open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 916/1675/19
Моніторити
emblem
Справа № 916/1675/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /15.05.2020/ Касаційний господарський суд Постанова /06.04.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /25.02.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /05.02.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.01.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Рішення /18.12.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /05.12.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /11.11.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /21.10.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /17.10.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /19.09.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /29.08.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /03.07.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /18.06.2019/ Господарський суд Одеської області

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

_____________________________________________________________________________________________

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 квітня 2020 року

м. Одеса

Справа № 916/1675/19

Південно -західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Діброви Г.І.

суддів: Принцевської Н.М., Разюк Г.П.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, м.Одеса

на рішення Господарського суду Одеської області від 18.12.2019 року, м. Одеса, головуючий суддя Мостепаненко Ю.І., судді Лічман Л.В., Д`яченко Т.Г., повний текст рішення складено 23.12.2019 року

у справі № 916/1675/19

за позовом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, м. Одеса

до відповідача Приватного підприємства "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 , с. Яськи Біляївського району Одеської області

про стягнення 20 264 грн. 24 коп., -

В С Т А Н О В И В:

Короткий зміст позовних вимог та рішення суду першої інстанції.

В червні 2019 року Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, м.Одеса звернулося до Господарського суду Одеської області із позовною заявою до Приватного підприємства "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області про стягнення з Приватного підприємства "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням в сумі 20 264 грн. 24 коп.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатом проведеної державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель в Одеській області було виявлено факт використання не за цільовим призначенням Приватним підприємством "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області частини земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 3, 2503 га, кадастровий №5121085600:01:001:0356, яка розташована на території Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області, а саме, для видобування корисних копалин (піску) відкритим способом. Як зазначив позивач, площа нецільового використання частини обстежуваної земельної ділянки становить 1, 9068 га.

07.02.2019 року відносно керівника Приватного підприємства "Кайман-К", м.Біляївка Одеської області - ОСОБА_2 складено протокол про адміністративне правопорушення та 08.02.2019 року винесено постанову про накладення на останнього адміністративного стягнення у вигляді штрафу, передбаченого ст. 53 Кодексу України про адміністративні правопорушення, який на день подання позову не сплачено.

Крім цього, позивач у позові зазначив, що дотримуючись вимог Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2007 року № 963, інспектором здійснений розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок нецільового використання земельної ділянки, яка становить 20 264 грн. 24 коп.

Оскільки станом на момент складання позовної заяви та її подачі до суду правопорушник у добровільному порядку шкоду не сплатив, позивач просить стягнути на користь держави шкоду, заподіяну внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням в сумі 20 264 грн. 24 коп.

В якості правових підстав позову позивач посилається на ст. 211 Земельного кодексу України та ст. 1166 Цивільного кодексу України.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 19.09.2019 року залучено ОСОБА_1 , с. Яськи Біляївського району Одеської області до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 18.12.2019 року у справі №916/1675/19 (головуючий суддя Мостепаненко Ю.І., судді Лічман Л.В., Д`яченко Т.Г.) у позові Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, м.Одеса до Приватного підприємства "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, ОСОБА_1 , про стягнення з відповідача шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки за кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 не за цільовим призначенням у розмірі 20 264 грн. 24 коп. - відмовлено.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що позивачем не доведено суду наявність протиправної поведінки Приватного підприємства "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області, що полягає у нецільовому використанні земельної ділянки за кадастровим номером 5121085600:01:001:0356, наявність завданої шкоди внаслідок нецільового використання вищезазначеної земельної ділянки і, відповідно, причинного зв`язку між протиправною поведінкою та шкодою і, як наслідок, вини відповідача, у зв`язку з чим позовні вимоги Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, м. Одеса є необґрунтованими та такими, що не підтверджені належними доказами.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу, узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи.

Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, м. Одеса з рішенням суду першої інстанції не погодилося, тому звернулося до Південно-західного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просило суд рішення Господарського суду Одеської області від 18.12.2019 року у справі № 916/1675/19 скасувати повністю та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, м.Одеса до Приватного підприємства "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, ОСОБА_1 , про стягнення з відповідача шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки у розмірі 20 264 грн. 24 коп., задовольнити у повному обсязі.

Апеляційна скарга мотивована порушенням місцевим господарським судом норм матеріального і процесуального права та неповним з`ясуванням всіх обставин справи. Зокрема, скаржник вважає, що наявність всіх елементів цивільного правопорушення, передбачених ст. 1166 Цивільного кодексу України, які необхідні для відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням у розмірі 20 264 грн. 24 коп. повністю доведена позивачем, що підтверджено належними та допустимими доказами, які містяться в матеріалах господарської справи. Крім того, як зазначив скаржник, у судовому засіданні відповідачем не заперечувався факт використання частини земельної ділянки, яка належить останньому на праві оренди, для видобування піску, що на думку Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, м. Одеса повністю спростовує висновок суду першої інстанції щодо відсутності протиправної поведінки з боку Приватного підприємства "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області.

Щодо спеціального дозволу на користування надрами від 08.11.2018 року № 6292, скаржник, посилаючись на вимоги ст. 19 Земельного кодексу України, зазначив, що користування надрами є відмінним від користування земельною ділянкою, під поверхнею якої знаходять корисні копалини. А тому, на думку скаржника, з часу отримання спеціального дозволу на користування надрами, відповідач повинен оформити належним чином право користування земельної ділянки для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, який регламентується нормами Кодексу України про надра. Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, м.Одеса звертає увагу колегії суддів Південно-західного апеляційного господарського суду на те, що Приватне підприємство "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області, отримавши спеціальний дозвіл на користування надрами від 08.11.2018 року № 6292 повинен був оформити право оренди земельної ділянки, яка відноситься до земель промисловості з цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами. Натомість, земельна ділянка, якою користується відповідач, відноситься до земель сільськогосподарського призначення, а тому наявність лише одного спеціального дозволу на користування надрами не дає правових підстав останньому використовувати частину земельної ділянки сільськогосподарського призначення для видобування піску.

Крім цього, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, м. Одеса в апеляційній скарзі зазначає, що судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення неправильно застосовано норми Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», оскільки позивачем, контролююча діяльність якого регламентується в тому числі і спеціальним Законом України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», проводилась перевірка дотримання вимог земельного законодавства щодо використання земельних ділянок, які розташовані на території Біляївського району Одеської області, а не господарської діяльності Приватного підприємства "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 25.02.2020 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, м. Одеса на рішення Господарського суду Одеської області від 18.12.2019 року у справі № 916/1675/19, розгляд справи призначено в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

12.03.2020 року через канцелярію, до Південно-західного апеляційного господарського суду поштою, від Приватного підприємства "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області надійшов відзив, у якому відповідач просить суд відхилити доводи, викладені в апеляційній скарзі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, м.Одеса на рішення Господарського суду Одеської області від 18.12.2019 року у справі №916/1675/19 та залишити вищевказане рішення суду першої інстанції без змін. Відзив колегією суддів долучено до матеріалів справи.

Зокрема, відзив обґрунтовано тим, що посилання позивача на застосування судом першої інстанції ст. 21 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» жодним чином не впливає на законність винесеного рішення Господарським судом Одеської області, як і на постанову Верховного суду від 25.01.2019 року у справі № 823/1154/18, оскільки предмет вищезгаданої справи є цілком відмінним від предмету позову у справі № 916/1675/19.

Щодо посилань позивача на необґрунтованість висновків суду першої інстанції про відсутність протиправної поведінки відповідача у спірних правовідносинах, Приватне підприємство "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області зазначило, що Господарським судом Одеської області правильно встановлено, що в межах земельної ділянки за кадастровим номером № 5121085600:01:001:0356, яка на праві приватної власності належить фізичній особі ОСОБА_1 , з 2002 року існує піщаний кар`єр, а також Державною службою геології та надр України відповідачу видано спеціальний дозвіл на користування надрами від 08.11.2018 року № 6292, в межах географічних координат якого входить земельна ділянка з вищевказаним кадастровим номером та який не анульовано, та не припинено. Крім того, як зазначає відповідач, посилаючись на пп. б п. 15 Перехідних положень Земельного кодексу України, будь-яким чином змінити цільове призначення земельної ділянки, яку він використовує на підставі оренди, змінити неможливо. Тому, на думку Приватного підприємства "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області, суд першої інстанції дійшов вірного висновку щодо недоведеності позивачем протиправної поведінки з боку відповідача щодо нецільового використання земельної ділянки, наявності завданої шкоди внаслідок такого використання та причинного зв`язку між протиправною поведінкою та шкодою, і, як наслідок, вини завдавача шкоди.

Також, відповідач, посилаючись на Постанову Пленуму Верховного Суду України від 16.04.2004 року № 7 «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ» зазначив у відзиві про те, що внаслідок нецільового використання вказаної земельної ділянки, матеріальну шкоду могло бути заподіяно лише її власнику - третій особі по справі, яка не зверталась у відповідні установи для відновлення своїх прав. Крім того, на думку відповідача, з матеріалів справи та з тексту апеляційної скарги не вбачається, що майнову шкоду завдано позивачу, державі або територіальній громаді. Між тим, Приватне підприємство "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області, також вважає, що повноважень щодо звернення до суду з вимогами про стягнення коштів за шкоду, заподіяну за нецільове використання земельної ділянки позивач не має, оскільки посадові особи Держгеокадастру та його територіальних органів, в межах своїх повноважень мають право звертатися до суду з позовами лише у визначених законодавством випадках.

18.03.2020 року через канцелярію до Південно-західного апеляційного господарського суду, поштою, від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 , с. Яськи Біляївського району Одеської області, надійшов відзив у якому остання просила суд апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, м.Одеса на рішення Господарського суду Одеської області від 18.12.2019 року у справі № 916/1675/19 залишити без задоволення, а вищевказане рішення суду першої інстанції - без змін. Відзив колегією суддів долучено до матеріалів справи.

Відзив третьої особи обґрунтовано зокрема тим, що на думку ОСОБА_1 , с. Яськи Біляївського району Одеської області судом першої інстанції повно та всебічно досліджені всі обставини справи, рішення ґрунтується на нормах матеріального та процесуального права і відповідно, є законним. ОСОБА_1 вказує, що вона є власником земельної ділянки, загальною площею 3.250 га, розташованої на території Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області, кадастровий номер 5121085600:01:001:0356. Між нею та відповідачем укладено договір оренди земельної ділянки землі від 17.02.2017 року, щодо умов та виконання якого у ОСОБА_1 відсутні будь-які матеріальні претензії. Крім того, як зазначає третя особа у відзиві, у 1960-1965 роках, на земельній ділянці, яка належить їй на праві приватної власності, була проведена геологічна розвідка земель, за результатом якої були виявлені запаси піску та піщано-галькової породи, верхній шар ґрунту є практично піщаним, тому з 2002 року на даній території фактично існує піщаний кар`єр, згідно розробленої документації «Робочий проект розробки Біляївського родовища пісків та піщано-галькових пород».

ОСОБА_1 , с. Яськи Біляївського району Одеської області звертає увагу колегії суддів Південно-західного апеляційного господарського суду на те, що через пряму заборону законодавством України щодо зміни цільового призначення землі сільськогосподарського призначення, остання позбавлена, як власник, можливості цього зробити. Крім того, судом першої інстанції було вірно встановлено про недоведеність наявності протиправної поведінки з боку відповідача, що полягає у нецільовому використанні земельної ділянки, наявність завданої шкоди внаслідок нецільового використання земельної ділянки і причинного зв`язку між протиправною поведінкою та шкодою і, як наслідок, вини завдавача шкоди.

Також третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 , с. Яськи Біляївського району Одеської області у відзиві зазначає про відсутність порушеного права Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, м.Одеса, посилаючись на п. 14 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 16.04.2004 року № 7 «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ». Тобто, на думку ОСОБА_1 , матеріальну шкоду внаслідок нецільового використання земельної ділянки, може бути відшкодовано лише власнику такої земельної ділянки. Натомість, жодних претензій з боку ОСОБА_1 до відповідача не пред`являлось. Підсумовуючи вищенаведене, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача, зазначає, що Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, м.Одеса не є належним позивачем у справі та йому жодним чином не завдано шкоди, оскільки власником земельної ділянки є фізична особа і вона має право на самостійне звернення до суду з такими позовними вимогами, які заявлені позивачем.

Суд апеляційної інстанції, у відповідності до ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Переглянувши у порядку письмового провадження оскаржене у справі рішення суду першої інстанції, дослідивши доводи та вимоги апеляційної скарги, правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права України, фактичні обставини справи, оцінивши докази на їх підтвердження в межах доводів апеляційної скарги, надавши правову кваліфікацію відносинам сторін і виходячи з фактів, встановлених у процесі перегляду справи, правових норм, які підлягають застосуванню, та матеріалів справи, судова колегія вважає, що апеляційна скарга Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, м.Одеса не підлягає до задоволення, а рішення Господарського суду Одеської області від 18.12.2019 року у справі № 916/1675/19 не підлягає скасуванню, виходячи з наступного.

Господарським судом Одеської області та Південно-західним апеляційним господарським судом було встановлено та неоспорено учасниками справи наступні обставини.

Як вбачається з Державного акту на право власності на земельну ділянку від 23.07.2004 року серії ОД № 075225, виданого ОСОБА_1 на підставі розпорядження Біляївської райдержадміністрації Одеської області від 19.07.2004 року №535/2004, остання є власником земельної ділянки площею 3,25 га, що розташована на території Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області, з цільовим призначенням земельної ділянки - ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

З Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 27.01.2017 року №НВ-5103967902017 вбачається, що ОСОБА_1 на праві приватної власності належить земельна ділянка, площею 3,2503 га, кадастровий номер: 5121085600:01:001:0356; розташована за адресою: АДРЕСА_1 сільська рада; цільове призначення: А.01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; категорія земель: землі сільськогосподарського призначення; вид використання земельної ділянки: ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

17.02.2017 року між ОСОБА_1 (орендодавець) та Приватним підприємством "Кайман-К" (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, кадастровий номер № 5121085600:01:001:0356 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (вирощування сільськогосподарських культур), яка знаходиться за адресою: Одеська область, Біляївський район, Яськівська сільська рада (за межами населеного пункту).

Згідно п. 2, 4, 7 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,25 га, у тому числі рілля 3,25 га. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 110872 грн. 15 коп. Договір укладено на 10 років - 2017-2027 роки.

Орендна плата вноситься орендарем у формі та 3 % від грошової оцінки земельної ділянки та становить 3 326 грн. 16 коп. на рік. Орендна плата може вноситись орендарем у натуральній та відробітковій формі. Сторони домовились, що орендна плата буде вноситись в натуральній формі. Виплата орендної плати в натуральній формі здійснюється шляхом передачі сільськогосподарської продукції (п. 8 договору).

Відповідно до п. 28 договору, орендар зобов`язаний, зокрема, використовувати землю відповідно до її цільового призначення та умов цього договору.

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права - 17.02.2017 року, зареєстровано право оренди земельної ділянки зі строком дії до 17.02.2027 року, з правом пролонгації за орендарем - Приватним підприємством "Кайман-К" на земельну ділянку кадастровий номер №5121085600:01:001:0356 сільськогосподарського призначення, площею 3,2503 га, - на підставі договору оренди від 17.02.2017 року.

05.11.2018 року Наказом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області № 1002-ДК "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності" - відповідно до вимог Земельного кодексу України, Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", "Про охорону земель", Положення про Головне управління Держгеокадастру, на підставі листа Військової прокуратури Одеського гарнізону Південного регіону України від 05.11.2018 року № 6172 вих.18 (вх. № 10-8862/0/1-18 від 05.11.2018 року), наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо використання земельних ділянок, які розташовані на території Біляївського району Одеської області (за межами населеного пункту), зокрема, земельної ділянки з кадастровим номером: 5121085600:01:001:0356.

05.11.2018 року Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, а саме державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель у Біляївському, Овідіопольському районах та м. Чорноморську Одеської області Вороновим Д.О. та ОСОБА_3 , за участю слідчого СВ Біляївського ВП Боярського А.В. та прокурора ВПОТ Стеценко О.О., складений акт обстеження земельної ділянки № 1002-ДК/1166/АО/10/01-18, що розташована на території Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області, в тому числі, кадастровий номер 5121085600:01:001:0366. В акті зазначено, що загальна площа земельної ділянки - 3,250 га, форма власності:- приватна, перебуває в оренді Приватного підприємства "Кайман-К"; категорія земель - землі сільськогосподарського призначення; цільове призначення земель - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Результатами обстеження встановлено, що доступ до обстежуваної земельної ділянки здійснюється через пропускний пункт з ваговим комплексом та шлагбаумом, на земельній ділянці відсутній родючий шар ґрунту, будь-яка рослинність відсутня. Фактично на земельній ділянці наявні сліди видобутку корисних копалин (піску). На частині земельної ділянки розташована спеціальна техніка, а саме: екскаватори Volvo UСЕС240СК00110492 та Hyundai ННКНZ810HD0000659), в ковшах яких наявні сліди піску. Земельна ділянка не використовуються за цільовим призначенням. На копії вищевказаного акту маються підписи осіб, які проводили обстеження земельної ділянки та які були присутні при такому обстеженні. Підписи відповідача та дата отримання цього акта іншими особами - відсутні.

29.01.2019 року Управлінням контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки № 1002-ДК/25/АП/09/01/-19, які розташовані на території Біляївського району Одеської області, в тому числі, з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356.

В ході перевірки встановлено, зокрема, наступне:

- земельна ділянка з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 площею 3,2503 га належить на праві приватної власності гр. ОСОБА_1 , цільове призначення земельної ділянки: А.01.01 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, 17.02.2017 року між гр. ОСОБА_1 та Приватним підприємством "Кайман-К"- (ЄДРПОУ 33357122) укладений договір оренди землі строком до 17.02.2027 року. Номер запису про інше речове право: 19068873;

- в ході проведення обстеження державними інспекторами (акт обстеження №1002-ДК/116/АО10/01-18) земельної ділянки виявлено ознаки видобуванням корисних копалин (піску) відкритим способом. На земельній ділянці розташована спеціальна техніка: екскаватор Volvo (UСЕС240СК00110492), який - відповідно до листа Головного Управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 15.11.2018 року за № 9982/08/22 - зареєстрований за гр. ОСОБА_4 та екскаватор Hyundai ( НОМЕР_1 ), який зареєстрований за Приватним підприємством "Кайман-К" (ЄДРПОУ 33357122) - керівник ОСОБА_2 . У ковшах вказаних екскаваторів виявлено сліди піску. Земельна ділянка не використовується для сільськогосподарських потреб, що свідчить про її використання не за цільовим призначенням;

- директору Приватного підприємства "Кайман-К" ОСОБА_2 було направлено повідомлення від 14.11.2018 року № 1002-ДК/0422/04/01/-18 про виклик для надання пояснень, у зв`язку з виявленим порушенням земельного законодавства щодо підстав використання земельної ділянки з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356;

- 22.01.2019 року (вх. №28-149/0/1-19) до Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області надійшло пояснення від керівника Приватного підприємства "Кайман" ОСОБА_2, з якого вбачається, що після укладення договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 5121085600:01:001:0356 було виявлено, що вона відпрацьована (коли саме та в який проміжок часу йому не відомо) та знаходиться в межах координат спеціального дозволу на користування надрами. На теперішній час Приватне підприємство "Кайман-К" займається рекультивацією зазначеної земельної ділянки з метою повноцінного її використання в подальшому, проте робочий проект землеустрою з рекультивації порушених земель передбачений ЗУ "Про землеустрій" керівником Приватного підприємства "Кайман-К" надано не було;

- за результатами геодезичної зйомки, яка виконана Одеською регіональною філією ДП "Центр державного земельного кадастру" від 15.11.2018 року за № 33-05/3144 встановлено, що родючий шар ґрунту відсутній на частині обстежуваної земельної ділянки з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 на площі 1,9068 га із загальних 3,2503 га;

- згідно інформації, яка міститься на офіційному сайті ДНВП "Геоінформ України", Приватному Підприємству "Кайман-К" 08.11.2018 року видано спеціальний дозвіл на користування надрами (видобування корисних копалин) за № 6292 на території Одеської області Біляївського району, 0,5 км на північний захід від м. Біляївка, 3,2 км на схід від с.Яськи. Земельна ділянка з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 входить в межі географічних координат зазначеного дозволу;

- головним управління Держгеокадастру в Одеській області дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 Приватному підприємству "Кайман-К" (код ЄДРПОУ 33357122) не видавався;

- враховуючи, що видобування корисних копалин на земельній ділянці здійснюється протягом тривалого часу, в ході проведеної перевірки встановити ким і коли було знято родючий шар грунту з вказаної ділянки не виявилось можливим.

- з урахуванням вказаної інформації, в діях керівника Приватного підприємства "Кайман-К" ОСОБА_2 вбачаються ознаки адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 53 КУпАП - використання земельної ділянки кадастровий номер 5121085600:01:001:0356 не за цільовим призначенням на площі 1, 9068га.

07.02.2019 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель у Біляївському, Овідіопольському районах та м.Чорноморська Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Вороновим Д.О. складено протокол про адміністративне правопорушення № 1002-ДК/0031П/07/01-19, згідно з яким встановлено, що в діях Приватного підприємства "Кайман-К" в особі керівника ОСОБА_2, вбачаються порушення законодавства України, відповідальність за яке передбачена ст. 53 КУпАП - використання земельної ділянки не за цільовим призначенням. Правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду (збитки), що підтверджується розрахунком розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання частини земельної ділянки площею 1, 9068га з кадастровим номером - 5121085600:01:001:0356 не за цільовим призначенням Приватним підприємством "Кайман-К", яка розташована на території Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області в сумі 20 264 грн. 24 коп.

Як убачається з пояснень особи, яка притягається до адміністративної відповідальності - ОСОБА_2 , останній з вищевказаним протоколом не згоден, оскільки жодних порушень з його боку допущено не було. Протокол підписано як з боку державного інспектора, так і з боку особи, яка притягається до адміністративної відповідальності із запереченнями.

08.02.2019 року постановою про накладення адміністративного стягнення № 1002-ДК/0023По/08/01/-19 встановлено, що керівником Приватного підприємства «Кайман-К" ОСОБА_2 порушено норми п.п. «ґ» ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України та ст. 53 Кодексу України про адміністративне правопорушення внаслідок нецільового використання частини земельної ділянки з кадастровим номером - 5121085600:01:001:0356 площею 1, 9068 га. Порушенням внаслідок нецільового використання земельної ділянки заподіяно матеріальну шкоду на суму 20 264 грн. 24 коп., яка розрахована відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельної ділянки, використання земельних ділянок не за цільовим призначення, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 року № 963. Даною постановою визнано керівника ПП "Кайман-К" ОСОБА_2 винним у вчинені адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 53 Кодексу України про адміністративне правопорушення, та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 510 грн.

Як убачається з розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок нецільового використання земельної ділянки, складеного державним інспектором Д .О . Вороновим , розмір заподіяної шкоди становить 20 264 грн. 24 коп. Вищевказаний розрахунок було вручено під особистий підпис керівнику Приватного підприємства "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області - ОСОБА_2 - 19.02.2019 року.

Також матеріали справи містять Спеціальний дозвіл на користування надрами від 01.07.2013 року № 4387, який визначає мету користування надрами як геологічне, у тому числі дослідно-промислова розробка піщано-галькового матеріалу, затвердження запасів корисної копалини ДКЗ України, виданий Державною службою геології та надр України на Центральну ділянку з відповідними координатами в Біляївському районі Одеської області на загальній площі - 66,9 га Приватному підприємству "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області зі строком дії до 01.07.2018 року. Крім того, у матеріалах справи наявний Спеціальний дозвіл на користування надрами від 08.11.2018 року № 6292, який визначає мету користування надрами як видобування піщано-галькових порід та піску придатних після збагачення для улаштування шарів дорожнього полотна, як компонент в`яжучий для виробництва щільних силікатних бетонів та для дорожнього будівництва, а також для благоустрою, рекультивації та планування, виданий Державною службою геології та надр України на Біляївське родовище ділянка Центральна з відповідними координатами в Біляївському районі Одеської області на загальній площі - 57,7 га з прив`язкою на місцевості 0,5 км на північний захід від м. Біляївка, 3,2 км на схід від с. Яськи. Видом корисної копалини є піщано - галькові породи, піски. Вищевказаний дозвіл надано Приватному підприємству "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області строком 20 років.

Листом від 03.03.2019 року за вих. № 774 Державне підприємство «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» повідомило Приватному підприємству "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області про те, що за результатами перерахування географічних координат, наданих в Спеціальних дозволах на користування надрами №4387,6292, складено графічний матеріал, на якому нанесено земельну ділянку з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 з визначенням її меж.

З вищевказаного графічного матеріалу вбачається, що земельна ділянка, з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 знаходиться в межах координат, встановлених Спеціальним дозволом на користування надрами від 08.11.2018 року № 6292.

Матеріали справи також містять відповідь Яськівського міського голови Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області від 14.08.2019 року вих. № 108 на запит ОСОБА_1 від 05.02.2019 року, відповідно до якої було надано інформацію, що на земельній ділянці, яка належить ОСОБА_1 на праві приватної власності у 1960-1965 роках була проведена геологічна розвідка земель, за результатами якої було виявлено запаси піску та піщано-галькової породи (дані нанесені на геологічних картах). Оскільки верхній шар ґрунту вказаної земельної ділянки так само як і поряд розташованих земельних ділянок був практично піщаним, тому з 2002 року на даній території існує піщаний кар`єр, згідно розробленої документації «Робочий проект розробки Біляївського родовища пісків та піщано - галечних порід».

Листом від 15.11.2018 року за вих. № 33-05/3144 Одеська регіональна філія Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» повідомила Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області та надала технічні матеріали щодо геодезичної зйомки земельних ділянок на території Біляївського району Одеської області,на яких розташований діючий кар`єр з видобутку піску, для встановлення кадастрових номерів та точного їх місця розташування.

Як встановлено Господарським судом Одеської області та колегією суддів Південно-західіного апеляційного господарського суду, предметом спору у даній справі є відшкодування шкоди, на підставі ст. 1166 Цивільного кодексу України у розмірі 20 264 грн. 24 коп., внаслідок використання частини земельної ділянки за кадастровим номером: 5121085600:01:001:0356 площею 1,9068 га не за цільовим призначенням Приватним підприємством "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області.

Норми права, які регулюють спірні правовідносини, доводи та мотиви відхилення аргументів, викладених скаржником у апеляційній скарзі, за якими суд апеляційної інстанції погодився з висновком суду першої інстанції.

Статтею 13 Конституції України унормовано, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.

Відповідно до ст. 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Приписами ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Як випливає зі змісту ч. ч. 1, 2 ст. 16, 20 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права і інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.

Пунктом ґ, ч. 1 ст. 211 Земельного Кодексу України унормовано, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність за порушення земельного законодавства у вигляді невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням.

Як убачається з вимог ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначено, що невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням - невикористання земельної ділянки, крім реалізації науково обґрунтованих проектних рішень, або фактичне використання земельної ділянки, яке не відповідає її цільовому призначенню, встановленому при передачі земельної ділянки у власність чи наданні в користування, в тому числі в оренду, а також недодержання режиму використання земельної ділянки або її частини в разі встановлення обмежень (обтяжень).

Органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних питаннях, що виникають в галузі використання та охорони земель усіх категорій та форм власності є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, а також її органи на місцях, у даному випадку - Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, яке в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію повноважень Держгеокадастру на території Одеської області.

Пунктом 7 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, визначено, що Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Положенням, затвердженим наказом Держгеокадастру від 17.11.2016 року № 308 Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, м. Одеса є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане. Завданням Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, м. Одеса є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Одеської області (п.3 Положення). Відповідно до покладених на нього завдань управління, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, тому числі за дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладення цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення; розраховує розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання їх не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, та вживає заходів щодо її відшкодування в установленому законодавством порядку.

Як убачається з вимог ст. 20 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Згідно зі ст. 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Відповідно до ст. 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом як проведення перевірок, так і розгляду звернень юридичних і фізичних осіб. Таким чином, заяви власників або землекористувачів не є єдиною підставою для проведення перевірки.

Таким чином, колегія суддів Південно-західного апеляційного господарського суду погоджується з позицією суду першої інстанції щодо того, що позивач наділений повноваженнями щодо перевірки додержання суб`єктами господарювання, в тому числі, і орендаторами земельних ділянок, що знаходяться у приватній власності, вимог законодавства про охорону земель та має право звертатись до вказаних осіб із позовами про стягнення шкоди, заподіяної правопорушенням у зазначеній сфері, зокрема, використанням земельних ділянок не за цільовим призначенням.

Аналогічну правову позицію викладено у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 26.02.2020 року у справі №713/1674/17.

Крім того, Господарським судом Одеської області та колегією суддів Південно-західного апеляційного господарського суду встановлено, що предметом спору у даній справі є вимога про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок нецільового використання земельної ділянки, яка належить третій особі ОСОБА_1 на праві приватної власності, без отримання спеціального дозволу на земельній ділянці, що перебуває в оренді відповідача.

Колегія суддів Південно-західного апеляційного господарського суду вважає висновки Господарського суду Одеської області, викладені у оскаржуваному рішенні від 18.12.2019 року у справі № 916/1675/19 щодо недоведеності позивачем 4 складових, необхідних для визначення шкоди, зокрема, наявності протиправної поведінки Приватного підприємства "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області, що полягає у нецільовому використанні земельної ділянки, а також факту понесення шкоди державі в даному випадку та причинно-наслідкового зв`язку між діями саме відповідача та фактом шкоди, з огляду на наступне.

Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України "Про охорону земель" охорона земель - система правових, організаційних, економічних, технологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських потреб, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісового фонду, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Згідно зі ст. 56 Закону України "Про охорону земель" юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.

Згідно з приписами ч. 4 ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.

Відповідно до ст. 95 Земельного кодексу України землекористувачі, якщо інше не передбачено законом або договором, мають право самостійно господарювати на землі; власності на посіви і насадження сільськогосподарських та інших культур, на вироблену продукцію; використовувати у встановленому порядку для власних потреб наявні на земельній ділянці загальнопоширені корисні копалини, торф, ліси, водні об`єкти, а також інші корисні властивості землі. Також землекористувачі зобов`язані виконувати свої обов`язки відповідно до вимог статті 96 Земельного кодексу України.

Згідно ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Згідно зі ст. 56 Закону України „Про охорону земель" юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. При цьому, згідно ст.126 цього Кодексу право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Загальне положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди визначене ст. 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Отже, за змістом ст. 1166 Цивільного кодексу України однiєю з пiдстав виникнення зобов`язання є заподiяння шкоди iншiй особi. На вiдмiну вiд зобов`язань, якi виникають з правомiрних актiв, цей вид зобов`язань виникає з неправомiрних актiв, яким є правопорушення, тобто протиправне, винне заподiяння шкоди делiктоздатною особою. Делiктне (позадоговiрне) зобов`язання виникає у випадку, коли заподiювач шкоди i потерпiлий не перебували мiж собою у зобов`язальних вiдносинах або шкоду заподiяно незалежно вiд iснуючих мiж сторонами зобов`язальних правовiдносин.

З урахуванням наведеного, колегія суддів Південно-західного апеляційного господарського суду зазначає, що за приписами вказаних статей для відшкодування понесених збитків (шкоди) необхідною умовою є наявність всіх елементів правопорушення. Таким чином, позивач, при розгляді справи № 916/1675/19 мав довести, в першу чергу, наявність спричинення шкоди у визначеному розмірі, причинно-наслідкового зв`язку між шкодою та протиправною поведінкою відповідача, при тому що відповідач довів суду відсутність своєї вини.

Як убачається з матеріалів справи, за Приватним підприємством "Кайман-К", м.Біляївка Одеської області належним чином зареєстровано право користування земельною ділянкою за кадастровим номером 5121085600:01:001:0356, яка належить ОСОБА_1 , с. Яськи Біляївського району Одеської області згідно Державного акту на право власності на земельну ділянку від 23.07.2004 року серії ОД № 075225. Вищевказана земельна ділянка, площею 3,2503 га кадастровий номер: 5121085600:01:001:0356 розташована за адресою: Одеська область, Біляївський район, Яськівська сільська рада; цільове призначення: А.01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; категорія земель: землі сільськогосподарського призначення; вид використання земельної ділянки: ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Наявний в матеріалах справи лист сільського голови Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області Курко В.Ф. від 14.02.2018 року № 108, свідчить про те, що земельна ділянка за кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 розташована на території Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області, де в 1960-1965 роках була проведена геологічна розвідка земель, за результатами якої були виявлені запаси піску та піщано-галькової породи. Оскільки верхній шар ґрунту вказаної земельної ділянки, так само і поряд розташованих земельних ділянок, був практично піщаним, тому з 2002 року на даній території існує піщаний кар`єр, згідно розробленої документації "Робочий проект розробки Біляївського родовища пісків та піщано-галечних порід".

Крім цього, як вже було зазначено вище, Господарським судом Одеської області було встановлено та перевірено колегією суддів Південно-західного апеляційного господарського суду, що Державною службою геології та надр України від 08.11.2018 року, на підставі наказу 31.10.2018 року № 409 (надання) видано Приватному підприємству "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області спеціальний дозвіл на користування надрами реєстраційний номер 6292, строком дії на 20 років.

З вищевказаного спеціального дозволу на користування надрами від 08.11.2018 року № 6292 вбачається, що він виданий Приватному підприємству "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області, відповідно до ст. 14 Кодексу України про надра, ст. 13 Закону України "Про нафту і газ" та п. 5 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами для - видобування; Мета користування надрами - видобування піщано-галькових порід та піску придатних після збагачення для улаштування шарів дорожнього полотна, як компонент в`яжучий для виробництва щільних силікатних бетонів та для дорожнього будівництва, а також для благоустрою, рекультивації та планування, на території Одеської області Біляївського району, 0,5 км на північній захід від м.Біляївка, 3,2 км на схід від с.Яськи, площею 57,7 га., обмеження щодо глибини використання - до горизонту +7,5 м., вид корисної копалини - піщано-галькові породи, піски, відомості про погодження надання спеціального дозволу на користування надрами - Біляївська районна рада - рішення від 27.07.2018 року № 19/487-VII, лист від 04.10.2018 року № 15-14-654/01-292 Міністерство екології та природних ресурсів України - лист від 02.10.2018 року № 5/4-11/10383-18.

Вказаний дозвіл підписано заступником директора Департаменту - начальником відділу з надання надр у користування Департаменту дозвільної та міжнародної діяльності І.В. Тимошенко.

Крім цього, наявними в матеріалах справи: листом Державного підприємства «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» Державної служби геології, картографії та кадастру від 13.03.2019 року № 774, з наданими останнім графічними матеріалами; актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 29.01.2019 року № 1002-ДК/25/АП/09/01-19, в якому вказано про видачу Приватному підприємству "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області спеціального дозволу на користування надрами (видобування корисних копалин) за № 6292 на території Одеської області Біляївського району, 0,5 км на північний захід від м. Біляївка, 3,2 км на схід від с.Яськи, земельна ділянка з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 входить в межі географічних координат зазначеного дозволу; підтверджується, що в межах земельної ділянки за кадастровим номером №5121085600:01:001:0356 з 2002 року існує піщаний кар`єр та те, що державою в особі свого державного органу - Державної служби геології та надр України видано ПП "Кайман-К" спеціальний дозвіл на користування надрами № 6292 від 08.11.2018 року, в межи географічних координат якого входить земельна ділянка з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356.

Таким чином, колегія суддів Південно-західного апеляційного господарського суду погоджується з позицією Господарського суду Одеської області щодо відсутності з боку Приватного підприємства "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області протиправної поведінки у нецільовому використанні земельної ділянки за кадастровим номером 5121085600:01:001:0356, наявності завданої шкоди внаслідок нецільового використання вищезазначеної земельної ділянки і, відповідно, причинного зв`язку між протиправною поведінкою та шкодою і, як наслідок, вини завдавача шкоди, оскільки вказаний вище спеціальний дозвіл на користування надрами (видобування корисних копалин) за № 6292 жодним чином ніким не оспорено, не анульовано, не припинено та дія його не зупинена.

Тому, судом апеляційної інстанції відхиляються доводи скаржника щодо наявності протиправної поведінки відповідача, оскільки протилежне спростовується наявними у справі матеріалами. Крім того, підтвердження факту використання Приватним підприємством "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області частини земельної ділянки сільськогосподарського призначення, площею 1, 9068 га для видобування піску, а також наявність акту обстеження земельної ділянки від 05.11.2018 року № 1002-ДК/1166/АО/10/01/-18, який складався без присутності уповноваженого представника відповідача та не надісланий останньому засобами поштового зв`язку, акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 29.01.2019 року № 1002-ДК/25/АП/09/01/-19, протоколу про адміністративне правопорушення від 07.02.2019 року № 1002-ДК/0031П/07/01/-19, постанови про накладення адміністративного стягнення від 08.02.2019 року № 1002-ДК/0023По/08/01/-19, які, як зазначає скаржник, не оскаржувались відповідачем, у сукупності з іншими дослідженими колегією суддів матеріалами справи, не можуть слугувати підставою вважати, що в діях Приватного підприємства "Кайман-К", м.Біляївка Одеської області наявні ознаки протиправної поведінки щодо нецільового використання земельної ділянки, оскільки з вищевказаних матеріалів, наданих позивачем на підтвердження позовних вимог неможливо встановити, що державі була спричинена шкода саме відповідачем у вигляді нецільового використання, адже земельна ділянка перебуває у приватній власності та надана відповідачу у користування на праві оренди на підставі відповідного договору, а факт встановлення відсутності на ній родючого шару землі не відноситься до повноважень позивача і не встановлено спеціальним державним органом у цій сфері.

До того ж, доводи скаржника щодо обов`язку відповідача оформлення права оренди на земельну ділянку, призначену для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, після отримання спеціального дозволу на користування надрами від 08.11.2018 року № 6292 також не приймаються до уваги колегією суддів Південно-західного апеляційного господарського суду з огляду на наступне.

Встановлення та зміна цільового призначення земельних ділянок передбачено нормами ст. 20 Земельного кодексу України. Відповідно до ч. 3 ст. 20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється згідно з Порядком зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2008 року № 502 та за ініціативою власників.

Тому, Господарський суд Одеської області дійшов вірного висновку у оскаржуваному рішенні, що саме власником земельної ділянки мають бути проведені відповідні дії щодо зміни цільового призначення земельної ділянки за кадастровим номером 5121085600:01:001:0356. При цьому, позивач не позбавлений можливості та зобов`язаний в силу покладених на нього законом повноважень, вжити необхідних заходів реагування при непроведенні таких дій.

Що стосується посилань скаржника на неправильне застосування судом першої інстанції Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» колегія суддів зазначає, що ст. 21 вищевказаного Закону України судом було застосовано лише щодо відсутності в матеріалах справи доказів на підтвердження оскарження постанови про накладення на керівника Приватного підприємства "Кайман-К", м. Біляївка Одеської області адміністративного стягнення від 05.11.2018 року №1002-ДК/1166/АО/10/01/-18, оскільки вищенаведена норма регулює право суб`єкта господарювання на звернення до відповідного центрального органу виконавчої влади або до суду щодо оскарження рішень органів державного нагляду (контролю) і аргументи скаржника не підтверджені матеріалами справи.

Також позивач не довів ані суду першої інстанції, ані суду апеляційної інстанції обґрунтованість зробленого ним розрахунку шкоди, оскільки він зроблений тільки на підставі акту обстеження земельної ділянки, який не може бути прийнятий судом в якості належного доказу по справі (акт не підписаний відповідачем, визначення частки земельної ділянки без підтвердження іншими доказами не може вважатися таким, який правомірно був покладений позивачем як підстава застосування Методики визначення збитків). Причому посилання позивача на те, що постанова про накладення штрафу не оскаржена відповідачем і тому факти, що покладені в її основу не підлягають доказуванню, є хибними, оскільки позивач звернувся до суду з вимогою стягнення шкоди і всі її складові повинні бути доведені належними доказами, серед яких є і акт обстеження, а не постанова про притягнення керівника відповідача до адміністративної відповідальності, яка до речі не виконана посадовою особою.

Колегія суддів Південно-західного апеляційного господарського суду приходить до висновку, що при вирішенні даної справи судом першої інстанції правильно визначено характер правовідносин між сторонами, вірно застосовано норми права, що їх регулюють, повно і всебічно досліджено матеріали справи та надано належну правову оцінку доводам сторін і зібраним у справі доказам.

Відповідно до ст. 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа "Серявін проти України", § 58, рішення від 10 лютого 2010 року).

Пункт 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі - Конвеція) зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Трофимчук проти України", no. 4241/03, від 28.10.2010 року).

Обґрунтованим визнається рішення суду, ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених доказами, які були досліджені в судовому засіданні і які відповідають вимогам закону про їх належність та допустимість, або обставин, що не підлягають доказуванню, а також якщо рішення містить вичерпні висновки суду, що відповідають встановленим на підставі достовірних доказів обставинам, які мають значення для вирішення справи.

Колегія суддів зауважує, що ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує особі право на справедливий суд. Однак ця стаття не закріплює будь-яких правил допустимості доказів чи правил їх оцінки, а тому такі питання регулюються передусім національним правом і належать до компетенції національних судів.

Для того, щоб судовий розгляд був справедливим, як того вимагає п. 1 ст. 6 Конвенції, суд зобов`язаний належним чином вивчити та перевірити зауваження, доводи й докази, а також неупереджено їх оцінити на предмет того, чи будуть вони застосовуватися в рішенні суду.

І хоча Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях констатує, що п. 1 ст. 6 Конвенції дійсно вимагає, щоб суди мотивували висновки в рішеннях, однак ця вимога не означає обов`язку суду надавати детальну відповідь на кожен аргумент; таке питання вирішується виключно у світлі обставин конкретної справи.

Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 24.05.2018 року у справі № 918/519/17.

З огляду на вищевикладене доводи апеляційної скарги Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, м. Одеса не знайшли свого підтвердження та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення судом норм процесуального права, яке призвело або могло призвести по суті до неправильного вирішення справи. Відтак, колегія суддів Південно-західного апеляційного господарського суду приходить до висновку, що вимоги позивача, зазначені в апеляційній скарзі є необґрунтованими, а рішення Господарського суду Одеської області від 18.12.2019 року у справі № 916/1675/19 є таким, що прийняте без порушень норм матеріального та процесуального права та підстав для його скасування не вбачається.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на скаржника.

Керуючись ст. 126, 129, 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Південно-західний апеляційний господарський суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, м.Одеса на рішення Господарського суду Одеської області від 18.12.2019 року у справі №916/1675/19 залишити без задоволення, рішення Господарського суду Одеської області від 18.12.2019 року у справі № 916/1675/19 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і не може бути оскаржена в касаційному порядку, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 3 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України.

Головуючий суддя

Г.І. Діброва

Судді

Н.М. Принцевська

Г.П. Разюк

Джерело: ЄДРСР 88599889
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку