open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

У Х В А Л А

про забезпечення адміністративного позову

25 лютого 2020 року місто Київ №640/3875/20

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Літвінової А.В., розглянувши заяву представника ОСОБА_1 про забезпечення позову в адміністративній справі

за позовом

ОСОБА_1 , ОСОБА_2

до

Міністерства енергетики та захисту довкілля України

треті особи про

Приватне акціонерне товариство «Укргідроенерго», Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, Кабінет Міністрів України, Голова Наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» ОСОБА_5, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 визнання протиправними та скасування наказів від 27.11.2019 №451, від 28.11.2019 №456, від 03.01.2020 №4,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА _1 звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою до Міністерства енергетики та захисту довкілля України, треті особи: Приватне акціонерне товариство «Укргідроенерго», Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, Кабінет Міністрів України, Голова Наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» ОСОБА_5, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про визнання протиправними та скасування наказу Міністерства енергетики та захисту довкілля України «Про припинення повноважень членів наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» від 27.11.2019 №451, наказу Міністерства енергетики та захисту довкілля України «Про оголошення конкурсного відбору на заміщення вакантних посад членів наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» від 28.11.2019 №456, наказу Міністерства енергетики та захисту довкілля України «Про обрання членів наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» від 03.01.2020 №4.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.02.2020 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі №640/3875/20.

ОСОБА_2 звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою до Міністерства енергетики та захисту довкілля України, треті особи: Приватне акціонерне товариство «Укргідроенерго», Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, Кабінет Міністрів України, Голова Наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» ОСОБА_5, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про визнання протиправними та скасування наказу Міністерства енергетики та захисту довкілля України «Про припинення повноважень членів наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» від 27.11.2019 №451, наказу Міністерства енергетики та захисту довкілля України «Про оголошення конкурсного відбору на заміщення вакантних посад членів наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» від 28.11.2019 №456, наказу Міністерства енергетики та захисту довкілля України «Про обрання членів наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» від 03.01.2020 №4.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.02.2020 (суддя Мазур А.С.) відкрито спрощене позовне провадження у справі №640/3868/20.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.02.2020 у справі №640/3875/20, об`єднано адміністративні справи №640/3875/20 та №640/3868/20 в одне провадження, присвоєно об`єднаним справам №640/3875/20.

Разом із тим, представником ОСОБА_1 через канцелярію суду 24.02.2020 було подано заяву про забезпечення шляхом зупинення дії наказу Міністерства енергетики та захисту довкілля України «Про припинення повноважень членів наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» від 27.11.2019 №451 та наказу Міністерства енергетики та захисту довкілля України «Про обрання членів наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» від 03.01.2020 №4.

Як вбачається з заяви про забезпечення позову, підставою для звернення ОСОБА_1 до суду із відповідною заявою стали наступні обставини.

Наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України «Про припинення повноважень членів наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» від 27.11.2019№451 припинено повноваження Кальніченко Валентини Анатоліївни як члена наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» як представника держави.

Надалі Міністерство енергетики та захисту довкілля України видано наказ «Про обрання членів наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» від 03.01.2020 №4, пунктом 1 вказаного наказу передбачено: «Обрати членами наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» ОСОБА_3 та ОСОБА_4 як представників держави».

Звернувшись до суду з даною заявою, представником ОСОБА_1 вказано на очевидну протиправність наказу Міністерства енергетики та захисту довкілля України «Про припинення повноважень членів наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго»» від 27.11.2019 №451 та наказу Міністерства енергетики та захисту довкілля України «Про обрання членів наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» від 03.01.2020 №4, оскільки вказані накази прийнято за відсутності відповідних повноважень у Міністерства енергетики та захисту довкілля України та з грубим порушенням порядку обрання та призначення членів наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго».

Відповідно до частини першої статті 154 Кодексу адміністративного судочинства України заява про забезпечення позову розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа або до якого має бути поданий позов, не пізніше двох днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи.

Згідно з приписами статті 154 Кодексу адміністративного судочинства України клопотання про забезпечення позову розглянуто без повідомлення учасників справи в порядку письмового провадження.

Згідно з частиною другою статті 150 Кодексу адміністративного судочинства України забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:

1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або

2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 151 Кодексу адміністративного судочинства України позов може бути забезпечено зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта.

Забезпечення позову по суті - це обмеження суб`єктивних прав, свобод та інтересів відповідача або пов`язаних з ним інших осіб з метою забезпечення реалізації в майбутньому актів правосуддя і задоволених вимог позивача (заявника).

Тобто, прийняття такого рішення доцільно та можливе лише в разі наявності достатньо обґрунтованого припущення, що невжиття таких заходів може в майбутньому ускладнити виконання судового рішення чи привести до потреби докласти значні зусилля для відновлення прав позивача.

Відповідно, розгляд заяв про забезпечення позову здійснюється з урахуванням доказів, наданих позивачем на підтвердження своїх вимог, суд повинен пересвідчитися, зокрема, в тому, що між сторонами дійсно виник спір та існує реальна загроза невиконання чи утруднення виконання можливого рішення суду про задоволення позову, з`ясувати обсяг позовних вимог, дані про особу відповідача, а також відповідність виду забезпечення позову, який просить застосувати особа, котра звернулася з такою заявою, позовним вимогам.

У випадку звернення сторони з вимогою про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, заявник повинен обґрунтувати причини звернення з такою вимогою та надати відповідні докази, які б підтверджували факт існування реальної загрози його правам, свободам та інтересам.

Крім того, суд звертає увагу, що згідно Рекомендації №R (89) 8 про тимчасовий судовий захист в адміністративних справах, прийнятій Комітетом Міністрів Ради Європи 13 вересня 1989 року рішення про вжиття заходів тимчасового захисту може, зокрема, прийматися у разі, якщо виконання адміністративного акта може спричинити значну шкоду, відшкодування якої неминуче пов`язано з труднощами, і якщо на перший погляд наявні достатньо вагомі підстави для сумнівів у правомірності такого акта.

Таким чином, суд, розглядаючи заяву про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, з огляду на докази, надані стороною по справі для підтвердження своїх вимог, має пересвідчитись, зокрема, у тому, що існує реальна загроза невиконання рішення суду чи суттєва перешкода у такому виконанні, позов слід забезпечити саме у такий спосіб, про який просить позивач, такий спосіб є співмірним обсягу позовних вимог, позивач має легітимну мету забезпечити саме захист своїх прав та інтересів від неправомірних дій відповідача.

Так, представником ОСОБА_1 в заяві про забезпечення позову наголошено на тому, що відповідно до пункту 4.1. Статуту Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго», затвердженого наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 11.12.2018 №625, засновником Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» є держава в особі Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, що є правонаступником Міністерства палива та енергетики України. Єдиним акціонером Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» є держава в особі Міністерства енергетики та вугільної промисловості України. Управління корпоративними правами держави у статутному капіталі Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» здійснює Міністерство енергетики та вугільної промисловості України.

Міністерство енергетики та вугільної промисловості України в межах своїх повноважень, передбачених Статутом, призначило ОСОБА_2 та ОСОБА_1 членами наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» як представників держави своїм наказом «Про призначення членів наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» від 19.07.2019 №317 за результатами конкурсного відбору на посади незалежних членів наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» та на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.07.2019 №544-р. Повноваження членів Наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго», призначених 19.07.2019, тривають до 19.07.2022.

Незважаючи на зазначене, Міністерством енергетики та захисту довкілля України видано наказ від 27.11.2019 №451, яким припинило повноваження ОСОБА_2 та ОСОБА_1 - членів наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» як представників держави.

Надалі, Міністерством енергетики та захисту довкілля України видано наказ від 03.01.2020 №4, яким обрало членами наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» ОСОБА_3 та ОСОБА_4 як представників держави.

Відтак, представник позивача вважає, що вказані накази від 27.11.2019 №451 та від 03.01.2020 №4 видані за відсутності у Міністерства енергетики та захисту довкілля України повноважень на видачу відповідних наказів.

У заяві про забезпечення позову заявником звернуто увагу, що Статут Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» та Положення про Наглядову раду Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго», затверджений наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 10.05.2019 №207, наділяють членів Наглядової ради широким колом повноважень.

Відповідно до пункту 8.10.26 Статуту рішення Наглядової ради приймаються простою більшістю голосів членів Наглядової ради, які беруть участь у її засіданні та мають право голосу, за винятком випадків, передбачених цим Статутом. Підпунктами 8.10.19.1-8.10.19.34 пункту 8.10.19 Статуту та пунктом 5.3. Положення про Наглядову раду визначений перелік питань, вирішення яких належить до виключної компетенції Наглядової ради, які стосуються діяльності Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго», Генерального директора, розміщення та викупу цінних паперів, трудових відносин з працівниками, відокремлених підрозділів, фінансової діяльності, страхування та багато інших важливих для організації та забезпечення належної діяльності Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» питань та ін.

Відповідно до пункту 5.5 Положення про Наглядову раду члени Наглядової ради мають право, зокрема, отримувати повну, достовірну та своєчасну інформацію про Товариство, необхідну для виконання своїх функцій, ззнайомитись із документами Товариства та отримувати їх копії.

Позивач наголошує, що очевидно протиправний наказ №4 надає підстави ОСОБА_3 та ОСОБА_4 виконувати повноваження членів наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго».

Таким чином, представник позивача зазначає, що наявна очевидна небезпека та ризик того, що протягом розгляду даної справи протиправно обрані члени Наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» ОСОБА_3 та ОСОБА_4 приступлять до виконання повноважень як члени Наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго`та вчинятимуть дії, які можуть призвести до невідворотних негативних наслідків.

Також, у заяві про забезпечення позову зазначено, що у разі вчинення будь-яких дій ОСОБА_3 та ОСОБА_4 як членами Наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» та задоволення позову у даній справі щодо визнання протиправним та скасування оскаржуваного наказу №4, позивачу доведеться знову звертатися до суду та оскаржувати відповідні дії ОСОБА_3 та ОСОБА_4

Відповідно до частини четвертої статті 10 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, використовуються для ідентифікації юридичної особи або її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, фізичної особи - підприємця, у тому числі під час провадження ними господарської діяльності та відкриття рахунків у банках та інших фінансових установах.

Судом встановлено, що відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» у розділі «Перелік засновників (учасників) юридичної особи, у тому числі частки кожного із засновників (учасників); прізвище, ім`я, по батькові, якщо засновник - фізична особа; найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код юридичної особи, якщо засновник - юридична особа» вказано: «Міністерство енергетики та вугільної промисловості України».

Також, судом встановлено, що редакцією Статуту Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго», затвердженого наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 11.12.2018 №625, на яку відповідач посилається в оскаржуваних наказах, передбачено, що засновником Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» є держава в особі Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, що є правонаступником Міністерства палива та енергетики України. Єдиним акціонером Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» є держава в особі Міністерства енергетики та вугільної промисловості України. Управління корпоративними правами держави у статутному капіталі Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» здійснює Міністерство енергетики та вугільної промисловості України.

Відповідно до пункту 3.15 Положення про Наглядову раду Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго», затвердженого наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 10.05.2019 №207, у разі дострокового припинення члена Наглядової ради Вищий орган призначає нового члена Наглядової ради на період до закінчення повноважень Наглядової ради.

Відповідно до пункту 11 Порядку визначення та затвердження кандидатур представників держави, які призначаються до наглядових рад державних унітарних підприємств, і тих, які беруть участь у загальних зборах та обираються до наглядових рад господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 року №143, представник держави, обраний (призначений) до складу наглядової ради, може бути відкликаний відповідним рішенням суб`єкта управління. Нова кандидатура представника держави до складу наглядової ради визначається відповідно до цього Порядку.

Відповідно до пункту 2 Порядку проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2008 року №777 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2019 року №927) підставою для оголошення конкурсного відбору керівника підприємства (далі - конкурсний відбір) є рішення (наказ) міністерства, який виконує функцію з управління підприємством, державним господарським об`єднанням, державною холдинговою компанією, іншою державною господарською організацією.

Відповідно до пункту 10 Порядку визначення та затвердження кандидатур представників держави, які призначаються до наглядових рад державних унітарних підприємств, і тих, які беруть участь у загальних зборах та обираються до наглядових рад господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 року №143, суб`єкт управління своїм рішенням призначає представника держави до наглядової ради особливо важливого для економіки підприємства, товариства, у статутному капіталі якого 100 відсотків акцій (часток) належать державі, або пропонує відповідну кандидатуру до обрання згідно із законодавством до складу наглядової ради товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, як представника акціонера.

Відповідно до Положення про Міністерство енергетики та захисту довкілля України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 січня 2015 року №32 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 18 вересня 2019 року №847) Міністерство енергетики та вугільної промисловості України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи наведене, суд приходить до висновку про те, що невжиття заходів забезпечення адміністративного позову може істотно ускладнити чи унеможливити ефективний захист або поновлення порушених прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, що, у відповідності до вимог статті 150 Кодексу адміністративного судочинства України, є самостійною підставою для вжиття судом заходів забезпечення адміністративного позову.

Таким чином, суд визнає обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню частково, подану представником ОСОБА_1 заяву про забезпечення позову.

Враховуючи викладені в заяві про забезпечення позову обставини, наявність спірних правовідносин, суд приходить до висновку про те, що є підстави для вжиття судом заходів забезпечення адміністративного позову у порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Щодо способу забезпечення позову, на думку суду, достатнім, допустимим і належним способом, який дозволить зберегти існуюче становище до завершення розгляду справи по суті позовних вимог, є вжиття заходів забезпечення шляхом зупинення дії Наказу Міністерства енергетики та захисту довкілля України «Про обрання членів наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» від 03.01.2020 №4 до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі.

При цьому, встановлення таких заходів забезпечення адміністративного позову до вирішення судом спору у даних правовідносинах, не зумовлює фактичного вирішення спору по суті, а спрямоване лише на збереження існуючого становища до завершення розгляду справи.

Керуючись статтями 150-154, 157, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

УХВАЛИВ:

1. Заяву представника ОСОБА_1 про забезпечення позову задовольнити частково.

2. Зупинити дію наказу Міністерства енергетики та захисту довкілля України «Про обрання членів наглядової ради Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» від 03.01.2020 №4.

3. В іншій частині заяви - відмовити.

4. Дана ухвала підлягає негайному виконанню згідно з частиною першою статті 156 Кодексу адміністративного судочинства України.

5. Дана ухвала може бути пред`явлена до виконання у порядку та спосіб, встановлені Законом України "Про виконавче провадження", у строк до 25 лютого 2023 року.

6. Стягувачами у виконавчому провадженні, відкритому на підставі даної ухвали, є:

- ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ),

- ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ).

Боржником у виконавчому провадженні, відкритому на підставі даної ухвали, є:

- Міністерство енергетики та захисту довкілля України (03035, м. Київ, вул. Митрополита Василя Липківського, буд. 35, код ЄДРПОУ: 37552996)

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею, відповідно до статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України і може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 292-297 Кодексу адміністративного судочинства України, із урахуванням положень пункту 15.5 Перехідних положень (Розділу VII) Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Літвінова А.В.

Джерело: ЄДРСР 87830393
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку