open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 826/14243/18
Моніторити
Постанова /21.11.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /16.11.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /13.05.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.04.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /26.02.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /26.02.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.02.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.12.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.12.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /31.10.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /28.03.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /22.02.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /27.11.2018/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /23.10.2018/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /07.09.2018/ Окружний адміністративний суд міста Києва
emblem
Справа № 826/14243/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /21.11.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /16.11.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /13.05.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.04.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /26.02.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /26.02.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.02.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.12.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.12.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /31.10.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /28.03.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /22.02.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /27.11.2018/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /23.10.2018/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /07.09.2018/ Окружний адміністративний суд міста Києва

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 826/14243/18 Суддя (судді) першої інстанції: Пащенко К.С.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 лютого 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Ганечко О.М.,

суддів Кузьменка В.В.,

Шурка О.І.,

за участі секретаря судового засідання Біднячук Ю.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 31.10.2019 у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві, Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності міністерства внутрішніх справ України, третя особа - Департамент внутрішньої безпеки Національної поліції України, про визнання протиправними дій, зобов`язати вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА _1 звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ України та Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві, в якому, з урахуванням уточнення позовних вимог (остання редакція від 28.03.2019 ) просив:

- визнати протиправними дії МВС України про внесення змін до наказу МВС України від 04.02.2009 № 127 о/с в частині пільгового обрахування вислуги років, наказами МВС України № 244 о/с від 18.02.2009 та наказом МВС України від 09.04.2009 № 673 о/с. Зобов`язати МВС скасувати наказ МВС України № 244 о/с від 18.02.2009, як протиправний і такий, що не відповідає вимогам чинного законодавства. Скасувати наказ № 673 о/с від 09.04.2009 в частині пільгового обрахування вислуги років. Залишити зміни до наказу МВС України № 127 о/с від 04.02.2009 в частині звільнення за п. 64 «в» (через хворобу), згідно наказу МВС України від 09.04.2009 № 673 о/с, наказ МВС України від 04.02.2009 № 127 о/с в частині пільгового обрахування вислуги років - 26 років 00 місяців 20 днів залишити без змін;

- визнати протиправними дії Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України з виготовлення довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії з порушенням відповідного законодавства чинного станом на 1 січня 2016 року та подання її такою до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві за № 22/6-70651 від 14 березня 2018 року;

- зобов`язати директора Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України невідкладно виготовити та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві нову довідку про грошове забезпечення для перерахунку пенсії, з врахуванням складових відповідно до законодавства чинного станом на 1 січня 2016 року, а саме: посадового окладу, окладу за спеціальним званням, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, надбавки за виконання особливо важливих завдань, проведення оперативно-розшукової та оперативно-службової діяльності, надбавки за інформаційно-аналітичне забезпечення в розмірі та премії в середніх розмірах, які виплачувались за аналогічною посадою поліцейського (яку ОСОБА_1 займав перед звільненням з ОВС) відповідно до вимог чинного законодавства станом на 01.01.2016;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві невідкладно провести перерахунок пенсії з 1 січня 2016 року на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року, з врахуванням нової довідки про грошове забезпечення, яку надасть Департамент персоналу, освітньої та наукової діяльності МВС України;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві невідкладно провести перерахунок пенсії в період три роки з моменту подання позовної заяви 03.09.2015 року в зв`язку зі зміною пільгового обчислення вислуги років та підстав звільнення - «через хворобу» до початку перерахунку пенсії з 01.01.2016 та негайно розпочати виплату перерахованої пенсії.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 31.10.2019 у задоволенні позову відмовлено повністю.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі, при цьому, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, що призвело до неправильного вирішення справи.

У судовому засіданні апелянт підтримав у повному обсязі вимоги апеляційної скарги, просив їх задовольнити, надавши суду пояснення.

Представник Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності міністерства внутрішніх справ України у судовому засіданні заперечувала проти задоволення апеляційної скарги, просила залишити оскаржуване рішення без змін.

Представники Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві та Департаменту внутрішньої безпеки Національної поліції України у судовому засіданні також заперечували проти задоволення апеляційної скарги.

Заслухавши суддю доповідача, вислухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, з огляду на наступне.

Так, у відповідності до положень ч. 1 ст. 308 КАС України, справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в м. Києві, як отримувач пенсії, призначеної на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Пенсія призначена ОСОБА_1 з 31.01.2009.

31.03.2008 відповідно до наказу МВС України № 604 о/с ОСОБА_1 був прийнятий знову на службу в органи внутрішніх справ та призначений начальником відділу внутрішньої безпеки в Чернігівській області Служби внутрішньої безпеки Головного управління по боротьбі з організованою злочинністю. Вислуга років станом на 01.04.2008 складає 19 років 07 місяців 29 днів.

04.02.2009 відповідно до наказу МВС України № 127 о/с ОСОБА_1 було звільнено у запас за п. 64 «ж» (за власним бажанням). Вислуга на 20.01.2009 складає 20 років 05 місяців 22 дні, у пільговому обчисленні - 26 років 00 місяців 20 днів.

18.02.2009 відповідно до наказу МВС України № 244 о/с було внесено зміни до наказу МВС України від 04.02.2009 № 127 о/с у частині звільнення ОСОБА_1 , відповідно до яких уважати його звільненим у запас за п. 64 «а» (за віком) з вислугою років у пільговому обчисленні 21 рік 2 місяці 17 днів.

Відповідно до свідоцтва про хворобу від 12.03.2009 № 298, ОСОБА_1 має захворювання, пов`язане з проходженням військової служби в органах внутрішніх справ.

09.04.2009 наказом Міністерства внутрішніх справ України № 673 о/с було внесено зміни до наказу МВС України від 04.02.2009 № 127 о/с у частині звільнення, а саме уважати ОСОБА_1 звільненим у запас за п. 64 «б» (через хворобу) з вислугою років у календарному обчисленні - 20 років 6 місяців 2 дні, у пільговому - 21 рік 8 місяців 21 день.

19.02.2018 Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві за вих. № 5787/03/С-928 розглянуло заяву ОСОБА_1 та повідомило, що перерахунок пенсії останнього буде проведено після надходження коштів з Державного бюджету.

21.02.2018 Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України розглянув заяву ОСОБА_1 від 13.02.2018 та надіслав йому накази МВС України, які станом на 20.01.2009 визначали порядок пільгового обчислення вислуги років (вих. № 22/1/2-21аз).

14.03.2018 Департаментом персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України виготовлено довідку № 22/6-70651 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), відповідно до якої до складу грошового забезпечення ввійшли посадовий оклад, оклад за спеціальним званням, надбавка за стаж служби, надбавка за службу в умовах режимних обмежень та премія.

05.05.2018 Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України повідомив ОСОБА_1 (вих. № 22/1/1-С-0929), що відповідно до ст. 17 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», вислуга років для призначення пенсії у разі поновлення виплати пенсії після перерви в її одержанні, яка була раніше обчислена особі, яка має право на пенсію за цим законом, відповідно до законодавства, яке діяло на день попереднього звільнення цієї особи зі служби, перегляду не підлягає.

26.06.2018 ОСОБА_1 звернувся до МВС України із заявою про внесення змін до наказу МВС України від 18.02.2009 № 244 о/с в частині звільнення ОСОБА_1

11.07.2018 ОСОБА_1 звернувся до Міністерства внутрішніх справ України із заявою про видачу йому копії наказу про його звільнення № 127 о/с від 04.02.2009, а також наказів МВС України про внесенні змін до зазначеного наказу.

20.07.2018 Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України розглянув заяву ОСОБА_1 від 26.06.2018 та повідомив останнього, що відповідь з порушених питань вже надавалась.

30.07.2018 та 06.08.2018 ОСОБА_1 звернувся до Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України із заявами щодо належного розгляду його звернень від 18.04.2018, 26.06.2018, 09.07.2018, 12.07.2018 та 16.07.2018.

02.08.2018 Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України розглянув заяву ОСОБА_1 від 11.07.2018 та надіслав йому накази № 127 о/с від 04.02.2009 та № 244 о/с від 18.02.2009 (вих. № 22/1/2-С-1619).

09.08.2018 Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України повідомив ОСОБА_1 (вих. № 22/6-3955), що його звернення від 09.07.2018, 12.07.2018 та 30.07.2018 розглянуті. Так, для включення виплат, що фактично не встановлювалися та не виплачувалися поліцейським за січень 2016 року, до складу грошового забезпечення для перерахунку пенсії відсутні законні підстави.

16.08.2018 Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України розглянув заяву ОСОБА_1 від 06.08.2018 та повідомив останнього (вих. № 22/6-С-1761), що Департаментом надані детальні роз`яснення щодо обчислення вислуги років та визначення грошового забезпечення для перерахунку пенсії, а підстави для перегляду відсутні.

20.08.2018 ОСОБА_1 звернувся із заявою до Департаменту внутрішньої безпеки Національної поліції України, Національної поліції України та МВС України про видачу йому довідки про розмір надбавок та премій, що були йому фактично виплачені.

05.09.2018 Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві розглянуло заяву ОСОБА_1 від 20.08.2018 та повідомило останнього (вих. № 7173/02/С-4070/1), що розмір пенсії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.

05.09.2018 Департамент внутрішньої безпеки Національної поліції України повідомив ОСОБА_1 (вих. № С-1487/4201/04-18), що для видачі довідок та копій з пенсійної справи останньому варто звернутися до органів Пенсійного фонду України.

17.09.2018 Сектор з питань пенсійного забезпечення Національної поліції України повідомив ОСОБА_1 (вих. № С-129/48-2018), що розмір пенсії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.

01.10.2018 ОСОБА_1 звернувся до Національної поліції України та МВС України із заявою про надання йому довідки про середні розміри надбавок та премій, що фактично виплачені йому.

08.10.2018 ОСОБА_1 звернувся до Національної поліції України із заявою про надання завіреної довідки про розміри надбавок та премій, що фактично були йому виплачені за відповідною посадою у січні 2016 року.

08.10.2018 Департамент фінансово-облікової політики МВС України повідомив ОСОБА_1 (вих. № 15/2-С-784), що питання пенсійного забезпечення не належить до його повноважень.

16.10.2018 Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України повідомив ОСОБА_1 , що для отримання довідок що стосуються грошового забезпечення варто звертатися до Національної поліції України.

23.10.2018 Департамент фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку Національної поліції України розглянув звернення ОСОБА_1 та повідомив останньому (вих. № С-551/29/2/01-2018), що інформація про середній розмір грошового забезпечення за посадою начальник відділу, що не входить до складу управління Департаменту внутрішньої безпеки Національної поліції України у ДФЗБО Національної поліції відсутня.

25.10.2018 Департамент внутрішньої безпеки Національної поліції України розглянув заяву ОСОБА_1 від 08.10.2018 та повідомив останньому (вих. № С-1918/42-02/04-18), що для видачі довідок та копій з пенсійної справи останньому варто звернутися до органів Пенсійного фонду України.

Позивач, не погоджуючись з діями по внесенню змін до наказу № 127 від 04.02.2009 в частині зазначення пільгової вислуги років та бездіяльністю щодо перерахунку його пенсії, звернувся з позовом до суду.

Суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позовних вимог, виходив з наступного:

- до пільгової вислуги служба у відповідних підрозділах зараховується у тому разі, якщо особа перебувала на службі у відповідному підрозділі, а не загалом на службі в органах внутрішніх справ, після набрання чинності змінами до Порядку обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393, відповідно до яких, служба у відповідних підрозділах почала включатися до пільгового обчислення вислуги років. Тобто, сам факт перебування позивача на службі не є підставою для включення минулих періодів служби у підрозділах боротьби з економічною злочинністю, боротьби з незаконним обігом наркотиків, дільничних інспекторів міліції до пільгової вислуги;

- відповідно до ст. 17 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», вислуга років для призначення пенсії у разі поновлення виплати пенсії після перерви в її одержанні, яка була раніше обчислена особі, яка має право на пенсію за цим Законом, відповідно до законодавства, яке діяло на день попереднього звільнення цієї особи зі служби, перегляду не підлягає. 01.04.2008 позивач був знову прийнятий на службу до ОВС, а тому, у останнього виникла перерва в отриманні пенсії. Отже, при звільненні 20.01.2009 додатковий обрахунок вислуги років, у т.ч. і в пільговому обчисленні, був здійснений з моменту останньої дати прийняття (01.04.2008) до дати звільнення (20.01.2009), а підстав для перегляду вислуги років, розрахованої до 20.09.2004, немає;

- станом на січень 2016 року, надбавка за виконання особливо важливих завдань, надбавка за оперативно-розшукову діяльність, надбавка за інформаційно-аналітичне забезпечення та премія в розмірі 75% не виплачувалися, а тому, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач-1 правомірно не включив їх до складу грошового забезпечення, з якого підлягає здійсненню перерахунок розміру пенсії позивача;

- вказаний відповідачем-1 у довідці для перерахунку пенсії розмір премії 6,7% - є середнім розміром, що фактично виплачений за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, у зв`язку з чим, підстав для врахування премії у розмірі 75%, як вказує позивач, немає;

- у частині позовних вимог до пенсійного органу, суд першої інстанції вказав на те, що відповідач-2 не виконує, та не має права виконувати функцію щодо визначення складових грошового забезпечення та їх сум, а керується лише зазначеними у відповідній довідці показниками та складовими, з огляду на що, позовна вимога щодо проведення перерахунку та виплати пенсії, виходячи зі складу грошового забезпечення, яке не відображене у довідці № 22/6-70651 від 14.03.2018, задоволенню не підлягає;

- також, у частині вимог до пенсійного органу про зобов`язання невідкладно провести перерахунок пенсії за період три роки до моменту подання позовної заяви (03.09.2015-03.09.2018) у зв`язку зі зміною підстав звільнення - «через хворобу» та негайно розпочати виплату перерахованої пенсії, суд першої інстанції зазначив, що у матеріалах справи відсутні заяви позивача або докази подання інформації відповідачем-1 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві щодо змін, які були внесені до наказу про звільнення № 127 о/с від 04.02.2009 в частині звільнення за п. 64 «б» (через хворобу), а тому, оскільки відповідного рішення про зміну основного розміру пенсії з 53% на 58% або про відмову у такій зміні по суті не прийняте, позовна вимога в цій частині є передчасною.

З урахуванням вищенаведеного, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до положень ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Щодо позовних вимог, які стосуються внесення змін до наказу МВС України від 04.02.2009 № 127 о/с в частині звільнення та пільгового обрахування вислуги років.

Як вже зазначено вище, наказом МВС України № 127 о/с від 04.02.2009 позивача звільнено у запас за п. 64 «ж» (за власним бажанням). Вислуга на 20.01.2009 складає 20 років 05 місяців 22 дні, у пільговому обчисленні - 26 років 00 місяців 20 днів. У подальшому, до наказу МВС України № 127 о/с від 04.02.2009 було внесено зміни: наказом МВС України № 244 о/с від 18.02.2009 (звільнено за п. 64 «а» (за віком) з вислугою років у пільговому обчисленні 21 рік 2 місяці 17 днів), наказом МВС України № 673 о/с від 09.04.2009 (звільнено за п. 64 «б» (через хворобу) з вислугою років у календарному обчисленні - 20 років 6 місяців 2 дні, у пільговому - 21 рік 8 місяців 21 день).

Слід зазначити, що в межах розгляду даного спору, оскаржувані накази в частині підстав звільнення позивача за п. 64 «б» (через хворобу), з урахуванням того, що позивач має захворювання, пов`язане з проходженням військової служби в органах внутрішніх справ та самостійно надав зазначені документи для внесення відповідних змін до наказу про звільнення, не є спірними, а наданню правової оцінки підлягає лише питання щодо правомірності/протиправності дій МВС України в частині внесення змін до наказу № 127 о/с від 04.02.2009 щодо пільгового обрахування вислуги років позивача.

Правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, регулює Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Види служби, які зараховуються до вислуги років, визначено у ст. 17 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Відповідно до ст. 17-1 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно з ст. 17-2 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», обчислення вислуги років для призначення пенсії здійснюється, як правило, за послужним списком особової справи військовослужбовця, особи, яка має право на пенсію за цим Законом. Перелік документів, що підтверджують окремі періоди військової служби, служби в органах внутрішніх справ, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, які підлягають зарахуванню до вислуги років у календарному обчисленні або на пільгових умовах, визначається Кабінетом Міністрів України.

Порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393.

Деякі періоди служби зараховуються до вислуги років для призначення пенсій особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей, на пільгових умовах.

Періоди служби в пільговому обрахуванні, визначені п. 3 Порядку обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393, зокрема, пунктом «а» визначено види служби, які зараховуються - один місяць служби за три місяці, пунктом «б» - один місяць служби за два місяці, пунктом «в» - один місяць служби за півтора місяця, пунктом «г» - один місяць служби за сорок днів.

Відповідно до п. 62 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів Української СРСР від 29.07.1991 № 114, звільнення осіб рядового і начальницького складу зі служби провадиться: а) у запас Збройних Сил СРСР (з постановкою на військовий облік), якщо звільнені особи не досягли граничного віку, встановленого Законом СРСР «Про загальну військову повинність» для перебування в запасі осіб, які мають військові звання і за станом здоров`я придатні до військової служби; б) у відставку, якщо звільнені особи досягли граничного віку, встановленого Законом СРСР «Про загальну військову повинність» для перебування в запасі осіб, які мають відповідні військові звання або визнані військово-лікарськими комісіями непридатними за станом здоров`я до військової служби (із зняттям з військового обліку).

Слід зазначити, що при звільненні позивача з органів внутрішніх справ, згідно наказу № 127 о/с від 04.02.2009, йому було нараховано пільгове обчислення проходження служби в підрозділах карного розшуку, служби внутрішньої безпеки ГУБОЗ МВС України, служби боротьби з економічною злочинністю (наказ МВС України № 722 від 20.07.2006), служби боротьби з незаконним обігом наркотиків (наказ МВС України № 366 від 01.10.2007), служби дільничних інспекторів міліції (наказ МВС України № 250 від 29.05.2008).

Проте, після внесення змін до наказу № 127 о/с від 04.02.2009, наступними наказами № 244 та № 673, з пільгового обчислення років позивача була виключена служба дільничних інспекторів міліції, служба в підрозділі боротьби з незаконним обігом наркотиків, служба в підрозділі боротьби з економічною злочинністю.

При цьому, у судовому засіданні сторона відповідача не надала пояснень у частині суб`єкта ініціювання перегляду наказу № 127 о/с від 04.02.2009 щодо самостійно обрахованої відповідачем пільгової вислуги років позивача, а також наявності законних підстав для здійснення такого перегляду вже після припинення трудових відносин з позивачем.

Відповідно до змісту п. 2 наказу МВС України від 20.07.2006 № 722 «Про затвердження Переліку посад начальницького складу підрозділів боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справ, за якими зараховується час проходження служби на пільгових умовах з розрахунку один місяць служби за півтора місяця», вислуга років для призначення пенсій на пільгових умовах зараховується особам, зазначеним у п. 1 цього наказу, які перебували на службі після набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2005 № 497, при цьому таким особам на пільгових умовах зараховується весь час проходження служби на відповідних посадах.

Згідно п. 2 наказу МВС України від 01.10.2007 № 366 «Про затвердження Переліку посад начальницького складу підрозділів кримінальної міліції у справах неповнолітніх, кримінальної міліції у справах дітей, боротьби з незаконним обігом наркотиків, боротьби зі злочинами, пов`язаними з торгівлею людьми, органів внутрішніх справ, за якими зараховується час проходження служби на пільгових умовах з розрахунку один місяць служби за півтора місяця», вислуга років для призначення пенсій на пільгових умовах зараховується особам, зазначеним у пункті 1 цього наказу, які перебували на службі після набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2007 № 1144, при цьому, таким особам на пільгових умовах зараховується весь час проходження служби на відповідних посадах.

Також, відповідно до п. 2 наказу Міністерства внутрішніх справ України від 29.05.2008 № 250 «Про затвердження Переліку посад дільничних, старших дільничних інспекторів міліції та працівників підрозділів з керівництва дільничними інспекторами міліції (крім центрального апарату Міністерства внутрішніх справ), яким час проходження служби зараховується на пільгових умовах», до вислуги років на пільгових умовах зараховується служба у підрозділах служби дільничних інспекторів міліції міських, районних, міськрайонних управлінь та відділів, відділів (відділень, секторів, груп) спеціальної міліції: заступник начальника районного управління (відділу) - начальник відділу, відділення, сектору дільничних інспекторів міліції; заступник начальника районного управління (відділу) з керівництва дільничними інспекторами міліції; начальник відділу, відділення, сектору; заступник начальника відділу, відділення, сектору; старший інспектор; інспектор; старший дільничний інспектор міліції; дільничний інспектор міліції.

Суд першої інстанції, в оскаржуваному рішенні у даній частині позовних вимог дійшов до висновку про те, що до пільгової вислуги служба у відповідних підрозділах зараховується у тому разі, якщо особа перебувала на службі у відповідному підрозділі, а не загалом на службі в органах внутрішніх справ, після набрання чинності змінами до Порядку обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393, відповідно до яких служба у відповідних підрозділах почала включатися до пільгового обчислення вислуги років. Тобто, сам факт перебування позивача на службі не є підставою для включення минулих періодів служби у підрозділах боротьби з економічною злочинністю, боротьби з незаконним обігом наркотиків, дільничних інспекторів міліції до пільгової вислуги.

Колегія суддів вважає зазначений висновок суду першої інстанції помилковим, адже у всіх вказаних вище наказах зазначене конкретне коло осіб, яких стосується даний наказ і певні вимоги для наявності підстав його застосування - зазначені в них особи повинні входити до переліку посад за якими зараховується час проходження служби на пільгових умовах з розрахунку один місяць служби за півтора місяця та перебування на службі після набрання чинності постанов Кабінету Міністрів України по пільговому обрахунку вислуги років для вказаної категорії осіб. Так, у перелічених наказах мова йде про обов`язкову наявність двох складових: відповідність займаної посади визначеному переліку та перебування на службі після набрання чинності відповідної постанови КМУ, при цьому, зараховується за пільговими умовами весь час проходження служби на відповідних посадах. (а.с. 37-38, 39-40, 41-42 т. 2) Крім того, варто врахувати, що у даних наказах важливим є належність займаної позивачем посади до переліку, вказаному у відповідному наказі, а не зазначення назви відповідного підрозділу, адже їх структура та назви протягом певного періоду може зазнавати змін.

Тож, служба позивача в управліннях боротьби з економічною злочинністю припадає на період до 25.06.2005 (дата набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2005 № 497), служба в управліннях боротьби з незаконним обігом наркотиків припадає на період до 01.10.2007 (дата набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2007 № 1144), служба дільничних інспекторів міліції припадає на період до 06.07.2008 (дата набрання чинності наказом МВС України від 29.05.2008 № 250), а тому, весь час проходження позивачем служби на відповідних посадах має бути обрахований відповідно до пільгової вислуги років по зазначеним видам служби.

Крім того, колегія суддів приймає до уваги й те, що відповідачем у первинній редакції наказу № 127 від 04.02.2009 було правильно розраховано пільгову вислугу років позивача, проте, наступними змінами (накази № 244 та № 673), вже після фактичного припинення трудових відносин з позивачем та без наявних на те обгрунтованих підстав (відповідних доказів стороною відповідача не було надано), без повідомлення позивача про здійснення перерахунку пільгової вислуги років, що безперечно впливає на його права, було змінено розрахунок пільгової вислуги років.

Судом першої інстанції під час вирішення спору було також звернуто увагу на положення ст. 17 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», якими передбачено, що вислуга років для призначення пенсії у разі поновлення виплати пенсії після перерви в її одержанні, яка була раніше обчислена особі, яка має право на пенсію за цим Законом, відповідно до законодавства, яке діяло на день попереднього звільнення цієї особи зі служби, перегляду не підлягає.

Як вбачається із трудової книжки ОСОБА_1 , на момент звільнення з органів внутрішніх справ, яке відбулося 20.09.2004, безперервний стаж служби в ОВС складає 19 років 8 місяців 3 дні. Згідно наказу МВС України № 604 о/с про прийняття на службу ОСОБА_1 , вислуга років станом на 01.04.2008 складає 19 років 07 місяців 29 днів. 01.04.2008 ОСОБА_1 був знову прийнятий на службу до ОВС, а тому, за висновками суду першої інстанції, у останнього виникла перерва в отриманні пенсії. Отже, при звільненні 20.01.2009 додатковий обрахунок вислуги років, у т.ч. і в пільговому обчисленні, був здійснений з моменту останньої дати прийняття (01.04.2008) до дати звільнення (20.01.2009), а підстав для перегляду вислуги років, розрахованої до 20.09.2004, немає.

З даного приводу, колегія суддів вважає за необхідне вказати на те, що перерва в одержанні пенсії у позивача настала внаслідок поновлення його на службі, який з цього моменту вважається діючим співробітником органів МВС України, та на якого розповсюджуються всі діючі на той момент соціальні гарантії. Таким чином, на момент прийняття наказів, що передбачали право співробітників МВС України, за умови відповідності запропонованому переліку посад та перебування на службі, на пільговий обрахунок вислуги років, а тому, на переконання колегії суддів, у даному випадку, посилання на приписи ст. 17 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», є помилковими, оскільки вони передбачають, насамперед, певний запобіжник для пенсіонерів, яким призначена пенсія довічно, від наступних змін до законодавства, які погіршують становище даної особи, або по-іншому врегульовують правовідносини.

З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає, що позовні вимоги в частині визнання протиправними дій МВС України щодо внесення змін до наказу МВС України від 04.02.2009 року № 127 о/с щодо пільгового обрахунку вислуги років, наказами МВС України № 244 о/с від 18.02.2009 та від 09.04.2009 року № 673 о/с, є обгрунтованими та підлягають задоволенню. Також, як похідні, підлягають задоволенню вимоги про зобов`язання МВС України скасувати накази МВС України № 244 о/с від 18.02.2009 та № 673 о/с від 09.04.2009 року в частині пільгового обрахунку вислуги років.

Щодо позовних вимог про визнання дій Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України з виготовлення довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії незаконними, колегія суддів зазначає таке.

Спірні правовідносини між сторонами щодо порядку та умов перерахунку раніше призначених пенсій військовослужбовцям, в тому числі особам, які перебували на службі в органах внутрішніх справ, регулюються нормами Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей», постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Відповідно до положень ч. 3 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (до внесення змін Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей»), усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Отже, підставою для проведення перерахунку пенсії, є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

Згідно змісту п. 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45, перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом (далі - особи), або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», встановлено структуру та розміри грошового забезпечення поліцейських. При цьому, передбачені постановою розміри грошового забезпечення для поліцейських є більшими у порівнянні із розмірами грошового забезпечення колишніх працівників органів внутрішніх справ виходячи із яких їм призначалась (перераховувалась) пенсія.

29.12.2015 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей», відповідно до якого ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» після частини другої доповнили новою частиною такого змісту: «перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських».

Відповідно до абз. 2 п. 15 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Національну поліцію» (в редакції Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей» від 23.12.2015 № 900-VIII), за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

Відповідно до п. 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45, на підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.

Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.

Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Відповідно до п. 24 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 № 3-1, про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії.

Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5).

Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

За приписами вищенаведених нормативно-правових актів вбачається, що у Міністерства внутрішніх справ України був обов`язок протягом 5 днів повідомити Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій відповідній категорії військовослужбовців.

Тобто, законодавством дійсно передбачено, що Пенсійний фонд України отримує вказану інформацію в 5-денний строк від силових органів. Разом з тим, якщо органом державної влади вищого рівня прийнято рішення про збільшення відповідних виплат і Головному управлінню пенсійного фонду вже відомо про таке рішення, то воно за зверненням пенсіонера з заявою про перерахунок пенсії, повинно діяти згідно з вищезазначеним Порядком, склавши та надіславши до відповідного органу список для отримання відповідної довідки.

Під час розгляду даного спору по суті в суді першої інстанції було встановлено, що МВС України тільки 03.02.2017, у відповідності до п. 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45, направило Пенсійному фонду України повідомлення про підстави для перерахунку пенсії позивачу (вих. № 1461/05/22-2017).

Отже, Міністерство внутрішніх справ України, як уповноважений структурний підрозділ, повідомило Пенсійний фонд України про зміни грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, які мають право на пенсію за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 03.02.2017, в той час, як Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей» набрав чинності 29.12.2015, а тому, в цій частині має місце протиправна бездіяльність відповідача-1, яка не є предметом розгляду цієї справи.

14.03.2018 за № 22/6-70651 МВС України було надано органам Пенсійного фонду України довідку про розмір грошового забезпечення позивача, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), відповідно до якої до складу грошового забезпечення, з якого обраховується пенсія, ввійшли посадовий оклад, оклад за спеціальним званням, надбавка за стаж служби, надбавка за службу в умовах режимних обмежень - 15% та премія 6,7%. Натомість, надбавка за виконання особливо важливих завдань, надбавка за проведення оперативно-розшукової та оперативно-службової діяльності, надбавка за інформаційно-аналітичне забезпечення та премія у повному розмірі в довідку від 14.03.2018 № 22/6-70651 не ввійшли.

Згідно п. 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45, додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

Таким чином, висновок суду першої інстанції про те, що станом на січень 2016 року надбавка за виконання особливо важливих завдань, надбавка за оперативно-розшукову діяльність, надбавка за інформаційно-аналітичне забезпечення та премія в розмірі 75% не виплачувались, а тому, відповідач-1 правомірно не включив їх до складу грошового забезпечення, з якого підлягає здійсненню перерахунок розміру пенсії позивача, є цілком обгрунтованим.

У частині висновків суду першої інстанції про правомірність обрахунку в довідці премії у розмірі 6,7%, колегія суддів враховує те, що відповідно до листа Національної поліції України від 12.03.2018 № 2866/09/48-2018, середній розмір премії, що фактично виплачений за відповідною посадою, у січні 2016 року складає 6,7%, що є середнім розміром, що фактично виплачений за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, що узгоджується зі змістом п. 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45, у зв`язку з чим, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що підстав для врахування премії у розмірі 75%, як вказує позивач, немає, а тому, позовні вимоги щодо визнання протиправними дій Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України з виготовлення довідки про грошове забезпечення № 22/6-70651 від 14.03.2018 для перерахунку пенсії з порушенням законодавства чинного станом на 01.01.2016 задоволенню не підлягають, як і похідні, про зобов`язання виготовити та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві нову довідку про грошове забезпечення з урахуванням посадового окладу, окладу за спеціальним званням, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, надбавки за виконання особливо важливих завдань, проведення оперативно-розшукової та оперативно-службової діяльності, надбавки за інформаційно-аналітичне забезпечення та премії.

Колегія суддів не може погодитись із доводами апелянта про неправомірність зазначення у довідці розміру премії у меншому, ніж він отримував розмірі, а саме 6,7% замість 54,94%, оскільки вказаний відповідачем розмір премії є середнім розміром, що фактично виплачено за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, що узгоджується зі змістом абзацу 5 пункту 5 Порядку перерахунку пенсій, у зв`язку з чим підстав для врахування премії у розмірі 54,94% немає.

Приведені вище висновки суду узгоджуються із висновками Верховного Суду, викладеними у рішенні від 12.03.2018 у зразковій справі № 802/2196/17-а, яке залишено без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 12.12.2018, та які відповідно до приписів частини 3 статті 291 КАС України, повинні враховуватися судом при ухваленні рішень в типових справах.

Посилання апелянта на надану третьою особою згідно вимог ухвали суду про витребування доказів інформацію, в якій, на переконання апелянта, підтверджується середній розмір премії за прирівняною посадою у розмірі 54,94%, є помилковими, адже, на запит суду, було надано інформацію про середні розміри надбавок та премії, що фактично сплачені за січень 2016 року (а.с. 243-245 т. 1), що не є тотожнім середньому розміру сплачених премій, та включає також розмір у відсотках виплачених надбавок. Натомість, при визначенні середнього розміру премій, що фактично сплачені за січень 2016 року, необхідно враховувати інформацію з листа МВС «Про окремі питання підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України довідок про грошове забезпечення для перерахунку пенсій».

Щодо позовних вимог позивача про перерахунок пенсії відповідачем-2, колегія суддів враховує що, пенсія позивачу перерахована згідно приписів Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45, на підставі довідки, що видана державним органом, з якого позивач був звільнений зі служби, а питання не включення спірних сум додаткових видів грошового забезпечення до довідки не відноситься до повноважень/компетенції пенсійного органу, на якого покладено обов`язок призначення та перерахунку пенсій на підставі наданих йому підприємствами, установами та організаціями довідок про розмір грошового забезпечення пенсіонерів, які вже містять види грошового забезпечення та відповідну їх суму, що враховуються під час призначення/перерахунку пенсії, з огляду на що, пенсійний орган не має права виконувати функцію щодо визначення складових грошового забезпечення та їх сум, керуючись лише зазначеними у відповідній довідці складовими.

Отже, позовні вимоги в цій частині також не підлягають задоволенню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві невідкладно провести перерахунок пенсії за період три роки до моменту подання позовної заяви (03.09.2015-03.09.2018), у зв`язку зі зміною підстав звільнення - «через хворобу» та негайно розпочати виплату перерахованої пенсії, колегія суддів звертає увагу на таке.

Судом першої інстанції досліджено, що 04.02.2009 відповідно до наказу МВС України № 127 о/с ОСОБА_1 було звільнено у запас за п. 64 «ж» (за власним бажанням).

18.02.2009 відповідно до наказу МВС України № 244 о/с було внесено зміни до наказу МВС України від 04.02.2009 № 127 о/с у частині звільнення ОСОБА_1 , відповідно до яких уважати його звільненим у запас за п. 64 «а» (за віком).

09.04.2009 наказом Міністерства внутрішніх справ України № 673 о/с було внесено зміни до наказу МВС України від 04.02.2009 № 127 о/с у частині звільнення, а саме уважати ОСОБА_1 звільненим у запас за п. 64 «б» (через хворобу).

Відповідно до положень п. «а» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», пенсії за вислугу років призначаються в таких розмірах, зокрема, особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, які мають вислугу 20 років і більше (пункт «а» статті 12): за вислугу 20 років - 50 процентів, а звільненим у відставку за віком або за станом здоров`я - 55 процентів відповідних сум грошового забезпечення (стаття 43); за кожний рік вислуги понад 20 років - 3 проценти відповідних сум грошового забезпечення.

Як вбачається із розрахунку пенсії за вислугу років ОСОБА_1 , що міститься в матеріалах справи, основний розмір пенсії позивача складає 53%, натомість, оскільки до наказу про звільнення було внесено зміни щодо підстави звільнення, то основний розмір пенсії має складати 58%.

Відповідно до п. 23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 № 3-1, пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

Натомість, у матеріалах справи відсутні заяви позивача або докази подання інформації відповідачем-1 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві щодо змін, які були внесені до наказу про звільнення № 127 о/с від 04.02.2009 в частині звільнення за п. 64 «б» (через хворобу), на що, правильно звернув увагу суд першої інстанції в оскаржуваному рішенні, що у свою чергу, вказує на відсутність підстав для задоволення позовних вимог в цій частині, оскільки рішення пенсійним органом про зміну основного розміру пенсії з 53% на 58% або про відмову у такій зміні не приймалось (доказів наявності рішення про задоволення/відмову в задоволенні заяви суду не надано).

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України, передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, доводи апеляційної скарги частково спростовують висновки суду першої інстанції в частині позовних вимог про визнання протиправними дій МВС України щодо внесення змін до наказу МВС України від 04.02.2009 № 127 о/с щодо пільгового обрахунку вислуги років, наказами МВС України № 244 о/с від 18.02.2009 та від 09.04.2009 року № 673 о/с, та зобов`язання МВС України скасувати накази МВС України № 244 о/с від 18.02.2009 та № 673 о/с від 09.04.2009 року в частині пільгового обрахунку вислуги років. Колегія суддів, за наслідком розгляду апеляційної скарги, дійшла висновку про те, що суд першої інстанції при вирішенні спору в цій частині дійшов до помилкових висновків, внаслідок неправильного застосування норм матеріального права. Натомість, оскаржуване рішення в іншій частині є законним та підлягає залишенню без змін.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

У відповідності до п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального права, що призвели до помилкового вирішення спору в частині позовних вимог, а тому, рішення суду першої інстанції у відповідній частині необхідно скасувати та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити частково. У іншій частині оскаржуване рішення підлягає залишенню без змін.

Оскільки, колегія суддів дійшла до висновків про наявність підстав для часткового скасування рішення суду першої інстанції та задоволення позовних вимог, наявні підстави для розподілу судових витрат на сплату судового збору, що понесені позивачем при поданні позовної заяви та апеляційної скарги (пропорційно до частини задоволених позовних вимог), згідно з приписами ст. ст. 139, 322 КАС України. Таким чином, підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності міністерства внутрішніх справ України судовий збір за подання позовної заяви та апеляційної скарги у розмірі 1762,00 грн. (за одну вимогу немайнового характеру, яку задоволено та апеляційну скаргу в цій частині)

Керуючись ст. ст. 139, 243, 250, 315, 317, 321, 322, 325, 328 - 331 КАС України, суд,

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити частково.

Рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 31.10.2019 скасувати в частині відмови в задоволенні позовних вимог про визнання протиправними дій МВС України про внесення змін до наказу МВС України від 04.02.2009 № 127 о/с в частині пільгового обрахування вислуги років, наказами МВС України № 244 о/с від 18.02.2009 та наказом МВС України від 09.04.2009 № 673 о/с. та зобов`язання МВС скасувати наказ МВС України № 244 о/с від 18.02.2009, як протиправний і такий, що не відповідає вимогам чинного законодавства, скасувати наказ № 673 о/с від 09.04.2009 в частині пільгового обрахування вислуги років та залишити зміни до наказу МВС України № 127 о/с від 04.02.2009 в частині звільнення за п. 64 «в» (через хворобу), згідно наказу МВС України від 09.04.2009 № 673 о/с, наказ МВС України від 04.02.2009 № 127 о/с в частині пільгового обрахування вислуги років - 26 років 00 місяців 20 днів залишити без змін.

Прийняти нову постанову, якою адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві, Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ України, третя особа - Департамент внутрішньої безпеки Національної поліції України, про визнання протиправними дій, зобов`язати вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії МВС України в частині внесення змін до наказу МВС України від 04.02.2009 № 127 о/с щодо пільгового обрахування вислуги років ОСОБА_1 , наказами МВС України № 244 о/с від 18.02.2009 та наказом МВС України від 09.04.2009 № 673 о/с.

Зобов `язати МВС України скасувати наказ МВС України № 244 о/с від 18.02.2009 та наказ № 673 о/с від 09.04.2009 в частині пільгового обрахунку вислуги років ОСОБА_1 , залишивши зміни до наказу МВС України № 127 о/с від 04.02.2009 в частині звільнення за п. 64 «в» (через хворобу), згідно наказу МВС України від 09.04.2009 № 673 о/с та наказ МВС України від 04.02.2009 № 127 о/с в частині пільгового обрахування вислуги років - 26 років 00 місяців 20 днів без змін.

У іншій частині рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 31.10.2019 - залишити без змін.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ України судовий збір у розмірі 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні).

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена, з урахуванням положень ст. 329 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя О.М. Ганечко

Судді В.В. Кузьменко

О.І. Шурко

Повний текст постанови складено 26.02.2020.

Джерело: ЄДРСР 87831434
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку