open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 220/2066/19
Моніторити
Ухвала суду /07.04.2020/ Донецький апеляційний суд Постанова /07.04.2020/ Донецький апеляційний суд Постанова /19.03.2020/ Донецький апеляційний суд Постанова /19.03.2020/ Донецький апеляційний суд Ухвала суду /18.03.2020/ Донецький апеляційний суд Ухвала суду /11.03.2020/ Донецький апеляційний суд Ухвала суду /19.02.2020/ Донецький апеляційний суд Ухвала суду /11.02.2020/ Донецький апеляційний суд Ухвала суду /03.02.2020/ Донецький апеляційний суд Ухвала суду /20.01.2020/ Донецький апеляційний суд Рішення /04.12.2019/ Великоновосілківський районний суд Донецької областіВеликоновосілківський районний суд Донецької області Рішення /04.12.2019/ Великоновосілківський районний суд Донецької областіВеликоновосілківський районний суд Донецької області Ухвала суду /12.09.2019/ Великоновосілківський районний суд Донецької областіВеликоновосілківський районний суд Донецької області Ухвала суду /12.08.2019/ Великоновосілківський районний суд Донецької областіВеликоновосілківський районний суд Донецької області
emblem
Справа № 220/2066/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /07.04.2020/ Донецький апеляційний суд Постанова /07.04.2020/ Донецький апеляційний суд Постанова /19.03.2020/ Донецький апеляційний суд Постанова /19.03.2020/ Донецький апеляційний суд Ухвала суду /18.03.2020/ Донецький апеляційний суд Ухвала суду /11.03.2020/ Донецький апеляційний суд Ухвала суду /19.02.2020/ Донецький апеляційний суд Ухвала суду /11.02.2020/ Донецький апеляційний суд Ухвала суду /03.02.2020/ Донецький апеляційний суд Ухвала суду /20.01.2020/ Донецький апеляційний суд Рішення /04.12.2019/ Великоновосілківський районний суд Донецької областіВеликоновосілківський районний суд Донецької області Рішення /04.12.2019/ Великоновосілківський районний суд Донецької областіВеликоновосілківський районний суд Донецької області Ухвала суду /12.09.2019/ Великоновосілківський районний суд Донецької областіВеликоновосілківський районний суд Донецької області Ухвала суду /12.08.2019/ Великоновосілківський районний суд Донецької областіВеликоновосілківський районний суд Донецької області
22-ц/804/700/20

220/2066/19

П О С Т А Н О В А

Іменем України

Єдиний унікальний номер 220/2066/19

Номер провадження 22-ц/804/700/20

19 березня 2020 року місто Маріуполь

Донецький апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого судді Лопатіної М.Ю.

суддів - Биліни Т.І., Мироненко І.П.

за участю секретаря - Сидельнікової А.В.

сторони:

позивач- ОСОБА_1

відповідачі - Роздольненська сільська рада Великоновосілківського району Донецької

області, Державне підприємство «Центр державного земельного кадастру»

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Маріуполі апеляційну скаргу Роздольненської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області на рішення Великоновосілківського районного суду Донецької області від 04 грудня 2019 року, ухвалене у складі судді Дурач О.А., повний текст якого складено 09 грудня 2019 року у цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Роздольненської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області, Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру», треті особи: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про визнання дій та бездіяльності незаконними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

У серпні 2019 року ОСОБА_1 звернулась до суду з вищевказаною позовною заявою, в обґрунтування якої зазначила, що рішенням Роздольненської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області № 7/21-125 від 25 липня 2017 року їй було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення, розташованої в межах населеного пункту с. Роздольне Великоновосілківського району Донецької області. З даним рішенням вона звернулась до Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» із заявою про виготовлення технічної документації земельної ділянки для подальшого вирішення питання щодо її приватизації. Проте провести необхідні дії з визначення меж земельної ділянки (вимірювання) представникам Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» здійснити не вдалося, оскільки подружжя ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , земельна ділянка яких межує з земельної ділянкою, яку вона бажає приватизувати, вчинили сварку, вказуючи, що вони бажають собі частину раніше виділеної їй земельної ділянки, а тому заперечують щодо робіт з вимірювання та виготовлення технічної документації. Представники Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» відмовили їй у виконанні робіт у зв`язку з відсутністю акту погодження користувачів суміжних ділянок , рекомендуючи звернутися до сільської ради. 11 жовтня 2017 року вона звернулась до Роздольненської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області для вирішення даного питання, але органом місцевого самоврядування їй було відмовленого у складенні акту погодження меж земельної ділянки.

Просила визнати неправомірними бездіяльність Роздольненської сільської Ради Великоновосілківського району Донецької області щодо не прийняття відповідних законних заходів що до урегулюванню спору шляхом встановлення меж між сусідськими земельними ділянками із урахуванням викопіювання - погодження, не виконання рішення сільради, не складання акту погодження меж суміжних земельних ділянок, передбаченого Порядком ведення Державного земельного кадастру затверджений Постановою КМУ від 17.10.2012 року -V- 1051.

Також просила визнати неправомірними дії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» Донецька регіональна філія Великоновосілківський районний виробничій відділ про відмову у виготовлені технічної документації на земельну ділянку, що розташована за адресою АДРЕСА_1 , так як Порядком ведення Державного земельного кадастру затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051, передбачено необов`язковість погодження з однією із сторін із встановленою межею.

Крім того, позивач просила зобов`язати Державне підприємство «Центр державного земельного кадастру» Донецька регіональна філія Великоновосілківський районний виробничій відділ підготувати та видати їй технічну документацію для приватизації земельної ділянки, що розташована за адресою АДРЕСА_2 згідно рішення Роздольненської Ради Великоновосілківського району Донецької області № 7/21-125 від 25 травня 2017 року «Про надання дозволу ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою щодо виведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства».

Рішенням Великоновосілківського районного суду Донецької області від 04 грудня 2019 року позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано бездіяльність Роздольненської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області щодо не складання акту погодження меж суміжних земельних ділянок на виконання рішення Роздольненської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області № 7/21-125 від 25 травня 2017 року незаконною. Розподілено судові витрати та стягнуто з Роздольненської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 384 грн. 20 коп. та витрати на правову допомогу у сумі 750 грн. В решті позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з вказаним рішенням суду в частині задоволення позовних вимог, Роздольненська сільська рада Великоновосілківського району Донецької області подала апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просила рішення скасувати та ухвалити нове, яким позовні вимоги ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Скарга мотивована тим, що законодавством не передбачено обов`язку органу місцевого самоврядування проведення обмірів для встановлення межі в натурі (на місцевості) і складення акту погодження меж суміжних земельних ділянок, а тому суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про те, що бездіяльність Роздольненської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області щодо нескладення акту погодження меж суміжних земельних ділянок на виконання рішення Роздольненської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області № 7/21-125 від 25 травня 2017 року є незаконною.

Учасники справи не скористались своїм правом на подачу відзивів на апеляційну скаргу.

У судовому засіданні представник Роздольненської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області адвокат Кузнєцова О.П. підтримала доводи апеляційної скарги, просила її задовольнити.

Позивач та її представник адвокат Чердаклі С.Г. в судовому засіданні апеляційної інстанції заперечували проти задоволення апеляційної скарги, просили її відхилити, рішення суду першої інстанції залишити - без змін.

Представник Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» Зубатенко О.Є. не заперечував проти залишення рішення суду першої інстанції без змін.

Треті особи в судове засіданні не з`явились, про дату, час і місце розгляду справи були повідомлені належним чином.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників справи, які з`явились у судове засідання, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.

Відповідно до вимог ч. 4 ст. 376 ЦПК України, підставами для скасування судового рішення суду повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.

Відповідно до ч.1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Відповідно до вимог ст.263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були дослідженні в судовому засіданні.

Таким вимогам закону рішення місцевого суду в оскарженій частині не відповідає.

Так, судом першої інстанції встановлено, що рішенням Роздольненської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області № 7/21-125 від 25 липня 2017 року ОСОБА_1 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо передачі у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 0,4000 га із земель сільськогосподарського призначення в межах населеного пункту селища Роздольне на території Роздольненської сільської ради. Також даним рішенням ОСОБА_1 запропоновано подати проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на розгляд сільської ради (а.с. 12,13).

15 травня 2019 року Державним підприємством «Центр державного земельного кадастру» на адресу ОСОБА_1 було направлено повідомлення про неможливість оформлення землевпорядної документації на земельну ділянку, на яку претендує ОСОБА_1 , у зв`язку з недотриманням вимог Порядку погодження меж земельних ділянок (а.с. 19).

29 травня 2019 року Роздольненська сільська рада Великоновосілківського району Донецької області на заяву позивача повідомила останню про те, що складання акту погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та користувачами не відноситься до її компетенції, складається під час кадастрової зйомки (а.с. 10).

Тобто, позивачу фактично Роздольненською сільською радою Великоновосілківського району Донецької області було відмовлено у складанні акту погодження меж земельної ділянки.

Аналогічну відповідь ОСОБА_1 надала Великоновосілківська районна рада Донецької області 13 червня 2019 року (а.с.21-23).

Задовольняючи частково позовну заяву ОСОБА_1 , суд першої інстанції дійшов висновку, що бездіяльність Роздольненської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області, яка полягала у не складанні акту погодження меж суміжних земельних ділянок, що передбачено Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ від 17 жовтня 2012 р. № 1051, є незаконною.

З такими висновками суду погодитись не можна.

Рішення в частині відмови в задоволенні позовних вимог не оскаржувалось, тому апеляційним судом не перевірялось.

Апеляційний суд встановив, що рішенням Роздольненської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області № 7/21-125 від 25 липня 2017 року ОСОБА_1 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо передачі у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 0,4000 га із земель сільськогосподарського призначення в межах населеного пункту селища Роздольне на території Роздольненської сільської ради. Також даним рішенням ОСОБА_1 запропоновано подати проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на розгляд сільської ради (а.с. 12,13).

Позивач замовила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в Донецькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру».

Листом віл 15 травня 2019 року Державне підприємство «Центр державного земельного кадастру» Донецька регіональна філія повідомило ОСОБА_1 про неможливість оформлення землевпорядної документації на земельну ділянку, що знаходиться у с. Роздольне і на яку претендує ОСОБА_1 , у зв`язку з недотриманням вимог Порядку погодження меж земельних ділянок, а саме межі земельної ділянки не встановлено, сусіди між собою не дійшли спільної згоди (а.с. 19).

Листом від 29 травня 2019 року Роздольненська сільська рада Великоновосілківського району Донецької області на заяву ОСОБА_1 довела до відома останньої те, що складання акту погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та користувачами не відноситься до її компетенції, складається під час кадастрової зйомки. (а.с. 10).

Великоновосілківська районна рада Донецької області надала позивачу аналогічну відповідь 26 червня 2019 року (а.с.24)

Відповідно до вимог ч.ч.1,2,7-8 статті 118 ЗК України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається у місячний строк на підставі технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної ділянки.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186- 1 цього Кодексу.

Згідно ч. 11 ст. 123 ЗК України рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності);надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Згідно ст. 181 ЗК України, землеустрій - це сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональної організації території адміністративно-територіальних одиниць, суб`єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил.

Зі змісту п. «в» ст. 183 ЗК України вбачається, що одним з основних завдань землеустрою є встановлення на місцевості меж адміністративно-територіальних одиниць, територій з особливим природоохоронним, рекреаційним і заповідним режимами, меж земельних ділянок власників і землекористувачів.

Згідно ст. 184 ЗК України, землеустрій передбачає: а) встановлення (відновлення) на місцевості меж адміністративно-територіальних одиниць, землеволодінь і землекористувань; б) розробку загальнодержавної і регіональних програм використання та охорони земель; в) складання схем землеустрою, розроблення техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель відповідних адміністративно-територіальних одиниць; г) обґрунтування встановлення меж територій з особливими природоохоронними, рекреаційними і заповідними режимами; д) складання проектів відведення земельних ділянок; е) встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок; ж) складання проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозмін, упорядкування угідь, а також розроблення заходів щодо охорони земель; з) розроблення іншої землевпорядної документації, пов`язаної з використанням та охороною земель; и) здійснення авторського нагляду за реалізацією заходів, передбачених документацією із землеустрою; і) проведення топографо-геодезичних, картографічних, ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень і розвідувань земель.

За вимогами ст. 185 ЗК України, землеустрій здійснюється суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, за рахунок коштів Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим і місцевих бюджетів, а також коштів громадян та юридичних осіб. Землеустрій здійснюється відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону України "Про землеустрій" розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.

Згідно вимог ст. 19 Закону України «Про землеустрій», до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на території сіл, селищ, міст належать: а) організація і здійснення землеустрою; б) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою; в) координація здійснення землеустрою та контролю за використанням і охороною земель комунальної власності; г) інформування населення про заходи, передбачені землеустроєм; ґ) вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.

Статтею 106 ЗК України передбачено, що власник земельної ділянки має право вимагати від власника сусідньої земельної ділянки сприяння встановленню твердих меж, а також відновленню межових знаків у випадках, коли вони зникли, перемістились або стали невиразними. Види межових знаків і порядок відновлення меж визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин.

На виконання вказаної статті наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18 травня 2010 року N 376, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 16 червня 2010 року за N 391/17686, затверджено Інструкцію про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками (далі - Інструкція), пунктом 1.2. якої передбачено, що встановлення (відновлення) меж земельної ділянки здійснюється з метою визначення в натурі (на місцевості) метричних даних земельної ділянки, у тому числі місцеположення поворотних точок її меж та їх закріплення межовими знаками.

Згідно п. 3.12 Інструкції закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється виконавцем у присутності власника (користувача) земельної ділянки, власників (користувачів) суміжних земельних ділянок або уповноваженою ним (ними) особою.

Згідно п. 1.2 Інструкції, виконавець це юридична особа, що володіє необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі якої працює не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників або фізична особа - підприємець, яка володіє необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованим інженером-землевпорядником. Замовник - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, власник (користувач) земельної ділянки, який замовляє роботи із встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Аналізуючи наведені норми права, апеляційний суд дійшов висновку про те, що розроблення документації із землеустрою, який передбачає, зокрема, встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок та складення відповідного акту не відноситься до компетенції органів місцевого самоврядування, оскільки є прерогативою юридичних осіб, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою або фізичних осіб - підприємців, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.

Згідно ч. 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування» органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Таким чином, через неправильне застосування норм матеріального права, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що бездіяльність Роздольненської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області, яка полягала у не складанні акту погодження меж суміжних земельних ділянок є незаконною, а тому рішення місцевого суду в частині задоволення позову ОСОБА_1 , а також в частині розподілу судових витрат підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову в задоволення позову в цій частині.

Керуючись ст. ст. 367, 374,376, 381, 382 ЦПК України, апеляційний суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Роздольненської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області задовольнити.

Скасувати рішення Великоновосілківського районного суду Донецької області від 04 грудня 2019 року в частині задоволення позову ОСОБА_1 до Роздольненської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області, Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру», треті особи: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про визнання дій та бездіяльності незаконними та зобов`язання вчинити певні дії, а також в частині розподілу судових витрат.

Відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 до Роздольненської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області, Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» в частині визнання незаконною бездіяльності Роздольненської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області щодо не складання акту погодження меж суміжних земельних ділянок на виконання рішення Роздольненської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області № 7/21-125 від 25 травня 2017 року.

Постанова набирає законної сили з дня прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку до Верховного Суду, за наявності передбачених ст.389 ЦПК України підстав, протягом тридцяти днів з дня складання її повного тексту.

Повний текст постанови складений 24 березня 2020 року.

Судді:

Джерело: ЄДРСР 88400118
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку