open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

12 березня 2020 року

м. Рівне

№460/4302/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудар О.М., за участю секретаря судового засідання Юрчук А.М., сторін та інших осіб, які беруть участь у справі

позивача: представник Голос С.М.,

відповідача: представник не прибув,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Управління Держпраці у Рівненській області

до

фізичної особи-підприємця ОСОБА_1

про застосування заходів реагування,

В С Т А Н О В И В:

Управління Держпраці у Рівненській області (далі – позивач) звернулося з позовом до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (далі – відповідач) про застосування заходів реагування шляхом повного зупинення робіт (виробництва).

Позивач просив суд:

- заборонити експлуатацію верстата поперечно розрізного однопильного, 2 верстатів для шліфування кам`яних плит, 2 верстатів поздовжньо розрізних однопильних, кран-балки (тельфера електричного підвісного (монорельс) керованого з підлоги Q=0,5т, тельфера електричного (монорельс) керованого з підлоги Q=2,0т, тельфера електричного підвісного (монорельс) керованого з підлоги Q=3,2т, технологічного транспортного засобу (вилкового навантажувача);

- заборонити ведення робіт підвищеної небезпеки під час обробки природнього каменю та виконання вантажно-розвантажувальних робіт.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час планової перевірки дотримання вимог законодавства з питань праці встановлено порушення відповідачем дотримання вимог нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю і здоров`ю людей. Припису щодо усунення зазначених порушень відповідач не виконав.

Ухвалою суду від 24.12.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.

Відповідач відзиву на позовну заяву не подав, у судові засідання 21.01.2020, 11.02.2020, 21.02.2020 та 12.03.2020 не прибув, про дату, час та місце судового розгляду повідомлявся судом належним чином (а.а.с.34, 41, 67, 67а). Судове засідання, призначене на 21.02.2020 просив перенести у зв`язку з відрядженням. Причини неявки в судові засідання 21.01.2020, 11.02.2020 та 12.03.2020 суду не відомі.

Враховуючи вимоги ч.6 ст.162, п.1 ч.3 ст.205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС України), суд розглянув справу за наявними матеріалами, за відсутності відповідача.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві та просив позов задовольнити.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши у судовому засіданні долучені до матеріалів справи письмові докази, суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

У період з 21.10.2019 по 25.10.2019, на підставі наказу від 18.10.2019 №1413 та направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 18.10.2019 №1010-71/09-27 (а.а.с.11-12) посадовими особами Управління Держпраці у Рівненській області проведено планову перевірку дотримання фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) законодавства у сфері промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення за місцем провадження господарської діяльності: АДРЕСА_1 .

За наслідками перевірки складено акт від 25.10.2019 №23а/07-06, у якому встановлено 43 порушення відповідачем вимог нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки (а.а.с.13-19).

Зокрема, в порушення вимог статті 13 Закону України "Про охорону праці":

- відсутні суцільні кожухи на пасових та ланцюгових передачах повздовжнього розрізного однопильного верстату, який знаходиться в цеху з обробки природного каменю, що є порушенням вимог п.8 розділу III "Правила охорони праці під час дроблення і сортування, збагачення корисних копалин і огрудкування руд та концентратів" (НПАОП 0.00-1.82-18), п.8 розділу III "Вимоги безпеки та захисту здоров`я під час використання виробничого обладнання працівниками" (НПАОП 0.00-7.14-17);

- не заземлене електричне устаткування, яке використовується для обробки природного каменю, а саме: верстат поперечно розрізний однопильний, 2 верстати для шліфовки кам`яних плит, 2 верстати повздовжньо розрізних однопильних, що є порушенням вимог п.1.7.63 "Правила улаштування електроустановок"; п.7.1 розділ VII "Правила технічної експлуатації електроустановок споживачів"; п.1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів";

- технологічний транспортний засіб (вилковий завантажувач), який використовується ФОП ОСОБА_1 , не зареєстрований у встановленому законодавством порядку, що є порушенням вимог п.6 Порядку відомчої реєстрації та ведення обліку великотоннажних та інших технологічних транспортних засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №8 від 06.01.2010;

- для технологічного транспортного засобу (вилковий навантажувач), який використовується ФОП ОСОБА_1 , не проведено державний технічний огляд у встановленому законодавством порядку, що є порушенням вимог п.9 Порядку відомчої реєстрації та ведення обліку великотонажних та інших технологічних транспортних засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №8 від 06.01.2010, п.8 розділу III "Вимоги безпеки та захисту здоров`я під час використання яеробничого обладнання працівниками" (НПАОП 0.00-7.14-17);

- до керування кран-балками допущені працівники, що користуються цими вантажопідіймальними кранами і машинами на своїх робочих місцях, які не мають професійної підготовки за професією машиніста крана, чим порушено вимоги п.8 гл.5 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 "Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання";

- до підвішування вантажів на гак кран-балок допущені працівники, що не мають професійної підготовки за професією стропальника, чим порушено вимоги п.9 гл.5 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 "Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання";

- відсутні паспорти на кран-балки. Суб`єктом господарювання не забезпечене отримання дублікатів паспортів на кран-балки (від виробника або складання нових), чим порушено вимоги п.3 гл.1 розд.VІ НПАОП 0.00-1.80-18 "Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання";

- кран-балки не пройшли первинних технічних оглядів після монтажу, періодичних (повного, часткового) технічних оглядів, експертних обстежень в зв`язку із закінченням розрахункового строку у, експлуатації, та подальших повних позачергових технічних оглядів, чим порушено вимоги п.3 гл.3 розд.VІ п.1 гл.4 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 "Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання";

- допущена експлуатація кран-балок, в яких не працюють (демонтовані) прилади та пристрої безпеки, а саме: пристрої, що запобігають самовільному випадінню вантажозахоплювальних органів з вантажного гака (запобіжні замки), кінцеві вимикачі обмежників висоти підіймання вантажу; ключ-марки, що є порушенням вимог п.14 гл.6 розд.VІ НПАОП 0.00-1.80-18 "Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання".

У порушення вимог статті 18 Закону України "Про охорону праці":

- допущений до роботи працівник ( ОСОБА_2 - машиніст каменерізної машини), який не пройшов щорічне спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці, що є порушенням вимог п.3.16, п.4.1 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці (НПАОП 0.00- 4.12-05);

- не проводиться інструктаж з присвоєнням 1 групи з електробезпеки у працівників не електротехнічних професій з оформленням результатів в призначеному для цього журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці, що є порушенням вимог п.2.1.3 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів".

Зазначений акт перевірки отримано відповідачем 25.10.2019 особисто.

25.10.2019 на підставі акта перевірки від 25.10.2019 №23а/07-06 посадовими особами Управління Держпраці у Рівненській області винесено припис №23п/07-06/23а з вимогою усунути виявлені порушення та встановлено строки для усунення таких порушень (а.а.с.20-25).

Оскільки у встановлені строки виявлені порушення усунуто не було, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відповідно до частини першої статті 6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Статтею 3 Конституції України передбачено, що людина, її життя, здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Відповідно до ч.3 ст.43 Конституції України, кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі – Закон №877-V).

Державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища (ст.1 Закону №877-V).

Частиною 5 статті 4 Закону№877-V передбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

За змістом частини 1 статті 5 Закону №877-V, планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) не допускається, крім випадків зміни найменування суб`єкта господарювання та виправлення технічних помилок.

Відповідно до вимог статті 38 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 №2694-XII (далі - Закон №2694-XII) державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

У силу вимог п.1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96, Держпраці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику, зокрема, у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.

За приписами п.7 даного Положення, Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до абзацу 5 частини 1 статті 39 Закону №2694-XII, посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Статтею 4 Закону №2694-XII визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі, на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Згідно з ч.1 ст.4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Відповідно до ч.7 ст.7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Тобто , право на звернення до суду виникає у органу державного нагляду на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, та за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.

Таким чином, Управління Держпраці в Рівненській області на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством, звернулося до суду з позовом до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про застосування заходів реагування.

Згідно зі статтею 13 Закону №2694-XII, роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець, зокрема, забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці. Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.

Відповідно до п.8 розд.ІІІ Правил охорони праці під час дроблення і сортування, збагачення корисних копалин і огрудкування руд та концентратів, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 15.05.2018 №704, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 04.06.2018 за №666/32118, зубчасті, пасові та ланцюгові передачі, а також муфти незалежно від висоти їх розташування та швидкості обертання огороджують суцільними кожухами, що знімаються, за допомогою спеціального інструменту.

Згідно з п.8 розд.ІІІ Вимог безпеки та захисту здоров`я під час використання виробничого обладнання працівниками, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 28.12.2017 №2072, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.01.2018 за №97/31549, якщо існує небезпека через механічний контакт із рухомими частинами виробничого обладнання, що може призвести до нещасних випадків, його частини обладнуються захисними огородженнями чи пристроями для унеможливлення доступу до небезпечних зон або пристроями для зупинення руху небезпечних частин до моменту досягнення небезпечних зон.

Захисні огородження та пристрої мають відповідати таким вимогам: бути міцними; не становити будь-якої додаткової небезпеки; унеможливлювати їх зняття або виведення з ладу; розташовуватися на достатній відстані від небезпечної зони; не обмежувати спостереження за робочим циклом обладнання; бути зручними для проведення операцій із встановлення або заміни частин виробничого обладнання та для технічного обслуговування, обмежуючи доступ тільки до тієї зони, в якій має виконуватися робота, та (якщо можливо) без зняття їх захисних огороджень і пристроїв.

Відповідно до пп.1.3.1 п.1.3 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 09.01.1998 №4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 за №93/2533 (далі – Правила №4), керівник підприємства зобов`язаний забезпечити утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок відповідно до вимог чинних нормативних документів.

Для цього він повинен:

- призначити відповідального за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства з числа інженерно-технічних працівників, які мають електротехнічну підготовку і пройшли перевірку знань у встановленому порядку (далі - особа, відповідальна за електрогосподарство);

- забезпечити достатню кількість електротехнічних працівників;

- затвердити Положення про енергетичну службу підприємства, а також посадові інструкції і інструкції з охорони праці;

- встановити такий порядок, щоб працівники, на яких покладено обов`язки з обслуговування електроустановок, вели ретельні спостереження за дорученим їм обладнанням і мережами - оглядом, перевіркою дії, випробуванням і вимірюванням;

- забезпечити перевірку знань працівників у встановлені строки згідно з вимогами цих Правил і "Правил технической эксплуатации электроустановок потребителей /Москва, Энергоатомиздат, 1989", затверджених Міненерго СРСР 21.12.84 (далі - ПТЕ);

- забезпечити проведення протиаварійних, приймально-здавальних і профілактичних випробувань та вимірювань електроустановок згідно з правилами і нормами (ПТЕ);

- забезпечити проведення технічного огляду електроустановок.

Згідно з п.7.1 розд.VII Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики від 25.07.2006 №258 (у редакції наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості від 13.02.2012 №91), зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за №1143/13017, заземлювальні пристрої електроустановок повинні відповідати вимогам забезпечення захисту людей від ураження електричним струмом, захисту електроустановок, а також забезпечення експлуатаційних режимів роботи.

Усі металеві частини електрообладнання напругою понад 1 кВ, що при нормальних режимах не перебувають під напругою, повинні бути заземлені, а в електроустановках на напругу до 1 кВ - приєднані до захисного РЕ-провідника відповідно до типу заземлення системи (TN, TT, ІT).

Крім того, в електроустановках на напругу до 1 кВ, у яких здійснюється автоматичне вимкнення живлення, повинна бути виконана основна, а за необхідності, і додаткова система зрівнювання потенціалів згідно з вимогами глави 1.7 ПУЕ.

Відповідно до п.6 Порядку відомчої реєстрації та ведення обліку великотоннажних та інших технологічних транспортних засобів, зареєстрованого постановою Кабінету Міністрів України від 06.01.2010 №8 (далі – Порядок №8), юридичні і фізичні особи, іноземні фізичні і юридичні особи, особи без громадянства (що перебувають в Україні на законних підставах), які є власниками технологічних транспортних засобів чи використовують їх на законних підставах, або уповноважені ними особи (далі - власники) зобов`язані зареєструвати зазначені транспортні засоби протягом 10 днів після придбання або виникнення інших законних прав на їх використання, у тому числі у разі тимчасового ввезення на територію України.

У такий же строк власники зобов`язані перереєструвати технологічні транспортні засоби у разі настання обставин, у зв`язку з якими виникла потреба у внесенні змін у реєстраційні документи.

Згідно з п.9 Порядку №8, перед реєстрацією кожного технологічного транспортного засобу проводиться його державний технічний огляд (далі - технічний огляд), про що складається акт технічного огляду і видається талон, зразок якого затверджується Держпраці.

Технічний огляд технологічних транспортних засобів проводиться щороку відповідно до порядку проведення державного технічного огляду великотоннажних та інших технологічних транспортних засобів, який встановлюється Держпраці.

На технічно несправні технологічні транспортні засоби талони про проходження технічного огляду не видаються. Видача талона про проходження технічного огляду може бути здійснена тільки після усунення несправностей і повторного проведення технічного огляду.

Відповідно до п.8 Вимог безпеки та захисту здоров`я під час використання виробничого обладнання працівниками, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 28.12.2017 №2072, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.01.2018 за №97/31549, якщо існує небезпека через механічний контакт із рухомими частинами виробничого обладнання, що може призвести до нещасних випадків, його частини обладнуються захисними огородженнями чи пристроями для унеможливлення доступу до небезпечних зон або пристроями для зупинення руху небезпечних частин до моменту досягнення небезпечних зон.

Захисні огородження та пристрої мають відповідати таким вимогам: бути міцними; не становити будь-якої додаткової небезпеки; унеможливлювати їх зняття або виведення з ладу; розташовуватися на достатній відстані від небезпечної зони; не обмежувати спостереження за робочим циклом обладнання; бути зручними для проведення операцій із встановлення або заміни частин виробничого обладнання та для технічного обслуговування, обмежуючи доступ тільки до тієї зони, в якій має виконуватися робота, та (якщо можливо) без зняття їх захисних огороджень і пристроїв.

До керування вантажопідіймальними кранами та машинами, що керуються з підлоги (з підвісного пульта чи по радіо), чи зі стаціонарного поста, крім машиністів, можуть допускатися працівники, які користуються цими вантажопідіймальними кранами та машинами на своїх робочих місцях, які пройшли перепідготовку за професією машиніста крана (п.8 гл.5 розд.VI Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 19.01.2018 №62, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.02.2018 за №244/31696 (далі – Правила №62)).

Згідно з п.9 гл.5 розд.VI Правил №62, підвішування вантажу на гак вантажопідіймального крана, машини чи мобільного підйомника, за винятком випадків, зазначених у пункті 10 цієї глави, повинні виконувати стропальники, які пройшли професійну підготовку.

Відповідно до п.3 гл.1 розд.VI Правил №62, у разі необхідності відновлення втраченого, зіпсованого чи на заміну непридатного для використання журналу нагляду (паспорта) обладнання, що перебувало в експлуатації, суб`єкт господарювання має забезпечити отримання дубліката журналу нагляду чи паспорта від виробника чи складання нового журналу нагляду.

У силу вимог п.3 гл.3 розд.VI Правил №62, періодичному технічному огляду підлягає обладнання, що перебуває в експлуатації:

1) до закінчення призначеного строку служби (граничного строку експлуатації), зазначеного в експлуатаційних документах їх виробника, а у разі відсутності таких даних - відповідно до призначеного строку служби (граничного строку експлуатації) обладнання, зазначеного в додатку 7 до цих Правил: повному технічному огляду - не рідше одного разу на три роки, за винятком випадків, зазначених у пунктах 4, 5, 20, 35 цієї глави; частковому технічному огляду - не рідше одного разу на 12 місяців;

2) після закінчення призначеного строку служби (граничного строку експлуатації) або продовжуваного строку безпечної експлуатації в терміни, встановлені регламентом технічних оглядів на продовжуваний строк безпечної експлуатації або висновком експертизи.

Згідно з п.1 гл.4 розд.VI Правил №62, експертне обстеження обладнання проводиться у разі: закінчення призначеного строку служби (граничного строку експлуатації) або нового призначеного строку служби (продовжуваного строку безпечної експлуатації) обладнання; перед модифікацією (реконструкцією або модернізацією) обладнання з метою визначення можливості її проведення; аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру, з метою визначення можливості відновлення; за ініціативою власника.

Відповідно до п.14 гл.6 розд.VI Правил №62, робота крана забороняється за наявності таких несправностей: тріщини, деформації у розрахункових елементах металоконструкцій та інші пошкодження, що перевищують граничні норми бракування елементів вантажопідіймальних кранів та машин, зазначені в додатку 8 до цих Правил; тріщин в елементах змінних вантажозахоплювальних органів (гака, траверсі тощо), якщо відсутні шплінти, затискувачі або послаблені елементи кріплень канатів; гак не обертається в обоймі; гайка, що кріпить гак, не має пристрою, що унеможливлює її самовідгвинчування; вантажний канат має обірвану сталку, місцеве пошкодження або спрацювання, що перевищує встановлену норму (дані про бракування канатів наведені в пунктах 41-48 глави 3 цього розділу); деталі гальм механізмів підіймання вантажу та зміни вильоту стріли мають пошкодження; не діє або не відрегульований та неопломбований обмежувач вантажопідіймальності (обмежувач граничного вантажу) та/або обмежувач вантажного моменту; відсутні огорожі механізмів і оголених струмопровідних частин електрообладнання; ненадійно закріплені редуктори, гальмівні шківи, підшипники, електродвигуни та інше обладнання крана (неповна кількість кріпильних виробів, незатягнені різьбові з`єднання, відсутність стопорних або пружинних шайб тощо; корпуси контролерів та іншого електрообладнання, а також металоконструкції крана перебувають під напругою; тролеї, розташовані на мосту крана, стикаються між собою або з металоконструкціями крана; струмознімачі торкаються суміжних тролеїв; гнучкі тролеї значно звисають; ізоляція електропровідників пошкоджена; заземлюючі провідники обірвані; відсутній діелектричний килимок у кабіні кранівника; не діють кінцеві вимикачі або їх важелі не повертаються в початкове положення; не діють блокувальні контакти люка, дверей входу до кабіни тощо, не працює нульове блокування контролерів; не діють автоматичні протиугінні пристрої; несправний звуковий сигнальний пристрій.

Згідно з п.3.16 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 №15, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15.02.2005 за №231/10511 (далі – Типове положення №15), не допускаються до роботи працівники, у тому числі посадові особи, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з питань охорони праці.

Відповідно до п.4.1 Типового положення №15, посадові особи та інші працівники, безпосередньо зайняті на роботах, зазначених у Переліку робіт з підвищеною небезпекою, затвердженому наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України від 15.02.2005 № 232/10512, та Переліку робіт, де є потреба у професійному доборі, затвердженому наказом МОЗ та Держнаглядохоронпраці України від 23.09.94 № 263/121 і зареєстрованому Міністерством юстиції України 25.01.95 з № 18/554 (далі - роботи підвищеної небезпеки), проходять спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці.

У силу вимог пп.2.1.3 п.2.1 Правил №4, працівники, що обслуговують електроустановки, зобов`язані знати ці Правила відповідно до займаної посади чи роботи, яку вони виконують, і мати відповідну групу з електробезпеки згідно з такими вимогами:

1) для одержання групи I, незалежно від посади і фаху, необхідно пройти інструктаж з електробезпеки під час роботи в даній електроустановці з оформленням в журнал реєстрації інструктажів з питань охорони праці.

Інструктаж з електробезпеки на I групу має провадити особа, відповідальна за електрогосподарство, або, за її письмовим розпорядженням, - особа зі складу електротехнічних працівників з групою III.

Мінімальний стаж роботи в електроустановках і видання посвідчень працівникам з групою I не вимагаються.

Наведених вимог нормативно-правових актів фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 дотримано не було, висновки акта перевірки від 25.10.2019 №23а/07-06 та припис від 25.10.2019 №23п/07-06/23а - ним не оскаржено.

Судом встановлено, що відповідачем було подано позивачу інформацію про вжиті заходи щодо усунення виявлених порушень від 19.02.2019 №23 (а.а.с.50-53). Проте, жодних доказів на підтвердження такої інформації – не надано ні відповідачу, ні суду в ході розгляду справи.

Таким чином, станом на 12.03.2020 фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 не усунуто виявлені позивачем порушення норм щодо охорони праці.

У сукупності викладеного, суд дійшов висновку, що на момент розгляду справи наявні підстави для застосування до відповідача заходів реагування, у зв`язку з чим суд задовольняє позовні вимоги Управління Держпраці у Рівненській області повністю.

При цьому, враховуючи вимоги статті 371 КАС України, суд не вбачає підстав для звернення рішення до негайного виконання, про що просить позивач.

У силу вимог ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Управління Держпраці у Рівненській області (вул.Лермонтова, 7, м.Рівне, 33028, код ЄДРПОУ 39780243) до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) про застосування заходів реагування задовольнити повністю.

Застосувати до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) заходи реагування шляхом повного зупинення робіт (виробництва), а саме:

- заборонити експлуатацію верстата поперечно розрізного однопильного, 2 верстатів для шліфування кам`яних плит, 2 верстатів поздовжньо розрізних однопильних, кран-балки (тельфера електричного підвісного (монорельс) керованого з підлоги Q=0,5т, тельфера електричного (монорельс) керованого з підлоги Q=2,0т, тельфера електричного підвісного (монорельс) керованого з підлоги Q=3,2т, технологічного транспортного засобу (вилкового навантажувача);

- заборонити ведення робіт підвищеної небезпеки під час обробки природнього каменю та виконання вантажно-розвантажувальних робіт.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справу розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 20 березня 2020 року.

Суддя Дудар О.М.

Джерело: ЄДРСР 88695591
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку