open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 березня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/4829/19

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Гіглави О.В.,

за участю:

секретаря судового засідання - Протас О.М.,

представника позивача - Мацицького І.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Комунального підприємства "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів в особі Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

09 грудня 2019 року Комунальне підприємство "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 18.12.2019) до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів в особі Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області про:

- визнання протиправним та скасування рішення від 04.12.2019 №026 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення державної дисципліни цін, винесеного Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області;

- визнання протиправним та скасування припису від 05.12.2019 №038 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, винесеного Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області.

В обґрунтування позовних вимог підприємство зазначає, що не порушувало вимоги законодавства та не отримувало необґрунтованої виручки, оскільки розрахунки тарифів на медичні послуги здійснювалися відповідно до Методики розрахунку цін на медичні послуги в медичних закладах, санаторно-курортних підприємствах, страхових компаніях та інших медичних структурах, розробленої ТОВ "Медицина ВМ". Вказана Методика не містить обмежень стосовно її застосування закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством, яким є позивач. Зауважує, що під час розрахунку тарифів по деяких позиціях ціна за одиницю матеріалів була взята з урахуванням ПДВ. Базою для розрахунків вартості матеріалів та рівня заробітної плати були дані 2017 року. Разом з тим, що якщо у вартість платних медичних послуг врахувати вартість матеріалів, які фактично закуповувалися та використовувалися, гарантований державою рівень мінімальної заробітної плати і не врахувати показник рівня рентабельності КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" отримало б збиток. Вказує, що підприємством надавалися визначені пунктами 2, 8, 13, 32 розділу І постанови Кабінету Міністрів України від 17.09.1996 №1138 платні послуги, тарифи на які встановлені розпорядженням голови Полтавської обласної державної адміністрації від 27.03.2018 №251, зареєстрованим в Головному територіальному управлінні юстиції у Полтавській області. Відтак, підприємство мало повне право на надання платних медичних послуг населенню, тарифи на які встановлені обласною державною адміністрацією, що не увійшли до договору про медичне обслуговування населення, укладеного позивачем з Національною службою здоров`я України.

Ухвалою суду від 16.12.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №440/4829/19, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 10:00 20.01.2010, яке відкладалося на 10:00 03.02.2020, а в подальшому в якому оголошувалися перерви до 10:00 12.02.2020 та 10:00 25.02.2020.

24.12.2019 від ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області надійшов відзив на позовну заяву, у якому останнє заперечує проти задоволення позовних вимог комунального підприємства /том 1 а.с. 159-170/. Зазначає, що між підприємством та Національною службою здоров`я України укладено договір від 13.03.2019 №46П-01984151-00 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, за умовами якого запланована вартість медичних послуг амбулаторно-поліклінічної допомоги підприємству складає 3404999,97 грн, а запланована вартість медичних послуг стаціонарної допомоги складає 5853999,96 грн. В порушення вимог Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення", абзацу 2 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 №1548 після набрання чинності договором від 13.03.2019 №46П-01984151-00 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, позивач продовжував стягувати з пацієнтів кошти за надані медичні послуги, тоді як вони повинні були надаватися безоплатно, оскільки кошти за надані медичні послуги останній отримує з бюджету згідно договору, і ця сума до кінця 2019 року складає 9258999,93 грн. За період з 01.01.2019 по 30.06.2019 зайво стягнено з пацієнтів плату за медичні послуги на суму 325453,88 грн, а за період з 01.07.2019 по 30.09.2019 на суму 381854,61 грн. Загальна сума зайво стягнутих коштів становить 707308,49 грн. Крім того, в ході проведення перевірки встановлено, що керуючись при розрахунку тарифів на платні послуги Методикою розрахунку цін на медичні послуги в медичних закладах, санаторно-курортних підприємствах, страхових компаніях та інших медичних структурах, позивач застосував рентабельність на рівні 8,5% до собівартості без вартості лікарських засобів, виробів медичного призначення та інших матеріалів, при тому, що не є госпрозрахунковим підприємством та є неприбутковим. Поряд з цим, перевіркою встановлено, що позивач при формуванні тарифів на медичні послуги закладав вартість ліків, виробів медичного призначення, матеріалів з ПДВ, а потім на них ще раз нараховував ПДВ, що є порушенням законодавства. Як наслідок, підприємство необґрунтовано одержало виручку, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від надання послуг та виручкою за тарифами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання за період: жовтень, листопад, грудень 2018 року та січень - березень 2019 року, яка складає 28987,57 грн.

Позивачем 13.01.2020 до суду надано заперечення на відзив /том 2 а.с. 27-29/, у яких зазначено про встановлення законодавством того, що заклади охорони здоров`я, які уклали договір із НЦЗУ у рамках здійснення Пілотного проекту з реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій в праві надавати медичні послуги, які не входять до програми медичних гарантій на платних умовах.

31.01.2020 від відповідача до суду надійшов відзив на заяву про уточнення позовних вимог від 18.12.2019, який за своїми обґрунтуваннями є по суті аналогічним відзиву на позовну заяву, поданому 24.12.2019 /том 2 а.с. 47-53/.

Ухвалою суду від 25.02.2020 підготовче провадження у даній справі закрито та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні в приміщенні Полтавського окружного адміністративного суду на 09:30 11.03.2020.

В судовому засіданні 11.03.2020 представник позивача позовні вимоги підтримав та просив суд їх задовольнити.

Відповідач в судове засідання 11.03.2020 явку свого уповноваженого представника з належними документами на представництво не забезпечив.

Заслухавши вступне слово представника позивача та дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" є закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає третинну (високоспеціалізовану) медичну допомогу будь-яким особам в порядку та на умовах, встановленим чинним законодавством України та Статутом.

Підприємство здійснює господарську некомерційну діяльність, спрямовану на досягнення соціальних та інших результатів без мети одержання прибутку.

Підприємство у своїй діяльності керується Конституцією України, Цивільним, Господарським та Бюджетним кодексами України, Кодексом законів про працю України, законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про захист персональних даних", "Про охорону праці", "Основи законодавства України про охорону здоров`я", "Про психіатричну допомогу", "Про заходи протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживанню ними", актами Президента України та Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, а також наказами Міністерства охорони здоров`я України, Департаменту охорони здоров`я облдержадміністрації, рішеннями Полтавської обласної ради, розпорядженнями голови Полтавської обласної ради та Полтавської обласної державної адміністрації і Статутом.

Підприємство є закладом медико-соціальної допомоги, метою діяльності якого є надання третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги особам з наркологічними захворюваннями, організація профілактичних заходів серед здорових верств населення, для досягнення соціальних та інших результатів.

Джерелами формування майна та коштів підприємства, зокрема, є власні надходження підприємства: кошти від здачі в оренду майна, закріпленого на праві оперативного управління; кошти та інше майно, одержані від реалізації продукції (робіт, послуг) /том 1 а.с. 16-23/.

Згідно з підпунктом 10 пункту 4 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 04.08.2017 №647, відповідач здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін /том 1 а.с. 171-181/.

18.11.2019 за підписом начальника ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області Г.І. Пікуль видано наказ про проведення позапланової перевірки №3677-ОД, яким відповідно до статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", пункту 1 частини 1 статті 18 Закону України "Про ціни і ціноутворення", підпункту 10 пункту 4 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 04.08.2017 №647, Методичних рекомендацій фіксування процесів здійснення планових або позапланових заходів державного нагляду (контролю) засобами відео фіксації, затверджених головою Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів від 31.07.2018 та на підставі Плану роботи Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області на 2019 рік наказано начальнику відділу контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області Максимішіній І.І. , головному спеціалісту відділу контролю за регульованими цінами ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області Тагільцевій Т.І. у період з 18.11.2019 по 29.11.2019 провести планову перевірку Полтавського обласного наркологічного диспансеру (правонаступник - КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради") (Полтавська область, м. Полтава, вул. Сковороди, буд. 35) з питань дотримання вимог законодавства при формуванні, встановленні та застосуванні державних регульованих тарифів та фіксацію процесу здійснення окремих дій планового заходу з використанням відео реєстратора /том 1 а.с. 182/.

18.11.2019 за номером №035 начальником ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області Г.І. Пікуль оформлено направлення на проведення планової перевірки /том 1 а.с. 183/.

У період з 18.11.2019 по 29.11.2019 начальником відділу контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області Максимішіною І.І. та головним спеціалістом відділу контролю за регульованими цінами ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області Тагільцевою Т.І. проведено планову перевірку дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради", результати якої оформлені актом №035 перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" /том 1 а.с. 238-254/.

За змістом вказаного акту в ході перевірки з наданих документів встановлено порушення підприємством вимог статті 1 Закону України "Про ціни і ціноутворення", Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення", абзацу 2 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 №1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)", пункту 9 ПсБО 9, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.10.1999 №246.

Зазначено, що в Статут підприємства, погодженого Департаментом охорони здоров`я Полтавської обласної державної адміністрації 13.12.2018 та затвердженого управлінням майном Полтавської обласної ради 18.12.2018 внесені відповідні зміни.

Згідно з пунктом 1.3 Статуту комунальне підприємство створене на виконання рішення 22 сесії Полтавської обласної ради 7 скликання від 19.10.2018 №918 "Про реорганізацію комунальної організації (установи, закладу) Полтавського обласного наркологічного диспансеру шляхом перетворення в комунальне підприємство "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради".

Згідно пункту 3.6 Статуту підприємство надає медичні послуги на підставі ліцензії на медичну практику. Якщо для провадження певних видів діяльності, передбачених Статутом, потрібний спеціальний дозвіл, підприємство отримує його в порядку, визначеному законодавством України. Підприємство проходить акредитацію відповідно до чинного законодавства та порядку, визначеного Кабінетом Міністрів України.

Розпорядженням голови Полтавської обласної державної адміністрації від 27.03.2018 №251 "Про встановлення тарифів на платні послуги, які надаються Полтавським обласним наркологічним диспансером" встановлено тарифи на платні послуги, які надаються комунальним підприємством "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради". Згідно даного розпорядження підприємство надає наступні платні послуги, а саме:

- анонімне обстеження та лікування хворих, заражених хворобами, що передаються статевим шляхом, а також хворих на алкоголізм та наркоманію (крім обстежень на ВІЛ та СНІД);

- медичні огляди: для отримання виїзної візи (крім службових відряджень державних службовців та при виїзді на лікування за наявності відповідних медичних документів) та попередні профілактичні медичні огляди при прийнятті на роботу та для отримання посвідчення водія транспортних засобів (крім випадків коли медичні огляди проводяться за направленнями органів державної служби зайнятості), медичні огляди на право отримання та носіння зброї громадянами, а також відповідні періодичні профілактичні огляди;

- лабораторні, діагностичні та консультативні послуги за зверненням громадян, що надаються без направлення лікаря, зокрема, із застосуванням телемедицини;

- видача копії медичної довідки, витягу з історії хвороби.

Наказом від 02.05.2018 №34 Полтавського обласного психологічного диспансеру "Про встановлення тарифів на платні послуги в Полтавському обласному наркологічному диспансері", в зв`язку з вступом в дію з 27.04.2018 розпорядження голови Полтавської обласної державної адміністрації від 27.03.2018 №251 "Про встановлення тарифів на платні послуги, які надаються Полтавським обласним наркологічним диспансером", зареєстрованого в Головному територіальному управлінні юстиції у Полтавській області 05.04.2018 №96/2877, встановлено з 04.05.2018 нові тарифи на платні медичні послуги.

Довідкою від 26.11.2019 №5223, наданою в ході перевірки підприємство повідомило, що з 04.05.2018 надає наступні види платних медичних послуг: - обов`язковий попередній профілактичний наркологічний огляд, вартість послуги 75,51 грн (без ПДВ); - обов`язковий періодичний профілактичний наркологічний огляд, вартість послуги 75,51 грн (без ПДВ); - консультація лікаря-нарколога, вартість послуги 49,44 грн (без ПДВ); - виявлення та визначення кількості етилового спирту в біологічних об`єктах методом газо-рідинної хроматографії, вартість послуги 155,79 грн (без ПДВ); - виявлення наркотичних засобів та психотропних речовин у біологічних рідинах людини методом експрес-діагностики (опіати), вартість послуги 116,26 грн (без ПДВ); - виявлення наркотичних засобів та психотропних речовин у біологічних рідинах людини методом експрес-діагностики (канабіноїди), вартість послуги 116,26 грн (без ПДВ); - виявлення наркотичних засобів та психотропних речовин у біологічних рідинах людини методом експрес-діагностики (фенілалкіламіни), вартість послуги 136,76 грн (без ПДВ); - лікування хворих на розлади психіки та поведінки внаслідок вживання опіоїдів. Синдром залежності на даний час під клінічним наглядом на підтримуючому або замісному режимі (контрольована залежність). Курс лікування в денному стаціонарі або амбулаторно з використанням препарату бупренорфін 30 днів, вартість послуги 2119,37 грн (без ПДВ); - лікування хворих на розлади психіки та поведінки внаслідок вживання опіоїдів. Синдром залежності на даний час під клінічним наглядом на підтримуючому або замісному режимі (контрольована залежність). Курс лікування в денному стаціонарі або амбулаторно з використанням препарату метадон 30 днів, вартість послуги 1092,87грн (без ПДВ); - видача копії медичної довідки, вартість послуги 28,68 грн (без ПДВ); - видача витягу з історії хвороби, вартість послуги 61,09 грн (без ПДВ).

За повідомленням підприємства усі інші види платних послуг відповідно до розпорядження голови Полтавської обласної державної адміністрації від 27.03.2018 №251 "Про встановлення тарифів на платні послуги, які надаються Полтавським обласним наркологічним диспансером" за вказаний період не надавалися та плата на них не надходила у зв`язку з відсутністю попиту.

В ході проведення перевірки КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" надано пояснюючу записку від 26.11.2019 №5222, згідно з якою розрахунок тарифів на медичні послуги здійснювався відповідно до Методики розрахунку цін на медичні послуги в медичних закладах, санаторно-курортних підприємствах, страхових компаніях та інших медичних структурах, розробленої ТОВ "Медицина ВМ", зареєстрованої в Київському міському управлінні юстиції від 22.10.1998 за №49/114 (Методика).

Керуючись вказаною Методикою підприємство при розрахунку тарифів на платні послуги застосовувало рентабельність на рівні 8,5% до собівартості без вартості лікарських засобів, виробів медичного призначення та інших матеріалів.

При цьому, підприємство не враховувало, що відповідно до розділу ІІ "Мета методики" Методика створена з метою встановлення єдиних методологічних принципів розрахунку вартості медичних послуг в умовах госпрозрахунку.

Тоді як згідно пункту 1.1 Статуту КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" є закладом охорони здоров`я, комунальним, унітарним, некомерційним підприємством.

Пунктом 1.10 Статуту передбачено, що підприємство здійснює господарську некомерційну діяльність, спрямовану на досягнення соціальних та інших результатів без мети одержання прибутку.

В ході перевірки підприємства надано рішення від 29.12.2018 №1816014600312, видане управлінням у м. Полтаві ГУ ДФС у Полтавській області, згідно з яким КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" є неприбутковою організацією, дата включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій з якої починається строк безперервної реєстрації підприємства - 01.02.2000.

Крім того, довідкою від 26.11.2019 №5228 підприємством повідомлено про отримання фінансування з бюджету: у 2018 році, згідно кошторису по загальному фонду з урахуванням змін 14781541,80 грн за рахунок коштів місцевих бюджетів згідно КПКВК "0712020 Спеціалізована стаціонарна медична допомога населенню" по КЕКВ 2282 "Окремі заходи по реалізації державних (регіональних) програм, не віднесені до заходів розвитку". По спеціальному фонду за рахунок коштів бюджету розвитку (кошти, що передаються із загального фонду бюджету до бюджету розвитку (спеціального фонду) 195497,00 грн, згідно КПКВК "0712020 Спеціалізована стаціонарна медична допомога населенню" по КЕКВ 3210 "Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям)".

У 2019 році фінансування закладу з бюджету здійснюється згідно Плану використання бюджетних коштів: по загальному фонду з урахуванням змін затверджено 5374300,00 грн за рахунок коштів місцевих бюджетів згідно КПКВК "0712020 Спеціалізована стаціонарна медична допомога населенню" по КЕКВ 2610 "Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям) ". По спеціальному фонду за рахунок коштів бюджету розвитку (кошти, що передаються із загального фонду бюджету до бюджету розвитку (спеціального фонду)) затверджено 115000,00 грн згідно КПКВК "0712020 Спеціалізована стаціонарна медична допомога населенню" по КЕКВ 3210 "Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям)".

Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 1 Закону України "Про ціни і ціноутворення" норматив рентабельності - рівень прибутковості, що визначається суб`єктом господарювання під час формування ціни.

Згідно з підпунктом 14.1.121 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України неприбуткові підприємства, установи та організації - неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств.

Отже, КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" не є госпрозрахунковим підприємством, є не прибутковим і при розрахунку платних послуг неправомірно застосовувало рентабельність в розмірі 8,5 % до собівартості без вартості лікарських засобів, виробів медичного призначення та інших матеріалів.

Крім того, наказом МВС України від 08.12.2017 №1005 затверджено Порядок формування тарифів на платні послуги, що надаються закладами охорони здоров`я МВС України, який не передбачає застосування рентабельності при розрахунку тарифів.

Також перевіркою встановлено що підприємство при формуванні тарифів на медичні послуги закладало вартість ліків, виробів медичного призначення, матеріалів з ПДВ, а потім на них ще раз нараховувало ПДВ, що є порушенням законодавства.

Так, згідно пункту 8 ПсБО 9 затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.10.1999 №246 придбані (отримані) або вироблені запаси зараховуються на баланс підприємства/установи за первісною вартістю. Пунктом 9 ПсБО 9 визначено, що первісною вартістю запасів, що придбані за плату, є собівартістю запасів, яка складається з таких фактичних витрат: суми, що сплачуються згідно з договором постачальнику (продавцю) за вирахуванням непрямих податків.

Згідно підпункту 14.1.178 пункту 14.1 статі 14 Податкового кодексу України податок на додану вартість - непрямий податок, який нараховується та сплачується відповідно до норм розділу V цього Кодексу.

З огляду на викладене, при формуванні тарифів на платні послуги вартість виробів медичного призначення, лікарські засоби та інші матеріали повинні враховуватись без податку на додану вартість.

З урахуванням внесених в ході перевірки змін тарифи на окремі види медичних послуг складуть: - обов`язковий попередній профілактичний (періодичний) наркологічний огляд 71,74 грн (без ПДВ), проти застосованого підприємством 75,51 грн (без ПДВ); - виявлення та визначення кількості етилового спирту в біологічних об`єктах методом газорідинної хроматографії 145,38 грн (без ПДВ), проти застосованого підприємством 155,79 грн (без ПДВ); - виявлення наркотичних засобів та психотропних речовин у біологічних рідинах людини методом експрес-діагностики (опіати) 110,13 грн (без ПДВ), проти застосованого підприємством 116,26 грн (без ПДВ); - виявлення наркотичних засобів та психотропних речовин у біологічних рідинах людини методом експрес-діагностики (канабіноїди) 110,13 грн (без ПДВ), проти застосованого підприємством 116,26 грн (без ПДВ); - лікування хворих на розлади психіки та поведінки внаслідок вживання опіоїдів. Синдром залежності на даний час під клінічним наглядом на підтримуючому або замісному режимі (контрольована залежність). Курс лікування в денному стаціонарі або амбулаторно з використанням препарату бупренорфін 30 днів 1970,51 грн (без ПДВ), проти застосованого підприємством 2119,37 грн (без ПДВ): - виявлення наркотичних засобів та психотропних речовин у біологічних рідинах людини методом експрес-діагностики (фенілалкіламіни) 130,63 грн (без ПДВ), проти застосованого підприємством 136,76 грн (без ПДВ).

Необґрунтовано одержана виручка, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від надання послуг та виручкою за тарифами, спрямованими відповідно до запровадженого способу регулювання за період жовтень, листопад, грудень 2018 року та січень - березень 2019 року склала 28987,57 грн.

Також в ході перевірки встановлено, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.02.2019 №131 "Про деякі питання здійснення пілотного проекту з реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги у Полтавській області" з 1 квітня по 31 грудня 2019 року запроваджено пілотний проект з реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги у Полтавській області.

Даною постановою затверджено Порядок здійснення пілотного проекту з реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги у Полтавській області.

За пунктами 1, 2 Порядку цей Порядок регулює механізм здійснення пілотного проекту, який фінансується за бюджетною програмою "Пілотний проект з реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги у Полтавській області", тарифи і коригувальні коефіцієнти.

Дія цього Порядку поширюється на комунальні заклади охорони здоров`я, на базі яких здійснюється пілотний проект, що зазначені в додатку 1, або правонаступників таких закладів.

Підприємство включене до додатку 1 під номером 46 по коду згідно ЄДРПОУ 01984151 з розміром глобальної ставки на медичні послуги амбулаторно-поліклінічної допомоги в сумі 3405000,00 грн та з розміром глобальної ставки на медичні послуги стаціонарної допомоги 5854000,00 грн.

Постанова Кабінету Міністрів України від 27.02.2019 №131 розроблена відповідно до пункту 3 розділу IV "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" та статті 23 Закону У країни "Про Державний бюджет України на 2019 рік", що зазначено у преамбулі постанови.

Відтак, державні фінансові гарантії надання необхідних пацієнтам послуг з медичного обслуговування (медичних послуг) та лікарських засобів належної якості за рахунок коштів Державного бюджету України за програмою медичних гарантій визначає Закон У країни "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення", що також вказано у преамбулі Закону.

Між Національною службою здоров`я України та підприємством укладено договір від 13.03.2019 №46П-01984151-00 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій.

За пунктом 4 договору медичні послуги - послуги з медичного обслуговування населення (послуги з охорони здоров`я), що включені до програми державних гарантій медичного обслуговування населення, які надавач зобов`язується надавати згідно з цим договором, перелік та обсяг яких визначений у додатках 1 і 2 до цього договору.

Згідно підпункту 1 пункту 1 додатку 2 до договору позивач надає послуги амбулаторно-поліклінічної допомоги.

Істотними умовами договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій є: перелік та обсяг надання пацієнтам медичних послуг та лікарських засобів за програмою медичних гарантій; умови, порядок та строки оплати тарифу; фактична адреса надання медичних послуг; права та обов`язки сторін; строк дії договору; звітність надавачів медичних послуг; відповідальність сторін, що передбачено у частині 5 статті 8 Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення".

В порушення частини 5 статті 8 Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення", пункту 4 даного договору конкретний перелік послуг не наведено.

Запланована вартість медичних послуг амбулаторно-поліклінічної допомоги згідно договору складає 3404999,97 грн, що зазначено у підпункті 1 пункту 1 додатку 2 до договору.

Крім того, запланована вартість медичних послуг стаціонарної допомоги 5853999,96 грн у вигляді глобальної ставки на медичні послуги стаціонарної допомоги, що вказано у підпункті 2 пункту 1 додатку 2 до договору.

Загальна орієнтовна ціна договору в частині надання медичних послуг, пов`язаних з вторинною (спеціалізованою) медичною допомогою, становить 9258999,93 грн, що зазначено у пункту 2 додатку 2 до договору.

Відповідно до пункту 13 договору цей договір є договором на користь третіх осіб - пацієнтів у частині надання їм медичних послуг надавачем.

Згідно пункту 48 договору він діє з 01.04.2019 по 31.12.2019.

Постановою Кабінету Міністрів У країни від 25.12.1996 №1548 встановлені повноваження органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів).

Абзацом 2 пункту 1 цієї постанови передбачено, що повноваження, зазначені у додатку, не поширюються на тарифи, що встановлюються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад відповідно до статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР), а також на тарифи, що встановлюються для комунальних підприємств, які уклали договір про медичне обслуговування населення з Національною службою здоров`я.

В порушення вимог Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення", абзацу 2 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 №1548, після набрання чинності договором від 13.03.2019 №46П-01984151-00 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій підприємство продовжує стягувати з пацієнтів кошти за надані медичні послуги, тоді як вони повинні надаватися безоплатно, оскільки кошти за наданні медичні послуги позивач отримує з бюджету згідно договору, і ця сума до кінця 2019 року складає 9258999,93 грн.

У пункті 5 Порядку здійснення пілотного проекту з реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги у Полтавській області, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.02.2019 №131, передбачено, що НСЗУ у межах пілотного проекту укладає з учасниками пілотного проекту договори про медичне обслуговування населення на надання медичних послуг, пов`язаних з наданням спеціалізованої (вторинної) медичної допомоги, крім послуг, включених до переліку платних послуг, які надаються в державних і комунальних закладах охорони здоров`я та вищих медичних навчальних закладах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.09.1996 №1138.

Дана норма суперечить вимогам Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення", яким не встановлено таких обмежень.

Крім того, відповідно до пункту 3.1. Статуту підприємства, затвердженого управлінням майном Полтавської обласної ради від 18.12.2018 та погодженого Департаментом Полтавської обласної державної адміністрації 13.12.2018 Комунальне підприємство "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" є закладом, що надає третинну (високоспеціалізовану) медичну допомогу, а не вторинну медичну допомогу.

Отже, підприємство надає третинну (високоспеціалізовану) медичну допомогу, а не вторинну медичну допомогу.

В пункті 3.2 Статуту визначено, що відповідно до поставленої мети предметом діяльності є: здійснення медичної практики; амбулаторне і стаціонарне лікування хворих на розлад психіки і поведінки внаслідок вживання психоактивних речовин та осіб з нехімічними залежностями, в тому числі на анонімних засадах; консультативні, діагностичні огляди, обстеження для встановлення, виключення наркологічного захворювання; диспансерне динамічне спостереження пацієнтів з наркологічними розладами; проведення медичної, психологічної, соціальної, юридичної, сімейної та професійної реабілітації залежним пацієнтам та особам з наркологічними розладами в тому числі неповнолітнім; проведення медичних оглядів з метою визначення стану сп`яніння; проведення обов`язкових профілактичних наркологічних оглядів громадян для визначення протипоказань до виконання професій і певних видів діяльності; проведення клінічних, хіміко-токсилогічних та біохімічних лабораторних досліджень; проведення експрес-тестування на предмет захворювання на ВІЛ- інфекцію, віруси, гепатити; діяльність з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів (придбання, перевезення, зберігання, використання, знищення наркотичних засобів психотропних речовин і прекурсорів) згідно з вимогами чинного законодавства України; організація та проведення конференцій, семінарів, нарад та інших заходів з питань удосконалення і розвитку медичної допомоги; забезпечення взаємодії з іншими підприємствами, лікувально -профілактичними закладами, відомствами, державними і недержавними організаціями з питань реалізації своєї статутної діяльності; надання платних послуг з медичного обслуговування населення відповідно до чинного законодавства України.

При цьому, перевіркою встановлено, що КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" з 01.04.2019 продовжував стягувати з пацієнтів кошти за наступні платні послуги: - обов`язковий попередній профілактичний наркологічний огляд, вартість послуги 75,51 грн (без ПДВ); - обов`язковий періодичний профілактичний наркологічний огляд, вартість послуги 75,51 грн (без ПДВ); - консультація лікаря-нарколога, вартість послуги 49,44 грн (без ПДВ); - виявлення та визначення кількості етилового спирту в біологічних об`єктах методом газо-рідинної хроматографії, вартість послуги 155,79 грн (без ПДВ); - виявлення наркотичних засобів та психотропних речовин у біологічних рідинах людини методом експрес-діагностики (опіати), вартість послуги 116,26 грн (без ПДВ); - виявлення наркотичних засобів та психотропних речовин у біологічних рідинах людини методом експрес-діагностики (канабіноїди), вартість послуги 116,26 грн (без ПДВ); - виявлення наркотичних засобів та психотропних речовин у біологічних рідинах людини методом експрес-діагностики (фенілалкіламіни), вартість послуги 136,76 грн (без ПДВ); - лікування хворих на розлади психіки та поведінки внаслідок вживання опіоїдів. Синдром залежності на даний час під клінічним наглядом на підтримуючому або замісному режимі (контрольована залежність). Курс лікування в денному стаціонарі або амбулаторно з використанням препарату бупренорфін 30 днів, вартість послуги 2119,37 грн (без ПДВ); - лікування хворих на розлади психіки та поведінки внаслідок вживання опіоїдів. Синдром залежності на даний час під клінічним наглядом на підтримуючому або замісному режимі (контрольована залежність). Курс лікування в денному стаціонарі або амбулаторно з використанням препарату метадон 30 днів, вартість послуги 1092,87 грн (без ПДВ); - видача копії медичної довідки, вартість послуги 28,68 грн (без ПДВ); - видача витягу з історії хвороби, вартість послуги 61,09 грн (без ПДВ).

За період з 01.04.2019 по 30.06.2019 зайво стягнено з пацієнтів плати за медичні послуги в сумі 325453,88 грн, за період з 01.07.2019 по 30.09.2019 зайво стягнено з пацієнтів плати за медичні послуги в сумі 381854,61 грн. Загальна сума зайво стягненої з пацієнтів плати за медичні послуги за період з 01.04.2019 по 30.09.2019 склала 707308,49 грн.

Всього, необґрунтовано одержана виручка склала 736287,06 грн.

На підставі вказаних висновків акту перевірки управлінням відносно КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" винесено рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення державної дисципліни цін від 04.12.2019 №026 /том 2 а.с. 17-23/, яким вирішено вилучити у підприємства:

- необґрунтовано одержану виручку в сумі 28987,57 грн, яка протягом 15 календарних днів з дня отримання цього рішення підлягає зарахуванню в дохід державного бюджету (отримувач УДКСУ у м. Полтаві, код отримувача 38019510, банк Казначейства України, р/р UA218999980000031110106016002, код класифікації доходів бюджету 21081100);

- штраф у сумі 736287,06 грн, який протягом 15 календарних днів з дня отримання цього рішення підлягає зарахуванню в дохід державного бюджету (отримувач УДКСУ у м. Полтаві, код отримувача 38019510, банк Казначейства України, р/р UA218999980000031110106016002, код класифікації доходів бюджету 21081100).

Також, на підставі висновків акту перевірки управлінням складено припис від 05.12.2019 №038 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін /том 1 а.с. 49-52/.

За змістом даного припису від КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" вимагалося:

- в тримісячний термін звернутися до Полтавської ОДА для внесення змін до розпорядження голови обласної державної адміністрації від 27.03.2018 №251 "Про встановлення тарифів на платні послуги, які надаються Полтавським обласним наркологічним диспансером" в частині зміни тарифів: - обов`язковий попередній профілактичний (періодичний) наркологічний огляд з 75,51 грн (без ПДВ) на 71,74 грн (без ПДВ); - виявлення та визначення кількості етилового спирту в біологічних об`єктах методом газо-рідинної хроматографії з 155,79 грн (без ПДВ) на 145,38 грн (без ПДВ); - виявлення наркотичних засобів та психотропних речовин у біологічних рідинах людини методом експрес-діагностики (опіати) з 116,26 грн (без ПДВ) на 110,13 грн (без ПДВ); - виявлення наркотичних засобів та психотропних речовин у біологічних рідинах людини методом експрес-діагностики (канабіноїди) з 116,26 грн (без ПДВ) на 110,13 грн (без ПДВ); - виявлення наркотичних засобів та психотропних речовин у біологічних рідинах людини методом експрес-діагностики (фенілалкіламіни) з 136,76 грн (без ПДВ) на 130,63 грн (без ПДВ); - лікування хворих на розлади психіки та поведінки внаслідок вживання опіоїдів. Синдром залежності на даний час під клінічним наглядом на підтримуючому або замісному режимі (контрольована залежність). Курс лікування в денному стаціонарі або амбулаторно з використанням препарату бупренорфін 30 днів, вартість послуги з 2119,37 грн (без ПДВ) на 1970,51 грн (без ПДВ);

- до кінця дії договору №46П-01984151-00 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій від 13.03.2019, укладеного між КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" та НСЗУ, не стягувати плату за медичні послуги за тарифами, які встановлені розпорядженням голови Полтавської обласної державної адміністрації від 27.03.2018 №251 "Про встановлення тарифів на платні послуги, які надаються Полтавським обласним наркологічним диспансером".

Позивач не погоджується з прийнятими рішенням про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення державної дисципліни цін від 04.12.2019 №026 та приписом від 05.12.2019 №038 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, в зв`язку з чим оскаржив їх до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Умови здійснення пілотного проекту передбачені окремими нормативно-правовими документами.

Пунктом 2 розділу ІV "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" від 19.10.2017 №2168-VІІІ встановлено, що з 1 січня 2018 року запроваджується реалізація державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Тимчасово, протягом 2018-2019 років, за рішенням Кабінету Міністрів України допускається фінансування надання первинної медичної допомоги комунальними закладами охорони здоров`я, що не уклали договори про медичне обслуговування населення з Уповноваженим органом, шляхом надання субвенцій з державного бюджету відповідним місцевим бюджетам. Умови, порядок та строки надання такої субвенції визначаються Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 розділу ІV "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" передбачено, що до 1 квітня 2020 року реалізація державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій поступово запроваджується для інших видів медичної допомоги, зокрема шляхом реалізації пілотних проектів для відповідних видів медичних послуг, окремих закладів охорони здоров`я, населених пунктів чи регіонів. Порядок реалізації таких проектів, перелік медичних послуг та лікарських засобів, що оплачуються за рахунок коштів Державного бюджету України, тарифи та коригувальні коефіцієнти встановлюються Кабінетом Міністрів України.

На виконання вимог Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову від 27.02.2019 №131 "Деякі питання здійснення пілотного проекту з реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги у Полтавській області", якою затверджено Порядок здійснення пілотного проекту з реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги у Полтавській області (далі - Порядок №131).

Відповідно до пункту 5 Порядку №131 НСЗУ у межах пілотного проекту укладає з учасниками пілотного проекту договори про медичне обслуговування населення на надання медичних послуг, пов`язаних з наданням спеціалізованої (вторинної) медичної допомоги, крім послуг, включених до переліку платних послуг, які надаються в державних і комунальних закладах охорони здоров`я та вищих медичних навчальних закладах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 вересня 1996 р. № 1138.

Згідно підпункту 1 пункту 1 статті 2 Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" програма державних гарантій медичного обслуговування населення (програма медичних гарантій) - програма, що визначає перелік та обсяг медичних послуг (включаючи медичні вироби) та лікарських засобів, повну оплату надання яких пацієнтам держава гарантує за рахунок коштів Державного бюджету України згідно з тарифом, для профілактики, діагностики, лікування та реабілітації у зв`язку з хворобами, травмами, отруєннями і патологічними станами, а також у зв`язку з вагітністю та пологами.

Частиною 1 статті 4 вказаного Закону визначено, що у межах програми медичних гарантій держава гарантує громадянам, іноземцям, особам без громадянства, які постійно проживають на території України, та особам, яких визнано біженцями або особами, які потребують додаткового захисту, повну оплату за рахунок коштів Державного бюджету України необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів, пов`язаних з наданням: 1) екстреної медичної допомоги; 2) первинної медичної допомоги; 3) вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги; 4) третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги; 5) паліативної медичної допомоги; 6) медичної реабілітації; 7) медичної допомоги дітям до 16 років; 8) медичної допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами.

У частині 3 цієї ж статті зазначено, що програмою медичних гарантій визначаються перелік та обсяг медичних послуг та лікарських засобів, оплата яких гарантується за рахунок коштів Державного бюджету України.

Медичні послуги та лікарські засоби, що не включені до програми медичних гарантій, не підлягають оплаті за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених на реалізацію програми медичних гарантій, але можуть покриватися за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених на реалізацію відповідних державних програм та заходів, місцевих бюджетів, медичного страхування, юридичних і фізичних осіб та з інших джерел, не заборонених законодавством.

Згідно з пунктом 5 статті 9 Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" надання медичних послуг та лікарських засобів за програмою медичних гарантій, пов`язаних з вторинною (спеціалізованою), третинною (високоспеціалізованою), паліативною медичною допомогою та медичною реабілітацією, здійснюється за направленням лікаря, який надає первинну медичну допомогу, або лікуючого лікаря в порядку, передбаченому законодавством, крім випадків, коли згідно із законодавством направлення лікаря не вимагається.

У статтях 35-2 та 35-3 Закону України "Про основи законодавства України про охорону здоров`я" зазначено випадки надання безоплатної вторинної та третинної допомоги без направлення лікаря, а саме: відповідно до медичних показань пацієнтам із хронічними захворюваннями, які перебувають на диспансерному обліку та пацієнтам, які перебувають у невідкладному стані.

Відповідно до абзацу 1 пункту 5 статті 4 Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" програма медичних гарантій затверджується Верховною Радою України у складі закону про Державний бюджет України на відповідний рік.

Статтею 23 Закону України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" установлено, що з 1 квітня 2019 року через Національну службу здоров`я України у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України здійснюється:

- відшкодування вартості лікарських засобів для лікування окремих захворювань;

- пілотний проект з реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги у Полтавській області на умовах співфінансування з місцевих бюджетів.

Враховуючи розділ 3 Статуту підприємства та норми постанови Кабінету Міністрів України від 17.09.1996 №1138 "Перелік платних послуг, які надаються в державних і комунальних закладах охорони здоров`я та вищих медичних навчальних закладах" (далі - Постанова №1138), підприємство надає платні послуги, визначені пунктами 2, 8, 13, 32 розділу І Постанови №1138, тарифи, на які встановлено розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 27.03.2018 №251 "Про затвердження тарифів на платні послуги, які надаються "Полтавським обласним наркологічним диспансером", яке зареєстроване в Головному територіальному управлінні юстиції у Полтавській області від 05.04.2018 за №96/2877, а саме:

- анонімне обстеження та лікування хворих, заражених хворобами, що передаються статевим шляхом, а також хворих на алкоголізм та наркоманію (крім обстежень на ВІЛ та СНІД);

- медичні огляди: для отримання виїзної візи (крім службових відряджень державних службовців та при виїзді на лікування за наявності відповідних медичних документів) та попередні профілактичні медичні огляди при прийнятті на роботу та для отримання посвідчення водія транспортних засобів (крім випадків коли медичні огляди проводяться за направленнями органів державної служби зайнятості), медичні огляди на право отримання та носіння зброї громадянами, а також відповідні періодичні профілактичні огляди;

- лабораторні, діагностичні та консультативні послуги за зверненням громадян, що надаються без направлення лікаря, зокрема, із застосуванням телемедицини;

- видача копії медичної довідки, витягу з історії хвороби.

Відповідно до абзацу 2 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 №1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)", повноваження, зазначені у додатку, не поширюються на тарифи, що встановлюються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад відповідно до статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", а також на тарифи, що встановлюються для комунальних підприємств, які уклали договір про медичне обслуговування населення з Національною службою здоров`я.

Разом з тим, на момент затвердження тарифів рішенням від 27.03.2018 №251 "Про затвердження тарифів на платні послуги, які надаються "Полтавським обласним наркологічним диспансером" /том 2 а.с. 71-73/ вказана вище норма мала іншу редакцію та визначала, що повноваження, зазначені у додатку, не поширюються на тарифи, що встановлюються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад відповідно до статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Також, суд зауважує, що платні медичні послуги, що надавалися населенню підприємством та тарифи на які встановлені обласною державною адміністрацією, не увійшли до договору про медичне обслуговування населення від 13.03.2019 №46П-01984151-00, укладеного між комунальним підприємством та Національною службою здоров`я України /том 1 а.с. 24-32, том 2 а.с. 69-70/.

За викладених обставин, суд вважає помилковими висновки відповідача про неправомірність стягнення позивачем з населення плати за медичні послуги та, як наслідок, отримання останнім зайво отриманої виручки за період з 01.04.2019 по 30.09.2019 у розмірі 707308,49 грн.

Відповідно до пункту 12 додатку до постанови Кабінету Міністрів України "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)" від 25.12.1996 №1548 Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації регулюють (встановлюють) тарифи на платні послуги, що надають лікувально-профілактичні державні і комунальні заклади охорони здоров`я.

Згідно з підпунктом 1 пункту 1 статті 13 Закону України "Про ціни і ціноутворення" державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом: установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання: фіксованих цін; граничних цін; граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди); граничних нормативів рентабельності; розміру постачальницької винагороди; розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів).

Частиною 4 статті 12 Закону України "Про ціни і ціноутворення" передбачено, що Кабінет Міністрів України, органи виконавчої влади, державні колегіальні органи та органи місцевого самоврядування під час встановлення державних регульованих цін на товари до складу таких цін обов`язково включають розмір їх інвестиційної складової частини.

Частиною 2 вказаної статті визначено, що державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації).

Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 1 Закону України "Про ціни і ціноутворення" норматив рентабельності - рівень прибутковості, що визначається суб`єктом господарювання під час формування ціни. Граничний норматив рентабельності є його максимально допустимим рівнем, який повинен враховуватися суб`єктом господарювання під час встановлення ціни товару.

Відтак, підприємство, як суб`єкт господарювання, має право на встановлення рівня прибутковості під час формування ціни послуг. Підприємство матиме можливість отримувати прибуток, який буде направлений на покращення власної матеріально-технічної бази та якості надання послуг населенню.

Отримання прибутку підприємством з неприбутковим статусом закріплено у абзаці 2 підпункту 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.

За загальними нормами статті 52 Господарського кодексу України некомерційне господарювання - це самостійна систематична господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання, спрямована на досягнення економічних, соціальних та інших результатів без мети одержання прибутку.

Як суб`єкт господарювання, в розумінні частини 2 статті 55 Господарського кодексу України, підприємство, здійснюючи господарську діяльність, має право на надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність (частина 1 статті 3 кодексу).

Частиною 2 статті 62 Господарського кодексу України встановлено, що підприємства можуть створюватись як для здійснення підприємництва, так і для некомерційної господарської діяльності.

Пунктом 5.2.3 Статуту підприємства передбачено, що джерелами формування коштів та майна підприємства є кошти та інше майно, одержане від реалізації продукції (робіт, послуг).

Виходячи з системного аналізу вказаних норм, підприємство є неприбутковою організацією, у розумінні підпункту 14.1.121 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, та має право отримувати доходи від провадження господарської діяльності та спрямовувати на власне утримання.

Комунальне підприємство, що провадить некомерційну господарську діяльність, може бути включено до Реєстру неприбуткових установ та організацій у разі відповідності вимогам пункту 133.4 Податкового кодексу України, а саме: воно утворене та зареєстроване в порядку, визначеному Законом України "Про основи законодавства України про охорону здоров`я"; його установчі документи містять заборону на розподіл отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників - у розумінні Цивільного кодексу України), членів такого підприємства, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування ЄСВ), членів органів управління та інших пов`язаних із ними осіб. При цьому, не вважається таким розподілом фінансування видатків, визначених абзацом 1 підпункту 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, тобто для утримання такого підприємства, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених його установчими документами; його установчі документи передбачають передавання активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування вартості таких активів до доходу бюджету в разі припинення юридичної особи (у наслідок її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення).

Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 №440 (далі - Порядок №440).

Включення до Реєстру здійснюється контролюючим органом із присвоєнням ознак неприбутковості за окремими групами підприємств, установ та організацій відповідно до підпункту 133.4.6 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України за структурою, наведеною в пункті 4 Порядку №440.

Пунктом 1.10 Статуту КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" передбачено, що підприємство здійснює господарську некомерційну діяльність, спрямовану на досягнення соціальних та інших результатів без мети одержання прибутку.

Пунктом 5.9 Статуту визначено, що доходи (прибутки) підприємства використовуються виключно для фінансування видатків на утримання підприємства, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених цим Статутом.

А пункт 5.8 Статуту визначає, що підприємство не наділене правом розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини між засновником, працівниками (крім оплати їхньої праці, нарахування з єдиного соціального внеску), органом управління та іншими, пов`язаними з ними особами.

Рішенням Головного управління ДФС у Полтавській області від 29.12.2018 №1816014600312 підприємство визнано неприбутковою організацією, дата включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій з якої починається строк безперервної реєстрації - з 01.09.2000, що відповідачем справи не заперечується.

Тарифи на медичні послуги, які надає КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради", встановлені у відповідності до зазначених вище нормативно-правових актів та затверджені розпорядженням голови Полтавської обласної державної адміністрації від 27.03.2018 №251 "Про встановлення тарифів на платні послуги, які надаються Полтавським обласним наркологічним диспансером", яке зареєстроване в Головному територіальному управлінні юстиції у Полтавській області від 05.04.2018 за №96/2877 /том 2 а.с. 71-73/.

Позивач зазначає, що рішенням Державної регуляторної служби України від 03.03.2018 №19-г було погоджено проект розпорядження голови Полтавської обласної державної адміністрації "Про встановлення тарифів на платні послуги, які надаються Полтавським обласним наркологічним диспансером".

Таким чином, розпорядження пройшло правову експертизу на відповідність Конституції та законодавству України.

Законодавчо визначеного порядку розрахунку вартості платних послуг медичними установами та закладами, що підпорядковані Міністерству охорони здоров`я, немає.

В зв`язку з цим, КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" розрахунки тарифів на медичні послуги здійснювало відповідно до Методики розрахунку цін на медичні послуги в медичних закладах, санаторно-курортних підприємствах, страхових компаніях та інших медичних структурах, розробленій ТОВ "Медицина ВМ", зареєстрованої в Київському міському управлінні юстиції від 22.10.1998 за №49/114.

Вказана Методика розроблена для розрахунку цін на медичні послуги в медичних закладах, санаторно-курортних підприємствах, страхових компаніях та інших медичних структурах та з метою встановлення єдиних методологічних принципів розрахунку вартості медичних послуг в умовах госпрозрахунку. Тобто Методика не містить обмежень стосовно її застосування закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством.

В оскаржуваних рішеннях та приписі ГУ Держпродспоживслужби у Полтавській області звертає увагу на те, що наказом МВС України від 08.12.2017 №1005, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 02.01.2018 за №5/31457, затверджено Порядок формування тарифів на платні послуги, що надаються закладами охорони здоров`я Міністерства внутрішніх справ України, який не передбачає застосування рентабельності при розрахунку тарифів.

Так, згідно пункту 1 розділу 1 зазначеного Порядку цей Порядок визначає механізм формування тарифів на послуги та застосовується закладами охорони здоров`я Міністерства внутрішніх справ України (далі - заклади) для розрахунку тарифів на послуги, які вони надають згідно з Переліком платних послуг, які надаються в державних і комунальних закладах охорони здоров`я та вищих медичних навчальних закладах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 вересня 1996 року №1138.

Проте, пунктом 1.8 Статуту КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" встановлено, що підприємство підпорядковане та підзвітне Департаменту охорони здоров`я Полтавської ОДА, а отже не належить до сфери закладів охорони здоров`я МВС України.

За викладених обставин, суд доходить висновку про помилковість тверджень відповідача щодо неправомірності застосування рентабельності при формуванні тарифів на платні послуги.

Щодо тверджень відповідача про те, що позивач при формуванні тарифів на медичні послуги отримав необґрунтовану виручку, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від надання послуг та виручкою за тарифами, спрямованими відповідно до запровадженого способу регулювання за період жовтень-грудень 2018 року та січень-березень 2019 року у зв`язку із врахуванням при формуванні тарифів на медичні послуги вартості ліків, виробів медичного призначення, матеріалів з ПДВ, на які, у подальшому, ще раз підприємством було нараховано ПДВ, то останні знайшли своє підтвердження в ході судового розгляду справи.

Так, безпосередньо сам позивач не заперечує допущення ним подвійного нарахування ПДВ, а лише заперечує фактичне отримання необґрунтованої виручки.

Зазначає, що проект тарифів на платні послуги розраховувався у 2017 році та був поданий на розгляд та затвердження до Полтавської ОДА 08.09.2017. Відповідно вартість матеріалів за одиницю обраховувалася згідно з результатами проведених закупівель у 2017 році. Фактично ж нові тарифи були затверджені розпорядженням голови Полтавської ОДА від 27.03.2018 №251 та введені в дію наказом головного лікаря від 02.05.2018 №34 лише з 04.05.2018. Як наслідок, позивач почав надавати платні послуги за новими тарифами у 2018 році, при тому, що такі тарифи включали вартість матеріалів за цінами на 2017 рік.

Комунальним підприємством проведено детальний аналіз цін на матеріали за результатами закупівель у 2017 році та 2018 році в розрізі видів послуг і розраховано різницю між сумою фактично відшкодованих витрат на матеріали отримувачами платних послуг та реальною вартістю матеріалів у жовтні-грудні 2018 року та січні-березні 2019 року, виходячи з затверджених норм витрат матеріалів та кількості наданих послуг за даний період. За результатами розрахунків встановлено, що фактично відшкодована вартість матеріалів отримувачами платних послуг менша, порівняно з реальною вартістю матеріалів /том 2 а.с. 91-92/.

Разом з тим, судом вказані обґрунтування позивача в підтвердження неотримання необґрунтованої виручки у зв`язку з подвійним включенням ПДВ оцінюються критично, оскільки подвійне включення ПДВ дійсно мало місце, що суперечить вимогам законодавства.

Крім того, суд також зауважує, що матеріали справи не містять належних доказів на підтвердження того, які саме матеріали та за який саме період закупівель (оскільки закупівлі матеріалів за даними позивача були як у 2017 році, так у 2018 році) використовувалися комунальним підприємством при наданні платних послуг за тарифами, встановленими розпорядженням голови Полтавської ОДА від 27.03.2018 №251.

Резюмуючи викладене, суд доходить висновку, що рішення ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області від 04.12.2019 №026 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення державної дисципліни цін по суті є протиправним та підлягає скасуванню лише в частині вилучення у КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" необґрунтовано одержаної виручки в сумі 27071,33 грн та застосування штрафу в сумі 734370,82 грн. В іншій частині рішення від 04.12.2019 №026 визнанню протиправним та скасуванню не підлягає.

Стосовно позовних вимог комунального підприємства в частині визнання протиправним та скасування припису Головного управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області від 05.12.2019 №038 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, то суд не вбачає підстав для їх задоволення, з огляду на слідуюче.

Вимоги припису в частині необхідності позивачу в тримісячний термін звернутися до Полтавської ОДА для внесення змін до розпорядження голови обласної державної адміністрації від 27.03.2018 №251 "Про встановлення тарифів на платні послуги, які надаються Полтавським обласним наркологічним диспансером" в частині зміни тарифів: - обов`язковий попередній профілактичний (періодичний) наркологічний огляд з 75,51 грн (без ПДВ) на 71,74 грн (без ПДВ); - виявлення та визначення кількості етилового спирту в біологічних об`єктах методом газо-рідинної хроматографії з 155,79 грн (без ПДВ) на 145,38 грн (без ПДВ); - виявлення наркотичних засобів та психотропних речовин у біологічних рідинах людини методом експрес-діагностики (опіати) з 116,26 грн (без ПДВ) на 110,13 грн (без ПДВ); - виявлення наркотичних засобів та психотропних речовин у біологічних рідинах людини методом експрес-діагностики (канабіноїди) з 116,26 грн (без ПДВ) на 110,13 грн (без ПДВ); - виявлення наркотичних засобів та психотропних речовин у біологічних рідинах людини методом експрес-діагностики (фенілалкіламіни) з 136,76 грн (без ПДВ) на 130,63 грн (без ПДВ); - лікування хворих на розлади психіки та поведінки внаслідок вживання опіоїдів. Синдром залежності на даний час під клінічним наглядом на підтримуючому або замісному режимі (контрольована залежність). Курс лікування в денному стаціонарі або амбулаторно з використанням препарату бупренорфін 30 днів, вартість послуги з 2119,37 грн (без ПДВ) на 1970,51 грн (без ПДВ), мотивовані, в тому ж числі й наданням підприємством платних послуг за новими тарифами у 2018 році з включенням до них вартості матеріалів з подвійним нарахуванням на них суми ПДВ, що знайшло своє підтвердження в ході судового розгляду справи та суперечить вимогам законодавства.

Крім цього, суд зазначає, що дія договору №46П-01984151-00 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій від 13.03.2019, укладеного між КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" та НСЗУ вже закінчилася, а тому вимога припису про не стягнення плати за медичні послуги за тарифами, які встановлені розпорядженням голови Полтавської обласної державної адміністрації від 27.03.2018 №251 "Про встановлення тарифів на платні послуги, які надаються Полтавським обласним наркологічним диспансером" до кінця дії договору №46П-01984151-00 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій від 13.03.2019, укладеного між КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" та НСЗУ, фактично вичерпала свою дію.

Таким чином, позовні вимоги КП "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" підлягаю задоволенню частково.

Відповідно до частин 1, 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Враховуючи часткове задоволення позовних вимог, на користь позивача підлягають стягненню витрати зі сплати судового збору у розмірі 11015,56 грн.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Комунального підприємства "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" (вул. Сковороди, 35, м. Полтава, Полтавська область, 36003, ідентифікаційний код 01984151) до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів в особі Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області (вул. Воскресенський узвіз, 7, м. Полтава, Полтавська область, 36003, ідентифікаційний код 40358617) про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області від 04.12.2019 №026 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення державної дисципліни цін в частині вилучення у Комунального підприємства "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" необґрунтовано одержаної виручки в сумі 27071,33 грн (двадцять сім тисяч сімдесят одна гривня тридцять три копійки) та застосування штрафу в сумі 734370,82 грн (сімсот тридцять чотири тисячі триста сімдесят гривень вісімдесят дві копійки).

В решті позову відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області на користь Комунального підприємства "Полтавський обласний наркологічний диспансер Полтавської обласної ради" судові витрати по сплаті судового збору в сумі 11015,56 грн (одинадцять тисяч п`ятнадцять гривень п`ятдесят шість копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 23 березня 2020 року.

Суддя О.В. Гіглава

Джерело: ЄДРСР 88378626
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку