Справа № 585/297/20
Номер провадження 3/585/117/20
П О С ТА Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 лютого 2020 року м.Ромни
Суддя Роменського міськрайонного суду Сумської області В.О. Шульга, розглянувши матеріали про притягнення до адміністративної відповідальності:
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,
мешканки
АДРЕСА_1 , місце роботи невідомо
за ч.1 ст. 185-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення
ВСТАНОВИВ:
05 лютого 2020 року судовим розпорядником Роменського міськрайонного суду Мельниковим О.А. було складено протокол про адміністративне правопорушення за ч.1 ст.185-3 КУпАП з якого вбачається, що громадянка ОСОБА_1 не з`являлася до суду в якості свідка по кримінальній справі № 1/585/4/19, а саме: 10.04.2019, 08.05.2019, 22.08.2019, 23.09.2019, 12.11.2019, 17.12.2019 та 05.02.2020, а також відмовлялася від вручення судової повістки, чим проявила неповагу до суду.
Згідно ст. 278 КУпАП орган (посадова особа) при підготовці до розгляду справи про адміністративне правопорушення вирішує такі питання: 1) чи належить до його компетенції розгляд даної справи; 2) чи правильно складено протокол та інші матеріали справи про адміністративне правопорушення; 3) чи сповіщено осіб, які беруть участь у розгляді справи, про час і місце її розгляду; 4) чи витребувано необхідні додаткові матеріали; 5) чи підлягають задоволенню клопотання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілого, їх законних представників і адвоката.
П.7.1) ч.1 ст. 255 КУпАП передбачено, що у справах про адміністративні правопорушення, що розглядаються органами, зазначеними в статтях 218-221 цього Кодексу, протоколи про правопорушення мають право складати: судовий розпорядник (частини перша, друга, третя тап`ята статті 185-3).
Відповідно до ч.1 ст. 258 КУпАП протокол не складається в разі вчинення адміністративних правопорушень, передбачених частинами першою, другою, третьою і п`ятою статті 185-3 КУпАП.
Згідно ч.5 ст.258 КУпАП якщо під час складання постанови у справі про адміністративне правопорушення особа оспорить допущене порушення і адміністративне стягнення, що на неї накладається, то уповноважена посадова особа зобов`язана скласти протокол про адміністративне правопорушення відповідно до вимог статті 256 цього Кодексу, крім випадків притягнення особи до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 185-3 цього Кодексу.
Особливості формування і оформлення справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 185-3 КУпАП визначені розділом VIII Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України, затв. наказом ДСА від 20.08.2019 № 814 (зі змінами, внесеними наказом ДСА України від 24.12.2019 № 1196) згідно якої:
- якщо особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, передбачене статтею 185-3 КУпАП, не оспорює допущене правопорушення і адміністративне стягнення, що на неї накладається, протокол про адміністративне правопорушення не складається, а питання про притягнення особи до відповідальності вирішується судом негайно після вчинення правопорушення, про що в судовому засіданні судом виноситься відповідна постанова ( п.2 розділу VIII Інструкції).
- у разі наявності будь-яких заперечень стосовно визнання особою правопорушником діяння, яке полягає у прояві неповаги до суду, судовий розпорядник складає протокол про адміністративне правопорушення відповідно до Методичних рекомендацій щодо складання протоколів про адміністративні правопорушення судовими розпорядниками, затвердженими наказом ДСА України від 18.07.2011 № 113. Протокол, у разі його оформлення, складається у двох екземплярах, один з яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності. У день винесення протоколу, він передається до канцелярії суду для реєстрації в АСДС (п. 3 розділу VIII Інструкції).
Методичними рекомендаціями щодо складення протоколів про адміністративні правопорушення судовими розпорядниками, затвердженими наказом ДСА України від 18.07.2011 № 113, зокрема передбачено: протокол про адміністративне правопорушення, у разі його оформлення, складається у двох екземплярах, один з яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності (п.1.4); справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем його вчинення (ч. 1 ст. 185-3 КУпАП розглядається протягом доби (п.1.5); особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз`яснюються її права та обов`язки, передбачені ст. 268 КУпАП, про що робиться відмітка у протоколі, а також повідомляється про час та місце розгляду адміністративної справи. Протокол підписуєтьсяособою,яка йогосклала,і особоюяка притягаєтьсядо адміністративноївідповідальності(п.2.11). У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу, в ньому робиться запис про це. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви свого відмовлення від його підписання (п.2.12). Для обліку протоколів заводиться відповідний журнал (додаток 2), який прошнуровується, нумерується та скріплюється печаткою відповідного суду. У кожному суді порядковий номер протоколу розпочинається з № 0001 (п.2.13).
Проте, складений протокол взагалі не містить номера.
Крім того,відповідно доч.2,ч.3ст.254КУпАП протоколпро адміністративнеправопорушення,у разійого оформлення,складається непізніше двадцятичотирьох годинз моментувиявлення особи,яка вчинилаправопорушення,у двохпримірниках,один ізяких підрозписку вручаєтьсяособі,яка притягаєтьсядо адміністративноївідповідальності. Згідно ч. ч.1, 2, 3 ст.256КУпАП у протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення, посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягується до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення, пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до адміністративної відповідальності; при складенні протоколу особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз`яснюються його права і обов`язки, передбачені статтею 268 цього Кодексу, про що робиться відмітка у протоколі.
Протокол про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 не відповідає вимогам ст.256 КУпАП, оскільки не вказано за яким документом засвідчена особа порушника (графа 10 протоколу). Крім того, відсутній підпис особи про роз`яснення їй прав, визначених ст.286 КУпАП, не заповнено графу про дату розгляду справи і повідомлення особи під підпис, відсутні пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності чи інформація про відмову від підпису протоколу. Примірник протоколу не вручено особі, яка притягається до адміністративної відповідальності. Крім того, не зрозуміло чи визнається особою провина і чи була необхідність складати протокол, виходячи з вимог розділу VIII Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України.
Окремо, суд вважає за необхідне відмітити, що диспозиція ч.1 ст.185-3 КУпАП, зокрема передбачає: «Неповага до суду, що виразилась у злісному ухиленні від явки в суд свідка … а так само вчинення будь-ким дій, які свідчать про явну зневагу до суду або встановлених у суді правил»
Викладення у протоколі суті адміністративного правопорушення не містить ознак ані суб`єктивної, ані об`єктивної сторони адміністративного правопорушення, визначеного ч.1 ст.185-3 КУпАП.
З урахуванням положень ч.1 ст.6 Європейської конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, а також з огляду на практику Європейського суду з прав людини у справах «Малофєєва проти Росії» («Malofeyeva v. Russia», рішення від 30 травня 2013 року, заява № 36673/04) та «Карелін проти Росії» «Karelin v. Russia» заява № 926/08, рішення від 20 вересня 2016 року), у випадку коли викладена в протоколі фабула адміністративного правопорушення не відображає всіх істотних ознак складу адміністративного правопорушення, суд не має права самостійно редагувати її, а так само не може відшукувати докази на користь обвинувачення, оскільки це становитиме порушення права на захист (особа не може належним чином підготуватися до захисту) та принципу рівності сторін процесу (оскільки особа має захищатися від обвинувачення, яке підтримується не стороною обвинувачення, а фактично судом.
Крім того, всупереч вимог ч.4 ст.278 КУпАП до протоколу не додані додаткові матеріали на підтвердження вручення судових повісток (копії судової повістки, розписки про її отримання чи відомостей про відмову від отримання судової повістки).
Відповідно до п.12 постанови Пленуму ВССУ з розгляду цивільних і кримінальних справ № 11 від 17.10.2014 «Про деякі питання дотримання розумних строків розгляду судами цивільних, кримінальних справ і справ про адміністративні правопорушення», норми КУпАП не забороняють повернення протоколу про адміністративне правопорушення, зокрема, без додержання вимог статті 256 цього Кодексу, вмотивованою постановою суду для належного оформлення.
У зв`язку з викладеним вище, адміністративний матеріал відносно ОСОБА_1 необхідно повернути для усунення недоліків.
Керуючись ст. ст. 256, 278 КУпАП, -
П О С Т А Н О В И В :
Справу про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 за ч.1 ст. 185-3 КУпАП повернути судовому розпоряднику Роменського міськрайонного суду Сумської області Мельникову О.А. - для усунення недоліків.
Постанова суду не оскаржується.
СУДДЯ РОМЕНСЬКОГО МІСЬКРАЙОННОГО СУДУ В. О. Шульга