open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 200/9750/19-а
Моніторити
Постанова /18.02.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.02.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /07.05.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /04.03.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /04.03.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.01.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.01.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /20.11.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Постанова /30.10.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /30.10.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.10.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.10.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.10.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.10.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.09.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.08.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.08.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 200/9750/19-а
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /18.02.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.02.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /07.05.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /04.03.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /04.03.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.01.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.01.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /20.11.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Постанова /30.10.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /30.10.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.10.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.10.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.10.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.10.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.09.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.08.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.08.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 березня 2020 року справа № 200/9750/19-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ, вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді: Гайдара А.В., суддів: Казначеєва Е.Г., Міронової Г.М., секретар судового засідання Сізонов Е.С., за участю позивача ОСОБА_1 , розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 20 листопада 2019 р. у справі № 200/9750/19-а (головуючий І інстанції Голошивець І.О.) за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації таДонецької обласної державної адміністрації про визнання дій протиправними та скасування наказу, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулася до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації (далі за текстом Департамент, відповідач 1), Донецької обласної державної адміністрації (далі за текстом відповідач 2), в якому просила суд: визнати дії суб`єктів владних повноважень Відповідача 1 та Відповідача 2 протиправними та незаконними щодо винесення та погодження наказу Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації «Про упорядкування структури» від 02.05.2019 №02-09/53/203-19 та додатку до нього, а також скасувати даний наказ та додаток до нього.

Позов вмотивовано тим, що 12 липня 2019 року на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 липня 2019 року по справі № 200/3099/19-а позивача поновлено на посаді завідуючого сектора моніторингу впровадження процесів децентралізації в сфері соціального захисту населення відділу моніторингу соціальних програм управління соціально-трудових відносин та соціального діалогу Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації та у той же день вручено попередження про наступне вивільнення з даної займаної посади згідно п.1 ст. 40 Кодексу законів про працю України у зв`язку з упорядкуванням структури Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації відповідно до наказу директора Департаменту від 02.05.2019 №02-09/53/203-19 «Про упорядкування структури». Крім того зазначає, що штатний розпис до даного наказу повинен був бути погоджений головою облдержадміністрації, а не першим заступником, тобто сам наказ та додаток до нього прийняті з порушенням процедури та всупереч Положення про Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації. Позивач вважає даний наказ протиправним, як такий, що винесений з порушеннями норм діючого законодавства, тому просить суд визнати дії відповідачів протиправними щодо його винесення та погодження та скасувати даний наказ та додаток до нього.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 20 листопада 2019 р. у справі № 200/9750/19-а у задоволенні адміністративного позову було відмовлено.

Не погодившись з таким рішенням, позивач подала апеляційну скаргу, в якій зазначає, що рішення суду першої інстанції є необґрунтованим, винесеним з порушенням норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим підлягає скасуванню, та просила скасувати рішення суду першої інстанції і ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

На обґрунтування апеляційної скарги наведено практично ті самі доводи, які були викладені в позовній заяві та протягом розгляду справи в суді першої інстанції.

В судовому засіданні позивач підтримала доводи апеляційної скарги та просила її задовольнити.

Відповідно до вимог частини 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення позивача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, про що свідчить паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 , виданого Ворошиловським РВ УМВС України в м. Донецьку 18 липня 1997 року, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 .

Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААБ №057652 позивач має другу загальну групу інвалідності.

Департамент є структурним підрозділом Донецької обласної державної адміністрації, що утворюється головою облдержадміністрації, входить до її складу і в межах області забезпечує виконання покладених на Департамент завдань (п.1 Положення про Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 15.02.2013 № 71 (в редакції розпорядження голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 12.11.2018 № 1354/5-18) (далі - Положення).

Згідно з п. 2 Положення Департамент підпорядкований голові облдержадміністрації, а також підзвітний і підконтрольний Міністерству соціальної політики України. Департамент очолює директор, який вживає заходів щодо удосконалення організації та підвищення ефективності роботи Департаменту (ч. 5 п. 10 Положення).

Повноваження керівника державної служби у місцевих державних адміністраціях здійснює керівник структурного підрозділу зі статусом юридичної особи публічного права - у такому підрозділі (директор Департаменту) (п.31 ч. 1 ст. 17 Закону України від 10.12.2015 № 889-УІІ1 «Про державну службу» (далі - Закон № 889).

Матеріалами справи встановлено, що позивач є державним службовцем, до 14.02.2019 перебувала на посаді завідувача сектору моніторингу впровадження процесів децентралізації в сфері соціального захисту населення відділу моніторингу соціальних програм Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації. Наказом директора Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації«Про накладення дисциплінарного стягнення на ОСОБА_1 » №02-10/18-ос/205-19 від 14.02.2019 року ОСОБА_1 звільнено з посади завідувача сектору моніторингу впровадження процесів децентралізації в сфері соціального захисту населення відділу моніторингу соціальних програм з 14.02.2019 за вчинення дисциплінарного проступку, який передбачає звільнення, відповідно до п.4 ч.1ст.87 Закону України «Про державну службу».

Не погодившись з вказаним наказом позивач звернулась до суду з адміністративним позовом щодо визнання даного наказу протиправним та його скасування.

11 липня 2019 року Рішенням Донецького окружного адміністративного суду по справі № 200/3099/19-а адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано наказ директора Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації«Про накладення дисциплінарного стягнення на ОСОБА_1 »№02-10/18-ос/205-19 від 14.02.2019 року. Поновлено ОСОБА_1 на посаді завідуючого сектора моніторингу впровадження процесів децентралізації в сфері соціального захисту населення відділу моніторингу соціальних програм управління соціально-трудових відносин та соціального діалогу Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації. Стягнуто з Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації середній заробіток за час вимушеного прогулу з 15 лютого 2019 року по день ухвалення рішення в сумі 80 023,68 грн. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Під час розгляду адміністративної справи № 200/3099/19-а, до прийняття рішення по суті, 02.05.2019 директором Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації видано Наказ №02-09/53/203-19 «Про упорядкування структури». За приписами даного наказу, відповідно до ст. 41 Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII, ст.ст.32, 42, 43 КЗпП України, з метою підвищення рівня організації і ефективності праці фахівців, згідно структури Департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації на 2019 рік, погодженої заступником голови облдержадміністрації, штатного розпису на 2019 рік, затвердженого першим заступником голови облдержадміністрації, що додається, наказано, зокрема, ліквідувати сектор моніторингу впровадження процесів децентралізації в сфері соціального захисту населення 2 шт.од. Тобто, посади, на яку поновили позивача станом на день винесення рішення Донецьким окружним адміністративним судом від 11.07.2019 року вже не існувало.

Так, директором Департаменту соціального захисту населення Донецької облдержадміністрації на виконання рішення суду видано наказ від 11 липня 2019 року № 02-09/88/203-19 «Про виконання рішення суду від 11.07.2019 по справі 200/3099/19» з додатком, яким у відповідності до ст.49-2 КЗпП України наказано: 1. Тимчасово, на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11.07.2019 по справі 200/3099/19а ввести в структуру Департаменту посаду завідуючого сектора моніторингу впровадження процесів децентралізації в сфері соціального захисту населення відділу моніторингу соціальних програм управління соціально-трудових відносин та соціального діалогу Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації (додається). 2. Скасувати наказ директора Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації «Про накладення дисциплінарного стягнення на ОСОБА_1 » №02-10/18-ос/205-19 від 14.02.2019. 3. Поновити ОСОБА_1 на посаді завідуючого сектора моніторингу впровадження процесів децентралізації в сфері соціального захисту населення відділу моніторингу соціальних програм управління соціально-трудових відносин та соціального діалогу Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації. 4. Начальнику відділу бухгалтерського обліку та звітності головному бухгалтеру ОСОБА_2 провести розрахунок та виплатити ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу у межах суми стягнення за один місяць з 15.02.2019 по 14.03.2019. 5. Начальнику відділу управління персоналом ОСОБА_3 здійснити заходи щодо попередження завідуючого сектора моніторингу впровадження процесів децентралізації в сфері соціального захисту населення відділу моніторингу соціальних програм управління соціально-трудових відносин та соціального діалогу ОСОБА_1 , посаду якої скорочено, відповідно до вимог чинного законодавства. 6. Контроль за виконанням цього наказу залишити за собою (том 2 арк.справи 79-81, 84, 85).

На виконання зазначеного наказу головою комісії по скороченню працівників Департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації, заступником директора Департаменту начальником управління соціального захисту населення ОСОБА_4 винесено попередження про вивільнення завідувача сектору моніторингу впровадження процесів децентралізації в сфері соціального захисту населення відділу моніторингу соціальних програм ОСОБА_1 , в якому зазначено, що комісія по скороченню працівників Департаменту соціального захисту населення Донецької облдержадміністрації попереджає ОСОБА_1 про наступне вивільнення із займаної посади 12 липня 2019 року згідно п.1 ст.40 КЗпП України у зв`язку з упорядкуванням структури Департаменту соціального захисту населення (далі - Департамент) відповідно до наказу директора Департаменту від 02.05.2019 №02-09/53/203-19, про що позивач ознайомлена під особистий підпис 12.07.2019. Цим же попередженням ОСОБА_1 запропоновано вакантні посади головних, провідних спеціалістів у створених відділах у Департаменті та проінформовано про оголошення конкурсу відповідно до наказу директора Департаменту від 03.07.2019 №02-09/87/203-19 на заступників відділів, завідувачів секторів та головних спеціалістів у відділах Департаменту. Відмітки про надання згоди ОСОБА_1 на зайняття запропонованих посад, та про участь у конкурсі в даному попередженні про вивільнення не міститься (том 1, арк.справи 17).

Крім того, в наказі директора Департаменту від 17.07.2019 №02-09/92/203-19 «Про виправлення технічної помилки» зазначено, зокрема, додаток до наказу директора Департаменту від 11.07.2019 № 02-09/88/203-19 «Про виконання рішення суду від 11.07.2019 по справі 200/3099/19» викласти в новій редакції (додається) (том 2 арк.справи 82-83).

В подальшому, наказом директора Департаменту соціального захисту населення Донецької облдержадміністрації Токаревою О.А. від 02.09.2019 №02-09/111/203-19 «Про внесення змін до наказу від 11.07.2019 № 02-09/88/203-19» у зв`язку з виявленням технічної помилки наказано: 1. Внести зміни до наказу від 11.07.2019 № 02-09/88/203-19. 1.1. Пункт 1 викласти у наступній редакції: «На виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11.07.2019 по справі 200/3099/19а ввести в структуру Департаменту посаду завідуючого сектора моніторингу впровадження процесів децентралізації в сфері соціального захисту населення відділу моніторингу соціальних програм управління соціально-трудових відносин та соціального діалогу Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації». 1.2. Скасувати пункт 5 наказу. 1.3.Пункт 6 вважати пунктом 5. 2. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою (том 2 арк.справи 84).

Наказом директора Департаменту соціального захисту населення Донецької облдержадміністрації Токаревою О.А. від 16.09.2019 №02-09/118/203-19 «Про внесення змін до наказу від 11.07.2019 № 02-09/88/203-19» у зв`язку з виявленням технічної помилки наказано: 1. Внести зміни до наказу від 11.07.2019 № 02-09/88/203-19 (з урахуванням змін, внесених наказом від 02.09.2019 №02-09/111/203-19). 1.1. Пункт 1 доповнити словами «і штатний розпис» і викласти у наступній редакції: «На виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11.07.2019 по справі 200/3099/19а ввести в структуру і штатний розпис Департаменту посаду завідуючого сектора моніторингу впровадження процесів децентралізації в сфері соціального захисту населення відділу моніторингу соціальних програм управління соціально-трудових відносин та соціального діалогу Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації». 1.2. Скасувати пункт 5 наказу. 1.3. Пункт 6 вважати пунктом 5. 2. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою (том 2 арк.справи 85).

Відповідно до останніх змін до штатного розпису на 2019 рік (на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11.07.2019 по справі 200/3099/19-а по Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації), введеного в дію з 11.07.2019, погодженого з керівником апарату облдержадміністрації Свинаренко О.І., Директором Департаменту фінансів облдержадміністрації ОСОБА_5 та затвердженого головою облдержадміністрації, керівником обласної військово-цивільної адміністрації Кириленко П.О. 20.09.2019, введено до відділу моніторингу соціальних програм управління соціально-трудових відносин та соціального діалогу Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації пунктом 5 посаду завідувача сектору моніторингу впровадження процесів децентралізації в сфері соціального захисту населення. (том 2 арк.справи 122-124)

Тобто, матеріалами справи встановлено та під час судового розгляду підтверджено те, що на час розгляду даної справи в суді як першої, так і апеляційної інстанцій позивач працює на посаді завідувача сектору моніторингу впровадження процесів децентралізації в сфері соціального захисту населення відділу моніторингу соціальних програм управління соціально-трудових відносин та соціального діалогу Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації.

Щодо позовних вимог позивача про визнання протиправними дії відповідачів по винесенню та погодженню оскаржуваного наказу колегія суддів зазначає наступне.

Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях регламентованоЗаконом України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII.

Державна служба - це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави (ч. 1 ст. 1 Закону №889).

Державний службовець - це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов`язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби (ч. 2 ст. 1 Закону № 889).

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону № 889 правове регулювання державної служби здійснюється Конституцією України, цим та іншими законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, постановами Верховної Ради України, указами Президента України, актами Кабінету Міністрів України та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби.

Частиною 3 ст. 5 Закону № 889 визначено, що дія норм законодавства про працю поширюється на державних службовців в частині відносин, не врегульованих цим законом.

Матеріалами справи встановлено, що наказ Департаменту від 02 травня 2019 року № 02-09/53/203-19 «Про упорядкування структури» підписаний повноважною особою - директором Департаменту Токаревою О.А., яку призначено на цю посаду розпорядженням голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 11 червня 2015 року № 153рк.

Законом України «Про місцеві державні адміністрації», Типовим положенням про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2012 року №887, та Положенням про Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, затвердженим розпорядженням голови облдержадміністрації від 15 лютого 2013 року № 71 (в редакції розпорядження голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 12 листопада 2018 року № 134/5-18) (далі - Положення про Департамент) саме директор Департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації наділений повноваженнями з видання наказів.

Тобто, відповідно до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» директор Департаменту в межах повноважень має право видавати накази. Відповідно до Типової інструкції накази підписуються керівником установи або керівником апарату установи з питань, що належать до його компетенції. У разі відсутності відповідного керівника накази підписуються посадовою особою, яка виконує його обов`язки.

Закон № 889 надає можливість керівнику державного органу змінити істотні умови державної служби у випадку змін в організації діяльності державного органу. Відповідно до ст. 43 Закону № 889 підставами для зміни істотних умов державної служби є ліквідація або реорганізація державного органу, скорочення чисельності або штату працівників у зв`язку із оптимізацією системи державних органів чи структури окремого державного органу. Про зміну істотних умов служби керівник державної служби письмово повідомляє державного службовця не пізніш як за 60 календарних днів до зміни істотних умов державної служби. Незгода державного службовця на продовження проходження державної служби у зв`язку із зміною істотних умов державної служби є підставою для припинення державної служби.

Тобто, як вбачається з матеріалів справи 12.07.2019, у перший робочий день, позивача попереджено про вивільнення з посади у зв`язку з упорядкуванням структури Департаменту та запропоновано наявні вакантні посади. Додатково, позивача у попередженні проінформовано про посади, на які оголошено конкурс відповідно до наказу від 03.07.2019 № 02-09/87/203-19. З попередженням ОСОБА_1 ознайомлена, що підтверджується особистим підписом із зазначенням дати ознайомлення (12.07.2019) (том 1 арк.справи 17).

Відповідно до вимог ст. 41 Закону № 889 державний службовець з урахуванням його професійної підготовки та професійної компетентності може бути переведений без обов`язкового проведення конкурсу на іншу рівнозначну або нижчу вакантну посаду в тому самому державному органі, у тому числі в іншій місцевості (в іншому населеному пункті), - за рішенням керівника державної служби. Відповідно до ч. 2 даної статті переведення здійснюється лише за згодою державного службовця. Проте, як встановлено в ході розгляду даної справи, на теперішній час позивач працює на посаді завідувача сектору моніторингу впровадження процесів децентралізації в сфері соціального захисту населення відділу моніторингу соціальних програм управління соціально-трудових відносин та соціального діалогу Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації посаді, на якій перебувала позивач та яку залишено в Департаменті з урахуванням проведеної зміни умов праці та упорядкування структури Департаменту. Тобто, попередження про вивільнення позивача з посади від 12.07.2019 року є недійсним, оскільки пункт наказу щодо попередження ОСОБА_1 про подальше вивільнення з займаної посади скасований наказом директора Департаменту від 02.09.2019 року № 02-09/111/203-19 «Про внесення змін до наказу від 11.07.2019 № 02-09/88/203-19 «Про виконання рішення суду від 11.07.2019 по справі 200/3099/19» у зв`язку з виявленням технічної помилки».

Таким чином, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції, що оскаржуваний наказ директора Департаменту від 02.05.2019 №02-09/53/203-19 в частині ліквідації сектору моніторингу впровадження процесів децентралізації в сфері соціального захисту населення є нереалізованим відносно посади позивача та не порушує її права на працю.

Крім того, колегія суддів вважає неприйнятними доводи апеляційної скарги, що Департаментом в наказі від 02.05.2019 № 02-09/53/203-19 зазначено норми Кодексу законів про працю України, оскільки Законом № 889 не в повному обсязі врегульовано визначені відносини, які покладені відповідачем 2 у реалізацію оскаржуваного наказу, з огляду на наступне.

Оскаржуваний наказ виданий з метою підвищення рівня організації і ефективності праці фахівців, що відповідає завданням, покладеним на директора Департаменту актами законодавства та Положенням про Департамент, про що визначено в преамбулі даного наказу.

Даний наказ має декілька додатків: положення про відділ соціально-трудових відносин та соціального діалогу; положення про відділ моніторингу соціальних програм; положення про відділ обслуговування пільгових категорій громадян; положення про відділ у справах внутрішньо переміщених осіб, положення про сектор соціального діалогу та Перелік управлінь, відділів та структурних підрозділів Департаменту та їх штатну чисельність.

Згідно із Законом України «Про місцеві державні адміністрації», Законом України «Про державну службу», Положенням про Департамент директор Департаменту очолює Департамент, здійснює керівництво Департаментом, несе персональну відповідальність перед головою облдержадміністрації за виконання покладених на Департамент завдань та персональну відповідальність за організацію роботи Департаменту, вживає заходи щодо удосконалення організації та підвищення ефективності роботи Департаменту, здійснює повноваження керівника державної служби в Департаменті, створює належні для роботи умови, затверджує положення про структурні підрозділи Департаменту, затверджує посадові інструкції та визначає обов`язки працівників Департаменту, виконує функції роботодавця стосовно працівників державного органу, які не є державними службовцями, в межах встановленої головою облдержадміністрації граничної чисельності та фонду оплати праці працівників Департаменту готує проект штатного розпису та подає на затвердження в установленому законодавством порядку. Тобто, питання визначення внутрішньої організаційної структури Департаменту віднесено до виключної компетенції директора Департаменту.

Наказом Департаменту від 02.05.2019 № 02-09/53/203-19 «Про упорядкування структури» вирішено ліквідувати один відділ та три сектори, перейменувати один з відділів, до складу деяких відділів ввести додаткові штатні одиниці та керівні посади, утворити сектор, відділ, введено посади, які не віднесені до посад державної служби, затверджено положення про 5 структурних підрозділів Департаменту та Перелік управлінь, відділів та структурних підрозділів Департаменту та їх штатну чисельність, який відображає внутрішню структуру Департаменту.

З аналізу підстав для видання оскаржуваного наказу колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції, що перелік управлінь, відділів та структурних підрозділів Департаменту та їх штатна чисельність, які затверджено цим наказом, відповідають вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 12.03.2005 № 179 «Про упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих державних адміністрацій» (із змінами) щодо виду підрозділів, їх складу та чисельності, та штатній чисельності Департаменту, визначеній розпорядженням голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 08.11.2018 № 1323/5-18 «Про чисельність структурних підрозділів обласної державної адміністрації».

З урахуванням вищевикладеного, Департаментом проведені всі законодавчо визначені дії стосовно упорядкування структури.

Стосовно доводів апеляційної скарги, що оскаржуваний наказ було погоджено з відповідачем 2, що відбулось з порушенням інструкції, не відповідає діючому законодавству, тому відповідач 2 не мав права погоджувати даний наказ та додатки до нього. З цього приводу колегія суддів вважає необхідним зазначити наступне.

Процедуру погодження проектів наказів керівника установи визначено у Типовій інструкції з діловодства в міністерствах, інших центральних та місцевих органах виконавчої влади, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 17.01.2018 № 55 (із змінами) (далі - Типова інструкція), яка включає візування проекту наказу працівником, який створив документ, керівником структурного підрозділу, в якому його створено, посадовими особами, які визначені у проекті документа як виконавці завдань, що містяться в ньому, керівником служби діловодства, керівником або посадовою особою структурного підрозділу з питань запобігання та виявлення корупції, іншими посадовими особами, яких стосується документ. У разі необхідності проведення оцінки змісту та доцільності видання наказу здійснюється зовнішнє погодження проекту документа з іншими заінтересованими установами.

З матеріалів справи вбачається, що погодження Донецькою облдержадміністрацією проекту оскаржуваного наказу Департаменту та додатків до нього не проводилося, дана процедура підготовки проектів наказів Департаменту не передбачає їх візування посадовими особами Донецької облдержадміністрації. Проте, згідно з Типовою інструкцією погодження документа у разі потреби може здійснюватися як в установі (внутрішнє), так і за її межами іншими заінтересованими установами (зовнішнє), та оформлюється шляхом проставляння візи або проставлення на них грифа погодження. На оскаржуваному наказі та додатках до нього відсутні візи або гриф погодження Донецької облдержадміністрації.

Відповідно до ст. 43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» накази керівників структурних підрозділів місцевої державної адміністрації, що суперечать Конституції України, іншим актам законодавства, рішенням Конституційного Суду України та актам міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, можуть бути скасовані головою місцевої державної адміністрації, відповідним міністерством, іншим центральним органом виконавчої влади. Наказ директора Департаменту від 02.05.2019 №02-09/53/203 «Про упорядкування структури» головою місцевої державної адміністрації не було скасовано, а тому посилання позивача на незаконну мету наказу директора Департаменту від 02.05.2019 № 02-09/53/203-19 «Про упорядкування структури», а саме «підвищення рівня організації і ефективності праці фахівців», не містить правового підґрунтя.

Таким чином, з аналізу вищевикладеного, колегія суддів доходить висновку, що позовні вимоги стосовно визнання дій протиправними та незаконними щодо винесення та погодження наказу Департаменту від 02.05.2019 № 02-09/53/203-19 «Про упорядкування структури» та додатків до нього є необґрунтованими та безпідставними.

Щодо доводів апеляційної скарги про порушення відповідачами процедури затвердження штатного розпису Департаменту, колегія суддів зазначає наступне.

Штатний розпис Департаменту є документом, погодження та затвердження якого відбувається за процедурою, окремою від погодження та видання наказів директора Департаменту відповідно до Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228, та Порядку затвердження кошторисів, планів асигнувань та штатних розписів органів управління, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 10.10.2008 №499.

Так, пунктом 33 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228 (в редакції, що діяла до 24.07.2019) (далі - Порядок) встановлено, що штатні розписи обласних держадміністрацій затверджуються головами облдержадміністрацій за погодженням з Мінфіном (пп. 3 п. 33 Порядку), а управлінь, відділів, інших підрозділів обласних, держадміністрацій - обласними держадміністраціями після погодження з головними обласними фінансовими управліннями (пп.4 п.33 Порядку). Отже, положення Порядку не встановлюють вимог щодо затвердження штатних розписів структурних підрозділів облдержадміністрації виключно головою облдержадміністрації.

В облдержадміністрації окремі організаційні питання затвердження штатних розписів структурних підрозділів облдержадміністрації врегульовані розпорядженням голови облдержадміністрації від 10.10.2008 № 499 «Про Порядок затвердження кошторисів, планів асигнувань та штатних розписів органів управління». Згідно з розділом 2 Порядку затвердження кошторисів, планів асигнувань та штатних розписів органів управління, затвердженого цим розпорядженням, структурні підрозділи облдержадміністрації складають штатний розпис за встановленою Міністерством фінансів України формою і подають до Департаменту фінансів облдержадміністрації у двох примірниках, підписаних керівником структурного підрозділу та головним бухгалтером для перевірки штатного розпису на відповідність розміру посадових окладів та подальшого погодження штатного розпису в апараті облдержадміністрації, де здійснюється перевірка відповідності загальної чисельності штатного розпису встановленій граничній чисельності, його перевірка на відповідність дотримання вимог нормативних актів щодо структури.

Пунктом 2.5 цього Порядку першого заступника голови облдержадміністрації уповноважено на затвердження штатних розписів.

Штатний розпис по Департаменту соціального захисту населення Донецької облдержадміністрації на 2019 рік, погоджений Департаментом фінансів облдержадміністрації, затверджено першим заступником голови облдержадміністрації Вілінським Є.С. 02 січня 2019 року (том 1 арк.справи 34-36).

16 лютого 2019 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 06.02.2019 № 102 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо впорядкування структури заробітної плати працівників державних органів, судів, органів та установ системи правосуддя у 2019 році» (далі - постанову КМУ № 102), якою внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 18.01.2017 № 15 «Питання оплати праці працівників державних органів» стосовно визначення розміру посадових окладів працівників державних органів. Відповідно до пункту 4 постанови КМУ № 102, означена постанова набирає чинності з дня її опублікування і застосовується з 01 січня 2019 року.

З урахуванням змін в законодавстві щодо умов оплати праці працівників державних органів, 18.02.2019 в установленому порядку затверджено штатний розпис по Департаменту соціального захисту населення Донецької облдержадміністрації на 2019 рік, який введено в дію з 01 січня 2019 року, про що безпосередньо зазначено на ньому. При цьому, збільшено розмір посадових окладів по Департаменту (том 1 арк.справи 37-39).

26 квітня 2019 року першим заступником голови облдержадміністрації затверджено зміни до штатного розпису на 2019 рік № 1 по Департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації, які введено в дію з 01 липня 2019 року.

Зазначені зміни полягали в наступному:

-введено нові посади в Департаменті - адміністратор (1 шт.од.), провідний інспектор (1 шт.од.);

-у відділі діловодства, контролю, організації прийому та роботи із зверненнями громадян виключено посаду спеціаліста, та введено посаду головного спеціаліста;

-у відділі обслуговування пільгових категорій громадян на заміну посади головного спеціаліста введено посаду заступника начальника цього відділу;

-замість трьох посад сектору у справах внутрішньо переміщених осіб введено чотири посади відділу внутрішньо переміщених осіб;

-в управління соціально-трудових відносин та соціального діалогу замість 19 посад трьох відділів та двох секторів цього управління введено 16 посад двох відділів та одного сектору цього управління (том 1 арк.справи 40-42).

07 червня 2019 року першим заступником голови облдержадміністрації ОСОБА_6 в установленому порядку затверджено зміни до штатного розпису на 2019 рік № 2 по Департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації (введені в дію з 01 червня 2019 року), які стосувалися упорядкування посад структурних підрозділів департаменту з питань санаторно-курортного лікування пільгової категорії громадян та оздоровлення та відпочинку дітей у складі управління соціального захисту населення Департаменту (том 1 арк.справи 43-45).

Штатний розпис на 2019 рік по Департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації та зміни №№ 1, 2 до нього відповідають вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 12.03.2005 № 179 «Про упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих державних адміністрацій» (із змінами) щодо складу, посад та штатної чисельності структурних підрозділів Департаменту, а також вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 18.01.2017 № 15 «Питання оплати праці працівників державних органів» (із змінами) щодо розмірів посадових окладів.

Оскільки законодавством прямо не передбачено погодження внутрішньої структури департаментів, управлінь та інших структурних підрозділів облдержадміністрації зі статусом юридичних осіб публічного права з облдержадміністрацією, з метою реалізації повноважень зі спрямування та контролю за діяльністю структурних підрозділів облдержадміністрації, керівники цих структурних підрозділів попередньо узгоджують з відповідним заступником голови облдержадміністрації майбутню внутрішню структуру (зміни у структурі) очолюваного ними департаменту, управління та іншого структурного підрозділу облдержадміністрації зі статусом юридичної особи публічного права.

З метою забезпечення більш якісного виконання функцій та завдань покладених на Департамент, за наявності нагальної потреби в структурних змінах в межах штатної чисельності, Департаментом було направлено лист від 24.04.2019 № 01-17/527/0/200-19 до Донецької ОДА з пропозицією щодо погодження структури Департаменту з 01.05.2019. Упорядковану структуру було погоджено заступником голови облдержадміністрації Стокозом І.С ОСОБА_7 , який безпосередньо здійснював координацію діяльності Департаменту, як структурного підрозділу Донецької обласної державної адміністрації. Отримавши попередню згоду, директором Департаменту забезпечено подальшу розробку змін № 1 до штатного розпису на 2019 рік по Департаменту та прийняття власного рішення про упорядкування структури Департаменту.

Фактично структура Департаменту затверджена наказом Департаменту від 02 травня 2019 року № 02-09/53/203-19 «Про упорядкування структури» та викладена у додатку до нього «Перелік управлінь, відділів та структурних підрозділів Департаменту та їх штатна чисельність».

Проте, на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11.07.2019 по справі 200/3099/19-а по Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації щодо поновлення ОСОБА_1 на посаді завідуючого сектора моніторингу впровадження процесів децентралізації в сфері соціального захисту населення відділу моніторингу соціальних програм управління соціально-трудових відносин та соціального діалогу Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, 29 липня 2019 року в.о. голови облдержадміністрації ОСОБА_8 затверджено зміни до штатного розпису на 2019 рік (на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11.07.2019 по справі 200/3099/19а по Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації), яким доповнено одну штатну посаду до відділу моніторингу соціальних програм управління соціально-трудових відносин та соціального діалогу Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації пунктом 5 посаду завідувача сектору впровадження процесів децентралізації в сфері соціального захисту населення. (том 2 арк.справи 125-127).

Відповідно до останніх змін до штатного розпису на 2019 рік (на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11.07.2019 по справі 200/3099/19а по Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації), введеного в дію з 11.07.2019, погодженого з керівником апарату облдержадміністрації Свинаренко О.І., Директором Департаменту фінансів облдержадміністрації ОСОБА_5 та затвердженого головою облдержадміністрації, керівником обласної військово-цивільної адміністрації Кириленко П.О. 20.09.2019, введено до відділу моніторингу соціальних програм управління соціально-трудових відносин та соціального діалогу Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації пунктом 5 посаду завідувача сектору моніторингу впровадження процесів децентралізації в сфері соціального захисту населення. (том 2 арк.справи 122-124)

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та їх посадові особи зобов`язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, з аналізу вищевикладеного, колегія суддів зазначає, що відповідач 1 та відповідач 2 при затвердженні штатного розпису та змін до штатного розпису Департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації діяли узгоджено в установленому порядку відповідно до законодавства та в межах наданих повноважень.

З урахуванням наведеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відмову у задоволенні позову в повному обсязі та необґрунтованість доводів апеляційної скарги.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Зважаючи на наведене, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. У зв`язку з викладеним доводи апеляційної скарги не приймаються до уваги, тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись статтями 23, 33, 292, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 20 листопада 2019 р. у справі № 200/9750/19-а залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 20 листопада 2019 року у справі № 200/9750/19-а залишити без змін.

Повне судове рішення складено 05 березня 2020 року.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя А.В. Гайдар

Судді Е.Г. Казначеєв

Г.М. Міронова

Джерело: ЄДРСР 88020559
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку