open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 221/8810/19
221/8810/19

2/221/430/2020

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 квітня 2020 року м. Волноваха

Волноваський районний суд Донецької області

у складі: головуючого - судді Безрук Т.В.,

за участю:

секретаря судового засідання Чемезової Г.О.,

представника відповідача Шершень К. А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Волноваха Донецької області в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до відділу культури Волноваської районної державної адміністрації Донецької області, треті особи Волноваська районна рада Донецької області, ОСОБА_2 про скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1 звернулася до суду з вказаним позовом до відділу культури і туризму Волноваської районної державної адміністрації (14.02.2020 року найменування змінено на відділ культури Волноваської районної державної адміністрації), треті особи Волноваська районна рада Донецької області, ОСОБА_2 , в якому просила визнати незаконним та скасувати наказ відділу культури і туризму Волноваської районної державної адміністрації Донецької області (далі Волноваська РДА) № 06-к від 18.09.2019 року про її звільнення із займаної посади згідно п.9 ст. 36 КЗпП України, та таким, що прийнятий на підставі проведеного в незаконний спосіб, з грубим порушенням вимог Закон, не уповноваженою особою та упередженим кандидатом від влади конкурсу, та під час перебування позивача на лікарняному; зобов`язати відділ культури і туризму Волноваської РДА поновити її на посаді директора комунального закладу «Волноваський районний краєзнавчий музей» з 18.09.2019 року; стягнути з відділу культури і туризму Волноваської РДА на її користь середній заробіток за час вимощеного прогулу.

Позовні вимоги обгрунтовано тим, що наказом відповідача № 06-к від 18.09.2019 року позивача було звільнено з посади директора комунального закладу «Волноваський районний краєзнавчий музей» на підставі п. 9 ст. 36 КЗпП України за результатами конкурсу на посаду директора вказаного закладу, проведеного на виконання вимог ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження контрактної форми роботи у сфері культури та конкурсної процедури призначення керівників державних та комунальних закладів культури».

Позивач вважає своє звільнення в посади незаконними з наступних підстав.

На час вступу в силу вказаного закону позивач перебувала у декретній відпустці, по виходу з якої 15.07.2019 року наказом відповідача № 80-од від 15.06.2019 року, без її згоди, була переведена на посаду виконуючого обов`язки директора комунального закладу «Волноваський районний краєзнавчий музей» незважаючи на те, що такої посади в штатному розписі не існує. Крім того звільнення, в порушення вимог п. 11 ст. 40 КЗпП України, відбулося в період перебування позивача на лікарняному. На думку позивача, оголошення та проведення конкурсу на зайняття посади директора вказаного комунального закладу всупереч вимогам ЗУ «Про місцеве самоврядування», ЗУ «Про культур», ЗУ «Про музей та музейну справу» було здійснено неуповноваженою особою – відділом культури та туризму Волноваської РДА, а повинно було бути здійснено Волноваською районною радою, яка є органом управління комунального закладу «Волноваський районний краєзнавчий музей». Відповідно до вимог чинного законодавства управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад, призначення і звільнення їх керівників відносить до виключної компетенції районної ради, вирішується виключно на їх пленарних засіданнях та такі повноваження відповідно до положень ЗУ «Про місцеве самоврядування» не можуть бути делеговані відповідним місцевим державним адміністраціям.

Також, окрім привласнення відповідачем не притаманних йому повноважень щодо організації та проведення конкурсу, останнім при проведенні конкурсу були суттєво порушені норми діючого законодавства, зокрема ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», ЗУ «Про культуру», ЗУ «Про доступ до публічної інформації, а саме в частині організації та проведення конкурсного добору, в частині організації роботи конкурсної комісії, в частині оприлюднення в ЗМІ відповідної інформації тощо.

Позивач також зазначає, що в порушення вимог ЗУ «Про запобігання корупції», ЗУ «Про статус народного депутата України» посадовими особами держави ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 були незаконно надані рекомендаційні листи на ім`я кандидата ОСОБА_2 , що привело до неприйняття участі в конкурсі всіх бажаючих.

09.12.2019 року ухвалою Волноваського районного суду відкрито провадження у вказаній цивільній справ в порядку спрощеного позовного провадження.

У відзиві, надісланому суду, відповідач відділ культури Волноваської РДА позовні вимоги ОСОБА_1 не визнав, просив відмовити в їх задоволенні в повному обсязі з наступних підстав.

Позивачку було призначено на посаду директора Волноваського районного краєзнавчого музею 21.09.2015 року. У зв`язку з внесенням змін до ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження контрактної форми роботи у сфері культури та конкурсної процедури призначення керівників державних та комунальних закладів культури» від 28.01.2016 року № 955-VIII в ЗУ «Про культуру» форму працевлаштування керівників закладів культури було змінено з безстрокового трудового договору на контракт. Так, відповідно до вимог ЗУ «Про культуру» керівники закладів культури призначаються на посаду шляхом укладення з ними контракту строком на п`ять років за результатами конкурсу. Пунктом 2 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону № 955-VIII, прямо встановлено, що набрання чинності цим законом є підставою для припинення безстрокового трудового договору з керівниками державних та комунальних закладів культури, згідно з п. 9 ст. 36 КЗпП України. Орган управління повинен провести конкурс на заміщення посад керівників закладів культури. Оскільки на момент набрання чинності вказаним законом позивач перебувала у відпусті по догляду за дитиною, її звільнення не відбулося та конкурс на посаду керівника закладу не оголошувався. Процедура проведення конкурсу регламентується Положенням про проведення конкурсного добору та призначення на посади керівників комунальних закладів культури, що затверджено рішенням Волноваської районної ради від 14.11.2018 року. Після закінчення відпустки позивача по догляду за дитиною позивачка приступила до виконання своїх посадових обов`язків. Відповідачем було видано внутрішній наказ від 15.07.2019 року № 80-од «Про виконання обов`язків директора комунального закладу «Волноваський районний краєзнавчий музей», яким ОСОБА_1 призначено виконуючою обов`язки директора музею до результатів конкурсного добору. ОСОБА_1 було повідомлено під підпис про те, що відповідно до вищевказаних змін до діючого законодавства буде проведено конкурсний відбір на посаду керівника музею та попереджено про майбутнє звільнення із займаної посади. Відповідно до наказу відділу культури і туризму Волноваської РДА № 81-од від 16.07.2019 року оголошено конкурс на посаду директора комунального закладу «Волноваський районний краєзнавчий музей», оголошення про який було розміщено в засобах масової інформації. Але ОСОБА_1 не подала документи для участі у конкурсному доборі на посаду директора музею та жодним чином не проявляла інтерес до свого майбутнього перебування на посаді.

Стосовно твердження позивачки про те, що відділ культури і туризму райдержадміністрації є неуповноваженою особою в рамках проведення конкурсу, то відповідач діяв виключно в межах своїх повноважень, оскільки відповідно до п. 7.1 Статуту Комунального закладу «Волноваський районний краєзнавчий музей» управління музеєм здійснює директор на принципах одноосібності, який призначається на посаду наказом відділу культури і туризму Волноваської РДА шляхом укладення з ним контракту на п`ять років за результатами конкурсу. Крім того, відповідно до Положення про відділ культури і туризму Волноваської РДА від 01.08.2017 року, начальник відділу культури і туризму райдержадміністрації призначає на посаду та звільняє з посади керівників підпорядкованих установ, серед яких Волноваський районний краєзнавчий музей. Вважають, що в розумінні положень ЗУ «Про культур», з урахуванням вищенаведеного, саме відповідач є органом управління, який мав проводити та провів конкурс на посаду директора музею.

Дійсно, відповідно до пункту 20 частини першої статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях районної ради вирішуються питання вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних; призначення і звільнення їх керівників. Керуючись зазначеною нормою Волноваська районна рада своїм рішенням від 26 жовтня 2016 року № 7/10-207 затвердила Перелік об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста, що знаходяться в управлінні Волноваської районної ради, окремі повноваження по управлінню якими делеговані Волноваській РДА та відповідно передала повноваження по управлінню Музеєм Волноваській РДА. В свою чергу розпорядженням Волноваської РДА затверджено Положення про відділ, яким і надано право відділу культури і туризму, що є структурний підрозділом Волноваської РДА, призначати керівників підпорядкованих закладів культури. Також, керуючись тією ж статтею 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» районна рада своїм рішенням затвердила Статут Музею, в якому й врегульовано призначення і звільнення його керівника.

Твердження позивачки про незабезпечення відповідачем належного формування та роботи конкурсної комісії вважають взагалі не обгрунтованим. Формування конкурсної комісії відбувалося у чіткій відповідності до норм діючого законодавства. Так, на вимогу п. 10 Положення про конкурс, оголошення про конкурс, що розміщено в газеті «Наше слово» та офіційному вебсайті Волноваської РДА, містить інформацію, що відповідно до ст. 21-3 ЗУ «Про культуру» відділ не пізніше 30 днів після оголошення конкурсу формує персональний склад конкурсної комісії та вказано, що приймаються пропозиції від громадських організацій у сфері культури відповідного функціонального спрямування щодо кандидатів до складу конкурсної комісії. Інформація про прийом заявок була оприлюднена в ЗМІ, що передбачає її доступність кожному, тому всі бажаючи мали змогу подати кандидатури на включення до складу конкурсної комісії. В останній день встановленого 30 денного строку формування конкурсної комісії, 19 серпня 2019 року комісійно розглянуто єдину подану заявку від Громадської організації «Волноваське міське грецьке товариство «Олімпус». Отже ніякого незабезпечення рівного доступу громадської організацій до конкурсної комісії та зриву у подачі заявок з боку відповідача не було.

Звільнення ОСОБА_1 відбулося не з ініціативи власника або уповноваженого ним органу, тому заборона звільнення в період лікарняного на даний випадок не розповсюджується. Що підтверджено листом Мінсоцполітики від 02.10.2019 року № 1243/0/204/19.

Позивачку було повідомлено про майбутнє звільнення. Проте позивачка свідомо не з`являлася за своєю трудовою книжкою. Позивачці. В день звільнення було надіслано лист з пропозицією з`явитися для отримання трудової книжки та запропоновано надати згоду на пересилання трудової книжки поштою. Вказаний лист повернувся відповідачу, причиною повернення зазначено «за закінченням терміну зберігання». Не отримавши від позивачки вимоги про розрахунок, відповідач направив їй розрахунковий лист та повідомив, що виплати будуть здійсненні 30.10.2019 року на її розрахунковий рахунок. Відповідачем, з метою уникнення спору, ОСОБА_1 виплачена компенсація за час затримки виплат при звільненні. Тому твердження позивачки про неотримання належних виплат не відповідає дійсності. До того ж, позивачка знаходилась на лікарняному з 30.07.2019 року та всі лікарняні листи, що були пред`явлені нею відповідачу оплачені. Позивачка зазначає, що і дотепер перебуває на лікарняному, тому жодних вимог по оплаті за час вимушеного прогулу не може бути.

З урахуванням викладеного, просили відмовити в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 в повному обсязі.

У судове засідання позивач ОСОБА_1 не з`явилась. У позовні заяві просила справу розглянути без її участі в судовому засіданні.

Представник відповідача ОСОБА_6 у судовому засіданні позовні вимоги позивача не визнала, просила відмовити в їх задоволенні з підстав, викладених у відзиві.

Представник третьої особи Волноваської районної ради у судове засідання не з`явився, надіслав до суду надіслав письмові пояснення, відповідно до яких позовні вимоги ОСОБА_1 не визнав, зазначаючи наступне. Відповідно до рішення Волноваської районної ради від 27.04.2011 року № 6/5-103 «Про делегування повноважень Волноваської районної ради Волноваській райдержадміністрації» було затверджено перелік об`єктів загальною власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що знаходяться в управлінні Волноваської районної ради, окремі повноваження по управлінню якими делеговано Волноваський РДА. До переліку вказаних об`єктів також увійшов «Волноваський районний краєзнавчий музей». Відповідно до пункту 7.1 Статуту комунального закладу «Волноваський районний краєзнавчий музей» управління музеєм здійснює директор на принципах одноосібності, який призначається на посаду наказом начальника відділу культури і туризму Волноваської РДА шляхом укладення з ним контракту на п`ят років за результатами конкурсу, відповідно до ЗУ «Про культуру». Директор призначається і звільняється з посади наказом начальника відділу культури і туризму Волноваської РДА. На підставі викладеного вважають, що відділу культури і туризму Волноваської РДА діяв в межах наданих йому повноважень та є уповноваженою особою по проведенню конкурсної процедури призначенні керівників комунальних закладів культури (а.с. 92-93).

Третя особа ОСОБА_2 у судове засідання не з`явилася, надіслала заяву, згідно якої проти позовних вимог ОСОБА_1 заперечує та просить суд відмовити в їх задоволенні, справу розглянути без її участі в судовому засіданні.

Суд, вислухавши в судовому засіданні представника відповідача, дослідивши письмові докази по справі, доходить висновку про частково задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Судом встановлені такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

Рішенням Волноваської районної ради № 6/5-103 від 27.04.2011 року «Про делегування повноважень Волноваської районної ради Волноваський РДА» делеговані повноваження Волноваської районної ради Волноваський РДА згідно з Додатком 1, затверджений перелік об`єктів спільної територіальної власності сіл, селищ, міста, окремі повноваження по управління якими делеговані Волноваський РДА згідно Додатку 2 (а.с. 94-95).

Згідно п. 19 Додатку 1 «Перелік повноважень, делегованих Волноваською районною радою Волноваський РДА» до вищевказаного рішення № 6/5-103 від 27.04.2011 року Волноваський РДА делеговані повноваження із здійснення управління об`єктами спільної власності територіальних громад (Додаток 2), узгоджені районною радою (а.с. 96-98).

Згідно з Додатком 2 «Перелік об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста, окрему повноваження по управлінню якими делеговані Волноваській РДА» до вищевказаного рішення № 6/5-103 від 27.04.2011 року, Волноваський районний краєзнавчий музей включено до вказаного Переліку (а.с. 99-103).

Рішенням Волноваської районної ради від 26 жовтня 2016 року № 7/10-207 затверджено Перелік об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста, що знаходяться в управлінні Волноваської районної ради, окремі повноваження по управлінню якими делеговані Волноваській РДА. Вказаним рішенням одним з таких об`єктів визначено Волноваський районний краєзнавчий музей (а.с. 64-76).

Рішенням Волноваської районної ради № 7/23-644 від 03.09.2018 року «Про внесення змін та доповнень до «Статуту Волноваського районного краєзнавчого музею» змінено повне найменування Музею з Волноваський районний краєзнавчий музей на комунальний заклад Волноваський районний краєзнавчий музей» (а.с.55-56).

Відповідно розділу І Статуту комунального закладу «Волноваський районний краєзнавчий музей», затвердженого рішенням Волноваської районної ради № 7/23-644 від 03.09.2018 року (далі Статут», Волноваський районний краєзнавчий музей є комунальним закладом культури, який є об`єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста, що знаходяться в управлінні Волноваської районної ради. Згідно з розділом 7 Статуту управління музеєм здійснює директор на принципах одноосібності, який призначається на посаду наказом начальника відділу культури і туризму Волноваської РДА шляхом укладення з ним контракту на п`ять років за результатами конкурсу. Директор призначається і звільняється з посади за наказом начальника відділу культури і туризму Волноваської РДА (а.с. 55-63).

Згідно копії наказу відділу культури і туризму Волноваської РДА № 55-к від 18.09.2015 року позивачка ОСОБА_1 (дошлюбне прізвище ОСОБА_7 ) прийнята на посаду директора Волноваського районного краєзнавчого музею 21.09.2015 року з окладом згідно штатного розпису (а.с. 11).

Наказом відділу культури і туризму Волноваської РДА № 80-од від 15.07.2019 року позивачка ОСОБА_1 призначена виконуючим обов`язки директора комунального закладу «Волноваський районний краєзнавчий музей» (а.с. 12).

Згідно повідомлення від 15.07.2019 року ОСОБА_1 відповідно до змін, внесених ЗУ від 28.01.2016 року № 955-VІІ до ст. 21 ЗУ «Про культуру», та введення контрастної форми працевлаштування, повідомлена про проведення конкурсного добору на посаду керівника комунального закладу культури «Волноваський районний краєзнавчий музей» та попереджена про майбутнє звільнення із займаної посади, яке буде здійснено згідно вимог чинного законодавства України за п. 9 ст. 36 КЗпП України (а.с 53).

20.07.2019 року в районній газеті «Наше слово» відділом культури і туризму Волноваської РДА розміщено інформацію щодо оголошення конкурсу на посаду директора Комунального закладу «Волноваський районний краєзнавчий музей» та умов його проведення (а.с. 54).

Наказом відділу культури і туризму Волноваської РДА № 06-к від 18.09.2019 року позивачка ОСОБА_1 звільнена із займаної посади згідно п. 9 ст. 36 КЗпП України 19.09.2019 року (а.с. 13).

Згідно напису на зворотній стороні наказу, з останнім ОСОБА_1 . Ознайомлена 15.11.2019 року. Вказана обставина відповідачем не оспорювалась, а тому суд доходить висновку, що строк звернення з вказаним позовом до суду позивачкою не пропущений.

Згідно копії довідки відділу культури і туризму Волноваської РДА № 19 від 18.11.2019 року ОСОБА_1 в період з 07.09.2016 року по 13.07.2019 року знаходилась у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку (наказ від 07.09.2016 року № 39-в). Заробітна плата з 15.07.2019 року по 29.07.2019 року складає 2085,69 грн, а з 30.07.2019 року по теперішній час знаходиться на лікарняному (а.с. 14).

Розділом ІІІ Положення про відділ культури і туризму Волноваської РДА, затвердженого розпорядженням голови райдержадміністрації № 438 від 01.08.2017 року, визначено що начальник відділу культури і туризму Волноваської РДА призначає на посаду та звільняє з посад керівників підпорядкованих установ (Волноваська районна централізована бібліотечна система, Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад «Волноваська школа мистецтв», Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад «Володимирівська школа мистецтв», Волноваський культурний центр культури і дозвілля Волноваський районний краєзнавчий музей) (а.с. 46-52).

Відповідно до положення про проведення конкурсного добору та призначення на посади керівників комунальних закладів культури, затвердженого рішенням Волноваської районної ради № 7/24-684 від 14.11.2018 року, призначення на посаду керівника закладу культури здійснюється начальником відділу культури і туризму Волноваської РДА за результатами конкурсного добору. Організацію та проведення конкурсного добору, а також роботу конкурсної комісії забезпечує відділ культури і туризму Волноваської РДА (а.с. 37-44).

Відповідно до статті 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Частиною першою статті 4 ЦПК України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Згідно з положеннями ст. 5 ЦПК України суд, здійснюючи правосуддя, захищає права та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Частиною 1 ст. 81 ЦПК України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно з ч. 5 ст. 81 ЦПК України докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Частиною 6 ст. 81 ЦПК України визначено, що докази не можуть ґрунтуватися на припущеннях.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження контрактної форми роботи у сфері культури та конкурсної процедури призначення керівників державних та комунальних закладів культури» від 28.01.2016 року

№ 955-VIII внесені зміни до Закону України "Про музеї та музейну справу", а саме стаття 26 доповнена частинами шостою та сьомою такого змісту: "Керівники державних та комунальних музеїв призначаються на посаду шляхом укладення з ними контракту на п`ять років за результатами конкурсу. Порядок проведення конкурсу та вимоги до кандидатів на посаду керівника державного чи комунального музею визначаються статтями 21-1 - 21-5 Закону України "Про культуру".

Частиною 1 Розділу ІІ Прикінцеві положення Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження контрактної форми роботи у сфері культури та конкурсної процедури призначення керівників державних та комунальних закладів культури» визначено, що набрання чинності цим Законом є підставою для припинення безстрокового трудового договору з керівниками державних та комунальних закладів культури, а також з професійними творчими працівниками (художнім та артистичним персоналом) державних та комунальних закладів культури згідно з пунктом 9 статті 36 Кодексу законів про працю України. Ця норма не поширюється на професійних творчих працівників комунальних закладів культури у територіальних громадах з населенням до 5 тисяч жителів.

Частиною 1 статті 21 Закону України «Про культуру» визначено, що керівники державних та комунальних закладів культури призначаються на посаду шляхом укладення з ними контракту строком на п`ять років за результатами конкурсу

Частинами 1-4 стаття 21-2 Закону України «Про культуру» передбачено, що кандидатів на посаду керівника державного чи комунального закладу культури визначає конкурсна комісія за результатами відкритого та публічного конкурсного добору на зайняття цієї посади. Конкурсний добір керівника державного чи комунального закладу культури складається з таких етапів: оголошення органом управління конкурсу на посаду керівника державного чи комунального закладу культури; формування складу конкурсної комісії; подання документів кандидатами на посаду керівника державного чи комунального закладу культури; добір кандидатів на посаду керівника державного чи комунального закладу культури; призначення органом управління керівника державного чи комунального закладу культури. Організацію та проведення конкурсного добору, а також роботу конкурсної комісії забезпечує орган управління. Орган управління оголошує конкурс на посаду керівника державного чи комунального закладу культури не пізніш як за два місяці до завершення строку повноважень керівника державного чи комунального закладу культури відповідно до контракту або впродовж семи днів з дня дострокового припинення його повноважень.

Отже, вищевказаними нормами чинного законодавства була встановлена контрактна форма працевлаштування керівники державних та комунальних закладів культури. Набрання чинності цими нормами стало підставою для припинення безстрокових трудових договорів з останніми згідно з пунктом 9 статті 36 Кодексу законів про працю України.

Як було встановлено судом, на виконання вказаних вимог закону, після виходу з відпустки по догляду за дитиною наказом в.о. начальника відділу культури і туризму Волноваської РДА Жильцова Н. С. була переведена на посаду виконуючого обов`язки директора комунального закладу «Волноваський районний краєзнавчий музей». Оголошено конкурс на посаду директора вказаного закладу культуру, та за наслідками проведення якого на підставі п. 9 ст. 36 КЗпП України наказом начальника відділу культуру та туризму Волноваської РДА № 06-к від 18.09.2019 року ОСОБА_1 була звільнена з займаної посади. Проте таке звільнення ОСОБА_1 , на думку суду, проведено не належною особою. До таких висновків суд доходить з наступних підстав.

Згідно до ст. 19 Конституції України, органи влади зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 92 Конституції України, виключно законами України визначаються: основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення; засади регулювання праці і зайнятості, шлюбу, сім`ї, охорони дитинства, материнства, батьківства; виховання, освіти, культури і охорони здоров`я; екологічної безпеки. Конституція України гарантує право кожного громадянина на працю, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується, гарантує рівні можливості у виборі роду трудової діяльності та захист від незаконного звільнення.

Згідно з ч. 2 ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» - виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються в установленому законом порядку питань щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад; призначення і звільнення їх керівників.

Статтею 44 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначений вичерпний перелік повноважень, які районні, обласні ради делегують відповідним місцевим державним адміністраціям.

Зокрема п. 13 ст. 44 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що сфері культури районні обласні ради делегують відповідним місцевим державним адміністраціям: забезпечення відповідно до законодавства розвитку науки, усіх видів освіти, охорони здоров`я, культури, фізичної культури і спорту, туризму; сприяння відродженню осередків традиційної народної творчості, національно-культурних традицій населення, художніх промислів і ремесел, роботі творчих спілок, національно-культурних товариств, асоціацій, інших громадських та неприбуткових організацій, які діють у сфері освіти, охорони здоров`я, культури, фізичної культури і спорту, сім`ї та молоді.

Аналізуючи зазначеної норми суд доходить висновку, що чинне законодавство не передбачає можливості делегування районним адміністраціям повноважень по управлінню об`єктами спільної власності територіальних громад.

Проте всупереч вказаним нормам Закону Волноваська районна рада вищезазначеним рішенням Волноваської районної ради № 6/5-103 від 27.04.2011 року «Про делегування повноважень Волноваської районної ради Волноваський РДА» та рішенням Волноваської районної ради від 26 жовтня 2016 року № 7/10-207 «Про затвердження Переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста, що знаходяться в управлінні Волноваської районної ради, окремі повноваження по управлінню якими делеговані Волноваській РДА» делегувала повноваження по управлінню Волноваським районним краєзнавчим музеєм Волноваській РДА. І як наслідок розпорядженням голови Волноваської РДА № 438 від 01.08.2017 року було затверджено Положення про відділ культури і туризму Волноваської РДА, яким начальник відділу культури і туризму Волноваської РДА уповноважено призначати на посаду та звільняти з посад керівників підпорядкованих установ, серед яких визначено Волноваський районний краєзнавчий музей.

У судовому засіданні достовірно встановлено, що Волноваський районний краєзнавчий музей є комунальним закладом культури, який є об`єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста, що знаходяться в управлінні Волноваської районної ради Донецької області.

Таким чином, питання про звільнення позивачки, у відповідність до вищевказаних норм, є виключним правом районної ради, яке вирішується тільки на пленарному засіданні, і не може бути делегованим іншим особам в ніякому випадку. Делегування таких повноважень суперечить вимогамЗакону України «Про місцеве самоврядування» та є перевищенням повноважень через порушення встановленої процедури.

До аналогічних висновків дійшов Верховний Суду у своїй постанові від 15.07.2019 року у справі справа № 192/1257/17-ц (провадження № 61-4254св19), які мають враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.

З урахуванням викладеного суд вважає, що вищенаведені підзаконні акти органу місцевого самоврядування прийнятті всупереч вимогам чинного законодавства, а тому наказ про звільнення ОСОБА_1 , прийнятий начальником відділу культури і туризму Волноваської РДА не може вважатися законним, а тому підлягає скасуванню, а ОСОБА_1 підлягає поновленню на займаній посаді.

Одночасно суд відзначає, що оскільки позивачка в своєму позові не заявляє вимогу про визнання незаконним та скасування конкурсу на посаду директора Волноваського районного краєзнавчого музею, суд вважає за неможливе зазначити в судовому рішенні, що вказаний наказ прийнятий на підставі проведеного в незаконний спосіб, з грубим порушенням вимог Закону, не уповноваженою особою та упередженим кандидатом від влади конкурсу. З вказаних підстав суд не надає правової оцінки доводам позивачки та представника відповідача в частині законності та правомірності оголошення і проведення вказаного конкурсу.

Щодо позовних вимог в частині стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу суд доходить наступних висновків.

За ч.2 ст. 235 КЗпП України при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року, не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу.

Згідно Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 100 від 08.02.1995 року середньомісячна заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні 2 календарні місця роботи, що передують події, з якою пов`язана відповідна виплата. Працівникам, які пропрацювали на підприємстві, в установі, організації менше двох календарних місяців, середня заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за фактично відпрацьований час.

Нарахування виплат у всіх випадках збереження середньої заробітної проводиться виходячи з розміру середньоденної (годинної) заробітної плати.

Нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадиться шляхом множення середньоденного (годинного) заробітку на число робочих днів /годин, а у випадках, передбачених чинним законодавством, - на число календарних днів за цей період.

Середньоденна (годинна) заробітна плата визначається діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів (годин), у випадках, передбачених чинним законодавством, - на число календарних днів за це період).

Середньомісячне число робочих днів розраховується діленням на 2 сумарного числа робочих днів за останні два календарні місяці згідно з графіком роботи підприємства, установи, організації, встановленим з дотриманням вимог законодавства.

Згідно довідки відділу культури Волноваської РДА № 293 від 06.03.2020 року заробітна плата ОСОБА_1 за 11 робочих днів за період з 15.07.20ё9 року по 29.07.2019т року вклала 2085, 69 гривень. Отже розмір середньоденної заробітної плати становить 189,60 грн. (2085,69 грн. : 11 робочі дні).

Враховуючи викладене, суд вважає, що з відповідача на користь позивача підлягає стягненню середній заробіток за час вимушеного прогулу за період починаючи з дня звільнення по день ухвалення судового рішення, тобто з 18.09.2019 року по 01 квітня 2020 року, тобто за 133 робочих дні, що становить 25216,80 гривень (133х189,60 грн.) з послідуючим утриманням всіх обов`язкових податків та платежів

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 10, 12, 76-82,141, 259, 263-265, 268, 352, 354 ЦПК України, суд -

У Х В А Л И В:

Позов ОСОБА_1 до відділу культури Волноваської районної державної адміністрації Донецької області, треті особи Волноваська районна рада Донецької області, ОСОБА_2 про скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу задовольнити частково.

Визнати незаконним та скасувати наказ начальника відділу культури і туризму Волноваської районної державної адміністрації Донецької області № 06-к від 18.09.2019 року «Про звільнення ОСОБА_8 ».

Поновити ОСОБА_1 на посаді директора комунального закладу «Волноваський районний краєзнавчий музей» з 18 вересня 2019 року.

Стягнути відділу культури Волноваської районної державної адміністрації Донецької області, ЄДРПОУ 00183526, на користь ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , середній заробіток за час вимушеного прогулу у розмірі 25216,80 гривень гривен з послідуючим утриманням всіх обов`язкових податків та платежів.

У задоволенні іншої частини позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.

Повний текст рішення складений 06 квітня 2020 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Донецького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Відповідно до п. 15.5 Перехідних положень ЦПК України (в редакції від 03.10.2017 року) : до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи: апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу, а саме, відповідно до ч.1 ст. 296 ЦПК України : апеляційна скарга подається апеляційному суду через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Учасник справи, якому рішення суду не було вручено у день його проголошення має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому відповідного рішення суду.

Суддя Т.В. Безрук

Джерело: ЄДРСР 88676636
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку