open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 160/12932/19
Моніторити
Постанова /15.09.2020/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /15.09.2020/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.08.2020/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.07.2020/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.06.2020/ Третій апеляційний адміністративний суд Рішення /07.04.2020/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Рішення /07.04.2020/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.03.2020/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.03.2020/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.01.2020/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.12.2019/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.12.2019/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 160/12932/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /15.09.2020/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /15.09.2020/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.08.2020/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.07.2020/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.06.2020/ Третій апеляційний адміністративний суд Рішення /07.04.2020/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Рішення /07.04.2020/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.03.2020/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.03.2020/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.01.2020/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.12.2019/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.12.2019/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 квітня 2020 року

Справа № 160/12932/19

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді

Верба І.О.

при секретарі судового засідання

Шурпіновій К.О.

за участю:

позивача представника відповідача 1

ОСОБА_1 Московчука А.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі у порядку загального позовного провадження адміністративну справу за адміністративним позовом депутата Кам`янської міської ради ОСОБА_1 до Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області, Політичної партії «Громадський рух «Народний контроль» про скасування рішень та постанови, -

встановив:

І . ПРОЦЕДУРА

1. 20.12.2019 депутат Кам`янської міської ради ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області, про:

- визнання дій та рішення Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області протиправними щодо перевірки дотримання процедури відкликання за народною ініціативою депутата Кам`янської міської ради ОСОБА_1 , та скасувати протокольне рішення Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області, винесене у рамках засідання Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області про узагальнення підсумків збору підписів про відкликання депутата Кам`янської міської ради VІІ скликання ОСОБА_1 , протокол № 1 від 12.12.2019.

2. Разом із позовною заявою подано клопотання про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, шляхом:

- заборони Політичній партії «Громадський рух «Народний контроль» розглядати звернення Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області щодо відкликання депутата Кам`янської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою до моменту розгляду позовної заяви депутата Кам`янської міської ради ОСОБА_1 по суті;

- заборони Кам`янській міській виборчій комісії Дніпропетровської області направляти Кам`янській міській раді повідомлення про відкликання депутата Кам`янської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою до моменту розгляду позовної заяви депутата Кам`янської міської ради ОСОБА_1 по суті.

3. Ухвалою суду від 23.12.2019 у задоволенні заяви депутата Кам`янської міської ради ОСОБА_1 про забезпечення позову в адміністративній справі № 160/12932/19 відмовлено.

4. Ухвалою суду від 26.12.2019 позовну заяву залишено без руху із наданням строку для усунення недоліків.

5. 20.01.2020 на виконання вимог ухвали суду позивачем надано виправлений адміністративний позов, в якому викладений наступний зміст позовних вимог:

- скасувати протокольне рішення Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області, винесене у рамках засідання Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області про узагальнення підсумків збору підписів про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 , протокол № 1 від 12.12.2019;

- скасувати рішення № 11812119 від 18.12.2019 Політичної парії «Громадський рух «Політичний контроль» про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 ;

- скасувати постанову № 2 Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області від 23.12.2019 «Про визнання обраним депутата, наступного за черговістю у списку відповідної місцевої організації політичної партії, та реєстрацію наступного за черговістю депутата Кам`янської міської ради VII скликання».

6. На виконання вимог ухвали суду надано належним чином засвідчені копій доказів на обґрунтування позовних вимог; квитанцію про сплату судового збору № 47294234 від 20.01.2020 у розмірі 1 681,60 грн.

7. Ухвалою суду від 27.01.2020:

- прийнято адміністративний позов до розгляду, відкрито провадження у справі;

- призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні на 20.02.2020;

- учасникам справи встановлені строки для подання заяв по суті спору.

8. У підготовче засідання 20.02.2020 прибув позивач та представник Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області. Представники Політичної партії «Громадський рух «Народний контроль» до суду не прибули, в матеріалах справи відсутні відомості належного повідомлення про дату, час та місце розгляду справи.

9. З метою належного виклику представників Політичної партії «Громадський рух «Народний контроль» та надання учасниками справи додаткових пояснень, судом відкладено розгляд справи на 10.03.2020.

10. 10.03.2020 на електронну адресу суду від голови Політичної партії «Громадський рух «Народний контроль» Д.Є. Добродомова надійшла заява про розгляд справи № 160/12932/19 без участі представника за наявними в матеріалах справи документами.

11. 10.03.2020 від позивача надійшли клопотання про витребування доказів, про виклик та допит свідка ОСОБА_2 .

12. У підготовче засідання 20.02.2020 прибув позивач та представник Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області.

13. Позивач у підготовчому засіданні зазначив про недоцільність поданого клопотання про витребування доказів. Клопотання про виклик та допит свідка ОСОБА_2 позивач підтримав та зазначив, що вказана особа може надати пояснення щодо спостереження процедури збирання підписів про його відкликання, як депутата, на КП КМР «Тепломережі».

14. Представник Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області заперечив проти заявленого клопотання.

15. Ухвалою суду від 10.03.2020:

- клопотання позивача про виклик та допит свідка задоволено, викликано в якості свідка ОСОБА_3 ;

- закрито підготовче провадження у справі;

- призначено справу до судового розгляду по суті на 07.04.2020.

16. 07.04.2020 у судове засідання прибув позивач, представник міської виборчої комісії, які підтримали обрані правові позиції, судом допитано свідка.

щодо розгляду справи адміністративним судом

17. Пунктом 4 частини другої статті 19 КАС України встановлено, що юрисдикція адміністративних судів не поширюється на справи щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) громадського об`єднання, саморегулівної організації віднесені до його (її) внутрішньої діяльності або виключної компетенції, крім справ у спорах, визначених пунктами 9, 10 частини першої цієї статті.

18. Відповідно до пунктів 1 та 10 частини першої статті 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема:

- спорах фізичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження;

- спорах щодо формування складу державних органів, органів місцевого самоврядування, обрання, призначення, звільнення їх посадових осіб.

19. Таким чином, заявлений спір віднесено до юрисдикції адміністративного суду.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

20. Процедура відкликання за народною ініціативою депутата Кам`янської міської ради ОСОБА_1 відбулась з порушенням вимог статей 38-40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

21. У складі ініціативної групи у порушення частини «б» статті 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» було включено посадових осіб органу місцевого самоврядування, зокрема, ОСОБА_4 , яка є членом територіального комітету Південного району (орган самоорганізації населення), головою зборів групи є ОСОБА_5 , яка є головою комітету мікрорайону № 8 Південного району м. Кам`янського (орган самоорганізації населення), голова органу самоорганізації населення «Комітет району «Баглєй» Південного району в місті Кам`янське Массон Аллу Володимирівну.

22. Не здійснено розміщення інформації в місцевих та регіональних ЗМІ про збори виборців з цього питання, ініціатори повідомили засоби масової інформації, але такі засоби масової інформації не розмістили таку інформацію ані в друкованих ЗМІ, ані на електронних сайтах.

23. Відповідач не перевірив надану інформацію по збору підписів на відкликання за народною ініціативою, що відбувалася за активної участі посадових осіб комунальних підприємств, у приміщеннях таких підприємств, з використання «адміністративного» ресурсу. Зокрема посадові особи КП КМР «Тепломережі» та КП КМР «УКОЖФ» проводили збір підписів у приміщеннях таких підприємств та наполегливо вимагали від працівників таких підприємств підписатись під такою ініціативою. Таким чином, відповідач не перевірив наявність/відсутність порушення частини шостої статті 40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

24. Відповідачем не було належним чином здійснено перевірку підписних листів з дотриманням вимог частини третьої статті 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», згідно актів перевірки члени комісії не перевіряли документи, що посвідчують особу-підписанта. Представники поліції, які зазначені у актах перевірки, такі акти не підписали, органи поліції жодного висновку по перевірці підписних листів на момент прийняття відповідачем рішення про їх відповідність вимогам закону не дали.

25. Також, як свідчать відповіді з органів ведення державного реєстру виборців представники таких органів у перевірці підписних листів участі не брали та інформацію, щодо того чи є особи, які підписали відповідні підписні листи виборцями багатомандатного округу за яким було обрано депутата Кам`янської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, відповідач не отримував.

26. Членами комісії в актах було виявлено велику кількість осіб, які відмовились (не підтвердили) факт підписання ними відповідних підписних листів. Що може свідчити про зловживання з боку членів ініціативної групи.

27. Відповідач жодним чином не відреагував на виявлені зловживання і не призначив додатковий час на перевірку підписних листів. А відсутність висновку за результатами перевірки підписних листів органів поліції свідчить, що висновок відповідача щодо відповідності процедури відкликання депутата не відповідає вимогам закону і є передчасним та таким що був винесений з грубими порушеннями.

28. Жодних передбачених статтею 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» підстав щодо відкликання позивача за народною ініціативою не було наведено.

29. Відповідачем було порушено порядок організації роботи та введення діловодства у виборчих комісія з місцевих виборів, встановлений постановою № 228 Центральної виборчої комісії від 05.09.2015. Так відповідно до пункту 9.6 такого порядку передбачено, що рішення виборчої комісії з порядку денного ухвалюється у формі постанови. Відповідачі натомість всі рішення, щодо перевірки відповідності поданих ініціативною групою з відкликання позивача, приймав протокольними рішеннями. Отже такі рішення є не правомірними також і внаслідок порушення ним процедури прийняття таких рішень.

30. У незрозумілий спосіб відповідач передав своє звернення вих. № 15 від 18.12.2019 політичній партії з міста Кам`янського у місто Київ у тож день, і останній у той же день зібрав колегіальний орган і прийняв вищезгадане рішення про відкликання позивача, що можливо свідчити про фіктивність проведення засідання політичної ради партії. Приймаючи рішення про відкликання позивача, відповідач грубо порушив порядок прийняття такого рішення, вийшов за межи своїх повноважень. Політична рада партії не має повноважень щодо розгляду питань відкликання депутатів місцевих рад.

31. Відповідач, отримавши рішення політичної партії про відкликання позивача, не перевірив повноваження керівного органу політичної партії на прийняття такого рішення, а також інформації, щодо осіб, які таке рішення підписували, на предмет, чи є вони у складі такого органу партії, грубо порушив припис пункту 9 статті 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», щодо того, що відповідач має право приймати рішення про визнання обраним депутата наступного за черговістю у списку відповідної місцевої організації, тільки у разі отримання відповідного рішення вищого керівного органу політичної партії.

ІІІ. ДОВОДИ МІСЬКОЇ ВИБОРЧОЇ КОМІСІЇ

32. Голова Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області проти позову заперечив повністю, зазначив, що письмовий відзив на позов не надає, оскільки всі доводи у заперечення проти позову із їх обґрунтуванням надаватиме особисто у судових засіданнях.

33. Щодо доводів позивача про порушення процедури відкликання за народною ініціативою - відповідач заперечив, зазначивши, що процедура повністю додержана, зокрема, посадові особи місцевого самоврядування у такій процедуру не приймали участь, оскільки члени територіальних комітетів не є посадовими органів місцевого самоврядування, надав для огляду оригінали заяв таких осіб про ствердження про відсутність встановлених законом обмежень для участі у складі ініціативної групи.

34. Щодо відсутності оголошень в ЗМІ зазначив, що закон зобов`язує повідомити ЗМІ про запланований захід, що додержано, подальші дії засобів масової інформації не можуть контролюватись.

35. Підписні листи перевірені у відповідності із законом, для чого залучені представники поліції, відсутність підписів таких працівників пояснюється обов`язком їх присутності, а вимога щодо наявності підписів поліцейських або складення ними висновків - законом України «Про Національну поліцію» або іншим законом не встановлена.

36. Відсутність процедури перевірки через демографічний реєстр не може бути перепоною для реалізації спірної процедури.

37. Зловживань ініціативної групою під час перевірки підписних листів не встановлено, листи перевірені про що свідчать складені акти.

38. Комісією рішення оформлено протоколом, а не постановою, правомірно, оскільки закон вимагає прийняття рішення у формі постанови виключно, коли таке рішення (постанова) є обов`язковою для виконання.

39. Оскільки, відповідно до частини четвертої статті 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» за результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол, та згідно частини п`ятої вказаної норми територіальна виборча комісія приймає рішення про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та згідно частини сьомої такої норми вищий керівний орган партії розглядає саме звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради - при оформленні міською виборчою комісією рішення у формі протоколу порушень закону не допущено.

ІV. ДОВОДИ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ

40. Політична партія заперечень проти позову не надала, відповідач просив розглянути справу за наявними матеріалами.

V. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

41. ОСОБА_1 був обраний депутатом Кам`янської міської ради.

42. 26.11.2019, 27.11.2019 ОСОБА_6 звернулась до головного редактора газети ТОВ « 05692», головного редактора газети «Любимый город ДЗ» з клопотаннями розмістити на шпальтах газети повідомлення про збори виборців 01.12.2019 (а.с.97-100).

43. 01.12.2019 у приміщенні КЗ «Академічний музично-драматичний театр ім. Лесі Українки» проведено збори виборців щодо відкликання за народною ініціативою депутата ОСОБА_1 , який обраний по багатомандатному виборчому округу до Кам`янської міської ради VII скликання, у зборах приймали участь 478 осіб, на зборах прийняті рішення, відповідно до витягу з протоколу № 1 (а.с.62-68, 182-188):

- обрати головою зборів ОСОБА_5 ;

- утворити лічильну комісію;

- обрано секретарем зборів ОСОБА_4 ;

- затверджено порядок денний зборів: 1) розгляд та затвердження рішення про внесення пропозиції виборців щодо відкликання за народною ініціативою депутата ОСОБА_1 , який був обраний по багатомандатному виборчому округу до Кам`янської міської ради VII, який набув повноважень 20.11.2015; 2) створення ініціативної групи та затвердження її складу; 3) визначення та затвердження кандидатури офіційного представника ініціативної групи зборів виборців; 4) затвердження форми підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради;

- по питаннях порядку денного вирішили:

1) прийняти рішення про внесення пропозиції виборців щодо відкликання за народною ініціативою депутата Кам`янської міської ради ОСОБА_1 . Проінформувати Кам`янську міську виборчу комісії про прийняте рішення про внесення пропозиції виборців, щодо відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою;

2) утворити відповідно до частини третьої статті 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» ініціативну групу для збирання підписів виборців багатомандатного виборчому округу на підтримку пропозицій про відкликання за народною ініціативою депутата ОСОБА_1 , який був обраний по багатомандатному виборчому округу до Кам`янської міської ради VII, який набув повноважень 20.11.2015, у персональному складі у кількості 56 осіб;

3) затвердити офіційним представником ініціативної групи для збирання підписів багатомандатного виборчого округу на підтримку пропозицій про відкликання Кам`янської міської ради ОСОБА_1 , ОСОБА_7 ;

4) затвердити форму підписного листа для збирання підписів на підтримку про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 , який набув повноважень депутата 20.11.2015.

44. 04.12.2019 до Кам`янської міської виборчої комісії від офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_7 надійшло повідомлення та витяг з протоколу від 01.12.2019 про проведення зборів виборців, на яких було прийнято рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутат Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.

45. 05.12.2019 Кам`янська міська виборча комісія направила депутату Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 , відповідно до частини другої статті 40 Закону країни «Про статус депутатів місцевих рад», повідомлення про початок з 05.12.2019 процесу збору підписів на підтримку пропозицій про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (а.с.174).

46. 11.12.2019 офіційний представник ініціативної групи ОСОБА_7 подала до Кам`янської міської виборчої комісії протокол зборів виборців, реєстр учасників зборів виборців, підписні листи, особисті заяви членів ініціативної групи, та заяву офіційного представника ініціативної групи щодо відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.

47. 12.12.2019 до Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області надійшло повідомлення депутата Кам`янської міської ради ОСОБА_1 про відсутність підстав для його відкликання за народною ініціативою, відсутність повідомлень регіональних та місцевих ЗМІ, включення до складу ініціативної групи членів органів самоорганізації населення, проведення зборів виборців в приміщенні КЗ «Академічний музично-драматичний театр ім. Лесі Українки», збір підписів на комунальних підприємствах, подання до поліції заяви про правопорушення (а.с.30, 146-147).

48. Протоколом № 1 від 12.12.2019 засідання Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 , у складі 14 осіб комісії (усього 18 членів комісії), за участі запрошених осіб: депутата Кам`янської міської ради VII скликання Іванченко Андрій Григорович, офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_7 , членів ініціативної групи ОСОБА_5 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , мешканця міста ОСОБА_12 , розглянути питання порядку денного: розгляд та опрацювання документів які надійшли до комісії від офіційного представника ініціативної трупи щодо відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою, за результатами засідання (а.с.4-14, 120-130):

- прийнято протокол виборців, як такий, що відповідає вимогам чинного законодавства;

- форму підписного листа для збору підписів, визначено такою, що відповідає формі зазначеній в частині третій статті 40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»;

- форму реєстру учасників зборів виборців, визначено такою, що відповідає частині четвертій статті 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»;

- вирішено не враховувати осіб під № № 28, 185, 50, 61, зазначених в реєстрі виборців і відняти їх від загальної кількості виборців зазначених в реєстрі учасників зборів (478 - 4 = 474), визначено реальну кількість виборців прийнявши участь в зборах виборців в кількості 474 особи, та признано збори виборців легітимними;

- виключено ОСОБА_7 з членів ініціативної групи та вирішено вважати її офіційним представником цієї групи;

- у зв`язку із відсутністю заяви ОСОБА_13 виключено її із списку ініціативної групи і прийнято заяви цілісного складу ініціативної групи в кількості 54 особи;

- вирішено звернутися до відділів Державного реєстру виборців адміністрації Південного, Заводського, Дніпровського районів Кам`янської міської ради щодо залучення органів ведення Державного реєстру виборців для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах виборців (власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік народження, відомості про громадянство, адреса місця проживання, що підтверджує що дані особи є виборцями багатомандатного виборчого округу м. Кам`янського Дніпропетровської області) щодо внесення пропозиції про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою і визначити термін перевірки підписів виборців протягом 20 днів відповідно до Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»;

- вирішено звернутися до Кам`янського відділу поліції ГУНИ в Дніпропетровській області щодо залучення правоохоронних органів для здійснення комісійної перевірки разом із членами Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області достовірності відомостей про громадян та їх підписів, то містяться в підписних листах виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою (в кількості не менше 10% від загальної кількості проставлених підписів виборців);

- затверджено створення п`яти груп із числа членів Кам`янської міської виборчої комісії, (по три особи від різних політичних партій) для здійснення перевірки достовірності відомостей та підписів виборців разом із представниками правоохоронних органів безпосередньо з виходом на територію багатомандатного виборчого округу м. Кам`янського для опитування осіб, які поставили свій підпис у підписних листах щодо внесення пропозиції про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою;

- затверджено форму акту перевірки достовірності відомостей про громадян та їх підписів, які містяться в підписних листах виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.

49. У проведенні засідання оголошено перерву.

50. Кам`янською міською виборчою комісією Дніпропетровської області складені Акти перевірки достовірності відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою (а.с.16-26, 132-142):

- № 1 від 13.12.2019: достовірність відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах підтвердили 25 осіб, не підтвердила особа під № 16 у підписному листі № 1;

- № 2 від 14.12.2019: достовірність відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах підтвердили 23 особи, не підтвердили 3 особи (особа під № 16, № 21, № 24 у підписному листі № 14);

- № 3 від 15.12.2019: достовірність відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах підтвердили 10 осіб у підписному листі № 58, не підтвердили 0 осіб;

- № 4 від 14.12.2019: достовірність відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах підтвердили 60 осіб, не підтвердили 2 особи (особа під № 2 у підписному листі № 13, особа під № 16 у підписному листі № 45);

- № 5 від 14.12.2019: достовірність відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах підтвердили 21 особа, не підтвердили 3 особи (особа під № 26 у підписному листі № 61, особа під № 18 у підписному листі № 43, особа під № 24 у підписному листі № 35);

- № 6 від 15.12.2019: достовірність відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах підтвердили 26 осіб, не підтвердили 3 особи (особа під № 18 у підписному листі № 65, особа під № 8 у підписному листі № 60, особа під № 22 у підписному листі № 47);

- № 7 від 14.12.2019: достовірність відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах підтвердили 23 особи у підписних листах № 20, 28, 29, 33, 36, не підтвердили 0 осіб; не було перевірено 7 осіб у зв`язку із відсутністю в помешканні під час перевірки;

- № 8 від 15.12.2019: достовірність відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах підтвердили 14 осіб у підписних листах № 20, 28, 29, 33, 36, не підтвердили 0 осіб; не було перевірено 6 осіб у зв`язку із відсутністю в помешканні під час перевірки;

- № 9 від 15.12.2019: достовірність відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах підтвердили 26 осіб у підписному листі № 83, не підтвердили 0 осіб;

- № 10 від 14.12.2019: достовірність відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах підтвердили 22 особи, не підтвердили 4 особи (особа під № 4, № 7, № 12, № 13 у підписному листі № 18).

51. 16.12.2019 до Кам`янської міської виборчої комісії надішли відповіді Відділів ведення Державного реєстру виборців адміністрації Південного району, Заводського району, Дніпровського району Кам`янської міської ради за вих. № 117/19-02, № 41/19-вк, № 3-16-8, згідно яких використання бази даних Реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозицій щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, статтею 26 Закону України «Про Державний реєстр виборців» не передбачено, у зв`язку із чим підстави для використання персональних даних відсутні (а.с.27-29, 143-145).

52. Після перерви, 16.12.2019 Кам`янська міська виборча комісія продовжила свою роботу у складі 16 членів, за участі запрошених осіб депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 , мешканця міста ОСОБА_14 , офіційний представник ініціативної групи ОСОБА_7 , член ініціативної групи ОСОБА_5 , представник ЗМІ ОСОБА_15 , по порядку денному: 1) результати перевірки підписних листів та остаточне вивчення документів щодо відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою; 2) прийняття відповідного рішення по процедурі відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою, згідно протоколу:

- комісія попрацювала по перевірці підписних листів, зачитано офіційні звернення до відділів Державного реєстру виборців, їх відповіді, текст звернення до міського відділу поліції;

- після перевірки проведених робочою групою з числа членів Кам`янської міської виборчої комісії всіх підписних листів виявлені недоліки в листах № 51 особа № 6 (вказано назву вулиці, № будинку без номеру квартири); № АДРЕСА_1 особи під № 2, 3, 4 записані однією рукою;

- заслухано всіх керівників груп по результатах перевірки;

- за результатами перевірки вирішено не враховувати 20 підписів виборців, зазначених в підписних листах зібраних під час ініціювання процедури відкликання депутата за народною ініціативою;

- вирішено враховуючи результати перевірки документів та узагальнюючи підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 , враховуючи що ініціативною групою зібрано достатньо листів, необхідних для процедури відкликання депутата за народною ініціативою, а саме кількість підписів виборців складає 1960 підписів, що перевищує виборчу квоту в 1475 голосів виборців, встановлену в багатомандатному виборчому окрузі м. Кам`янського (м. Дніпродзержинськ), враховуючи, що при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради народною ініціативою, дотримані вимоги статей 38 - 40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», на підставі частини 5 статті 41 зазначеного закону, звернутися до вищого керівного органу політичної партії «Громадський рух «Народний контроль», місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

53. Засідання Кам`янської міської виборчої комісії закрито.

54. 16.12.2019 позивач направив поштовим зв`язком на адресу політичної партії звернення про повідомлення дати, часу та місця розгляду питання щодо відкликання депутата місцевої ради за зверненням міської виборчої комісії, яке вручено 17.12.2019 (а.с.101-104).

55. 18.12.2019 за вих. № 15 Кам`янська міська виборча комісія Дніпропетровської області направила Політичній партії «Громадський рух» «Народний контроль» звернення в порядку статті 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» щодо прийняття рішення відповідно до частини сьомої статті 41 вказаного закону про відкликання ОСОБА_1 за народною ініціативою або відмову в задоволенні цієї ініціативи, із доданням протоколу № 1 засідання міської виборчої комісії та витягу з протоколу зборів виборців (а.с.91).

56. Відповідно до пункту 6.2 статуту Політичної партії «Громадський рух» «Народний контроль» вищим керівним органом партії є З`їзд Партії, а в період між З`їздами – Політична Рада Партії (а.с.104-118).

57. 18.12.2019 Політичною радою Політичної партії «Громадський рух» «Народний контроль» прийнято рішення № 1181219 «Про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою», яким за результатами розгляду звернення Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області, вирішено (а.с.92):

- відкликати за народною ініціативою депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 обраного від Дніпродзержинської міської у Дніпропетровській області організації політичної партії «Громадський рух «Народний контроль»;

- направити це рішення до Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області для реагування відповідно до законодавства;

- контроль за виконанням цього рішення покласти на Голову Партії.

58. Рішення від 18.12.19 № 1181219 підписано Головою Партії Д. ОСОБА_16 . Добродомовим, членами Політичної Ради Партії А.І. Мисик, Я.В. Задорожнім.

59. Розгляд рішення політичної партії здійснено на засіданні Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області, ведення якого оформлено протоколом № 2 (а.с.94-97).

60. 23.12.2019 Кам`янська міська виборча комісія Дніпропетровської області, розглянувши рішення Політичної ради політичної партії «Громадський рух «Народний контроль» від 18.12.2019 № 1181219 «Про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою», прийняла постанову № 2 «Про визнання обраним депутатом, наступного за черговістю кандидата в депутати у виборчому списку відповідної місцевої організації політичної партії, та реєстрацію наступного за черговістю депутата Кам`янської міської ради VII скликання», якою постановила (а.с.93):

- визнати обраним депутатом, наступного за черговістю кандидата у депутати в виборчому списку від Дніпродзержинської міської у Дніпропетровській області організації політичної партії «Громадський рух «Народний контроль» - Саранчу Марину ОСОБА_17 ;

- зареєструвати депутатом Кам`янської міської ради VII скликання від Дніпродзержинської міської у Дніпропетровській області організації політичної партії «Громадський рух «Народний контроль» - Саранчу Марину Вікторівну.

показання свідка

61. В судовому засіданні 07.04.2020 у якості свідка допитано ОСОБА_3 , паспорт НОМЕР_1 , виданий 12.06.2000, яка надала наступні показання:

- свідок працює інженером-інспектором ТОВ «Техсервісоблік»;

- у кабінет № 16 на 1 поверху будинку 1 АДРЕСА_2 АДРЕСА_3 , де працює свідок, приходив начальник відділу інспекторів підприємства, який працює у Тепломережі, у кабінеті було 7 осіб, всі відмовились підписували листи про відкликання депутата;

- особисто інший збір підписів свідок не бачила;

- про такі обставини свідок повідомила депутата ОСОБА_1 , виборчій комісії таку інформацію не повідомила, до правоохоронних органів не зверталась;

- позивача свідок знає 5-6 років.

VІ. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

62. Правовий статус депутата міської ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради врегульовано Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 № 93-IV (далі – Закон № 93-IV).

63. Депутат місцевої ради - це представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу (частина перша статті 3 Закону № 93-IV).

64. Відповідно до частини першої статті 5 Закону № 93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, зокрема, його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.

65. Депутат місцевої ради, який не виправдав довір`я виборців, може бути в будь-який час відкликаний ними у встановленому цим Законом порядку (частина друга статті 10 Закону № 93-IV).

66. Процедура відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою врегульована Розділом V Закону № 93-IV.

67. Підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради депутата місцевої ради, відповідно до статті 37 Закону № 93-IV, можуть бути:

1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;

2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;

3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

68. Згідно із частиною першою статті 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

69. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше: 1) 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради; 2) 100 осіб для відкликання депутата міської ради міста районного значення; 3) 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради (частина друга статті 38 Закону № 93-IV).

70. Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (абзац перший частини третьої статті 38 Закону № 93-IV).

71. У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити: 1) сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - не менше 10 осіб; 2) районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - не менше 50 осіб; 3) обласної, Київської, Севастопольської міської ради - не менше 100 осіб (абзац другий частини третьої статті 38 Закону № 93-IV).

72. У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів (частина четверта статті 38 Закону № 93-IV).

73. До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов`язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов`язково містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв`язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи (частина п`ята статті 38 Закону № 93-IV).

74. Бути офіційним представником ініціативної групи, входити до її складу не можуть посадові та службові особи органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, військовослужбовці, судді, працівники судів та правоохоронних органів (частина шоста статті 38 Закону № 93-IV).

75. Забороняється проводити збори виборців щодо відкликання депутата місцевої ради в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги (частина восьма статті 38 Закону № 93-IV).

76. Згідно із статтею 39 Закону № 93-IV у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

77. Відповідно до частини першої статті 40 Закону № 93-IV:

- ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа;

- на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат;

- на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.

78. Згідно із частиною другою статті 40 Закону № 93-IV з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів; 2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів.

79. Форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання). Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця (частина третя статті 40 Закону № 93-IV).

80. Згідно із частиною четвертою статті 40 Закону № 93-IV член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.

81. Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

82. Відповідно до частини п`ятої статті 40 Закону № 93-IV забороняється збирати підписи в органах державної влади, органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях (крім партійних організацій), у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги.

83. Участь посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування у збиранні підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради забороняється (частина шоста статті 40 Закону № 93-IV).

84. Процедура прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою врегульована статтею 41 Закону № 93-IV.

85. Після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії (частина перша статті 41 Закону № 93-IV).

86. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів (абзац перший частини другої статті 41 Закону № 93-IV).

87. Згідно із абзацом другим частини першої статті 41 Закону № 93-IV, на цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38 - 40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки:

1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів;

2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів.

88. Відповідно до частини третьої статті 41 Закону № 93-IV, при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців:

1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця;

2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою;

3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу;

4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів;

5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.

89. Згідно із частиною четвертою статті 41 Закону № 93-IV, при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи:

1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу;

2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців;

3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п`ятою статті 40 цього Закону;

4) які не відповідають встановленій формі.

90. Відповідно до абзацу шостого частини четвертою статті 41 Закону № 93-IV за результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

91. Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38 - 40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (частина п`ята статті 41 Закону № 93-IV).

92. Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38 - 40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради (частина шоста статті 41 Закону № 93-IV).

93. Вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи (частина сьома статті 41 Закону № 93-IV).

94. Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу (частина восьма статті 41 Закону № 93-IV).

95. Згідно із частиною дев`ятою статті 41 Закону № 93-IV на підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов`язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

96. Відповідно до статті 1 Закону України «Про політичні партії в Україні» від 05.04.2001 № 2365-III (далі – Закон № 2365-III) політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

97. Політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку (стаття 3 Закону № 2365-III).

98. Гарантіями діяльності політичних партій, відповідно до статті 4 Закону № 2365-III, є наступні:

- політичні партії є рівними перед законом;

- органам державної влади, органам місцевого самоврядування, їх посадовим особам заборонено виокремлювати у своєму ставленні певні політичні партії чи надавати їм привілеї, а також сприяти політичним партіям, якщо інше не передбачено законом, у провадженні їх діяльності;

- втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом.

99. Відповідно до статті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі – Закон № 280/97-ВР):

- органи самоорганізації населення - представницькі органи, що створюються частиною жителів, які тимчасово або постійно проживають на відповідній території в межах села, селища, міста;

- посадова особа місцевого самоврядування - особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження у здійсненні організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету;

100. Згідно із статтею 5 Закону № 280/97-ВР система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; старосту; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.

101. Частиною першою статті 14 Закону № 280/97-ВР визначено, що сільські, селищні, міські, районні в місті (у разі їх створення) ради можуть дозволяти за ініціативою жителів створювати будинкові, вуличні, квартальні та інші органи самоорганізації населення і наділяти їх частиною власної компетенції, фінансів, майна.

102. Правовий статус, порядок організації та діяльності органів самоорганізації населення за місцем проживання визначаються законом (частина друга статті 14 Закону № 280/97-ВР).

103. Відповідно до статті 1 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 № 2493-III (далі – Закон № 2493-III), служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.

104. Статус посадової особи місцевого самоврядування визначено статтею 2 Закону № 2493-III, а саме, посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

105. Відповідно до статті 3 Закону № 2493-III посадами в органах місцевого самоврядування є:

- виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах;

- виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою;

- посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

106. Правовий статус, порядок організації та діяльності органів самоорганізації населення визначає Закон України «Про органи самоорганізації населення» від 11.07.2001 № 2625-III (далі – Закон № 2625-III).

107. Згідно із статтею 6 Закону № 2625-III обирати та бути обраними до органу самоорганізації населення в порядку, визначеному цим Законом, можуть жителі, які на законних підставах проживають на відповідній території.

108. Дозвіл на створення органу самоорганізації населення надається сільською, селищною, міською, районною у місті (у разі її створення) радою (стаття 9 Закону № 2625-III).

109. Порядок обрання органу самоорганізації населення визначений статтею 10 Закону № 2625-III.

110. Орган самоорганізації населення обирається зборами (конференцією) жителів за місцем проживання на основі загального, рівного виборчого права шляхом таємного голосування жителів, які на законних підставах проживають на відповідній території. Право голосу на виборах мають жителі, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років. Не мають права голосу жителі, яких визнано судом недієздатними. Загальний склад органу самоорганізації населення визначається зборами (конференцією) жителів за місцем проживання (частина перша статті 10 Закону № 2625-III).

111. Організація проведення зборів (конференції) жителів за місцем проживання, як правило, покладається на виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради (частина друга статті 10 Закону № 2625-III).

112. Орган самоорганізації населення обирається у складі керівника, заступника (заступників) керівника, секретаря, інших членів. Обраними до складу органу самоорганізації населення вважаються особи, які одержали більше половини голосів учасників зборів (конференції) жителів за місцем проживання (частина третя статті 10 Закону № 2625-III).

113. Керівник органу самоорганізації населення - це особа, яка обирається зборами (конференцією) жителів за місцем проживання та очолює орган самоорганізації населення і наділена відповідними повноваженнями у здійсненні організаційно-розпорядчих функцій в порядку, передбаченому Положенням про цей орган (стаття 22 Закону № 2625-III).

VІІ. ОЦІНКА СУДУ

114. Вирішуючи спір по суті, суд виходить із того, що здійснення влади через органи місцевого самоврядування є конституційним правом народу України, як єдиного джерела влади в Україні.

115. Суд зазначає, що конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані, а народне волевиявлення, що здійснюється через форми безпосередньої демократії, не може обмежуватись, у тому числі у судовому порядку.

116. Втручання в політичні права громадян, діяльність політичної партії, допускаються лише в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

117. Будь-яке втручання має бути вчинено на підставі закону, мати легальну мету та бути пропорційним, забезпечувати баланс між приватним та суспільним інтересом.

118. Підстави для відкликання депутата за народною ініціативою визначають саме виборці, і виборча комісія не має підстав втручатись у права виборців.

119. Функціями територіальної виборчої комісії у процедурі прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народної ініціативи, відповідно до статті 41 Закону № 93-IV, є перевірка у встановлені законом строки:

- дотримання вимог статей 38 - 40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;

- правильності оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону;

- достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснення;

- вибіркова перевірка підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості), із залученням правоохоронних органів здійснення.

120. З матеріалів справи вбачається, що міською виборчою комісією здійснено перевірку, у встановленому законом порядку.

121. Комісією не встановлено відомостей, які б свідчили про фальсифікацію підписних листів, участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного округу, тощо.

122. Надаючи оцінку доводам позивача щодо участі в ініціативній групі посадових осіб органу місцевого самоврядування, як порушення частини шостої статті 38 Закону № 93-IV, суд виходить із того, що за відомостями позивача ОСОБА_4 є членом територіального комітету Південного району (орган самоорганізації населення), ОСОБА_5 є головою комітету мікрорайону № 8 Південного району м. Кам`янського (орган самоорганізації населення), голова органу самоорганізації населення «Комітет району «Баглєй» Південного району в місті Кам`янське Массон Алла Володимирівна затверджена офіційним представником ініціативної групи.

123. Згідно із частиною шостою статті 38 Закону № 93-IV бути офіційним представником ініціативної групи, входити до її складу не можуть посадові та службові особи органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, військовослужбовці, судді, працівники судів та правоохоронних органів.

124. Позивач не підтвердив статус вказаних фізичних осіб.

125. Поряд з цим, суд зазначає, що згідно із статтею 5 Закону № 280/97-ВР система місцевого самоврядування включає органи самоорганізації населення.

126. Статтею 1 Закону № 280/97-ВР визначено, що посадова особа місцевого самоврядування - особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження у здійсненні організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

127. Статус посадової особи місцевого самоврядування визначено статтею 2 Закону № 2493-III, а саме, посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

128. Відповідно до статті 3 Закону № 2493-III посадами в органах місцевого самоврядування є:

- виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах;

- виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою;

- посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

129. При цьому, порядок обрання органу самоорганізації населення визначений статтею 10 Закону № 2625-III:

- орган самоорганізації населення обирається зборами (конференцією) жителів за місцем проживання на основі загального, рівного виборчого права шляхом таємного голосування жителів, які на законних підставах проживають на відповідній території;

- орган самоорганізації населення обирається у складі керівника, заступника (заступників) керівника, секретаря, інших членів. Обраними до складу органу самоорганізації населення вважаються особи, які одержали більше половини голосів учасників зборів (конференції) жителів за місцем проживання (частина третя статті 10 Закону № 2625-III).

130. Статтею 22 Закону № 2625-III визначено, що керівник органу самоорганізації населення - особа, яка обирається зборами (конференцією) жителів за місцем проживання та очолює орган самоорганізації населення і наділена відповідними повноваженнями у здійсненні організаційно-розпорядчих функцій в порядку, передбаченому Положенням про цей орган.

131. Таким чином, оскільки члени органів самоорганізації населення обираються зборами (конференцією) жителів:

- такі посади не є виборними посадами, на які особи обираються на місцевих виборах;

- на вказані виборні посади особи не обираються та не затверджуються відповідною радою;

- на такі посади особи не призначаються міським головою або головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

132. З огляду на викладене, посади або членство в органах самоорганізації населення в розглянутому випадку не є тотожнім зайняттю посад в органах місцевого самоврядування, у зв`язку із чим доводи позивача з розглянутого питання є необґрунтованими.

133. Надаючи оцінку доводам позивача про проведення зборів виборців у приміщенні КЗ «Академічний музично-драматичний театр ім. Лесі Українки», як порушення частини восьмої статті 38 Закону № 93-IV, суд зазначає, що відповідно до вказаної норми, забороняється проводити збори виборців щодо відкликання депутата місцевої ради в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги.

134. Приміщення комунального закладу в розглянутому випадку не є місцем видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги.

135. Таким чином, судом не встановлено порушень вказаної норми при проведенні зборів виборців 01.12.2019 (у неділю) у приміщенні КЗ «Академічний музично-драматичний театр ім. Лесі Українки».

136. Доводи позивача про нерозміщення засобами масової інформації відомостей про заплановані збори виборців, як порушення третьої статті 38 Закону № 93-IV, суд вважає необґрунтованими оскільки абзацом першим частини третьої статті 38 Закону № 93-IV визначено, що не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. При цьому, представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на такі збори виборців.

137. Отже, встановлена законом процедура зобов`язує повідомити ЗМІ про заплановані збори не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, та не зобов`язує ЗМІ або інших осіб розмістити відповідне повідомлення, не покладає на ініціативну групу та її членів будь-яких додаткових обов`язків.

138. Щодо відсутності підписів в актах перевірки та висновків працівників поліції, суд зазначає, що абзац другий частини першої статті 41 Закону № 93-IV передбачає проведення територіальною виборчою комісією вибіркової перевірки підписів громадян в підписних листах (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у встановлені строки із залученням правоохоронних органів.

139. Вказаною нормою не встановлено, що участь працівників правоохоронних органів оформлюється актами, вимога щодо підписання актів вказаними особами законодавством не передбачена, також вказаним особам, зокрема, працівникам поліції, законом не надано повноваження на складення висновків під час проведення процедури перевірки підписів у підписних листах.

140. Таким чином, доводи позивача в розглянутому випадку є необґрунтованими.

141. Доводи позивача про відсутність перевірки з залученням органів ведення державного реєстру виборців, як підстава порушення процедури перевірки, є безпідставними, оскільки відсутність відповідного механізму для перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах із залученням органів ведення Державного реєстру виборців - є прогалиною законодавчому регулюванні, яка не може бути перешкодою для реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою.

142. Верховним Судом у постанові від 25.04.2018 у справі № 803/1159/17 сформульовано правову позицію, що Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» не передбачено можливості припинення народної ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради з підстав відсутності законодавчого регулювання окремих елементів інституту відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, а саме: проведення перевірки із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснити перевірку достовірності відомостей про громадян, а також із залученням правоохоронних органів підписів громадян, що містяться в підписних листах.

143. Надаючи оцінку доводам позивача про порушення під час процедури збору підписів вимог частини п`ятої статті 40 Закону № 93-IV, якою забороняється збирати підписи в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях (крім партійних організацій), у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги, суд виходить із наступного.

144. Позивач, зазначаючи, що збір підписів відбувався на комунальних підприємствах, не надав будь-яких підтверджень вказаним доводам.

145. Показами свідка підтверджено, що у приміщенні кабінету, де знаходиться її робоче місце, пропонувалось підписати відповідні листі у підтримку відкликання за народною ініціативою депутата, однак, оскільки всі особи відмовились підписати запропоновані листі, неможливо зробити висновок про наявність зібраних підписів на підприємстві, та як наслідок, можливість порушення встановленої процедури.

146. Таким чином, розглянуті аргументи позивача не можуть бути підставою для встановлення порушень у проведеній процедурі збору підписів.

147. Надаючи оцінку доводам позивача про порушення міською виборчою комісією форми прийняття рішення шляхом оформлення такого рішення протокольно, а не прийняття на підставі протоколу відповідної постанови, суд не вбачає допущення порушень у такому випадку, з огляду на наступне.

148. Відповідно до абзацу шостого частини четвертою статті 41 Закону № 93-IV за результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

149. Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38 - 40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення, зокрема, про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (частина п`ята статті 41 Закону № 93-IV).

150. Таким чином, законом не встановлено, що прийняття рішення про звернення до керівного органу партії оформлюється постановою, у зв`язку із чим порушень з боку територіальної виборчої комісії судом не встановлено.

151. Надаючи оцінку доводам позивача про неправомірність прийняття 18.12.2019 Політичною Радою Партії рішення № 1181219 «Про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою», яким відкликано за народною ініціативою депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 обраного від Дніпродзержинської міської у Дніпропетровській області організації політичної партії «Громадський рух «Народний контроль» та направлено таке рішення до Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області, суд виходить із наступного.

152. Судом встановлено, що відповідно до пункту 6.2 статуту політичної партії, в період між з`їздами вищим керівним органом політичної партії «Громадський рух «Народний контроль» є Політична Рада Партії.

153. Вказаний орган прийняв оскаржуване рішення. Рішення від 18.12.19 № 1181219 підписано Головою Партії Д.Є. Добродомовим, як членом Політичної Ради Партії, та членами Політичної Ради Партії ОСОБА_18 . ОСОБА_19 . ОСОБА_20 , Я.В. Задорожнім.

154. Суд зазначає, що втручання з боку органів державної влади, до яких відносяться й органи судової влади, у внутрішню діяльність політичних партій забороняється, за винятком випадків, передбачених Законом України «Про політичні партії в Україні».

155. Свобода об`єднання у політичні партії для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів гарантована Конституцією України.

156. Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян.

157. Таким чином, підстави для скасування вказаного рішення судом не встановлено.

158. Міська виборча комісія, при прийнятті в подальшому 23.12.2019 постанови № 2 «Про визнання обраним депутатом, наступного за черговістю кандидата в депутати у виборчому списку відповідної місцевої організації політичної партії, та реєстрацію наступного за черговістю депутата Кам`янської міської ради VII скликання», діяла на підставі рішення вищого керівного органу політичної партій та у відповідності до приписів частини дев`ятої статті 41 Закону № 93-IV.

159. Вказана норма встановлює обов`язок територіальної виборчої комісії не пізніш як на п`ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою - визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

160. З огляду на викладене, судом не встановлено підстав для визнання протиправною та скасування постанови Кам`янської міської виборчої комісії № 2 від 23.12.2019.

VІІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

161. З системного аналізу матеріалів справи та наведених норм законодавства, суд дійшов висновків про відсутність підстав для задоволення заявлених позовних вимог.

162. Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

1. У задоволенні адміністративного позову депутата Кам`янської міської ради ОСОБА_1 (код НОМЕР_2 ; АДРЕСА_4 ) до Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 33984178; майдан П. Калнишевського, 2, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51931), Політичної партії «Громадський рух «Народний контроль» (код ЄДРПОУ 39695017; вул. Дмитрівська, буд. 56-А, кв. 24, м. Київ, 01054) про скасування рішень та постанови - відмовити повністю.

2. Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України. Цей строк продовжується на строк дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

3. Повне рішення складено 17.04.2020.

Суддя

І.О. Верба

Джерело: ЄДРСР 88823430
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку