open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 лютого 2020 року м. Київ № 640/717/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Васильченко І.П. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу

за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергія-Новий Розділ»

до

Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

про

визнання протиправною та скасування постанови № 1549,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Енергія-Новий Розділ» (далі-позивач/«Енергія-Новий Розділ») звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (відповідач/НКРЕКП) про визнання протиправною та скасування постанови відповідача від 27.11.2018 р. № 1549.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 05.04.2019 року суд визнав подану заяву і додані до неї матеріали достатніми для прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження по справі, встановив, що справа розглядатиметься в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Позовні вимоги мотивовані протиправністю оскаржуваної постанови з огляду на відсутність встановлених відповідачем порушень; крім того зазначено про винесення спірної постанови поза межами встановленого строку.

Відповідач у письмовому відзиві на позов вказав про відповідність спірної постанови вимогам чинного законодавства.

Відповідачем подано клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

За приписами ч. 5 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

В силу приписів статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що адміністративне судочинство здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, у порядку позовного провадження (загального або спрощеного).

Відповідно до положень ч. 2 ст. 257 Кодексу адміністративного судочинства України за правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Згідно з ч. 3 ст. 257 Кодексу адміністративного судочинства України при вирішенні питання про розгляд справи за правилами спрощеного або загального позовного провадження суд враховує: значення справи для сторін; обраний позивачем спосіб захисту; категорію та складність справи; обсяг та характер доказів у справі; кількість сторін та інших учасників справи; чи становить розгляд справи значний суспільний інтерес; думку сторін щодо необхідності щодо необхідності розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.

В клопотанні відповідача не наведені конкретні обставини, що ускладнюють розгляд справи в порядку спрощеного провадження. Ознайомившись із матеріалами справи, враховуючи категорію справи та характер спірних правовідносин, обсяг та характер доказів у справі, суд дійшов висновку про відсутність підстав для розгляду справи за правилами загального позовного провадження.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг з 25.10.2018 р. по 07.11.2018 р. проведено планову перевірку ТОВ «Енергія-Новий Розділ» з питань дотримання умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами, затверджених постановою НКРЕ від 13.06.1996 р. № 15 (далі - Ліцензійні умови з передачі електричної енергії); умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, затверджених постановою НКРЕ від 13.06.1996 р. №15/1 (далі - Ліцензійні умови з постачання електричної енергії за регульованим тарифом); ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 25.07.2017 р. №932 (далі - Ліцензійні умови з розподілу електричної енергії); ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 13.04.2017 р. №504 (далі - Ліцензійні умови з постачання електричної енергії).

За наслідками проведеної перевірки складено наступні акти про результати проведення планових заходів державного нагляду:

акт за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог від 07.11.2018 .№ 360;

акт за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог v від 07.11.2018р. № 361;

акт за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства, а саме ? ? від 07.11.2018 р. №363.

27.11.2018 р. на засіданні НКРЕКП у формі відкритого слухання, за результатами розгляду зазначених актів перевірки, відповідачем прийнято постанову «Про накладення штрафу на ТОВ «Енергія-Новий Розділ» за порушення Ліцензійних умов з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії. Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та здійснення заходів державного регулювання» № 1549.

Як вбачається з п.1 резолютивної частини постанови, на ТОВ «Енергія-Новий Розділ» накладено штраф у розмірі 255 000,00 грн. за порушення:

пункту 2.7 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії за регульованим тарифом у частині обов`язку ліцензіата здійснювати належне проведення розрахунків з оптовим постачальником електричної енергії;

підпунктів 3.1.1 пунктів 3.1 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та Ліцензійних умов з передачі електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата надавати НКРЕКП фінансову звітність, передбачену Мінфіном та Держстатом України, і додаткову звітність, визначену НКРЕКП в установленому порядку;

підпункту 3.5.1 пункту 3.5 Ліцензійних умов з передачі електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата діяти згідно із законодавством України та нормативними документами, пунктів 2.2 Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та Ліцензійних умов з постачання електричної енергії щодо здійснення ліцензованої діяльності відповідно до законів України «Про електроенергетику», «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», «Про ринок електричної енергії» та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, а саме:

пункту 1.3 Правил приєднання електроустановок до електричних мереж, затверджених постановою НКРЕ від 17.01.2013 р. №32, яким установлено перелік документів, що додаються до заяви про приєднання електроустановки певної потужності;

пункту 5.1 розділу V Методики розрахунку плати за приєднання електроустановок до електричних мереж, затвердженої постановою НКРЕКП від 12.02.2013 р. №115, яким установлено, що для забезпечення єдиного підходу при визначенні типу приєднання (стандартне/нестандартне) електропередавальна організація за кожною з територіальних одиниць, на якій здійснює ліцензовану діяльність з передачі електричної енергії, веде перелік об`єктів електроенергетики, на основі якого створює геодезичну інформаційно - технічну систему об`єктів електроенергетики;

порядку формування інвестиційних програм ліцензіатів з передачі та постачання електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕ від 13.12.2012р. №1627, а саме:

пункту 4.1 розділу IV щодо обов`язку ліцензіата виконувати схвалену НКРЕКП, зокрема постановою від 12.12.2016 р. № 2202 «Про встановлення тарифів на розподіл електричної енергії (передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) та тарифів на постачання електричної енергії за регульованим тарифом для ТОВ «Енергія-Новий Розділ», інвестиційну програму в повному обсязі відповідно до запланованих етапів, обсягів робіт у кількісному вираженні та обсягів фінансування у вартісному вираженні;

пункту 4.8 розділу IV, яким передбачено, що об`єкти (заходи), які були профінансовані ліцензіатом, але не передбачені схваленою інвестиційною програмою або передбачені схваленою інвестиційною програмою у меншій кількості, не враховуються як виконання інвестиційної програми;

пункту 5.1 розділу V щодо обов`язку ліцензіата подавати звітність щодо виконання інвестиційної програми не пізніше 25 числа місяця, наступного за звітним періодом;

підпункту 11 пункту 2.3 Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та підпункту 3 пункту 2.4 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата дотримуватися визначених напрямків та обсягів використання коштів за статтями витрат відповідно до встановленої постановою НКРЕКП від 12.12.2016 р. № 2202 «Про встановлення тарифів на розподіл електричної енергії (передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) та тарифів на постачання електричної енергії за регульованим тарифом для ТОВ «Енергія-Новий Розділ» структури тарифу на розподіл та постачання електричної енергії;

підпункту 12 пункту 2.3 Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та підпункту 5 пункту 2.4 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата виконувати схвалену інвестиційну програму в повному обсязі відповідно до запланованих етапів, обсягів робіт у кількісному вираженні та обсягів фінансування у вартісному вираженні;

підпункту 20 пункту 2.3 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії у частині обов`язку ліцензіата забезпечити належне та своєчасне проведення розрахунків за куповану електричну енергію грошовими коштами;

невиконання рішення НКРЕКП, а саме постанови НКРЕКП від 18.12.2014 р. №877 «Про встановлення тарифів на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами та тарифів на постачання електричної енергії за регульованим тарифом для ТОВ «Енергія-Новий Розділ» та від 22.12.2015 р. № 3016 «Про встановлення тарифів на розподіл електричної енергії (передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) та тарифів на постачання електричної енергії за регульованим тарифом для ТОВ «Енергія-Новий Розділ» у частині дотримання встановленої структури тарифів на розподіл електричної енергії (передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) та постачання електричної енергії за регульованим тарифом.

Крім того, відповідно до п.2 резолютивної частини постанови Департамент із регулювання відносин у сфері енергетики, у межах здійснення заходів державного регулювання, відповідно до пп.1, 13 ч.1 та п.1 ч.2 ст.17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» зобов`язано підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводиться у формі відкритого слухання, проект рішення щодо встановлення (перегляду) тарифів на розподіл електричної енергії та тарифів на постачання електричної енергії ТОВ «Енергія-Новий Розділ» шляхом їх зміни в бік зменшення на загальну суму 1 263,80 тис. грн. (без ПДВ), врахувавши:

суму профінансованих об`єктів (заходів), що не передбачені схваленою Інвестиційною програмою з розподілу електричної енергії (передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) та постачання електричної енергії за регульованим тарифом на 2017 рік, у розмірі 13,34 тис. грн. (без ПДВ);

суму економії коштів, отриманої в результаті недофінансування витрат,затверджених структурою тарифів, з урахуванням сум перевищення фактичних витрат від планових показників, отриманих за результатами діяльності з розподілу електричної енергії (передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами) та постачання електричної енергії за регульованим тарифом у 2015 - 2017 роках, у розмірі 144,0 тис. грн. (без ПДВ);

суму необґрунтованого недовиконання Інвестиційної програми, програми ремонтів та надлишково отриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності за звітний рік у розмірі 1 106,46 тис. грн. (без ПДВ).

Не погоджуючись із вказаною постановою, позивач звернувся до суду за захистом своїх порушених прав та законних інтересів.

Досліджуючи надані сторонами докази, аналізуючи наведені міркування та заперечення, оцінюючи їх в сукупності, суд бере до уваги наступне.

Визначення правових, економічних та організаційних засад функціонування ринку електричної енергії, регулювання відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвиток ринкових відносин, мінімізацію витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище здійснює Закон України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 року № 2019-VIII (далі - Закон № 2019-VIII).

Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону № 2019-VIII державне регулювання ринку електричної енергії здійснює Регулятор у межах повноважень, визначених цим Законом та іншими актами законодавства.

Регулятор - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (п. 72 ч. 1 ст. 1 Закону № 2019-VIII).

Згідно з ч. 1 ст. 8 Закону 2019-VIII господарська діяльність з виробництва, передачі, розподілу електричної енергії, постачання електричної енергії споживачу, трейдерська діяльність, здійснення функцій оператора ринку та гарантованого покупця провадиться на ринку електричної енергії за умови отримання відповідної ліцензії.

Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з виробництва, передачі, розподілу електричної енергії, постачання електричної енергії споживачу, трейдерської діяльності, здійснення функцій оператора ринку та гарантованого покупця затверджуються Регулятором (ч. 2 ст. 8 Закону 2019-VIII).

Пунктом 11 ч. 4 ст. 6 Закону 2019-VIII передбачено, що Регулятор має право проводити перевірки учасників ринку електричної енергії (крім споживачів) відповідно до цього Закону.

Способом здійснення державного енергетичного нагляду в електроенергетиці є проведення центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, відповідних обстежень, перевірок, оглядів щодо обладнання електричних мереж учасників ринку електричної енергії (крім споживачів) у порядку, визначеному Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (ч. 3 ст. 9 Закону 2019-VIII).

Регулювання суспільних відносини у сфері ліцензування видів господарської діяльності, визначення виключного переліку видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, встановлення уніфікованого порядку їх ліцензування, нагляд і контроль у сфері ліцензування, відповідальність за порушення законодавства у сфері ліцензування видів господарської діяльності здійснює Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 року № 222-VIII (далі - Закон № 222-VIII).

Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону № 222-VIII державний нагляд за додержанням органами державної влади чи державними колегіальними органами вимог законодавства у сфері ліцензування здійснює спеціально уповноважений орган з питань ліцензування шляхом проведення планових та позапланових перевірок у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України за поданням спеціально уповноваженого органу з питань ліцензування.

Згідно з ч. 7 ст. 19 Закону № 222-VIII контроль за додержанням ліцензіатами вимог ліцензійних умов здійснюють у межах своїх повноважень органи ліцензування шляхом проведення планових і позапланових перевірок відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначений Законом України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» від 22.09.2016 р. №1540-VIII (далі - Закон № 1540-VIII).

Відповідно до частини 1 Закону № 1540-VIII, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор) є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Регулятор є юридичною особою публічного права, має відокремлене майно, що є державною власністю, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням. Роботу Регулятора забезпечують його центральний апарат і територіальні органи.

Згідно зі статтею 3 Закону № 1540-VIII, Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України. Регулятор здійснює державне регулювання шляхом: 1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом; 2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг; 3) формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом; 4) державного контролю та застосування заходів впливу; 5) використання інших засобів, передбачених законом.

Основними завданнями Регулятора є: 1) забезпечення ефективного функціонування та розвитку ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) сприяння ефективному відкриттю ринків у сферах енергетики та комунальних послуг для всіх споживачів і постачальників та забезпечення недискримінаційного доступу користувачів до мереж/трубопроводів; 3) сприяння інтеграції ринків електричної енергії, природного газу України з відповідними ринками інших держав, зокрема в рамках Енергетичного Співтовариства, співпраці з Радою регуляторів Енергетичного Співтовариства, Секретаріатом Енергетичного Співтовариства та національними регуляторами енергетики інших держав; 4) забезпечення захисту прав споживачів товарів, послуг у сферах енергетики та комунальних послуг щодо отримання цих товарів і послуг належної якості в достатній кількості за обґрунтованими цінами; 5) сприяння транскордонній торгівлі електричною енергією та природним газом, забезпечення інвестиційної привабливості для розвитку інфраструктури; 6) реалізація цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг; 7) сприяння впровадженню заходів з енергоефективності, збільшенню частки виробництва енергії з відновлюваних джерел енергії та захисту навколишнього природного середовища; 8) створення сприятливих умов для залучення інвестицій у розвиток ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; 9) сприяння розвитку конкуренції на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг; 10) інші завдання, передбачені законом.

Відповідно до п. 6 ч. 4 ст. 19 Закону № 1540-VIII під час здійснення державного контролю Регулятор має право накладати штрафні санкції та вживати заходів, передбачених законом.

Частиною 5 ст. 19 Закону № 1540-VIII передбачено, що за результатами перевірки складається акт у двох примірниках, який підписується членами комісії з перевірки.

Один примірник акта про результати перевірки передається суб`єкту господарювання, діяльність якого перевірялася, або уповноваженій ним особі.

Суб`єкт господарювання, діяльність якого перевірялася, має право надати письмові пояснення та обґрунтування щодо проведеної перевірки та/або виявлених порушень у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки.

У разі виявлення порушень акт про результати перевірки вноситься на засідання Регулятора, за результатами якого Регулятор приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, санкції, передбаченої цим Законом.

Акт про результати перевірки разом із поясненнями та обґрунтуванням суб`єкта господарювання, діяльність якого перевірялася, підлягає оприлюдненню на офіційному веб-сайті Регулятора до розгляду акта на засіданні Регулятора.

Відповідно до ч. 2 ст. 22 Закону № 1540-VIII за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.

У разі виявлення порушень законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор розглядає питання відповідальності суб`єкта господарювання, його посадових осіб на своєму засіданні та приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання санкцій та/або застосування адміністративного стягнення до посадової особи такого суб`єкта господарювання. При застосуванні санкцій Регулятор має дотримуватися принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив (ч. 3 ст. 22 Закону № 1540-VIII).

Відповідно до ч. 4 ст. 22 Закону № 1540-VIII регулятор застосовує штрафні санкції до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у розмірах, встановлених цим Законом, законами України «Про ринок електричної енергії», «Про природні монополії», «Про питну воду та питне водопостачання», «Про ринок природного газу», «Про теплопостачання».

Згідно із ч. 1 ст. 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 року № 2019-VIII (далі - № 2019-VIII) учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.

Правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема, порушення ліцензіатами відповідних ліцензійних умов провадження господарської діяльності (п. 1 ч. 2 ст. 77 Закону № 2019-VIII).

У разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії до відповідних учасників ринку можуть застосовуватися санкції у виді: 1) попередження про необхідність усунення порушень; 2) штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії (ч. 3 ст. 77 Закону № 2019-VIII).

Відповідно до пп. «б» п. 4 ч. 4 ст. 77 Закону № 2019-VIII Регулятор у разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на учасників ринку (крім споживачів) у розмірах від 5 тисяч до 100 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - на суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність на ринку електричної енергії, що підлягає ліцензуванню за порушення ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності на ринку електричної енергії, що підлягає ліцензуванню.

Відповідно до ч. 6 ст. 77 Закону № 2019-VIII рішення Регулятора про застосування санкцій за правопорушення, передбачені цією статтею, може бути прийнято протягом п`яти днів з дня виявлення правопорушення Регулятором.

За одне правопорушення на ринку електричної енергії може застосуватися лише один вид санкцій або штраф разом із зупиненням дії ліцензії (ч. 6 ст. 77 Закону № 2019-VIIІ).

Порядок контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов, затверджений постановою НКРЕКП від 14.06.2018 року № 428 (далі - Порядок № 428) передбачає порядок оформлення результатів перевірок.

Так, відповідно до пунктів 5.1, 5.2 Порядку № 428 за результатами проведених планових та позапланових перевірок складається акт перевірки у двох екземплярах. У разі відмови уповноваженої особи ліцензіата прийняти акт про результати перевірки такий акт надсилається ліцензіату рекомендованим листом протягом п`яти робочих днів з дня підписання акта членами комісії з перевірки. Ліцензіат, діяльність якого перевірялася, має право надати до НКРЕКП письмові пояснення та обґрунтування щодо проведеної перевірки та/або виявлених порушень у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки. У разі відсутності у ліцензіата пояснень та обґрунтувань до акта перевірки він може повідомити НКРЕКП про це листом за підписом уповноваженої особи у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки.

Пунктом 5.4 Порядку № 428 передбачено, що у разі виявлення порушень акт про результати перевірки розглядається на засіданні НКРЕКП, що проводиться у формі відкритого слухання, не пізніше п`яти робочих днів після отримання від ліцензіата, діяльність якого перевірялася, письмових пояснень та обґрунтувань до акта перевірки, але не пізніше десяти робочих днів з дати отримання ліцензіатом акта про результати перевірки. За результатами розгляду приймається рішення про застосування до ліцензіата санкцій, передбачених законами України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», «Про ринок електричної енергії», «Про природні монополії», «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», «Про ринок природного газу» та «Про теплопостачання».

Таким чином, зі змісту Закону № 2019-VIII слідує, що рішення Регулятора про застосування санкцій за правопорушення на ринку електричної енергії може бути прийнято протягом п`яти днів з дня виявлення правопорушення Регулятором.

У свою чергу, Законом № 1540-VIII та Порядком № 428 передбачена певна процедура прийняття Регулятором рішень про застосування до ліцензіата санкцій за правопорушення на ринку електричної енергії, зокрема, право ліцензіата надати до НКРЕКП письмові пояснення та обґрунтування щодо проведеної перевірки у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки; розгляд на засіданні НКРЕКП, не пізніше п`яти робочих днів після отримання від ліцензіата письмових пояснень та обґрунтувань до акта перевірки, але не пізніше десяти робочих днів з дати отримання ліцензіатом акта про результати перевірки.

Варто відмітити, що ні Закон № 1540-VIII, ні Порядок № 428 не визначає чітких строків прийняття Регулятором рішення про застосування до ліцензіата санкцій за правопорушення на ринку електричної енергії.

Строки прийняття рішення про застосування санкцій за правопорушення на ринку електричної енергії передбачені тільки ч. 6 ст. 77 Закону № 2019-VIII, а саме - протягом п`яти днів з дня виявлення правопорушення Регулятором, а також ч. 7 ст. 7 Закону № 877-V - протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду.

Так, судом встановлено, що перевірка позивача проведена у період з 25.10.2018 р. по 07.11.2018 р., акт перевірки складений 07.11.2018 р.

07.11.2018 р. відповідач отримав пояснення позивача щодо проведеної перевірки.

Отже, з урахуванням вимог пункту 5.4 Порядку № 428, суд вважає, що акт про проведення перевірки відповідач повинен був розглянути не пізніше п`яти робочих днів після отримання від ліцензіата письмових пояснень до акта перевірки, але не пізніше десяти робочих днів з дати отримання ліцензіатом акта про результати перевірки.

Відповідач, посилаючись на статтю 14 Закону № 1540-VIII та пункти 7.7, 7.8, 7.10 Регламенту Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, відмічає, що рішення про застосування санкцій за правопорушення на ринку електричної енергії приймається Комісією на засіданні, яке проводиться у формі відкритих слухань, проте прийняттю рішення передує оприлюднення не пізніше як за три робочі дні до дня проведення засідання на офіційному веб-сайті Регулятора переліку питань, що підлягають розгляду та проекти рішень. Перелік питань, що вносяться на розгляд НКРЕКП затверджується Головою НКРЕКП і доводиться до відома членів Комісії не пізніше ніж за чотири робочі дні до дня проведення засідання.

Суд відмічає, що навіть при дотриманні вимог Регламенту НКРЕКП щодо процедури прийняття рішення про застосування санкцій за правопорушення на ринку електричної енергії, відповідачем прийнято рішення про притягнення позивача до відповідальності поза межами строків, встановлених законодавством, що регулює дані правовідносини.

Разом з цим, досліджуючи наявність підстав для винесення спірного рішення, суд зазначає наступне.

З акта перевірки вбачається, що позивачем порушено п.2.7 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії за регульованим тарифом в частині обов`язку ліцензіата здійснювати належне проведення розрахунків з оптовим постачальником електричної енергії - ДП «Енергоринок» з тих підстав, що протягом 2015-2017 рр. у позивача була наявна заборгованість за придбану у ДП «Енергоринок» електроенергію. Договори про реструктуризацію або розстрочення цієї заборгованості між сторонами не укладалися.

Так, перевіркою встановлено, що у 2015-2017 рр. позивач закуповував електроенергію в ДП «Енергоринок» згідно Договору купівлі-продажу від 31.07.2006 р. №3546/01.

10.08.2006 р. між позивачем та ДП «Енергоринок» укладено Угоду про реструктуризацію заборгованості № 3579/01.

12.02.2014 р. між сторонами підписано додаткову Угоду №117Р/02 до Угоди про реструктуризацію заборгованості від 10.08.2006 р. №3579/01, на підставі якої протягом 2015-2017 рр. встановлювались та затверджувались нові графіки погашення заборгованості за придбану електроенергію, тому необхідності в укладанні нових договорів про реструктуризацію або розстрочення заборгованості у позивача не було.

При цьому, жодних претензій щодо невиконання або неналежного виконання умов додаткової Угоди №117Р/02 від 12.02.2014 р. протягом 2015-2017 рр. у сторін не виникло.

В частині порушень позивачем, пп.3.1.1 п.3.1 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та Ліцензійних умов з передачі електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата надавати НКРЕКП фінансову звітність, передбачену Мінфіном та Держстатом України, і додаткову звітність, визначену НКРЕКП в установленому порядку, судом встановлено наступне.

Відповідно до постанови НКРЕКП від 04.10.2012р. №1257 «Про затвердження форми звітності НКРЕКП» (далі - Постанова №1257) позивач протягом 2015-2017 рр. подавав до НКРЕКП та до відділу НКРЕКП у Львівській області звітність за наступними формами:

-№4-НКРЕКП «Звітні та розрахункові дані про корисний відпуск електричної енергії за групами та класами споживачів»;

-№5-НКРЕКП «Звіт про розрахунки за спожиту електричну енергію»;

-№б-НКРЕКП - енергопостачання «Звіт про фінансові результати та виконання кошторису витрат з ліцензованих видів діяльності»;

-№7-НКРЕКП «Звіт про розрахунки за електричну енергію, закуплену постачальниками на оптовому ринку електричної енергії України та поставлену споживачам»;

-№8-НКРЕКП «Звіт про проведення розрахунків за електроенергію населенням».

Як зазначено позивачем вказана звітність направлялась до НКРЕКП поштою на паперових носіях за адресою: 03680, м. Київ, вул. Смоленська, 19 та в електронному вигляді (файл формату «xls») на адресу: nerc7ee@nerc.gov.ua, а також на паперових носіях до відділу НКРЕКП у Львівській області.

У свою чергу, відповідачем не зазначено обставин, на підставі яких останній дійшов висновку про порушення позивачем строків подання вищезазначених звітностей, так як спірні документи були вилучені на підставі ухвали слідчого та протоколу обшуку від 03.10.2018 р.

Щодо порушення п.1.3 Правил приєднання електроустановок до електричних мереж, судом встановлено, що під час перевірки відповідач дійшов висновку про порушення позивачем вимог Правил приєднання електроустановок до електричних мереж, оскільки на його думку Позивач укладав із споживачами договори на приєднання до електричних мереж без відповідного пакету документів.

Так, позивач є власником комплексу Новороздільської теплоелектроцентралі (далі - ТЕЦ), яка надає послуги з постачання електричної та теплової енергії споживачам та об`єктам соціальної інфраструктури м. Новий Розділ Львівської області.

07.06.2018 р. ухвалою слідчого судді Солом`янського районного суду м. Києва було накладено арешт на майновий комплекс ТЕЦ, власником якого є ТОВ «Енергія-Новий Розділ» та передано його в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі - «АРМА»).

За результатами конкурсу з відбору управителя майна, між АРМА та ПП «Гарант Енерго М» було укладено договір управління майном (активами) і передано йому в управління майновий комплекс ТЕЦ, належний позивачу терміном на 1 рік.

З 20.10.2018 р. розпочалась фактична передача майна, належного ТОВ «Енергія-Новий Розділ» в управління ПП «Гарант Енерго М».

Відтак, як зазначено позивачем, на момент проведення перевірки у позивача вже був відсутній доступ до частини приміщень, де зберігалися документи, пов`язані з фінансово- господарською діяльністю товариства; в цих приміщеннях також знаходилась частина документів, пов`язаних із приєднанням споживачів до електричних мереж позивача.

Позивачем зазначено, що 25.10.2018 р. комісія з перевірки разом з представниками позивача не змогла потрапити на територію Новороздільської ТЕЦ, у зв`язку із чим комісія з перевірки звернулась до посадових особи АРМА та керівництва ПП «Гарант Енерго М» з проханням забезпечити належні умови для проведення планової перевірки, надати доступ до усіх необхідних документів та приміщень ТОВ «Енергія-Новий Розділ».

30.10.2018 р. комісії з перевірки за участю інспектора Інспекції Держенергонагляду у Львівській області, заступника директора ТОВ «Енергія - Новий Розділ», директора та головного інженера ПП «ГАРАНТ ЕНЕРГО М» була надана можливість лише оглянути основне енергогенеруюче обладнання Новороздільської ТЕЦ.

Жодної технічної документації, або документації щодо фінансово- господарської діяльності позивача представниками ПП «Гарант-Енерго М» надано не було.

У зв`язку з цим, 06.11.2018 р. відділ НКРЕКП у Львівській області повторно звернувся до АРМА з проханням посприяти в наданні ПП «Гарант Енерго М» необхідних документів задля проведення належної планової перевірки Позивача.

Відтак, відповідачем протиправно, без отримання необхідних документів зроблено висновок про порушення позивачем п.1.3 Правил приєднання електроустановок до електричних мереж.

З приводу порушення п.5.1 розділу V Методики розрахунку плати за приєднання електроустановок до електричних мереж, затверджених постановою НКРЕКП від 12.02.2013р. №115, суд звертає увагу на наступне.

Відповідно до п.5.1 розділу V Методики розрахунку плати за приєднання електроустановок до електричних мереж, затвердженої постановою НКРЕКП від 12.02.2013 р. №115, для забезпечення єдиного підходу при визначенні типу приєднання (стандартне/нестандартне) позивач за кожною з територіальних одиниць, на якій він здійснював ліцензовану діяльність з передачі електричної енергії, повинен вести перелік об`єктів електроенергетики та на його основі створити геодезичну інформаційно-технічну систему об`єктів електроенергетики.

Як зазначено позивачем, геодезична інформаційно-технічна система об`єктів електроенергетики являє собою сучасну технологія, яка інтегрує в собі властивості систем управління базами даних, засоби комп`ютерної графіки і картографії.

Тобто, за допомогою модельного зображення території (електронне відображення карт, схем, космо-, аерозображень земної поверхні), поєднаного з інформацією табличного та графічного типів (статистичні дані, списки, економічні показники, графічні об`єкти тощо) формується інструмент, що забезпечує управління даними системи передачі електроенергії.

Посилаючись на підстави щодо об`єктивних причин невиконання вимог 5.1 розділу V Методики розрахунку плати за приєднання електроустановок до електричних мереж, позивач зазначає, що в тарифах на електричну енергію не було передбачено коштів на реалізацію даної системи, а вільних коштів у товариства через неналежне проведення розрахунків споживачів за спожиту електроенергію не було, у зв`язку із чим дана система впроваджена не була.

Щодо не виконання позивачем інвестиційної програми з передачі та постачання електричної енергії, судом встановлено наступне.

ТОВ «Енергія-Новий Розділ» в 2017 році було профінансовано заходів інвестиційної програми на суму 437,48 тис. грн. при схвалених обсягах фінансування у суму 432,42 тис. грн., що складає 101,17% від запланованої суми.

Таким чином, освоєння позивачем коштів, передбачених на інвестиційну програму становить 437,48 тис. грн. або 100% від фактичної суми фінансування.

Що стосується передачі та передачі електричної енергії, то інвестиційною програмою на 2017 р. з передачі та постачання електричної енергії, розділом II «Заходи зі зниження нетехнічних витрат електричної енергії» була запланована заміна однофазних лічильників на багатофункціональні у кількості - 47 шт., на суму 70,50 тис. грн.

При виконанні даного заходу, було проведено заміну лічильників в житловому будинку по у м . Новий Розділ по проспекту Тараса Шевченка, 17 а в якому знаходиться 40 квартир.

Для повного складання балансу споживання електричної енергії по цьому будинку було придбано 41 однофазний лічильник (на 40-квартир, та 1 лічильник для місць загального користування) і 1 трьохфазний лічильник, який встановлено на вводі в будинок.

Для дистанційного збору, накопичення, і передачі інформації про спожиту електричну енергію з однофазних і трифазних, лічильників електроенергії, обладнаних відповідними інтерфейсами також придбано контролер збору даних КС-02-08 PLC.

В загальному по розділу II даної інвестиційної програми, було профінансовано заходів на суму 83,84 тис.грн., яка включає витрати на обладнання у сумі 13,34 тис.грн. що не було передбачено цією інвестиційною програмою, але його придбання та встановлення було технічно необхідне для повного складання балансу споживання електричної енергії по будинку, де відбувалася заміна лічильників.

З викладеного вбачається, що позивач перефінансував інвестиційну програму на 2017 р. з врахуванням витрат на заходи, що не були передбачені, але виконання яких було технічно необхідне на суму 13,34 тис.грн.

При цьому суд зазначає, що відповідно до 1.2. Порядок формування інвестиційних програм ліцензіатів з передачі та постачання електричної енергії, затверджений Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики 13.12.2012 р. № 1627 Національної комісі встановлює процедуру подання, формування, розгляду, схвалення та виконання інвестиційних програм ліцензіатів з метою визначення обґрунтованості запланованих ліцензіатом капіталовкладень та/або витрат у структурі тарифів на передачу та/або постачання електричної енергії за регульованим тарифом на принципах економічної доцільності, а також цільового використання коштів ліцензіатом.

Однак, спірна постанова не містить ні повноважень Регулятора на вилучення грошових коштів з тарифу, ні порядку здійснення такої процедури.

Частиною 2 ст. 14 Закону № 1540-VIII встановлено виключний перелік санкцій, що Регулятор може застосовувати до суб`єктів господарювання за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг.

Щодо доводів відповідача, що викладені в п.2 вимоги не є санкцією, суд відноситься критично, так як спірна постанова стосується накладення штрафу на позивача за порушення ліцензійних умов, а отже у даній постанові повинно бути викладено лише рішення, яке стосується данного питання.

Відповідно до Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» засідання Регулятора є основною формою його роботи як колегіального органу. Порядок організації роботи Регулятора, зокрема проведення його засідань, визначається регламентом, що затверджується Регулятором, та підлягає оприлюдненню на його офіційному веб-сайті.

Відповідно до п. 5 ст. 14 Закону рішення Регулятора оформлюються постановами, крім рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контролю, які оформлюються розпорядженнями. Рішення Регулятора підписуються Головою. Результати засідання Регулятора оформлюються протоколом. Протокол засідання Регулятора оприлюднюється на його офіційному веб-сайті не пізніше п`яти робочих днів з дня його проведення. Якщо до рішення Регулятора була подана окрема думка члена Регулятора, вона розміщується у публічному доступі як невід`ємна частина протоколу.

Таким чином, у разі, якщо п. 2 постанови не є санкцією, яка була застосована до позивача, то відповідач повинен був оформити його з дотриманням вимог вищезазначеного Закону. Крім того, якщо п.2 стосується рішення про усунення виявлених Регулятором порушень під час здійснення контролю, то відповідач повинен був прийняти відповідне розпорядження щодо усунення таких порушень.

Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про протиправність спірної постанови та наявності правових підстав для її скасування.

У силу ч.ч. 1 та 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оцінивши наявні в справі докази в їх сукупності, суд доходить висновку про обґрунтованість доводів позивача. Разом з тим, відповідач як суб`єкт владних повноважень в ході судового розгляду не довів обґрунтованість своїх висновків і правомірності прийнятого на їх підставі рішення.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 2, 77, 139, 243-245, 263, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергія-Новий Розділ» (81652, Львівська обл., м. Новий Розділ, вул. Грушевського, 37, код ЄДРПОУ 33525073) задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 27.11.2018 р. № 1549.

Присудити на користь Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергія-Новий Розділ» (81652, Львівська обл., м. Новий Розділ, вул. Грушевського, 37, код ЄДРПОУ 33525073 судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 1 921,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (03057, м. Київ, вул. Смоленська, 19; код ЄДРПОУ 39369133).

Рішення суду відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.П. Васильченко

Джерело: ЄДРСР 87861202
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку