вимог позивача станом на 03 квітня 2020 року виконано;

- частина вимог є неможливим до виконання у зв`язку з недостатністю бюджетного фінансування;

- частина вимог позивача є необґрунтованими;

- частина вимог позивача знаходяться у стадії виконання.

Позивач стверджує, що в ліцеї не встановлений протипожежний режим, посадовими особами не проводиться перевірка знань та інструктажі з пожежної безпеки. На спростування цього твердження відповідач зазначає про наказ директора №126 від 02.09.2018 року «Про організацію протипожежного режиму в ЛФМЛ на 2019-2020 н.р.» та загальнооб`єктовій інструкції щодо дотримання пожежної безпеки у ЛФМЛ, затвердженої 05.04.2018р. та оперативному плані пожежогасіння, затвердженому начальником ДПРЧ-2 ГУ ДСНС України у Львівський області та журналах проведення інструктажів і перевірки знань всіх працівників ліцею. Крім того в ліцеї розроблено і діють інструкції з пожежної безпеки. Також, складено короткі інструкції з пожежної безпеки, що діють в кожному структурному підрозділі, зокрема: кухня, виробничі майстерні, гуртожиток, кабінет хімії, кабінет інформатики, медичний кабінет. В них передбачено порядок вимкнення технологічного обладнання уразі виникнення пожежі та порядок дій персоналу.

На усунення порушень, зазначених в Акті № 296 від 26 грудня 2019 року відповідачем вчинено наступне:

- закуплено світильники та забезпечено освітлення протипожежного обладнання, входів до будинків та споруд. Підсвітка пожежних драбин здійснюється зовнішніми ліхтарями, додаткова під світка буде здійснена після закінчення карантинних заходів (засоби підсвітки наявні);

- розчищено тепловий пункт;

- на території та в приміщеннях ЛФМЛ легкозаймисті, вибухонебезпечні та паливно- мастильні речовини не зберігаються. Відповідно, категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки Д. Це зазначено в оперативно-тактичній характеристиці об`єкту п.1.2, що є частиною оперативного плану пожежогасіння, затвердженого Начальником ДПРЧ-2 ГУ ДСНС у Львівській області;

- даний пункт є новим у приписах, фарбування буде здійснено після закінчення карантинних заходів;

- 3-їй поверх дівчачого гуртожитку забезпечено другим евакуаційним виходом;

- приміщення їдальні обладнано другим евакуаційним виходом;

- шляхи евакуації розчищено, знято замок з дверей на виході гуртожитку, демонтовано решітку у комп`ютерному класі. Здійснено профілактику та заміну вставок замків, що важко відчинялися. Двері на сходових клітках у гуртожитках дівчат та хлопців використовуються з метою збереження цілісності учнівського майна в кімнатах в період канікул, карантину тощо (тобто за відсутності учнів). Жодні засоби, які могли би спричинити виникнення пожежі в цей період, не використовуються;

- здійснено ремонт електромережі та переобладнання електричної щитової у столярній майстерні;

- демонтовано тимчасові ділянки електромереж;

- здійснено профілактику систем протипожежного захисту, заведено журнал записів несправностей та їх усунення;

- розроблено проект «Система пожежної сигналізації та оповіщення людей про пожежу (3-й тип, мовне оповіщення) у Львівському фізико-математичному ліцеї при ЛНУ ім.. І.Франка на вул. Караджича, 29 у м. Львові». Здійснюється його експертиза та рішенням ЛМР виділено кошти на обладнання сигналізації. Роботи будуть виконані після закінчення карантинних заходів;

- у приміщеннях встановлено вказівні знаки;

- ЛФМЛ доукомплектовано первинними засобами пожежогасіння відповідно до Типових норм належності вогнегасників;

- пожежний щит доукомплектовано необхідними засобами пожежогасіння;

- розроблено проект «Система пожежної сигналізації та оповіщення людей про пожежу (3-й тип, мовне оповіщення) у Львівському фізико-математичному ліцеї при ЛНУ ім. І.Франка на вул. Караджича, 29 у м. Львові». Здійснюється його експертиза та рішенням ЛМР виділено кошти на обладнання сигналізації. Роботи будуть виконані після закінчення карантинних заходів;

- у ЛФМЛ та гуртожитку позначено евакуаційні виходи світловими покажчиками з написом "Вихід" білого кольору на зеленому фоні, підключеними до джерела живлення евакуаційного (аварійного) освітлення, або такими, що переключаються на нього автоматично у разі зникнення живлення на їх основних джерелах живлення;

- у навчальному закладі та приміщеннях гуртожитку ліквідовано з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових тощо);

- укладено угоду про послуги з поточного ремонту вогнезахисту горища (Договір № В 300320-1);

- електрощитова обладнана дверима з протипожежним захистом;

- кімната архіву в ЛФМЛ відсутня, двері серверної утримуються завжди відкритими. Укладено договір № Р 300320-1 на послуги з монтажу протипожежних люків у ЛФМЛ;

- сходові клітки, внутрішні відкриті, коридори, проходи та інші шляхи евакуації забезпечено евакуаційним освітленням відповідно до вимог будівельних норм та правил улаштування електроустановок;

- у приміщенні гуртожитку та навчального закладу встановлено відповідні знаки безпеки;

- розроблено проект «Система пожежної сигналізації та оповіщення людей про пожежу (3-й тип, мовне оповіщення) у Львівському фізико-математичному ліцеї при ЛНУ ім.. І.Франка на вул. Караджича, 29 у м. Львові». Здійснюється його експертиза та рішенням ЛМР виділено кошти на обладнання сигналізації. Роботи будуть виконані після закінчення карантинних заходів;

- електрощити та групові електрощитки оснащені схемами підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);

- для контролю працездатності мережі систем зовнішнього протипожежного водопроводу у лютому 2020 року проведено випробування на тиск та витрату води з оформленням акту;

- один пожежний гідрант (розташований на території ЛФМЛ) справний і утримуватися таким чином, щоб забезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями. Забір води з цього гідранту здійснювався при проведенні показового Дня цивільного захисту населення. Місцерозташування гідранту позначено відповідним вказівником на вулиці та на схемі, що є частиною оперативного плану пожежогасіння;

- біля місця розташування пожежного гідранта (на території ЛФМЛ) встановлено покажчик;

- у ЛФМЛ не здійснювалася зміна розміщення кранів-комплектів, які розташовані на сходових маршах. Таке розміщення передбачено проектом будівлі. У ЛФМЛ крани- комплекти розміщені не тільки на сходових маршах, але і на коридорах. Здійснено заміну;

- у січні 2020 року під час канікул здійснено розгортання пожежних плоскоскладальних рукавів;

- пожежні кран-комплекти доукомплектовані важелем для полегшення відкривання вентиля;

- здійнено заміну шафи пожежного кран-комплекту та відкрито інші кран-комплекти;

- здійснено перевірку на працездатність пожежних кран - комплектів з записом у журналі обліку технічного обслуговування;

- будівля забезпечена адресним вказівником (назва вулиці, номер будинку), встановленим на фасаді будівлі або із освітленням у темний час доби;

- допускається зачинення дверей у приміщеннях, де відсутні учні та працівники, зокрема, під час навчального процесу закриті приміщення гуртожитку. За наявності фінансування будуть змінені серцевини замків на такі, які дозволятимуть відкриття без застосування ключів зсередини;

- у вестибюлі, тамбурах, сходових клітках демонтовано усі дерев`яні двері або замінено їх на пластикові, що мають ширшу зону відкривання;

- усі евакуаційні виходи з будівлі збережено та обладнано другий евакуаційний вихід з гуртожитку дівчат. Усі інженерні та планувальні рішення й умови освітлення не збільшують показники пожежної небезпеки. Лампи розжарювання замінено на LED-світильники,які значно зменшують навантаження на електромережу;

- загальнооб`єктовою інструкцією щодо дотримання вимог пожежної безпеки в ЛФМЛ заборонено:

- користування пошкодженими розетками, відгалужувальними та з`єднувальними коробками, вимикачами;

- експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості ізоляцією;

- підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, експлуатація їх зі знятими ковпаками, (складське приміщення кухні, підсобні приміщення, кабінет електрика, столярна майстерня, авто гаражні бокси);

- вогнегасники, які експлуатуються, не відносяться до основних засобів, тому не обов`язково повинні мати власні інвентарні номери. Розміщення вогнегасників нанесено на плани евакуації, які знаходяться на кожному поверсі та в кімнатах гуртожитку;

- в кімнатах гуртожитку поновлено та розміщено план евакуації з відповідного поверху із зазначенням даної кімнати, евакуаційних виходів та шляхів руху до них. місць розміщення первинних засобів пожежогасіння, а також необхідний пояснювальний текст і пам`ятка про дії на випадок виникнення пожежі;

- відсутня норма ДБН, в якій вказується, що зовнішній простір та стіни будинків навколо кондиціонерів має бути виконано у радіусі не менше ніж 1,5 метра від предметів і конструкцій із горючих матеріалів;

- кабелі, що виходять з серверної, призначені для передачі низьковольтної напруги і не несуть теплового навантаження;

- розроблена інструкція, що визначає дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей. Кожні пів року проводяться практичні тренування всіх задіяних працівників;

- у приміщенні кухні в грудні 2019 року встановлена нова конструкція витяжних пристроїв. Щорічне очищення заплановане на грудень 2020 року;

- працівники ЛФМЛ дотримуються встановленого протипожежного режиму. Видано наказ №126 від 02.09 2019 про організацію протипожежного режиму;

- директор ЛФМЛ ОСОБА_1 та помічник директора ОСОБА_2 пройшли навчання з питань пожежної безпеки відповідно до акту приймання-передачі освітньої послуги посадовим особам з питань пожежної безпеки від 27.03.2020 року;

- на шляху евакуації № 7 розміщені подвійні двері, внутрішня частина яких є завжди відкритою, а зовнішні відкриваються в напрямку виходу, закриті засувкою;

- на даний час індивідуальні засоби захисту органів дихання для організації евакуації в разі виникнення пожежі відсутні в продажі. Після закінчення карантинних заходів черговий персонал гуртожитку буде забезпечений індивідуальні засоби захисту органів дихання. Мешканці гуртожитку будуть поселені в за умови наявності індивідуальних засобів захисту органів дихання;

- відповідно до ДБН В.2.2-3:2018 та ДБН В.2.5:2018 п.9.52 у закладах освіти не заборонено використання газових плит. З метою безпечної експлуатації газової плити кухню укомплектовано газоаналізаторами;

- особами керівного складу пройдено функціональне навчання з цивільного захисту;

- проведено об`єктові тренування і навчання з питань цивільного захисту в рамках Дня цивільного захисту та при підготовці до нього;

- на території та в приміщеннях ЛФМЛ легкозаймисті, вибухонебезпечні па паливно- мастильні речовини не зберігаються. Відповідно, категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки Д. Це зазначено в оперативно-тактичній характеристиці об`єкту п.1.2, що є частиною оперативного плану пожежогасіння, затвердженого Начальником ДПРЧ-2 ГУ ДСНС у Львівській області.

Частиною 1 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами, встановленими цим Кодексом для розгляду справи за правилами загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у цій главі.

Відповідно до ч. 2 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України, визначено, що розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Суд, з23ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступне.

На виконання наказу Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Львівській області від 11.12.2019 року № 337 видано посвідчення від 16.12.2019 року № 237 на проведення позапланової перевірки додержання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки у будівлях Львівського фізико-математичного ліцею-інтернату при Львівському національному університеті імені Івана Франка за адресою: 79054, м. Львів, вул . Караджича, 29 .

У період з 16 грудня по 20 грудня 2019 року Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області в особі провідного інспектора Залізничного РВ м. Львова Головного управління ДСНС у Львівській області майора служби цивільного захисту Ціхоцького Р.В. у присутності директора Львівського фізико-математичного ліцею-інтернату при Львівському національному університеті імені Івана Франка ОСОБА_1 та помічника директора ОСОБА_2 було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки у будівлях Львівського фізико-математичного ліцею-інтернату при Львівському національному університеті імені Івана Франка за адресою: 79054, м. Львів, вул. Караджича, 29 .

Під час проведення позапланового заходу на об`єкті відповідача було виявлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року, Кодексу цивільного захисту України, Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях та низки інших нормативних актів.

За результатами проведеної посадовими особами позивача позапланової перевірки дотримання відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сферах цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки складено акт № 296 від 26 грудня 2019 року. Вказаним актом зафіксовано порушення відповідачем вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року (далі - Правила пожежної безпеки), Кодексу цивільного захисту України, Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях та низки інших нормативних актів.

Позаплановою перевіркою виявлено наступні порушення:

1. Не встановлено відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) протипожежний режим, який включає: порядок утримання шляхів евакуації; порядок застосування відкритого вогню; порядок використання побутових нагрівальних приладів; порядок проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт; правила проїзду та стоянки транспортних засобів; місця для зберігання і допустиму кількість сировини, напівфабрикатів та готової продукції, що можуть одночасно знаходитися у приміщеннях і на території; порядок прибирання горючого пилу й відходів, зберігання промасленого спецодягу та ганчір`я, очищення елементів вентиляційних систем від горючих відкладень; порядок відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі; порядок огляду й зачинення приміщень після закінчення роботи; порядок проходження посадовими особами навчання й перевірки знань з питань пожежної безпеки, а також проведення з працівниками протипожежних інструктажів та занять з пожежно-технічного мінімуму з призначенням відповідальних за їх проведення; порядок організації експлуатації і обслуговування наявних засобів протипожежного захисту; порядок проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного, технологічного та іншого інженерного обладнання; порядок збирання членів пожежно-рятувального підрозділу добровільної пожежної охорони та посадових осіб, відповідальних за пожежну безпеку, у разі виникнення пожежі, виклику вночі, у вихідні й святкові дні; порядок дій у разі виникнення пожежі: порядок і способи оповіщення людей, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, зупинки технологічного устаткування, вимкнення ліфтів, підйомників, вентиляційних установок, електроспоживачів, застосування засобів пожежогасіння; послідовність евакуації людей та матеріальних цінностей з урахуванням дотримання техніки безпеки;

2. Для кожного приміщення об`єкта не розроблені та не затверджені керівником об`єкта або уповноваженою ним посадовою особою інструкції про заходи пожежної безпеки;

3. Для працівників охорони (сторожів, вахтерів, вартових) не розроблено інструкцію, в якій необхідно визначити їхні обов`язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, спрацювання систем протипожежного захисту, а також указати, хто з посадових осіб об`єкта має бути викликаний у нічний час у разі пожежі. Працівники охорони повинні мати список посадових осіб об`єкта із зазначенням їх місць проживання, службових, домашніх (мобільних) телефонів;

4. На території об`єкта не забезпечено освітлення зовнішніх пожежних драбин, протипожежного обладнання, входів до будинків та споруд;

5. Допущено використання технічних приміщень (тепловий пункт) не за призначенням, розміщення в них складських дільниці, захаращення їх сторонніми предметами;

6. Для всіх будівель і приміщень виробничого, складського призначення не визначені категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В. 1.1-36:2016 «Визначенім категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою», а також клас зони згідно з «Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок» (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), у тому числі для зовнішніх виробничих і складських дільниць, які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні;

7. Стаціонарні зовнішні пожежні драбини на перепадах висот не утримуються пофарбованими;

8. З 3-го поверху жіночого гуртожитку не влаштовано другий евакуаційний вихід;

9. Приміщення їдальні, не обладнано другим евакуаційним виходом;

10. Допущено:- улаштування на шляхах евакуації двері, решітки, які перешкоджають вільній евакуації людей; - замикання на замки та інші запори, що важко відчиняються зсередини;- демонтовано пристрої для самозачинення дверей сходових кліток, коридорів, холів, тамбурів;

11. Електромережу не виконано відповідно до вимог Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, (складське приміщення кухні, підсобні приміщення, кабінет електрика, столярна майстерня, авто гаражні бокси);

12. Допущено улаштування та експлуатацію тимчасових ділянок електромереж, (підсобні приміщення, кабінет електрика, столярна майстерня);

13. Системи протипожежного захисту не утримуються справними і в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, не усуваються негайно. Та не робляться записи у відповідних журналах, (кабінет інформатики, серверна);

14. Підтримання експлуатаційної придатності системи протипожежного захисту не проводитися відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту ».(кабінет інформатики, серверна);

15. Для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння не установлено вказівні знаки згідно з ДСТУ ІSО 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» Знаки повинні бути розміщені на видимих місцях на висоті 2-2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщеннями$

16. Заклад не забезпечено в повній мірі первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) відповідно до Типових норм належності вогнегасників;

17. Пожежний щит встановлений на об`єкті не укомплектовано засобами пожежогасіння, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.;

18. Будівлі, приміщення закладу та приміщення гуртожитку не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» (системою пожежної сигналізації, системою передавання тривожних сповіщень, системою оповіщування про пожежу та управління евакуюванням людей);

19. У навчальному закладі та гуртожитку не позначено евакуаційні виходи світловими покажчиками з написом "Вихід" білого кольору на зеленому фоні, підключеними до джерела живлення евакуаційного (аварійного) освітлення, або такими, що переключаються на нього автоматично у разі зникнення живлення на їх основних джерелах живлення;

20. У навчальному закладі та приміщеннях гуртожитку з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових тощо);

21. Дерев`яні елементи горищних покриттів не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності;

22. Клас вогнестійкості елементів заповнення прорізі протипожежних перешкод не відповідає вимогам (двері електрощитових);

23. Клас вогнестійкості елементів заповнення прорізі протипожежних перешкод не відповідає вимогам (двері архіву, серверної, люки виходу на горище, складських приміщень);

24. Сходові клітки, внутрішні відкриті, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням відповідно до вимог будівельних норм та правил улаштування електроустановок;

25. Приміщення гуртожитку та навчального закладу не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ІБО 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір»;

26. Приміщення серверної не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» (системою автоматичного пожежогасіння);

27. Електрощити, групові електрощитки не оснащені схемами підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);

28. Для контролю працездатності мережі систем зовнішнього протипожежного водопроводу 1 раз на рік не проводиться випробування на тиск та витрату води з оформленням акта. Випробування водопроводу повинно проводитися також після кожного ремонту, реконструкції або підключення нових споживачів до мережі водопроводу;

29. Пожежний гідрант (розташований на території закладу) не справний і не утримуватися таким чином, щоб забезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями;

30. Біля місця розташування пожежного гідранта (на території закладу) не встановлено покажчик (об`ємний зі світильником або плоский із застосуванням світло відбивного покриття);

31. Система внутрішнього протипожежного водопроводу не відповідає вимогам: - внутрішні пожежні кран-комплекти встановлені на сходових маршах. При цьому їх розміщення заважає евакуації людей;

32. Пожежний плоскоскладальний рукав не рідше одного разу на шість місяців не розгортається та не згортається наново;

33. Пожежні кран-комплекти не укомплектовані важелем для полегшення відкривання вентиля;

34. Пожежні кран-комплекти не розміщується у шафах, які мають отвори для провітрювання і не пристосовані для опломбування та візуального огляду без розкривання;

35. Не здійснюється технічне обслуговування і перевірка на працездатність шляхом пуску води пожежних кран-комплектів з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування;

36. Будівля не забезпечена адресним вказівником (назва вулиці, номер будинку), встановленим на фасаді будівлі або інших видних місцях із освітленням у темний час доби;

37. Під час перебування людей у приміщеннях допущено зачинення дверей евакуаційних виходів на ключ, без застосування внутрішніх запорів, які відчиняються з середини без ключа;

38. Вестибюль, хол, тамбури і сходові клітки не обладнано дверима з пристроями для самозачинення дверей, із використанням скла що не дає скалок при руйнуванні;

39. Допущено зменшення кількість та розмірів евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосування будівельних матеріалів з вищими показниками пожежної небезпеки, змінено інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою;

40. Допущено: - користування пошкодженими розетками, відгалужувальними та з`єднувальними коробками, вимикачами; - експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості ізоляцією; - підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, експлуатація їх зі знятими ковпаками, (складське приміщення кухні, підсобні приміщення, кабінет електрика, столярна майстерня, авто гаражні бокси);

41. Вогнегасники, які експлуатуються, не мають облікові (інвентарні) номери за прийнятою на об`єкті системою нумерації;

42. У кімнатах гуртожитку не вивішено на видимих місцях: план евакуації з відповідного поверху із зазначенням даної кімнати, евакуаційних виходів та шляхів руху до них, місць розміщення первинних засобів пожежогасіння та ручних пожежних сповіщувачів, а також необхідний пояснювальний текст і пам`ятка про дії на випадок виникнення пожежі;

43. Зовнішній простір та стіни будинків навколо кондиціонерів не виконано у радіусі не менше ніж 1,5 метра від предметів і конструкцій із горючих матеріалів;

44. Клас вогнестійкості проходок електричних кабелів та інженерного обладнання будинків через огороджувальні конструкції з нормованою межею вогнестійкості або через протипожежні перешкоди менший, ніж нормована межа вогнестійкості цієї огороджувальної конструкції або протипожежної перешкоди за ознаками Е (показник втрати цілісності) та І (показник втрати теплоізолювальної спроможності), (серверна);

45. На доповнення до схематичного плану евакуації керівником не розроблена інструкція, що визначає дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей, за якою не рідше одного разу на півроку мають проводитися практичні тренування всіх задіяних працівників;

46. Роботи з очищення конструкцій витяжних пристроїв, апаратів, трубопроводів не проводяться систематично та не фіксуються у відповідному журналі;

47. Працівники об`єкта не дотримуються встановленого протипожежного режиму;

48. Посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки;

49. Двері на шляху евакуації (№7) відчиняються не в напрямку виходу з будівлі (приміщень);

50. Черговий персонал гуртожитку а також мешканці не забезпечені індивідуальними засобами захисту органів дихання для організації евакуації в разі виникнення пожежі;

51. Допущено використання газових приладів в приміщенні їдальні (кухні);

52. Особами керівного складу не пройдено функціональне навчання з цивільного захисту;

53. Не проведено об`єктові тренування і навчання з питань цивільного захисту;

54. Не проведено ідентифікацію об`єкта підвищеної небезпеки.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

За змістом статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Відповідно до абзацу 2 статті 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон України від 05 квітня 2007 року №877-V, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Частиною 1 статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року №877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Положеннями статті 64 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року №5403-VI (далі у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення (частина 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України).

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи (частина 3 статті 64 Кодексу цивільного захисту України).

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16 січня 2013 року №20/2013 (далі - Положення №20/2013), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України.

ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності (абзац 2 пункту 1 Положення №20/2013).

У пункті 3 вказаного Положення визначено, що основними завданнями ДСНС України, зокрема, є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

Згідно з частиною 2 статті 51 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника.

Забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання (частина 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України).

Так, Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні, які є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Вказані Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.

Згідно пунктів 1, 2, 3 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів.

Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту.

Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ.

На кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим.

З аналізу зазначених правових норм вбачається, що забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.

Всі перелічені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначені в Акті перевірки, призводять до загрози життю та здоров`ю людей у випадку виникнення пожежі.

Крім того, на підставі наказу виданого Головним управлінням Державної служби з надзвичайних ситуацій у Львівській області від 11.12.2019 року № 337 та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 16.12.2019 року № 237 проведена позапланова перевірка Львівського фізико-математичного ліцею-інтернату при Львівському національному університеті імені Івана Франка за адресою: 79054, м. Львів , вул. Караджича, 29 .

За результатами проведеного позапланового заходу, складено акт проведення планової (позапланової) перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки № 211 від 20 грудня 2019 року, яким встановлено наступні порушення:

1. Не встановлено відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) протипожежний режим, який включає: порядок утримання шляхів евакуації; порядок застосування відкритого вогню; порядок використання побутових нагрівальних приладів; порядок проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт; правила проїзду та стоянки транспортних засобів; місця для зберігання і допустиму кількість сировини, напівфабрикатів та готової продукції, що можуть одночасно знаходитися у приміщеннях і на території; порядок прибирання горючого пилу й відходів, зберігання промасленого спецодягу та ганчір`я, очищення елементів вентиляційних систем від горючих відкладень; порядок відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі; порядок огляду й зачинення приміщень після закінчення роботи; порядок проходження посадовими особами навчання й перевірки знань з питань пожежної безпеки, а також проведення з працівниками протипожежних інструктажів та занять з пожежно-технічного мінімуму з призначенням відповідальних за їх проведення; порядок організації експлуатації і обслуговування наявних засобів протипожежного захисту; порядок проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного, технологічного та іншого інженерного обладнання; порядок збирання членів пожежно-рятувального підрозділу добровільної пожежної охорони та посадових осіб, відповідальних за пожежну безпеку, у разі виникнення пожежі, виклику вночі, у вихідні й святкові дні; порядок дій у разі виникнення пожежі: порядок і способи оповіщення людей, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, зупинки технологічного устаткування, вимкнення ліфтів, підйомників, вентиляційних установок, електроспоживачів, застосування засобів пожежогасіння; послідовність евакуації людей та матеріальних цінностей з урахуванням дотримання техніки безпеки;

2. Для кожного приміщення об`єкта не розроблені та не затверджені керівником об`єкта або уповноваженою ним посадовою особою інструкції про заходи пожежної безпеки;

3. Для працівників охорони (сторожів, вахтерів, вартових) не розроблено інструкцію, в якій необхідно визначити їхні обов`язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, спрацювання систем протипожежного захисту, а також указати, хто з посадових осіб об`єкта має бути викликаний у нічний час у разі пожежі. Працівники охорони повинні мати список посадових осіб об`єкта із зазначенням їх місць проживання, службових, домашніх (мобільних) телефонів;

4. На території об`єкта не забезпечено освітлення зовнішніх пожежних драбин, протипожежного обладнання, входів до будинків та споруд;

5. Допущено використання технічних приміщень (тепловий пункт) не за призначенням, розміщення в них складських дільниці, захаращення їх сторонніми предметами;

6. Для всіх будівель і приміщень виробничого, складського призначення не визначені категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В. 1.1-36:2016 «Визначенім категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою», а також клас зони згідно з «Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок» (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), у тому числі для зовнішніх виробничих і складських дільниць, які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні;

7. Стаціонарні зовнішні пожежні драбини на перепадах висот не утримуються пофарбованими;

8. З 3-го поверху жіночого гуртожитку не влаштовано другий евакуаційний вихід;

9. Приміщення їдальні, не обладнано другим евакуаційним виходом;

10. Допущено:- улаштування на шляхах евакуації двері, решітки, які перешкоджають вільній евакуації людей; - замикання на замки та інші запори, що важко відчиняються зсередини;- демонтовано пристрої для самозачинення дверей сходових кліток, коридорів, холів, тамбурів;

11. Електромережу не виконано відповідно до вимог Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, (складське приміщення кухні, підсобні приміщення, кабінет електрика, столярна майстерня, авто гаражні бокси);

12. Допущено улаштування та експлуатацію тимчасових ділянок електромереж, (підсобні приміщення, кабінет електрика, столярна майстерня);

13. Системи протипожежного захисту не утримуються справними і в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, не усуваються негайно. Та не робляться записи у відповідних журналах, (кабінет інформатики, серверна);

14. Підтримання експлуатаційної придатності системи протипожежного захисту не проводитися відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту ».(кабінет інформатики, серверна);

15. Для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння не установлено вказівні знаки згідно з ДСТУ ІSО 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» Знаки повинні бути розміщені на видимих місцях на висоті 2-2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщеннями;

16. Заклад не забезпечено в повній мірі первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) відповідно до Типових норм належності вогнегасників;

17. Пожежний щит встановлений на об`єкті не укомплектовано засобами пожежогасіння, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.;

18. Будівлі, приміщення закладу та приміщення гуртожитку не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» (системою пожежної сигналізації, системою передавання тривожних сповіщень, системою оповіщування про пожежу та управління евакуюванням людей);

19. У навчальному закладі та гуртожитку не позначено евакуаційні виходи світловими покажчиками з написом "Вихід" білого кольору на зеленому фоні, підключеними до джерела живлення евакуаційного (аварійного) освітлення, або такими, що переключаються на нього автоматично у разі зникнення живлення на їх основних джерелах живлення;

20. У навчальному закладі та приміщеннях гуртожитку з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових тощо);

21. Дерев`яні елементи горищних покриттів не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності;

22. Клас вогнестійкості елементів заповнення прорізі протипожежних перешкод не відповідає вимогам (двері електрощитових);

23. Клас вогнестійкості елементів заповнення прорізі протипожежних перешкод не відповідає вимогам (двері архіву, серверної, люки виходу на горище, складських приміщень);

24. Сходові клітки, внутрішні відкриті, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням відповідно до вимог будівельних норм та правил улаштування електроустановок;

25. Приміщення гуртожитку та навчального закладу не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ІБО 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір»;

26. Приміщення серверної не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» (системою автоматичного пожежогасіння);

27. Електрощити, групові електрощитки не оснащені схемами підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);

28. Для контролю працездатності мережі систем зовнішнього протипожежного водопроводу 1 раз на рік не проводиться випробування на тиск та витрату води з оформленням акта. Випробування водопроводу повинно проводитися також після кожного ремонту, реконструкції або підключення нових споживачів до мережі водопроводу;

29. Пожежний гідрант (розташований на території закладу) не справний і не утримуватися таким чином, щоб забезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями;

30. Біля місця розташування пожежного гідранта (на території закладу) не встановлено покажчик (об`ємний зі світильником або плоский із застосуванням світло відбивного покриття);

31. Система внутрішнього протипожежного водопроводу не відповідає вимогам: - внутрішні пожежні кран-комплекти встановлені на сходових маршах. При цьому їх розміщення заважає евакуації людей;

32. Пожежний плоскоскладальний рукав не рідше одного разу на шість місяців не розгортається та не згортається наново;

33. Пожежні кран-комплекти не укомплектовані важелем для полегшення відкривання вентиля;

34. Пожежні кран-комплекти не розміщується у шафах, які мають отвори для провітрювання і не пристосовані для опломбування та візуального огляду без розкривання;

35. Не здійснюється технічне обслуговування і перевірка на працездатність шляхом пуску води пожежних кран-комплектів з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування;

36. Будівля не забезпечена адресним вказівником (назва вулиці, номер будинку), встановленим на фасаді будівлі або інших видних місцях із освітленням у темний час доби;

37. Під час перебування людей у приміщеннях допущено зачинення дверей евакуаційних виходів на ключ, без застосування внутрішніх запорів, які відчиняються з середини без ключа;

38. Вестибюль, хол, тамбури і сходові клітки не обладнано дверима з пристроями для самозачинення дверей, із використанням скла що не дає скалок при руйнуванні;

39. Допущено зменшення кількість та розмірів евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосування будівельних матеріалів з вищими показниками пожежної небезпеки, змінено інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою;

40. Допущено: - користування пошкодженими розетками, відгалужувальними та з`єднувальними коробками, вимикачами; - експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості ізоляцією; - підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, експлуатація їх зі знятими ковпаками, (складське приміщення кухні, підсобні приміщення, кабінет електрика, столярна майстерня, авто гаражні бокси);

41. Вогнегасники, які експлуатуються, не мають облікові (інвентарні) номери за прийнятою на об`єкті системою нумерації;

42. У кімнатах гуртожитку не вивішено на видимих місцях: план евакуації з відповідного поверху із зазначенням даної кімнати, евакуаційних виходів та шляхів руху до них, місць розміщення первинних засобів пожежогасіння та ручних пожежних сповіщувачів, а також необхідний пояснювальний текст і пам`ятка про дії на випадок виникнення пожежі;

43. Зовнішній простір та стіни будинків навколо кондиціонерів не виконано у радіусі не менше ніж 1,5 метра від предметів і конструкцій із горючих матеріалів;

44. Клас вогнестійкості проходок електричних кабелів та інженерного обладнання будинків через огороджувальні конструкції з нормованою межею вогнестійкості або через протипожежні перешкоди менший, ніж нормована межа вогнестійкості цієї огороджувальної конструкції або протипожежної перешкоди за ознаками Е (показник втрати цілісності) та І (показник втрати теплоізолювальної спроможності), (серверна);

45. На доповнення до схематичного плану евакуації керівником не розроблена інструкція, що визначає дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей, за якою не рідше одного разу на півроку мають проводитися практичні тренування всіх задіяних працівників;

46. Роботи з очищення конструкцій витяжних пристроїв, апаратів, трубопроводів не проводяться систематично та не фіксуються у відповідному журналі;

47. Працівники об`єкта не дотримуються встановленого протипожежного режиму;

48. Посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки;

49. Двері на шляху евакуації (№7) відчиняються не в напрямку виходу з будівлі (приміщень);

50. Черговий персонал гуртожитку а також мешканці не забезпечені індивідуальними засобами захисту органів дихання для організації евакуації в разі виникнення пожежі;

51. Допущено використання газових приладів в приміщенні їдальні (кухні);

52. Особами керівного складу не пройдено функціональне навчання з цивільного захисту;

53. Не проведено об`єктові тренування і навчання з питань цивільного захисту;

54. Не проведено ідентифікацію об`єкта підвищеної небезпеки.

Також, судом встановлено, що 20.12.2019 року на помічника директора Львівського фізико-математичного ліцею-інтернату при Львівському національному університеті імені Івана Франка ОСОБА_2. було складено протокол про адміністративне правопорушення відповідно до ст. 188-8 КУпАП серія ЛВ № 012957. ОСОБА_2 в протоколі зазначив, що згідний з встановленими порушеннями. Окрім цього, 20.12.2019 року щодо ОСОБА_2 було винесено постанову про накладення адміністративного стягнення серія ЛВ № 012957.

Щодо твердження відповідача про часткове усунення порушень і у зв`язку з цим відмову у задоволенні позову, то суд зазначає наступне. Уповноваженими особами позивача складено Акт проведення планової (позапланової) перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки № 211 від 20 грудня 2019 року. Перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки мало бути зафіксовано в Акті позапланової перевірки, проте, такий доказ в матеріалах справи відсутній.

В силу положень частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Положеннями частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання.

Згідно з частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Суд зазначає, що зі змісту вищевказаних норм законодавства вбачається, що застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей. Орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації приміщень підприємства.

При цьому, слід зазначити, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень, є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Згідно зі статтею 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

У відповідності до частини 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд зазначає, що захід реагування у вигляді зупинення роботи двох будівель Львівського фізико - математичного ліцею - інтернату при Львівському національному університеті імені Івана Франка (які використовуються як ліцей - інтернат і гуртожиток та майстерня) за адресою:79054, Львівська обл., м. Львів, вул. Караджича, будинок 2, - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення є заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

При обранні такого заходу реагування, позивачем як суб`єктом владних повноважень, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли, та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

Позивач вказує, що продовження роботи будівель Львівського фізико - математичного ліцею - інтернату при Львівському національному університеті імені Івана Франка без усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки становить загрозу виникнення пожежі та в подальшому перешкоджатиме її гасінню і евакуації людей з таких будівель.

Поняття «загроза життю та/або здоров`ю людини» є оціночним поняттям, який лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері. Матеріалами справи підтверджується, що відповідачем порушені вимоги законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, що не спростовано відповідачем в процесі розгляду справи. Водночас, твердження відповідача про вжиття заходів щодо усунення недоліків, вказаних в акті, не є підставою для відмови у задоволенні заявлених позовних вимог, оскільки відновлення роботи будівель суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень. Питання щодо перевірки та встановлення факту усунення таких порушень врегульовано положеннями частини п`ятої статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Враховуючи, що на час розгляду справи судом відповідачем не надано суду доказів усунення усіх порушень, вказаних в акті перевірки, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Слід зазначити, що застосування заходів реагування у вигляді опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення, є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані докази, враховуючи, що виявлені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зафіксовані в акті перевірки, на час розгляду справи відповідачем не усунуті, належних та допустимих доказів щодо усунення виявлених порушень відповідачем також не надано, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки матеріали справи не містять доказів понесення позивачем витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстави для стягнення з відповідача на користь позивача судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

в и р і ш и в:

Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Львівського фізико-математичного ліцею-інтернату при Львівському національному університеті імені Івана Франка про зупинення роботи двох будівель - задоволити повністю.

Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення роботи двох будівель Львівського фізико-математичного ліцею-інтернату при Львівському національному університеті імені Івана Франка, які використовуються як ліцей - інтернат і гуртожиток та майстерня за адресою: 79054, м. Львів, вул. Караджича, 29, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.

Судові витрати стягненню не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (79008, м. Львів, вул. Підвальна, 6, ЄДРПОУ 38627339).

Відповідач - Львівський фізико-математичний ліцей-інтернат при Львівському національному університеті імені Івана Франка (79054, м. Львів, вул. Караджича,29, ЄДРПОУ 13807543).

Повне судове рішення складено 12.05.2020 року.

Суддя Карп`як Оксана Орестівна

Джерело: ЄДРСР 89157852
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку