open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 лютого 2020 р. Справа№200/93/20-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючої судді Буряк І.В.,

секретаря судового засідання Соколової С.О.,

за участю:

позивач ОСОБА_1

представника позивача Карадон М.М.

представник відповідача Нікольченко І.М.

представник відповідача Шепель С.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративний позов ОСОБА_1 до Мангушської районної державної адміністрації Донецької області про визнання протиправними та скасування окремих пунктів розпорядження та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Мангушської районної державної адміністрації Донецької області (далі відповідач, Мангушська РДА), про:

- визнання протиправним та скасування пункту 1 (з Додатком), пункту 5, пункту 11 (в частині введення 1 штатної одиниці головного спеціаліста з питань оборонної роботи, цивільного захисту та взаємодії з правоохоронними органами до складу новоутвореного відділу житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, інфраструктури, енергетики та захисту довкілля) Розпорядження в.о. голови Мангушської РДА «Про затвердження структури та граничної штатної чисельності структурних підрозділів Мангушської РДА» від 29.11.2019 №317/7-19.

- зобов`язання Мангушської РДА привести Перелік структурних підрозділів Мангушської РДА та їх штатну чисельність у відповідність до вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 18.04.2012 №606 «Про затвердження рекомендаційних переліків структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій» (зі змінами та доповненнями, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2019 №923), ч.7 ст.5 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993. №3543-ХІІ, включивши до його складу самостійний структурний підрозділ сектор з питань оборонної роботи, цивільного захисту та взаємодії з правоохоронними органами чисельністю 2 штатні одиниці.

В обґрунтування позовних вимог зазначено таке.

Оскаржуване розпорядження від 29.11.2019 №317/7-19 суперечить вимогам Додатку 2 до пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 18.04.2012 №606 «Про затвердження рекомендаційних переліків структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій» (зі змінами та доповненнями, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2019 №923), ст.5 Закону України «Про місцеві державні адміністрації, Кодексу цивільного захисту, Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», Типового положення про мобілізаційний підрозділ органу державної влади, іншого державного органу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від. 27.04.2006 №587, Положення про єдину державну систему цивільного захисту, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 09.01.2014 №11, отже, вважає позивач, є протиправним та підлягає скасуванню.

Оскаржувані пункти Розпорядження порушують права позивача, насамперед, як державного службовця, від незаконного звільнення, а також, як громадянина України.

Крім того, позивач зазначає, що 29.11.2019 на виконання п.12 розпорядження від 29.11.2019 №317/7-19 ОСОБА_1 ознайомлено зі змістом такого, а також з письмовим попередженням про майбутнє можливе вивільнення, у зв`язку зі зміною істотних умов праці, зміною істотних умов державної служби, яке відбудеться 31.01.2020. Станом на момент звернення із даним позовом до суду позивачу не запропоновано жодної посади замість займаної, яка скорочується, згідно розпорядження від 29.11.2019 №317/7-19.

24 січня 2020 року судом отриманий відзив Мангушської РДА, за змістом якого відповідач заперечує проти вимог позовної заяви та просить у її задоволенні відмовити, з огляду на таке.

Розпорядження голови Мангушської РДА від 29.11.2019 №317/7-19 прийнято з метою оптимізації чисельності працівників райдержадміністрації та на виконання розпорядження голови обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 22.11.2019 №1277/5-19 «Про чисельність працівників районних державних адміністрацій Донецької області», яким установлено граничну чисельність працівників районних державних адміністрацій, утч Мангушської РДА.

Правова позиція відповідача ґрунтується на твердженні, що Закон України «Про місцеві державні адміністрації» є нормативним документом вищої юридичної сили, який визначає порядок формування структури РДА, а тому оскаржуваний наказ правомірний.

Також відповідач звертає увагу суду, на положення ст.ст. 83, 87 Закону «Про державну службу» ст.ст. 40, 49-2 КзпП України припинення державної служби при скороченні чисельності або штату державних службовців, ліквідації чи реорганізації державного органу

04 лютого 2020 року Мангушською РДА надіслано до суду заяву про долучення до справи додатків (матеріалів) №01-31/0431/0/2-20, за змістом якої відповідачем повідомлено суду, що Мангушська РДА не є виконавцем мобілізаційних завдань (замовлень) на надання комунальних послуг для забезпечення функціонування системи життєдіяльності населення області в особливий період, що затверджені розпорядженням голови Донецької обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 06.06.2019 №М-16т «Про затвердження (доведення) мобілізаційних завдань (замовлень) з надання комунальних послуг в особливий період». У додатках до вказаної заяви рахується копія розпорядження голови Мангушської РДА від 04.02.2020 №25/7-20 «Про затвердження положення про відділ житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, інфраструктури, енергетики та захисту довкілля Мангушської РДА»

У судовому засіданні від 26 лютого 2020 року представник позивача позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити повністю, з мотивів викладених у позовній заяві.

Представники відповідача у судовому засіданні від 26 лютого 2020 року проти позовних вимог заперечували, з мотивів, викладених у відзиві на позовну заяву та просили у позові відмовити.

При встановлені факту належності підтвердження повноважень представників відповідача, суд керувався ч.4 ст.131-2 Конституції України, ст.ст. 12, 59 КАС України.

Судом встановлено такі фактичні обставини справи.

ОСОБА_1 є громадянином України, паспорт серія НОМЕР_1 , номер НОМЕР_2 , дата народження ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП не присвоєно.

ОСОБА_1 з 05.10.2016 призначений на посаду головного спеціаліста сектору з питань цивільного захисту, взаємодії з правоохоронними органами, оборонної та мобілізаційної роботи Мангушської РДА на підставі розпорядження голови Мангушської РДА від 05.10.2016 №82-к, що підтверджується даними трудової книжки серія НОМЕР_3 .

15 грудня 2016 року позивачем отримано сертифікат про підвищення кваліфікації СПК №000130, виданий Національним університетом оборони України імені Черняховського, про те що ОСОБА_1 у період з 30.11.2016 по 15.12.2016 підвищував кваліфікацію на Вищих академічних курсах з питань воєнної безпеки та оборони держави.

22 листопада 2019 року головою обласної державної адміністрації, керівником обласної військово-цивільної адміністрації прийнято розпорядження №1277/5-19 «Про чисельність працівників районних державних адміністрацій Донецької області», яким зобов`язано голів РДА вжити, зокрема, таких заходів:

визначити граничну чисельність працівників відповідних РДА;

вжити заходів щодо оптимізації структури РДА та їх апаратів;

здійснити заходи щодо скорочення чисельності РДА, відповідно до вимог чинного законодавства;

Додатком до вказаного розпорядження передбачено розподіл чисельності працівників РДА Донецької області, зокрема Мангушська РДА всього 89, утч апарат райдержадміністрації 13.

29 листопада 2019 року розпорядженням в.о. голови Мангушської РДА №317/7-19 затверджено новий Перелік структурних підрозділів Мангушської РДА та їх штатна чисельність. (додаток до п.1 Розпорядження №317/7-19)

Вказане розпорядження прийнято відповідно до статей 5, 6, п.1 ч.1 ст.39, ч.1 ст.41, ст.42 Закону «Про місцеві державні адміністрації», на виконання розпорядження голови Донецької ОДА, керівника обласної ВЦА від 22.11.2019 №12775-19 «Про чисельність працівників районних державних адміністрацій Донецької області, з метою оптимізації структури та штатної чисельності працівників РДА відповідно до постанов КМУ від 18.04.2012 №606 «Про затвердження рекомендаційних переліків структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в м. Києві та Севастополі державних адміністрацій» (зі змінами та доповненнями, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2019 №923), від 12.03.2005 №179 «Про упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих адміністрацій» (зі змінами) та від 03.11.2019 №926 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та скасування постанови Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 №746»

Розпорядженням №317/7-19 передбачено таке (наводиться у оскаржуваній частині).

Пункт 1. Затвердити Перелік структурних підрозділів Мангушської РДА та їх штатну чисельність у новій редакції, що додається.

Згідно додатку до вказаного розпорядження передбачено, що відділ житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, інфраструктури, енергетики та захисту довкілля налічує 6 штатних одиниць, а саме: начальник відділу, головний спеціаліст (3), головний спеціаліст з питань оборонної роботи, цивільного захисту та взаємодії з правоохоронними органами, спеціаліст.

Пункт 5. Скоротити сектор з питань цивільного захисту та взаємодії з правоохоронними органами, оборонної та мобілізаційної роботи райдержадміністрації чисельністю 2 штатні одиниці скорочено посаду завідувача сектору й посаду головного спеціаліста.

Пункт 11. Утворити відділ житлово-комунального господарства містобудування, архітектури, інфраструктури, енергетики та захисту довкілля райдержадміністрації у кількості 6 штатних одиниць. Визнати цей новоутворений відділ правонаступником всіх прав та обов`язків ліквідованого відділу містобудування, архітектури та з питань житлово-комунального господарства райдержадміністрації і скороченого сектору цивільного захисту, взаємодії з правоохоронними органами, оборонної та мобілізаційної роботи райдержадміністрації.

Пункт 12. Керівнику апарату райдержадміністрації провести необхідну роботу, пов`язану звільненням працівників згідно з вимогами чинного законодавства.

Попередити працівників структурних підрозділів райдержадміністрації про можливе вивільнення відповідно до ст.49 Кодексу законів про працю України та про зміну істотних умов праці, зміну істотних умов державної служби, у зв`язку зі скороченням штатної чисельності працівників районної державної адміністрації.

Частина 4 Пункт 13. Ввести у дію нові штатні розписи Мангушської РДА з 01.01.2020.

Пункт 16. Визнати таким, що втратило чинність розпорядження голови райдержадміністрації від 15 жовтня 2019 року №2807-19 «Про структуру Мангушської РДА».

Пункт 17. Розпорядження набирає чинності з дня його видання, крім пунктів 1, 16, які набирають чинності з 01 лютого 2020 року.

Переліком структурних підрозділів Мангушської РДА та штатної чисельності, затвердженого вказаним розпорядженням, передбачено Відділ житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, енергетики та захисту довкілля у складі 6 штатних одиниць, утч головний спеціаліст з питань оборонної роботи, цивільного захисту та взаємодії з правоохоронними органами.

Наказом керівника апарату Мангушської РДА від 24.01.2020 №5-15-20 вирішено запропонувати ОСОБА_1 , попередженому про наступне звільнення, наявну вакантну посаду у Мангушській РДА спеціаліст відділу житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, інфраструктури, енергетики та захисту довкілля райдержадміністрації.

Також позивачем до матеріалів справи надано належним чином завірену копію листа Донецької обласної державної адміністрації від 11.12.2016 на ім`я голови Мангушської РДА «Щодо результатів виконання протоколу апаратної наради при голові Донецької обласної державної адміністрації, керівника військово-цивільної адміністрації від 28.11.2016 №37, від 05.12.2016 №38, від 12.12.2016 №39, за змістом якої, зокрема, рекомендовано визначити посадових осіб, що мають займатися лише питаннями мобілізаційної та оборонної роботи.

Факт наявності вказаного документа відповідачем не спростовувався.

У судовому засіданні від 26 лютого 2020 року судом досліджено (повернуто відповідачу) оригінали:

1. Розпорядження голови Донецької обласної державної адміністрації, керівника військово-цивільної адміністрації від 18.03.2019 №М-3дск «Про затвердження мобілізаційних завдань (замовлень) на підготовку фахівців та охоплення дітей закладами освіти для забезпечення функціонування національної економіки в особливий період».

За змістом вказаного розпорядження стосовно райдержадміністрацій мова, зокрема, йде про таке (у тезовому викладі).

зобов`язано райдержадміністрації затвердити мобілізаційне завдання у термін до 15.04.2019;

зобов`язано у термін до 19.04.2019 повідомити про затвердження мобілізаційного завдання;

надати до 25.04.2019 затверджену потребу у товарно-матеріальних цінностях;

надавати відповідну інформацію;

визначено мобілізаційне завдання: охоплення дітей закладами середньої освіти Мангушська РДА 1,955тис.; охоплення дітей закладами дошкільної освіти 0,560тис.

2. Розпорядження голови Донецької обласної державної адміністрації, керівника військово-цивільної адміністрації від 06.06.2019 №М-16т «Про затвердження (доведення) мобілізаційного завдання у наданні комунальних послуг у особливий період».

За змістом вказаного розпорядження стосовно райдержадміністрацій мова, зокрема, йде про таке (у тезовому викладі).

затвердити мобілізаційне завдання;

головам РДА до 01.08.2019 розробити мобілізаційний план;

суть мобілізаційного завдання для Мангушської РДА забезпечення водопостачання економіки та населення;

визначено, що Мангушська РДА є замовником мобілізаційного завдання;

виконавцем щодо забезпечення економіки Маріупольська міська рада, щодо населення підприємства централізованого водопостачання.

Надані сторонами у справі письмові докази досліджені судом у порядку ст.211 КАС України.

За таких фактичних обставин справи правова позиція суду обґрунтована таким.

Конституція України.

Частини 2 статті 19

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Стаття 118

Виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.

Склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій.

Закон України «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.1999 №586-ХІV (далі Закон №586).

Стаття 5

Склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій.

У межах бюджетних асигнувань, виділених на утримання відповідних місцевих державних адміністрацій, а також з урахуванням вимог статті 18Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", їх голови визначають структуру місцевих державних адміністрацій.

Типове положення про структурні підрозділи місцевої державної адміністрації та рекомендаційний перелік її структурних підрозділів затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Частина 1 ст.6

На виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази.

Стаття 7 (абз.2)

Місцеві державні адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, цим та іншими законами України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, органів виконавчої влади вищого рівня, а районні державні адміністрації в Автономній Республіці Крим - також рішеннями та постановами Верховної Ради Автономної Республіки Крим, рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їх повноважень.

Стаття 13

До відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначенихКонституцієюі законами України, належить вирішення питань:

1) забезпечення законності, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян;

7) використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля;

9) оборонної роботи та мобілізаційної підготовки;

Місцеві державні адміністрації вирішують й інші питання, віднесені законами до їх повноважень.

Стаття 25

Місцева державна адміністрація: 1) забезпечує виконанняКонституціїта законів України, рішень Конституційного Суду України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів державної влади; 2) забезпечує здійснення заходів щодо охорони громадської безпеки, громадського порядку, боротьби зі злочинністю; 9) оголошує у разі стихійного лиха, аварій, катастроф, епідемій, епізоотій, пожеж, інших надзвичайних подій зони надзвичайної ситуації; здійснює передбачені законодавством заходи, пов`язані з підтриманням у них громадського порядку, врятуванням життя людей, захистом їх здоров`я і прав, збереженням матеріальних цінностей; 10) сприяють діяльності аварійно-рятувальних служб за місцем їх дислокації, під час прямування до зон надзвичайних ситуацій та під час ліквідації надзвичайних ситуацій, зокрема у поданні їм необхідних транспортних та інших матеріальних засобів і послуг; 11) погоджує проект плану проведення потенційно небезпечних заходів в умовах присутності цивільного населення за участю особового складу Збройних Сил України, інших військових формувань та правоохоронних органів з використанням озброєння і військової техніки; взаємодіє з органами військового управління під час планування та проведення таких заходів з метою запобігання і недопущення надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків; 12) забезпечує своєчасне інформування населення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій під час проведення потенційно небезпечних заходів в умовах присутності цивільного населення за участю особового складу Збройних Сил України, інших військових формувань та правоохоронних органів з використанням озброєння і військової техніки; 14) перевіряє наявність і утримання в готовності локальних систем раннього виявлення надзвичайних ситуацій на об`єктах, які підлягають обладнанню системами раннього виявлення надзвичайних ситуацій; наявність і готовність до використання у надзвичайних ситуаціях засобів колективного та індивідуального захисту населення, майна цивільного захисту, стан їх утримання та ведення обліку; 15) перевіряє підготовку населення до дій у надзвичайних ситуаціях;

Окремі повноваження з питань цивільного захисту населення, що пов`язані із захистом довкілля, передбачені у ст.21 Закону №581.

Стаття 27

Місцева державна адміністрація: 1) забезпечує виконання законодавства про військовий обов`язок посадовими особами і громадянами, підприємствами, установами і організаціями; 2) здійснює заходи, пов`язані з мобілізаційною підготовкою, цивільним захистом на відповідній території; 3) забезпечує виконання законодавства про пільги, встановлені для ветеранів війни та прирівняних до них осіб, військовослужбовців, звільнених з військової служби, а також про пільги і допомогу сім`ям військовослужбовців строкової служби; 4) сприяє підготовці молоді до військової служби, проведенню призову громадян на строкову військову та альтернативну (невійськову) службу; 5) вживає заходів щодо створення належних умов для функціонування пунктів пропуску через державний кордон України.

Частина 3 ст.39

У разі відсутності голови місцевої державної адміністрації його функції і повноваження виконує перший заступник голови, а у разі відсутності останнього - один із заступників голови місцевої державної адміністрації.

Частина 3 ст.43

Розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.

Стаття 44

Для правового, організаційного, матеріально-технічного та іншого забезпечення діяльності місцевої державної адміністрації, підготовки аналітичних, інформаційних та інших матеріалів, систематичної перевірки виконання актів законодавства та розпоряджень місцевої державної адміністрації, подання методичної та іншої практичної допомоги місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування головою місцевої державної адміністрації утворюється апарат місцевої державної адміністрації в межах виділених бюджетних коштів.

Голова місцевої державної адміністрації затверджує положення та визначає структуру апарату.

Стаття 47

Фінансове забезпечення місцевих державних адміністрацій здійснюється за рахунок Державного бюджету України.

Гранична чисельність, фонд оплати праці працівників і витрати на утримання місцевих державних адміністрацій та їх апаратів встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Граничну чисельність, фонд оплати праці працівників структурних підрозділів місцевої державної адміністрації, в межах виділених асигнувань, визначає голова відповідної місцевої державної адміністрації.

Бюджетний кодекс України

Стаття 23

1. Будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України.

11. Забороняється без внесення змін до закону про Державний бюджет України (рішення про місцевий бюджет) збільшення бюджетних призначень за загальним та спеціальним фондами державного бюджету (місцевого бюджету) на: видатки за бюджетними програмами, пов`язаними з функціонуванням органів державної влади (органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування), за рахунок зменшення видатків за іншими бюджетними програмами.

Постановою КМУ від 18.04.2012 №606 «Про затвердження рекомендаційних переліків структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій затверджено рекомендаційні переліки структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій згідно здодатками 1і2. (далі постанова №606)

Пункт 4. Структура апарату місцевої державної адміністрації та статус його структурних підрозділів визначаються головою обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в мм. Києві та Севастополі державної адміністрації з урахуванням вимог частини першої статті 44Закону України Про місцеві державні адміністраціїта інших нормативно-правових актів щодо утворення апарату для правового, організаційного, матеріально-технічного забезпечення діяльності місцевої державної адміністрації, проведення кадрової роботи, здійснення документообігу та контролю, розгляду звернень громадян, роботи патронатної служби, забезпечення мобілізаційної роботи, запобігання та виявлення корупції, доступу до публічної інформації, адміністрування (ведення) Державного реєстру виборців, забезпечення цифрового розвитку тощо.

Додатком 2 до постанови КМУ від 18.04.2012 №606 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2019 р. № 923) визначено Рекомендаційний перелік структурних підрозділів районної, районної у мм. Києві та Севастополі державної адміністрації, який передбачає створення таких структурних підрозділів:

1. архівний (крім районної у м. Києві держадміністрації); житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, інфраструктури, енергетики та захисту довкілля; культури, молоді та спорту; освіти; соціального захисту населення; фінансів; з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації; з питань оборонної роботи, цивільного захисту та взаємодії з правоохоронними органами.

2. Служба у справах дітей.

У примітках до вказаного додатку зазначено, що вид структурних підрозділів (управління, відділ, сектор) та їх статус як юридичних осіб публічного права визначається головою районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації залежно від ступеня складності завдань відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12 березня 2005 р.№ 179Про упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих державних адміністрацій

Постанова КМУ «Про упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих державних адміністрацій» від 12.03.2005 №179 (далі Постанова №179, застосовується у редакції від 31.10.2019)

Пункт 3-1. У складі місцевих державних адміністрацій утворюються такі структурні підрозділи (якщо інше не передбачено законодавчими актами):

департамент - структурний підрозділ обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій (крім їх апаратів), що утворюється для виконання основних завдань високого ступеня складності (багатогалузевість, багатофункціональність), координації роботи, пов`язаної з виконанням таких завдань, за умови, що в його складі буде не менш як два управління;

управління - структурний підрозділ місцевої державної адміністрації одногалузевого або однофункціонального спрямування, до складу якого входить не менш як два самостійних відділи;

відділ - структурний підрозділ місцевої державної адміністрації, що утворюється для виконання завдань за одним напрямом діяльності місцевої державної адміністрації з штатною чисельністю не менше ніж п`ять одиниць в обласній державній адміністрації та не менше ніж три одиниці у районній державній адміністрації;

сектор - структурний підрозділ місцевої державної адміністрації, що утворюється для виконання завдань за одним напрямом діяльності місцевої державної адміністрації, функції якого неможливо поєднати з функціями інших структурних підрозділів, з штатною чисельністю не менше ніж дві одиниці.

Пункт 4 (наводиться у частині)

У складі апарату районних державних адміністрацій, їх самостійних управлінь, відділів та інших структурних підрозділів, територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади в районах та містах обласного значення можуть утворюватися (якщо інше не передбачено актами, що мають вищу юридичну силу) відділи з штатною чисельністю не менш як 3 одиниці та сектори з штатною чисельністю не менш як 2 одиниці.

У разі недоцільності утворення у складі апарату місцевих державних адміністрацій, їх структурних підрозділів, зазначених у пункті 3-1 цієї постанови, територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади підрозділів, зазначених в абзацах першому та другому цього пункту, для виконання окремих функцій вводяться посади відповідних спеціалістів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2012 №887 затверджено «Типове положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації». (далі Положення №887)

1. Структурний підрозділ місцевої держадміністрації (далі - структурний підрозділ) утворюється головою місцевої держадміністрації, входить до її складу і в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечує виконання покладених на цей підрозділ завдань

5. Основним завданням структурного підрозділу є забезпечення реалізації державної політики у визначеній одній чи кількох галузях на відповідній території.

14. Штатний розпис та кошторис структурних підрозділів затверджує голова місцевої держадміністрації за пропозиціями керівників структурних підрозділів відповідно доПорядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 р. № 228.

Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 №3543-ХІІ (далі Закон №3543). Цей Закон встановлює правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, визначає засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (далі - підприємства, установи і організації), повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів.

Стаття 1 Закону №3543.

мобілізаційний план - сукупність документів, які визначають зміст, обсяги, виконавців, порядок і строки здійснення заходів щодо мобілізаційного розгортання Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, системи забезпечення життєдіяльності населення на функціонування в умовах особливого періоду;

мобілізаційні завдання (замовлення) - окремі вимоги мобілізаційного плану щодо номенклатури, обсягів виробництва необхідної продукції, утворення і підготовки до розгортання спеціальних формувань, а також затверджені в установленому порядку першочергові заходи мобілізаційної підготовки, які доводяться для виконання до центральних і місцевих органів виконавчої влади, інших державних органів, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування. До підприємств, установ і організацій, що залучаються до виконання мобілізаційних завдань (замовлень), мобілізаційні завдання (замовлення) доводяться на підставі затверджених основних показників мобілізаційного плану і договорів (контрактів), що укладаються в порядку, передбаченому законодавством;

Стаття 5.Закону №3543

1. Організація здійснення заходів з мобілізаційної підготовки та мобілізації і контроль за здійсненням цих заходів в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, які мають мобілізаційні завдання (замовлення), покладаються на їх мобілізаційні підрозділи або призначених працівників з питань мобілізаційної роботи.

2. Мобілізаційні підрозділи (працівники з питань мобілізаційної роботи) є складовою частиною системи управління мобілізаційною підготовкою.

3. Структура і штати мобілізаційних підрозділів центральних і місцевих органів виконавчої влади визначаються з урахуванням характеру та обсягу мобілізаційної роботи керівником відповідного органу виконавчої влади в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

6. Мобілізаційні підрозділи та працівники з питань мобілізаційної роботи підпорядковуються безпосередньо керівникам відповідних органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій.

7. Забороняється об`єднання мобілізаційних підрозділів органів державної влади, інших державних органів з іншими структурними підрозділами цих органів та сумісництво працівників з питань мобілізаційної роботи, а також покладання на них функцій, які не пов`язані з розв`язанням поточних проблем мобілізаційної підготовки.

8. Порядок утворення, функції, права та обов`язки мобілізаційних підрозділів органів державної влади, інших державних органів, а також функції, права та обов`язки працівників з питань мобілізаційної роботи визначаються відповідно до цього Закону впорядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2006 №587, відповідно до статті 5 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» затверджено Типове положення про мобілізаційний підрозділ органу державної влади, іншого державного органу (далі - Положення №587).

Пунктом 2 вказаної постанови установлено, що в органі державної влади, у тому числі в урядовому органі державного управління, який діє у складі центрального органу виконавчої влади, а також в іншому державному органі (далі - державний орган), мобілізаційний підрозділ утворюється, якщо орган має мобілізаційне завдання (замовлення) або якщо цього вимагає характер та обсяг мобілізаційної роботи. В іншому разі у зазначених органах призначається окремий працівник з питань мобілізаційної роботи;

Пункт 1 Положення №587. Мобілізаційний підрозділ органу державної влади, іншого державного органу (далі - мобілізаційний підрозділ) є самостійним структурним підрозділом у складі апарату такого органу, який утворюється керівником цього органу та підпорядковується йому безпосередньо.

Пункт 4 Положення №587. Основними завданнями мобілізаційного підрозділу є організація заходів з мобілізаційної підготовки та мобілізації і контроль за їх здійсненням у відповідній сфері управління, галузі національної економіки чи на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Кодекс цивільного захисту України.

Стаття 10.Територіальні підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту та їх ланки

3. Ланки територіальних підсистем створюються:

2) районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями - у районах, районах у містах Києві та Севастополі;

4. Положення про ланку територіальної підсистеми затверджується органом, що її створив.

5. Безпосереднє керівництво територіальною підсистемою, її ланкою покладається на посадову особу, яка очолює орган, що створив таку підсистему, ланку.

Стаття 19 Кодексу цивільного захисту України встановлює перелік повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту, зокрема забезпечення виконання завдань створеними ними територіальними підсистемами та їх ланками.

Постановою Кабінету Міністрів України від 09.01.2014 №11 затверджено Положення про єдину державну систему цивільного захисту. (далі Положення №11)

Пункт 10. Постійно діючими органами управління цивільного захисту, до повноважень яких належать питання організації та здійснення заходів цивільного захисту, є:

на місцевому рівні - районні, районні у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчі органи міських (міст республіканського Автономної Республіки Крим, міст обласного і районного значення) рад, підрозділи з питань цивільного захисту, які утворюються у їх складі, виконавчі органи селищних та сільських рад, підрозділи територіальних органів ДСНС;

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2015 р. № 101 затверджено Типове положення про територіальну підсистему єдиної державної системи цивільного захисту. (далі Типове положення №101)

Пункт 9. Управління територіальною підсистемою здійснюють: на місцевому рівні - районні, районні у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчі органи міських (міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення) рад, підрозділи з питань цивільного захисту, які утворюються у їх складі, виконавчі органи селищних та сільських рад, підрозділи територіальних органів ДСНС.

Розпорядження голови Мангушської РДА від 04.05.2017 №142 затверджено Положення про сектор з питань цивільного захисту, взаємодії з правоохоронними органами, оборонної та мобілізаційної роботи Мангушської районної державної адміністрації. (не є чинним)

Пункт 1.1. Сектор з питань цивільного захисту, взаємодії з правоохоронними органами, оборонної та мобілізаційної роботи райдержадміністрації (далі- сектор) є структурним підрозділом районної державної адміністрації, який створюється головою райдержадміністрації і підпорядковується голові райдержадміністрації та Департаменту з питань цивільного захисту, мобілізаційної та оборонної роботи Донецької обласної державної адміністрації.

Пунктом 1.6. Ліквідація та реорганізація сектору здійснюється на підставі розпорядження голови райдержадміністрації.

Розпорядженням голови Мангушської РДА від 04.02.2020 №25/7-20 затверджено «Положення про відділ житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, інфраструктури, енергетики та захисту довкілля Мангушської районної державної адміністрації».

Вказане положення розроблено відповідно до статей 5, 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», до постанов КМУ від 26.09.2012 №887 «Про затвердження типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації» (зі змінами), розпорядження голови райдержадміністрації від 29.11.2019 №317/7-19 «Про затвердження структури та граничної штатної чисельності структурних підрозділів Мангушської РДА» зі змінами.

Пунктом 2 вказаного положення передбачено, що відділ підпорядкований заступнику голови райдержадміністрації відповідно до функціональних обов`язків, оперативно - голові районної державної адміністрації та підконтрольний департаменту з питань цивільного захисту, мобілізаційної та оборонної роботи облдержадміністрації.

Пунктом 4 вказаного Положення передбачено, що основним завданням відділу є забезпечення реалізації державної політики у визначених галузях на території Мангушського району.

У пункті 5 Положення наведено перелік завдань, які виконує Відділ відповідно до визначених повноважень за сферами діяльності, утч з питань цивільного захисту, оборонної роботи, взаємодії з правоохоронними органами, мобілізаційної роботи.

Також у матеріалах справи наявна посадова інструкція головного спеціаліста з питань оборонної роботи, цивільного захисту, та взаємодії з правоохоронними органами відділу житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, інфраструктури, енергетики та захисту довкілля Мангушської РДА, затверджена 03.02.2020 керівником апарату Мангушської РДА Сиротіним В.С., за змістом якої визначено посадові обов`язки головного спеціаліста у сфері оборонної роботи, цивільного захисту, та взаємодії з правоохоронними органами відділу житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, інфраструктури, енергетики та захисту довкілля Мангушської РДА.

Висновки суду за встановлених фактичних обставин та релевантного законодавства такі.

Основним системним нормативно-правовим актом, що встановлює правовий статус, принципи діяльності, повноваження, відповідальність місцевої РДА є Закон №586.

За змістом цього закону визначення структури РДА належить до компетенції її голови (ст.5) та деталізовано у Постанові №606 в частині переліку структурних підрозділів (рекомендаційного характеру), Постанови №179 у частині упорядкування структури апарату РДА, Положення №887 у частині затвердження типового положення про структурний підрозділ та у межах бюджетних асигнувань, виділених на утримання відповідних місцевих державних адміністрацій.

Дійсно, Постановою №606 рекомендовано створення структурного підрозділу з питань оборонної роботи, цивільного захисту та взаємодії з правоохоронними органами, однак у примітках визначено, що вид такого структурного підрозділу визначається головою РДА залежно від ступеня складності завдань відповідно до постанови КМУ №179.

У свою чергу Постанова №179, окрім переліку видів структурних підрозділів, які можуть утворюватися в апараті, зокрема, в рамках РДА містить положення, що якщо створення відповідного підрозділу не є доцільним, то для виконання окремих функцій вводяться посади відповідних спеціалістів.

Суд звертає особливу увагу, що змістовно логічне тлумачення передостаннього абзацу пункту 4 Постанови №179 «У разі недоцільності утворення у складі апарату місцевих державних адміністрацій, їх структурних підрозділів, зазначених у пункті 3-1цієї постанови … для виконання окремих функцій вводяться посади відповідних спеціалістів» стосується не тільки апарату РДА, а й структурних підрозділів такої.

Вказаний висновок суд постановив із врахуванням змісту абз. 1-2 Постанови №179, де перераховуються, як окремі об`єкти регулювання: апарат районних державних адміністрацій, їх самостійні управління, відділи та інші структурні підрозділи, територіальні підрозділи центральних органів виконавчої влади в районах та містах обласного значення.

З наявних у матеріалах справи письмових доказів встановлено введення у відділ житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, інфраструктури, енергетики та захисту довкілля Мангушської РДА посади головного спеціаліста у сфері оборонної роботи, цивільного захисту, та взаємодії з правоохоронними органами.

Вказане на думку суду узгоджується із положеннями, як Постанови №606, так і постанови №179.

При цьому потрібно взяти до уваги, що Постанова №606 містить рекомендаційний перелік структурних підрозділів та не регулює випадки, коли створення певного структурного підрозділу у рамках РДА не є доцільним. Натомість актом вищої юридичної сили Законом №586 встановлено дискреційне право голови РДА визначати структуру РДА.

Також суд звернув увагу, що відповідачем створено саме відділ, як структурний підрозділ.

У свою чергу за змістом Постанови №179 у рамках РДА можуть створюватися: управління, відділи, сектори. При цьому лише відділи можуть поєднувати виконання завдань за певним напрямом, що не виключає багатофункціонального спрямування за таким напрямом. У той час, як управління та сектор мають обмеження у векторі виконуваних завдань (лише одногалузеві/однофунціональні (управління) та для виконання завдань за одним напрямом, який неможливо поєднати із функціями інших підрозділів (сектори)).

При цьому суд також бере до уваги, що Закон №586 у статтях, які визначають повноваження РДА у певних сферах, зокрема цивільного захисту, певні повноваження відображенні у статті, що стосується охорони довкілля, інші у статті щодо забезпечення законності та правопорядку тощо. Отже напрям діяльності є поняттям системним та включає в себе різновиди діяльності у певних споріднених сферах.

Тому, суд вважає, що створення відділу житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, інфраструктури, енергетики та захисту довкілля Мангушської РДА, із введенням посади головного спеціаліста у сфері оборонної роботи, цивільного захисту, та взаємодії з правоохоронними органами відділу житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, інфраструктури, енергетики та захисту довкілля Мангушської РДА узгоджується із положеннями Закону №586.

Позаяк, суд вважає, що визначення та поєднання напрямів діяльності певного відділу у рамках РДА є дискреційним повноваженням цього органу, що ґрунтуються на положеннях Закону №586 та його бюджетних асигнуваннях. Не є повноваженнями суду вказувати місцевому органу виконавчої влади, як здійснювати управління у межах території на яку поширюються його повноваження. Суд, як орган судової влади, перевіряє дотримання органом виконавчої влади вимог закону, а не ефективність/доцільність урядування.

Щодо питання необхідності дотримання вимог Закону №3543 та Типового положення №587.

Перш за все потрібно звернути увагу, що Закон №3543 встановлює правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, визначає засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади тощо.

З метою реалізації мобілізаційних завдань та організації здійснення заходів з мобілізаційної підготовки та мобілізації створюються мобілізаційні підрозділи або призначається працівник з питань мобілізаційної роботи, функції яких забороняється об`єднувати з іншими структурними підрозділами. (ст.5 закону).

Тобто, необхідною передумовою для створення мобілізаційного підрозділу є наявність на виконанні РДА певного мобілізаційного завдання.

Відповідачем повідомлено суду про відсутність на виконанні у Мангушської РДА мобілізаційних завдань станом на момент спірних правовідносин.

Оглянуті судом витяги з розпоряджень голови Донецької ОДА ВЦА, вказаного не спростовують, оскільки розпорядження від 18.03.2019 №М-3дск має встановлені строки виконання, остання дата 25.04.2019, а у розпорядженні від 06.06.2019 №М-17т Мангушська РДА є замовником мобілізаційного завдання, а не виконавцем.

Верховним Судом у постанові від 14 лютого 2018 року справа № 810/2411/16 зазначено таке: «Суди попередніх інстанцій установили, що 31 травня 2016 року голова Бориспільської РДА видав розпорядження № 305 «Про упорядкування структури апарату та затвердження штатного розпису апарату Бориспільської РДА», згідно з пунктом 2.1 якого в штатному розписі апарату Бориспільської РДА ліквідовано сектор мобілізаційної роботи у складі двох одиниць: завідувача сектору та інспектора з питань мобілізаційної роботи.

Пунктом 3 зазначеного розпорядження введено до штатного розпису Бориспільської РДА на підставі вивільнених штатних одиниць посади: головного спеціаліста з питань мобілізаційної роботи та провідного інспектора відділу організаційно-інформаційної діяльності та комунікацій із громадськістю.

В аспекті названого підзаконного нормативно-правового акту (Типового положення №587, прим. суду) суди попередніх інстанцій установили відсутність на час виникнення спірних правовідносин відповідних умов, за яких Бориспільська РДА може мати мобілізаційний підрозділ.

Враховуючи наведене, Верховний Суд погоджується з висновками судів про те, що голова Бориспільської РДА, видаючи розпорядження від 31 травня 2016 року № 305, діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.»

Тобто необхідною передумовою створення окремого мобілізаційного підрозділу у розумінні Закону №3543 є наявність на виконанні мобілізаційного завдання, такого, як вже констатовано вище, судом не встановлено.

У цьому ж контексті потрібно відмітити, що Закон №586 регламентує повноваження місцевого органу виконавчої влади з питань оборонної, утч мобілізаційної роботи (ст.27 закону).

Тому позивачем помилково ототожнено реалізацію повноважень РДА із питань мобілізаційної роботи на підставі положень Закону №586 із необхідністю дотримання вимог Закону №3543.

Також суд звертає увагу, що як скорочений сектор, так і новоутворений відділ створені відповідно до положень Закону №586, а не положень Закону №3543.

При цьому зазначення у тексті Положення про новоутворений відділ керується серед іншого Законом №3543, на свідчить, що такий є правовою основою його створення.

Визначення позивачем у якості позовної вимоги зобов`язання відповідача привести Перелік структурних підрозділів Мангушської РДА, зокрема у відповідність до вимог ч.7 ст.5 Закону №3543 шляхом включення до його складу самостійного структурного підрозділу сектор з питань оборонної роботи, цивільного захисту та взаємодії з правоохоронними органами не відповідає змісту вказаної статті, оскільки, як очевидно з назви такого підрозділу, він є багатофукціональним, що за унормуванням названої статті не допускається.

Крім того, суд акцентує особливу увагу, що Типовим положенням №587 чітко визначено, що такий утворюється у складі апарату відповідного державного органу, а не є його підрозділом, що входить до структури такого.

Тому мотивація позовних вимог положеннями Закону №3544, Типового положення №587 не відповідає обраному способу захисту, оскільки мобілізаційний підрозділ цими нормативними актами визнається структурною частиною апарату, а не окремим самостійним структурним підрозділом.

Щодо посилань на Кодекс цивільного захисту України та Постанови №11, суд вважає релевантними вже викладені висновки про пріоритет Закону №589 та відповідність дій Мангушської РДА положенням постанови №179.

Враховуючи усе викладене суд вважає, що правові підстави для задоволення позову відсутні.

Відповідно ст. 139 КАС України судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись пп. 15.5 Розділу VII Перехідних положень, статями 9, 19, 72-79, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 295, Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Мангушської районної державної адміністрації Донецької області про визнання протиправними та скасування окремих пунктів розпорядження та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення прийнято у нарадчій кімнаті, вступну та резолютивну частини рішення проголошено у судовому засіданні 26 лютого 2020 року, повний текст рішення виготовлений 28 лютого 2020 року.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя І.В. Буряк

Джерело: ЄДРСР 87953005
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку