ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.02.2020 Справа № 908/3537/19
м.Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі судді Азізбекян Тетяни Анатоліївни, при секретареві судового засідання Вака В.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи № 908/3537/19
за позовом: Публічного акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго" в особі Запорізьких міських електричних мереж (вул. Волгоградська, буд. 25, м. Запоріжжя, 69035, ідентифікаційний код 00130926)
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" (вул. Перемоги, буд. 131В, м. Запоріжжя, 69035, ідентифікаційний код 41279924)
про стягнення 25274,06 грн. боргу за недораховану електричну енергію
За участю представників:
від позивача: Кібітлевська А.Ф., адвокат, довіреність № 35 від 01.01.2020,
від відповідача: не прибув
СУТЬ СПОРУ:
Публічне акціонерне товариство "Запоріжжяобленерго" в особі Запорізьких міських електричних мереж звернулось до Господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" про стягнення 25274,06 грн. боргу за недораховану електричну енергію.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.12.2019 наведену вище позовну заяву передано для розгляду судді Азізбекян Т.А.
Ухвалою суду від 26.12.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/3537/19 за правилами спрощеного позовного провадження, присвоєно справі номер провадження 24/228/19. Судове засідання призначено на 21.01.2020
Ухвалою суду від 21.01.2020 вирішено справу № 908/3537/19 розглядати за правилами загального позовного провадження зі стадії відкриття провадження у справі. Відкрито підготовчого провадження, продовжити строк підготовчого провадження на тридцять днів - до 25.03.2020 та відкладено підготовче судове засідання на 05.02.2020.
24.01.2020 на адресу суду від відповідача надійшов відзив, в обґрунтування якого зазначив, що відповідач є лише управителем, а не балансоутримувачем будинку, та виступає від імені співвласників житлового будинку. У зв`язку з цим відповідач вважає, що відповідальність за стан електроустановок будинку несуть співвласники цього будинку, які є споживачами електричної енергії, що поставляється до будинку. Крім того, відповідач зауважив, що позивачем не надано всіх додатків до договору про постачання електричної енергії №14425, зокрема додатків №8 та № 9 "Акт розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін", які зазначені в п. 9.1 договору. Також, на думку відповідача, акт про порушення № 00001528 від 04.06.2019 не може вважатися дійсним в силу норми п. 8.2.5 ПРРЕЕ та засвідчувати обставини, які зафіксовані в ньому. Відповідач зауважує, що акт про порушення підписаний ПАТ "Запоріжжяобленерго" як представником постачальника, яким позивач не є. На думку відповідача, позивач мав підписати акт як представник оператора системи розподілу. Зазначає, з 01.01.2019 у позивача анульована ліцензія на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії, а відносини позивача з відповідачем регулюються договором про розподіл електричної енергії, в якому позивач визначений оператором системи, а не постачальником електричної енергії. В акті про порушення відсутній запис про відмову представника споживача підписати акт. Крім того, акт не підписано двома незаінтересованими особами. У зв`язку з цим, на думку відповідача, вказаний акт про порушення не є дійсним та не може бути доказом у справі. Просить суд у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
31.01.2020 позивачем надані суду письмові аргументи на доводи відповідача, в яких позивач вважає, що обставини, викладені відповідачем, необґрунтовані, надумані, містять інше міркування відповідача та його особисту думку. Позивач, зокрема зазначає, що на виконання рішення ЗМР від 01.09.2017 № 520 та для забезпечення електропостачання багатоквартирних житлових будинків, що передані в управління ТОВ «Місто для людей Запоріжжя», яке у розумінні Правил є «споживачем електричної енергії», було укладено договір про постачання електричної енергії з ПАТ «Запоріжжяобленерго», за умовами якого Споживач зобов`язаний утримувати електроустановку у належному технічному стані, не допускати порушення Правил та несе відповідальність за невиконання або неналежне виконання взятих на себе зобов`язань. Щодо порядку складення акту про порушення, позивач зазначив, що його складено з дотриманням чинного законодавства, в присутності представника споживача, в акті зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил, та вихідні дані, необхідні для визначення обсягу необлікованої електричної енергії. Також позивач вказує, що за своєю правовою природою акт про порушення є лише фіксацією факту порушення, він є одним з доказів у справі і може бути спростований відповідачем, чого відповідач не зробив. Дефекти акту не спростовують факту порушення Правил. Акт про порушення і протокол засідання комісії лише фіксують порушення і є доказами у справі, навіть якщо вони містять ті чи інші дефекти; дефекти акту не спростовують факту порушення. Об`єкт, на якому було виявлене порушення відповідно до умов укладеного договору, відноситься до відповідальності відповідача, факт порушення встановлений, а дефекти акту не спростовують факту порушення Правил.
Відповідно до ст. 222 ГПК України здійснювалося повне фіксування судового засідання 05.02.2020 за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Судом перевірені повноваження присутнього в судовому засіданні представника позивача.
Учасник процесу оголосив про обізнаність прав та обов`язків, викладених у статтях 42, 46 Господарського процесуального кодексу України.
Відводів складу суду не заявлено.
Позивач підтримав вимоги у повному обсязі, в обґрунтування яких зазначив, що 04.06.2019 при здійсненні технічної перевірки електроустановки встановлено, що споживач при користуванні електричною енергією за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дніпровське шосе, 24 порушив: п. 5.5.5 ПРРЕЕ, підключення до електричної мережі, що не є власністю оператора системи розподілу струмоприймачів поза розрахунковими засобами обліку електричної енергії без порушення схеми обліку. Підключення виконано відкрито в розподільчому щитку сьомого підїзду першого поверху, по мережі 0,22 кВольт. Дане порушення виявлено під час проведення технічної перевірки. У зв`язку з виявленим порушенням та відповідно до п. 8.2.5 ПРРЕЕ було складено акт про порушення ПРРЕЕ від 04.06.2019 за №00001528. 01.08.2019 на засіданні комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ Енергопостачальником було прийнято рішення про застосування до Споживача оперативно-господарської санкції за порушення ним ПРРЕЕ, а саме, затверджено розрахунок недоврахованої електричної енергії по Акту № 00001528 від 04.06.2019 у розмірі 10380 кВт.год. на загальну суму у розмірі 25 274,06 грн., що оформлено протоколом від 01.08.2019, яку позивач просить стягнути в примусовому порядку. Позов заявлено на підставі ст. ст. 193, 216 Господарського кодексу України, ст. ст. 15, 16, 526, 610 Цивільного кодексу України, Правил роздрібного ринку електричної енергії, які затверджені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 №312, п. 2.9 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, яка затверджена постановою НКРЕ від 04.05.2006 № 562.
Відповідач в судове засідання не прибув, свою правову позицію виклав у поясненнях від 22.01.2020, які надійшли до суду 24.01.2020.
В засіданні 05.02.2020 судом, в порядку ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Суд повідомив строк виготовлення повного тексту рішення та роз`яснив порядок і строк його оскарження.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представника позивача, суд
ВСТАНОВИВ:
04.06.2019 представниками ПАТ "Запоріжжяобленерго" в особі ЗМЕМ (керівник групи Стасілович С.В., інженер з технічного аудиту Гущин С.Ю.). за участю уповноваженої особи споживача Гончар Т.І. проведено перевірку електроустановок багатоквартирного житлового будинку за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дніпровське шосе, 24.
За результатами проведеної перевірки складено Акт про порушення № 00001528 від 04.06.2019, відповідно до якого перевіркою виявлено порушення пунктів п, п. 5.5.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі за текстом скорочено - ПРРЕЕ), затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, а саме: підключення до електричної мережі, що не є власністю оператора системи розподілу, струмоприймачів поза розрахунковими засобами обліку без порушенням схеми обліку. Підключення виконано відкрито в розподільчому щитку сьомого підїзду першого поверху по мережі 0,22 кВольт.
Акт про порушення № 00001528 від 04.06.2019 підписаний двома уповноваженими представниками позивача Стасілович С.В. та Гущин С.Ю. Представник споживача не скористався своїм правом, щодо підписання акту про порушення, як і правом внести до нього свої пояснення, зауваження або мотиви своєї відмови.
Додатком до акту є Схема електропостачання від 04.06.2019 (Додаток №1), в якій відображено точки самовільного підключення.
Як зазначає позивач, враховуючи, що у червні 2019 року було здійснено перевірку об`єктів ТОВ «Місто для людей Запоріжжя», за результатом чого було складено 25 актів про порушення, керівництвом ПАТ «Запоріжжяобленерго» та ТОВ «Місто для людей Запоріжжя» за результатом обговорення питання щодо порядку подальшого підписання складених актів зі сторони Споживача було прийнято рішення про їх передачу керівництву ТОВ «Місто для людей Запоріжжя», у тому числі Акту про порушення №00001528 від 04.06.2019 для підписання уповноваженим представником та внесення зауважень (за наявності). Узв`язку з чим, головному енергетику Гончар Т.І . було передано 25 актів про порушення, які споживачем повернуті листом від 13.06.2019 без підпису.
З метою фіксації відмови представника споживача від отримання та підписання Акту про порушення № 00001528 від 04.06.2019 представника Споживача було запрошено до позивача на 11.07.2019 згідно листа від 10.07.2019 за вих. № 55/33-4933, який отримано представником Споживача нарочно.
11.07.2019 представниками позивача за участі представника споживача Мироненко О.О. та двох свідків, особи яких встановлені відповідно до вимог чинного законодавства, було складено Акт про відмову представника споживача ТОВ «Місто для людей Запоріжжя» Мироненко О.О. від підписання Акту про порушення № 00001528, відмову від внесення своїх зауважень до нього та відмову від отримання другого примірника акту.
Також 11.07.2019 до ПАТ «Запоріжжяобленерго» надійшло повідомлення генерального директора ТОВ «Місто для людей Запоріжжя» Деркача Є.Р., у якому останній просив призначити комісію для розгляду актів про порушення, складених при проведенні технічної перевірки об`єктів електропостачання за Договором № 14425, в тому числі і акту про порушення № 00001528 на 01.08. 2019.
12.07.2019 Акт про порушення № 00001528 від 04.06.2019 та Додаток №1 до нього були направлені споживачу рекомендованим листом з повідомленням.
01.08.2019 на засіданні комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ Енергопостачальником було прийнято рішення про застосування до Споживача оперативно-господарської санкції за порушення ним ПРРЕЕ, а саме, затверджено розрахунок недоврахованої електричної енергії по Акту № 00001528 від 04.06.2019 у розмірі 10380 кВт.год. на загальну суму у розмірі 25 274,06 грн., що оформлено протоколом від 01.08.2019.
Представник споживача був присутній на комісії з розгляду вказаного акту про порушення, проте від отримання другого примірника протоколу, розрахунку та рахунку на сплату недоврахованої електроенергії відмовився, при цьому, письмово зазначив у протоколі комісії, що не згоден з ухваленим рішенням.
У зв`язку з чим, 05.08.2019 року другий примірник протоколу комісії, розрахунок та рахунок на сплату недоврахованої електроенергії було відправлено на адресу споживача рекомендованим листом з повідомленням.
Відповідачем вартість недоврахованої електричної енергії в розмірі 25274,06 грн. в добровільному порядку не сплачена.
Предметом спору у даній справі є стягнення з відповідача 25274,06 грн. вартості недоврахованої електричної енергії на підставі Акту про порушення № 000011528 від 04.06.2019.
Проаналізувавши матеріали справи, оцінивши надані письмові докази у їх сукупності, заслухавши доводи представників сторін, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню повністю, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 5 ЦК України акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності. Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.
19.04.2018 набрав чинності Кодекс систем розподілу, затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, № 310 від 14.03.2018.
Відповідно до положень абз. 1, 22, 23 п. 13 розділу XVII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про ринок електричної енергії" від 13.04.2017 № 2019-VIII (зі змінами, внесеними згідно із Законом України № 2628-VIII від 23.11.2018) під час здійснення заходів з відокремлення оператора системи розподілу вертикально інтегрований суб`єкт господарювання повинен до 1 січня 2019 року вжити заходів для відокремлення оператора системи розподілу від виробництва, передачі, постачання електричної енергії шляхом створення відповідних суб`єктів господарювання. У разі відокремлення оператор системи розподілу є правонаступником в частині прав та обов`язків: пов`язаних із провадженням діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та із провадженням діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами за договорами на постачання електричної енергії та про користування електричною енергією.
13.11.2018 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, прийнято постанову № 1415 "Про видачу ПАТ "Запоріжжяобленерго" ліцензії з розподілу електричної енергії та анулювання ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами і постачання електричної енергії за регульованим тарифом". Згідно з п. 4 ця постанова набирає чинності з дня прийняття, крім пунктів 1 та 2, які набирають чинності з 01.01.2019.
За змістом пунктів 1, 2 зазначеного нормативного акту постановлено: видати ПАТ "Запоріжжяобленерго" (код ЄДРПОУ 00130926) ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності, а саме: на території Запорізької області в межах розташування системи розподілу електричної енергії, що перебуває у власності ПАТ "Запоріжжяобленерго", та електричних мереж інших власників, які приєднані до мереж ліцензіата (з якими укладені відповідні договори згідно з законодавством); анулювати з 01 січня 2019 року ліцензію на право провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом.
Згідно з п. 3 зазначеної постанови ПАТ "Запоріжжяобленерго" зобов`язано, зокрема: - до 01 січня 2019 року забезпечити завершення організаційних заходів, пов`язаних з анулюванням ліцензій з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та провадженням діяльності за ліцензією з розподілу електричної енергії, зокрема, але не виключно; - до 01 січня 2019 року укласти договори про надання послуг з розподілу електричної енергії зі споживачами, електроустановки яких приєднані до системи розподілу електричної енергії Публічного акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго", та договори електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії з електропостачальниками, які мають намір здійснювати діяльність з постачання електричної енергії таким споживачам, із відкладальною умовою набрання ними чинності з 01 січня 2019 року.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, № 312 від 14.03.2018 затверджено Правила роздрібного ринку електричної енергії (далі - ПРРЕЕ) та визнано такою, що втратила чинність з 11.06.2018 постанову Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 31.07.1996 № 28 "Про затвердження Правил користування електричною енергією" (із змінами) (далі - ПКЕЕ).
Відповідно до п. 1.2.1 ПРРЕЕ на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.
Згідно з п., п. 2, 6 вищевказаної постанови укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.
До укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, який укладається зі споживачем, договірні відносини між споживачем та суб`єктом господарювання, що провадить діяльність з розподілу електричної енергії на підставі ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами (або ОСР як правонаступником за договорами про користування електричною енергією та договорами про постачання електричної енергії), урегульовуються окремими положеннями діючих договорів про користування електричною енергією або договорів про постачання електричної енергії (у частині взаємовідносин споживача і електророзподільної організації), які не суперечать вимогам чинного законодавства у сфері електроенергетики. Зокрема сторони керуються вимогами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) з питань потужності, якості електроенергії, окремих процедурних питань тощо. У разі виникнення суперечності між нормами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) та нормами законодавства про електроенергетику сторони керуються вимогами чинного законодавства.
Після укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії договори про користування електричною енергією та договори про постачання електричної енергії продовжують свою дію в частині регулювання відносин щодо заборгованості/переплати за цими договорами з відповідними правами та обов`язками, пов`язаними з такою заборгованістю/переплатою, а також щодо нарахування пені, неустойки, обмеження та припинення постачання електричної енергії тощо.
Згідно з п., п. 2.1.4., 2.1.6 ПРРЕЕ договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 ЦК України на основі типового договору, що є додатком 3 до цих Правил. Фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи розподілу та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.
Таким чином, з 01.01.2019 відповідач приєднався до умов публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії на умовах раніше укладеного Договору про постачання електричної енергії № 14425 від 01.11.2017. Укладений сторонами раніше (до відповідних змін у законодавстві у сфері електроенергетики) договір про постачання електричної енергії № 14425 від 01.11.2017 продовжує свою дію в частині регулювання відповідних відносин.
Доводи відповідача, наведені в обґрунтування заперечень на позов, про те, що ТОВ "Місто для людей Запоріжжя" не є балансоутримувачем будинків м. Запоріжжя, а лише є управителем багатоквартирних будинків, керуючись укладеними договорами про надання послуг з управління багатоквартирному будинками, та не має у своїй власності, або господарському віданні електроустановки, дані електроустановки є власністю співвласників багатоквартирного будинку, як спільне майно співвласників, спростовуються наступним.
Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулювання правових, організаційних та економічних відносин, пов`язаних з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління, а також визначення основних засад організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг регулюється чинним законодавством України, зокрема Законами України "Про житлово-комунальні послуги", "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", Правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом будинків і споруд, затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України №13 від 02.02.2009.
Згідно з п. 1 ст. 9 Закону України № 417-VIII "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку. Управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком (ч. 1 ст. 11 Закону).
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" управитель - це особа, яка за договором з власником чи балансоутримувачем здійснює управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (далі - управління будинком) і забезпечує його належну експлуатацію відповідно до закону та умов договору.
Статтею 1 Закону України № 417-VIII визначено, що співвласник багатоквартирного будинку - це власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку; спільне майно багатоквартирного будинку - це приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджу вальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.
Водночас взаємовідносини, які виникають в процесі продажу і купівлі електричної енергії між постачальниками електричної енергії та споживачами (на роздрібному ринку електричної енергії) регулюються Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими Постановою НКРЕКП 14.03.2018 № 312.
Відповідно до п. 1.1 Правила регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами.
Правилами ПРРЕЕ надано визначення споживача електричної енергії - це фізична особа, у тому числі фізична особа-підприємець, або юридична особа, що купує електричну енергію для власного споживання.
Відповідно до п. 1.2.7 ПРРЕЕ постачання електричної енергії здійснюється електропостачальником на підставі договору про постачання електричної енергії споживачу, який розробляється електропостачальником на основі Примірного договору про постачання електричної енергії споживачу та укладається в установленому цими Правилами порядку.
Рішенням Запорізької міської ради від 01.09.2017 № 520 ТОВ "Місто для людей Запоріжжя" було призначено управителем багатоквартирних будинків у м. Запоріжжя, згідно з додатком № 2 до цього рішення, з управителем від імені співвласників багатоквартирних будинків м. Запоріжжя укладено договір про надання послуг з управління.
Відповідно до умов договору про постачання електричної енергії № 14425 від 01.11.2017 саме ТОВ "Місто для людей Запоріжжя" виступає Споживачем. Публічний договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, складений на базі вказаного договору. Отже відповідач відповідно до умов вказаних договорів зобов`язаний утримувати електроустановки у належному технічному стані, не допускати порушення Правил та несе відповідальність за невиконання або неналежне виконання взятих на себе зобов`язань.
Відповідно до умов п. 6.2. типового договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії споживач, зокрема, зобов`язаний:
1) Виконувати умови цього Договору, в тому числі, своєчасно проводити розрахунки відповідно до умов Договору.
2) Забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх внутрішніх електромереж, електроустановок та електроприладів.
3) Невідкладно повідомляти Оператора системи про недоліки в роботі вузла вимірювання.
4) Узгоджувати з оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності.
5) Забезпечувати доступ представникам Оператора системи, які пред`явили свої службові посвідчення, до свого об`єкта для обстеження вузла вимірювання, електроустановок та електропроводки.
9) У разі, якщо споживач є власником засобу вимірювання, виконувати обґрунтовані вимоги Оператора системи щодо приведення засобу вимірювання в технічний стан відповідно до вимог нормативних документів.
Згідно з п. 8.7 договору у разі виявлення представниками Оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж, у тому числі фактів розкрадання електричної енергії розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором.
Відповідно до п. 1.1.2 ПРРЕЕ необлікована електрична енергія - це обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом в електромережі, що належать іншим власникам електричних мереж, але неврахований розрахунковими засобами комерційного обліку або врахований неправильно.
Згідно з ч., ч. 1, 2 ст. 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії, зокрема, є: крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку.
Пунктом 5.5.5 ПРРЕЕ визначено, що споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема, не допускати без облікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.
Відповідно до п. 8.2.5 ПРРЕЕ (в редакції від 28.12.2018, чинній на момент складення Акту про порушення № 00001528 від 04.06.2019) у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів розкрадання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача або представника споживача оформлюється акт про порушення.
В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил або методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором, та вихідні дані, необхідні для визначення обсягу необлікованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.
Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.
Акт про порушення підписується представником оператора системи та споживачем або представником споживача.
У разі відмови споживача або представника споживача підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо він підписаний уповноваженим представником оператора системи та двома незаінтересованими особами (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення їх осіб.
Споживач має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта про порушення та викласти мотиви своєї відмови від його підписання, які зазначаються в акті про порушення або надаються (надсилаються) оператору системи окремим письмовим повідомленням.
Як встановлено судом вище, в Акті про порушення від 04.06.2019 за № 00001528, складеному представниками ЗМЕМ ПАТ "Запоріжжяобленерго", встановлено порушення споживачем - ТОВ "Місто для людей Запоріжжя" вимог п. 5.5.5 ПРРЕЕ, а саме: "Підключення до електричної мережі, що не є власністю оператора системи розподілу, струмоприймачів поза розрахунковими засобами обліку електричної енергії без порушення схеми обліку.".
При складанні вказаного Акту про порушення був присутній уповноважений представник споживача - енергетик Гончар Т.І , яким забезпечено доступ до електроустановки.
Отже, Акт складено з дотриманням норм чинного законодавства, в присутності представника споживача, в акті зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил, та вихідні дані, необхідні для визначення обсягу необлікованої електричної енергії
Щодо відсутності запису про відмову Відповідача підписати акт про порушення.
Як пояснив позивач, у зв`язку із тим, що у червні 2019 року було здійснено перевірку об`єктів ТОВ «Місто для людей Запоріжжя», за результатом чого було складено 25 актів про порушення, керівництвом ПАТ «Запоріжжяобленерго» та ТОВ «Місто для людей Запоріжжя» за результатом обговорення питання щодо порядку подальшого підписання складених актів зі сторони Споживача було прийнято рішення про їх передачу керівництву ТОВ «Місто для людей Запоріжжя», у тому числі акту про порушення №00001528 від 04.06.2019, для підписання уповноваженим представником, та внесення зауважень (за наявності).
Головному енергетику Гончар Т.І. було передано 25 актів про порушення, які споживачем повернуті листом від 13.06.2019 без підпису. Вищевикладені обставини відповідачем не заперечується.
З метою фіксації відмови представника споживача від отримання та підписання актів про порушення, в тому числі і акту про порушення №00001528 від 04.06.2019, представника Споживача було запрошено до позивача на 11.07.2019 згідно з листом від 10.07.2019 за вих. № 55/33-4933, який отримано представником Споживача особисто.
Так, 11.07.2019 представниками позивача за участі представника споживача Мироненко О.О. та двох свідків, особи яких встановлено відповідно до вимог чинного законодавства, було складено Акт про відмову представника споживача ТОВ «Місто для людей Запоріжжя» Мироненко О.О. від підписання акту про порушення №00001528, відмову від внесення своїх зауважень до нього та відмову від отримання його другого примірника.
Складений 04.06.2019 Акт про порушення за № 00001528 свідчить про виконання представниками ПАТ "Запоріжжяобленерго" певних дій, обумовлених вимогами нормативно-технічних документів у сфері електроенергетики України, в процесі здійснення господарської діяльності з послідуючим складанням необхідних документів.
Таким чином, зазначення у бланках застарілого зразка формулювань: ПАТ "Запоріжжяобленерго" як "Постачальник електричної енергії", замість необхідного - "Оператор системи", не спростовує проведення перевірки об`єкту саме представниками ПАТ "Запоріжжяобленерго" та не спростовує дійсності складених документів на підтвердження порушення відповідачем вимог Правил роздрібного ринку електричної енергії в процесі споживання електричної енергії та отримання послуг з розподілу.
01.08.2019 на засіданні комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ Енергопостачальником було прийнято рішення про застосування до Споживача оперативно-господарської санкції за порушення ним ПРРЕЕ, а саме, затверджено розрахунок недоврахованої електричної енергії по Акту № 00001528 від 04.06.2019 року у розмірі 10380 кВт.год. на загальну суму у розмірі 25 274,06 грн., що оформлено протоколом від 01.08.2019.
Представник споживача був присутній на комісії з розгляду вказаного акту про порушення, проте від отримання другого примірника протоколу, розрахунку та рахунку на сплату недоврахованої електроенергії відмовився, при цьому, письмово зазначив у протоколі комісії, що не згоден з ухваленим рішенням.
У зв`язку з чим, 05.08.2019 другий примірник протоколу комісії, розрахунок та рахунок на сплату недоврахованої електроенергії було відправлено на адресу споживача рекомендованим листом з рекомендованим повідомленням.
Відповідно до змісту абз. 1-3, 5, 9 п. 8.2.6 глави 8.2 ПРРЕЕ передбачено, що на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання. Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з дати їх отримання оператором системи від експертної установи. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.
Розрахунок недоврахованої електричної енергії по Акту № 00001528 від 04.06.2019 проведено згідно п. 8.4.8 та 8.4.12 ПРРЕЕ за порушення, що відповідає п.п. 7 п. 2.1.7 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, за період з 04.12.2018 по 04.06.2019 на загальну суму 25274,06 грн.
Згідно з підпунктом 7 пункту 2.1 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої Постановою НКРЕ 04.05.2006 № 562 (чинній на момент винесення рішення оператором системи), Методика застосовується на підставі акта про порушення, складеного в порядку, установленому цією Методикою, з урахуванням вимог ПКЕЕ та в разі виявлення підключення до електричної мережі, що не є власністю енергопостачальника, електроустановок, струмоприймачів або електропроводки поза розрахунковими приладами обліку електричної енергії без порушення схеми обліку.
У разі виявлення у споживача у споживача порушень, зазначених у підпункті 7 пункту 2.1 Методики, недоврахована електрична енергія розраховується за формулою зазначеною у п. 2.9 Методики. Розрахунковий добовий обсяг споживання електричної енергії через проводи (кабелі), якими здійснене самовільне підключення (W доб.с.п., кВт.год), розраховується за формулою (2.7) Методики. Кількість днів у періоді, за який здійснюється перерахунок,визначається за формулою (2.6) Методики.
Відповідно до п. 8.2.4 глави 8.2 розділу VIII ПРРЕЕ у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.
Згідно з підпунктом 7 пункту 8.4.2 глави 8.4 розділу VIII вказаних Правил визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень: самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку.
За змістом п. 8.4.8. ПРРЕЕ кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача: якщо споживач здійснив самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі з порушенням схеми обліку, вчинив інші дії, що призвели до споживання необлікованої електричної енергії, виявити які представники оператора системи під час проведення контрольного огляду засобу комерційного обліку мали можливість, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.
Судом встановлено, що розрахунок здійснено у відповідності до п. 2.9 Методики та умов ПРРЕЕ.
Відповідно до п. 8.2.7. глави 8.2 Правил кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи.
Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).
У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.
Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення та/або визначенні обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, вирішуються Регулятором, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики відповідно до компетенції, енергетичним омбудсменом та/або судом.
Якщо судом прийнято рішення, яким спростовано факт безоблікового споживання електричної енергії споживачем та/або відмовлено оператору системи в задоволенні позову щодо стягнення зі споживача вартості необлікованої електричної енергії, розрахованої на підставі акта про порушення, та за умови набрання рішенням суду законної сили, оператор системи скасовує відповідний акт про порушення.
Відповідно до ст. 193 ГК України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутністю конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
За змістом ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
Частиною 1 ст. 216 ГК України передбачено, що учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.
Відповідно до положень ч. 1, 2 ст. 218 ГК України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
Положеннями ст. 235 ГК України встановлено, що за порушення господарських зобов`язань до суб`єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов`язання, що використовуються самими сторонами зобов`язання в односторонньому порядку.
Із змісту положень ст., ст. 15,16 ЦК України, ст. 20 ГК України слідує, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права у разі його порушення, невизнання або оспорювання у спосіб та в порядку, що встановлені договором або законом.
Відсутності факту безоблікового споживання електричної енергії відповідачем не доведено, конкретних обставин незгоди, що стосуються безпосередньо суті виявленого порушення, в межах даного позовного провадження відповідачем не заявлено. Викладені у відзиві заперечення відповідача спростовуються вищевикладеними висновками суду.
Матеріалами справи доведений факт безоблікового споживання електричної енергії споживачем.
Доказів оплати виставленого позивачем рахунку на суму 25274,06 грн. відповідачем суду не надано.
Таким чином, позовні вимоги про стягнення з відповідача суми 25274,06 грн. за недовраховану електроенергію є обґрунтованими, законними та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до ч., ч. 1-4 ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Статтею 73 ГПК України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно з ст. 74 ГПК України обов`язок доказування і подання доказів віднесено на сторони. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Позивач надав всі необхідні докази в обґрунтування позовних вимог.
Доводи відповідача, надані в обґрунтування заперечень на позов, судом визнанні безпідставними та необґрунтованими.
З урахуванням вищевикладеного, суд констатує правомірність заявлених позивачем вимог, а тому позов задовольняє у повному обсязі.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається на відповідача в сумі 1921,00 грн.
Керуючись ст., ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ
Позов Публічного акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго" в особі Запорізьких міських електричних мереж, м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" про стягнення 25274,0611821,90 грн. боргу за недовраховану електричну енергію задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя", (69035, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 131-В, ідентифікаційний код юридичної особи 41279924) на користь Публічного акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго" в особі Запорізьких міських електричних мереж, (69035, м. Запоріжжя вул. Волгоградська, буд. 25, ідентифікаційний код юридичної особи 00130926, на рахунок № UA НОМЕР_1 , в ПАТ "Метабанк", МФО 313582) - 25 274 (двадцять п`ять тисяч двісті сімдесят чотири) грн. 90 коп. вартості недорахованої електричної енергії та 1921 (одну тисячу дев`ятсот двадцять одну) грн. 00 коп. судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складено 21.02.2020.
Суддя Т.А. Азізбекян