open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.03.2020

м. Дніпро

Справа № 904/72/20

За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Центральна збагачувальна фабрика "Курахівська", с. Вовчанка Донецької області

до Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро

про стягнення вартості нестачі вантажу у розмірі 33 705,58 грн.

Суддя Євстигнеєва Н.М.

Секретар судового засідання Чернявська Е.О.

Представники:

Від позивача: не з`явився;

Від відповідача: Винокуров О.В., довіреність б/н від 06.08.2019, представник

С У Т Ь С П О Р У :

Товариство з обмеженою відповідальністю "Центральна збагачувальна фабрика "Курахівська" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом, яким просить стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" вартість нестачі вугілля у розмірі 33 705,58 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що у серпні, вересні, жовтні 2019 року зі станції Курахівка Донецької залізниці Товариство з обмеженою відповідальністю "Центральна збагачувальна фабрика "Курахівська" здійснило відправлення вагонів №№ 56969942, 60415965, 53607198, 56176431,56737513 навантажених вугіллям кам`яним марки г-газовий згідно залізничних накладних №№ 51309573, 51309540, 51422970, 51482602,51517571 на станцію Енергодар Придніпровської залізниці ДТЕК Запорізька ТЕС ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго".

При проходженні вагонів через станцію Енергодар Придніпровської залізниці, залізницею проведено перевірку маси вантажу, під час якої було виявлено, що маса вантажу у вищевказаних вагонах не відповідає масі, вказаній відправником у накладних, а саме:

- у вагоні № 56969942 маса брутто – 88 900 кг., тара – 21 500 кг., нетто – 67 400 кг., що менше ніж зазначено в документі на 1 100 кг.;

- у вагоні № 60415965 маса брутто – 89 500 кг., тара – 23 000 кг., маса нетто - 66 500 кг., що менше ніж зазначено в документі на 3 000 кг.;

- у вагоні № 53607198 маса брутто – 88 950 кг., тара – 23 000 кг., маса нетто – 65 950 кг., що менше ніж зазначено в документі на 3 050 кг.;

- у вагоні № 56176431 маса брутто – 88 350 кг., тара – 66 350 кг., маса нетто – 22 000 кг., що менше ніж зазначено в документі на 2 650 кг.;

- у вагоні № 56737513 маса брутто – 89 450 кг., тара – 20 500 кг., нетто – 68 950 кг., що менше ніж зазначено в документі на 1 550 кг.;

- у вагоні № 68129246 маса брутто – 87050 кг., тара – 20 500 кг., нетто – 66 550 кг., що менше ніж зазначено в документі на 3 950 кг.;

- у вагоні № 56737612 маса брутто – 88 850 кг., тара – 21 500 кг., нетто – 67 350 кг., що менше ніж зазначено в документі на 3 150 кг.;

Встановлена недостача продукції документально підтверджена комерційними актами №476906/851 від 04.09.2019, №476906/857 від 06.09.2019, №476906/872 від 11.09.2019, №476906/886, № 476906/887, №476906/888 від 13.09.2019.

З урахуванням норми природної втрати під час перевезення, яка згідно п.27 Правил видачі вантажів для мінерального палива - 1%, відповідальна вагова недостача складає суму 33 705,58 грн.

Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечує, надав до суду відзив на позовну заяву мотивований тим, що позивачем не надано до матеріалів справи достовірних доказів правомірності вчинення передаточного напису та вартості нестачі вантажу. Довідки про вартість втраченого вантажу не містять інформації про кількість і вартість відправленого товару, а містять лише інформацію про ціну за 1 тону вугілля.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 08.01.2020 відкрито провадження у справі №904/72/20, ухвалено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження, призначено перше судове засідання на 30.01.2020.

У судовому засіданні 30.01.2020 оголошено перерву до 20.02.2020. З 20.02.2020 розгляд справи відкладено на 10.03.2020.

Позивач у судове засідання призначене для розгляду справи не з`явився, явку повноважного представника не забезпечив, про день, час, місце розгляду справи повідомлявся належним чином.

У судовому засіданні 10.03.2020 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши доводи відповідача, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, сукупно оцінивши докази, які мають значення для справи, господарський суд, -

В С Т А Н О В И В:

У серпні, вересні, жовтні 2019 року зі станції Курахівка Донецької залізниці Товариство з обмеженою відповідальністю "Центральна збагачувальна фабрика "Курахівська" здійснило відправлення вагонів №№ 56969942, 60415965, 53607198, 56176431, 56737513 навантажених вугіллям кам`яним марки г-газовий згідно залізничних накладних №№ 51309573, 51309540, 51422970, 51482602,51517571 на станцію Енергодар Придніпровської залізниці, одержувач ДТЕК Запорізька ТЕС ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго".

Відповідно до положень статей 2, 3, 6, 37 Статуту залізниць України (далі - Статут) Статут визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, підприємств, які користуються залізничним транспортом; Статутом регламентуються організація та основні умови перевезення вантажів; дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом, в тому числі і вантажів; під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса, яка визначається останнім.

Накладна - основний перевізний документ, який надається залізниці відправником разом з вантажем, вона є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.

Уклавши з залізницею угоду на перевезення вантажу, відправник визнав тим самим обмеження та особливості, що встановлені Статутом, щодо меж відповідальності перевізника і вантажовідправника та погодився з ними.

Відповідно до положень статті 129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами і актами загальної форми, які складають станції залізниць; комерційний акт складається для засвідчення, в тому числі, невідповідності маси вантажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.

При проходженні вагонів через станцію Енергодар Придніпровської залізниці на підставі статті 24 Статуту Залізниць України, залізницею проведено перевірку маси вантажу, під час якої було виявлено, що маса вантажу у вищевказаних вагонах не відповідає масі, вказаній відправником у накладних.

За результатами проведеної перевірки залізницею були складені комерційні акти: №476906/850, №476906/851 від 04.09.2019; №476906/857 від 06.09.2019; №476906/872 від 11.09.2019; №476906/886, №476906/887, №476906/888 від 13.09.2019.

Так, згідно з комерційним актом № 476906/850 від 04.09.2019 (а.с. 4) складеним на станції Енергодар Придніпровської залізниці на підставі актів загальної форми №36315 від 29.08.2019 ст. Покровськ, №796 від 02.09.2019 ст. Запоріжжя-1, №649 від 02.09.2019 ст. Таврійськ при контрольному переважуванні на справних 150-Т тензометричних вагонних вагах вагону №56969942 виявилось брутто – 88 900 кг, тара - 21500 кг з документа, нетто - 67400кг, що менше вантажного документа на 1100кг. Навантаження на рівні бортів, вкатане, частково марковано повздовжніми борознами, потоптан. Над 2-6 люками ліворуч є виїмка 750см*150см-160см*30-40см, над 7 люком 150см*280см*30-50см. В місці виїмки маркування відсутнє. Вагон без дверей, люка закриті. Течі вантажу немає. У технічному відношенні вагон справний. Відсутній вантаж у вагоні вміститися міг.

Згідно з комерційним актом № 476906/851 від 04.09.2019 (а.с. 5) складеним на станції Енергодар Придніпровської залізниці на підставі актів загальної форми №796 від 02.09.2019 ст. Запоріжжя-1, №649 від 02.09.2019 ст. Таврійськ при контрольному переважуванні на справних 150-Т тензометричних вагонних вагах вагону №60415965 виявилось брутто – 89 500 кг, тара – 23 000 кг з документа, нетто – 66 500кг, що менше вантажного документа на 3000кг. Навантаження шапкою на рівні і вище рівня бортів. Маркован двома повздовжніми борознами, поверхня частково потоптана. Над 2-7 люками є виїмка 900см*150см*30см. В місці виїмки маркування відсутнє. Вагон без дверей, люка закриті. Течі вантажу немає. У технічному відношенні вагон справний. Відсутній вантаж у вагоні вміститися міг.

Згідно з комерційним актом № 476906/857 від 06.09.2019 (а.с. 6) складеним на станції Енергодар Придніпровської залізниці на підставі актів загальної форми №58753 від 04.09.2019 ст. Покровськ, №813 від 05.09.2019 ст. Запоріжжя-1, №668 від 05.09.2019 ст. Таврійськ при контрольному переважуванні на справних 150-Т тензометричних вагонних вагах вагону №53607198 виявилось брутто – 88 950 кг, тара – 23 000 кг з документа, нетто – 65 950 кг, що менше вантажного документа на 3050кг. Навантаження навалом, вище бортів на 10-15 см, маркування відповідає документу, маються скоси до торців, потоптано. Над 1-6 люками ліворуч мається виїмка 950см*100-120см*30-50см. У місці виїмки маркування відсутнє. Вагон у технічному відношенні справний. Вагон бездверний, люка закриті. Течі вантажу немає. Відсутній вантаж у вагоні вміститися міг.

Згідно з комерційним актом № 476906/872 від 11.09.2019 (а.с. 7) складеним на станції Енергодар Придніпровської залізниці на підставі актів загальної форми №59145 від 08.09.2019 ст. Покровськ, №833 від 09.09.2019 ст. Запоріжжя-1 при контрольному переважуванні на справних 150-Т тензометричних вагонних вагах вагону №56176431 виявилось брутто – 88 350 кг, тара – 22 000 кг з документа, нетто – 66 350 кг, що менше вантажного документа на 2650кг. Навантаження вище рівня бортів 20см, слабо проглядається маркування двома поздовжніми борознами, вантаж потоптан. Маються виїмки над 2-3 та 5-6 люками 300см*150см*50см. В місцях виїмок маркування відсутнє. Вагон без дверей, люка закриті. Течі вантажу немає. У технічному відношенні вагон справний. Відсутній вантаж у вагоні вміститися міг.

Згідно з комерційним актом № 476906/886 від 13.09.2019 (а.с. 8) складеним на станції Енергодар Придніпровської залізниці на підставі актів загальної форми №59426 від 10.09.2019 ст. Покровськ, №688 від 12.09.2019 ст. Таврійськ при контрольному переважуванні на справних 150-Т тензометричних вагонних вагах вагону №56737513 виявилось брутто – 89 450 кг, тара – 20 500 кг з документа, нетто – 68 950 кг, що менше вантажного документа на 1550 кг. Навантаження навалом, вище бортів 20-30см, вкатано, марковано двома поздовжніми борознами. З 5 по 7 люка ліворуч є виїмка 450см*80см*30-40см. Маркування порушено є сліди ходіння. Вагон без дверей, люка закриті. Течі вантажу немає. У технічному відношенні вагон справний. Відсутній вантаж у вагоні вміститися міг.

Згідно з комерційним актом № 476906/887 від 13.09.2019 (а.с. 9) складеним на станції Енергодар Придніпровської залізниці на підставі актів загальної форми №59427 від 10.09.2019 ст. Покровськ, №688 від 12.09.2019 ст. Таврійськ при контрольному переважуванні на справних 150-Т тензометричних вагонних вагах вагону №68129246 виявилось брутто – 87 050 кг, тара – 20 500 кг з документа, нетто – 66 550 кг, що менше вантажного документа на 3950 кг. Навантаження навалом, вище бортів 10см, вкатано, марковано двома поздовжніми борознами. З 2 по 5 люка ліворуч є виїмка 600см*280см*20-40см. Маркування порушено є сліди хождіння. Вагон без дверей, люка закриті. Течі вантажу немає. У технічному відношенні вагон справний. Відсутній вантаж у вагоні вміститися міг.

Згідно з комерційним актом № 476906/888 від 13.09.2019 (а.с. 10) складеним на станції Енергодар Придніпровської залізниці на підставі актів загальної форми №59428 від 10.09.2019 ст. Покровськ, №688 від 12.09.2019 ст. Таврійськ при контрольному переважуванні на справних 150-Т тензометричних вагонних вагах вагону №56737612 виявилось брутто – 88 850 кг, тара – 21 500 кг з документа, нетто – 67 350 кг, що менше вантажного документа на 3150 кг. Навантаження навалом, вище бортів 20-30см, вкатано, марковано двома поздовжніми борознами. З 1 по 7 люка ліворуч є виїмка 1050см*80см*30-40см. Маркування порушено є сліди хождіння. Вагон без дверей, люка закриті. Течі вантажу немає. У технічному відношенні вагон справний. Відсутній вантаж у вагоні вміститися міг.

Недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення. Загальна сума відшкодування збитку за не збережений вантаж в усіх випадках не може перевищувати суми, яка сплачується за повністю втрачений вантаж. Оскільки спірні вагони з вугіллям кам`яним були прийняті залізницею для перевезення без зауважень до вантажовідправника, відповідно до положень ст. 110 Статуту залізниці України відповідальність за збереження вантажу з часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі вантажоодержувачу, покладається на залізницю.

Відповідно до пункту 27 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто. При видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить: 2% маси, зазначеної в перевізних документах, - при перевезенні вантажів у вологому стані; 1% маси, зазначеної в перевізних документах, - для мінерального палива.

З огляду на те, що кам`яне вугілля є твердим мінеральним паливом і у залізничних накладних №№ 51309573, 51309540, 51422970, 51482602, 51517571 відсутні відомості щодо прийняття залізницею до перевезення вантажу у вологому стані (зазначено вологість не менше 8%), суд дійшов висновку про наявність підстав для визначення відповідальної недостачі вугілля з урахуванням норми недостачі, яка становить 1% маси, - для мінерального палива.

Таким чином, відповідальна недостача вугілля під час перевезення становить:

- у вагоні № 56969942 маса нетто – 68500 кг, норма недостачі – 68500 кг х 1% = 685 кг, відповідальна недостача складає 1100 кг – 685 кг = 415 кг (0,415 т);

- у вагоні № 60415965 маса нетто – 69500 кг, норма недостачі – 69500 кг х 1% = 695 кг, відповідальна недостача складає 3000 кг – 695 кг = 2305 кг (2,305 т);

- у вагоні № 53607198 маса нетто – 69000 кг, норма недостачі – 69000 кг х 1% = 690 кг, відповідальна недостача складає 3050 кг – 690 кг = 2360 кг (2,36 т);

- у вагоні № 56176431 маса нетто – 69000 кг, норма недостачі – 69000 кг х 1% = 690 кг, відповідальна недостача складає 2650 кг – 690 кг = 1960 кг (1,96 т);

- у вагоні № 56737513 маса нетто – 70500 кг, норма недостачі – 70500 кг х 1% = 705 кг, відповідальна недостача складає 1550 кг – 705 кг = 845 кг (0,845 т);

- у вагоні № 68129246 маса нетто – 70500 кг, норма недостачі – 70500 кг х 1% = 705 кг, відповідальна недостача складає 3950 кг – 705 кг = 3245 кг (3,245 т);

- у вагоні № 56737612 маса нетто – 70500 кг, норма недостачі – 70500 кг х 1% = 705 кг, відповідальна недостача складає 3150 кг – 705 кг = 2445 кг (2,445 т).

Вартість вагової недостачі вугілля з урахуванням норми природної втрати складає 33 705,58 грн., у тому числі:

- у вагоні №56969942 – 1 154,58 грн. (0,415 т х 2782,12 грн., ціна продукції з ПДВ згідно з довідкою ТОВ "ЦЗФ "Курахівська" №964-11 від 27.11.2019, а.с. 17);

- у вагоні №60415965 – 6 412,79 грн. (2,305 т х 2782,12 грн., ціна продукції з ПДВ згідно з довідкою ТОВ "ЦЗФ "Курахівська" №964-11 від 27.11.2019, а.с. 17);

- у вагоні №53607198 – 5434,49 грн. (2,36 т х 2302,75 грн., ціна продукції з ПДВ згідно з довідкою ТОВ "ЦЗФ "Курахівська" №964-11 від 27.11.2019, а.с. 17);

- у вагоні №56176431 – 4489,99 грн. (1,96 т х 2290,81 грн., ціна продукції з ПДВ згідно з довідкою ТОВ "ЦЗФ "Курахівська" №964-11 від 27.11.2019, а.с. 17);

- у вагоні №56737513 – 2096,50 грн. (0,845 т х 2481,06 грн., ціна продукції з ПДВ згідно з довідкою ТОВ "ЦЗФ "Курахівська" №964-11 від 27.11.2019, а.с. 17);

- у вагоні №68129246 – 8051,04 грн. (3,245 т х 2481,06 грн., ціна продукції з ПДВ згідно з довідкою ТОВ "ЦЗФ "Курахівська" №964-11 від 27.11.2019, а.с. 17);

- у вагоні №56737612 – 6066,19 грн. (2,445 т х 2481,06 грн., ціна продукції з ПДВ згідно з довідкою ТОВ "ЦЗФ "Курахівська" №964-11 від 27.11.2019, а.с. 17).

Позивач вважає, що недостача вантажу в спірних вагонах виникла з вини відповідача, який не забезпечив збереження вантажу. Позивач просить стягнути вартість недостачі вугілля кам`яного з відповідача у розмірі 33705,58 грн., що і є причиною спору.

Предмет доказування у даній справі становлять наступні обставини:

- здійснення відповідачем перевезення вантажів за залізничними накладними №№ 51309573, 51309540, 51422970, 51482602, 51517571;

- наявність або відсутність вагової недостачі продукції у вагонах №№ 56969942, 60415965, 53607198, 56176431,56737513;

- вартість вагової недостачі вантажу у вагонах №№ 56969942, 60415965, 53607198, 56176431,56737513;

- наявність або відсутність вини відповідача у виникненні вагової недостачі вантажу у вагонах №№ 56969942, 60415965, 53607198, 56176431,56737513 та підстав для застосування відповідальності за завдану майнову шкоду.

Позивачем на підтвердження обставин, якими він обґрунтовує заявлені вимоги та які входять до предмета доказування в даній справі, надано: залізничні накладні №№ 51309573, 51309540, 51422970, 51482602,51517571; комерційні акти №476906/850, №476906/851 від 04.09.2019, №476906/857 від 06.09.2019, №476906/872 від 11.09.2019, №476906/886, № 476906/887, №476906/888 від 13.09.2019; довідку про вартість вугільної продукції.

Частиною першою статті 307 ГК України передбачено, що за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

За змістом статті 307 ГК України та статті 909 ЦК України договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.

Відповідно до статті 920 ЦК України у разі порушення зобов`язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).

Згідно із статтею 924 ЦК України перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало. Перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.

Статтею 12 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачено, що залізниці та підприємства залізничного транспорту загального користування забезпечують збереження вантажів, багажу та вантажобагажу на шляху слідування та на залізничних станціях згідно з чинним законодавством України.

Також, відповідно до частин 1, 2 та 3 статті 314 Господарського кодексу України перевізник несе відповідальність за втрату, нестачу та пошкодження прийнятого до перевезення вантажу, якщо не доведе, що втрата, нестача або пошкодження сталися не з його вини; у транспортних кодексах чи статутах можуть бути передбачені випадки, коли доведення вини перевізника у втраті, нестачі або пошкодженні вантажу покладається на одержувача або відправника; за шкоду, заподіяну при перевезенні вантажу, перевізник відповідає: у разі втрати або нестачі вантажу - в розмірі вартості вантажу, який втрачено або якого не вистачає; у разі пошкодження вантажу - в розмірі суми, на яку зменшилася його вартість; у разі втрати вантажу, зданого до перевезення з оголошенням його цінності, - у розмірі оголошеної цінності, якщо не буде доведено, що вона є нижчою від дійсної вартості вантажу.

Статтею 23 Закону України від 04.07.1996 №273/96-ВР "Про залізничний транспорт" передбачено, що у разі невиконання або неналежного виконання зобов`язань за договором про організацію перевезень вантажів перевізники несуть відповідальність за неповну і несвоєчасну подачу вагонів і контейнерів для виконання плану перевезень, а вантажовідправники - за невикористання наданих транспортних засобів у порядку та розмірах, що визначаються Статутом залізниць України; перевізники також несуть відповідальність за зберігання вантажу, багажу, вантажобагажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу, а також за дотримання терміну їх доставки в межах, визначених Статутом залізниць України; за незбереження (втрату, нестачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезень вантажу, багажу, вантажобагажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з не залежних від них причин.

За приписом статті 110 Статуту залізниць України залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами (Правилами перевезення вантажу) іншому підприємству; обов`язки збереження, супроводження та охорони особливо цінних та небезпечних вантажів, перелік яких встановлюється Правилами, покладаються на відправника.

Відповідно до статті 31 Статуту залізниць України залізниця зобов`язана подавати під завантаження справні, придатні для перевезення відповідного вантажу, очищені від залишків вантажу, сміття, реквізиту, а у необхідних випадках - продезінфіковані вагони та контейнери; оскільки незбереження вантажу може бути наслідком як технічної несправності вагона або контейнера, так і їх непридатності для перевезення певного вантажу (тобто у комерційному відношенні), то господарським судам у вирішенні спорів слід розмежовувати відповідні поняття; вагон (контейнер) може бути цілком справним, але таким, що не забезпечить збереження якості певного вантажу, наприклад, має стійкий запах, що впливає на завантажені до нього продовольчі товари; саме в такому випадку йдеться про непридатність вагона (контейнера) у комерційному відношенні; згідно з зазначеною статтею Статуту придатність вагона чи контейнера для перевезення відповідного вантажу у комерційному відношенні визначається відправником або залізницею, якщо вона здійснює завантаження; отже, якщо псування вантажу є наслідком комерційної несправності вагона (контейнера), відповідальність за це несе той, хто завантажив продукцію у вагон (контейнер); у випадках, коли під завантаження подано несправний за своїм технічним станом вагон або контейнер, відправник повинен відмовитись від їх використання; якщо він цього не зробив, відповідальність за втрату, недостачу, псування або пошкодження вантажу, що сталися внаслідок технічної несправності рухомого складу, покладається на відправника; винятки з цього правила можуть мати місце тоді, коли з матеріалів справи вбачається, що технічна несправність мала прихований характер або виникла у процесі перевезення вантажу; прихованими є такі технічні несправності, які не могли бути виявлені відправником під час звичайного огляду вагону або контейнера; у такому разі відповідальність за незбереження вантажу покладається на залізницю; якщо незбереження вантажу сталося внаслідок того, що вагон чи контейнер поряд з прихованими несправностями або з несправностями, які виникли під час транспортування, мали ще й такі, які могли бути виявлені до завантаження, господарський суд може вирішити питання про покладення відповідальності як на залізницю, так і на відправника; для правильного вирішення питань щодо відповідальності за незбереження вантажу внаслідок технічної несправності рухомого складу господарський суд повинен провести досконале дослідження не тільки комерційного акта, але й акта про технічний стан вагону або контейнера і дати їм відповідну оцінку (пункт 3.9 роз`яснень Вищого господарського суду України від 29.09.2008 №04-5/225 "Про внесення змін та доповнень до роз`яснення президії Вищого господарського суду України від 29.05.2002 "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею").

Відповідно до пункту 28 Правил приймання вантажів до перевезення вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у тому числі захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

Згідно із статтею 24 Статуту залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначених відправником у накладній, на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.

Пунктом 22 Правил видачі вантажів, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 862/5083 передбачено, що перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення.

Як свідчать матеріали справи, на станції Енергодар Придніпровської залізниці, залізницею проведено перевірку маси вантажу, під час якої було виявлено, що маса вантажу у вищевказаних вагонах не відповідає масі, вказаній відправником у накладних. За результатами проведеної перевірки залізницею були складені комерційні акти: №476906/850, №476906/851 від 04.09.2019; №476906/857 від 06.09.2019; №476906/872 від 11.09.2019; №476906/886, №476906/887, №476906/888 від 13.09.2019.

Зазначені комерційні акти за своєю формою та змістом відповідають вимогам Статуту залізниць України та Правил складення актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 334 від 28.05.2002, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.07.2002 за № 567/6855, а тому визнають належними та допустимими доказами на підтвердження факту невідповідності маси, зазначеній у накладній, фактичній масі вантажу, та недостачі вантажу, який перевозився у вагонах №№ 56969942, 60415965, 53607198, 56176431, 56737513.

Докази заперечень відповідача щодо форми, порядку складання, змісту вказаних комерційних актах та посадових осіб, які їх підписали, а також факту опротестування їх з боку сторін відсутні.

Водночас, на станції відправлення вантаж був прийнятий до перевезення без зауважень, оскільки протилежного сторонами не доведено, а саме залізницею не було зроблено будь-яких зауважень до стану вагонів №№ 56969942, 60415965, 53607198, 56176431, 56737513 та вантажу і на проміжних станціях. Комерційні акти №476906/850, №476906/851, №476906/857, №476906/872, №476906/886, №476906/887, №476906/888, №450003/216/135 не містять відомостей про те, що вагони мають технічні несправності, які могли призвести до втрати вантажу.

У відповідності до частин 1 та 2 статті 114 Статуту залізниць України залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а саме:

- за втрату чи недостачу - у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його недостачі;

- за втрату вантажу, який здано до перевезення з оголошеною вартістю, - у розмірі оголошеної вартості, а якщо залізниця доведе, що оголошена вартість перевищує дійсну, - у розмірах дійсної вартості; - за псування і пошкодження - у розмірах тієї суми, на яку було знижено його вартість; недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення.

Згідно зі статтею 115 Статуту залізниць України вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу. Відповідно до п. 2.7 роз`яснень президії Вищого господарського суду України №04-5/225 від 29.09.2008 "Про внесення змін та доповнень до роз`яснення президії Вищого господарського суду України від 29.05.2002 "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею" вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу, зокрема, договору або контракту купівлі-продажу, специфікації на вантаж, довідки відправника про кількість, ціну і вартість відправленого вантажу, підписаної головним (старшим) бухгалтером, копії податкової накладної.

Так, матеріали справи містять довідку вантажовідправника – ТОВ "ЦЗФ "Курахівська" за вих. №964-11 від 27.11.2019 (а.с 17) в якій зазначено вартість кам`яного вугілля, що поставлялось згідно накладних №№ 51309573, 51309540, 51422970, 51482602, 51517571.

Довідка за вих. №964-11 від 27.11.2019 підписана директором Долбієвим ЮМ., начальником відділу з планування та інвестицій Покиньтелицею ОСОБА_1 та скріпленні печаткою підприємства.

Разом з цим, суд звертає увагу, що для визначення розміру збитків не є обов`язковим надання доказів понесення витрат з оплати вантажу, оскільки документом, що підтверджує розмір збитків може бути, в тому числі довідка про вартість вантажу.

Отже, вартість вантажу, яка є базою для нарахування суми збитків, що підлягають відшкодуванню перевізником, позивачем доведена наявними в матеріалах справи документами, у зв`язку з чим заперечення відповідача в цій частині є необґрунтованими та відхиляються.

Загальні підстави для відповідальності за завдану майнову шкоду встановлені статтею 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовуються в повному обсязі особою, яка її завдала; при цьому особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

З урахуванням викладеного відповідальність за вагову недостачу вугільної продукції – вугілля кам`яного у спірних вагонах слід покласти на відповідача.

Відповідно до статті 130 Статуту право на пред`явлення до залізниці претензій та позовів мають у разі недостачі, псування або пошкодження вантажу - одержувач - за умови пред`явлення накладної, комерційного акту і документа, що засвідчує кількість і вартість відправленого вантажу.

Згідно статті 133 Статуту передача іншим організаціям або громадянам права на пред`явлення претензій та позовів не допускається, за винятком випадків передачі такого права вантажовідправником вантажоодержувачу або вантажоодержувачем вантажовідправнику, а також вантажовідправником або вантажоодержувачем вищій організації або уповноваженій особі, яка виступає від їх імені.

Передача права на пред`явлення претензій і позовів засвідчується переуступним підписом на документі (накладній, вантажній, багажній квитанції), а для уповноваженої особи - довіреністю, оформленою згідно із законодавством.

Так, пунктом 2 Правил заявлення та розгляду претензій (статті 130 - 137 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28 травня 2002 р. № 334, встановлено, що згідно з статтею 133 Статуту передача права на пред`явлення претензій та позовів відправником одержувачу або одержувачем відправнику, а також відправником або одержувачем вищій організації засвідчується переуступним підписом на відповідному документі (накладній, квитанції про приймання вантажу до перевезення, багажній квитанції) такого змісту: "Право на пред`явлення претензії та позову передано (найменування організації)". Переуступний підпис засвідчується підписами керівника і головного (старшого) бухгалтера та печаткою підприємства.

Відтак, на підставі положень статті 133 Статуту залізниць України вантажоодержувач передав право пред`явлення позову за недостачу вантажу, відправленого згідно залізничних накладних №№ 51309573, 51309540, 51422970, 51482602, 51517571 вантажовідправнику, що підтверджується належним чином оформленими та засвідченими переуступним підписом вантажоодержувача на відповідних залізничних накладних, оригінали яких містяться у матеріалах справи.

З урахуванням викладеного заперечення відповідача є необгрунтованими, відтак позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 1 921,00грн. покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 2, 46, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

В И Р І Ш И В :

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Центральна збагачувальна фабрика "Курахівська" до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" про стягнення вартості нестачі вантажу у розмірі 33 705,58 грн. задовольнити повністю

Стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5а, ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49602, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 108, ідентифікаційний код ВП 40081237) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Центральна збагачувальна фабрика "Курахівська" (85621, Донецька область, Мар`їнський район, с. Вовчанка, вул. Нагорна, 1-а, ідентифікаційний код 33959754) вартість нестачі вугілля у розмірі 33 705 (тридцять три тисячі сімсот п`ять) грн. 58 коп. та витрати, пов`язані зі сплатою судового збору у розмірі 1 921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп., про що видати наказ.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено 12.03.2020.

Суддя Н.М. Євстигнеєва

Джерело: ЄДРСР 88148335
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку