open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Копія

Справа № 560/4034/19

РІШЕННЯ

іменем України

17 лютого 2020 року

м. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Тарновецького І.І.

за участю:

секретаря судового засідання Бачок О.В. представника позивача - Федькина О.А., представника відповідача - Подлевського О.М.

розглянувши адміністративну справу за позовом КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області про визнання протиправними та скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" звернулось до суду з позовом до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення № 248 від 18 жовтня 2019 року про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку із тимчасовою втратою працездатності у частині повернення коштів, що були виплачені ОСОБА_1 , в сумі 2841 грн. 64 коп., а також в частині сплати пов`язаних з цим коштами штрафних санкцій в розмірі 50 відсотків від вказаної суми, що становить 1420 грн. 82 коп.;

- визнати протиправним та скасувати рішення №11 від 27 листопада 2019 року про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що не погоджується з рішенням відповідача про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку із тимчасовою втратою працездатності у частині повернення коштів та рішенням №11 від 27 листопада 2019 року про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, а саме: щодо наявності правопорушення передбаченого ч. 1 ст. 34, ч. 1 ст. 31, пункту 1 частини 4 статті 19 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV в редакції Закону України від 28.12.2014 № 77-VІІІ, а також п. 4.1 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом МОЗ від 13.11.2001 №455, за наслідками яких КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" повинно повернути кошти, що були виплачені ОСОБА_1 , в сумі 2841 грн. 64 коп. Також позивач зазначає, що законодавчо обґрунтованих причин відмовити працівнику в надані допомоги по тимчасовій непрацездатності у позивача не було, при цьому на підставі наявних документів у позивача, сумніві з того, що документи є дійсними і людина дійсно мала зазначені захворювання не було. Вважає, що обставини, які стали причиною для прийняття вищезазначеного рішення відповідача, не ґрунтуються на нормах закону, є припущенням і міркуванням окремих посадових осіб відповідача, а тому просить задовольнити адміністративний позов.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.12.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито спрощене позовне провадження у справі та вирішено розгляд справи проводити у судовому засіданні без виклику сторін.

На адресу суду від відповідача 27.12.2019 надійшов відзив в якому останній зазначає, що не погоджується з позовними вимогами, оскільки вважає, що рішення, які винесені відповідачем є такими, що відповідають нормам чинного законодавства, та прийняті згідно законодавчо визначеної процедури без будь-яких порушень закону.

Ухвалою суду від 28.01.2020 суд перейшов до розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

В судовому засіданні представник позивача, підтримав позовні вимог, просив їх задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача проти заявлених позовних вимог заперечив, просив відмовити в їх задоволенні в повному обсязі.

Заслухавши вступні пояснення представників сторін, дослідивши позовну заяву, відзив на позовну заяву та оцінивши усі наявні в матеріалах справи належні та допустимі докази у їх взаємозв`язку та сукупності суд дійшов наступних висновків.

Суд встановив, що КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" зареєстроване, як юридична особа, код ЄДРПОУ 21312761, місцезнаходження: 29000, Хмельницька область, Хмельницький район, с. Ружичанка, вул. Визволителів, 3.

На підставі направлення №32 від 05.09.2019, Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області проведено планову перевірку дотримання страхувальником вимог законодавства у сфері загальнообовязкового державного соціального страхування, за наслідками якої складено відповідний акт перевірки від 30.09.2019 №38.

Проведеною перевіркою виявлені порушення встановленого порядку витрачання страхових коштів та несвоєчасне їх повернення, які знайшли своє відображення в акті перевірки №38 від 30.09.2019 року.

Згідно змісту акту перевірки від 30.09.2019 №38 відповідачем встановлено наступні порушення:

- здійснено оплату листка непрацездатності, який виданий з порушенням вимог законодавства України (застрахованій особі, яка була звільнена від роботи протягом 4-х місяців безперервно з дня настання тимчасової непрацездатності 23.01.2017 року, лікуючим лікарем видано листок непрацездатності без направлення хворого на огляд МСЕК) - листок непрацездатності серія АДЗ №281650 з 21.04. по 11.06.2017 виданий на ім`я ОСОБА_2 (порушено ч. 1 ст. 31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 №1105 (надалі Закон №1105), п. 4.1. Інструкції Про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність від 12.11.2001 №455);

- допомогу по тимчасовій непрацездатності застрахованій особі, яка протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку мала страховий стаж менше шести місяців, обчислено виходячи з нарахованої заробітної плати без обмеження розміром мінімальної заробітної плати - листок непрацездатності серія АДЗ №128433 з 06.02 по 17.02.2018 року виданий на ім`я ОСОБА_3 (порушено п. 1 ч. 4 ст. 19 Закону №1105);

- загальна сума витрат, які здійснені з порушення встановленого порядку витрачання страхових коштів склала 3031,20 грн.;

- факт несвоєчасного повернення страхових коштів на загальну суму 792,85 грн. (після трьох днів, з дня самостійного виявлення помилки) по листку непрацездатності, який виданий на ім`я ОСОБА_4 (порушено п. 4 ч. 1 ст. 34 Закону №1105 України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування". Так, помилка страхувальником виявлена 26.04.2018, а кошті повернуто лише 07.05.2018 - 541,59 грн. та 15.05.2018 в сумі 251,26 грн.

Акт перевірки №38 від 30.09.2019 підписаний керівництвом Хмельницького обласного госпіталю ветеранів війни 30.09.2019.

КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" не погодилося з висновками, викладеними в Акті перевірки та, в порядку, визначеному підпунктом 3.13.4. Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженої постановою Правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22 грудня 2010 року № 29, направило на адресу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області заперечення до Акту перевірки з нормативним обґрунтуванням неправомірності викладених в ньому висновків.

18.10.2019 за результатами розгляду акту перевірки першим заступником начальника Управління винесено рішення від 18.10.2019 №248 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яким визначено суму страхових коштів які підлягають поверненню на рахунок органу Фонду в таких розмірах: неправомірні витрати - 3031, 20 грн.;

штрафні санкції в розмірі 50% неправомірно витрачених сум страхових коштів - 1515,60 грн.

штрафні санкції в розмірі 10% коштів Фонду (792,85 грн.), які отримані страхувальником та повернуті до Фонду понад триденний термін з дня виявлення несвоєчасного повернення коштів Фонду, - 79, 29 грн.;

пеня в розмірі 7,57 грн., що складає 0,1% від суми несвоєчасно повернутих страхових коштів - 792, 85 грн.

Загальна сума страхових коштів, які підлягають поверненню склала 4633,66 грн.

27.11.2019 відповідачем за несвоєчасне повернення коштів Фонду в сумі 4633,66 грн. прийнято рішення № 11 про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, згідно якого до позивача застосовано штраф за несвоєчасне повернення страхових коштів - 463,37 грн., пеня - 88,04 грн.

Не погоджуючись з вищевказаними рішеннями відповідача КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" звернулося до суду з даним позовом.

Судом встановлено та не заперечується сторонами по справі, що спірним є один листок непрацездатності, а саме серія АДЗ №281650 з 21.04. по 11.06.2017 виданий на ім`я ОСОБА_2 , що є порушенням ч. 1 ст. 31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 №1105 (надалі Закон №1105), п. 4.1. Інструкції Про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність від 12.11.2001 №455).

Враховуючи викладене, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закони України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» № 1105-XIV від 23 вересня 1999 року.

Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Відповідно до частини 1 статті 9 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» основними завданнями Фонду та його робочих органів є: 1) реалізація державної політики у сферах соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, медичного страхування; 2) надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг відповідно до цього Закону; 3) профілактика нещасних випадків; 6) здійснення перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам, у тому числі на підставі інформації з електронного реєстру листків непрацездатності; 7) здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду; 8) аналіз та прогнозування надходження коштів від сплати єдиного внеску.

Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань зокрема здійснює контроль за використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи (пункт 6 частини 2 статті 9 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування»).

У відповідності до пунктів 4, 5, 6 частини 1 статті 10 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» фонд має право:

- отримувати необхідні пояснення (у тому числі в письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки;

- накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону;

- вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування.

Разом з тим, Фонд зобов`язаний зокрема: забезпечувати фінансування та виплачувати матеріальне забезпечення, страхові виплати і надавати соціальні послуги, передбачені цим Законом; здійснювати контроль за дотриманням порядку використання страхувальником страхових коштів; вживати заходів щодо раціонального використання коштів і забезпечення фінансової стабільності Фонду; контролювати правильність витрат за соціальним страхуванням, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань соціального страхування; стягувати надміру виплачені кошти з юридичних і фізичних осіб у встановленому законом порядку; вести облік і звітність щодо страхових коштів.

Відповідно до часини 2 статті 1 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» терміни «застрахована особа», «страхувальники» та «роботодавці» вживаються у цьому Законі у значеннях, наведених у Законі України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» .

Страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок (пункт 10 частини 1 статті 1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування».

Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок.

Частиною 5 статті 15 закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» роботодавець несе відповідальність за: 1) порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення; 2) несвоєчасне подання або неподання відомостей, встановлених цим Законом; 3) подання недостовірних відомостей про використання коштів Фонду; 4) шкоду, заподіяну застрахованим особам або Фонду внаслідок невиконання або неналежного виконання обов`язків, визначених цим Законом.

Відповідно до частини 6 статті 15 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.

Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.

Своєчасно не сплачені фінансові санкції та адміністративні штрафи стягуються із страхувальника в дохід Фонду в порядку, встановленому законом (частина 7 статті 15 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування»).

Порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, порядок прийняття рішень за результатами перевірок та процедуру оскарження рішень за результатами перевірок встановлено Інструкцією про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедури оскарження, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22 грудня 2010 року №29 (далі по тексту Інструкція №29 від 22 грудня 2010 року).

Згідно з розділом 1 Інструкції №29 від 22 грудня 2010 року, ця інструкція розроблена відповідно до Законів України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» встановлює порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, порядок прийняття рішень за результатами перевірок та процедуру оскарження рішень за результатами перевірок.

Абзацом другим пункту 2 частини 1 статті 1 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» страхові випадки за соціальним страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності - подія, з настанням якої виникає право застрахованої особи, членів її сім`ї або іншої особи на отримання відповідно до цього Закону матеріального забезпечення або соціальних послуг.

Відповідно до частини першої статті 19 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України.

Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), якщо інше не передбачено законом.

Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 16 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» застраховані особи мають право на отримання у разі настання страхового випадку матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, передбачених цим Законом.

Допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу), у разі настання в неї одного з страхових випадків.

Частиною 1 статті 31 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» визначено, що підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.

Порядок і умови видачі, продовження та обліку документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, здійснення контролю за правильністю їх видачі визначає Інструкція про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян затверджена Наказом Міністерства охорони здоров`я України N 455 від 13 листопада 2001 року (далі Інструкція № 455 від 13 листопада 2001 року).

Підпунктом 1.1 пункту 1 Інструкції № 455 від 13 листопада 2001 року тимчасова непрацездатність працівників засвідчується листком непрацездатності.

Тобто, підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.

Підпунктом 1.4.1 підпункту 1.4 пункту 1 Інструкції №455 від 13 листопада 2001 року право видачі листків непрацездатності зокрема надається лікуючим лікарям державних і комунальних закладів охорони здоров`я.

Відповідно до підпункту 1.7 пункту 1 Інструкції № 455 від 13 листопада 2001 року видача та продовження документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність, здійснюються тільки після особистого огляду хворого лікуючим лікарем (фельдшером), про що робиться відповідний запис у медичній карті амбулаторного чи стаціонарного хворого з обґрунтуванням тимчасової непрацездатності.

Відповідно до змісту Акту перевірки, відповідачем встановлено, що позивачем здійснено оплату листка непрацездатності, який виданий з порушенням вимог законодавства України (застрахованій особі, яка була звільнена від роботи протягом 4-х місяців безперервно з дня настання тимчасової непрацездатності 23.01.2017 року, лікуючим лікарем видано листок непрацездатності без направлення хворого на огляд МСЕК) - листок непрацездатності серія АДЗ №281650 з 21.04. по 11.06.2017 виданий на ім`я ОСОБА_2 , чим порушено ч. 1 ст. 31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 №1105 (надалі Закон №1105), п. 4.1. Інструкції Про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність від 12.11.2001 №455.

Суд не погоджується з такою позицією контролюючого органу та прийнятим на підставі цього рішенням, оскільки оформлений листок непрацездатності є первинним документом, документом суворої звітності, який відповідно до Інструкції № 455 від 13 листопада 2001 року заповнюється лікарем.

Відповідно до статті 61 Конституції України юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.

За правилами підпункту 8.3 пункту 3 Інструкції № 455 від 13 листопада 2001 року відповідальність за порушення порядку видачі та заповнення документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, згідно з законодавством України несуть лікарі.

В матеріалах справи наявна копія листка непрацездатності, доданого позивачем до справи.

В ході дослідження листка непрацездатності, судом встановлено, що надана позивачем копія листка непрацездатності серії АДЗ №281650 з 21.04. по 11.06.2017 виданого на ім`я ОСОБА_2 , недоліків не містить та листок непрацездатності оформлено відповідно до вимог Інструкції №532, відповідно був достатньою підставою для виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності та підлягав оплаті не пізніше 10 календарних днів.

Окрім того, суд зазначає, що відповідно до п. 1 ст. 31 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.

Також суд звертає увагу на те, що відповідно до пункту 1.1 Положення про комісію (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, установи, організації, затвердженого постановою Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності № 25 від 23 червня 2008 року (далі по тексту Положення № 25 від 23 червня 2008 року).

Відповідно до пункту 2.2 Положення № 25 від 23 червня 2008 року Комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства зобов`язана:

- приймати рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг;

- приймати рішення про відмову в призначенні матеріального забезпечення, про припинення виплати його (повністю або частково), розглядати підставу і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг;

- здійснювати контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення застрахованим особам роботодавцем за рахунок коштів Фонду як за власною ініціативою, так і у зв`язку із зверненням застрахованих осіб;

- вживати заходів по своєчасному наданню на підприємстві застрахованим особам матеріального забезпечення та соціальних послуг за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням;

- брати участь у перевірках, що здійснюються на підприємстві робочими органами відділень Фонду з питань правильності використання страхових коштів, надавати контролюючим органам необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірок;

- здійснювати заходи по усуненню виявлених комісією (уповноваженим) із соціального страхування підприємства та контролюючими органами порушень з питань надання матеріального забезпечення та соціальних послуг, використання страхових коштів.

Тобто, такий перелік обов`язків Комісії є вичерпним.

Суд наголошує на тому, що комісією повинно бути здійснено перевірку на помилки та дефекти у заповненні листка непрацездатності з технічної сторони, а також наявності виправлень, або повноти інформації (щодо страхувальника, застрахованої особи) тощо.

Заповнення листка непрацездатності, як здійснення свої професійної діяльності, обов`язок лікаря, через що і відповідальність покладена на останнього.

Повноважень при перевірці правильності заповнення листка непрацездатності щодо граф які стосуються професійної діяльності саме лікаря, у Комісії із соціального страхування підприємства відсутні.

Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань зокрема проводять розслідування страхових випадків (пункт 2 частини 2 статті 9 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування»).

Таким чином, суд приходить до висновку про те, що у разі якщо Комісія із соціального страхування підприємства буде здійснювати розслідування страхових випадків та встановлювати обставини протиправних дій лікаря то, Комісія буде підміняти повноваження органу завданням якого є такий контроль.

Дискреційні повноваження - це комплекс прав і зобов`язань представників влади як на державному рівні, так і на регіональному, у тому числі представників суспільства, яких уповноважили діяти від імені держави чи будь-якого органу місцевого самоврядування, що мають можливість надати повного або часткового визначення і змісту, і виду прийнятого управлінського рішення. Також ця особа може вибирати рішення у передбачених для конкретних ситуацій нормативно-правових актах або схожих документах.

Діючим законодавством позивач не наділений повноваженнями щодо здійснення контролю за достовірністю інформації, яка відображається лікарем у листку непрацездатності.

Отже, аналізуючи викладену вище норму закону суд дійшов висновку, що в обов`язки комісії з соціального страхування закладу, зокрема КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради", не входить перевірка обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності.

Суд погоджується із твердженням представника позивача щодо того, що комісія з соціального страхування, перевіряючи правильність оформлення конкретного листка непрацездатності, перевіряє його відповідність вимогам Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я № 455 від 13.11.2011, однак не володіє медичною документацією, історією хвороби кожного працівника та не зобов`язана досліджувати всі обставини тимчасової непрацездатності працівників, а виходячи з інформації, що наявна в одному листку непрацездатності не може зробити висновок щодо загальної тривалості хвороби працівника, та необхідності направлення його на МСЕК, оскільки такими повноваженнями наділений лікуючий лікар, яким видано листок непрацездатності, що дає підстави зробити висновок про те, що ні керівник закладу, ні комісія з соціального страхування ХОГВВ не може нести відповідальності за порушення порядку видачі листка непрацездатності лікарями іншого медичного закладу.

Стаття 23 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» визначає підстави для відмови в наданні допомоги по тимчасовій непрацездатності, зокрема допомога по тимчасовій непрацездатності не надається: 1) у разі одержання застрахованою особою травм або її захворювання при вчиненні нею злочину; 2) у разі навмисного заподіяння шкоди своєму здоров`ю з метою ухилення від роботи чи інших обов`язків або симуляції хвороби; 3) за час перебування під арештом і за час проведення судово-медичної експертизи; 4) за час примусового лікування, призначеного за постановою суду; 5) у разі тимчасової непрацездатності у зв`язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння або дій, пов`язаних з таким сп`янінням; 6) за період перебування застрахованої особи у відпустці без збереження заробітної плати, творчій відпустці, додатковій відпустці у зв`язку з навчанням.

Враховуючи положення вищезазначеної статті суд дійшов до висновку, що жодна із підстав не стосується відсутності направлення на МСЕК, внаслідок чого у позивача не було підстав не виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_2 .

Як зазначалося вище, відповідно до статті 16 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», застраховані особи мають право, окрім іншого, на отримання у разі настання страхового випадку матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, передбачених цим Законом.

Отже, наявність чи відсутність направлення на МСЕК у листку непрацездатності не заперечує виникнення у ОСОБА_2 страхового випадку.

Отже суд приходить до висновку про те, що рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області № 248 від 18.10.2019 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку із тимчасовою втратою працездатності в частині повернення коштів, що виплачені ОСОБА_2 , в розмірі 2841,64 грн., та застосованих до Хмельницького обласного госпіталю ветеранів війни Хмельницької обласної ради фінансових санкцій, а саме штрафу в сумі 1420,82 грн., який визначений у розмірі 50% коштів; штрафу в сумі 60,33 грн., який визначений у розмірі 10% коштів Фонду, та пені в сумі 7,38 грн., розрахованої в розмірі 0,1 % від суми несвоєчасно повернутих коштів є протиправним та підлягає скасуванню.

Стосовно позовних вимог позивача про визнання протиправним та скасування рішення №11 від 27 листопада 2019 року про застосування до КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, суд зазначає.

Дане рішення винесено за несвоєчасне повернення коштів Фонду на підставі рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області № 248 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку із тимчасовою втратою працездатності.

Враховуючи, що рішення № 248 підлягає частковому скасуванню на загальну суму 4330,17 грн., то рішення №11 про застосування фінансових санкцій, підлягає скасуванню на суму 433,02 грн. - штрафу за несвоєчасне повернення страхових коштів та пені на суму 82,27 грн.

Як зазначено у ч. 6 ст. 19 Господарського кодексу України, органи державної влади і посадові особи зобов`язані здійснювати інспектування та перевірки діяльності суб`єктів господарювання неупереджено, об`єктивно і оперативно, дотримуючись вимог законодавства, поважаючи права і законні інтереси суб`єктів господарювання.

У ст. 19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як зазначено у ч. 1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню. Доводи позивача та відповідача частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Згідно із ч. 3 ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Оскільки суб`єктом владних повноважень у справі було Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області, то з бюджетних асигнувань цього органу повинні бути присуджені позивачу судові витрати, документально підтверджені у сумі 3591 грн. 30 коп. (пропорційно до задоволених позовних вимог).

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 9, 77, 132, 143, 243-246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області № 248 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку із тимчасовою втратою працездатності в частині повернення коштів, що виплачені ОСОБА_2 , в розмірі 2841,64 грн., та застосованих до Хмельницького обласного госпіталю ветеранів війни Хмельницької обласної ради фінансових санкцій, а саме штрафу в сумі 1420,82 грн., який визначений у розмірі 50% коштів; штрафу в сумі 60,33 грн., який визначений у розмірі 10% коштів Фонду, та пені в сумі 7,38 грн., розрахованої в розмірі 0,1 % від суми несвоєчасно повернутих коштів.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області № 11 від 27.11.2019 про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, в частині застосованого до Хмельницького обласного госпіталю ветеранів війни Хмельницької обласної ради штрафу за несвоєчасне повернення страхових коштів на суму 433,02 грн., та пені на суму 82,27 грн.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" судовий збір в сумі 3591 грн. 30 коп., за рахунок бюджетних асигнувань Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 21 лютого 2020 року

Позивач:

КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" (вул. Визволителів, 3, с. Ружичанка, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 21312761)

Відповідач:

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області (вул. Проскурівська, 18, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29013 , код ЄДРПОУ - 41316723)

Головуючий суддя

/підпис/

І.І. Тарновецький

Згідно з оригіналом

Суддя

І.І. Тарновецький

Джерело: ЄДРСР 87797568
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку