open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 420/7/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 лютого 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Стефанова С.О.,

за участю секретаря судового засідання - Мельника Ю.В.,

представника позивача – адвоката Глиняної Г.В. (за довіреністю),

представника відповідача – Хвостікової О.В. (за довіреністю),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в прядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНКОМ СЕРВІС» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення №0135245006 від 02.09.2019 року, -

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду 02 січня 2020 року надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНКОМ СЕРВІС» до Головного управління ДПС в Одеській області, в якому позивач просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0135245006 від 02.09.2019 року.

Позиція позивача обґрунтовується наступним

Товариство з обмеженою відповідальністю «ТРАНКОМ СЕРВІС» з оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням Головного управління ДПС в Одеській області не погоджується, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню, посилаючись на те, що у відповідача були відсутні повноваження під час проведення камеральної перевірки досліджувати своєчасність сплати податкових зобов`язань, оскільки камеральною перевіркою охоплюються лише показники податкової звітності, у зв`язку з чим перевірка будь-яких інших відомостей перебуває поза межами даної перевірки. Також, позивач зазначає, що реєстрація податкових накладних з порушенням граничного терміну відбулася не з вини підприємства, а через нестабільну роботу ключів ЕЦП, які необхідні для реєстрації податкових накладних з невідомих для позивача причин, а отже, оскільки затримка реєстрації податкових накладних відбулась не з вини позивача, то застосування штрафів за таку затримку до позивача є необґрунтованими. Таким чином, позивач вважає, що товариством вчинялись дії щодо проведення своєчасної реєстрації усіх зазначених в Акті перевірки податкових накладних, тоді як порушення граничних строків їх реєстрації відбулось з незалежних від позивача причин, що свідчить про відсутність правових підстав для притягнення його до фінансової відповідальності на підставі п.120-1.1 ст.120-1 Податкового кодексу України.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 03 січня 2020 року, адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНКОМ СЕРВІС» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення №0135245006 від 02.09.2019 року – залишено без руху з підстав недотримання позивачем вимог ст.ст.160, 161 КАС України та надано позивачу п`ятиденний строк для усунення недоліків позовної заяви.

У встановлений судом строк позивач усунув недоліки позовної заяви у зв`язку з чим, ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 11 січня 2020 року, прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання по справі призначено на 27 січня 2020 року.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 11 січня 2020 року витребувано:

1. У товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНКОМ СЕРВІС» належним чином засвідчені копії:

- податкових накладних від 24.06.2019 року: №№391, 385, 386, 388, 395, 390, 384, 387, 392, 393, 396, 394, 47, 401, 49, 41, 42, 381, 382, 46, 48, 383, 399, 398, 400, 402, від 17.06.2019 року: №№403, 405, 404, від 30.04.2019 року: №№3, 1, 4, 2;

- квитанцій №1 про реєстрацію податкових накладних від 24.06.2019 року: №№391, 385, 386, 388, 395, 390, 384, 387, 392, 393, 396, 394, 47, 401, 49, 41, 42, 381, 382, 46, 48, 383, 399, 398, 400, 402, від 17.06.2019 року: №№403, 405, 404, від 30.04.2019 року: №№3, 1, 4, 2;

- договору укладеного з податковим органом про визнання електронних документів;

2. У Головного управління ДПС в Одеській області належним чином засвідчені копії всіх наявних на час розгляду справи матеріалів камеральної перевірки з питань своєчасності реєстрації податкових накладних ТОВ «ТРАНКОМ СЕРВІС» код ЄДРПОУ 42545362, в тому числі належним чином засвідчені копії:

- акту Головного управління ДФС в Одеській області №3902/15-32-50-06/42545362 від 09 серпня 2019 року «Про результати перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних ТОВ «ТРАНКОМ СЕРВІС» код за ЄДРПОУ 42545362;

- податкового повідомлення-рішення №0135245006 від 02.09.2019 року, яким застосовано штрафні санкції у розмірі 3 931 481,90 грн. за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

27 січня 2020 року, ухвалою суду на місці, яка була занесена до протоколу судового засідання, судом приєднано до матеріалів справи відзив Головного управління ДПС в Одеській області на адміністративний позов (вхід. №3817/20 від 24.01.2020 року) разом з витребуваними судом документами та задоволено клопотання представника позивача про приєднання письмових доказів до матеріалів справи (вхід. №3215/20 від 23.01.2020 року).

11 лютого 2020 року, ухвалою суду на місці, яка була занесена до протоколу судового засідання, судом приєднано до матеріалів справи відповідь ТОВ «ТРАНКОМ СЕРВІС» на відзив (вхід. №4373/20 від 30.01.2020 року).

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 11 лютого 2020 року, в задоволенні клопотання представника товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНКОМ СЕРВІС» про призначення судово-економічної експертизи – відмовлено.

18 лютого 2020 року, ухвалою суду на місці, яка була занесена до протоколу судового засідання, судом відмовлено в задоволенні клопотання представника позивача щодо продовження строку підготовчого провадження (вхід. №7106/20 від 17.02.2020 року).

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 28 лютого 2020 року, закрито підготовче провадження по справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 28 лютого 2020 року.

Позиція відповідача обґрунтовується наступним

Головне управління ДПС в Одеській області не погоджується з позовними вимогами ТОВ «ТРАНКОМ СЕРВІС», вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню посилаючись при цьому на те, що ГУ ДПС в Одеській області проведено камеральну перевірку ТОВ «ТРАНКОМ СЕРВІС» щодо своєчасності реєстрації податкових накладних в ЄРПН за 2019 рік, за результатами якої складено акт №3902/15-32-50-06/42545362 від 09.08.2019 року. Відповідач зазначає, що перевіркою встановлено затримання граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям – платника податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 Податкового кодексу України №2755-VI від 02.12.2010 року. Актом перевірки зафіксовано несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у перевіреному періоді: на загальну суму ПДВ 23 444 140,55 грн. з затримкою до 15 календарних днів; на загальну суму ПДВ 7 935 339,18 грн. з затримкою від 16 до 30 календарних днів. Таким чином, відповідач вважає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення є правомірним та скасуванню не підлягає.

У судовому засіданні представник позивача підтримала позовні вимоги та просила позов задовольнити у повному обсязі, з підстав викладених у позовній заяві та у відповіді на відзив.

Представник відповідача у судовому засіданні позовні вимоги не визнала та просила суд в задоволенні позову відмовити, посилаючись на обставини викладені у відзиві на позовну заяву.

Вивчивши матеріали справи, а також дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позовні вимоги та відзив на позовну заяву та відповідь на відзив, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.

Обставини справи встановлені судом

Товариство з обмеженою відповідальністю «ТРАНКОМ СЕРВІС» є юридичною особою (код ЄДРПОУ 42545362), основним видом діяльності якого є оптова торгівля текстильними товарами (46.41).

09 серпня 2019 року головним державним ревізором – інспектором відділу податків і зборів з юридичних осіб Південного управління у м. Одесі Головного управління ДФС в Одеській області Остроглядом Юрієм Михайловичем, на підставі пункту 20.1.4 статті 20 Податкового кодексу України, в порядку статті 76 розділу 2 та п.п.75.1.1 п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України проведено перевірку своєчасності реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, дата виписки яких припадає на 2019 рік.

За результатами проведеної перевірки, відповідачем складено Акт №3902/15-32-50-06/42545362 від 09.08.2019 року «Про результати перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНКОМ СЕРВІС», код за ЄДРПОУ 42545362 (т.1 а.с.65-68).

Примірник Акту №3902/15-32-50-06/42545362 від 09.08.2019 року отримано ТОВ «ТРАНКОМ СЕРВІС» 27 серпня 2019 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (т.1 а.с.70).

У висновках до Акту №3902/15-32-50-06/42545362 від 09.08.2019 року зазначено, що перевіркою встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям – платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Податкового кодексу України (із змінами та доповненнями), на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації. Відповідальність платника податків за порушення визначена ст.1201 ПКУ. Порушення термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям – платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також допущення помилок, при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.

За результатами встановлених порушень Головним управлінням ДПС в Одеській області винесено податкове повідомлення рішення №0135245006 від 02.09.2019 року, яким за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 23 444 140 грн. 55 коп., застосовано штраф в розмірі 10% у сумі 2 344 414 грн. 06 коп., за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 7 935 339 грн. 18 коп., застосовано штраф в розмірі 20% у суму 1 587 067 грн. 84 коп., загальна сума штрафу становить 3 931 481 грн. 90 коп. (т.1 а.с.67).

Податкове повідомлення-рішення №0135245006 від 02.09.2019 року отримане ТОВ «ТРАНКОМ СЕРВІС» 11 жовтня 2019 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (т.1 а.с.71).

11 вересня 2019 року ТОВ «ТРАНКОМ СЕРВІС» звернулося до ГУ ДПС в Одеській області зі скаргою на податкове повідомлення-рішення №0135245006 від 02.09.2019 року (т.1 а.с.32-35).

20 грудня 2020 року Державною податковою службою України прийнято рішення за №13956/6/99-00-08-05-05 про результати розгляду скарги, яким податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС в Одеській області №0135245006 від 02.09.2019 року залишено без змін, а скаргу – без задоволення (т.1 а.с.36-38).

Не погоджуючись з рішенням контролюючого органу, вважаючи податкове повідомлення-рішення №0135245006 від 02.09.2019 року – протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.

Релевантні джерела права та висновки суду

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст.9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно пп.62.1.3 п.62.1 ст.62 ПК України передбачено, що податковий контроль здійснюється шляхом: перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Відповідно до пп.20.1.4 п.20.1 ст.20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Відповідно п.75.1 ст.75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Згідно пп.75.1.1 п.75.1 ст.75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального.

Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.

Відповідно до ст.76 ПК України камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.

Згідно абз.2 п.76.3 ст.76 ПК України камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання. Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.

Відповідно до п.86.2 ст.86 ПК України за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.

Згідно п.86.7 ст.86 ПК України, у разі незгоди платника податків або його представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки, вони мають право подати свої заперечення та/або додаткові документи в порядку, визначеному пунктом 44.7 статті 44 цього Кодексу, до контролюючого органу, який проводив перевірку платника податків, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта (довідки). Такі заперечення та/або додаткові документи розглядаються контролюючим органом протягом семи робочих днів, що настають за днем їх отримання (днем завершення перевірки, проведеної у зв`язку з необхідністю з`ясування обставин, що не були досліджені під час перевірки та зазначені у зауваженнях), та платнику податків надсилається відповідь у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень. Платник податків (його уповноважена особа та/або представник) має право брати участь у розгляді заперечень та/або додаткових документів, про що такий платник податків зазначає у запереченнях та/або листі про надання додаткових документів в порядку, визначеному пунктом 44.7 статті 44 цього Кодексу.

У разі якщо платник податків виявив бажання брати участь у розгляді його заперечень до акта перевірки та/або додаткових документів, зазначивши про це в запереченні та/або листі про надання додаткових документів у порядку, визначеному пунктом 44.7 статті 44 цього Кодексу, контролюючий орган зобов`язаний повідомити такому платнику податків про місце і час проведення такого розгляду. Таке повідомлення надсилається платнику податків не пізніше наступного робочого дня з дня отримання від нього заперечень та/або листа про надання додаткових документів у порядку, визначеному пунктом 44.7 статті 44 цього Кодексу, але не пізніше ніж за чотири робочі дні до дня їх розгляду. Повідомлення має бути надіслано у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.

За змістом п.44.7 ст.44 ПК України протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта перевірки, платник податків має право подати контролюючому органу, що проводив перевірку, заперечення та/або додаткові документи, які підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності.

Системний аналіз норм, які визначають порядок камеральної перевірки та які діяли на час проведення перевірки податковим органом в межах спірних правовідносин, свідчить про те, що мета камеральної перевірки - виявити в поданій звітності, інших даних систем електронного адміністрування, єдиних реєстрів, арифметичні та/або методологічні помилки, або інші відомості які призвели до заниження або завищення податкового зобов`язання або посвідчують інші реєстраційні порушення, які доводять склад податкового правопорушення.

Камеральна перевірка проводиться на систематичній основі, тобто перевіряються всі без винятку податкові декларації та уточнюючі розрахунки, подані платником, якого перевіряють.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 11 квітня 2020 року по справі №826/2139/18.

Таким чином, суд не приймає до уваги твердження позивача про відсутність у ГУ ДПС в Одеській області правових підстав здійснювати перевірку граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних під час проведення камеральної перевірки.

Крім того, суд зазначає, що позивачем не використане передбачене п.86.7 ст.86 ПК України право на звернення до контролюючого органу із запереченнями на акт камеральної перевірки та не надано відповідачу будь-яких додаткових документів, в порядку визначеному п.44.7 статті 44 ПК України, які б спростовували висновки викладені в Акті №3902/15-32-50-06/42545362 від 09.08.2019 року.

Наказом Міністерства фінансів України №1204 від 28.12.2015 року затверджено Порядок надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, який визначає форму та порядок надіслання (вручення) контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків. Як зазначено в пункті 2 розділу ІІ Порядку відповідний структурний підрозділ контролюючого органу складає податкове повідомлення-рішення, зокрема, за формою, Н - за порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 Кодексу.

За змістом п.187.1 ст.187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду.

Згідно з п.201.2 ст.201 ПК України форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до абз.1 п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, як це передбачено абзацом сімнадцятим пункту 201.10 статті 201 ПК України, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №204 (остання редакція набрала чинності з 24.03.2018) (надалі – Порядок №1246).

Цей Порядок визначає механізм внесення до ЄРПН відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї. Так, згідно з положеннями пункту 2 Порядку №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.

Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Кодексі, Законах України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг».

Відповідно до п.3 Порядку №1246, операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Згідно з п.8 цього Порядку, податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку.

Після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника (продавця); платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 10, 11 Порядку №1246).

Відповідно до пункту 12 зазначеного Порядку, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться визначені цим пунктом перевірки, за результатами яких формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 14 Порядку №1246).

В Порядку не міститься визначення поняття «реєстрація податкової накладної». Натомість, за визначенням підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України, ЄРПН - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Наведені нормативні положення дають підстави для висновку, що в процедурі внесення інформації (відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування) до ЄРПН є дві окремі стадії: 1) надання платником податку на додану вартість податкової накладної (розрахунку коригування); 2) прийняття/неприйняття податкової накладної (розрахунку коригування) та внесення відомостей щодо неї (нього) безпосередньо до ЄРПН. Перша із цих стадій залежить від платника податку на додану вартість і є результатом його дій, тоді як друга - це результат виконання роботи програмного забезпечення, що контролюється ДФС, та/або безпосередніх дій працівників ДФС, на яку (які) платник податку не має впливу.

У цьому контексті встановлена нормою пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та /або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДФС у строк, встановлений цією статтею.

Основні організаційно-правові засади обміну електронними документами між суб`єктами господарювання та ДФС визначає Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 року за №959/30827 (далі - Порядок №557).

Відповідно до пунктів 8, 9, 11 вказаного Порядку, у разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка. Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня або за 1 годину до його закінчення. Перша квитанція (електронне повідомлення, що формується у затвердженому в установленому законодавством порядку форматі (стандарті) програмним забезпеченням контролюючого органу за результатами автоматизованої перевірки електронного документа та засвідчує факт і час отримання електронного документа в момент його отримання) надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.

Операційний день, згідно з положеннями пункту 2 Порядку №557, визначений як частина дня, протягом якої за наявності технічної можливості здійснюється електронний документообіг. При цьому конкретні часові межі операційного дня цим Порядком не визначені. На відміну від цього пунктом 3 Порядку №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №204) встановлено, що операційний день в робочі дні триває з 8 до 20-ї години. Така тривалість операційного дня застосовується в цілях статті 201 ПК України як встановлена спеціальною нормою, що регулює порядок направлення електронного документа - податкової накладної (розрахунку коригування до податкової накладної) до ДФС для реєстрації в ЄРПН.

Відповідно до абзацу тринадцятого пункту 201.10 статті 201 ПК України, якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зазначена правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 12 липня 2019 року по справі №0940/1600/18.

Як вбачається з матеріалів справи 19.02.2019 року ТОВ «ТРАНКОМ СЕРВІС» надіслано до ДФС України заяву про приєднання від 19.02.2019 року №42545362 до договору про визнання електронних документів від 30.11.2017 року №1553001 (т.1 а.с.76).

Відповідно до квитанції №2 від 21.02.2019 року, заява про приєднання прийнята Державною фіскальною службою України 21.02.2019 року (т.1 а.с.77).

Абзацами 14-16 п.201.10 ст.201 ПК України визначено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Відповідно до п. 120-1.1 ст.120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів.

Отже, приписами ПК України на платника податків покладено обов`язок з реєстрації податкової накладної протягом 15 календарних днів, наступних за датою її складання.

Судом встановлено, що за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, контролюючим органом застосовано штрафні санкції по кожній накладній, а саме: №391 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 1191666,54 грн., дата реєстрації – 29.07.2019 року, кількість днів затримки – 14; №385 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 1191666,54 грн., дата реєстрації – 29.07.2019 року, кількість днів затримки – 14; №386 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 1191666,54 грн., дата реєстрації – 29.07.2019 року, кількість днів затримки – 14; №388 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 1191666,54 грн., дата реєстрації – 29.07.2019 року, кількість днів затримки – 14; №395 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 528785,94 грн., дата реєстрації – 29.07.2019 року, кількість днів затримки – 14; №390 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 1191666,54 грн., дата реєстрації – 29.07.2019 року, кількість днів затримки – 14; №384 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 1191666,54 грн., дата реєстрації – 29.07.2019 року, кількість днів затримки – 14; №387 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 639033,79 грн., дата реєстрації – 29.07.2019 року, кількість днів затримки – 14; №392 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 1009091,88 грн., дата реєстрації – 29.07.2019 року, кількість днів затримки – 14; №393 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 848067,85 грн., дата реєстрації – 29.07.2019 року, кількість днів затримки – 14; №396 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 341652,21 грн., кількість днів затримки – 14; №394 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 11546 грн., дата реєстрації – 29.07.2019 року, кількість днів затримки – 14; №47 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 1333333,26 грн., дата реєстрації – 16.07.2019 року, кількість днів затримки – 1; №403 від 17.06.2019 року на суму ПДВ 1658278,79 грн., дата реєстрації – 07.08.2019 року, кількість днів затримки – 23; №405 від 17.06.2019 року на суму ПДВ 1658021,44 грн., дата реєстрації – 07.08.2019 року, кількість днів затримки – 23; №404 від 17.06.2019 року на суму ПДВ 1657331,36 грн., дата реєстрації – 07.08.2019 року, кількість днів затримки – 23; №3 від 30.04.2019 року на суму ПДВ 100375,86 грн., дата реєстрації – 28.05.2019 року, кількість днів затримки – 13; №1 від 30.04.2019 року на суму ПДВ 100375,86 грн., дата реєстрації – 28.05.2019 року, кількість днів затримки – 13; №4 від 30.04.2019 року на суму ПДВ 100372,42 грн., дата реєстрації – 28.05.2019 року, кількість днів затримки – 13; №2 від 30.04.2019 року на суму ПДВ 100375,86 грн., дата реєстрації – 28.05.2019 року, кількість днів затримки – 13; №401 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 1481455,19 грн., дата реєстрації – 31.07.2019 року, кількість днів затримки – 16; №49 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 1333333,26 грн., дата реєстрації – 16.07.2019 року, кількість днів затримки – 1; №41 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 1333333,23 грн., дата реєстрації – 16.07.2019 року, кількість днів затримки – 1; №42 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 1333333,23 грн., дата реєстрації – 16.07.2019 року, кількість днів затримки – 1; №381 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 1333333,23 грн., дата реєстрації – 16.07.2019 року, кількість днів затримки – 1; №382 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 442644,46 грн., дата реєстрації – 16.07.2019 року, кількість днів затримки – 1; №46 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 1333333,26 грн., дата реєстрації – 16.07.2019 року, кількість днів затримки – 1; №48 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 1333333,26 грн., дата реєстрації – 16.07.2019 року, кількість днів затримки – 1; №383 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 1333333,26 грн., дата реєстрації – 16.07.2019 року, кількість днів затримки – 1; №399 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 6492,98, дата реєстрації – 30.07.2019 року, кількість днів затримки – 15; №398 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 341652,21 грн., дата реєстрації – 30.07.2019 року, кількість днів затримки – 15; №400 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 57008 грн., кількість днів затримки – 15; №402 від 24.06.2019 року на суму ПДВ 1480252,4 грн., дата реєстрації – 31.07.2019 року, кількість днів затримки – 16 (т.1 а.с.78-187).

Позивач, в обґрунтування протиправності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення наголошував, що реєстрація податкових накладних з порушенням граничного терміну відбулася не з вини підприємства, а через нестабільну роботу ключів ЕЦП, які необхідні для реєстрації податкових накладних.

Проте, позивачем ані податковому органу, ані до суду на неодноразові пропозиції не надано жодного належного та допустимого доказу, який би підтверджував нестабільність роботи ключів ЕЦП, або будь-яких інших доказів, які б підтверджували, що затримка реєстрації податкових накладних відбулась не з вини ТОВ «ТРАНКОМ СЕРВІС».

Крім того, суд звертає увагу позивача, що періодичність реєстрації податкових накладних та кількість днів затримки вищевказаних податкових накладних у більшості випадків перевищує 13 днів, що також спростовує твердження позивача про нестабільність роботи ключів ЕЦП.

Водночас, матеріали справи містять копії квитанцій про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, якими підтверджується висновки контролюючого органу, викладені в Акті камеральної перевірки №3902/15-32-50-06/42545362 від 09.08.2019 року про порушення ТОВ «ТРАНКОМ СЕРВІС» граничних термінів реєстрації податкових накладних (т.1 а.с.79-186).

З урахуванням викладеного, суд доходить до висновку, що податкове повідомлення-рішення №0135245006 від 02.09.2019 року є правомірним та не підлягає скасуванню.

Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно ч.1 ст.72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Таким чином, на підставі ст.8 КАС України, згідно якої, усі учасники адміністративного процесу є рівними та ст.9 КАС України, згідно якої розгляд і вирішення справ у адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, з`ясувавши обставини у справі, перевіривши всі доводи і заперечення сторін та надавши правову оцінку наданим доказам, суд дійшов висновку, що позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНКОМ СЕРВІС» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення №0135245006 від 02.09.2019 року задоволенню не підлягають.

Розподіл судових витрат

Відповідно до ч.1 ст.143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснюється.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8, 9, 12, 14, 44, 139, 242-246 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНКОМ СЕРВІС» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення №0135245006 від 02.09.2019 року - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили, згідно ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено, згідно ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

При цьому, відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VІІ «Перехідні положення» КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Повне рішення суду складено та підписано суддею 04 березня 2020 року.

Суддя С.О. Cтефанов

.

Джерело: ЄДРСР 88019392
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку