open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 420/8097/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 березня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вовченко O.A., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду 28.12.2019 року надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії.

Ухвалою суду від 02.01.2020 року позов ОСОБА_1 залишено без руху та надано позивачу 5-денний строк для усунення недоліків позовної заяви з дня отримання копії ухвали.

14 січня 2020 року до суду від позивача за вх.№1568/20 надійшов належним чином оформлена позовна заява (у двох примірниках), в якій позовні вимоги викладені в наступній редакції:

- визнати неправомірними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку пенсії (перша відмова лист ГУ ПФУ в Одеській області від 08.08.2012 р. №1823, остання відмова лист ГУ ПФУ в Одеській області від 25.10.2019 р. №2600/А-11) у зв`язку зі зміню грошового забезпечення (посадового окладу до 1760 грн. та надбавки за особливо важливі завдання до 180%), згідно довідок Адміністрації Державної прикордонної служби України №11/5194 від 07.06.2012 р. та від 27.06.2012 року №11/15085;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області провести ОСОБА_1 перерахунок пенсії у зв`язку зі зміною грошового забезпечення посадового окладу до 1760 грн. та премії до 180% , згідно довідок Адміністрації Державної прикордонної служби України від 07.06.2012р.№11/5194 та від 27.06.2012 р. №11/15085. Перерахунок пенсії зробити починаючи з дати виникнення права на нього, а саме посадового окладу з 01.09.2011 по 01.03.2018 року та премії з 01.04.2012 по 01.03.2018 року.

Ухвалою від 17 січня 2020 року прийнято до розгляду позовну заяву ОСОБА_1 (вх.№1568/20), відкрито провадження у даній справі, ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначає, що з 03.08.2005 р. до 15.08.2008 р. ОСОБА_1 проходив військову службу на посаді заступника начальника Південного регіонального управління з тилу - начальника тилу Державної прикордонної служби України. Є пенсіонером органів ДПСУ. З цієї посади, у 2008 році, його було звільнено у запас Збройних Сил України як полковника запасу, ветерана військової служби, за ст. 26 ч. 7 п. б (за станом здоров`я) Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу». З 01.09.2011 року наказом Адміністрації ДПСУ від 27.07.2011р. №543 «Про встановлення посадових окладів осіб офіцерського складу в ДПСУ» (реєстрація в МЮУ від 11.08.201 р. №966/19704), заступнику начальника регіонального управління визначено розмір посадового окладу у розмірі 1760.00 гривень, що не перевищує розміру встановленого Постановою КМУ від 07.11.2007 р. №1294. Тобто пройшло підвищення посадового окладу діючим військовослужбовцям у розмірі 1760,00 гривень. Фінансово-економічним Департаментом Адміністрації ДПСУ 07 липня 2012 року було надіслано для виконання до Головного управління Пенсійного Фонду України в Одеській області довідку №11/15085 від 27.06.2012 р. про розмір грошового забезпечення, зі збільшенням посадового окладу. Вказана довідка листом ГУ ПФУ в Одеській області від 08.08.2012 р. №1823/05 була повернута без виконання. Також, фінансово-економічним Департаментом Адміністрацією ДПСУ на виконання Постанови КМУ від 23.04.2012 р. №355 «Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» до ГУ ПФУ в Одеській області була надіслана довідка №11/5194 від 07.06.2012 р., в якій крім збільшення посадового окладу до 1760 гриві також було вказано про підвищення надбавки за особливо важливі завдання та премій дію військовослужбовцям до 180 %. Всі довідки про настання права на перерахунок пенсії ОСОБА_1 були надані до 1 липня 2012 року і повинні були опрацьовані ГУПФУ в Одеській області своєчасно та в повному обсязі до вказаної дати. Однак численні письмові та усні звернення ОСОБА_1 залишились без належного реагування, а вказані довідки відповідачем не були взяті до уваги, про що свідчать копії перерахунку пенсії з пенсійної справи №1510003105 від 01 липня 2012 року та від 01.10.2017 року, де посадовий оклад зазначено на рівні 1600 гривень, а премія 27 %.

27 січня 2020 року до суду від відповідача за вх.№3765/20 надійшов відзив на позов, у якому відповідач зазначає, що підставою для перерахунку позивачу пенсії, призначеної відповідно до Закону № 2262, є зміна Кабінетом Міністрів України розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців. Після 01.01.2008 Кабінетом Міністрів України до набрання чинності постанови КМУ від 30.08.2017 № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (в тому числі Постановою № 355) не приймалось рішень щодо змін розмірів хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за вказаним законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, а відсоткове підвищення розміру пенсії, передбачене Постановою № 355, не є підставою для здійснення перерахунку пенсії. Довідка Адміністрації Державної прикордонної служби України від 07.06.2012 № 11/5194 не може бути підставою для перерахунку пенсії, оскільки не передбачає зміну хоча б одного з видів грошового забезпечення військовослужбовця. Згідно Порядку № 45, при проведенні перерахунку пенсії не передбачено врахування такої складової грошового забезпечення, як премія. Тому, як зазначалося в відповідях Головного управління Позивачу від 05.07.2019 № 12748/03-26 та від 25.10.2019 № 2600/А-11, врахування довідки від 07.06.2012 № 11/5194 наданої Адміністрацією Державної прикордонної служби України є неможливим.

Враховуючи викладене, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову.

05 лютого 2020 року до суду від позивача за вх.№5293/20 надійшла відповідь на відзив, у якій позивач зазначає, що відзив складений з численними порушеннями ст.178 ЦПК. У відзиві на позовну заяву представник головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області перекручує факти та надає неправдиву інформацію, а також повністю ігнорує довідку від 27.06.2012 року №11/15085, яка також вказана в позовній заяві. Довідка від 27.06.2012 року №11/15085 про збільшення з 01.09.2011 року розміру посадового окладу, з 1600 до 1760 гривні, була складена у зв`язку з фактичним підвищенням посадового окладу діючим військовослужбовцям згідно положень наказу Адміністрації АДПСУ від 27.07.2011 року №543 та немає ніякого відношення до виконання постанови КМУ від 23.04.12 року №355. Наказ Адміністрації АДПСУ від 27.07.2011 року №543 вийшов раніше постанови КМУ від 23.04.12 року №355 та являється самостійним документом, зареєстрованим у Міністерстві юстиції 11.08.2011 року за №966/19704 та жодним чином не пов`язаним з постановою КМУ від 23.04.12 року №355.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Як зазначено позивачем та не заперечується відповідачем, ОСОБА_1 до 15.08.2008 року проходив військову службу на посаді заступника начальника Південного регіонального управління з тилу - начальника тилу Державної прикордонної служби України.

Як вбачається з подання про призначення пенсії №11/ПВ-625 від 08 вересня 2008 року (а.с.112 зворот - 113), заступника начальника управління тилу – начальника тилу південного регіонального управління Державної прикордонної служби - полковника Авдоніна О.В. відповідно до наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України №249-ос від 25.06.2008 року було звільнено у запас Збройних Сил України як полковника запасу, ветерана військової служби за ст.26 ч.7 п.«б» (за станом здоров`я) Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».

Відповідно до протоколу за пенсійною справою 1510003105 (Державна прикордонна служба України) ОСОБА_1 з 16.08.2008 року призначено пенсію за вислугу років у розмірі 86% грошового забезпечення (а.с.99).

У протоколі про призначення позивачу пенсії вказано, що вислуга років ОСОБА_1 , складає 32 роки, а грошове забезпечення для обчислення пенсії складається з:

- посадового окладу – 1600,00 грн.;

- окладу за військове звання – 135,00 грн.;

- процентної надбавки за вислугу років 40% - 694,00 грн.;

- середньомісячної суми додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці 0 2214,50 грн.

Пенсія ОСОБА_1 з дати призначення пенсії по 01.10.2017 року підлягала неодноразовому перерахунку (а.с.99 зворот – 107 зворот), виходячи з грошового забезпечення, до якого, зокрема, входив посадовий оклад у розмірі 1600,00 грн. та премія 27%.

Судом встановлено, що Адміністрацією Державної прикордонної служби України до органу Пенсійного фонду було подано:

- довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 від 07.06.2012 року №11/5194 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №1294 розмір грошового забезпечення за нормами чинними з 01.04.2012 року за посадою заступника начальника управління з тилу – начальника тилу Південного регіонального управління Державної прикордонної служби складає 7772,30 грн., з яких, посадовий оклад – 1760,00 грн., премія (від ПО) 180,0 % - 3168,00 (а.с.119);

- довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 від 27.06.2012 року №11/15085 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №1294 розмір грошового забезпечення за нормами, чинними з 01.09.2011 року за посадою заступника начальника управління з тилу – начальника тилу Південного регіонального управління Державної прикордонної служби складає 5079,50 грн., з яких, посадовий оклад – 1760,00 грн. (а.с.19, 120).

Листом від 08.08.2012 року №1823/05 (а.с.23, 120 зворот) Управлінням пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян Головного управління Пенсійного фонду України повернено довідку фінансово-економічному департаменту Адміністрації Державної прикордонної служби України без виконання. У вказаному листі також зазначено, що після 01.01.2008 року Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення не приймалось.

Як вбачається з листа адміністрації Держприкордонслужби України №11/А-3350 від 04.07.2012 року (а.с.41-42), довідку від 27.06.2012 року № 11/15085 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії складено та направлено відповідачу у зв`язку зі збільшенням посадового окладу за посадою заступника начальника регіонального управління Держприкордонслужби у відповідності до абзацу 5 підпункту 1 пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та набуттям чинності з 26 серпня 2011 року наказу Адміністрації Держприкордонслужби від 27.07.2011 року № 543 «Про встановлення посадових окладів осіб офіцерського складу Державної прикордонної служби України», зареєстрованого у Міністерстві юстиції 11.08.2011 року за № 966/19704. Також у листі вказано, що у зв`язку із набуттям чинності постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2012 року № 355 «Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» щодо збільшення розміру військових пенсій в три етапи було складено та направлено відповідачу довідку про розмір грошового забезпечення станом на 01 квітня 2012 року від 07.06.12 № 11/5194.

Також, відповідно до листа адміністрації Держприкордонслужби України №0.11-8655/0/6-13 від 16.10.2013 року (а.с.28-29) вбачається, що з 01.01.2008 року по 01.09.2011 року згідно наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 25.12.2007 року №1075 «Про затвердження схем посадових окладів військовослужбовців з Державної прикордонної служби України» посадовий оклад за посадою заступника начальника регіонального управління визначено у розмірі 1600 грн., однак з 01.09.2011 року згідно наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 27.07.2011 року №543 «Про встановлення посадових окладів осіб офіцерського складу Державної прикордонної служби України» посадовий оклад за посадою заступника начальника регіонального управління визначено у розмірі 1760 грн.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 травня 2019 року по справі №420/6030/18, яке набрало законної сили 20.06.2019 року, позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії – задоволено частково та, зокрема, визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо неприйняття відповідного рішення згідно з вимогами, визначеними Законом № 2262-ХІІ та постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 про перерахунок пенсії від 25.05.2018 року за вх. №1432/А-11 та зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області розглянути заяву ОСОБА_1 про перерахунок пенсії від 25.05.2018 року за вх. №1432/А-11 та за результатами її розгляду прийняти відповідне рішення згідно з вимогами, передбаченими Законом № 2262-ХІІ та постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

У вказаному рішенні встановлено, що наявними в матеріалах справи доказами підтверджено, що у 2012-2013 роках позивач неодноразово звертався до Головного управління Пенсійного фонду України із зверненнями про перерахунок його пенсії за результатами розгляду яких відповідачем листами від 08.08.2012 року №1823/05, від 27.09.2013 року №1290/А-11, від 30.08.2013 року №1143/А-11, 19..2013 року №10803/05 ОСОБА_1 повідомлено, зокрема, про відсутність підстав для перерахунку пенсії, оскільки після 01.01.20018 року Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення не приймалось.

Також, у вказаному рішенні зазначено, що вирішуючи питання щодо наявності підстав нарахування ОСОБА_1 пенсії на підставі наданої ним до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області довідки від 07.06.2012 року №11/5194 суд доходить висновку, що заява позивача про перерахунок пенсії від 25.05.2016 року №1432/А-11 не була розглянута відповідачем по суті із прийняттям відповідного рішення згідно вимог чинного законодавства. Зважаючи вищевикладене, суд у рішенні від 20 травня 2019 року по справі №420/6030/18 дійшов висновку, що вимога позивача про визнання неправомірними дії Головного управління пенсійного фонду України в Одеській області щодо відмови 04.06.2018 року ОСОБА_1 у перерахунку пенсії у зв`язку зі зміню грошового забезпечення (посадового окладу до 1760 грн. та надбавки за особливо важливі завдання до 180%), згідно довідки Адміністрації Державної прикордонної служби України №11/5194 від 07.06.2012р. та застосуванням 86% від грошового забезпечення під час проведення відповідачем її перерахунку не підлягає задоволенню.

05 липня 2019 року Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області направило позивачу лист №12748/03-26 (а.с.33-34), в якому зазначає, що «На виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20.05.2019, яке набрало законної сили 20.06.2019, Ваша Заява від 25.05.2018 № 1432/А-11 про перерахунок пенсії розглянута головним управлінням згідно з вимогами, передбаченими Законом України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Довідка від 07.06.2012 № 11/5194 про розмір грошового забезпечення за нормами, чинними на 01.04.2012, була надана Адміністрацією Державної прикордонної служби України на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 23.04.2012 № 355 «Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Постанова). Цією Постановою було установлено з 1 липня 2012 року підвищення до пенсій, призначених до зазначеної дати відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», крім пенсій, призначених військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, у розмірі 11 відсотків пенсій, обчислених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону, збільшивши його з 1 вересня 2012 року до 23 відсотків та з 1 січня 2013 року до 35 відсотків.

При цьому розміри пенсій, обчислені відповідно до Закону з урахуванням доплат до попередніх розмірів пенсій згідно з пунктом 4 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45, та підвищень, передбачених абзацом першим пункту 1, не можуть перевищувати розміри пенсій, обчислені відповідно до Закону виходячи з грошового забезпечення, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», за відповідними посадами військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу станом на 1 квітня 2012 року.

Крім того, зазначеною Постановою було установлено Адміністрації Державної прикордонної служби після набрання чинності цією постановою забезпечити оформлення та подання до органів Пенсійного фонду України довідок про розмір грошового забезпечення, визначеного відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».

На підставі наданої у такому порядку довідки та на передбачених зазначеною Постановою умовах Вам у червні 2012 року було нараховано підвищення до пенсії з 01.07.2012, розмір якого становив 439,28 грн., з 01.09.2012 - 918,48 грн. та з 01.01.2013 - 1397,69 грн.

Іншого порядку перерахунку пенсії чинним пенсійним законодавством не було передбачено».

11 жовтня 2019 року ОСОБА_1 було подано до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області заяву (а.с.35-38), у якій посилаючись на те, що відповідь від 05.07.2019 року не містить відповідь про причини відмови у перерахунку пенсії згідно довідок Адміністрації Державної прикордонної служби України, просив провести перерахунок його пенсії у зв`язку зі зміною посадового окладу (1760,00 грн.) та розміру надбавки за особливо важливі завдання та премії (180%) згідно довідок Адміністрації ДПСУ від 07.06.2012 року №11/5194 та від 27.06.2012 року №11/15085.

Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області №2600/А11 від 25.10.2019 року у якому з посиланням на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20.05.2019 року, постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», від 23.04.2012 року № 355 «Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та від 07.11.2007 року № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» зазначено, що «…На підставі наданої зазначеною установою довідки від 07,06.2012 № 11/5194 про розмір грошового забезпечення за нормами, чинними на 01.04.2012, Вам у червні 2012 року було нараховано підвищення до пенсії з 01.07.2012, розмір якого становив 439,28 грн., з 01.09.2012 - 918,48 грн. та з 01.01.2013 - 1397,69 грн.

Іншого порядку перерахунку пенсії чинним пенсійним законодавством не було передбачено.

Звертаємо увагу, що згідно з зазначеною Постановою до пенсії нараховувалось підвищення, а не здійснювався перерахунок грошового забезпечення.

Таким чином, покладені судом зобов`язання щодо розгляду Вашої заяви від 25.05.2018 № 1432/А-11 про перерахунок пенсії виконані головним управлінням у порядку, встановленому судовим рішенням, та в межах повноважень, покладених на управління Фонду».

Вирішуючи даний публічно-правовий спір, суд виходить з наступного.

Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, ч. 2 ст. 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (тут і далі – у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин) законодавство про пенсійне забезпечення базується на Конституції України, складається з Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, цього Закону, закону про недержавне пенсійне забезпечення, законів, якими встановлюються умови пенсійного забезпечення, відмінні від загальнообов`язкового державного пенсійного страхування та недержавного пенсійного забезпечення, міжнародних договорів з пенсійного забезпечення, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України (далі - закони про пенсійне забезпечення), а також інших законів та нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до законів про пенсійне забезпечення, що регулюють відносини у сфері пенсійного забезпечення в Україні.

Згідно з п.8 ч.1 ст.11 цього Закону загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню підлягають особи, які проходять строкову військову службу у Збройних Силах України, Службі безпеки України, інших утворених відповідно до законів України військових формуваннях, а також в органах Міністерства внутрішніх справ України.

Відповідно до пункту 80 Положення про проходження військової служби відповідними категоріями військовослужбовців, затвердженого Указом Президента України від 7 листопада 2001 року № 1053/2001, пенсійне забезпечення звільнених у запас або у відставку відряджених військовослужбовців здійснюється на загальних підставах, передбачених законодавством для військовослужбовців.

Суд зазначає, що відповідно до ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (тут і далі – у редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин) Перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку ( 45-2008-п ), встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій. Звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, яким присвоєні чергові військові (спеціальні) звання під час перебування їх у запасі або у відставці, раніше призначені їм пенсії з урахуванням нових присвоєних військових (спеціальних) звань не перераховуються.

З аналізу даних положень статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» вбачається, що підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

Постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 № 45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі – Порядок №45).

Згідно пункту 1 Порядку №45 перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" ( 2262-12 ) (далі - Закон) пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом ( 2262-12 ) (далі - особи), або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Відповідно до п.2 цього Порядку Пенсійний фонд України на підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, МНС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС (далі - державні органи) повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям. Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Пунктом 3 Порядку №45 передбачено, що на підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі - довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України. Особам, що відряджалися для виконання службових обов`язків до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств та були звільнені із служби у зв`язку з виходом на пенсію безпосередньо з посад, на яких вони перебували, перерахунок пенсій провадиться на підставі довідок про розмір грошового забезпечення, виданих зазначеними органами, установами, організаціями і підприємствами. Зазначені довідки надсилаються до державних органів, у яких особи проходили службу до відрядження, а їх уповноважені органи подають довідки у п`ятиденний строк головним управлінням Пенсійного фонду України.

Пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2007 року № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» передбачено, що керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, надано право установлювати посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цією постановою, у відповідних випадках.

Таким чином, Кабінет Міністрів України делегував керівникам державних органів право визначати розміри посадових окладів працівників державних органів, в тому числі Державної прикордонної служби.

Враховуючи те, що Кабінет Міністрів України делегував керівникам державних органів, в тому числі й керівнику Адміністрації Державної прикордонної служби, право визначати розміри посадових окладів а також те, що наказом Адміністрації Державної прикордонної служби від 27.07.2011 року №543 «Про встановлення посадових окладів осіб офіцерського складу Державної прикордонної служби України» (у редакції, чинній станом на момент видачі спірної довідки від 27.06.2012 року №11/15085) підвищено розмір посадового окладу заступника начальника регіонального управління з 1600 грн., визначеного в наказі Адміністрації Державної прикордонної служби від 25.12.2007 року №1075 «Про затвердження схем посадових окладів військовослужбовців з Державної прикордонної служби України», до 1760 грн., суд доходить висновку, що така зміна розміру посадового окладу відповідної категорії військовослужбовців є підставою для перерахунку пенсії позивача відповідно до частини третьої статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» на підставі довідки Адміністрації Державної прикордонної служби від 27.06.2012 року №11/15085.

При цьому, щодо наявності підстав для перерахунку пенсії позивача на підставі довідки Адміністрації Державної прикордонної служби від 07.06.2012 року №11/5194 суд зазначає наступне.

Як встановлено вище, вказана довідка прийнята на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2012 року №355 «Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Постановою Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2012 року №355 «Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (у редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин) установлено з 1 липня 2012 р. підвищення до пенсій, призначених до зазначеної дати відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб2» (далі - Закон), крім пенсій, призначених військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, у розмірі 11 відсотків пенсій, обчислених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону, збільшивши його з 1 вересня 2012 р. до 23 відсотків та з 1 січня 2013 р. до 35 відсотків.

При цьому, постановою КМУ 355 визначено, що розмір пенсії, обчислений з урахуванням підвищень, передбачених абзацом першим цього пункту, не можуть перевищувати розміри пенсій, обчислені відповідно до Закону виходячи з грошового забезпечення, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2007р. №1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», за відповідними посадами військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу станом на 1 квітня 2012 року.

Проаналізувавши норми постанови № 355, суд доходить висновку, що нею Кабінет Міністрів України не приймав рішень щодо зміни розмірів хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

Слід зазначити й те, що зміна відсотків премії з 27% до 180% (про що зазначено у довідці), не є безпосередньо підставою для перерахунку пенсії військовослужбовців з підстав того, що наведені зміни носять індивідуальний характер і залежать від результатів служби конкретного військовослужбовця, індивідуальні заслуги якого не можуть бути розповсюджені на осіб, що працювали на цій посаді в попередні роки.

Вказані висновки узгоджуються з висновками, наведеними у постанові Верховного Суду від 06.03.2018 року по справі №173/1247/17.

Таким чином, довідка Адміністрації Державної прикордонної служби від 07.06.2012 року №11/5194 не може бути підставою для перерахунку пенсії, а відтак у задоволенні позовних вимог позивача в цій частині слід відмовити.

За таких обставин, зважаючи на вищевикладені висновку суду, суд дійшов висновку про часткову обґрунтованість вимог позивача частині, що стосуються перерахунку пенсії позивача на підставі довідки Адміністрації Державної прикордонної служби від 27.06.2012 року №11/15085.

З урахуванням того, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо перерахунку пенсії позивача на підставі вказаної довідки суд, з урахуванням вимог статті 9 КАС України, для ефективного захисту прав, свобод, інтересів позивача вважає за доцільне визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо не здійснення перерахунку раніше призначеної ОСОБА_1 пенсії на підставі довідки Адміністрації Державної прикордонної служби України про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії від 27.06.2012 року №11/15085.

При цьому вирішуючи вимоги позивача про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, здійснити перерахунок пенсії позивача, суд виходить з наступного.

Як вже вказано вище, стаття 63 Закону №2262-ХІІ визначає як обов`язкову підставу для здійснення перерахунку пенсії - підвищення грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом. Ця норма також делегує Кабінету Міністрів України визначення умов, порядку та розмірів перерахунку пенсії за цим Законом.

Кабінет Міністрів України у Порядку №45 визначив, що перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права.

Як зазначено у довідці, виданій Адміністрацією Державної прикордонної служби України видана Авдоніну Олексію Вячеславовичу від 27.06.2012 року №11/15085, встановлено розмір грошового забезпечення за нормами, чинними з 01.09.2011 року, тобто першого числа місяця, наступного з дати набрання законної сили наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 27.07.2011 року №543 «Про встановлення посадових окладів осіб офіцерського складу Державної прикордонної служби України» 26.08.2011 року.

При цьому, враховуючи те, що наступний перерахунок пенсії позивача було здійснено на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» з 01 січня 2018 року, а відтак суд з урахуванням вищевикладеного вважає за доцільне зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки Адміністрації Державної прикордонної служби України про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії від 27.06.2012 року №11/15085 з 01.09.2011 року по 31 грудня 2017 року, та виплатити недоплачену суму пенсії урахуванням виплачених сум.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Відповідно до ч. 1. ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч.1, ч.5 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

За таких обставин, враховуючи вищевикладене у сукупності, позовна заява ОСОБА_1 підлягає задоволенню частково.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З матеріалів справи вбачається, що, позивачем за подачу даного адміністративного позову позивачем сплачено судовий збір у розмірі 768,40 грн. згідно квитанції № 46941932 від 27 грудня 2019 року (а.с.9).

Зважаючи на вищевикладене, часткове задоволення позовних вимог, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на користь ОСОБА_1 судового збору у розмірі 384,20 грн., сплаченого згідно квитанції №46941932 від 27 грудня 2019 року.

Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 – задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо не здійснення перерахунку раніше призначеної ОСОБА_1 пенсії на підставі довідки Адміністрації Державної прикордонної служби України про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії від 27.06.2012 року №11/15085.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки Адміністрації Державної прикордонної служби України про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії від 27.06.2012 року №11/15085 з 01 вересня 2011 року по 31 грудня 2017 року, та виплатити недоплачену суму пенсії урахуванням виплачених сум.

В іншій частині позовних вимог – відмовити.

Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 384,20 грн., сплачений згідно квитанції №46941932 від 27 грудня 2019 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач – ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ).

Відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області (вул.Канатна, 83, м.Одеса, 65107, код ЄДРПОУ 20987385).

Суддя О.А. Вовченко

.

Джерело: ЄДРСР 88297042
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку