open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 140/414/20
Моніторити
Ухвала суду /11.03.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /11.02.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /18.01.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.12.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Постанова /11.11.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.11.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.11.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.09.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.08.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.06.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.06.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.04.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /12.03.2020/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.02.2020/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 140/414/20
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /11.03.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /11.02.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /18.01.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.12.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Постанова /11.11.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.11.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.11.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.09.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.08.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.06.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.06.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.04.2020/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /12.03.2020/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.02.2020/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 березня 2020 року

Луцьк

Справа № 140/414/20

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Ковальчука В.Д.,

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області, Територіального сервісного центру 0742 Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА _1 звернувся з позовом до Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області (далі – РСЦ МВС у Волинській області), Територіального сервісного центру 0742 Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області (далі – ТСЦ 0742 РСЦ МВС у Волинській області) про визнання протиправним та скасування висновку РСЦ МВС у Волинській області №31/3-3281 від 21.11.2018, зобов`язання ТСЦ 0742 РСЦ МВС у Волинській області поновити державну реєстрацію транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ SPRINTER 416 CDI, номер кузова НОМЕР_1 , за позивачем.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 25.01.2017 працівниками територіального сервісного 0742 РСЦ МВС у Волинській області проведено перереєстрацію транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ SPRINTER 416 CDI, номер кузова НОМЕР_1 , на позивача на підставі договору купівлі-продажу, під час якої видано державний номерний знак НОМЕР_2 та свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_3 .

Однак позивач з`ясував, що відповідно до висновку РСЦ МВС у Волинській області №31/3-3281 від 21.11.2018 скасовано державну реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ SPRINTER 416 CDI, номер кузова НОМЕР_1 .

Однією з підстав скасування реєстрації транспортного засобу, як зазначено у висновку №31/3-3281 від 21.11.2018, підставою для первинної реєстрації було додано сертифікат відповідності транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ SPRINTER 416 CDI, номер кузова НОМЕР_1 , № НОМЕР_4 , бланк серії НОМЕР_5 , термін дії з 27.12.2016 року до 25.12.2017 року, виданий ОС ПП «Полісся Авто-Тест» Міністерства економічного розвитку та торгівлі України державної сертифікації УКРСЕПРО. У висновку встановлено, що вказаний орган сертифікації з 01.01.2016 року не входить до переліку органів, які уповноважені на виконання робіт із затвердження типу та індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, їх частин та обладнання відповідно до Порядку затвердження конструкцій транспортних засобів, їх частин та обладнання, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури від 17.08.2012 №521.

Позивач зазначає, що 27.12.2016 року працівниками ТСЦ 0742 РСЦ МВС у Волинській області здійснено первинну реєстрацію транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ SPRINTER 416 CDI, номер кузова НОМЕР_1 , після здійснення комплексу заходів, пов`язаних з перевіркою документів, які стали підставою для проведення реєстрації транспортного засобу.

Звертає увагу суду на те, що відповідно до Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, скасування державної реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу може бути здійснено тільки після отримання відповідних документів, що підтверджують, зокрема, факт підробки чи фіктивності документа, який став підставою для реєстрації (перереєстрації) ТЗ.

Таким чином, позивач вважає, що рішення про скасування державної реєстрації належного йому автомобіля є протиправним, оскільки помилка державного органу при первинній реєстрації транспортного засобу не може порушувати право нового власника транспортного засобу, на якого останній перереєстрований, на користування та розпорядження належним йому майном, а також те, що на момент прийняття рішення про скасування державної реєстрації транспортного засобу у розпорядженні уповноваженої особи сервісного центру МВС повинні бути беззаперечні документальні докази того, що транспортний засіб був зареєстрований за фіктивними чи підробленими документами.

На підставі наведеного просить позов задовольнити повністю.

Ухвалою судді від 06 лютого 2020 року відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін суддею одноособово.

Представник відповідачів у відзиві від 21 лютого 2020 року вих. №31/3-454 на позовну заяву позовних вимог не визнає з тих підстав, що транспортний засіб, який належить позивачу було зареєстровано на території України всупереч Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрацію транспортних засобів» від 06.07.2005 №2739-IV (зі змінами) та постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання сертифікації транспортних засобів, їх частин та обладнання» від 09.06.2017 №738, оскільки реєстрація транспортних засобів нових і таких, що були у користуванні здійснюється за умови відповідності екологічним нормам з 01.01.2016 року - не нижче Євро-5, а даний транспортний засіб відповідає стандарту екологічних норм Євро-3. Крім того, сертифікат відповідності на цей транспортний засіб №UA 1.197.0041794-16, бланк серії НОМЕР_5 , термін дії з 27.12.2016 року до 25.12.2017 року виданий ОС ПП «Полісся Авто-Тест» (державна система сертифікації «УкрСЕПРО»), який з 01.01.2016 року позбавлений права видавати сертифікати, які можуть бути використані для цілей митного оформлення та першої державної реєстрації транспортних засобів у сервісних центрах МВС.

Тому 21 листопада 2019 року на підставі висновку Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області від 21 листопада 2019 року №31/3-3281 було скасовано державну реєстрацію даного транспортного засобу, яка здійснена незаконно.

На підставі наведеного просить у задоволенні позову відмовити повністю.

У відповіді на відзив представник позивача вважає, що у відповідачем у відзиві не спростовано обставин, на які посилається позивач як на підставу своїх вимог. Як встановлено оспорюваним висновком, порушення порядку реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ SPRINTER 416 CDI, номер кузова НОМЕР_1 , 2004 року випуску, допущено в.о. начальника ТСЦ Ковальчук Наталією Андріївною. А тому помилка державного органу при реєстрації транспортного засобу не може порушувати право нового власника транспортного засобу, на якого останній перереєстрований, на користування та розпорядження належним йому майном. Крім того, скасування державної реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу може бути здійснено тільки після отримання відповідних документів, що підтверджують, зокрема, факт підробки чи фіктивності документа, який став підставою для реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу. В оскаржуваному рішенні відсутні посилання на документи, що підтверджують встановлення факту реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу саме за фіктивними чи підробленими документами. Однак на даний час відсутнє будь-яке судове рішення за результатами розгляду кримінального провадження, в якому встановлений факт підробки (фіктивності) документів, на підставі яких був зареєстрований автомобіль.

На підставі наведеного просить позов задовольнити.

У письмовому запереченні від 10 березня 2020 року № 31/3-650 представник відповідачів просить відмовити у задоволенні позову з підстав, наведених у відзиві. Додатково повідомляє про помилковість тверджень представника позивача про скасування державної реєстрації транспортного засобу лише у разі підтвердження судовим рішенням у кримінальному провадженні фіктивності чи підробки документів, за якими проводилася реєстрація автомобіля. При цьому, відповіддю офіційного дилера виробника транспортного засобу, що належить позивачу підтверджено те, що даний транспортний засіб відповідає норма Євро-3. На підставі наведеного у задоволенні позову просить відмовити повністю.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з огляду на наступне.

Судом встановлено, що 27 грудня 2016 року працівниками ТСЦ 0742 здійснено первинну реєстрацію транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ SPRINTER 416 CDI, номер кузова НОМЕР_1 , 2004 року випуску, присвоєно номерний знак НОМЕР_6 , видано свідоцтво про реєстрацію серії НОМЕР_7 , власник - ОСОБА_2 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .

25 січня 2017 року працівниками Територіального сервісного центру 0742 РСЦ МВС проведено перереєстрацію вищевказаного транспортного засобу на нового власника за договором купівлі-продажу, укладеним в ПП «ЮРАТА», під час якої видано державний номерний знак НОМЕР_2 та свідоцтво про реєстрацію серії НОМЕР_3 , власник – ОСОБА_1 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 .

21 листопада 2019 року на підставі висновку Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області від 21 листопада 2019 року №31/3-3281 було скасовано державну реєстрацію транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ SPRINTER 416 CDI, номер кузова НОМЕР_1 , 2004 року випуску.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України від 28.06.1991 № 254к/96-ВР визначено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 1 Закону України “Про дорожній рух” від 30.06.1993 № 3353-XII (далі - № 3353-XII) цей закон регулює суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, визначає права, обов`язки і відповідальність суб`єктів - учасників дорожнього руху, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань, підприємств, установ і організацій незалежно форм власності та господарювання.

Положеннями статті 30 Закону №3353-XII визначено, що конструкція транспортних засобів повинна відповідати вимогам сучасних правил, нормативів і стандартів, встановленим рівням викидів забруднюючих речовин в атмосферу, а нормативно-технічна документація має бути узгоджена з відповідними уповноваженими державними органами. Перед початком серійного виробництва транспортних засобів або їх складових частин проводяться спеціальні випробування і за їх позитивними наслідками видається сертифікат встановленої форми.

Згідно зі статтею 31 Закону № 3353-XII, транспортні засоби, їх складові частини і комплектуючі вироби, що ввозяться на територію України, підлягають перевірці на відповідність діючим стандартам або повинні мати сертифікат, виданий уповноваженим на це Секретаріатом ЄЕК ГЮН Адміністративним органом по сертифікації дорожніх транспортних засобів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388 затверджено “Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів” (далі - Порядок № 1388), згідно з пунктом 1 якого визначено, що цим Порядком встановлюється єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків.

Положеннями пункту 8 Порядку № 1388 передбачено, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України “Про дорожній рух”).

Абзацом 2 вищенаведеного пункту Порядку № 1388 закріплено, що документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є оформлені в установленому порядку: договори, укладені на товарних біржах на зареєстрованих в уповноваженому органі МВС бланках; укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; нотаріально посвідчені договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; договори купівлі-продажу транспортних засобів, що підлягають першій державній реєстрації в сервісних центрах МВС, за якими продавцями виступають суб`єкти господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, і які підписані від імені таких суб`єктів уповноваженою особою і скріплені печаткою; свідоцтва про право на спадщину, видані нотаріусом або консульською установою, чи їх дублікати; рішення про закріплення транспортних засобів на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняті власниками транспортних засобів особами, уповноваженими управляти таким майном; рішення власників майна, уповноважених ними органів про передачу транспортних засобів з державної в комунальну власність чи з комунальної власності в державну власність; копія рішення суду, засвідчена в установленому порядку, із зазначенням юридичних чи фізичних осіб, які визнаються власниками транспортних засобів, марки, моделі, року випуску таких засобів, а також ідентифікаційних номерів їх складових частин; довідка органу соціального захисту населення або управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що виділили автомобіль або мотоколяску; акт приймання-передачі транспортних засобів за формою згідно з додатком 6, виданий підприємством-виробником або підприємством, яке переобладнало чи встановило на транспортний засіб спеціальний пристрій згідно із свідоцтвом про погодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, із зазначенням ідентифікаційних номерів такого транспортного засобу конкретного одержувача; митна декларація на бланку єдиного адміністративного документа на паперовому носії або електронна митна декларація, або видане митним органом посвідчення про реєстрацію в уповноважених органах МВС транспортних засобів чи їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери; договір фінансового лізингу; акт про проведений аукціон або постанова та акт про передачу майна стягувачу в рахунок погашення боргу, видані органом державної виконавчої служби; інші засвідчені та оформлені в установленому порядку документи, що підтверджують набуття, перехід та припинення права власності на транспортний засіб відповідно до закону.

У разі митного оформлення транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, які ввозяться на митну територію України, за електронною митною декларацією така декларація, засвідчена електронним цифровим підписом відповідальної посадової особи митного органу, передається за допомогою засобів інформаційно- телекомунікаційних систем органам МВС.

Водночас, згідно з пунктом 10 вищезазначеного Порядку № 1388 державна реєстрація транспортних засобів, що перебували в експлуатації та ввезені на митну територію України, проводиться за умови відповідності конструкції і технічного стану даної марки (моделі) транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, обов`язковим вимогам правил, нормативів і стандартів країни, що підтверджується сертифікатом відповідності або свідоцтвом про визнання іноземного сертифіката, копію яких власники подають до сервісного центру МВС.

Крім того, спеціальним нормативно-правовим актом, що прийнятий з метою регулювання ввезення на митну територію України та проведення першої реєстрації ввезених або виготовлених в Україні транспортних засобів, а також поетапного запровадження в Україні міжнародних екологічних вимог до транспортних засобів, є Закон України “Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів” від 06.07.2005 № 2739-IV (далі - Закон № 2739-IV).

Відповідно до частини другої статті 2 Закону № 2739-IV пропуск на митну територію України з метою вільного обігу та першу реєстрацію в Україні транспортних засобів за кодами товарних позицій 8701 20, 8702, 8703, 8704, 8705 згідно з УКТ ЗЕД як вироблених в Україні, так і ввезених на митну територію України, нових і таких, що були в користуванні, здійснюють за умови їх відповідності екологічним нормам: не нижче рівня “ЄВРО-3” - з 1 січня 2013 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до дати введення екологічних норм не нижче рівня “ЄВРО-3” як обов`язкових; не нижче рівня “ЄВРО-4” - з 1 січня 2014 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до дати введення екологічних норм не нижче рівня “ЄВРО-4” як обов`язкових; не нижче рівня “ЄВРО-5” - з 1 січня 2016 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до 31 грудня 2015 року включно; не нижче рівня “ЄВРО-6” - з 1 січня 2018 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до 31 грудня 2017 року включно.

Статтею 3 Закону № 2739-IV передбачено, що документом, що засвідчує відповідність транспортних засобів вимогам технічних регламентів та національних стандартів, є сертифікат або інший документ про підтвердження відповідності, виданий згідно із законодавством України, що вказує, якому саме рівню екологічних норм відповідає за конструкцією транспортний засіб (“ЄВРО-2” - “ЄВРО-6” або іншому рівню). Позначення рівня екологічних норм, якому відповідає транспортний засіб, має бути внесено до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу.

Згідно з частиною першою статті 34 Закону № 3353-XII встановлено, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.

Частиною четвертою статті 34 Закону № 3353-XII закріплено, що державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.

Згідно з частиною дев`ятою статті 34 Закону № 3353-XII власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів.

Як передбачено пунктом 15 Порядку № 1388, під час проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортні засоби (крім випадків реєстрації нових транспортних засобів, перереєстрації транспортних засобів у зв`язку із зміною найменування та адреси юридичних осіб, прізвища, імені чи по батькові, місця проживання фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, вибракування їх у цілому) підлягають огляду фахівцями експертної служби МВС з метою звірення ідентифікаційних номерів їх складових частин з номерами, зазначеними в поданих власником для реєстрації документах. За результатами огляду в документах, які подаються для державної реєстрації, робиться відповідна відмітка або складається акт огляду.

Експертне дослідження транспортного засобу і реєстраційних документів на транспортний засіб (інших документів, які є підставою для реєстрації транспортного засобу) проводиться за заявою власника з метою визначення справжності ідентифікаційних номерів транспортного засобу і реєстраційних документів. Експертне дослідження проводиться фахівцями експертної служби МВС або судовими експертами державних спеціалізованих установ, які мають присвоєну в установленому Законом України “Про судову експертизу” порядку кваліфікацію судового експерта з правом проведення досліджень за відповідними експертними спеціальностями.

За результатами дослідження складається висновок експертного дослідження, який додається до документів, що подаються для державної реєстрації. Установлення відповідності конструкції, перевірка за Єдиним державним реєстром МВС, автоматизованою базою даних про розшукувані транспортні засоби, банком даних Генерального секретаріату Інтерполу, перевірка відомостей про обмеження відчуження за Державним реєстром обтяжень рухомого майна та відомостей про документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, а також про реєстрацію місця проживання за Єдиним державним демографічним реєстром проводяться уповноваженими особами сервісного центру МВС.

Після проведення перевірок на заяві власника транспортного засобу робиться запис щодо наявності або відсутності відомостей про розшук, арешт, заборону на зняття з обліку та/або перереєстрацію, відомостей про обмеження відчуження в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, що засвідчується підписом уповноваженої особи сервісного центру МВС із зазначенням прізвища, імені, по батькові і дати. У разі наявності відомостей про арешт або розшук транспортного засобу його реєстрація не проводиться. Реєстрація транспортного засобу, щодо якого в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна є відомості про обмеження відчуження, проводиться за наявності письмової згоди обтяжувача (заставодержателя), крім випадків переходу права власності на транспортний засіб у порядку спадкування, правонаступництва або виділення частки в спільному майні.

Державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів, крім випадків вибракування їх у цілому, без ідентифікаційного номера або із знищеними, пошкодженими (один чи кілька символів номера візуально не визначаються) чи підробленими (змінено один або кілька символів номера, замінено панель (табличку) або частину панелі (таблички) з номером) ідентифікаційними номерами складових частин (кузова, шасі, рами) не допускається. Перша державна реєстрація таких засобів, а також ввезених на митну територію України транспортних засобів, що розшукуються правоохоронними органами інших держав, не проводиться.

З аналізу наведених вище норм чинного законодавства слідує, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків та проводиться з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів).

Як встановлено судом, транспортний засіб марки MERCEDES-BENZ SPRINTER 416 CDI, номер кузова НОМЕР_1 , 2004 року випуску, вперше зареєстрований Територіальним сервісним центром 0742 Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області 27 грудня 2016 року на ОСОБА_2 , та в подальшому 25 січня 2017 року був перереєстрований на нового власника – ОСОБА_1 , про що видано свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_3 .

Вказані обставини, на переконання суду є суттєвими, оскільки питання зняття з обліку вже зареєстрованого транспортного засобу повинно відбуватись виключно до вимог нормативно-правових актів України.

Так, пунктом 40 Порядку № 1388 передбачені підстави зняття з обліку транспортних засобів.

У разі встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів, виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, уповноважені особи сервісних центрів МВС оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку транспортних засобів і передають усі відповідні документи та за наявності транспортні засоби до відповідного органу досудового розслідування. Якщо виявлено факт підроблення митних документів, їх ксерокопії з необхідним поясненням надсилаються до органів доходів і зборів, у зоні діяльності яких проживають особи, за якими зареєстровані відповідні транспортні засоби.

Водночас, як встановлено судом, з тексту оскаржуваного висновку №31/3-3281 від 21.11.2018 слідує, що підставою для скасування реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ SPRINTER 416 CDI, номер кузова НОМЕР_1 , 2004 року випуску, було виявлення відповідачем транспортного засобу, зареєстрованого, на підставі сертифікату відповідності №UA 1.197.0041794-16, бланк серії НОМЕР_8 №653748, термін дії з 27.12.2016 року до 25.12.2017 року виданий ОС ПП «Полісся Авто-Тест» («УкрСЕПРО»). Проте на момент реєстрації вказаний орган сертифікації не входив до переліку органів, які уповноважені на виконання робіт із затвердження типу та індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, їх частин та обладнання відповідно до Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 17.07.2012 № 521 (далі - Порядок № 521).

Згідно з пунктом 10 Порядку № 521 державна реєстрація транспортних засобів, що перебували в експлуатації та ввезені на митну територію України проводиться за умови відповідності конструкції і технічного стану даної марки (моделі) транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, обов`язковим вимогам правил, нормативів і стандартів України, що підтверджується сертифікатом відповідності або свідоцтвом про визнання іноземного сертифіката, копію яких власники подають до сервісного центру МВС.

Відповідно до статті 15 Декрету Кабінету Міністрів України від 10.05.1993 № 46-93 “Про стандартизацію і сертифікацію” обов`язкова сертифікація на відповідність вимогам нормативних документів проводиться органами з сертифікації незалежно від форми власності виключно в державній системі сертифікації. Обов`язкова сертифікація в усіх випадках повинна включати перевірку та випробування продукції для визначення її характеристик і подальший державний технічний нагляд за сертифікованою продукцією.

Разом з тим, Закон України “Про технічні регламенти та оцінку відповідності” визначає правові та організаційні засади розроблення і застосування технічних регламентів та процедур оцінки відповідності, а також основоположні принципи державної політики у сфері технічного регулювання та оцінки відповідності внесено зміни, зокрема до Декрету Кабінету Міністрів України “Про стандартизацію і сертифікацію”, якими виключено норму щодо обов`язкової сертифікації ДТЗ в державній системі сертифікації.

Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 06.05.2015 №451 внесено зміни до Переліку продукції, що підлягає обов`язковій сертифікації в Україні затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 01.02.2005 № 28 та включено розділ 9 “Дорожні транспортні засоби, їх складові частини та приладдя”.

Зазначені зміни набрали чинності 01.01.2016 року і обов`язкова сертифікація ДТЗ в державній системі сертифікації припинена.

Відтак, суд вважає, що поданий сертифікат відповідності №UA 1.197.0041794-16, бланк серії ВГ №653748 для реєстрації транспортного засобу зареєстрований в системі «УкрСЕПРО» з терміном дії з 27.12.2016 року до 25.12.2017 року виданий ОС ПП «Полісся Авто-Тест» є належним сертифікатом відповідності відповідно до Порядку № 521.

За таких обставин суд дійшов висновку про те, що скасування Територіальним сервісним центром 0742 державної реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ SPRINTER 416 CDI, номер кузова НОМЕР_1 , 2004 року випуску, за позивачем здійснювалась за відсутності документів чи інших підтверджуючих обставин, що засвідчують факт реєстрації (перереєстрації), в Центрі, саме за фіктивними чи підробленими документами.

Отже, на момент прийняття рішення про скасування державної реєстрації транспортного засобу у розпорядженні уповноваженої особи сервісного центру МВС повинні бути беззаперечні документальні докази того, що транспортний засіб був зареєстрований (перереєстрований) за фіктивними чи підробленими документами.

Вказана правова позиція узгоджується із висновками, викладеними у постановах Верховного Суду від 05 грудня 2019 року у справі №161/18700/17, від 12 листопада 2019 року у справі №803/64/18, які в силу частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України враховано судом при розгляді даної справи.

Тому суд вважає необґрунтованим висновок Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області від №31/3-3281 від 21.11.2018 року в частині скасування реєстрації вказаного транспортного засобу.

Крім того, відповідно до статті 17 Закону України “Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини” суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Згідно практики Європейського суду з прав людини, принцип “належного урядування”, як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (рішення у справі “Москаль проти Польщі”, п.73). З іншого боку, потреба виправити минулу “помилку” не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (справи “Рисовський проти України”, “Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки” ).

Суд вважає, що скасування державної реєстрації транспортного засобу за позивачем суперечить висновкам Європейського суду з прав людини і становить непропорційне втручання в право ОСОБА_1 на мирне володіння майном, оскільки останній вчинив необхідні дії для правомірної реєстрації транспортного засобу, не допустивши зі свого боку протиправних дій.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно частин першої та другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З урахування встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд приходить до висновку, що відповідач належними та допустимими доказами не довів правомірності прийняття оскаржуваного висновку від №31/3-3281 від 21.11.2018 року в частині скасування державної реєстрації належного позивачу транспортного засобу, вказаний висновок прийнято передчасно, а тому позов підлягає до повного задоволення шляхом прийняття рішення про визнання протиправним та скасування висновку Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області №31/3-3281 від 21.11.2018 року в частині скасування державної реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ SPRINTER 416 CDI, номер кузова НОМЕР_1 , 2004 року випуску, державний номерний знак НОМЕР_2 , свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_3 , та зобов`язання поновити державну реєстрацію вказаного транспортного засобу за ОСОБА_1 .

Згідно із частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак, на користь позивача слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача РСЦ МВС у Волинській області судовий збір в розмірі 840,80 грн., сплачений згідно з квитанцією №0.0.1600338677.1 від 30.01.2020 року.

Керуючись статтями 139, 243, 245, 246, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати висновок Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області №31/3-3281 від 21.11.2018 року в частині скасування державної реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ SPRINTER 416 CDI, номер кузова НОМЕР_1 , 2004 року випуску, державний номерний знак НОМЕР_2 , свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_3 , за ОСОБА_1 .

Зобов`язати Територіальний сервісний центр 0742 Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області поновити реєстрацію транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ SPRINTER 416 CDI, номер кузова НОМЕР_1 , 2004 року випуску, державний номерний знак НОМЕР_2 , свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_3 , за ОСОБА_1 .

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_9 ) за рахунок бюджетних асигнувань Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області (43023, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Гордіюк, будинок 14Б, код ЄДРПОУ 40112254) судовий збір в розмірі 840,80 грн. (вісімсот сорок гривень 80 коп.).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням вимог підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII “Перехідні положення” цього Кодексу. Апеляційна скарга може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_9 ).

Відповідач: Регіональний сервісний центр МВС у Волинській області (43023, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Гордіюк, будинок 14Б, код ЄДРПОУ 40112254).

Відповідач: Територіальний сервісний центр 0742 Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області (45000, Волинська область, м. Ковель, вул. Володимирська, будинок 133).

Суддя В.Д. Ковальчук

Джерело: ЄДРСР 88139272
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку