open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 м.Рівне, вул.Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 березня 2020 року Справа № 906/871/19

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Грязнов В.В., суддя Василишин А.Р. , суддя Мельник О.В.

секретар судового засідання Новосельська О.В.,

представники учасників справи не з`явились,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Позивача-АТ «Національна акці-онерна компанія «Нафтогаз України» на рішення господарського суду Житомирської області від 27.11.2019р., повний текст якого складено 29.11.2019р., у справі №906/871/19 (суддя Кравець С.Г.)

за позовом Акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія

«Нафтогаз України» м.Київ

до Товариство з обмеженою відповідальністю «Житомиргаз збут» м.Житомир

про стягнення 30 130 976 грн. 39 коп. пені, інфляційних та річних,-

У серпні 2019 року до господарського суду Житомирської області надійшов позов Акціо-нерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» (надалі в тексті - НАК «Нафтогаз України») до Товариства з обмеженою відповідальністю «Житомиргаз збут» (надалі в тексті - Товариство) про стягнення 30 130 976 грн. 39 коп., з яких: 15 551 537 грн. 21 коп. пені, 3525024 грн. 94 коп. -3% річних та 11 054 414 грн. 23 коп. інфляційних втрат, а також судових витрат.(т.1, арк.справи 4-9).

Рішенням господарського суду Житомирської області від 27.11.2019р. у справі №906/871/19 відмовлено в задоволенні позову АТ «НАК «Нафтогаз України» до ТзОВ «Житомиргаз збут» в повному обсязі. Ухвалюючи рішення суд першої інстанції виходив з того, що підписання сторо-нами спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, при-родний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу за рахунок кош-тів загального фонду Державного бюджету України, а також фактичне виконання розрахунків в порядку, зазначеному в цих протокольних рішеннях відповідно до норм Постанови Кабінету мініс-трів України від 11.01.2005р. №20, свідчить про погодження сторонами зміни порядку і строків проведення частини оплати за природний газ за договором купівлі-продажу природного газу №17-212-Н від 14.04.2017р. Крім того, підписавши договір №17-212-Н (в тому числі п.6.2, який перед-бачає рахунок з спеціальним режимом використання) НАК «Нафтогаз України», тим самим дав згоду на розподіл коштів при розрахунках за поставлений газ згідно Алгоритму, передбаченого постановою НКРЕКП №2516 від 30.09.2015р. Тобто, Позивач погодився з порядком списання коштів уповноваженим банком, а відтак і з періодами, коли ці кошти будуть перераховані йому. Тому, всі прострочення, які відображені Позивачем у розрахунку є оплата власних коштів в порядку Алгоритму.(т.3, арк.справи 240-245).

Не погоджуючись із рішенням, Позивач звернувся до апеляційного господарського суду із скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Житомирської області від 27.11. 2019р. та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.(т.4, арк.справи 6-14).

Обґрунтовуючи скаргу Позивач зазначає, що господарський суд першої інстанції неповно з`ясував всі обставини справи, прийнявши рішення з порушенням норм матеріального права. На думку Скаржника, суд безпідставно не прийняв до уваги, що на кошти, сплачені на виконання Спільних протокольних рішень, штрафні санкції не нараховувалися, а штрафні санкції Позивачем нараховані виключно на суми заборгованості, що не були предметом регулювання Постанови КМУ №20, а надійшли від Відповідача як несвоєчасна оплата за поставлений природний газ. Пунктом 2 розділу «І. Загальні положення» Постанови НКРЕКП №2516 передбачено, що дія цього Алгоритму не поширюється на відносини, пов`язані з остаточним розрахунком газопостачального підприємства та його структурних підрозділів із оптовим продавцем природного газу, операто-рами газотранспортної та газорозподільних систем відповідно до умов укладених договорів та погашенням заборгованості споживачів за спожитий природний газ. Місцевий господарський суд, залишаючи п.6.3 Договору поза увагою, дійшов помилкового висновку, що Відповідач не прост-рочив виконання грошового зобов`язання, оскільки здійснював розрахунки за поставлений при-родний газ виключно з використанням рахунку із спеціальним режимом використання, та зазна-чив про відсутність підстав для нарахування та стягнення з Відповідача штрафних санкцій, нара-хованих на суми заборгованості, сплачені власними коштами. Крім того, якщо на поточний раху-нок із спеціальним режимом використання Відповідача надходить недостатньо коштів для своє-часної оплати використаного природного газу - держава в особі Кабінету міністрів України прямо передбачила можливість розрахунків Відповідачем за спожитий природний газ зі свого поточного рахунку на поточний рахунок із спеціальним режимом використання Позивача, і такі розрахунки не є предметом регулювання Постанов КМУ №792 та №296, та постанов НКРЕКП №2516 та №295, а є предметом регулювання постанови КМУ №444 (Примірний договір), Госпо-дарського кодексу України та Договору.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 30.01.2020р. відкрито апеляційне провадження у справі №906/871/19. У зв`язку із тимчасовою непрацездатністю голо-вуючого судді Грязнова В.В. в період з 24.02.2020р. по 28.02.2020р. включно судове засідання не відбулось. Ухвалою від 02.03.2020р. судове засідання призначено на 31.03.2020р.(т.4, арк.справи 26, 59, 60).

Через канцелярію апеляційного суду 13.02.2020р. надійшов відзив Позивача на апеляційну скаргу, у якому він заперечує проти її задоволення та просить залишити рішення суду першої інс-танції - без змін.(т.4, арк.справи 40-45).

Учасники справи не забезпечили явку своїх уповноважених представників в судове засі-дання 31 березня 2020р. При цьому, колегія суддів відмовила у задоволенні клопотання Відпо-відача про відкладення розгляду справи з огляду на те, що відкладення є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні. Відтак неявка учасника судо-вого процесу в судове засідання за умови належного повідомлення сторони про час і місце розг-ляду його позову, не є підставою для відкладення. Крім того, осіб, явка сторін обов`язковою не визнавалась, а матеріалів справи достатньо для розгляду справи по суті.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши правильність додержання судом першої інстанції норм матеріального та процесуа-льного права, Північно-західний апеляційний господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Як стверджується матеріалами справи, ПАТ «НАК «Нафтогаз України»-продавець та ТзОВ «Житомиргаз збут»-покупець уклали 14.04.2017р. договір купівлі-продажу природного газу №17-212-Н (надалі в тексті - Договір) з урахуванням протоколу розбіжностей, за умовами п.1.1 якого продавець зобов`язується передати покупцеві у 2017-2018 роках природний газ, а покупець зобов'-язується прийняти та оплатити його на умовах цього договору.(т.1, арк.справи 20-24, 25-26).

Пунктом 1.2 Договору передбачено, що природний газ, який передається використовується покупцем виключно для постачання побутовим споживачам. Продавець передає природний газ покупцеві з 01 квітня 2017 року по 31 березня 2018 року (включно) обсягом до 546 014,740 тис.м3, у тому числі за місяцями.(п.2.1 Договору). Приймання-передача природного газу, переданого про-давцем покупцеві у відповідному місяці купівлі-продажу, оформляється актом приймання-пере-дачі.(п.3.2 Договору).

У пункті 6.1 Договору сторони погодили, що оплата за природний газ здійснюється покуп-цем виключно коштами шляхом 100-відсоткової поточної оплати протягом місяця купівлі-прода-жу природного газу. Остаточний розрахунок за фактично переданий природний газ, крім фактич-но переданого природного газу, визначеного абзацом третім цього пункту, здійснюється до 25 числа (включно) місяця, що настає за місяцем купівлі-продажу газу.

Остаточний розрахунок з оплати вартості придбаного природного газу на суму наданих побутовим споживачам пільг, субсидій та компенсацій проводиться за процедурою, визначеною Порядком перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надан-ня пільг, субсидій та компенсацій, затверджених постановою Кабінету міністрів України від 11 січня 2005р. №20 (Офіційний вісник України, 2005р, №2 ст.88) має бути здійснений протягом 90 днів з 1 числа місяця, що настає за місяцем купівлі-продажу природного газу. У разі якщо прода-вець протягом 5 робочих днів з дати надходження спільного протокольного рішення не підпише його, зазначений строк оплати вартості природного газу продовжується на кількість днів, що дорівнює кількості днів які перевищують цей 5 денний строк. У разі не надання покупцем про-давцеві до 25 числа (включно) передбачених в абзаці четвертому цього пункту актів звіряння роз-рахунків за відповідний місяць, остаточний розрахунок за весь фактично переданий у відповід-ному місяці купівлі-продажу природний газ здійснюється до 25 числа (включно) місяця, що настає за місяцем купівлі-продажу газу.

Пунктом 6.2 Договору сторони передбачили, що оплата за природний газ здійснюється з поточного рахунка із спеціальним режимом використання покупця на поточний рахунок із спеціа-льним режимом використання продавця кожного банківського дня розрахункового місяця згідно з нормативами розподілу коштів, затвердженими відповідною постановою НКРЕКП.

За невиконання або неналежне виконання договірних зобов`язань сторони несуть відпові-дальність у випадках, передбачених законодавством і цим договором.(п.7.1 Договору).

У разі невиконання покупцем пункту 6.1 Договору він зобов`язується сплатити продавцю, крім суми заборгованості, пеню в розмірі облікової ставки Національного банку України, що дія-ла у період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожний день його прострочення.(п.7.2 Договору).

Відповідно до пункту 11.1 Договір набирає чинності з дати підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів печатками сторін (за їх наявності), поширює свою дію на відносини, що фактично склались між сторонами з 01 квітня 2017 року, і діє в частині про-дажу природного газу до 31 березня 2018 року (включно), а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення.

Договір підписано уповноваженими представниками, скріплено відтисками печаток сто-рін.(т.1, арк.справи 24).

Як вбачається з матеріалів справи на підставі Договору, Позивач передав а Відповідач прийняв у період з квітня 2017 року по вересень 2017 року природний газ для подальшої реалізації кінцевими споживачами на загальну суму 422 011 035 грн. 73 коп., що підтверджується наявними актами приймання-передачі природного газу:

- від 30.04.2017р. на суму 166 292 875 грн. 66 коп. за газ, прийнятий у квітні 2017 року;

- від 31.05.2017р. на суму 76 603 421 грн. 58 коп. за газ, прийнятий у травні 2017 року;

- від 30.06.2017р. на суму 42 887 016 грн. 01 коп. за газ, прийнятий у червні 2017 року;

- від 31.07.2017р. на суму 45 564 134 грн. 96 коп. за газ, прийнятий у липні 2017 року;

- від 31.08.2017р. на суму 35 441 072 грн. 64 коп. за газ, прийнятий у серпні 2017 року;

- від 30.09.2017р. на суму 55 222 514 грн. 88 коп. за газ, прийнятий у вересні 2017 року.

(т.1, арк.справи 27-32).

Матеріали справи свідчать, що протягом травня-жовтня 2017 року ТзОВ «Житомиргаззбут» та розпорядниками коштів по районах Житомирської області - УПСЗН Андрушівської РДА, УПСЗН Баранівської РДА, УПСЗН Бердичівської МР, УПСЗН Бердичівської РДА, УПСЗН Богун-ської ради м.Житомира, УПСЗН Брусилівської РДА, УПСЗН Хорошівської РДА, УПСЗН Єміль-чинської РДА, УПСЗН Житомирської ради м.Житомира, УПСЗН Корольовської ради м.Житоми-ра, УПСЗН Коростенської міської ради, УПСЗН Коростенської РДА, УПСЗН Лугинської РДА, УПСЗН Любарської РДА, УПСЗН виконкому Малинської міської ради, УПСЗН виконкому Малин-ської РДА, УПСЗН Народицької РДА, УПСЗН Новоград-Волинської міської ради, УПСЗН Ново-град-Волинської РДА, УПСЗН Овруцької РДА, УПСЗН Олевської РДА, УПСЗН Попільнянської РДА, УПСЗН Пулинської РДА, УПСЗН Радомишльської РДА, УПСЗН Романівської РДА, УПСЗН Ружинської РДА, УПСЗН Черняхівської РДА, УПСЗН Чуднівської РДА підписували акти звірки розрахунків за надані послуги по пільгах, субсидіях та компенсаціях за поставлений газ.(т.1, арк. справи 37-247; т.2, арк.справи 1-40).

Матеріали справи свідчать, що на підставі постанови Кабінету міністрів України №20 від 11.01.2005р., Головним Управлінням Державної казначейської служби України в Житомирській області, Департаментом фінансів Житомирської обласної державної адміністрації, ТзОВ «Жито-миргаз збут» та НАК «Нафтогаз України» складено та підписано спільні протокольні рішення про організацію взаєморозрахунків за природний газ за рахунок коштів загального фонду державного бюджету на надання пільг, субсидій і компенсацій населенню, які укладались у 2017 році, а саме спільне протокольне рішення про організацію взаєморозрахунків за природний газ №2350 за раху-нок коштів загального фонду Державного бюджету від 20.04.2017р. та спільне протокольне рішен-ня про організацію взаєморозрахунків за природний газ №2733 за рахунок коштів загального фон-ду Державного бюджету від 19.05.2017 з додатком №1.(т.2, арк.справи 82-84, 86-88, 93-94).

На виконання зазначених спільних протокольних рішень, Позивачу перераховано кошти за спожитий природний газ за договором №17-212-Н від 14.04.2017р. в сумі 31 377 205 грн. 51 коп., що підтверджується платіжними дорученнями №47 від 21.12.2017р. на суму 5 186 582 грн. 09 коп. та №45 від 21.12.2017р. на суму 26 190 623 грн. 42 коп.(т.2, арк.справи 81, 85).

Матеріалами справи стверджено та не заперечується сторонами, що решта вартості пос-тавленого газу в сумі 390 633 830 грн. 22 коп. НАК «Нафтогаз України» сплачена ТзОВ «Жито-миргаз збут», що стверджується копіями платіжних доручень за період травень-листопад 2017 року, січень лютий 2018 року із призначеннями платежів: «НАК «Нафтогаз України» розподіл коштів за спожитий природний газ на вик.п.НКРЕКП від 21.03.2017р. №295 дог.17-21-Н від 01.04. 2017р. в т.ч.ПДВ 20%» за травень 2017 року (т.2, арк.справи 99); «НАК «Нафтогаз України» пере-рахування коштів на вик.п.КМУ від 22.03.2017р. №187, дог.17-21-Н від 01.04.2017р. в т.ч. ПДВ 20%» за червень-вересень 2017 року (т.2, арк.справи 100-109); «НАК «Нафтогаз України» перера-хування коштів на вик. п.КМУ від 23.08.2017р. №667 (від 22.03.2017р. №187), дог.17-21-Н від 01.04.2017р. в т.ч. ПДВ 20%» за вересень 2017р. (т.2, арк.справи 110-122); «НАК «Нафтогаз Украї-ни» перерахування коштів на вик.п.КМУ від 26.04.2017р. №296, дог.17-21-Н від 01.04.2017р. в т.ч. ПДВ 20%» за жовтень-листопад 2017 року (т.2, арк.справи 123-152); «постанова КМУ від 04.03. 2002р. №256; прир.газ за 2017, зг.дог.17-21-Н від 01.04.2017р., ПДВ» за січень-лютий 2018 року (т.2, арк.справи 95-98).

Сплата вартості поставленого газу Відповідачем додатково підтверджується виписками з банку по рахунку.(т.3, арк.справи 4-166).

Крім того, матеріали справи містять договір банківського рахунку №2603/6107 від 10.06. 2015р. (у національній валюті) згідно якого ТзОВ «Житомиргаз збут» відкрито у ПАТ «Державний ощадний банк України» рахунок із спеціальним режимом використання НОМЕР_1 для зара-хування коштів, що надходять за спожитий природний газ від населення (т.3, арк.справи 220-224).

Так вважаючи, що розрахунки за поставлений природний газ здійснювались із порушен-ням строків, визначених Договором НАК «Нафтогаз України» звернулось до суду із позовом про стягнення з Товариства 30 130 976 грн. 39 коп., з яких: 15 551 537 грн. 21 коп. пені, 3 525 024 грн. 94 коп. -3% річних та 11 054 414 грн. 23 коп. інфляційних втрат, а також судових витрат.(т.1, арк. справи 4-9).

Як зазначалось вище, господарський суд Житомирської області рішенням від 27.11.2019р. відмовив у задоволенні позову у повному обсязі.(т.3, арк.справи 240-245).

Перевіривши дотримання місцевим судом вимог чинного законодавства при ухваленні ос-каржуваного рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга безпідставна і не підлягає за-доволенню, з огляду на наступне:

Предметом даного спору є стягнення пені за договором поставки та інфляційних і річних.

Матеріалами справи стверджено, що з моменту укладення Договору 01.04.2017р. між сто-ронами виникли відносини постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу, оскільки момент передачі товару не співпадає з моментом оплати його вартості і взаємо-відносини сторін підпадають під визначення, які містять статті 712, 714 ЦК України: коли одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енерге-тичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.

До договору постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу зас-тосовуються загальні положення про купівлю-продаж, положення про договір поставки, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин сторін.

Тому, в силу ст.ст. 655, 692 ЦК України, факт отримання Відповідачем природного газу зумовлює виникнення у нього зобов`язання оплатити його вартість.

Відповідно до ст.ст. 525, 526 ЦК України - одностороння відмова від зобов`язання або одно-стороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог Цивіль-ного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Переглядаючи оскаржуване рішення, колегія суддів зауважує, що згідно зі статтею 526 ЦК України та статтею 193 ГК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно став-ляться.

Згідно з положеннями частин 1-3 статті 12 ГК України, держава для реалізації економічної політики, виконання цільових економічних та інших програм і програм економічного і соціаль-ного розвитку застосовує різноманітні засоби і механізми регулювання господарської діяльності. Основними засобами регулюючого впливу держави на діяльність суб`єктів господарювання є: державне замовлення; ліцензування, патентування і квотування; технічне регулювання; застосу-вання нормативів та лімітів; регулювання цін і тарифів; надання інвестиційних, податкових та інших пільг; надання дотацій, компенсацій, цільових інновацій та субсидій. Умови, обсяги, сфери та порядок застосування окремих видів засобів державного регулювання господарської діяльності визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами, а також програмами економічного і соціального розвитку. Встановлення та скасування пільг і переваг у господарській діяльності окре-мих категорій суб`єктів господарювання здійснюються відповідно до цього Кодексу та інших законів.

За змістом Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природ-ного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природ-ного газу (відносини у перехідний період), затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 01.10.2015р. №758, на Відповідача як на постачальника природного газу покладено спеціальні обов`язки щодо постачання природного газу побутовим споживачам та релігійним організаціям (крім обсягів, що використовуються для провадження їх виробничо-комерційної діяльності).

Згідно з пунктом 14 зазначеного Положення постачання природного газу побутовим спожи-вачам здійснюється на підставі типового договору, що затверджується відповідно до законо-давства.

Як правомірно встановлено місцевим господарським судом, стверджується матеріалами справи (Договором, актами прийому-передачі природного газу, платіжним дорученнями) і не запе-речується сторонами - вартість поставленого природного газу на загальну суму 422 011 035 грн. 73 коп. Відповідач оплатив частково з урахуванням Спільних протокольних рішень, а частково влас-ними коштами із рахунку зі спеціальним режимом використання.

При цьому, Позивач вважає, що така оплата здійснена із порушенням договірних строків оплати вартості поставленого газу і тому нарахував 15 551 537 грн. 21 коп. пені, 3 525 024 грн. 94 коп. -3% річних та 11 054 414 грн. 23 коп. інфляційних втрат, а також судових витрат.

Колегія суддів приймає до уваги, що укладаючи спільні протокольні рішення, Позивач і Відповідач керувалися спеціальними нормативно-правовими актами, зокрема, постановою Кабіне-ту міністрів України №20 від 11.01.2005р., якою затверджено Порядок перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, Міністерства фінансів України від 03.08.2015рй №493/688, яким затверджено Порядок проведення розрахунків за при-родний газ, теплопостачання і електроенергію.

У відповідності до пунктів 1.1-1.3 Порядку проведення розрахунків за природний газ, теп-лопостачання і електроенергію, затвердженого наказом Міністерства енергетики та вугільної про-мисловості України, Міністерства фінансів України від 03.08.2015 №493/688 (в редакції чинній на момент виникнення правовідносин), цей Порядок визначає взаємовідносини між органами Дер-жавної казначейської служби України, департаментами фінансів обласних державних адміністра-цій, Департаментом фінансів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської дер-жавної адміністрації) (далі - відповідні департаменти фінансів), Міністерством енергетики та ву-гільної промисловості України, Національною акціонерною компанією «Нафтогаз України», ДП «Енергоринок», ПАТ «Укртрансгаз», ПАТ «Укргазвидобування», виробниками електроенергії і вугледобувними підприємствами та іншими учасниками розрахунків за природний газ, послуги з постачання, розподілу та транспортування природного газу, в тому числі послуги замовленої потужності, фізичного транспортування природного газу, балансування обсягів природного газу (далі - послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу), теплопостачання та електроенергію, що проводяться відповідно до Порядку перерахування деяких субвенцій з дер-жавного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 11 січня 2005 року №20. Розрахунки, передбачені в пункті 1.1 цього розділу, проводяться за згодою сторін на підставі актів звіряння за нарахованими пільгами, субсидіями та компенсаціями населенню (далі - акти звіряння) або договорів, що визна-чають обсяг щомісячного споживання ресурсів (товарів, послуг) (далі - договори), і спільного протокольного рішення про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу, форма якого наведена у додатку 1 до цього Порядку; спільного протокольного рішення про організацію взаєморозрахунків за електроенергію, форма якого наведена у додатку 2 до цього Порядку; спільного протокольного рішення про організацію взаєморозрахунків за електроенергію та природний газ або вугілля, фор-ма якого наведена у додатку 3 до цього Порядку. Схеми розрахунків узгоджують відповідні депар-таменти фінансів спільно з постачальниками та/або транспортувальниками ресурсів (товарів, пос-луг). Відповідні органи Державної казначейської служби України (далі - органи Казначейства) контролюють проведення розрахунків від початку розрахунків до зарахування податків до Держав-ного бюджету України або на рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість

Пунктом 2.6 зазначеного порядку встановлено, що розпорядники коштів за рахунок отрима-них субвенцій із загального фонду Державного бюджету України здійснюють розрахунки за при-родний газ, теплопостачання та електроенергію шляхом перерахування коштів на рахунки поста-чальників та/або транспортувальників ресурсів (товарів, послуг), відкриті в органах Казначейства, в разі проведення розрахунків за електроенергію - на поточні рахунки із спеціальним режимом використання енергопостачальників, відкриті в уповноваженому банку.

Водночас відповідно до постанови Кабінету міністрів України від 11.10.2016р. №705 «Про внесення змін до Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюд-жетам на надання пільг, субсидій, компенсацій», у пункті 7 в абзаці 4 слова «за згодою учасників» виключено, а також, доповнено пункт абзацами такого змісту: «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України», ПАТ «Укртрансгаз», державне підприємство «Енергоринок», виробники електроенергії та вугледобувні підприємства підписують з учасниками розрахунків спільні прото-кольні рішення протягом п`яти робочих днів. До розрахунків включаються нараховані суми пільг лише в межах обсягів фактичного використання (споживання) ресурсів (товарів, послуг) відповід-но до довідки, що надається постачальниками ресурсів (товарів, послуг). Учасник розрахунку має право відмовитися від підписання спільного протокольного рішення виключно за умови відсут-ності боргу перед учасником за товари/послуги, який планується погасити відповідно до цього Порядку. Так, спільні протокольні рішення про організацію взаєморозрахунків за природний газ за рахунок коштів загального фонду державного бюджету є частиною законодавства, оскільки укла-дені на виконання постанови Кабінету міністрів України, а тому є обов`язковими для виконання всіма сторонами.

Враховуючи викладене, підписання сторонами спільних протокольних рішень про органі-зацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспорту-вання, розподілу природного газу за рахунок коштів загального фонду Державного бюджету Укра-їни, а також фактичне виконання розрахунків в порядку, зазначеному в цих протокольних рі-шеннях відповідно до норм постанови КМУ від 11.01.2005р. №20, свідчить про погодження сторо-нами зміни порядку і строків проведення частини оплати за природний газ за Договором №17-21-Н від 01.04.2017р.

Отже, судом першої інстанції правомірно було враховано, що сторонами за їх взаємною згодою і домовленістю було змінено порядок проведення остаточного розрахунку, та їх відносини були підпорядковані вимогам спільних протокольних рішень і спеціальних нормативно-правових актів, зокрема постанові Кабінету міністрів України від 11.01.2015р. №20.

Крім того, оцінюючи доводи апеляційної скарги Позивача про те, що решта боргу в сумі 390 633 830 грн. 22 коп. сплачена Відповідачем власними коштами та не була врегульована спіль-ними протокольними рішеннями, а тому на користь Позивача підлягає стягненню нарахована пеня, інфляційні та 3% річних, колегія суддів зауважує наступне.

Умови, за яких є можливим стягнення пені, інфляційні втрати та 3% річних у спірних пра-вовідносинах, викладено у постанові палати для розгляду справ щодо земельних відносин та пра-ва власності Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 23.09.2019р. у справі №908/885/18. Зокрема, судом касаційної інстанції у пункті 6.24 зазначеної постанови зазначено, що підставою для стягнення пені, інфляційних втрат та 3% річних, за порушення грошового зобов'-язання могла би бути наявність суми основного боргу, що не була предметом регулювання за спільними протокольними рішеннями про організацію взаєморозрахунків і яка була би несвоєчас-но сплачена відповідачем за рахунок власних коштів.

Відповідно до частини 6 статті 11 Закону України «Про ринок природного газу» (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) Споживачі оплачують вартість спожитого ними природного газу шляхом перерахування коштів виключно на поточний рахунок із спеціаль-ним режимом використання для зарахування коштів, що надходять за спожитий природний газ, відкритий в установах уповноваженого банку постачальниками природного газу, на яких покла-дені спеціальні обов`язки, та їх структурними підрозділами.

Постановою Кабінету міністрів України від 30.09.2015р. №792 «Про забезпечення прове-дення розрахунків за спожитий природний газ» затверджено Порядок відкриття (закриття) поточ-них рахунків із спеціальним режимом використання для зарахування коштів, що надходять за спо-житий природний газ, та Порядок проведення розрахунків за спожитий природний газ.

Відповідно до пункту 1 зазначеного Порядку постачальники природного газу, на яких пок-ладено спеціальні обов`язки з постачання природного газу (газопостачальні підприємства), та їх структурні підрозділи, а також оптові продавці, що здійснюють продаж природного газу газо-постачальним підприємствам для виконання їх спеціальних обов`язків (оптові продавці), відкри-вають в установах уповноваженого банку поточні рахунки із спеціальним режимом використання для зарахування коштів, що надходять за спожитий природний газ від споживачів, в порядку, визначеному Національним банком.

Газопостачальні підприємства і оптові продавці відкривають поточні рахунки із спеціаль-ним режимом використання для виконання покладених на них спеціальних обов`язків щодо пос-тачання та продажу природного газу. При цьому, якщо для певної категорії (групи) споживачів встановлено ціни, які відрізняються від звичайних чи ринкових цін, газопостачальні підприємства і оптові продавці відкривають в установах уповноваженого банку окремі поточні рахунки із спе-ціальним режимом використання для кожної такої категорії (групи) споживачів.(п.2)

Газопостачальні підприємства і оптові продавці обумовлюють у відповідному договорі про відкриття банківського рахунка право уповноваженого банку на договірне списання (перерахуван-ня) з поточних рахунків із спеціальним режимом використання коштів, що надходять за спожитий природний газ, без застосування платіжних вимог. (п.3).

Уповноважений банк подає НКРЕКП перелік поточних рахунків із спеціальним режимом використання, відкритих газопостачальними підприємствами і оптовими продавцями. Перелік поточних рахунків із спеціальним режимом використання газопостачальних підприємств і опто-вих продавців подається уповноваженим банком до НКРЕКП на затвердження та доводиться до відома Національного банку, підприємств поштового зв`язку, а також споживачів та інших учас-ників розрахунків шляхом опублікування в офіційному друкованому виданні Кабінету міністрів України та розміщується на офіційному веб-сайті НКРЕКП. Газопостачальні підприємства інфор-мують упродовж 10 робочих днів від дня відкриття поточного рахунка із спеціальним режимом використання споживачів про відкриті в уповноваженому банку поточні рахунки із спеціальним режимом використання.(п.4)

Газопостачальні підприємства укладають у двомісячний строк із споживачами нові догово-ри (додаткові угоди) із зазначенням відповідного поточного рахунка із спеціальним режимом використання для зарахування коштів за спожитий природний газ виключно на такий рахунок. Під час укладення договорів купівлі-продажу природного газу між газопостачальними підприємства-ми і оптовими продавцями, а також договорів постачання природного газу між газопостачальними підприємствами та споживачами визначаються умови щодо оплати за природний газ виключно на поточні рахунки із спеціальним режимом використання.(п.5).

Відповідно до п.4 Порядку - проведення розрахунків за спожитий природний газ (затверд-жений постановою КМУ від 30.09.2015р. №792) установи уповноваженого банку згідно з умовами договору банківського рахунка здійснюють перерахування у повному обсязі коштів за спожитий природний газ з поточних рахунків із спеціальним режимом використання, відкритих структур-ними підрозділами газопостачальних підприємств, на поточний рахунок із спеціальним режимом використання, відкритий газопостачальними підприємствами, двічі на день, а саме: до 10 години - перераховується залишок коштів на початок операційного дня; до 17 години - перераховуються усі кошти, що надійшли протягом операційного дня на поточні рахунки із спеціальним режимом використання, відкриті структурними підрозділами газопостачальних підприємств.

Алгоритм розподілу коштів, що надходять на поточні рахунки із спеціальним режимом використання постачальників природного газу, на яких покладені спеціальні обов`язки встановле-ний Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг №2516 від 30.09.2015р.

Матеріалами справи стверджено, що Відповідачем укладено договір банківського рахунку №2603/6107 від 10.06.2015р. (у національній валюті) згідно якого ТзОВ «Житомиргаз збут» відк-рито у ПАТ «Державний ощадний банк України» рахунок із спеціальним режимом використання НОМЕР_1 для зарахування коштів, що надходять за спожитий природний газ від населення (т.3, арк.справи 220-224).

Як вбачається з наданої Позивачем довідки по операціях по Договору №17-212Н (т.1, арк. справи 34-36) та виписки з рахунку із спеціальним режимом використання для зарахування коштів, що надходять за спожитий природний газ від населення № НОМЕР_1 (т.3, арк справи 4-166) газ поставлений Позивачем Відповідачу у 2017 році Відповідач перерахував на рахунок Позивача кошти на загальну суму 422 011 035 грн. 73 коп. з яких 31 377 205 грн. 51 коп., що стверджується платіжними дорученнями №47 від 21.12.2017р. на суму 5 186 582 грн. 09 коп. та №45 від 21.12. 2017р. на суму 26 190 623 грн. 42 коп.(т.2, арк.справи 81, 85) на виконання спільних протокольних рішень та 390 633 830 грн. 22 коп. із рахунку зі спеціальним режимом, що стверджується копіями платіжних доручень за період травень-листопад 2017 року, січень лютий 2018 року із призначен-нями платежів: «НАК «Нафтогаз України» розподіл коштів за спожитий природний газ на вик.п. НКРЕКП від 21.03.2017р. №295 дог.17-21-Н від 01.04.2017р. в т.ч. ПДВ 20%» за травень 2017 року (т.2, арк.справи 99); «НАК «Нафтогаз України» перерахування коштів на вик.п.КМУ від 22.03. 2017р. №187, дог.17-21-Н від 01.04.2017р. в т.ч. ПДВ 20%» за червень-вересень 2017р.(т.2, арк. справи 100-109); «НАК «Нафтогаз України» перерахування коштів на вик. п.КМУ від 23.08.2017р. №667 (від 22.03.2017р. №187), дог.17-21-Н від 01.04.2017р. в т.ч. ПДВ 20%» за вересень 2017р.(т.2, арк.справи 110-122); «НАК «Нафтогаз України» перерахування коштів на вик. п.КМУ від 26.04. 2017р. №296, дог.17-21-Н від 01.04.2017р. в т.ч. ПДВ 20%» за жовтень-листопад 2017 року (т.2, арк. справи 123-152); «постанова КМУ від 04.03.2002р. №256; прир.газ за 2017, зг.дог.17-21-Н від 01.04. 2017р., ПДВ» за січень-лютий 2018 року (т.2, арк.справи 95-98).

Як вже зазначалось, частина вартості поставленого газу в 2017 році на суму 390 633 830 грн. 22 коп.(на яку Позивачем нараховано пеню, інфляційні та 3% річних) оплачена шляхом що-денного перерахування коштів на рахунок Позивача із рахунку Відповідача із спеціальним режи-мом використання НОМЕР_1.

При цьому, вказані кошти розподілялися банком із рахунку із спеціальним режимом вико-ристання відповідно до Порядку проведення розрахунків за спожитий природний газ, що затверд-жений постановою КМУ від 30.09.2015р. №792 та без участі Відповідача.

Отже, у Відповідача була відсутня можливість впливати на порядок, строки та розмір роз-рахунків з Позивачем за природний газ, гарантований постачальник отримує грошовий ресурс для розрахунку з газотранспортним підприємством за послуги з транспортування лише після здійснен-ня споживачами природного газу (населенням) повних розрахунків за весь обсяг спожитого газу. Таким чином, Відповідач може здійснити розрахунок перед Позивачем за умовами Договору лише через поточний рахунок із спеціальним режимом використання, при цьому сам Відповідач само-стійно не має можливості вплинути на проведення розрахунків за спожитий природний газ насе-ленням, оскільки всі кошти, які потрапляли на рахунок Відповідача, уповноваженим банком само-стійно розподіляються згідно затвердженого постановами НКРЕКП алгоритму та перераховують-ся на рахунок Позивача, тобто державою визначено спеціальний режим проведення розрахунків за поставлений природний газ, що, по суті, усуває Відповідача від процесу розподілу отриманих від споживачів грошових коштів на свій розсуд та полягає у автоматичному перерахуванні зі спеціа-льних рахунків грошових коштів на рахунки Позивача за визначеними нормативами.

За приписами статтей 610, 612 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання). Борж-ник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Згідно ч.1 ст.549 ЦК України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше май-но, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання.

Відповідно до ч.2 ст.625 ЦК України, боржник, який прострочив виконання грошового зо-бов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Для застосування штрафних санкцій та відповідальності за прострочку виконання грошо-вого зобов`язання необхідною умовою є факт невиконання або прострочення виконання зобов'-язання.

Водночас, відповідно до абз.2 ч.3 ст.6 ЦК України, сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

При цьому положення норм вищенаведених постанов Кабінету міністрів України є обов`яз-ковим для учасників розрахунків, виходячи з їх змісту. Відтак, строки та порядок здійснення роз-рахунків за поставлений природний газ визначаються саме нормами наведених постанов Кабінету міністрів України.

Як встановлено колегією суддів апеляційної інстанції та не спростовано апелянтом, пере-рахування коштів із рахунку із спеціальним режимом використання здійснювалося шляхом пере-рахування коштів на рахунок Позивача відповідно до Постанови Кабінету міністрів України від 30.09.2015 №792 «Про забезпечення проведення розрахунків за спожитий природний газ» та алго-ритму розподілу коштів, який встановлений Постановою Національної комісії, що здійснює дер-жавне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг №2516 від 30.09.2015р., тобто ви-моги чинного законодавства в цій частині Відповідач не порушував.

З огляду на викладене, а також з урахуванням п.6 ст.11 Закону України «Про ринок природ-ного газу», постановою Кабінету міністрів України від 30.09.2015р. №792, колегія суддів дійшла висновку, що у Відповідача відсутня можливість впливати на порядок, строки та розмір розрахун-ків з Позивачем за природний газ, у зв`язку з чим відсутні підстави для застосування до Відпові-дача штрафних санкцій та відповідальності за прострочку виконання грошового зобов`язання, про що вірно зазначено судом першої інстанції.

При розгляді даного спору, судом апеляційної інстанції враховано висновки Верховного Суду в аналогічних правовідносинах (постанова від 14.06.2018р. у справі №904/2743/16, постанова від 02.08.2018р. у справі №922/3873/17, постанова від 14.08.2018р. у справі № 924/1090/17, поста-нова від 14.03.2018р. у справі №910/9806/16, постанова від 28.11.2018р. у справі №925/370/18, пос-танова від 17.12.2019р. у справі №922/932/19, від 30.01.2020р. у справі №906/985/18, постанова від 23.09.2019р. у справі №908/885/18).

При цьому, колегія суддів відхиляє посилання апелянта (Позивача) на положення п.6.2 До-говору, відповідно до якого за наявності заборгованості за попередні періоди покупець перераховує кошти з поточного рахунку на поточний рахунок із спеціальним режимом використання продавця, оскільки законодавчо не передбачено можливості повернення з рахунку із спеціальним режимом використання коштів, сплачених із свого поточного рахунку на погашення заборгованості, за раху-нок подальших оплат побутових споживачів; кошти, які надходять на рахунок із спеціальним режимом використання автоматично перераховуються згідно із встановленим нормативом; зара-хування коштів від побутових споживачів за спожитий ними природний газ на інші поточні рахунки заборонено законодавством.

Таким чином, матеріалами справи підтверджується, що всього за спірний період з квітня 2017 року по вересень 2017 року Позивачем поставлено Відповідачу природний газ для подальшої реалізації кінцевими споживачами на загальну суму 422 011 035 грн. 73 коп., а розрахунки за Дого-вором на купівлю-продаж природного газу №17-212-н від 01.04.2017р. відбувались частково шля-хом перерахування коштів з рахунку зі спеціальним режимом використання в сумі 390 633 830 грн. 22 коп. та частково шляхом підписання спільних протокольних рішень на суму 31 377 205 грн. 51 коп., а тому своєчасне здійснення розрахунків за договором безпосередньо не залежало від во-левиявлення Відповідача, та як наслідок - позовні вимоги НАК «Нафтогаз України» про стягнення пені, інфляційних втрат та 3% річних є безпідставними і не підлягають задоволенню.

З огляду на правомірний висновок суду першої інстанції про безпідставність позовних ви-мог, колегія суддів вважає, що рішення господарського суду Житомирської області від 27.11.2019р. у справі №906/871/19 належить залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Розглянуто всі доводи Позивача, порушених, невизнаних або оспорених прав чи інтересів Скаржника не встановлено.

Статтею 74 ГПК України передбачено обов`язок кожної із сторін довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та без-посередньому дослідженні наявних у справі доказів.(ст.86 ГПК України).

Отже, доводи Скаржника, зазначені в апеляційній скарзі, апеляційним судом не визнаються такими, що можуть бути підставою згідно ст.ст. 277, 278 ГПК України для скасування чи зміни оскаржуваного рішення, тому суд апеляційної інстанції вважає, що рішення місцевого господарсь-кого суду слід залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Керуючись ст.ст. 34, 73, 74, 86, 129, 232, 233, 240, 275, 276, 282, 284 Господарського проце-суального кодексу України, Північно-західний апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафто-газ України» на рішення господарського суду Житомирської області від 27.11.2019р. у справі №906/871/19 залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду протягом 20 днів з моменту виготовлення повного тексту постанови.

3. Матеріали справи №906/871/19 повернути до господарського суду Житомирської області.

Головуючий суддя Грязнов В.В.

Суддя Василишин А.Р.

Суддя Мельник О.В.

Джерело: ЄДРСР 88653891
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку