open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 420/191/19
Моніторити
Ухвала суду /19.11.2020/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.04.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /17.03.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.01.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.12.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /25.11.2019/ Одеський окружний адміністративний суд Рішення /13.11.2019/ Одеський окружний адміністративний суд Рішення /07.05.2019/ Білокуракинський районний суд Луганської області Ухвала суду /21.03.2019/ Білокуракинський районний суд Луганської області Ухвала суду /26.02.2019/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.02.2019/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.02.2019/ Новопсковський районний суд Луганської області Ухвала суду /21.01.2019/ Одеський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 420/191/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /19.11.2020/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.04.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /17.03.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.01.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.12.2019/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /25.11.2019/ Одеський окружний адміністративний суд Рішення /13.11.2019/ Одеський окружний адміністративний суд Рішення /07.05.2019/ Білокуракинський районний суд Луганської області Ухвала суду /21.03.2019/ Білокуракинський районний суд Луганської області Ухвала суду /26.02.2019/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.02.2019/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.02.2019/ Новопсковський районний суд Луганської області Ухвала суду /21.01.2019/ Одеський окружний адміністративний суд

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

___________________________________________________________________________________

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 березня 2020 р.

м.Одеса

Справа № 420/191/19

Категорія : 111030000 Головуючий в 1 інстанції: Левчук О.А.

Час і місце ухвалення: 15:58, м. Одеса

Дата складання повного тексту: 25.11.19 р.

Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - Бітова А.І.

суддів - Лук`янчук О.В.

- Ступакової І.Г.

при секретарі - Рощіній К.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2019 року у справі за позовом казенного підприємства "Морська пошуково-рятувальна служба" до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, Одеського управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И Л А :

У січні 2019 року казенне підприємство "Морська пошуково-рятувальна служба" (далі КП "МПРС" звернулося до суду з позовом до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби (далі ОВПП ДФС), Одеського управління ОВПП ДФС про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0004834911 від 19 жовтня 2018 року, яким на КП "МПРС" накладено штраф на загальну суму 13 172,04 грн. за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що 19 вересня 2017 року згідно витягу з системи електронного адміністрування ПДВ платника податку КП "МПРС" за №194885 від 19 вересня 2017 року зазначено, що сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) складає мінус 561 796,42 грн. При цьому, у графі Реєстраційний номер документу, відповідно до якого відбулися останні зміни зазначено override/02.2017.

Станом на 20 вересня 2017 року з невідомих причин за даними системи електронного адміністрування ПДВ КП "МПРС" обліковувалось від`ємне значення щодо суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН з позначкою - (мінус) 561 796,42 грн. та з метою вирішення зазначеного питання КП "МПРС" листом від 20 вересня 2017 року №2/34/1650-17 звернулось до ДФС України, проте жодних відомостей від ДФС України не отримано.

Отже, протягом тривалого часу КП "МПРС" штучно та безпідставно було позбавлено можливості реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН. Податковий орган відмовляв у реєстрації податкових накладних у встановлені законодавством строки в результаті неправомірних дій самого податкового органу, пов`язаних із невірним розрахунком реєстраційного ліміту. У зв`язку з чим, КП "МПРС" звернулось до суду з позовом до ДФС України (справа №815/6776/17). При цьому, період за який проведено камеральну перевірку співпадає з періодом судового оскарження КП "МПРС" дій ДФС України. Тобто, причиною несвоєчасної реєстрації податкових накладних у ЄРПН є неправомірні дії податкового органу, пов`язані із невірним розрахунком реєстраційного ліміту, а не порушення податкового законодавства з боку платника податків КП "МПРС".

Відповідачі позов не визнали, вказуючи, що контролюючим органом проведено камеральну перевірку КП "МПРС" з питань дотримання граничних термінів реєстрації податкових накладних та встановлено, що в порушення п.201.10 ст. 201 ПК України КП "МПРС" несвоєчасно зареєстровано податкові накладні в ЄРПН на загальну суму 40 013,15 грн., за що передбачена фінансова відповідальність у вигляді накладення штрафу у розмірі, встановленому п.120.1-1 ст. 120-1 ПК України. Таким чином, податкове повідомлення-рішення прийнято правомірно, а у задоволенні позову слід відмовити.

Справу розглянуто за правилами загального позовного провадження.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2019 року адміністративний позов КП "МПРС" (код ЄДРПОУ 38017026, адреса місцезнаходження:65114, м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 140А) до ОВПП ДФС (код ЄДРПОУ 39440996, адреса місцезнаходження: 04119, м. Київ, вул. Дегтярівська, 11-Г), Одеського управління ОВПП ДФС (код ЄДРПОУ ВП 40980109, адреса місцезнаходження: 65058, м. Одеса, проспект Шевченка, 15/1) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, задоволено.

Визнано протиправними та скасовано податкове повідомлення-рішення ОВПП ДФС №0004834911 від 19 жовтня 2018 року.

Стягнуто з ОВПП ДФС (код ЄДРПОУ 39440996, адреса місцезнаходження: 04119, м. Київ, вул. Дегтярівська, 11-Г) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь КП "МПРС" (код ЄДРПОУ 38017026, адреса місцезнаходження: 65114, м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 140А) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1 921,00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня 00 копійок) та витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 2 000,00 грн. (дві тисячі гривень 00 копійок).

В апеляційній скарзі ОВПП ДФС ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи.

В обґрунтування апеляційної скарги ОВПП ДФС зазначає, що факт несвоєчасності реєстрації в ЄРПН податкових накладних підтверджується матеріалами перевірки позивача. Отже, КП "МПРС" порушено п.201.10 ст. 201 ПК України, за що передбачена фінансова відповідальність у вигляді накладення штрафу у розмірі, встановленому п.120.1-1 ст. 120-1 ПК України. Таким чином, податкове повідомлення-рішення прийнято правомірно.

У відзиві КП "МПРС" на апеляційну скаргу вказує, що вважає апеляційну скаргу необґрунтованою, а її зміст і вимоги такими, що спростовуються фактичними обставинами та матеріалами справи, а отже, вона не підлягає задоволенню.

Учасники справи в судове засідання апеляційного адміністративного суду не з`явилися, про час, дату та місце слухання справи повідомлені належним чином. Враховуючи що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, особиста їх участь в судовому засіданні не обов`язкова. Судова колегія, у відповідності до ч.2 ст. 313 КАС України, визнає можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності сторін.

Згідно ч.4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ОВПП ДФС, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, судова колегія приходить до наступного.

Обставини встановлені судом першої інстанції, підтверджені судом апеляційної інстанції та неоспорені учасниками апеляційного провадження:

Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 08 грудня 2011 року проведено державну реєстрацію КП "МПРС" за № 1 556 102 0000 042986.

02 жовтня 2018 року державним ревізором-інспектором відділу податкового супроводження підприємств транспорту і зв`язку Одеського управління Офісу ВПП ДФС Худик О.М., відповідно до ст. 76, пп.75.1.1 п.75.1 ст. 75 ПК України проведено камеральну перевірку даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість з питань дотримання КП "МПРС" граничних термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН, що підлягають наданню покупцям платникам податку на додану вартість у період з 10 листопада 2017 року по 27 серпня 2018 року за результатами якої складено акт №196/28-10-49-11/38017026/34.

Актом перевірки №196/28-10-49-11/38017026/34 від 02 жовтня 2018 року встановлено порушення КП "МПРС" п.201.10 ст. 201 ПК України, несвоєчасно зареєстровані податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму ПДВ 40 013,15 грн.

19 жовтня 2018 року ОВПП ДФС винесено податкове повідомлення-рішення №0004834911, яким відповідно до ст.ст. 120-1, 201, ПК України на КП "МПРС" накладено штраф на загальну суму 13 172,04 грн.

Не погодившись з податковим повідомленням-рішенням №0004834911 від 19 жовтня 2018 року КП "МПРС" подано скаргу, за результатами якої ДФС податкове повідомлення-рішення від 19 жовтня 2019 року № 0004834911 залишено без змін, а скаргу без задоволення.

Як вбачається з матеріалів справи, сума податку, на яку КП "МПРС" має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних станом на 19 вересня 2017 року становить "-" 561 796,42 грн., а станом на 07 листопада 2017 року" - "2 189 208,67 грн.

При цьому, судом першої інстанції з`ясовано, що в провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходилась справа №815/6776/17 за позовом КП "МПРС" до ДФС України про визнання протиправними дій ДФС України із зменшення реєстраційного ліміту (суми податку, на яку КП "МПРС" має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН у системі електронного адміністрування ПДВ на суму 23 268 399 грн.; зобов`язання ДФС України вилучити з Автоматизованої інформаційної системи Податковий блок щодо КП "МПРС" запис про дію від 02 листопада 2017 за документом override/02.2017 на суму 23 268 399 грн.; зобов`язання ДФС України забезпечити реєстрацію податкових накладних КП "МПРС" строк реєстрації яких, з вини ДФС України, минув, без застосування штрафних санкцій.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2019 року по справі №815/6776/17 адміністративний позов задоволено, визнано протиправними дії ДФС України із зменшення реєстраційного ліміту (суми податку, на яку КП "МПРС" має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН у системі електронного адміністрування ПДВ на суму 23 268 399 грн., зобов`язано ДФС України вилучити з Автоматизованої інформаційної системи Податковий блок щодо КП "МПРС" запис про дію від 02 листопада 2017 за документом override/02.2017 на суму 23 268 399 грн.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2019 року у справі №815/6776/17 набрало законної сили.

При цьому, в рішенні Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2019 року по справі №815/6776/17 судом дослідженні обставини щодо причин виникнення від`ємного значення суми податку, на яку платник податку КП "МПРС" має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН та зменшення реєстраційного ліміту (суми податку, на яку КП "МПРС" має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН) у системі електронного адміністрування ПДВ.

Так, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2019 року у справі №815/6776/17 встановлено, що 11 травня 2016 листом від №1/1/88-16 КП "МПРС" звернулось до ДФС України за податковою консультацією стосовно надання роз`яснення щодо належності (віднесення) коштів, які КП "МПРС" отримує від ДП "АМПУ", до цільового фінансування, а також порядку оподаткування податком на прибуток та ПДВ здійснення ДП "АМПУ" фінансування заходів з функціонування та розвитку системи пошуку і рятування в морському пошуково-рятувальному районі шляхом перерахування коштів у розмірі 10 відсотків корабельного збору КП "МПРС", визначеного Постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року №158 "Про відновлення єдиної системи пошуку та рятування на морі".

Листом ДФС України від 06 червня 2016 року №12374/6/99-99-15-02-02-15 було надано відповідь, що у разі, якщо КП "МПРС" не здійснює для ДП "АМПУ" постачання послуг в рахунок сплати 10 відсотків корабельного збору, то операція з фінансування заходів із забезпечення функціонування та розвитку системи пошуку і рятування в морському пошуково-рятувальному районі шляхом перерахування 10 відсотків корабельного збору на користь КП "МПРС" на підставі Постанови №158 не є об`єктом оподаткування ПДВ та за такою операцією база оподаткування ПДВ не визначається.

КП "МПРС" не погодилось з таким висновком ДФС України та вважаючи, що вказана операція є об`єктом та базою оподаткування ПДВ, 04 липня 2017 року звернулось до суду з позовом до ДП "АМПУ" про стягнення сум ПДВ та зобов`язання нараховувати та перераховувати КП "МПРС" 10 % корабельного збору з урахуванням ПДВ.

Рішенням господарського суду м. Києва від 30 серпня 2016 року у задоволенні позову КП "МПРС" відмовлено повністю.

Постановою Київського апеляційного господарського суду від 14 листопада 2016 року у справі №910/12596/16 рішення суду першої інстанції залишено без змін, а апеляційну скаргу КП "МПРС" без задоволення з огляду на те, що кошти у розмірі 10% корабельного збору, які ДП "АМПУ" перераховує КП "МПРС", є коштами цільового фінансування відповідних заходів з функціонування та розвитку системи пошуку і рятування на морі і не є платою за послуги. Як наслідок, такі кошти не є об`єктом оподаткування ПДВ та податком на прибуток.

Таким чином, до жовтня 2016 року КП "МПРС" не мало однозначної відповіді з питання нарахування податкових зобов`язань з ПДВ на суму коштів, яка надходить від АМПУ, а тому протягом травня-жовтня 2016 року на дату отримання коштів від ДП АМПУ, КП "МПРС" визнавались податкові зобов`язання із складанням і реєстрацією податкових накладних у ЄРПН. Усього за вищевказаний період КП "МПРС" зареєструвало податкових зобов`язань з ПДВ (сума податку на додану вартість) при надходженні коштів від ДП АМПУ на загальну суму 23 268 398,52 грн., оскільки вважало за необхідне, як платник ПДВ - постачальник послуг, дотримуватись вимог ПК України щодо оподаткування ПДВ.

Враховуючи висновки постанови Київського апеляційного господарського суду від 14 листопада 2016 року у справі №910/12596/16 про належність коштів у розмірі 10% корабельного збору, які ДП "АМПУ" перераховує КП "МПРС" до коштів цільового фінансування, КП "МПРС" звернулось до ДП "АМПУ" з листом від 30 листопада 2016 року вих. №1/6/1126-16 щодо реєстрації коригувань до податкових накладних в порядку ст. 192 ПК України за період травень-жовтень 2016 року.

Фактична реєстрація коригувань податкових зобов`язань відбулась у лютому 2017 року, а саме:

- РКЕ №1 від 01 лютого 2017 року до податкової накладної №1 від 26 травня 2016 року на загальну суму -15 653 484,00 грн., в т.ч. ПДВ- 2 608 914,00 грн.;

- РКЕ №2 від 01 лютого 2017 року до податкової накладної №5 від 05 липня 2016 року на загальну суму -22 720 482,17 грн., в т.ч. ПДВ- 3 786 747,03 грн.;

- РКЕ №3 від 01 лютого 2016 року до податкової накладної №53 від 28 липня 2016 року на загальну суму -23 711 811,05 грн., в т.ч. ПДВ- 3 951 968,51 грн.;

- РКЕ №4 від 01 лютого 2017 року до податкової накладної №26 від 25 серпня 2016 року на загальну суму -24 827 306,03 грн., в т.ч. ПДВ- 4 137 884,34 грн.;

- РКЕ №5 від 01 лютого 2017 року до податкової накладної №16 від 22 вересня 2016 року на загальну суму -26 986 896,97 грн., в т.ч. ПДВ- 4 497 816,16 грн.;

- РКЕ №6 від 01 лютого 2017 року до податкової накладної №28 від 25 жовтня 2016 року на загальну суму -25 710 410,87 грн., в т.ч. ПДВ- 4 285 068,48 грн.

Після реєстрації вищезазначених розрахунків коригування до податкових накладних за період травень-жовтень 2016 у ЄРПН, КП "МПРС" 16 лютого 2017 року - 17 лютого 2017 року подано уточнюючі розрахунки податкових зобов`язань з ПДВ до декларацій у зв`язку з виправленнями самостійно виявлених помилок. Вказані розрахунки були прийняті без зауважень органами ДФС України, що підтверджується квитанціями.

21 березня 2017 року КП "МПРС" звернулось до ДПІ у Київському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області із заявою про повернення надміру зарахованих до бюджету податків на суму 21 714 506 грн. (№ 1/34/442-17).

Згідно роздруківки з електронного кабінету платника податків на офіційному веб-сайті ДФС України від 20 червня 2017 року (платіж 30 14010100 00) за кодом операції ЮС 02 червня 2017 року на електронний рахунок надійшла сума 1 000 000 грн., тобто відбулось часткове повернення коштів за заявою КП "МПРС" про повернення надміру зарахованих до бюджету податків від 21 березня 2017 року (№1/34/442-17).

Також, на електронний рахунок позивача надійшла сума 1 185 878 грн., що підтверджено витягом №134228 від 13 липня 2017 року, а також витягом №014575 від 01 серпня 2017 року надійшов залишок суми згідно заяви від 21 березня 2017 року (№1/34/442-17), а саме 20 503 618 грн.

Таким чином, станом на 01 серпня 2017 року ДФС України відповідно до вимог чинного законодавства повернула на електронний рахунок позивача надміру зарахований до бюджету податок на додану вартість у сумі 21 714 506 грн. за період з травня по жовтень 2016 року. Вказані суми також відповідно до вимог ст. 200-1 ПК України були перераховані на поточний рахунок платника податків КП "МПРС".

Протягом вересня-листопада 2017 у системі електронного адміністрування ПДВ у КП "МПРС" виникло від`ємне значення суми податку, на яку платник податку КП "МПРС" має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно даних витягу щодо суми податку, на яку платник податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН з системи електронного адміністрування ПДВ, на запит від 01 вересня 2017 року №14909 з`ясовано, що сума податку на яку платник має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН була скоригована на суму повернутих надміру сплачених до бюджету податків, а саме податку на додану вартість у сумі 21 714 506 грн.

Так, 18 вересня 2017 року КП "МПРС" подало податкову декларацію з ПДВ за серпень 2017 року, яку було прийнято, що підтверджується квитанцією №2. У вказаній квитанції зазначено, що на момент подання декларації сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних складає 45 927,58 грн.

19 вересня 2017 року згідно витягу з системи електронного адміністрування ПДВ платника податку КП "МПРС" за №194885 від 19 вересня 2017 року зазначено, що сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН складає мінус 561 796,42 грн. При цьому, у графі Реєстраційні номер документу, відповідно до якого відбулися останні зміни зазначено override/02.2017.

Отже, починаючи з 20 вересня 2017 року за даними системи електронного адміністрування ПДВ КП "МПРС" обліковувалось від`ємне значення щодо суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН з позначкою - (мінус) 561 796,42 грн.

З метою вирішення зазначеного питання КП "МПРС" листом від 20 вересня 2017 року №2/34/1650-17 звернулось до ДФС України стосовно надання роз`яснень щодо причин виникнення від`ємного значення суми податку, на яку платник податку КП "МПРС" має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН у сумі 561 796,42 грн. з метою усунення порушення прав платника податку КП "МПРС" на реєстрацію податкових накладних та/або розрахунків коригування в ЄРПН, а також уникнення пропущення строків їх реєстрації, встановлених ПК України.

Станом на 13 листопада 2017 року відповідей або роз`яснень на лист від 20 вересня 2017 року №2/34/1650-17 КП "МПРС" не отримано.

07 листопада 2017 року згідно витягу з системи електронного адміністрування ПДВ платника податку КП "МПРС" за №75473 від 07 листопада 2017 року, реєстраційний ліміт (сума податку, на яку КП "МПРС" має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН) було зменшено на суму 23 268 399 грн. внаслідок помилкового розрахунку значення перевищено - загальну суму перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН, яка вказується у рядку 6 щодо суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН.

Також, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2019 року по справі №815/6776/17 встановлено, що дії податкового органу з безпідставного зменшення реєстраційного ліміту КП "МПРС" (суми податку, на яку КП "МПРС" має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН), наслідком чого стало виникнення його від`ємного значення, призвели до неможливості реєстрації позивачем податкових накладних з моменту виникнення такого від`ємного значення, а саме з 31 жовтня 2017 року по 01 серпня 2018 року, а з 01 серпня 2018 року по 02 січня 2019 року (дату анулювання платником ПДВ позивача) до неможливості своєчасної реєстрації КП "МПРС" податкових накладних.

З 01 серпня 2018 року запроваджено механізм реєстрації в ЄРПН ПН та РК, дата складання яких знаходиться в межах періоду, за який в СЕА ПДВ наявна інформація про виникнення перевищення податкових зобов`язань, зазначених у податкових деклараціях (з урахуванням уточнюючих розрахунків до них) над сумою податку, що міститься в ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН (?Перевищ).

Так, реєстраційний ліміт у платника податків КП "МПРС" виник 31 жовтня 2017 року, що підтверджується витягом з СЕА ПДВ за №75473 від 07 листопада 2017 року, згідно якого сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН складає - 21 891 760 грн.

Отже, з 31 жовтня 2017 року по 01 серпня 2018 року КП "МПРС" було позбавлено можливості реєстрації податкових накладних у ЄРПН.

Лише починаючи з серпня 2018 року у зв`язку із запровадженням механізму реєстрації в ЄРПН ПН та РК, дата складання яких знаходиться в межах періоду, за який в СЕА ПДВ наявна інформація про виникнення перевищення податкових зобов`язань, зазначених у податкових деклараціях (з урахуванням уточнюючих розрахунків до них) над сумою податку, що міститься в ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН (?Перевищ), КП "МПРС" було зареєстровано всі податкові накладні починаючи з 31 жовтня 2017 року і в подальшому до 02 січня 2019 року з порушенням граничних термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

При цьому, незважаючи на запровадження вищевказаного механізму, в період з 31 жовтня 2017 року по 02 січня 2019 року реєстрація всіх податкових накладних відбувалась з порушенням граничних термінів їх реєстрації в ЄРПН у зв`язку із безпідставним зменшенням органом ДФС України реєстраційного ліміту в СЕА ПДВ КП "МПРС" та виникнення його від`ємного значення, що унеможливило з 31 жовтня 2017 року своєчасну реєстрацію платником податків КП "МПРС" податкових накладних у ЄРПН.

Таким чином, обставини, встановлені рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2019 року по справі №815/6776/17, відповідно до ч.4 ст. 78 КАС України, не доказуються при розгляді даної справи.

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки порушення граничних строків реєстрації податкових накладних сталось з підстав, які не залежали від КП "МПРС, доводи представника відповідача щодо того, що позивачем виписано податкові накладні, які несвоєчасно були зареєстровані в ЄРПН, чим допущено порушення п.120-1 ст. 120 ПК України, є необґрунтованими та такими, що спростовуються зібраними по справі доказами.

Судова колегія вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-14, 73, 74, 77, 78 КАС України, ст.ст. п.120-1.1 ст. 120-1, 201 ПК України, які регулюють спірні правовідносини.

Судова колегія не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.

Згідно п.11 підрозділу 2 Розділу ХХ Перехідні положення ПК України з 01 лютого 2015 року реєстрації в ЄРПН підлягають всі податкові накладні та розрахунки коригування по податкових накладних незалежно від розміру податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до ст. 201 ПК України податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в ЄРПН. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п.201.1 цієї статті та/або п.192.1 ст. 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п.201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладених/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Відповідно до п.120-1.1 ст. 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого ст. 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог ст.ст. 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Відповідно до ч.4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2019 року у справі №815/6776/17 задоволено адміністративний позов КП "МПРС" до Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України), визнано протиправними дії ДФС України із зменшення реєстраційного ліміту (суми податку, на яку КП "МПРС" має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) у системі електронного адміністрування ПДВ на суму 23 268 399 грн., зобов`язано ДФС України вилучити з Автоматизованої інформаційної системи "Податковий блок" щодо КП "МПРС" запис про дію від 02 листопада 2017 за документом "override/02.2017."на суму 23 268 399 грн.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 23 липня 2019 року у справі №815/6776/17 апеляційну скаргу ДФС України залишено без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2019 залишено без змін.

Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 22 листопада 2019 року відмовлено у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою ДФС України на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 3 квітня 2019 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 23 липня 2019 року у справі №815/6776/17.

Судовими рішеннями у справі №815/6776/17 встановлено, що результатом безпідставного зменшення органом ДФС України реєстраційного ліміту та виникнення його від`ємного значення стало застосування штрафних санкцій до платника податку КП "МПРС", оскарження яких є предметом розгляду в даній справі.

Таким чином, протиправні дії ДФС України щодо зменшення КП "МПРС" реєстраційного ліміту призвели до неможливості своєчасної реєстрації КП "МПРС" податкових накладних у період з 31 жовтня 2017 року по 02 січня 2019 року, у тому числі і податкових накладних, що зазначені у акті Одеського управління ОВПП ДФС від 02 жовтня 2018 року №196/28-10-49-11/38017026/34 на загальну суму 40 013,15 грн., і як наслідок, необґрунтованого прийняття Одеським управлінням Офісу ВПП ДФС податкового повідомлення - рішення від 19 жовтня 2018 року №0004834911 про застосування до КП "МПРС" штрафу у сумі 13 172,04 грн.

Отже, несвоєчасна реєстрація КП "МПРС" податкових накладних в ЄРПН за спірний період відбулась саме з вини податкового органу, що встановлено судовими рішеннями у справі №815/6776/17.

Згідно п.109.1 ст. 109 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

В межах спірних правовідносин, судова колегія встановила, що неналежне виконання вимог податкового законодавства стосовно своєчасної реєстрації позивачем податкових накладних відбулось з вини контролюючого органу, що виключає протиправність діянь платника податку, та як наслідок, притягнення його до відповідальності. Відсутність вини платника податків, як необхідної складової податкового правопорушення, обумовила протиправність застосування штрафних (фінансових) санкцій спірним податковим повідомленням-рішенням.

Доводи апеляційної скарги ОВПП ДФС не містять інших обґрунтувань ніж ті, які були зазначені в акті перевірки та у відзиві на позовну заяву.

Судова колегія вважає у ході розгляду справи судом першої інстанції було надано належну оцінку доказам та іншим обставинами у справі, що спростовують позицію контролюючого органу про вчинення позивачем порушення вимог податкового законодавства у частині несвоєчасності реєстрації податкових накладних.

За таких обставин, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції, що позивачем у даній справі було вчинено всіх залежних від нього заходів для недопущення порушення законодавства при реєстрації в ЄРПН, та про відсутність вини позивача в порушенні граничного строку реєстрації податкових накладних.

Враховуючи все вищевикладене, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Судова колегія не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, судова колегія, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2019 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 26 березня 2020 року.

Головуючий : Бітов А.І.

Суддя : Лук`янчук О.В.

Суддя : Ступакова І.Г.

Джерело: ЄДРСР 88429251
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку