open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Провадження № 2/331/555/2020

Справа № 331/5454/19

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 березня 2020 року м. Запоріжжя

Жовтневий районний суд м. Запоріжжя в складі :

головуючого - судді Жукової О.Є.,

за участю секретаря: Качан К.К.,

розглянув в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Олександрівському району до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої суми державної соціальної допомоги,

В С Т А Н О В И В:

Позивач в грудні 2019 року звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої суми державної соціальної допомоги (допомоги малозабезпеченим сім`ям) у розмірі 741 грн. 96 коп.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ОСОБА_1 звернулася до управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Олександрівському району з заявою від 08.02.2019 (щодо призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям). До заяви ОСОБА_1 додала декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 08.02.2019 де в розділі ІІ Доходи членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні /будинку осіб, членів сім`ї, що проживають окремо за період з 01.08.2018 по 31.01.2019 зазначила, що отримала допомогу малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям та надала оригінал довідки від 04.02.2019 №812/1 Запорізького міського центру зайнятості про те, що ОСОБА_1 зареєстрована як безробітна в Південному РЦЗ (м. Запоріжжя) з 16 липня 2018 року, дохід за період з 01.08.2018 по 31.01.2019 складає 3329,99 грн., довідки про реєстрацію місця проживання особи з Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради від 03.01.2019 №04-26/1-152, №04-26/1-153.

Відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" від 01.06.2000 № 1768-III та Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого, на підставі заяви та доданих до неї документів ОСОБА_1 до управління від 08.02.2019, ОСОБА_1 управлінням призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї на період з 01.02.2019 по 31.07.2019, рішенням управління від 12.02.2019.

В серпні 2019 р. управлінням, з метою цільового використання коштів, було зроблено запит до Запорізького міського центру зайнятості, листом від 02.08.2019 №02-02/692 щодо перебування на обліку в центрі зайнятості ОСОБА_1 . На що Запорізький міський центр зайнятості, листом від 05.08.2019 №25/10-23 надав інформацію щодо осіб, які отримують державну соціальному допомогу малозабезпеченим сім`ям станом на 01.08.2019, в якому щодо ОСОБА_1 зазначена дата припинення реєстрації безробітного – 14.06.2019, згідно абз. 2 пп.2 п. 30 Порядку 792 (невідвідування ЦЗ без поважних причин).

Про цю обставину ОСОБА_1 не повідомляла управління, хоча заявник зобов`язується повідомити органи праці та соціального захисту населення в разі змін обставин, які можуть вплинути на отримання соціальної допомоги.

Згідно Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2018 р. № 792 абз. 2 пп.2 п. 30 передбачає, що Центр зайнятості припиняє реєстрацію: 2) у разі невідвідування зареєстрованим безробітним без поважних причин центру зайнятості.

Відповідно до п. 12 Порядку 250, у разі коли особами, які входять до складу сім`ї, навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, виплата соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення.

Відповідно до п. 25 Порядку 250, виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється: у разі припинення реєстрації як безробітної особи, яка включена до складу сім`ї - з місяця, що настає за місяцем, в якому припинено реєстрацію безробітного за інформацією центрів зайнятості.

Оскільки відповідно до п. 10 Порядку 250, соціальна допомога не призначається у разі, коли: працездатні члени малозабезпеченої сім`ї не працюють, не служать, не вчаться за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I-IV рівня акредитації протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (крім осіб, які в установленому порядку визнані безробітними та за інформацією центрів зайнятості не порушують законодавство про зайнятість щодо сприяння своєму працевлаштуванню) та оскільки ОСОБА_1 припинено реєстрацію безробітного – 14.06.2019 , згідно абз. 2 пп.2 п. 30 Порядку 792 (невідвідування ЦЗ без поважних причин) та знято з обліку в період отримання допомоги малозабезпеченим сім`ям, ОСОБА_1 не мала право на отримання допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01.07.2019 по 31.07.2019.

На підставі вище вказаного, рішенням управління від 13.08.2019 ОСОБА_1 припинено виплату допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01.07.2019.

Також управлінням визначено обсяг та період виплачених надміру коштів соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 згідно довідки управління від 14.08.2019. Надміру виплачені кошти за період з 01.07.2019 по 31.07.2019 склали на загальну суму 741,96 грн.

З метою повернення надміру виплачених бюджетних коштів, листом – повідомленням управління від 02.09.2019 №08-01/3043 ОСОБА_1 поінформовано щодо виникнення переплати державних коштів та запропоновано кошти повернути до 20.09.2019 року (лист повернувся за закінченням терміну зберігання).

Неодноразово державними соціальними інспекторами управління робились телефонні дзвінки на мобільні телефони ОСОБА_1 , було відвідано ОСОБА_1 за місцем її реєстрації та залишено повідомлення про переплату державних коштів батькам ОСОБА_1 ..

До теперішнього часу належна до повернення на розрахунковий рахунок управління сума у розмірі 741,96 грн. у добровільному порядку боржником не повернута.

На підставі викладеного, позивач просить суд стягнути з ОСОБА_1 на свою користь надміру виплачену суму державної соціальної допомоги (допомогу малозабезпеченим сім`ям) у сумі 741,96 грн. за період з 01.07.2019 по 31.07.2019 та стягнути з ОСОБА_1 на його користь 1 921,00 грн., коштів, оплачених управлінням на судовий збір за звернення до суду, судові витрати покласти на відповідача по справі.

Ухвалою судді Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 28 січня 2020 року по справі відкрите провадження.

В судове засідання представник позивача надав заяву про розгляд справи у його відсутність, наполягав на задоволенні позову.

Відповідач, будучи належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи, до судового засідання не з`явився, відзив на позов не надав, в зв`язку з чим, на підставі ч.3 ст. 223 ЦПК України справу розглянуто у його відсутність , на підставі доказів наявних в матеріалах справи.

Суд, дослідивши матеріали справи, вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню виходячи з наступного.

Так встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 звернулася до управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Олександрівському району, далі - управління, з заявою від 08.02.2019 (щодо призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям). До заяви ОСОБА_1 додала декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 08.02.2019 де в розділі ІІ Доходи членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні /будинку осіб, членів сім`ї, що проживають окремо за період з 01.08.2018 по 31.01.2019 зазначила, що отримала допомогу малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям та надала оригінал довідки від 04.02.2019 №812/1 Запорізького міського центру зайнятості про те, що ОСОБА_1 зареєстрована як безробітна в Південному РЦЗ (м. Запоріжжя) з 16 липня 2018 року, дохід за період з 01.08.2018 по 31.01.2019 складає 3329,99 грн., довідки про реєстрацію місця проживання особи з Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради від 03.01.2019 №04-26/1-152, №04-26/1-153.

Бланк заяви передбачає повідомлення громадянина про те, що особа усвідомлює, що наведені нею відомості про доходи та майно, що вплинули або могли вплинути на прийняття рішення щодо надання соціальної допомоги, будуть перевірені згідно з чинним законодавством України. Особу повідомлено, що в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання нею соціальної допомоги, вона зобов`язується повідомити органи праці та соціального захисту населення. Про відмову в призначенні або припинення виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення надміру нарахованих коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї особу попереджено.

Бланк декларації передбачає повідомлення громадянина про відмову в призначенні або припинення виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ї в разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, що проживають окремо особу попереджено.

Відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" від 01.06.2000 № 1768-III та Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 р. № 250, на підставі заяви та доданих до неї документів, поданих ОСОБА_1 до управління від 08.02.2019, ОСОБА_1 управлінням призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї на період з 01.02.2019 по 31.07.2019, рішенням управління від 12.02.2019.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ст.68 Конституції України, кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.

Згідно з ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" від 01.06.2000 № 1768-III, цей Закон спрямований на реалізацію конституційних гарантій права громадян на соціальний захист - забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним сім`ям.

Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 р. № 250 (далі – Порядок 250), визначає умови призначення і виплати малозабезпеченим сім`ям державної соціальної допомоги, передбаченої Законом України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям".

Відповідно до п. 2-3 Порядку 250 (в редакції станом на момент звернення до управління з заявою), державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї. Призначення і виплата соціальної допомоги здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за зареєстрованим місцем проживання або місцем фактичного проживання уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.

Відповідно до п. 6 Порядку 250, для призначення соціальної допомоги уповноважений представник сім`ї подає органу соціального захисту населення такі документи: заяву; документ, що посвідчує особу уповноваженого представника сім`ї; декларацію про доходи та майно (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї); довідку про наявність та розмір земельної частки (паю). Інформація про склад сім`ї заявника зазначається в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги. Форми заяви, довідки про склад сім`ї, декларації про доходи та майно затверджуються Мінсоцполітики.

Відповідно до п. 8-9 Порядку 250, соціальна допомога призначається з місяця звернення, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи. У разі коли до заяви не додані всі необхідні документи, орган соціального захисту населення повідомляє уповноваженого представника сім`ї, які документи повинні бути подані додатково. Рішення про призначення соціальної допомоги або про відмову в її наданні приймається органом соціального захисту населення протягом десяти календарних днів. У разі прийняття рішення про відмову в наданні соціальної допомоги орган соціального захисту населення письмово повідомляє про це уповноваженого представника сім`ї із зазначенням підстав відмови та порядку оскарження рішення.

Відповідно до ст.7 Закону 1768-III (в редакції станом на момент звернення до управління з заявою), державна соціальна допомога не призначається у випадках, коли: працездатні члени малозабезпеченої сім`ї не працюють, не служать, не навчаться за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (крім осіб, які в установленому порядку визнані безробітними та за інформацією центрів зайнятості не порушують законодавство про зайнятість щодо сприяння своєму працевлаштуванню).

Відповідно до п. 10 Порядку 250, соціальна допомога не призначається у разі, коли: працездатні члени малозабезпеченої сім`ї не працюють, не служать, не вчаться за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I-IV рівня акредитації протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (крім осіб, які в установленому порядку визнані безробітними та за інформацією центрів зайнятості не порушують законодавство про зайнятість щодо сприяння своєму працевлаштуванню).

Відповідно до п. 14 Порядку 250, розмір соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом, але не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім`ї. Середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається згідно з Методикою обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги ( z0112-02 ), що затверджується Мінсоцполітики, Мінекономрозвитку, Мінфіном, Держстатом, МОНмолодьспортом.

Розпорядженням управління від 24.06.2019 у зв`язку зі зміною розміру прожиткового мінімуму ОСОБА_1 управлінням перераховано державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї на період з 01.07.2019 по 31.07.2019.

Відповідно до п. 27 Порядку 250, контроль за правильністю призначення і виплати соціальної допомоги здійснює орган соціального захисту населення безпосередньо та через соціальних інспекторів. Органи соціального захисту населення мають право робити запити та у строк до 15 календарних днів з дня надходження відповідного запиту безоплатно отримувати від територіальних органів ДФС, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для перевірки достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Для підтвердження даних про доходи (відсутність доходів) використовуються відомості ДФС з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном.

Згідно з п. 3-4 Положення про головного державного соціального інспектора та державного соціального інспектора, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2001 р. № 1091 головний державний соціальний інспектор та державний соціальний інспектор:

перевіряють достовірність та повноту інформації про доходи і майновий стан осіб, які входять до складу сім`ї, що звертається за призначенням державної соціальної допомоги;

проводять вибіркові перевірки особових справ одержувачів державної соціальної допомоги;

мають право:

проводити обстеження умов життя заявника (за його згодою) з метою визначення складу сім`ї, ступеня нужденності та можливостей знаходження додаткових джерел для її існування шляхом опитування осіб, які входять до складу сім`ї, що звертається за призначенням державної соціальної допомоги, родичів, інших осіб у разі виникнення потреби в уточненні обставин, що стосуються справи;

отримувати від підприємств, установ, організацій та фізичних осіб - суб`єктів підприємницької діяльності необхідну інформацію та відомості з питань, що належать до їх компетенції;

робити запити та безоплатно отримувати від територіальних органів ДФС, МВС, Держфінінспекції, Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, Пенсійного фонду України, територіальних органів ДМС, реєстраційних служб, що проводять реєстрацію прав на нерухоме майно, бюро технічної інвентаризації, відділів державної реєстрації актів цивільного стану, органів охорони здоров`я, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також навчальних закладів, підприємств, установ, організацій усіх форм власності інформацію, необхідну для перевірки достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за призначенням державної соціальної допомоги.

Тобто, згідно повноважень державних соціальних інспекторів управлінь соціального захисту населення, з метою цільового використання коштів, особам, яким виплачуються державні кошти, державними соціальними інспекторами управлінь соціального захисту населення проводяться вибіркові перевірки справ заявників, які звертаються до управління для отримання допомоги та яким допомога призначається, ними перевіряється достовірність даних, які зазначають заявники в заяві та декларації та обставини, що виникають в період отримання державної допомоги.

Так, в серпні 2019 р. управлінням було зроблено запит до Запорізького міського центру зайнятості, листом від 02.08.2019 №02-02/692 щодо перебування на обліку в центрі зайнятості ОСОБА_1 . На що Запорізький міський центр зайнятості, листом від 05.08.2019 №25/10-23 надав інформацію щодо осіб, які отримують державну соціальному допомогу малозабезпеченим сім`ям станом на 01.08.2019, в якому щодо ОСОБА_1 зазначена дата припинення реєстрації безробітного – 14.06.2019 , згідно абз. 2 пп.2 п. 30 Порядку 792 (невідвідування ЦЗ без поважних причин).

Про цю обставину ОСОБА_1 не повідомляла управління, хоча заявник зобов`язується повідомити органи праці та соціального захисту населення в разі змін обставин, які можуть вплинути на отримання соціальної допомоги.

Згідно Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2018 р. № 792 абз. 2 пп.2 п. 30 передбачає, що Центр зайнятості припиняє реєстрацію:

2) у разі невідвідування зареєстрованим безробітним без поважних причин центру зайнятості:

протягом 14 робочих днів з дня припинення участі у громадських та інших роботах тимчасового характеру, закінчення праці, пов`язаної з організацією підготовки та проведенням виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (реєстрація припиняється з дня припинення участі у громадських та інших роботах тимчасового характеру, праці, пов`язаної з організацією підготовки та проведенням виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів. Рішення про припинення реєстрації безробітного у цьому випадку приймається на 15-й день).

Відповідно до п. 12 Порядку 250, у разі коли особами, які входять до складу сім`ї, навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, виплата соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення.

Відповідно до п. 25 Порядку 250, виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється: у разі припинення реєстрації як безробітної особи, яка включена до складу сім`ї - з місяця, що настає за місяцем, в якому припинено реєстрацію безробітного за інформацією центрів зайнятості.

Оскільки відповідно до п. 10 Порядку 250, соціальна допомога не призначається у разі, коли: працездатні члени малозабезпеченої сім`ї не працюють, не служать, не вчаться за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I-IV рівня акредитації протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (крім осіб, які в установленому порядку визнані безробітними та за інформацією центрів зайнятості не порушують законодавство про зайнятість щодо сприяння своєму працевлаштуванню) та оскільки ОСОБА_1 припинено реєстрацію безробітного – 14.06.2019 , згідно абз. 2 пп.2 п. 30 Порядку 792 (невідвідування ЦЗ без поважних причин) та знято з обліку в період отримання допомоги малозабезпеченим сім`ям, ОСОБА_1 не мала право на отримання допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01.07.2019 по 31.07.2019.

На підставі вище вказаного, рішенням управління від 13.08.2019 ОСОБА_1 припинено виплату допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01.07.2019.

Згідно довідки управління від 14.08.2019, управлінням визначено обсяг та період виплачених надміру коштів соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 , надміру виплачені кошти за період з 01.07.2019 по 31.07.2019 склали на загальну суму 741,96 грн.

З метою повернення надміру виплачених бюджетних коштів, листом – повідомленням управління від 02.09.2019 №08-01/3043 ОСОБА_1 поінформовано щодо виникнення переплати державних коштів та запропоновано кошти повернути до 20.09.2019 року (лист повернувся за закінченням терміну зберігання).

Неодноразово державними соціальними інспекторами управління робились телефонні дзвінки на мобільні телефони ОСОБА_1 , було відвідано ОСОБА_1 за місцем її реєстрації та залишено повідомлення про переплату державних коштів батькам ОСОБА_1 , згідно акту від 06.12.2019.

До теперішнього часу належна до повернення на розрахунковий рахунок управління сума у розмірі 741,96 грн. у добровільному порядку боржником не повернута.

Відповідно до п. 28 Порядку 250, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті, у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.

Згідно з п.п.8 п.2.2 Наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 19.09.2006 № 345 "Про затвердження інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги», заявник в обов`язковому порядку повинен бути попереджений, що своїм підписом він підтверджує, що всі наведені відомості є повними і точними, що громадяни, зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), та члени їх сімей, які претендують на отримання соціальної допомоги, інших джерел доходів і натуральних надходжень не мають, що цим підписом заявник дає згоду на отримання органами праці та соціального захисту населення додаткової інформації щодо себе, усіх зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб та членів їх сімей, необхідної для вирішення питання щодо надання допомоги.

Отже відповідачка, звертаючись до позивача із заявою на призначення їй даного виду соціальної допомоги, була ознайомлена під підпис із умовами отримання допомоги, тому вона могла і повинна була передбачити ту обставину, що допущення нею даного виду порушення (навмисно приховано відомості, що вплинули на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру) призведе до виникнення переплати державних коштів.

Згідно ст. 7 Закону від 01.06.2000 № 1768-III та п. 12 Порядку 250, у разі коли особами, які входять до складу сім`ї, навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, виплата соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення.

Відповідно до ч. 3 ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Відповідно до ст. 177 ЦК України об`єктами цивільних прав є речі, у тому числі гроші.

Відповідно до ч. 2. ст. 328 ЦК України право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Суд вважає, що встановлені обставини та наведені докази свідчать про те, що відповідач набула право власності на кошти у сумі 741,96 грн. неправомірно, оскільки ОСОБА_1 не повідомила управління про обставини, що впливають на отримання допомоги ( припинено реєстрацію безробітного – 14.06.2019 у зв`язку з невідвідуванням центру зайнятості в період отримання допомоги малозабезпеченим сім`ям, що вплинуло на подальшу виплату допомоги, яка призначена їй була на період по 31.07.2019 року включно, при отриманні від Запорізького міського центру зайнятості 09.08.2019 інформації щодо перебування ОСОБА_1 на обліку, припинення реєстрації та підстав припинення реєстрації, листом від 05.08.2019 №25/10-23.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Цивільного процесуального кодексу України, завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Дослідивши письмові докази надані позивачем по справі та перевіривши їх відповідність вимогам ЦПК України,, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача до ОСОБА_1 . про стягнення надміру виплаченої суми державної соціальної допомоги (допомоги малозабезпеченим сім`ям) у розмірі 741,96 грн. є законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Частиною 2 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 12.06.2009 р. №2 "Про застосування норм цивільного процесуального законодавства при розгляді справ у суді першої інстанції" роз`яснено, що відповідно до статей55,124 Конституції України та статті 3 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

У п.33 рішення ЄСПЛ від 19.02.2009 року у справі "Христов проти України" суд зазначив, що право на справедливий судовий розгляд, гарантоване ч.1 ст.6 Конвенції, слід тлумачити в контексті преамбули Конвенції, яка, зокрема, проголошує верховенство права як складову частину спільної спадщини Договірних держав.

Відповідно до ст.ст. 15, 16 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Відповідно до ст. 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

У справі Bellet v. France Суд зазначив, що "стаття 6 § 1 Конвенції містить гарантії справедливого судочинства, одним з аспектів яких є доступ до суду. Рівень доступу, наданий національним законодавством, має бути достатнім для забезпечення права особи на суд з огляду на принцип верховенства права в демократичному суспільстві. Для того, щоб доступ був ефективним, особа повинна мати чітку практичну можливість оскаржити дії, які становлять втручання у її права".

Правилами ст. 12 ЦПК України визначено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно зі ст. 76 ЦПК України, доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення сторін, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Відповідно до вимог ст. 77 ЦПК України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Відповідно до ч. 1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

У відповідності до ч. 5, 6, 7 ст. 81 ЦПК України докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів, а також інших випадків, передбачених цим Кодексом.

Із змісту вказаної норми права вбачається, що відомості про факти, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення сторін, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи, повинні бути одержані із зазначених у законі джерел і передбаченими у законі способами.

Відповідно до ч.1 ст.141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Відповідно до ч. 6 ст. 141 ЦПК України, якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з другої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, які їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Якщо обидві сторони звільнені від оплати судових витрат, вони компенсуються за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України «Про судовий збір», судовий збір справляється у відповідному розмірі від розміру мінімального прожиткового мінімуму у місячному розмірі, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Оскільки прожитковий мінімум для працездатних осіб станом на 1 січня 2019 року 1921 грн., то з відповідача на користь держави підлягає стягненню судовий збір у розмірі 1921 грн.

Керуючись ст.ст. 12, 13, 259, 263-265 ЦПК України, ч.1 ст. 257 ЦК України, Законом України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" від 01.06.2000 №1768-III, Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 р. № 250, суд

У Х В А Л И В:

Позовну заяву Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Олександрівському району до ОСОБА_1 - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) на користь управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Олександрівському району (місцезнаходження: вул. Олександрівська, 26, м. Запоріжжя, 69063, ЄДРПОУ 37573843) надміру виплачену суму державної соціальної допомоги (допомогу малозабезпеченим сім`ям ) за період з 01.07.2019 по 31.07.2019 у сумі 741 гривень 96 копійок.

Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) на користь управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Олександрівському району (місцезнаходження: вул. Олександрівська, 26, м. Запоріжжя, 69063, ЄДРПОУ 37573843) судовий збір в сумі 1921 гривень 00 копійок.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення .

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Заочне рішення може бути переглянуто судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня його проголошення .

Повний текст судового рішення складено 04 березня 2020 року.

Суддя : О. Є. Жукова

04.03.2020

Джерело: ЄДРСР 88122314
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку