open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 лютого 2020 року

Справа № 160/116/20

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді

Верба І.О.

при секретарі судового засідання

Шурпіновій К.О.

за участю представників:

позивача відповідача

Жданової Г.С. Немцевої І.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за адміністративним позовом Комунального підприємства «Тернівське житлово-комунальне підприємство» до Тернівської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, -

встановив:

І . ПРОЦЕДУРА

1. 03.01.2020 засобами поштового зв`язку до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов, направлений 26.12.2019, адміністративний позов Комунального підприємства «Тернівське житлово-комунальне підприємство» до Тернівської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення від 28.11.2019 № 874-53/VII.

2. Ухвалою суду від 10.01.2020 позовну заяву залишено без руху із наданням строку для усунення недоліків.

3. 27.01.2020 засобами поштового зв`язку від позивача до канцелярії суду надійшли документи на виконання вимог ухвали суду від 10.01.2020.

4. Ухвалою суду від 03.02.2010:

- прийнято адміністративний позов до розгляду, відкрито провадження у справі;

- призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні 20.02.2020;

- встановлено учасника справи строки для надання заяв по суті спору;

- витребувано від Тернівської міської ради копії: рішення Тернівської міської ради «Про створення тимчасової контрольної комісії Тернівської міської ради з питань перевірки КП «ТЖКП»» від 28.11.2019 № 874-53/VII; рішення Тернівської міської ради «Про створення комунального підприємства» від 22.08.2003 № 180-ХІІ/ХХІV; рішення Виконавчого комітету Тернівської міської ради «Про визначення виконавців житлово-комунальних послуг у житловому фонді» від 28.03.2007 № 140.

5. 20.02.2020 надійшов відзив на позовну заяву (а.с.51-52).

6. 20.02.2020 судове засідання прибули представники сторін, які підтримали обрані правові позиції.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

7. Позивач вважає оскаржуване рішення таким, що суперечить чинному законодавству, оскільки при здійснення господарської діяльності КП «ТЖКГТ» керується Господарським кодексом України, Цивільним кодексом України, Податковим кодексом України, Законом України «Про житлово-комунальні послуги» тощо.

8. Згідно частини 1, 4 статті 23 ГК України органи місцевого самоврядування здійснюють свої повноваження щодо суб`єктів господарювання виключно в межах, визначених Конституцією України, законами про місцеве самоврядування та іншими законами, що передбачають особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі, іншими законами. Органи місцевого самоврядування можуть здійснювати щодо суб`єктів господарювання також окремі повноваження органів виконавчої влади, надані їм законом. Незаконне втручання органів та посадових осіб місцевого самоврядування у господарську діяльність суб`єктів господарювання забороняється.

9. Виключна компетенція сільських, селищних, міських рад передбачена статтею 26 Закону України « Про місцеве самоврядування».

10. Повноваження створення тимчасових комісій передбачено статтею 48 Закону України «Про місцеве самоврядування», в якій зазначено, що тимчасові контрольні комісії ради є органами ради, які обираються з числа її депутатів для здійснення контролю з конкретно визначених радою питань, що належать до повноважень місцевого самоврядування. Контрольні комісії подають звіти і пропозиції на розгляд ради. Рішення про створення тимчасової контрольної комісії ради, її назву та завдання, персональний склад комісії та її голову вважається прийнятим, якщо за це проголосувало не менше однієї третини депутатів від загального складу ради.

11. Як вбачається із змісту оскаржуваного рішення метою створення тимчасової контрольної комісії є перевірка КП «ТЖКП».

12. Посилаючись на пункт 11 частини 2 статті 19 Закону депутат міської ради має право порушувати в раді та її органах питання про необхідність перевірки роботи підзвітних та підконтрольних раді органів, підприємств, установ, організацій, але згідно зі статтею 19 ГК України здійснення державного нагляду і контролю суб`єкта господарювання покладається на органи державної органи влади.

13. Згідно із частиною третьою статті 19 ГК України держава здійснює контроль і нагляд за господарською діяльністю суб`єктів господарювання у таких сферах:

- збереження та витрачання коштів і матеріальних цінностей суб`єктами господарських відносин - за станом і достовірністю бухгалтерського обліку та звітності;

- фінансових, кредитних відносин, валютного регулювання та податкових відносин - за додержанням суб`єктами господарювання кредитних зобов`язань перед державою і розрахункової дисципліни, додержанням вимог валютного законодавства, податкової дисципліни; цін і ціноутворення - з питань додержання суб`єктами господарювання державних цін на продукцію і послуги;

- монополізму та конкуренції - з питань додержання антимонопольно-конкурентного законодавства; земельних відносин - за використанням і охороною земель; водних відносин і лісового господарства - за використанням та охороною вод і лісів, відтворенням водних ресурсів і лісів; виробництва і праці - за безпекою виробництва і праці, додержанням законодавства про працю; за пожежною, екологічною, санітарно-гігієнічною безпекою; за дотриманням норм і правил, якими встановлено обов`язкові вимоги щодо умов здійснення господарської діяльності; споживання - за якістю і безпечністю продукції та послуг;

- зовнішньоекономічної діяльності - з питань технологічної, економічної, екологічної та соціальної безпеки.

14. В розумінні Податкового кодексу України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» Тернівська міська рада не є контролюючим органом та має жодних законних підстав щодо проведення будь-яких перевірок позивача (КП «ТЖКП») членами тимчасової контрольної комісії.

15. Отже, прийнявши оскаржуване рішення, Тернівська міська рада порушила принцип законності, так як до виключних повноважень ради відповідно до статті 26 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» не входить здійснення перевірок комунальних підприємств.

16. Чинним законодавством встановлено право органів самоврядування створювати тимчасові контрольні комісії з конкретно визначених питань, до яких не можуть бути віднесені питання щодо проведення перевірок

17. Статтею 48 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» зазначено, що тимчасові контрольна комісії створюються для здійснення контролю з конкретно визначених радою питань, що належать до повноважень місцевого самоврядування.

18. Проаналізувавши питання, зазначені в пункті 3 оскаржуваного рішення, можна зробити висновок, що вони не конкретно визначені.

19. Так, не зазначені конкретні інтересів територіальної громади міста Тернівка при функціонуванні КП «ТЖКП, критерії для контролю ефективності управління КП «ТЖКП», не зазначено яка саме комунальна власність буде контролюватися (яка знаходиться на балансі, використовується у виробництві чи наданні послуг, орендується чи здається в оренду, рухома чи нерухома).

20. Статтею 14 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» встановлено, що великі підприємства, які не є емітентами цінних паперів, та середні підприємства, до яких відноситься КП «ТЖКП» зобов`язані не пізніше ніж до 1 червня року, що настає за звітним періодом, оприлюднювати річну фінансову звітність разом з аудиторським висновком на своїй веб-сторінці (у повному обсязі). Відповідно до статті 13 Закону звітним періодом для складання фінансової звітності є календарний рік. В оскаржуваному рішенні зазначається «контроль проведення незалежної аудиторської перевірки фінансової звітності КП «ТЖКП» за останні 3 роки діяльності», що суперечить періодичності складення звітності, визначеній в законі - календарний рік, а не 3 роки.

21. Крім цього, контроль тимчасовою контрольною комісією проведення незалежної аудиторської перевірки суперечить Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність», статтею 12 якого встановлено, що «Членам адміністративних, керівних та контролюючих органів, власникам (засновникам, учасникам) суб`єкта аудиторської діяльності, а також його пов`язаним особам забороняється втручатися в аудиторську діяльність аудитора у спосіб, що порушує його незалежність та загрожує об`єктивності його думки».

22. Оскільки Тернівська міська рада є засновником КП «ТЖКП», і термін повноважень тимчасової контрольної комісії становить 6 місяців, що співпаде з терміном проведення аудиту фінансової звітності, то виконання даного рішення буде впливати на проведення незалежної аудиторської перевірки фінансової звітності підприємства.

23. Контролювати аудиторську діяльність рада не має права.

24. Частиною третьою етапі 15 України «Про доступ до публічної інформації» визначено, що проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

25. Як вбачається з довідки від 11.12.2019, наданою Тернівською міською радою, проект оскаржуваного рішення про створення тимчасової контрольної комісії Тернівської міської ради з питань перевірки КІ1 «ТЖКГІ» був оприлюднений 19.11.2019 за 8 календарних днів до пленарного засідання ради, що є порушенням частини 11 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та частини третьої статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

26. Тобто, за 20 днів оприлюдненню підлягають всі проекти нормативно-правових актів, а також всі проекти інших рішень органу місцевого самоврядування (зокрема індивідуально-правові акти), незалежно від того, чи підлягають вони обговоренню - якщо інше не передбачено законом.

27. Враховуючи вищевикладене, а також зважаючи на порушення процедури оприлюднення проекту спірного рішення «Про створення тимчасової контрольної комісії Тернівської міської ради з питань перевірки КП «ТЖКП» від 28.11.2019 року оскаржуване рішенням є таким, що прийнято з порушенням норм матеріального права, яке порушує права та інтереси позивача та таким, що підлягає скасуванню.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА

28. Відповідач проти позову заперечив повністю, зазначив, що згідно із статтею 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» міська рада, в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

29. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

30. При встановленні результатів голосування до загального складу міської ради включається міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням.

31. Так, рішення Тернівської міської ради «Про створення тимчасової контрольної комісії Тернівської міської ради з питань перевірки КП «ТЖКП» від 28.11.2019 року № 874-53/УІІ прийнято з додержанням вимог чинного законодавства України.

32. При прийнятті рішення про створення вищезазначеної комісії депутаті Тернівської міської ради конкретно визначили питання щодо яких буде проведено перевірку КП «ТЖКП», наведені у рішення.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

33. Рішенням Тернівської міської ради «Про створення комунального підприємства» від 22.08.2003 року № 180-ХІІ/ХХІV надано згоду на створення Комунального підприємства «Тернівське житлово-комунальне підприємство».

34. Комунальне підприємство «Тернівське житлово-комунальне підприємство», код ЄДРПОУ 31657751, зареєстровано 26.08.2003, дата запису 04.02.2005, номер запису: 1 235 120 0000 000032 (а.с.34-41).

35. Засновником комунального підприємства є Тернівська міська рада.

36. У книзі реєстрації проектів рішень VІІ скликання за порядковим номером 894 проект рішення «Про створення тимчасової контрольної комісії Тернівської міської ради з питань перевірки КП «ТЖКП» передано 19.11.2019 (а.с.60).

37. 19.11.2019 рішення «Про створення тимчасової контрольної комісії Тернівської міської ради з питань перевірки КП «ТЖКП» було оприлюдненого на офіційному сайті «Інформаційно-ресурсний центр міста Тернівка», згідно довідки виконавчого комітету Тернівської міської ради від 11.12.2019 № 87/0/14-19 (а.с.33).

38. До порядку денного засідання постійної комісії з питань благоустрою, будівництва, комунального господарства, архітектури землекористування, екології, сільського господарства Тернівської міської ради 22.11.2019, згідно витягу з протоколу № 54, включено питання «Про створення тимчасової контрольної комісії Тернівської міської ради з питань перевірки КП «ТЖКП» (а.58).

39. За результатами розгляну питання порядку денного вирішено (за - 6, проти - 1, утримався - 1) інформацію ОСОБА_1 депутата міської ради - прийняти до відома, питання «Про створення тимчасової контрольної комісії Тернівської міської ради з питань перевірки КП «ТЖКП» винести на розгляд міської ради.

40. Згідно витягу з протоколу п`ятдесят сьомої сесії VІІ скликання Тернівської міської ради від 28.11.2019, обрано 34 депутати, присутні на початок засідання 24 депутати, до порядку денного внесено за порядковим номером 24 включено питання «Про створення тимчасової контрольної комісії Тернівської міської ради з питань перевірки КП «ТЖКП» (а.с.57).

41. Під час розгляду питання виступили депутати:

- доповідач ОСОБА_1: повинен бути комплексний та повний підхід до перевірки роботи КП «ТЖКП»;

- ОСОБА_3 до повноважень депутатів не входить питання проведення перевірок підприємств. Статтею 48 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що постійні депутатські комісії створюються для контролю з конкретно визначених питань. В проекті рішення питання не конкретні. Строк роботи комісії затягнутий на 6 місяців. Його потрібно встановлювати на 1 місяць, щоб комісія звітувала за роботу;

- ОСОБА_4 : депутати не можуть перевіряти підприємство особисто;

- ОСОБА_5 : питання повинні бути конкретні. Встановлювати роботу комісії на 6 місяців не доцільно. Потрібно на 1 місяць, щоб не розтягувати;

- ОСОБА_6 : строк роботи комісії 6 місяців реальний;

- ОСОБА_7 : по закону до 01.06.2020 року КП «ТЖКП» повинно надати фінансовий звіт разом з аудиторським висновком;

- ОСОБА_8 : пропоную в рішення внести зміни: аналіз виконання КП «ТЖКП» завдань, визначених власником майна виключити. Слова «аналіз», «забезпечення», «сприяння» замінити на слово «контроль»;

- ОСОБА_4 : Яким чином комісія буде контролювати питання зазначені в проекті рішення?

- ОСОБА_9 : Ми повинні розуміти, як здійснюється контроль. Важливі документи працівники підприємства не зможуть надати депутатам;

- ОСОБА_10 : запропонував контроль за виконанням рішення покласти на комісію з питань законності...;

- ОСОБА_11 : запропонував зняти питання з черги денної на доопрацювання.

42. Під час обговорення питання щодо складу комісії надійшли пропозиції від ОСОБА_10 та ОСОБА_12 , ОСОБА_13 про включення до комісії. ОСОБА_14 запропонувала обрати ОСОБА_8 , ОСОБА_9 - ОСОБА_1 , ОСОБА_1 - ОСОБА_6 .

43. Результати альтернативного голосування: ОСОБА_8 - за - 12; ОСОБА_1 - за - 7; ОСОБА_6 - за - 1. Кандидатура ОСОБА_8 на голову комісії набрала більшість.

44. За результатами голосування по 24 питання порядку денного про прийняття рішення «Про створення тимчасової контрольної комісії Тернівської міської ради з питань перевірки КП «ТЖКП» з урахуванням пропозицій ОСОБА_8 та ОСОБА_10 по тексту проекту рішення та запропонованого членства депутатів в комісії: не голосували - немає; проти - 12; утримались - немає; за - 12.

45. Рішенням Тернівської міської ради від 28.11.2019 № 874-53/VІІ «Про створення тимчасової контрольної комісії Тернівської міської ради з питань перевірки КП «ТЖКП», прийнятим відповідно до статей 26, 48 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Тернівська міська рада вирішила (а.с.4, 29, 53):

1) створити тимчасову контрольну комісію Тернівської міської ради з питань перевірки КП «ТЖКП» (далі - тимчасова контрольна комісія);

2) обрати персональний склад тимчасової контрольної комісії: голова тимчасової контрольної комісії - ОСОБА_8 , депутат Тернівської міської ради; члени тимчасової контрольної комісії: ОСОБА_15 депутат Тернівської міської ради; ОСОБА_1 , депутат Тернівської міської ради; ОСОБА_17, депутат Тернівської міської ради; ОСОБА_6 , депутат Тернівської міської ради; ОСОБА_12 , депутат Тернівської міської ради; ОСОБА_10, депутат Тернівської міської ради; ОСОБА_13, депутат Тернівської міської ради;

3) основними завданнями тимчасової контрольної комісії Тернівської міської ради визначити:

- контроль за дотриманням інтересів територіальної громади міста Тернівка при функціонуванні КП «ТЖКП»;

- контроль ефективності управління КП «ТЖКП»;

- контроль ефективності використання комунальної власності територіальної громади міста Тернівка КП «ТЖКП»;

- контроль проведення незалежної аудиторської перевірки фінансової звітності КП «ТЖКП» за останні 3 роки діяльності;

4) для виконання покладених на комісію завдань, комісія має право у десятиденний термін отримувати від виконавчих органів і структурних підрозділів Тернівської міської ради та КП «ТЖКП», документи, необхідні для виконання покладених на комісію завдань, а також заслуховувати необхідну інформацію;

5) визначити термін діяльності тимчасової контрольної комісії - шість місяців з дати створення;

6) тимчасова контрольна комісія має щомісячно звітувати перед Тернівської міською радою про результати своєї роботи;

7) попередній звіт за результатами роботи тимчасової контрольної комісії заслухати на пленарному засіданні Тернівської міської ради не пізніше тримісячного терміну з дня прийняття цього рішення;

8) матеріально-технічне, інформаційне та організаційне забезпечення роботи тимчасової контрольної комісії покласти на організаційний відділ Тернівської міської ради;

9) правове забезпечення роботи тимчасової контрольної комісії покласти на юридичний відділ виконавчого комітету Тернівської міської ради;

10) це рішення офіційно оприлюднити в газеті «Вісті Тернівки» та на офіційному сайті Тернівської міської ради;

11) контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника міського голови ОСОБА_16 та на постійну депутатську комісію з питань законності, охорони громадського порядку, захисту прав і законних інтересів громадян.

46. На адресу КП «ТМКП» 28.12.2.2019 за вх. № 1946 надійшов витяг з протоколу № 2 засідання ТКК від 19.12.2019, яким визначено Перелік документів, які необхідно надати членам ТКК для початку перевірки КП «ТЖКП» (а.с.59):

- перелік основних засобів підприємства, їх термін корисного використання, первісна та переоцінена їх вартість;

- інформація про нематеріальні активи підприємства згідно положення стандарту про бухгалтерський облік № 8;

- інформація про запаси підприємства згідно положення стандарту про бухгалтерський облік № 9;

- інформація про дебіторську заборгованість згідно положення стандарту про бухгалтерський облік № 10;

- інформація про зобов`язання підприємства згідно положення стандарту про бухгалтерський облік № 11;

- інформація про фінансові інвестиції згідно положення стандарту про бухгалтерський облік № 12;

- інформація про оренду приміщень, майна та обладнання згідно положення стандарту про бухгалтерський облік № 14;

- інформація про дохід підприємства згідно положення стандарту про бухгалтерський облік № 15;

- інформація про витрати підприємства згідно положення стандарту про бухгалтерський облік № 16;

- інформація про виплати працівникам підприємства згідно положення стандарту про бухгалтерський облік № 26;

- інформація про фінансові витрати підприємства згідно положення стандарту про бухгалтерський облік № 31;

- документ, за яким застосовується нарахування амортизації основних засобів (метод);

- механізм нарахування заробітної плати працівникам підприємства;

- витрати на утримання житла (нормативно-правові акти);

- витрати на утримання житла за 2 та 3 квартали 2019 року по видах наданих послуг (на поточний ремонт спільного майна, на технічне обслуговування внутрибудинкових систем та інші);

- витрати на утримання житла за 2 та 3 квартали 2019 року по видах наданих послуг (на поточний ремонт спільного майна, на технічне обслуговування внутрибудинкових систем та інші) з докладним переліком виконаних робіт по конкретних будинках. Перелік будинків буде надано додатково;

- всю цю інформацію надати за період 2019 року.

V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

47. Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначено Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР).

48. Виконавчі органи рад - це органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами (стаття 1 Закону № 280/97-ВР).

49. Міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами (стаття 10 закону № 280/97-ВР).

50. Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи (частина перша статті 11 Закону № 280/97-ВР).

51. Згідно із частиною п`ятою статті 16 Закону № 280/97-ВР від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

52. Відповідно до частини першої статті 17 Закону № 280/97-ВР відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

53. Органи місцевого самоврядування при здійсненні повноважень у сфері контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення можуть проводити перевірки на підприємствах, в установах та організаціях, що перебувають у комунальній власності відповідної територіальної громади.

54. Відповідно до пункту 2 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання як утворення і ліквідація постійних та інших комісій ради, затвердження та зміна їх складу, обрання голів комісій.

55. Сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради (стаття 46 Закону № 280/97-ВР).

56. Порядок створення та роботи тимчасових контрольних комісій ради врегульований статтею 48 Закону № 280/97-ВР.

57. Тимчасові контрольні комісії ради є органами ради, які обираються з числа її депутатів для здійснення контролю з конкретно визначених радою питань, що належать до повноважень місцевого самоврядування. Контрольні комісії подають звіти і пропозиції на розгляд ради (частина перша статті 48 Закону № 280/97-ВР).

58. Рішення про створення тимчасової контрольної комісії ради, її назву та завдання, персональний склад комісії та її голову вважається прийнятим, якщо за це проголосувало не менше однієї третини депутатів від загального складу ради (частина друга статті 48 Закону № 280/97-ВР).

59. Засідання тимчасових контрольних комісій ради проводяться, як правило, закриті. Депутати, які входять до складу тимчасової контрольної комісії, та залучені комісією для участі в її роботі спеціалісти, експерти, інші особи не повинні розголошувати інформацію, яка стала їм відома у зв`язку з її роботою.

60. Повноваження тимчасової контрольної комісії ради припиняються з моменту прийняття радою остаточного рішення щодо результатів роботи цієї комісії, а також у разі припинення повноважень ради, яка створила цю комісію.

61. Відповідно до частини одинадцятої статті 59 Закону № 280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації». Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України «Про доступ до публічної інформації», крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

62. Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес врегульований Законом України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VI (далі - Закон № 2939-VI).

63. Відповідно до частини першої статті 3 Закону № 2939-VI право на доступ до публічної інформації гарантується обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом.

64. Згідно з пунктом 1 частини першої статті 15 Закону № 2939-VI розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати:

- нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.

65. Інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов`язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п`яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації (частина друга статті 15 Закону № 2939-VI).

66. Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття (частина третя статті 15 Закону № 2939-VI).

67. Аудиторська діяльність - це незалежна професійна діяльність аудиторів та суб`єктів аудиторської діяльності, зареєстрованих у Реєстрі аудиторів та суб`єктів аудиторської діяльності, з надання аудиторських послуг, відповідно до Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» від 21.12.2017 № 2258-VIII (далі - Закон № 2258-VIII).

68. Відповідно до статті 40 Закону № 2258-VIII контроль якості аудиторських послуг суб`єктів аудиторської діяльності здійснюється шляхом проведення перевірки якості аудиторських послуг суб`єктів аудиторської діяльності щодо дотримання ними міжнародних стандартів аудиту, принципу незалежності, ефективності внутрішньої системи контролю якості аудиторських послуг, дотримання вимог цього Закону.

69. Контроль якості аудиторських послуг суб`єктів аудиторської діяльності, які мають право проводити обов`язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес, проводиться Інспекцією. Контроль якості аудиторських послуг суб`єктів аудиторської діяльності, які надають послуги із обов`язкового аудиту фінансової звітності (крім суб`єктів аудиторської діяльності, які мають право проводити обов`язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес), проводиться Аудиторською палатою України.

70. Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) врегульовані Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V).

71. Дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

72. Відповідно до статті 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

73. Заходи державного нагляду (контролю) - це планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

VІ. ОЦІНКА СУДУ

74. Надаючи оцінку доводам сторін, щодо правомірності оскаржуваного рішення, суд виходить із того, згідно частини першої статті 48 Закону № 280/97-ВР підставою для створення тимчасової контрольної комісії є наявність конкретно визначених радою питань, що належать до повноважень місцевого самоврядування, для здійснення контролю за якими міська рада створює таку комісію.

75. Наведення у пункті 1 оскаржуваного рішення у найменуванні тимчасової контрольної слів «з питань перевірки КП «ТЖКП», не є тотожнім визначенню радою кола питань, які необхідні для створення комісії.

76. Суд зазначає, що перевірка комунального підприємства не є питанням в розумінні частини першої статті 48 Закону № 280/97-ВР.

77. Таким чином, оскаржуваним рішенням не визначено коло питань, що належать до повноважень місцевого самоврядування, які поставлені перед комісією та з метою вирішення яких створюється комісія.

78. Обсяг повноважень місцевого самоврядування визначений главою 1 розділу ІІ Закону № 280/97-ВР.

79. Визначення завдань комісії є необхідним у відповідності із частиною другою статті 48 Закону № 280/97-ВР.

80. Згідно частини другої статті 17 та частини третьої статті 18 Закону № 280/97-ВР органи місцевого самоврядування при здійсненні повноважень у сфері контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення можуть проводити перевірки на підприємствах, в установах та організаціях, що перебувають у комунальній власності відповідної територіальної громади. Органи місцевого самоврядування з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади можуть виступати з ініціативою щодо перевірок, організовувати їх проведення, а при здійсненні повноважень у сфері контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення проводити перевірки на підприємствах, в установах та організаціях, що не перебувають у комунальній власності, а також фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників.

81. Суд зазначає, що комунальні підприємства є підконтрольними відповідним органам місцевого самоврядування згідно частини першої статті 17 Закону № 280/97-ВР, проте, контрольним комісіям не можуть делегуватись повноваження органів державної влади або відсутні у органу місцевого самоврядування повноваження, тобто комісії не можуть підмініняти собою контрольні (наглядові) функції державних органів або професійних установ (осіб), зокрема, аудиторів.

82. За відсутності визначення кола питань, з метою вирішення яких створена комісія, поставлені перед комісією завдання виявляються невизначеними, а повноваження комісії - необмеженими, що, зокрема, підтверджується вимогою до комунального підприємства згідно протоколу № 2 засідання ТКК від 19.12.2019 (а.с.59).

83. Надаючи оцінку доводам позивача щодо порушення процедури прийняття оскаржуваного рішення, зокрема недодержання вимог статті 15 Закону № 2939-VI, суд вважає їх обґрунтованими.

84. Оскаржуване рішення не є нормативно-правовим актом, та є актом індивідуальної дії.

85. Згідно із пунктом 1 частини першої статті 15 Закону № 2939-VI розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.

86. При цьому, проекти рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття (частина третя статті 15 Закону № 2939-VI).

87. Проект спірного рішення було оприлюднено на офіційному сайті ради 19.11.2019, на розгляд винесено та прийнято 28.11.2019, тобто без додержання встановленого законом строку - за 20 робочих днів до дати їх розгляду та прийняття на сесії ради.

88. Застереження щодо скорочених строків оприлюднення проектів актів, зокрема, - негайно після їх підготовки, передбачено частиною одинадцятою статті 59 Закону № 280/97-ВР, у випадках виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадках, передбачених законом.

89. Відповідачем не підтверджено прийняття оскаржуваного рішення в умовах надзвичайної ситуації або у невідкладному випадку, передбаченому законом.

90. З аналізу пункту 2 частини 1 статті 15 Закону № 2939-VI вбачається, що єдине виключення законодавцем з переліку таких, що підлягають оприлюдненню розпорядником інформації - це внутрішньоорганізаційні акті, однак, це стосується лише тих актів, що є прийнятими.

91. Наведена норма не містить відсутності обов`язку в частині оприлюднення усіх проектів індивідуальних актів, у тому числі внутрішньоорганізаційних, прийняття яких передбачається в майбутньому.

92. Таким чином, суд зазначає про порушення процедури прийняття оскаржуваного рішення.

93. Застосування наведених норм права відповідає правовим висновкам Верховного Суду, наведеним у постанові від 10.07.2019 у справі № 299/1914/17-а.

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

94. З системного аналізу матеріалів справи та наведених норм законодавства, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позову та наявність підстав для його задоволення, у зв`язку із чим покладає на відповідача понесені позивачем витрати на сплату судового збору.

95. Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

1. Адміністративний позов Комунального підприємства «Тернівське житлово-комунальне підприємство» (код ЄДРПОУ 31657751; вул. Маяковського, 29, м. Тернівка, Дніпропетровська область, 51500) до Тернівської міської ради (код ЄДРПОУ 33912428; вул. Пушкіна, 5а, м. Тернівка, Дніпропетровська область, 51500) про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення від 28.11.2019 № 874-53/VII «Про створення тимчасової контрольної комісії Тернівської міської ради з питань перевірки КП «ТЖКП», прийняте Тернівською міською радою.

3. Стягнути на користь Комунального підприємства «Тернівське житлово-комунальне підприємство» за рахунок бюджетних асигнувань Тернівської міської ради понесені судові витрати на сплату судового збору у розмірі 1 921 грн.

4. Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

5. Повне рішення складено 25.02.2020.

Суддя

І.О. Верба

Джерело: ЄДРСР 87858976
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку