open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 804/629/17
Моніторити
Постанова /28.07.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.06.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.06.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /10.03.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /10.03.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /26.07.2018/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /11.05.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Постанова /06.02.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /02.02.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /03.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /17.11.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /24.10.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.10.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.10.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Постанова /06.02.2017/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.01.2017/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 804/629/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /28.07.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.06.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.06.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /10.03.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /10.03.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /26.07.2018/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /11.05.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Постанова /06.02.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /02.02.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /03.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /17.11.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /24.10.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.10.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.10.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Постанова /06.02.2017/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.01.2017/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Вн . №27/368

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

10 березня 2020 року № 804/629/17

За позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області

До Публічного акціонерного товариства комерційний банк "Приватбанк"

Про стягнення коштів у розмірі 5957,34 грн.

Суддя О.В.Головань

Обставини справи:

Знам `янське об`єднане управління Пенсійного фонду України Кіровоградської області звернулося до Дніпровського окружного адміністративного суду з позовом до Публічного акціонерного товариства комерційний банк "Приватбанк" про стягнення заборгованості в сумі 5957,34 грн.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.02.2017 р., залишеною без зміни ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 24.10.2017 р., у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 06.02.2018 р. постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.02.2017 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 24.10.2017 скасовано, справу № 804/629/17 направлено на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.05.2018 р. справу № 804/629/17 передано для розгляду до Окружного адміністративного суду м. Києва.

Ухвалою суду від 26.07.2018 р. справу прийнято до свого провадження та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Ознайомившись з матеріалами справи, суд, -

ВСТАНОВИВ:

01.11.2011 р. між Знам`янським ОУПФ України Кіровоградської області та Публічним акціонерним товариством Комерційним банком "Приватбанк" в особі директора філії Кіровоградського регіонального управління укладеного договір №43 на зарахування і виплату пенсій та грошової допомоги, згідно з умовами якої Банк виконує функції виплати пенсій та грошової допомоги, передбачені Порядком виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.1999 р. № 1596.

У період з 10 березня 2016 року по 23 березня 2016 року Знам`янським ОУПФ України Кіровоградської області проведено перевірку своєчасності та правильності зарахування коштів Пенсійного фонду України на поточні рахунки пенсіонерів за 2015 рік, під час якої встановлено несвоєчасне повернення банком на рахунок Управління зарахованих коштів Пенсійного фонду, у зв`язку зі смертю ОСОБА_1 (в сумі 15,24 грн.), ОСОБА_2 (в сумі 2189,77 грн.) та ОСОБА_3 якого помилково включено до списку пенсіонерів, які одержують пенсію в сумі 3752,33 грн.

За результатами перевірки складено акт від 23 березня 2016 року № 10, яким встановлено порушення абз. 2 пункту 13 Порядку № 1596, статті 8та параграфу ІV Договору від 01.11.2011, а саме несвоєчасне повернення коштів у розмірі 15,24 грн. та 2189,77 грн. у зв`язку зі смертю одержувача та порушення п. 20 Порядку та розділу ІV статті 8, параграфу 1 Договору, а саме, несвоєчасне повернення коштів у розмірі 3752,33 грн..

Також в акті від 23.03.2016 року зазначено про те, що на ПАТ КБ "Приватбанк" накладено штраф у розмірі 5 957,34 грн., які необхідно сплатити в десятиденний термін з дня підписання акту перевірки.

Несплата банківською установою штрафних санкцій, у визначений строк, стала підставою для звернення Управління з позовом до суду.

Відповідач - Публічне акціонерне товариство комерційний банк "Приватбанк" - проти задоволення позовних вимог заперечив, зазначивши, що не є власником коштів, перерахованих Фондом. Банк зобов`язаний зарахувати відповідні суми на особові карткові рахунки одержувачів і за невиконання цього обов`язку несе відповідальність, передбачену Договором.

Таким чином, з моменту зарахування коштів на рахунок пенсіонерів, саме вони є власниками коштів, перерахованих Фондом, і Банк не має права ними розпоряджатися без згоди і розпоряджень власників, а тому вважати зазначену суму пенсії "не використаною" законодавчих підстав не має, відповідно штраф за їх несвоєчасне повернення на Банк не накладається.

Як вбачається зі змісту мотивувальної частини постанови Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 06.02.2018 р., підставою для скасування рішень судів першої та апеляційної інстанції з направленням справи на новий розгляд стало те, що приймаючи рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, судами попередніх інстанцій достовірно не встановлювалось, чи дотримано Управлінням процедуру узгодження застосованої штрафної санкції шляхом зазначення про накладення штрафу в акті перевірки та чи обґрунтовано на установу Банку накладено суму штрафу в розмірі 5957,34 грн., яку необхідно було сплатити на рахунок позивача в десятиденний термін з дня підписання акту перевірки від 23.03.2015 року №10.

При цьому, Верховний Суд дійшов висновку про те, що висновки судів попередніх інстанцій про обов`язок прийняття Знам`янським ОУПФ України Кіровоградської області рішення про накладення штрафу відповідно до вимог ст. 106 Закону № 1058-IV є необґрунтованими, оскільки законодавством чітко визначено підстави такого рішення.

Проаналізувавши матеріали справи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення з таких підстав.

Відповідно до статті 110 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 р. № 1058-IV організація, що здійснює виплату і доставку пенсій, несе відповідальність за невиконання або неналежне виконання покладених на неї функцій відповідно до законодавства та укладеного з нею договору.

Згідно пункту 6 частини першої статті 64 Закону № 1058-IV виконавча дирекція Пенсійного фонду та її територіальні органи мають право застосовувати фінансові санкції та нараховувати пеню, передбачені законом.

Відповідно до ч. 11 ст. 106 Закону № 1058-IV виконавчими органами Пенсійного фонду за несвоєчасну виплату і доставку сум пенсійних виплат одержувачам або несвоєчасне зарахування їх на банківські рахунки пенсіонерів, або несвоєчасне повернення на банківські рахунки виконавчих органів Пенсійного фонду чи Накопичувального фонду сум коштів, не використаних для здійснення пенсійних виплат, за умови своєчасного і в повному обсязі їх фінансування, на організації, у тому числі банки, які здійснюють виплату і доставку пенсій, накладається штраф у розмірі своєчасно не виплачених, не доставлених чи не зарахованих або своєчасно не повернених сум пенсійних виплат.

Відповідно до пункту 20 Порядку виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.1999 р. № 1596, суми пенсій та грошової допомоги не зараховуються на поточні рахунки у разі наявності даних про смерть одержувача.

Згідно частини сьомої статті 21 Порядку № 1596 органи реєстрації актів громадянського стану за формою, встановленою відповідно до законодавства, протягом десяти робочих днів із дня реєстрації смерті особи подають відповідні відомості територіальним органам Пенсійного фонду.

За змістом пункту 13 Порядку № 1596, у разі надходження до уповноваженого банку відомостей про смерть одержувача пенсії та грошової допомоги уповноважений банк зобов`язаний припинити зарахування коштів на поточний рахунок з місяця, наступного за місяцем смерті одержувача, і зробити відповідну помітку у примірнику списку на зарахування пенсій та допомоги, що підлягає поверненню органу Пенсійного фонду або органу праці та соціального захисту населення.

Суми пенсій та грошової допомоги, зараховані на поточний рахунок разом з нарахованими на них відсотками починаючи з місяця, наступного операційного за місяцем смерті пенсіонера, підлягають поверненню уповноваженим банком відповідно органам Пенсійного фонду та органам праці та соціального захисту населення не пізніше наступного операційного дня надходження відомостей про смерть одержувача.

Аналіз викладеного свідчить, що у разі надходження до банку відомостей про смерть одержувача пенсії, банк зобов`язаний припинити зарахування коштів на поточний рахунок пенсіонера, а суми вже зарахованої на відповідний рахунок пенсії не пізніше наступного операційного дня надходження відомостей про смерть одержувача повернути органам Пенсійного фонду.

Як вбачається матеріалів справи, 08.05.2015 року до установи Банку надійшов лист Управління від 08.05.2015 року № 22921/06-29 про повернення пенсійних коштів за травень 2015 року в розмірі 1432,44 грн. у зв`язку зі смертю пенсіонера ОСОБА_1 .

Перевіркою банківської виписки ОСОБА_1 , яка надана в електронній формі, встановлено, що пенсійні кошти зараховані на рахунок 06.05.2015 року у повному розмірі 1432,44 грн. Залишок наявних коштів на рахунку пенсіонера, за банківською випискою, станом на 08.05.2015 року складає 15,24 грн.

Крім того, 19.10.2015 року до установи Банку надійшов лист від 19.10.2015 року №5464/03-24 про повернення до Управління суми пенсії за вересень та жовтень 2015 року в розмірі 2338,00 грн. у зв`язку зі смертю ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) пенсіонера ОСОБА_2 .

Пенсійні кошти повернуто до Управління 26.10.2015 року частково, в розмірі наявних коштів на рахунку пенсіонера в сумі 2189,77 грн.

Тобто, у даному випадку, в порушення пункту 13 Порядку № 1596 має місце несвоєчасне повернення органам Пенсійного фонду сум коштів, які не могли бути використані та, відповідно, не були використані (у зв`язку із їх поверненням), для здійснення пенсійних виплат.

Крім того, слід зазначити, що перевіркою було встановлено зарахування 08.01.2015 року коштів у сумі 3752,33 грн. на поточний рахунок з ПІБ ОСОБА_3 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , що не відповідає ПІБ ОСОБА_4 , зазначеного у списку на зарахування пенсії.

Параграфом 1 статті 8 Розділу ІV Договору від 01.11.2011 р. №43, пунктом 20 Порядку № 1596 передбачено, що суми пенсій та грошової допомоги не зараховуються на поточні рахунки у разі невідповідності будь-яких реквізитів, зазначених у списках, даним поточного рахунку одержувача пенсії та грошової допомоги.

При цьому, не зараховані на поточні рахунки одержувачів суми пенсій та грошової допомоги не пізніше наступного операційного дня після надходження коштів повертаються установою Банку органу Фонду. При цьому робиться відповідна позначка на другому примірнику списків та описів до них (параграф 1 стаття 4 розділу ІІ Договору, пункт 20 Порядку).

Подальшою перевіркою електронної виписки по картковому рахунку ОСОБА_4 встановлено, що пенсійні кошти в сумі 3752,33 грн. зараховані на його картковий рахунок 23.01.2015 року, при цьому до Управління вказані кошти у встановлений законодавством термін (09.01.2015р.) не поверталися.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що застосування до відповідача фінансових санкцій у вигляді штрафу відповідно до частини одинадцятої статті 106 Закону № 1058-IV за несвоєчасне повернення на банківські рахунки органів Пенсійного фонду сум коштів, не використаних для здійснення пенсійних виплат при їх своєчасному і в повному обсязі фінансуванні, є правомірним.

При цьому, згідно з ч. 11 ст.106 Закону № 1058-IV відповідальність застосовується за несвоєчасне повернення на банківські рахунки виконавчих органів Пенсійного фонду чи Накопичувального фонду сум коштів, не використаних для здійснення пенсійних виплат, незалежно від того, чи зараховані вони попередньо на рахунок особи.

Щодо форми накладення санкції органами Пенсійного фонду, то суд зазначає наступне.

Як зазначено вище, Верховний Суд у постанові від 06.02.2018 р. дійшов висновку про те, що висновки судів попередніх інстанцій про обов`язок прийняття Знам`янським ОУПФ України Кіровоградської області рішення про накладення штрафу відповідно до вимог ст. 106 Закону № 1058-IV є необґрунтованими, оскільки законодавством чітко визначено підстави такого рішення.

Під час нового розгляду справи суд враховує вказані висновки.

Постановою правління Пенсійного фонду України № 21-1 від 19.12.2003 р. затверджено Інструкцію про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, яка визначає, в тому числі, процедуру нарахування і сплати фінансових санкцій та пені (пункт 1.2 Інструкції).

Відповідно до пункту 9.5 цієї Інструкції в редакції на момент виникнення спірних правовідносин факти порушень законодавства, крім тих, що є предметом акта документальної перевірки, та тих, що зазначені у підпункті 9.3.2 пункту 9.3 цієї Інструкції, посадова особа органу Пенсійного фонду оформляє актом довільної форми, в якому чітко викладається зміст порушення з обґрунтуванням порушених норм законодавчих актів. Такий акт підписується посадовими особами органу Пенсійного фонду та страхувальника.

Рішення про застосування штрафу за наслідками розгляду акта та інших матеріалів про порушення приймає начальник управління Пенсійного фонду України в районі, місті, районі у місті або його заступник.

Підпунктом 10 пункту 10 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об`єднані управління, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України № 28-2 від 28.12.2014 р., в редакції на момент виникнення спірних правовідносин, визначено, що начальник управління Фонду у встановленому порядку розглядає справи про адміністративні правопорушення і накладає адміністративні стягнення згідно з законодавством, виносить рішення про застосування фінансових санкцій.

Затверджений постановою правління Пенсійного фонду України № 21-2 від 19.12.2003 р. Порядок розгляду органами Пенсійного фонду України скарг на рішення про накладення штрафу, нарахування пені та заяв страхувальників при узгодженні ними вимоги про сплату недоїмки із сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування визначає процедуру подання та розгляду органами Пенсійного фонду України скарг страхувальників при оскарженні рішень про нарахування пені та накладення фінансових санкцій, передбачених частиною дев`ятою статті 106 Закону № 1058-IV; скарг банків на рішення про накладення фінансових санкцій, передбачених частиною десятою статті 106 Закону № 1058-IV, та організацій, які здійснюють виплату і доставку пенсій, на рішення про накладення штрафів, передбачених частиною одинадцятою статті 106 Закону № 1058-IV.

З аналізу вищенаведених правових норм слідує, що штраф за своєю правовою природою є фінансовою санкцією за неналежне виконання зобов`язань.

Так, органи Пенсійного фонду України законом наділені повноваженнями щодо проведення відповідної перевірки, зокрема, з метою виявлення порушення строків повернення не зарахованих сум пенсій та прийняття відповідного рішення про стягнення з винної особи штрафу за таке порушення в процесі реалізації своїх владних повноважень.

Водночас, в даному випадку правовідносини між сторонами врегульовано не лише вказаними актами законодавства, а й Договором №43 від 01.11.2011 р., який укладений на виконання вказаних положень законодавства і є адміністративним за своєю природою в розумінні п. 16 ч. 1 ст. 4 КАС України.

Параграфом 1 статті 6 Розділу III Договору передбачено, що за несвоєчасну виплату і доставку сум пенсійних виплат одержувачам або несвоєчасне зарахування їх на банківські рахунки пенсіонерів, або несвоєчасне повернення на банківські рахунки органів Фонду сум коштів, не використаних для здійснення пенсійних виплат, за умови своєчасного і в повному обсязі їх фінансування, на установи Банку накладається штраф у розмірі своєчасно не виплачених, не доставлених чи не зарахованих або своєчасно не повернених сум пенсійних виплат.

Вказаного положення договору достатньо для вирішення питання про накладення штрафу безпосередньо на його підставі, без винесення окремого рішення.

Щодо дотримання Управлінням процедури узгодження застосованої штрафної санкції шляхом зазначення про накладення штрафу в акті перевірки та встановлення обґрунтованості накладення суму штрафу в розмірі 5957,34 грн. суд зазначає наступне.

Оцінка обґрунтованості висновку про накладення штрафу, викладеному у акті від 23 березня 2016 року № 10, надана судом згідно з вищенаведеним.

При чому, суд зазначає, що параграфом 1 статті 6 Розділу III Договору визначено розмір штрафу - у розмірі своєчасно не виплачених, не доставлених чи не зарахованих або своєчасно не повернених сум пенсійних виплат.

В даному випадку сума штрафу 5957,34 грн. складається з 3752, 33 грн. (зарахування коштів на поточний рахунок ОСОБА_3 за невідповідності реквізитів), 15, 24 грн. (залишок коштів з рахунку ОСОБА_1 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 ), 2189, 77 грн. (залишок коштів з рахунку ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 )

Щодо процедури узгодження застосованої штрафної санкції, то вона законодавством не передбачена, відсутнє посилання на неї також у Договорі №43 від 01.11.2011 р.

За таких обставин, на думку суду, питання про обґрунтованість суми штрафу, визначеної у акті від 23 березня 2016 року № 10, може бути перевірена під час розгляду справи про стягнення штрафу в судовому порядку.

Оскільки накладення штрафу не формалізоване рішенням, яке має статус виконавчого документа, позивач поза судовою процедурою позбавлений можливості стягнути штраф з відповідача.

Відповідно, розгляд справи про стягнення штрафу в судовому порядку належним чином забезпечує право відповідача на висловлення заперечень як щодо самого факту накладення штрафу, так і щодо його розміру.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

На думку суду, позивачем надано докази на підтвердження визначеної суми штрафу, тоді як відповідачем доводи позовної заяви не спростовано.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 241-246, 255, 257-262, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Стягнути з Публічного акціонерного товариства комерційний банк "ПриватБанк" (01001, м. Київ, вул. Грушевського, буд. 1Д, код 14360570) на корить Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (25009, м. Кропивницький, вул. Соборна, 7а, код 20632802) штраф у розмірі 5957,34 грн.

3. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

4. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.В. Головань

Повний текст рішення

виготовлено і підписано 10.03.20 р.

Джерело: ЄДРСР 88079179
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку