open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 березня 2020 року 11 год. 45 хв.

Справа № 280/1594/20 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Максименко Л.Я., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Приазовської районної в Запорізькій області організації політичної партії «Європейська Солідарність» (72401, Запорізька область, смт. Приазовське, вул. Пушкіна, 3) до Приазовської районної виборчої комісії Запорізької області (72401, Запорізька область, смт. Приазовське, вул. Леніна, буд.5) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Приазовська районна в Запорізькій області організація політичної партії «Європейська Солідарність» (далі- позивач) звернулась із позовною заявою до Приазовської районної виборчої комісії Запорізької області (далі - відповідач), в якому позивач просить суд визнати бездіяльністю дії Приазовської районної виборчої комісії Запорізької області, щодо неприйняття подань на кандидатури до складу дільничнх виборчих комісій – протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, а саме прийняти подання на кандидатур до складу дільничних виборчих комісій від Приазовської районної в Запорізькій області оргнізації політичної партії «Європейська Солідарність».

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 01.03.2020 голова Приазовської районної в Запорізькій області оргнізації політичної партії «Європейська Солідарність» Логвиненко Д.В. прибула замісцем знаходження Приазовської районної виборчої комісії Запорізької області з метою подачі відповідних Подань на членів дільничних виборчих комісій. Проте, зробити цього не змогла, бо представників комісії на місці не було, а будівля була зачинена, про що складено акт. Також, ОСОБА_1 намагалася знайти відповідача у Приазовській райдержадміністрації, однак працівників комісії і там не виявилось, а двері будівлі були зачинені, про що складено акт. З посиланням на положення ч. 12.ст. 15, ч.4 ст. 23 Закону України «Про місцеві вибори» просить задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 06 березня 2020 року відкрито загальне позовне провадження та призначено підготовче судове засідання на 07 березня 2020 року. У підготовче судове засідання 07.03.2020 сторони чи їх представники не прибули.

Ухвалою суду від 07.03.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 07.03.2020 на 11 год. 30 хв.

Представник позивача подав заяву від 06.03.2020 вх. № 10956 про розгляд справи за його відсутності.

Відповідач відзив на позовну заяву не надав, уповноважений представник до суду не з`явився.

Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи викладене, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представників сторін в порядку письмового провадження.

Згідно з ч. 4 ст. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Судом встановлено наступне.

Постановами Ботіївської сільської виборчої комісії від 22 січня 2020 року № 1 «Про відкликання місцевого депутата по округу № 1 ОСОБА_2 », № 2 «Про відкликання місцевого депутата по округу № 3 ОСОБА_3 », № 3 «Про відкликання місцевого депутата по округу № 4 ОСОБА_4 », № 4 «Про відкликання місцевого депутата по округу № 5 ОСОБА_5 », № 5 «Про відкликання місцевого депутата по округу № 9 ОСОБА_6 » достроково припинені повноваження вказаних депутатів.

Пунктами 2 постанов Ботієвської сільської виборчої комісії від 22 січня 2020 року № 1 – 5 у зв`язку з достроковим припиненням повноважень депутатів Ботіївської сільської ради ОСОБА_2 , Харченка В ОСОБА_7 П., ОСОБА_4 , Орманжи О.О., ОСОБА_6 , обраних в одномандатних виборчих округах № 1, 3, 4, 5, 9, цією комісією призначено проміжні вибори депутатів зазначеної ради у відповідних одномандатних виборчих округах на 22 березня 2020 року (копії долучені до справи).

Згідно календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення проміжних виборів депутатів сільських, селищних рад 22 березня 2020 року внесення до відповідної районної, міської (міста обласного значення без районного поділу), районної в місті виборчої комісії подань щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (частина четверта статті 23 Закону) здійснюється до 1 березня включно.

Приазовська районна в Запорізькій області організація політичної партії «Європейська Солідарність» мала намір 01.03.2020 внести до Приазовської районної виборчої комісії Запорізької області подання про включення до сладу дільничних виборчих комісій відповідних кандидатур.

Однак, у звязку із нерозшуком місцезнаходження Приазовської районної виборчої комісії Запорізької області, позивач такі подання не вніс.

Вважаючи бездіяльність протиправною та з вимогою вчинити дії позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до частини першої статті 141 Конституції України до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост регулюється Законом України «Про місцеві вибори» який втратив чинність, крім положень щодо організації та проведення повторних, проміжних, додаткових виборів і заміщення депутатів, обраних у багатомандатному виборчому окрузі, повноваження яких достроково припинені, що діють до наступних чергових або позачергових виборів депутатів місцевих рад, на підставі Виборчого кодексу України № 396-IX від 19.12.2019.

Таким чином, на сьогодні питання організації підготовки та проведення місцевих виборів у відповідних частинах регулюють Виборчий кодекс України та Закон України «Про місцеві вибори».

Згідно зі статтею 2 Закону України «Про місцеві вибори» вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

За змістом частини п`ятої статті 14 Закону України «Про місцеві вибори» в разі дострокового припинення повноважень депутата сільської ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому Законом, призначаються проміжні вибори депутата сільської ради у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Частиною другою статті 2 Закону України «Про місцеві вибори» передбачено, що вибори депутатів сільських рад проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно села (кількох сіл, жителі яких добровільно об`єдналися у сільську громаду), територія утвореної відповідно до Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» об`єднаної сільської територіальної громади.

Таким чином, в разі дострокового припинення повноважень депутата сільської ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, передбачено проведення проміжних виборів депутата цієї ради у відповідному окрузі, за результатами яких обраний в установленому порядку на таких виборах депутат може набути депутатських повноважень.

Як зазначалося вище, Ботієвською сільською виборчою комісією призначено проміжні вибори депутатів зазначеної ради у відповідних одномандатних виборчих округах на 22 березня 2020 року.

Відповідно до ч. 4 ст. 23 Закону України «Про місцеві вибори» місцева організація партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, місцева організація партії, кандидати в депутати від якої зареєстровані у багатомандатному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів, вносять до відповідної територіальної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (не більше однієї особи до складу кожної дільничної комісії). Подання підписується відповідно керівником місцевої організації партії та засвідчується печаткою відповідної місцевої організації партії або печаткою організації відповідної політичної партії вищого рівня.

Зазначені подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій подаються за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, не пізніш як за 20 днів до дня виборів.

Згідно календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення проміжних виборів депутатів сільських, селищних рад 22 березня 2020 року строк внесення подань до 01.03.2020 включно.

В обгрунтування позовної заяви позивач посилається на те, що голова Приазовської районної в Запорізькій області організації політичної партії «Європейська Солідарність» Логвиненко Д.В. 01.03.2020 прибула до місцезнаходження Приазовської районної виборчої комісії Запорізької області з метою подачі відповідних Подань на членів дільничних виборчих комісій.

На підтвердження неможливості внесення подання позивач долучив до матеріалів позовної заяви акти про неможливість подачі документів датовані 01.03.2020.

Досліджуючи вказані акти судом встановлено, що ОСОБА_1 – голова Приазовської районної в Запорізькій області організації політичної партії «Європейська Солідарність», ОСОБА_3 , ОСОБА_4 прибули за ймовірним місцем знаходження Приазовської районної виборчої комісії Запорізької області, а саме за адресою: 72401, Запорізька область, Приазовський район, смт. Приазовське, вул. Покровська, буд. 31 (Приазовська райдержадміністрація) (один акт) та за адресою: 72401, Запорізька область, Приазовський район, смт. Приазовське, вул. Покровська (Леніна), буд. 12 (районний будинок творчості) (другий акт) з метою подачі подань щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій. Двері будинку АДРЕСА_1 відповідно у другому акті) на час прибуття були зачинені, світло в будинку не горіло.

В позовній заяві Приазовська районна в Запорізькій області оргнізація політичної партії «Європейська Солідарність» стверджує про те, що місцезнаходження відповідача зазначене на офіційному сайті ЦВК за відповідним посиланням.

Згідно роздруківки з сайту ЦВК за посиланням, зробленим позивачем у позові, судом встановлено, що адресою місця розташування Приазовської районної виборчої комісії зазначено Запорізька область, смт. Приазовське, вул. Леніна, 12 (копія роздруківки долучена до справи).

Однак, суд зазначає, що вказана вкладка розташована у розділі «чергові місцеві вибори 25.10.2015».

Також слід зазначити, що офіційний веб-сервер ЦВК містить застереження, що «всі представлені на сайті дані та документація носять інформаційний характер і не можуть використовуватись як офіційні документи» (копія роздруківки долучена до справи).

Відтак, на думку суду, посилання позивача на сайт ЦВК, як офіційне джерело встановлення адреси відповідача, є безпідставним.

В той же час, позивач у позовній заяві самостійно зазначив адресу відповідача, як 72401, Запорізька область, Приазовський район, смт. Приазовське, вул. Леніна, буд. 5.

Відповідно до ч. 3 ст. 20 Закону України «Про місцеві вибори» територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Територіальна виборча комісія є юридичною особою. Територіальна виборча комісія має власну печатку, зразок якої затверджується Центральною виборчою комісією (ч. 5 ст. 20 Закону України «Про місцеві вибори»).

Аналогічні положення визначені ст. 33 Виборчого кодексу України.

Скориставшись сервісом безкоштовного пошуку на сайті Міністерства юстиції України судом встановлено, що Приазовська районна виборча комісія Запорізької області, код ЄДРПОУ 33893809 зареєстрована за адресою: 72401, Запорізька область, Приазовський район, смт. Приазовське, вул. Леніна, буд. 5.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

Отже, суд доходить висновку, що відомості, які зазначені в ЄДРПОУ щодо відповідача у справі, зокрема в частині місцезнаходження Приазовської районної виборчої комісії Запорізької області є достовірними.

Відтак, складені позивачем акти за адресами смт. Приазовське, вул. Покровська, буд. 31 та смт. Приазовське, вул. Покровська (Леніна), буд. 12 суд до уваги не приймає, оскільки останні не свідчать про факт відсутності як самої комісії, так і її членів за офіційним місцезнаходженням Приазовської районної виборчої комісії Запорізької області - 72401, Запорізька область, Приазовський район, смт. Приазовське, вул. Леніна, буд. 5.

Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З аналізу зазначеної норми Основного Закону України вбачається, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом» або, інакше кажучи, «дозволено лише те, що прямо передбачено законом». Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує введення владних функцій у законні рамки і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними та незаконними і відповідно - підставою для притягнення таких суб`єктів до конституційно-правової відповідальності.

При цьому, як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов`язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків.

Вирішуючи питання про наявність чи відсутність з боку відповідача протиправної бездіяльності суд виходить з того, що для встановлення факту бездіяльності потрібно наявність самого звернення, в даному випадку Приазовської районної в Запорізькій області організації політичної партії «Європейська Солідарність» до Приазовської районної виборчої комісії Запорізької області .

З описаних подій, що відбувались 01.03.2020 неможливо встановити наявність такого звернення до відповідача з метою вчинення останніх певних дій.

Відтак, оскільки позивачем не доведено в установленому законом порядку та належними доказами того, що останній звертався до виборчої комісії, а Приазовська районна виборча комісія Запорізької області не вчинила жодних дій, які мала вчинити (або вчинила дії щодо неприйняття подань, як зазначено у прохальній частині позовної заяви), то стверджувати про наявність протиправної бездіяльності з боку відповідача, у суду відсутні правові підстави.

Враховуючи те, що судом не встановлено протиправної бездіяльності Приазовської районної виборчої комісії Запорізької області щодо неприйняття подань від Приазовської районної в Запорізькій області організації політичної партії «Європейська Солідарність», то у задоволенні похідної вимоги – зобов`язати прийняти подання на кандидатур до складу дільничних виборчих комісій від Приазовської районної в Запорізькій області ораганізації політичної партії «Європейська Солідарність», суд також відмовляє.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Враховуючи те, що у задоволенні позовної заяви Приазовської районної в Запорізькій області організації політичної партії «Європейська Солідарність» судом відмовлено, то не сплачений судовий збір в розмірі 2102,00 грн. підлягає стягненню на користь Спеціального фонду Державного бюджету України з політичної партії «Європейська Солідарність».

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 143, 243-246, 273 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви Приазовської районної в Запорізькій області організації політичної партії «Європейська Солідарність» (72401, Запорізька область, смт. Приазовське, вул. Пушкіна, 3) до Приазовської районної виборчої комісії Запорізької області (72401, Запорізька область, смт. Приазовське, вул. Леніна, буд.5) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, - відмовити повністю.

Стягнути з політичної партії «Європейська Солідарність» на користь Спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір у розмірі 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його (її) проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Рішення у повному обсязі складено та підписано 07.03.2020.

Суддя Л.Я. Максименко

Джерело: ЄДРСР 88059124
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку