open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
7 Справа № 540/56/20
Моніторити
Ухвала суду /20.10.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.10.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.10.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.06.2022/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.05.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /19.05.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.10.2020/ Херсонський окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.10.2020/ Херсонський окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.09.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.09.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.08.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Постанова /14.07.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.07.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.06.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.05.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.05.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /10.04.2020/ Херсонський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.03.2020/ Херсонський окружний адміністративний суд Рішення /16.03.2020/ Херсонський окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.03.2020/ Херсонський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.02.2020/ Херсонський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.01.2020/ Херсонський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 540/56/20
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /20.10.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.10.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.10.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.06.2022/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.05.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /19.05.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.10.2020/ Херсонський окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.10.2020/ Херсонський окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.09.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.09.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.08.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Постанова /14.07.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.07.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.06.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.05.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.05.2020/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /10.04.2020/ Херсонський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.03.2020/ Херсонський окружний адміністративний суд Рішення /16.03.2020/ Херсонський окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.03.2020/ Херсонський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.02.2020/ Херсонський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.01.2020/ Херсонський окружний адміністративний суд
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

___________________________________________________________________

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 березня 2020 р.

м. Херсон

Справа № 540/56/20

15год. 17 хв.

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Хом`якової В.В.,

при секретарі: Перебийніс Н.Ю., за участю представника позивача Крикун П.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Берислав" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправними та скасування припису щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування та наказу в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами,

встановив:

Публічне акціонерне товариство "АрселорМіттал Берислав" (далі - ПАТ "АрселорМіттал Берислав", позивач) звернулось до суду з позовом до Державної служби геології та надр України (далі - Держгеонадра, відповідач), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати припис Державної служби геології та надр України щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування від 12.07.2019 № 224-14/01,

- визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 28.11.2019 № 440 "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів", в частині зупинення з 01.02.2020 дії спеціального дозволу на користування надрами № 4654 виданого 28.12.2007 Публічному акціонерному товариству "АрселорМіттал Берислав" з метою видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного, Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області);

- стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - Державної служби геології та надр України на користь позивача судові витрати, зокрема, витрати зі сплати судового збору у розмірі 3842 грн. та витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 27000 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що оскаржуваний припис та наказ про зупинення дії спецдозволу на користування надрами є необ`єктивними та незаконними, зобов`язуючими позивача здійснити певні дії, які він не може вчинити з незалежних від нього обставин, а відтак, підлягають скасуванню. Припис про усунення порушень та наказ про зупинення дії спецдозволу на користування надрами були прийняті за наслідками планової перевірки ПАТ "АрселорМіттал Берислав" щодо дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини), висновки якої зафіксовано в акті № 39/4654-Х від 12.07.2019. Порушення, виявлені при проведені перевірки в липні 2019 року, стосувались не внесення товариством змін до спецдозволу та інших порушень, які пов`язані з неможливістю тривалий час видобувати копалини, не з вини позивача, а внаслідок бездіяльності Держгеонадра. Починаючи з 2012 року товариство неодноразово зверталось до Державної служби геології та надр з заявами та відповідним пакетом документів про переоформлення спеціального дозволу на право користування надрами, проте остання повертала заяви та додані документи для приведення їх у відповідність за надуманих підстав. Невнесення змін до спеціального дозволу є наслідком невиконанням відповідачем рішення суду по справі № 826/10085/16, яке набрало законної сили, та яке зобов`язувало відповідача видати наказ про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), реєстраційний №4654 від 28.12.2007, виданого ПАТ "АрселорМіттал Берислав", на підставі поданої заяви на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами №4654 від 28.12.2007, що зареєстрована у Державній службі геології та надр України за вхідним номером №700/13/12-16 від 18.01.2016 та надати Публічному акціонерному товариству "АрселорМіттал Берислав" спеціальний дозвіл на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), реєстраційний №4654 від 28.12.2007 на новому бланку з урахуванням відповідних змін. Крім того, тривалий час термін дії спецдозволу був зупинений внаслідок прийняття відповідачем 15.08.2014 наказу № 266, яким зупинена дія спеціального дозволу на користування надрами від 28.12. 2007 року № 4654. Даний наказ також був визнаний неправомірним та скасований в судовому порядку, але за період з моменту його прийняття до набрання законної сили рішення по справі № 826/9356/16 позивач був позбавлений можливості користування надрами за спеціальним дозволом.

Ухвалою від 13.01.2020 відкрито спрощене провадження, призначено судове засідання на 12.02.2020.

11.02.2020 до суду надійшло клопотання відповідача про відкладення розгляду справи у зв`язку з великою завантаженістю та проведення наступного судового засідання в режимі відеоконференції.

Ухвалою від 12.02.2020 суд залишив клопотання відповідача про призначення судового засідання в режимі відеоконференції без задоволення, оскільки відповідачем не був наданий відзив на позовну заяву, та не обгрунтовано вагомих підстав для призначення відеоконференції. Також суд зобов`язав відповідача вдруге надати відзив на позовну заяву та вирішив подальше провадження здійснювати за правилами загального провадження, призначивши підготовче провадження на 02.03.2020.

13.02.2020 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому Державна служба геології та надр України не погоджується з позовними вимогами, вважає їх такими, що суперечать чинному законодавству, а відтак не підлягають задоволенню. Відповідач зазначає, що Держгеонадра видано ПАТ "АрселорМіттал Берислав" спеціальний дозвіл на користування надрами №4654 від 28.12.2007. Як додаток до дозволу, між Держгеонадра та надрокористувачем укладено угоду №4654 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, відповідно до якої позивач взяв на себе зобов`язання виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених дозволом та цією угодою та нормами діючого законодавства. З моменту отримання дозволу у надрокористувача виникли права та обов`язки, передбачені особливими умовами дозволу, угодою, та, відповідно Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМУ від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615), але позивач взятих на себе зобов`язань не виконує, що підтвердилось при проведенні державного нагляду (контролю) дотримання умов надрокористування. Під час проведення планової перевірки були виявлені наступні порушення: не внесено зміни до спеціального дозволу на користування надрами у разі зміни особливих умов та інших умов, визначених у спеціальному дозволі на користування надрами, а саме щодо скасування обов`язкового моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до постанови КМУ від 28.01.2015 № 42; не внесено зміни до угоди про умови користування надрами без внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, а саме щодо скасування моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до постанови КМУ від 28.01.2015 №42; не внесено зміни до спеціального дозволу на користування надрами у разі виявлення під час користування надрами про нові властивості, якість або кількість корисних копалин після проведення державної експертизи, не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28.12.2007, а саме: видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного; надрокористувач не подає щороку до Держгеонадр інформації щодо стану виконання Програми робіт за формою згідно із законодавством; не виконуються п. 5.3 вимог Угоди про умови користування надрами № 4654 від 28.12.2007, а саме: проводити та фінансувати роботи у термін та в межах, зазначених у програмі робіт; не виконується програма робіт з видобування вапняків Осокорівського родовища (складання робочого проекту на розробку та рекультивації родовища, ОВНС, відсутній проект розробки родовища корисних копалин, підготовка матеріалів для переоформлення акту надання гірничого відводу і отримання його в установленому порядку, відсутній акт про надання гірничого відводу, підготовка матеріалів для переоформлення земельної ділянки для потреб, пов`язаних з користуванням надрами в установленому порядку, укладення договору земельної ділянки, відсутні документи, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов`язаних з користування надрами, підготовка родовища до розробки: проходу в`їзних, розрізних траншей та утворення площадок, тощо).

Відповідач вказує, що припис №224-14/01 від 12.07.2019 був складений з дотриманням чинного законодавства, позивачу надано строк на усунення порушення до 12.08.2019, шляхом надання до Держгеонадра документів та матеріалів, що підтверджують факт усунення порушень. Надрокористувач підписав акт та припис без зауважень та заперечень. Дії позивача щодо виконання вимог припису свідчать про те, що з порушеннями, виявленими під час проведення перевірки, позивач погодився, листом від 05.08.2019 № 227 надіслав звіт про усунення порушень. У вказаному звіті у графі "стан виконання" позивач наголошує, що вказані у приписі порушення будуть усунуті після внесення змін до спеціального дозволу № 4654 від 20.12.2007. Проте, з вказаного звіту не вбачається, що позивачем усунуті порушення, які зазначені у приписі. При цьому, лише внаслідок повторної подачі документів про внесення, змін до спеціального дозволу на користування надрами, орган з питань надання дозволу має можливість перевірити достовірність геологічної інформації наданої надрокористувачем, яка в силу певних обставин не перевіряється під час судового розгляду. Станом на момент звернення до суду із позовом позивач не звертався до Держгеонадр із будь-яким заявами щодо внесення зміни спеціального дозволу.

Відповідач звертає увагу суду на те, що надрокористувачем не надіслано до Держгеонадр матеріалів щодо отримання земельної ділянки для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, а також інформації щодо підготовки родовищ до розробки. Враховуючи вищезазначене, наказом Держгеонадр від 28.11.2019 № 440 відтерміновано з 01.02.2020 дату зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28.12.2007, наданого позивачу, у зв`язку з порушенням надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр, невиконанням в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування під час проведення перевірки Азово_Чорноморським міжрегіональним відділом Держгеонадр. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення порушень. Відповідно до п. 22 Порядку № 615 дія дозволу зупиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо, зокрема, у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр, у разі не виконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

28.02.2020 від позивача надійшла відповідь на відзив, в якому позивач вказує, що дійсно надіслав звіт про усунення порушень, але зазначив в ньому, що вказані у приписі порушення будуть усунуті після внесення змін до спеціального дозволу № 4654 від 20.12.2007. Акт перевірки № 39/4654-Х від 12.07.2019 також був підписаний із зауваженнями, які надіслані листом від 12.07.2019 вих. № 203 на ім`я Азово-Чорноморського міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України. Форма бланку припису не містить граф для надання надрокористувачем своїх зауважень, але відсутність зауважень з приписом не означає погодження з ним. При подання листа про виконання припису позивач повідомив про неможливість виконання пунктів 1, 2, 4 припису, з підстав, не залежних від надрокористувача, а через протиправну бездіяльність Державної служби геології та надр України, яка полягає у невнесенні змін до спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2007 № 4654. Заяву про внесення змін до дозволу позивач подавав неодноразово починаючи з 2012 року, необхідності повторної подачі документів про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами немає. Факт безпідставності дій Державної служби геології та надр України щодо відмови у внесенні змін до спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2007р. № 4654 було встановлено рішеннями судів, які набрали законної сили, по справах №№ 821/1033/15-а, 821/684/16, 826/9356/16. Державна служба геології та надр України прийняла наказ від 15.08.2014 № 266 в частині зупинення дії спеціального дозволу, який був оскаржений в суді, рішенням суду по справі № 826/9356/16 від 14.04.2017 визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 15.08.2014 № 266 в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28.12.2007, але весь цей період з 2014 року ПАТ "АрселорМіттал Берислав" було прямо позбавлене можливості проводити будь-які роботи на наданій йому в користування ділянці, в тому числі й виконувати мету дозволу - видобування вапняків придатних для виробництва вапна будівельного. Також позивач вказує, що зважаючи на бездіяльність відповідача, яка полягає у невнесенні змін до спеціального дозволу/ненаданні вмотивованої відмови, ПАТ "АрселорМіттал Берислав" змушене було 02.07.2016 звернутись до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом про визнання протиправною бездіяльності суб`єкта владних повноважень та зобов`язання вчинити певні дії (справа № 826/10085/16). Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 0.01.19 по справі № 826/10085/16, залишеним в силі постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 26.03.2019, адміністративний позов ПАТ "АрселорМіттал Берислав" задоволено повністю, визнано протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо невидачі наказу про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами Осокорівського родовища №4654 від 28.12.2007, та зобов`язано Державну службу геології та надр України видати наказ про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами Осокорівського родовища №4654 від 28.12.2007, на підставі поданої ПАТ "АрселорМіттал Берислав" заяви на внесення змін до спеціального дозволу №700/13/12-16 від 18.01.2016 та надати ПАТ "АрселорМіттал Берислав" спеціальний дозвіл на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), реєстраційний №4654 від 28.12.2007 на новому бланку з урахуванням відповідних змін.

Ухвалою від 03.03.2020 суд закрив підготовче провадження та призначив розгляд справи по суті на 16.03.2020 о 13 год. 00 хвил. в режимі відеоконференції, проведення відеоконференції доручено Шевченківському районному суду м. Києва.

16.03.2020 в судове засідання прибув представник позивача, просить задовольнити розгляд справи. Представник відповідача в судове засідання в Шевченківський районний суд м. Києва не прибув, що підтверджено судовим розпорядником Малим Р. Враховуючи , що відповідач був своєчасно повідомлений про день і час проведення судового засідання в режимі відеоконференці, отримав ухвалу рекомендованим листом з повідомленням 10.03.2020, клопотань про відкладення судового засідання не подавав, суд вважає що його неявка не перешкоджає розгляду справи по суті (ч. 1 ст. 205 КАС України). Тому розгляд справи відбувся у відкритому судовому засіданні за допомогою звукозаписувального засобу.

Заслухавши представника позивача, дослідивши матеріали справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов наступних висновків.

Державною службою геології та надр України на підставі наказу від 02.03.2012 № 74 публічному акціонерному товариству "АрселорМіттал Берислав" було видано спеціальний дозвіл на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), реєстраційний № 4654 від 28 грудня 2007 року (далі - спеціальний дозвіл), строком дії 20 (двадцять) років, із зазначенням виду користування надрами - "видобування". Метою користування надрами в спеціальному дозволі вказано "видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного". Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода № 4654 від 12.04.2012 про умови користування надрами з метою видобування вапняків Осокорівського родовища, з додатками № 1 (Характеристика ділянки надр з метою видобування вапняків Осокорівського родовища) та № 2 (Програма робіт з видобування вапняків Осокорівського родовища).

Співробітниками Азово-Чорноморського міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України: головним спеціалістом Дроженком Олександром Семеновичем та провідним спеціалістом Поповим Сергієм Васильовичем, за участі залученого спеціаліста - заступника начальника ДО "Південна ТІДГК" Тарусіна Олександра Георгійовича, в період з 08.07.2019 по 12.07.2019 на підставі наказу Держгеонадр від 04.06.2019 № 183 та направлення на перевірку від 01.07.2019 №211, було проведено планову перевірку ПАТ "АрселорМіттал Берислав" щодо дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини). За результатами перевірки складено акт № 39/4654-Х від 12.07.2019 перевірки дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини), який підписано представником надрокористувача із зауваженнями (арк.справи 48-53).

Перевіркою виявлено наступні порушення:

1. Не внесено зміни до спеціального дозволу на користування надрами у разі зміни особливих умов та інших умов, визначених у спеціальному дозволі на користування надрами, а саме щодо скасування обов`язкового моніторингу та наукової супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до постанови КМУ від 28.01.2015 № 42.

2. Не внесено зміни до угоди про умови користування надрами без, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, а саме: щодо скасування моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до постанови КМУ від 28.01.2015 №42.

3. Не внесено зміни до спеціального дозволу на користування надрами у разі виявлення під час користування надрами про нові властивості, якість або кількість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів згідно протоколу ДКЗ України від 20.12.2012 № 2811.

4. Не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28.12.2007, а саме: видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного.

5. Надрокористувач не подає щороку до Держгеонадр інформації щодо стану виконання Програми робіт за формою згідно її законодавством.

6. Не виконуються п. 5.3. вимог Угоди про умови користування надрами № 4654 від 28.12.2007, а саме: проводити та фінансувати роботи у термін та в межах, зазначених у програмі робіт, дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм, виконання робіт, пов`язаних з користування надрами; дотримуватися вимог, передбачених дозволом та цієї угодою.

Не виконується програма робіт з видобування вапняків Осокорівського родовища (додаток № 2 до Угоди про умові користування надрами від 12.04.2012, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28.12.2012), а саме:

- складання робочого проекту на розробку та рекультивації родовища, ОВНС. Термін виконання - IV кв. 2012 року. Відсутній проект розробки родовища корисних копалин, затверджений та погоджений в установленому порядку.

- підготовка матеріалів для переоформлення акту надання гірничого відводу і отримання його в установленому порядку. Термін виконання - IV квартал 2012 року. Відсутній акт про надання гірничого відводу.

- підготовка матеріалів для переоформлення земельної ділянки для потреб, пов`язаних з користуванням надрами в установленому порядку. Термін виконання - IV квартал 2013 року.

- укладення договору земельної ділянки. Термін виконання - квартал 2013 року. Відсутні документи, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов`язаних з користування надрами.

- підготовка родовища до розробки: проходка виїзних, розрізних траншей та утворення площадок першочергової відробки; - проходження гірничих виробок. Термін виконання - 2013 рік,

- початок видобувних робіт (25 тис.тон). Термін виконнаня - 2013 рік.

- вихід на проектні показники (250 тис. тон) Термін виконання - 2018 рік.

П. 7. Не виконуються приписи органів державного геологічного контролю щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування.

Акт підписаний із зауваженням. ПАТ "АрселорМіттал Берислав" листом від 12.07.2019 вих. № 203 на ім`я Азово-Чорноморського міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України направило зауваження до акту (арк.справи 54-59).

На підставі акту № 39/4654-Х від 12.07.2019 співробітниками Азово-Чорноморського міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України було складено припис № 224-14/01 від 12.07.2019 щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, згідно якого зобов`язано ПАТ "АрселорМіттал Берислав" у строк до 12.08.2019 усунути вказані у приписі порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі матеріали, які підтверджують факт усунення порушень. В приписі вказані такі порушення:

П. 1. Не внесено зміни до спеціального дозволу на користування надрами у разі виявлення під час користування надрами даних про нові властивості, якість або кількість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів, згідно протоколу ДКЗ України від 20.12.2012 № 2811.

П. 2. Не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28.12.2007, а саме: - видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного.

П. 3. Надрокористувач не подає щороку до Держгеонадр інформацію щодо стану виконання Програми робіт за формою згідно з законодавством. (звіт за 2018 подано 18.07.2019)

П. 4. Не виконуються п. 5.3 вимог Угоди про умови користування надрами № 4654 від 28.12.2007, а саме:

- проводити та фінансувати роботи у термін та в межах, зазначених у програмі робіт;

- дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм, виконання робіт, пов`язаних з користування надрами; дотримуватися вимог, передбачених дозволом та цією угодою.

Не виконується Програма робіт з видобування вапняків Осокорівського родовища (додаток № 2 до Угоди про умови користування надрами від 12.04.2012, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28.12.2007), а саме:

- Складання робочого проекту на розробку та рекультивацію родовища, ОВНС. Термін виконання - IV кв. 2012 року. Відсутній Проект розробки родовища корисних копалин, затверджений та погоджений в установленому порядку.

- Підготовка матеріалів для переоформлення акту надання гірничого відводу і отримання його в установленому порядку. Термін виконання - IV кв. 2012 року. Відсутній Акт про надання гірничого відводу.

- Підготовка матеріалів для переоформлення земельної ділянки для потреб, пов`язаних з користуванням надрами в установленому порядку. Термін виконання - IV кв. 2013 року;

- Укладання договору земельної ділянки. Термін виконання - IV кв. 2013 року. Відсутні документи, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов`язаних 3 користуванням надрами.

- Підготовка родовища до розробки: проходка виїзних, розрізних траншей та утворення площадок першочергової відробки; проходження гірничих виробок. Термін виконання - 2013 рік;

- Початок видобувних робіт (25 тис.тон). Термін виконання -2013 рік.

- Вихід на проектні показники (250 тис.тон). Термін виконання - 2018рік. (арк.справи 62).

18 липня 2019 р. ПАТ "АрселорМіттал Берислав" листом вих. № 205 "Щодо надання звітності з виконання програми робіт" на ім`я Державної служби геології та надр України було направлено звіт за 2018 рік виконання Програми робіт Осокорівського родовища (арк.справи 66).

Листом від 05.08.2019 № 227 "Про виконання припису" ПАТ "АрселорМіттал Берислав" повідомило Азово-Чорноморський міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України про виконання п. 3 припису і повторно надало звіт за 2018 рік виконання Програми робіт Осокорівського родовища та повідомлено про неможливість виконання пунктів 1, 2, 4 припису, оскільки виконання цих пунктів може бути здійснено тільки після внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2007 № 4654 згідно рішення суду по справі № 826/10085/16 та отримання спецдозволу із внесеними змінами (арк.справи 63- 65).

У відповідності до Протоколу № 1-РГ/2019 засідання Робочої групи з питань надрокористування Держгеонадр від 22.11.2019 (арк.справи 77-83) розглядалось, зокрема, питання щодо зупинення та анулювання спеціальних дозволів на користування надрами. Робоча група вирішила: рекомендувати Держгеонадрам врахувати пропозиції Робочої групи, відповідно до переліку в якому, під порядковим номером 26 міститься інформація про пропозицію зупинити дію дозволу з 01.02.2020 № 4654 від 28.12.2007, виданого ПАТ "АрселорМіттал Берислав" на користування надрами (вапняк) Осокорівського родовища (Херсонської області), з підстав порушення ст.ст. 18, 19, 24, 51 Кодексу України про надра, абз. 3 ст. 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарювання".

Відповідно до наказу Державної служби геології та надр України від 28.11.2019 №440 "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" та Додатку № 3 до нього (арк.справи 84-86), Держгеонадра вирішила: на підставі п.п. 1, 4 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. № 615 зупинити з 01.02.2020 дію спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28.12.2007, виданого ПАТ "АрселорМіттал Берислав", у зв`язку з порушенням ст.ст. 18, 19, 24, 51 Кодексу України про надра, абз. 3 ст. 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарювання". Про зупинення дії спецдозволу Держгеонадра повідомило ПАТ "АрселорМіттал Берислав" листом № 23970/01/14-19 від 04.12.2019, у зв`язку із не усуненням порушень, виявлених під час проведення перевірки Азово-Чорноморським міжрегіональним відділом Держгеонадр (арк.справи87).

З приписом про усунення порушень та наказом про зупинення дії спецдозволу позивач не погодився, вважає їх такими, що постановлені з порушенням норм чинного законодавства, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.

Оцінюючи правомірність рішень відповідача як суб`єкта владних повноважень, суд керувався критеріями, закріпленими у частині третій статті 2 КАС України, що певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, якої повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владні суб`єкти.

Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

До спірних правовідносин суд застосовує наступні правові норми.

Згідно із частиною першою статті 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Згідно Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі - Положення №1174), центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується на реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, є Держгеонадра України (п. 1), який здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (п.7).

Пунктом 4 Положення №1174 встановлено, що Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, видає в установленому порядок спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); здійснює переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), внесення до них змін та видачу дублікатів, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), здійснює державну реєстрацію та веде облік робіт і досліджень, пов`язаних з геологічним вивченням надр.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрам, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615).

Протоколом засідання Державної комісії України по запасах корисних копалин при Держгеонадра України від 20.12.2012 № 2811 здійснено переоцінку запасів вапняків Осокорівського родовища (виявлені дані про нові властивості, якість та кількість корисних копалин), у зв`язку з чим у позивача виникла необхідність переоформлення спеціального дозволу.

Згідно абз. 5 п. 17 Порядку надання спеціальних дозволів № 615, внесення змін до дозволу здійснюється на підставі заяви та поданих надрокористувачем документів у разі, зокрема, виявлення під час користування надрами даних про нові властивості, якість або кількість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів.

Статтею 16 Кодексу України про надра встановлено, що переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр у встановленому законодавством порядку.

Користувачі, що отримали відповідний дозвіл, повинні використовувати їх у порядку, спосіб та межах, визначених чинним законодавством. У випадку ж недотримання користувачами встановлених правил, орган державної влади, що видав дозвіл на використання природного ресурсу має право зупинити його дію або ж й зовсім анулювати дозвіл на використання. Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

П. 4 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1174, передбачено виключний перелік завдань, покладених на Державну службу геології та надр України. Згідно вказаного переліку останній зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами.

Вирішуючи питання про зупинення права користування надрами орган державної влади, що видав дозвіл, повинен переконатися у дійсності наявних порушень у користуванні надрами та підстав для такого зупинення. В іншому випадку, за відсутності підстав для зупинення права користування надрами буде незаконним та порушуватиме права користувачів.

Пунктом 25 Порядку надання спеціальних дозволів передбачено, що накази органу з питань надання дозволу про зупинення, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

ПАТ "АрселорМіттал Берислав", у зв`язку з виявленням нових якостей вапняків Осокорівського родовища (у зв`язку з геолого-економічною переоцінкою запасів згідно протоколу № 2811 від 20.12.12 засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України), неодноразово намагався виконати обов`язок щодо переоформлення спеціального дозволу шляхом звернення до відповідача із заявами на переоформлення спеціального дозволу на право користування надрами:

- заява. № 513 від 29.12.2012 , за результатами розгляду заяви Держгеонадра було надано лист-відмову від 08.02.2013. вих. 1069/03/12-13;

- заява вих. № 94 від 18.03.2013, за результатами розгляду заяви Держгеонадра було надано лист-відмову від 05.07.2013 вих. 7076/03/12-13, яким вдруге заяву повернуто заявнику, у зв`язку із необхідністю отримання погодження обласної ради;

- заява вих. № 326 від 05.09.2013, за результатами розгляду заяви Держгеонадра було надано лист-відмову від 24.09.2013 вих. 11361/03/12-13, яким втретє заяву повернуто у зв`язку із необхідністю отримання погодження обласної ради;

- заява вих. № 396 від 16.10.2013 , за результатами розгляду заяви Держгеонадра було надано лист-відмову від 24.10.2013 вих. 13191/03/12-13, яким вчетверте заяву повернуто у зв`язку із необхідністю отримання погодження обласної ради;

- заява вих. № 353 від 23.10.2014 , за результатами розгляду заяви Держгеонадра було надано лист-відмову від 03.11.2014. вих. 15273/02/12-14, яким заяву повернуто через відсутність рішення Херсонської обласної ради щодо надання погодження на розробку Осокорівського родовища;

- заява вих. № 321 від 08.10.2015 , за результатами розгляду заяви Держгеонадра було надано лист-відмову від 09.12.2015 вих. 16359/13/12-15, яким заяву повернуто у зв`язку із наданням для внесення змін до спеціального дозволу географічних координат, які не відповідають контуру підрахунку запасів, визначеному на плані підрахунку запасів, що додається до звіту "Геолого-економічна переоцінка Осокорівського родовища".

13 січня 2016 року ПАТ "АрселорМіттал Берислав" на адресу Державної служби геології та надр України було направлено лист № 412 від 31.12.2015 про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2007 № 4654 "Видобування вапняків Осокорівського родовища", разом із заявою та пакетом документів передбаченим п. 17 Порядку надання спеціальних дозволів.

Згідно п. 18 Порядку надання спеціальних дозволів, відповідач повинен був протягом 30 календарних днів з дати надходження заяви про переоформлення дозволу (внесення змін до нього) та документів, що додаються до неї, надати заявникові дозвіл на новому бланку з урахуванням відповідних змін або вмотивовану відмову. Переоформлення дозволу або внесення змін до нього здійснюється без зміни номера, дати реєстрації, строку його дії та умов користування надрами і є обов`язковою підставою для внесення змін до угоди про умови користування надрами. У разі зміни особливих умов, визначених у дозволі, до нього вносяться зміни з урахуванням змін умов користування надрами.

Відповідачем не було надано заявнику ПАТ "АрселорМіттал Берислав" ані дозвіл на новому бланку з урахуванням відповідних змін, ані вмотивованої відмови, тому ПАТ звернулось до суду з позовом про визнання протиправною бездіяльності суб`єкта владних повноважень та зобов`язання вчинити певні дії (справа № 826/10085/16). Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 02.01.2019 по справі № 826/10085/16, (залишено в силі постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 березня 2019 року) адміністративний позов ПАТ "АрселорМіттал Берислав" задоволено повністю: визнано протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо невидачі наказу про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), та зобов`язано Державну службу геології та надр України видати наказ про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), реєстраційний №4654 від 28.12.2007, виданого ПАТ "АрселорМіттал Берислав", на підставі поданої заяви на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами №4654 від 28.12.2007, що зареєстрована у Державній службі геології та надр України за вхідним номером №700/13/12-16 від 18.01.2016 та надати Публічному акціонерному товариству "АрселорМіттал Берислав" спеціальний дозвіл на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), реєстраційний №4654 від 28.12.2007 на новому бланку з урахуванням відповідних (арк.справи 70-76).

Судом при розгляді справи № 826/10085/16 було виявлено, що відповідачем неодноразово відмовлялось позивачу у переоформленні спеціального дозволу у зв`язку з необхідністю отримання позивачем погодження обласної ради. В той же час, згідно висновків та рекомендацій Херсонської обласної ради від 06.08.2014 № 36/15 внесення змін до діючих дозволів не є компетенцією обласної ради. Окрім того, як вбачається зі змісту п.9 Порядку, забезпечення процедури погодження надання надр у користування покладено саме на Держгеонадра України, а не на особу, що звернулася за одержанням дозволу, що свідчить про протиправність дій відповідача у поверненні позивачу заяви та документів на переоформлення спеціального дозволу, відповідно, підтверджує відсутність вини позивача у не переоформленні спеціального дозволу (внесення до нього відповідних змін).

Відповідно до ч.1 ст.72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Таким чином, виявлені відповідачем під час перевірки в липні 2019 року порушення щодо не внесення змін до спецдозволу, допущенні не з вини позивача, що підтверджено судовим рішенням, яке хоч і не виконано відповідачем, але набрало законної сили, а тому є обов`язковим для учасників справи, а також для всіх органів, підприємств, установ, посадових чи службових осіб, і підлягає виконанню на всій території України.

Також є необгрунтованими вимоги відповідача, які викладені у припису, щодо виконання мети спецдозволу - видобування вапняків, складання проекту розробки родовища корисних копалин, підготовка родовища до розробки, та інші дії, оскільки починаючи з 2012 року позивач вчиняв дії щодо переоформлення спецдозволу на право користування надрами, а тому не мав повноважень щодо видобування вапняків. Крім того, 15.08.2014 відповідачем винесений наказ № 266, яким зупинена дія спеціального дозволу на користування надрами від 28.12. 2007 року № 4654, надано 30 календарних днів для усунення порушень. В подальшому Державна служба геології та надр України звернулась до адміністративного суду з позовом про припинення права користування надрами шляхом анулювання виданого позивачу спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28.12.2007. Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 12.05.2015 та ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.09.2015, які залишені без змін ухвалою Вищого адміністративного суду України від 14 червня 2016 року, у справі № 821/1033/15-а за позовом Державної служби геології та надр України до ПАТ "АрселорМіттал Берислав" про анулювання спеціального дозволу, було відмовлено в задоволенні позовних вимог.

Позивач, в свою чергу, оскаржив наказ Державної служби геології та надр України від 15.08.2014 № 266 в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28.12.2007. Позивач стверджує, що з дати прийняття протиправного наказу Державної служби геології та надр України від 15.08.2014 № 266 в частині зупинення дії спеціального дозволу і до набрання законної сили рішенням суду по справі № 826/9356/16 (14 квітня 2017 року), яким визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 15.08.2014 № 266, ПАТ "АрселорМіттал Берислав" було позбавлене можливості проводити будь-які роботи на наданій йому в користування ділянці, у відповідності до вимог п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів.

Згідно п. 22 Порядку № 615 після зупинення дії дозволу, надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.

А відповідно до ст.19 Кодексу України про надра, право користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відповіду. Суд вважає обгрунтованими доводи позивача про те, що відсутність гірничого відводу у товариства була зумовлена неможливістю його отримання з огляду на необхідність внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, що також є результатом бездіяльності Держгеонадра. Всі інші дії, вказані в приписі відповідача, які повинен вчинити позивач, фактично є похідними від внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28.12.2007, тобто від виконання відповідачем судового рішення по справі № 826/10085/16, а не від вчинення позивачем будь-яких дій.

Порушення, які зафіксовані в акті № 39/4654-Х від 12.07.2019 та оскаржуваному приписі № 224-14/01 від 12.07.2019 щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, є по своїй суті ідентичними тим порушенням, які вже досліджено судами в адміністративних справах №№821/1033/15-а, № 821/684/16, № 826/9356/16, № 826/10085/16 та зводяться до невнесення позивачем змін до спеціального дозволу, результатом чого є допущення інших супутніх порушень. При цьому, невнесення змін до спеціального дозволу є наслідком невиконанням відповідачем рішення суду по справі № 826/10085/16, яке набрало законної сили. Таким чином, відповідач, протиправно відмовляючи позивачу у внесенні змін до спеціального дозволу на користування надрами №4654 від 28.12,2007, одночасно констатує порушення позивачем вимог законодавства шляхом не внесення змін до вказаного дозволу та вживав заходів для припинення права позивача користування надрами з огляду на такі порушення. Такі дії відповідача суд вважає неправомірними.

Враховуючи, що в судовому порядку (адміністративні справи № 821/1033/15-а, № 821/684/16, № 826/9356/16, № 826/10085/16) вже встановлено відсутність вини позивача у допущенні зазначених відповідачем в оскаржуваному приписів порушень, суд вважає, що у відповідача відсутні законні підстави для прийняття оскаржуваних припису щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування та наказу в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами.

Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини. Так, Європейський суд з прав людини у рішенні по справі "Рисовський проти України" (№ 29979/04) підкреслив особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Згідно з пунктом 71 вказаного рішення державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

Крім того, в рішеннях Європейського суду з прав людини склалася практика, яка підтверджує, що дискреційні повноваження не повинні використовуватися свавільно, а суд повинен контролювати рішення, прийняті на підставі реалізації дискреційних повноважень, максимально ефективно (рішення у справі "Hasan and Chaush v. Bulgaria" № 30985/96).

Стаття 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У свою чергу, відповідачем не виконаний обов`язок щодо доказування з урахуванням вимог, встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до ч.1 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Враховуючи викладене, позов задовольняється.

Статтею 132 КАС України передбачено, що судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, зокрема, витрати на професійну правничу допомогу. Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 134 КАС України, витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Позивачу відшкодовується сплачений судовий збір за рахунок відповідача.

Щодо судових витрат в частині заявлених витрат на професійну правничу допомогу, то судом протокольною ухвалою в судовому засіданні задоволено клопотання представника позивача про вирішення питання про судові витрати в частині оплати адвокатських послуг після ухвалення рішення по суті позовних вимог ( ч. 3 ст. 143 КАС України).

Керуючись ст. ст. 139, 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Задовольнити позов публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Берислав".

Визнати протиправним та скасувати припис Державної служби геології та надр України щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування від 12.07.2019 № 224-14/01, винесений на адресу ПАТ "АрселорМіттал Берислав".

Визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 28.11.2019 р. № 440 «Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів», в частині зупинення з 01.02.2020 дії спеціального дозволу на користування надрами № 4654, виданого 28.12.2007 публічному акціонерному товариству «АрселорМіттал Берислав» з метою видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного, Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області);

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031, 03680 м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16) на користь публічного акціонерного товариства «АрселорМіттал Берислав» (код ЄДРПОУ 00291747, 74022 Херсонська область, Високопільський район, селище Архангельське, вул. Суворова, 45) витрати зі сплати судового збору у розмірі 3 842 (три тисячі вісімсот сорок дві) грн. .

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 25 березня 2020 р.

Суддя В.В. Хом`якова

кат. 108010200

Джерело: ЄДРСР 88404344
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку