open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 826/22763/15
Моніторити
Постанова /18.11.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /18.11.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.10.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.10.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.09.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Постанова /04.02.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /04.02.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /12.06.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /31.03.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /27.02.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /27.02.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /07.02.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.01.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.01.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.01.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Постанова /29.11.2016/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /20.10.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /20.10.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /01.10.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва
emblem
Справа № 826/22763/15
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /18.11.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /18.11.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.10.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.10.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.09.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Постанова /04.02.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /04.02.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /12.06.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /31.03.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /27.02.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /27.02.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /07.02.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.01.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.01.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.01.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Постанова /29.11.2016/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /20.10.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /20.10.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /01.10.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва

ПОСТАНОВА

Іменем України

04 лютого 2020 року

м. Київ

справа №826/22763/15

адміністративне провадження №К/9901/39242/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Бучик А.Ю., Стрелець Т.Г.,

за участю секретаря судового засідання - Балабана М.К.,

представника позивача - Абрамського М.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу № 826/22763/15

за позовом Кредитної спілки (далі - КС) «Зараз» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - Нацкомісія) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Нацкомісії

на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.11.2016, ухвалену у складі судді Літвінової А.В. та

ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 07.02.2017, постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді Мамчура Я.С., суддів Желтобрюх І.Л., Файдюка В.В., -

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 29.09.2015 КС «Зараз» звернулась до суду з позовом до Нацкомісії, в якому просила:

визнати неправомірною та скасувати постанову Нацкомісії від 09.09.2015 №171/15-2;

зобов`язати Нацкомісію повернути з Державного бюджету України на користь КС «Зараз» сплачену суму штрафної санкції в розмірі 85 000, 00 грн.

Позов обґрунтовано тим, що КС «Зараз» у І-му півріччі 2015 року не залучалася депозитні внески (вклади) членів кредитної спілки на депозитний рахунок, у тому числі на блокований. Натомість, позивачем були здійснені бухгалтерські проводки для відображення обліку отриманих гарантій та забезпечень за кредитними договорами у вигляді застав майнових прав по депозитних внесках (вкладах), які вже діяли та були залучені у 2014 році, ще під час дії ліцензії, а не у зв`язку з прийняттям (залученням) окремого депозитного внеску у другому кварталі 2015 року. Тобто, кредитні договори укладалися у 2014 році, під час дії ліцензії, на підставі яких укладалися додаткові угоди про залучення внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитний рахунок про надання в заставу майнових прав по депозитних внесках.

2. Окружний адміністративний суд міста Києва постановою від 29.11.2016, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 07.02.2017, задовольнив позовні вимоги.

3. 05.05.2017 Нацкомісія звернулась до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.11.2016 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 07.02.2017, а позов залишити без розгляду.

4. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 11.05.2017 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.

5. 07.06.2017 від позивача до суду касаційної інстанції надійшли заперечення на вказану вище касаційну скаргу, в яких КС «Зараз» просить залишити останню без задоволення, а оскаржувані Нацкомісією судові рішення - без змін.

6. 15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017 «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів», яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.

7. Пунктом 4 частини першої розділу VII Перехідних положень КАС України передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

8. Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частина третя статті 3 КАС України).

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. Суди встановили, що Нацкомісією складено акт від 26.08.2015 №204/15-2 про правопорушення, вчинені КС «Зараз» на ринку фінансових послуг.

Згідно із висновком вказаного акта перевірки встановлено, що за результатами перевірки звітних даних кредитної спілки за І півріччя 2015 року від 24.07.2015 №2118 З/КУ виявлено у графі 4 рядка 130 інформацію про надходження за звітний період внесків (вкладів) на депозитний рахунок - блокований рахунок в сумі 513 750,00 грн, чим позивачем порушено вимоги частини другої статті 34 Закону України від 12.07.2001 № 2664-III «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» (далі - Закон № 2664-III) в частині здійснення діяльності без ліцензії, яка дозволяється тільки після отримання відповідної ліцензії.

На підставі зазначеного акта відповідачем винесено постанову про застосування штрафних санкцій за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг, від 09.09.2015 №171/15-2, якою до КС «Зараз» застосовано штрафну санкцію у розмірі 85 000,00 грн.

При цьому судами встановлено, що видана КС «Зараз» ліцензія на діяльність кредитної спілки по залученню внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки серія АВ №614987 припинила свою дію з 06.01.2015.

Не погоджуючись із зазначеною постановою відповідача про застосування штрафних санкцій за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

10. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що законодавством не передбачено припинення діяльності кредитної спілки у випадку закінчення терміну дії ліцензії на діяльність кредитної спілки по залученню внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки. Тобто, позивач продовжує здійснювати обслуговування взятих на себе зобов`язань за коштами на депозитних рахунках, залученими до закінчення терміну дії ліцензії. У даному випадку позивачем здійснено фінансові операції на видачу кредитів своїм членам на суму 513 750,00 грн, а в якості забезпечення використано їх же внески, згідно з раніше укладеними договорами.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

11. Касаційна скарга мотивована зокрема, тим, що у графі 4 рядка 130 вказується інформація про надходження за звітний період внесків (вкладів) на депозитний рахунок - блокований рахунок, чим порушено вимоги законодавства в частині здійснення діяльності, яка дозволяється тільки після отримання відповідної ліцензії. Дана операція проведена та закріплена додатковими договорами від 01.04.2015, в той час коли ліцензія закінчила дію.

12. У запереченнях на касаційну скаргу позивач вказує на те, що в звітних даних за перше півріччя 2015 року з`явилась сума 513 750, 00 грн, в графі 130, яка відобразилась не у зв`язку із прийняттям (залученням) депозитного внеску (ів) у другому кварталі 2015 року, а у зв`язку із отриманням гарантій та забезпечень по кредитним договорам у вигляді застав прав по депозитним внескам (вкладам), які вже діяли та залучені в 2014 році, ще під час дії ліцензії.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

13. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.

14. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

15. Організаційні, правові та економічні засади створення та діяльності кредитних спілок, їх об`єднань, права та обов`язки членів кредитних спілок та їх об`єднань визначає, зокрема Закон України від 20.12.2001 № 2908-ІІІ «Про кредитні спілки» (далі - Закон № 2908-ІІІ).

16. Згідно із статтею 1 Закону № 2908-ІІІ кредитна спілка - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами, професійними спілками, їх об`єднаннями на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об`єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.

Кредитна спілка є фінансовою установою, виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг, передбачених цим Законом.

17. Для залучення внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки, використання таких коштів для надання їм кредитів кредитна спілка зобов`язана отримати ліцензію на здійснення діяльності по залученню внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки (пункт 1.2 Ліцензійних умов провадження діяльності кредитних спілок з надання фінансових послуг, затверджених розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 02.12.2003 № 146).

18. Загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг встановлені Законом № 2664-III.

19. Пунктом 10 частини першої статті 28 Закону № 2664-III передбачено, що Нацкомісія, у межах своєї компетенції, у разі порушення законодавства про фінансові послуги, нормативно-правових актів національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу та накладає адміністративні стягнення.

20. Так статтею 34 Закону № 2664-III визначена обов`язковість ліцензування діяльності фінансових установ, а саме: 1) страхової діяльності; 2) діяльності з надання послуг накопичувального пенсійного забезпечення; 3) надання фінансових кредитів за рахунок залучених коштів; 4) діяльності з надання будь-яких фінансових послуг, що передбачають пряме або опосередковане залучення фінансових активів від фізичних осіб (частина перша статті 34 Закону № 2664-III).

21. Таким чином діяльність фінансової установи, зокрема з надання фінансових кредитів за рахунок залучених коштів та з надання будь-яких фінансових послуг, що передбачають пряме або опосередковане залучення фінансових активів від фізичних осіб, підлягає обов`язковому ліцензуванню.

22. Відповідно до частини другої статті 34 Закону № 2664-III здійснення діяльності, зазначеної у частині першій цієї статті, дозволяється тільки після отримання відповідної ліцензії. Особи, винні у здійсненні діяльності без ліцензії, несуть відповідальність згідно із законами України.

23. Аналіз наведених норм права свідчить про те, що залучення внеску (вкладу) на депозитний рахунок - блокований рахунок охоплюється поняттям залучення внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки, а отже, підлягає обов`язковому ліцензуванню.

24. Згідно із статтею 41 Закону № 2664-III Нацкомісія застосовує до учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) штрафні санкції за:

1) провадження діяльності на ринках фінансових послуг, для якої законом встановлені вимоги щодо одержання ліцензії та/або реєстрації, без відповідної ліцензії та/або реєстрації - у розмірі від 1000 до 10000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

2) неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірної інформації - у розмірі від 100 до 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

3) ухилення від виконання або несвоєчасне виконання розпорядження, рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про усунення порушення щодо надання фінансових послуг - у розмірі від 100 до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про застосування штрафних санкцій може бути оскаржено в суді.

Штрафи, накладені національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, стягуються у судовому порядку.

25. У Положенні про встановлення обмежень на суміщення діяльності фінансових установ з надання певних видів фінансових послуг, затвердженому розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг від 08.07.2004 N 1515 визначено, що пряме залучення фінансових активів - це цілеспрямована дія фінансової установи щодо отримання фінансових активів від фізичних та/або юридичних осіб.

Опосередковане залучення фінансових активів - це цілеспрямована дія фінансової установи щодо отримання фінансових активів від фізичних та/або юридичних осіб через посередників, а також отримання залишків фінансових активів, які виникли в результаті здійснення звичайної господарської діяльності в інтересах цих осіб.

26. Загальний порядок здійснення депозитних операцій кредитних спілок регулюється Правилами здійснення депозитних операцій для кредитних спілок, затвердженими розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 30.12.2011 № 821, відповідно до пункту 1.2 яких внесок (вклад) на депозитний рахунок - це грошові кошти в готівковій або в безготівковій формі, внесені до кредитної спілки її членами на договірних умовах, на визначений строк або на вимогу та під процент на умовах видачі на першу вимогу або повернення зі спливом встановленого договором строку.

внесок (вклад) на депозитний рахунок - блокований рахунок - це зворотний внесок (вклад) члена кредитної спілки, який залучається на договірних умовах, на визначений строк та під процент для забезпечення зобов`язань члена кредитної спілки перед кредитною спілкою;

27. З метою забезпечення єдиного методологічного підходу щодо ведення бухгалтерського обліку та відображення кредитними спілками фінансово-господарських операцій Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України розпорядженням від 18.12.2003 N 171 затвердила Методичні рекомендації щодо ведення бухгалтерського обліку кредитною спілкою та об`єднаною кредитною спілкою.

28. Згідно із вказаними Методичними рекомендаціями різновидом внеску (вкладу) на депозитний рахунок є блокований рахунок.

29. З метою забезпечення здійснення контролю за діяльністю кредитних спілок та відповідно до пункту 1 статті 22 Закону № 2908-III Нацкомісія розпорядженням від 25.12.2003 № 177 затвердила Порядок складання та подання звітності кредитними спілками та об`єднаними кредитними спілками до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - Порядок № 177), який, зокрема установлює загальні вимоги до заповнення звітних форм та терміни їх подання.

30. Згідно із розділом 3 «Порядок складання звітних даних» Порядку № 177 форми звітних даних заповнюються кредитними спілками на підставі даних бухгалтерського обліку за звітний період. Кредитна спілка зобов`язана забезпечити достовірність, повноту та правильність складання звітності. Інформація, відображена в звітних даних на початок звітного періоду за відповідними рядками, повинна відповідати інформації на початок звітного періоду звітних даних за наступний звітний період за відповідними рядками. Інформація, відображена в звітних даних на кінець звітного року за відповідними рядками, повинна відповідати інформації на початок наступного звітного року за відповідними рядками.

31. При цьому, за змістом пункту 3.1.4. «Розрахунки за зобов`язаннями кредитної спілки» розділу 3 Порядок складання звітних даних» Порядку № 177 у рядку 120 "Внески (вклади) на депозитні рахунки членів кредитної спілки" відображається сума рядків 121, 122, 123, 124, 125, які представляють деталізацію внесків (вкладів) на депозитні рахунки за строками користування.

У рядку 130 "Внесок (вклад) на блокований рахунок членів кредитної спілки" наводиться інформація про рух коштів, які обліковуються на блокованому рахунку.

32. Водночас, за змістом пункту 2.5.5 Методичних рекомендацій на субрахунку 688 «Блокований рахунок» по кредиту відображається переведення депозитного внеску на блокований рахунок, після отримання членом спілки кредиту, а по дебету відображається зняття депозитного внеску з блокованого рахунку після повного погашення кредиту, та позабалансовий рахунок 06-0 «Гарантії забезпечення отримані».

33. У справі, яка розглядається суди встановили, що у графі 4 рядка 130 звітних даних про фінансову діяльність кредитної спілки за І півріччя 2015 року відображено інформацію про надходження 30.04.2015 внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитний рахунок (блокований) у розмірі 513 750,00 грн.

34. Відповідач обмежився перевіркою звітних даних та прийшов до висновку, що позивачем в першому півріччі залучено кошти в розмірі 513 750, 00 грн, хоча повинен був з`ясувати джерело походження даних коштів та підстави їх зарахування на певний рахунок.

35. Натомість, судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що позивачем після закінчення терміну дії ліцензії не здійснювалася діяльність із залучення коштів громадян, зокрема, і на депозитні рахунки - блоковані рахунки, а зазначена у графі 4 рядка 130 звіту сума 513 750,00 грн не є залученими коштами, а коштами, що обліковувалися на інших рахунках кредитної спілки на підставі раніше укладених договорів, під час дії ліцензії.

36. При цьому, позивачем до суду надано в якості доказів копію звіту по членах спілки. Відповідно до якої, 30.04.2015 року кошти у розмірі 513 750,00 грн (135 000,00 грн., 260 000,00 грн. та 118 750,00 грн.) членів кредитної спілки (№№10з, 11з членських квитків) з дебіторських рахунків були перераховані на кредиторський рахунок, що і відображено у графі 4 рядка 130 звітних даних про фінансову діяльність кредитної спілки за І півріччя 2015 року.

37. Так, у відповідності до пункту 2.5 Правил здійснення депозитних операцій для кредитних спілок, затверджених розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 30.12.2011 №821, у разі наявності внеску (вкладу) на депозитний рахунок при отриманні кредиту кредитна спілка може прийняти такий внесок (вклад) для забезпечення виконання зобов`язань за кредитним договором та не повертати його протягом строку дії кредитного договору в сумі невиконаних зобов`язань членом кредитної спілки, якщо це передбачено кредитним договором або договором про залучення внеску (вкладу) на депозитні рахунки та договором застави майнових прав, який укладається між кредитною спілкою та членом кредитної спілки - власником внеску (вкладу) члена кредитної спілки на депозитний рахунок.

38. Оцінюючи наведені сторонами аргументи, Верховний Суд виходить з такого, що всі аргументи скаржника, наведені в касаційній скарзі, були ретельно перевірені та проаналізовані судами першої та апеляційної інстанцій, та їм була надана належна правова оцінка. Жодних нових аргументів, які б доводили порушення норм матеріального або процесуального права, у касаційній скарзі не зазначено.

39. Як зазначено у частині четвертій статті 328 КАС України, підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального чи порушення норм процесуального права.

40. Враховуючи наведене, Верховний Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судами попередніх інстанцій оспорюваних рішень і погоджується з їх висновками у справі, якими доводи відповідача відхилено.

41. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись статтями 343, 349, 350, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг залишити без задоволення.

Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.11.2016 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 07.02.2017 у справі № 826/22763/15 - залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

...........................

...........................

...........................

А.І. Рибачук

А.Ю. Бучик

Т.Г. Стрелець ,

Судді Верховного Суду

Повний текст постанови складено та підписано 06.02.2020.

Джерело: ЄДРСР 87422084
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку